سایر منابع:
سایر خبرها
برف نو سلام/نقد فیلم برف آخر از آثار چهلمین جشنواره ی فیلم فجر
فرهنگ امروز/ مرتضی اسماعیل دوست: شاید باورش مشکل باشد که گرگ و گاو؛ میانجی تثبیت عشق باشند و همبسترِ روزگار نامتعادل. برف آخر امیرحسین عسگری در بستر ملودرامی ناتورالیستی با کشف معنای فضا و با دقت در کاشت و برداشت جزئیات روایی، چنین اتفاقی خوش را رقم می زند. یکی از آثار قابل تأمل چهلمین جشنواره ی فیلم فجر، بوم زیستِ رویایی است که از خلاء آغاز شده و به کشف آتشِ عشق منتهی می شود. در این ...
نگاهی به فیلم برف آخر/ برف آخر؛ آدم ها از گرگ ها خطرناک ترند!
خبرگزاری فارس، گروه سینا: فیلم برف آخر به کارگردانی امیرحسین عسگری و تهیه کنندگی حسین مصطفوی و سرمایه گذاری احسان علیخانی ازجمله فیلم های حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر بود. در اولین سکانس فیلم، یوسف (امین حیایی) تفنگ به دست در کمین یک گرگ است، پیچیدن صدای شلیک گلوله او در فضای سرد و ساکت کوهستان، نشان از شروع فیلمی پرالتهاب داشت. فیلم ساز به درستی و قدم به قدم به دوراز ...
تحلیل محمدرضا جلائی پور از فیلم های جشنواره فجر
...، برای تامین هزینه های درمان فرزندش رحمش را اجاره بدهد. حتی فیلم کمدی و کم مایهٔ شادروان نیز نقد وضعیت ساختاری و نهادی ای است که به فقر شدید و بی شناسنامه بودن مهاجران افغانستانیِ بزرگ شده در ایران انجامیده است؛ فقری که شخصیت های فیلم را مجبور می کند برای گرفتن کوپن و یارانه شناسنامهٔ کودک فوت شده را باطل نکنند و به خاطر نداشتن پول بیمارستان جنازهٔ پدرشان را از بیمارستان بدزدند ...
روایتی از نمادها در برف آخر /داستانی متفاوت از قصه گرگ و گله
گام مثبت فیلم سینمایی برف آخر در جذب مخاطبان است، فیلمی که به دل طبیعت زده اما از سویی نمی خواهد با به تصویر کشیدن زیبایی های طبیعت مخاطب را به صورت تصویری اغنا کند. این فیلم با برداشتی جالب از موضوع قدیمی گرگ و گله، خیر و شری تازه را به نمایش می گذارد، استفاده از کهن الگوها در این فیلم به خوبی از همان ابتدا به فیلمنامه تزریق شده و در ادامه باعث می شود تا کاراکترها هویتی درست و به قول ...
علی (ع) و داستان نویسی
، نمایشنامه نویس ، شاعر و نویسنده ی لبنانی مسیحی ، در کتاب علی (ع) صدای عدالت انسان داستانی را به علی (ع) نسبت می دهد ؛ که این گونه آغاز می شود : سه گاو به رنگ های سفید ، سرخ ، سیاه ، در بیشه ای زندگی می کردند . در آن بیشه شیری با آنها زندگی می کرد . سه گاو با یکدیگر متحد بودند و شیر نمی توانست کاری انجام بدهد . روزی شیر به گاو سرخ و سیاه گفت ...
برخی از فیلم اولی های جشنواره فجر فقط سرمایه داشتند/ وقتی پول هست دیگر استرس گیشه وجود ندارد
میزان فروش و نظر مردم برای او مهم نیست. کمی به نقد اهمیت می دهد تا به مخالفان خود بگوید که فلان منتقد از فیلم من تعریف کرده است. شجری کهن سرمایه محوری را عامل اخلال در ساز و کار طبیعی سینما عنوان کرد که آینده این صنعت را به دست فیلمسازانی می رساند که به جز سرمایه چیز دیگری ندارند. او تاکید کرد که سینما باید متکی بر رضایت مخاطب و منتقد باشد. انتهای پیام/ ...
حاشیه نبود، خانم خبرنگار؟ مزخرف نبود، آقای کلانتری؟
شعار سال: صحبت های کلانتری همیشه با حاشیه همراه بوده و احتمالا خواهد بود. صراحت کلام بعضا حد شکنانه همراه با نوعی چارچوب گریزی خودمختار پنداری رفتاری، این حاشیه ها را رقم می زند. کلانتری تمایلی به مسئولیت پذیری ندارد. بر اثبات از او در خصوص عملکردش در وزارت کشاورزی بعنوان وزیر بپرسید. از عملکرد های خوبش حرف می زند و مابقی را پای مختصات سیستم موجود در آن دوره می گذارد. ژست واقع گرایی در برنامه ریزی می گیرد و به راحتی مدعی می شود که بیش از آن میزان هم نمی شد کار کرد. این رفتار خود مستقل، کامل و غیر پاسخگو پندار همراه با ...
تحلیل فیلم های جشنواره فجر از منظر تربیتی و خانواده
لزوم مراقبت از محیط زیست و نجات جان حیوانات تأکید دارد. این فیلم نیز به زیبایی های طبیعت اشاره دارد که از این نظر نیز مفید است، این فیلم برای مثبت 14 سال مناسب است. تحلیل فیلم برف آخر در چی خوبه شاد بودن در خانواده همراه با احترام به ارزش های اخلاقی و حفظ حرمت ها محیط خانواده را سالم و دلپذیر می کند. فیلم شادروان بر بستر مشکلاتی که یک خانواده تهی دست برای خاکسپاری پدرشان با ...
کارگردان های سینمای فلسفی مان مطالعه کافی ندارند
...> بله گرگ در دست زن رام است و با گرگ خوب است. اما مرد داستان، با دام های اهلی خوب است و با حیوانات وحشی مثل گرگ ها بد است و مخفیانه به آن ها شلیک می کند. به نوعی می توان گفت فیلم تاکید می کند که برای انسان، دو جور امکان برای بودن با دیگری وجود دارد. یکی امکان مردانه که قابل فهم است. اگر گرگ بود، مانند دختری که سرکشی می کند باید او را کشت یا اتفاق را به نحوی پیش ببری که خودش، خود را کشد. و امکان دوم ...
غول بزرگِ مهربان ؛ رولد دال؛ ترجمه گیتا گرکانی؛ نشر چشمه یک فانتزی پرپیچ وخم و نفس گیر
هرگونه ماجرا و هیجان است. یتیم خانه ای که قوانین سفت و سختی دارد و کودکان مجبور به رعایت تک تک آن ها هستند. سوفی آرزو دارد در میان این زندگی سخت و پر محدودیت، راهی برای تحقق رؤیاهای او و دوستان اش باز شود. یک شب بی خوابی به سرش می زند و به اطراف سرک می کشد. در همین اوضاع است که به غولی برمی خورد که می خواهد به خانه ی بچه های شهر پا بگذارد. او چمدانی در دست دارد که سوفی حدس می زند که غول اشیای دزدی اش ...
سیمرغ ها در موقعیت مهدی فرود آمدند
موقعیت مهدی در ژانر سینمای دفاع مقدس در ادامه برخی نوآوری ها و خلاقیت هایی که این ژانر در یک دهه اخیر به خود دیده است، اثری قابل اعتنا و رو به جلو تلقی می شود. موقعیت مهدی در ارتباط گیری با مخاطب و جلب توجه سینماگران کاملاً موفق عمل کرده و با فضای حسی و معنوی خاصی که از یک فرمانده شاخص دفاع مقدس ارائه داده توانسته است در دل مخاطب و ایضاً درمیان کارشناسان سینما جا باز کند. مهم ترین اتفاق فیلم هم به همین توفیق در فضاسازی بازمی گردد ...
بی رنگ رُخَت زمانه زندان من است/ نقد فیلم ملاقات خصوصی از آثار چهلمین جشنواره ی فیلم فجر
فرهنگ امروز/ مرتضی اسماعیل دوست: هر چند میان زندان و عشق به لحاظ موقعیت مکانی، فاصله حکمفرما است ولی مگر می توان عاشق زیست و دربندِ معشوق نبود. حتی اگر رخت زندان از جان زندانی بیرون آورند و دیوارها از میان برداشته شود و سلول های انسان در جایی دور از سلول زندان هویت یابد، بی یار هر کجا باشد، حکم حبس خواهد بود؛ همان گونه که فرهاد در آخرین پرده از ملاقات خصوصی ، چنین آزادیِ دربندی را تاب ...
معرفی تئاتر ستمدیده با هدف گذاری طغیان و آگاهی در کتاب آگوستوبوئال/ تفکیک بین واقعیت و حقیقت توسط ...
بیان مشکلات سیاسی و اقتصادی جامعه به انسان های تحت ستم کم سوادی که دچار فقر اقتصادی و خرافات هستند استفاده کند تا به بهترین درک از جهان برسند و تغییری را موجب شوند. تئاتر کاربردی تنها آموزش نمی دهد بلکه به دنبال فعالیت و پویایی است. وی تصریح کرد: تئاتر کاربردی به مخاطب خود کمک می کند که خود خلاق شود و با کشف و بهره گیری قابلیت های روحی خویش در برابر ستمگران بایستد و این تئاتر مخاطب را از ...
تئاتر ضروری ترین زبان بشر است
باید سعی کنند با نشان دادن راه حل های جدید این پایان را تغییر دهند. به بیان دیگر بازیگران مظهر نگاهی خاص به جهان هستند و در نتیجه تلاش خواهند کرد که جهان را به همان صورتی که هست حفظ و تضمین کنند و تماشاگران را دچار تنش می کنند که اگر کسی دنیا را تغییر ندهد جهان به همان صورت باقی می ماند اگر کسی نمایش را تغییر ندهد به همان پایان قبلی می رسد. سپس از مخاطبان می خواهند جای بازیگر را بگیرند تا راه حل ...
نقد فیلم خائن کشی
کیمیایی مثل همیشه داستانی درباره ی رفاقت و عشق روایت کرده است. در همان ابتدا، قبل از ورود شاهرخ و مهدی به بانک، شاهرخ به مهدی می گوید من نمی گذارم تو جلوی تیر بروی و بدین گونه طرح رفاقت آن ها مطرح می شود و تا انتها نیز ادامه می یابد. اما آن چنان که از کیمیاییِ این سال ها برمی آید، باز هم با حضور و هجومِ فرمایشیِ این عناصر به ذهن مخاطب روبه روییم. آن چه از ابتدا در ذوق می زند، بی ظرافتی های کیمیایی در ...
پیله ای در مسیر پروانگی
چه؟ اگر بخشی از علل و انگیزه کارکتر در پس ذهن مخاطب سوال برانگیز نشود چه؟! نمایش از ریتم خوبی برخوردار است. از ویژگی های بر جسته آن می توان به مونولوگ بازیگر اردوان و لحظات ابتدایی و پرده آخر نمایش اشاره کرد. دیالوگ ها جای بسیار برای غنی شدن دارند. شخصیت ها می توانند لایه های پنهان بیشتری را به مخاطب نشان دهند، طنزها اگر چه در حد دو دیالوگ هستند سطحی از آب درآمده اند، مخاطب را می ...
دقیقا کدام بخش از برجام افتخار دارد؟!/افزایش 2 برابری تحریم ها با نام برجام و برداشتن تحریم ها
؛ مسئله این است که باید به اصل مشکل بپردازیم. مشکلی که امروز جامعه با آن سروکار دارد مواردی از قبیل آب و نان مردم، اجاره مسکن، بهداشت، دسترسی و عدم دسترسی به دارو در صورت بیماری و مواردی از این قبیل است که مردم با آنها دست و پنجه نرم می کنند. اگر این دولت و مجلسی که امروز بر سر کار آمده است فارغ از تمام مسائل، وقت و همت بگذارد تا کار مردم را انجام دهد و مشکلات اقتصادی که ناشی از تحریم ها بوده است را ...
تنوع ژانر موفقیت سینما را تضمین می کند
باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - جشنواره فیلم فجر این بار نیز به کار خود پایان داد و محفلی برای داوری و نقد و نظر ایجاد کرد. اینکه جشنواره فیلم فجر تا چه خد توانسته نظر منتقدان و تماشاگران را به عنوان دو گروه اصلی مخاطب اقلیت و اکثریت جلب کند، مقوله ای که از هم اکنون تا حدی نمایان است اما بخشی از این اظهار نظرات نیز به فصل اکران موکول می شود. ملاقات خصوصی ، عاشقانه ای در جنوب ...
نشست نقد و بررسی کتاب روان درمانی در عمل برگزار شد
.... چراکه مترجم بیش از هر کس دیگری با زبان نویسنده درگیر است و دغدغه ی فهم آن را دارد. البته به جای بیان دیدگاه شخصی خودم درباره ی زبان یونگ نظر یونگ شناسان صاحب اعتباری را بیان می کنم که پیش از دست گرفتن این اثر برای ترجمه به منظور درک ساختار زبان و سبک نوشتن یونگ به آثارشان مراجعه کردم. تمام کسانی که دیدگاهشان را درباره ی زبان یونگ خواندم به اتفاق بر این باور بودند که زبان یونگ به راستی ...
گرک دهن آلوده؛ یوسف ندریده
گرفتار است و در ایران که به معضل های زیست محیطی دچار شده ایم. افراد و قصه هایشان در این فیلم هم با محیط چنان یکی می شود که گویی ناکامی هایشان در گرو زندگی مسالمت آمیز با محیط قابل حل است و تاثیر توامان انسان و محیط زیست بر زندگی هم را به خوبی در قالب داستان نشان داده است. برف آخر فیلم صلح است؛ صلح انسان با انسان انسان با حیوان انسان با محیط و انسان با خود. و پایان بندی درخشانی که گرگ آلفای مسیر یاب عبور از سردی و تاریکی و تنهایی را به روشنی و گرما و وصل رقم می زند. منتقد و پژوهشگر سینما ...
نگاهی به فیلم برف آخر | ناکجاآباد انسانی سرد
نجفی | شهرآرانیوز - برف آخر فیلمی محجوب و دیدنی است. قصه با وجود مقدمه چینی طولانی درنهایت می تواند مخاطب بی حوصله را با خودش همراه کند. بااین حال، روشن نمی شود این فیلم دقیقا درباره چیست؟ درباره محیط بان هاست یا دام پزشک ها یا دامداران؟ متوجه نمی شویم چرا در همان منطقه که یک نفر قبل از این ها داخلش گم وگور شده، خانمی آمده و گرگ های هار را ول کرده است آنجا که حالا این همه مصیبت به وجود بیاید ...
فیلم برف آخر؛ عاشقانه هایی در آخرین برف به وقت گرگ
به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد هادی عرفانیان تهرانی کارشناس و منتقد سینما در مورد نقد فیلم برف آخر اینگونه می نویسد: "فیلم برف آخر؛ نقطه عروج یک هبوط زده منجمد در سرما تفکر" سرما – سکوت – در پهنای صورتی رنج کشیده بدون واگویه های اذعان شده به این درد متورم؛ شروع فیلمی با نماهای واید و تصویر برداری در قابهای لانگ شات یک کارگردان حرفه ای برای رسیدن به هدفی بزرگ است ...
تنوع محتوا و موضوع در نوزدهمین جشنواره فجر
کلاهبردار ایرانی به تصویر کشیده می شود و همچنین گذری هم به ماجرای ملی شدن نفت و ماجراهای آن می زند. این فیلم از دسته فیلم هایی مانند ضد است که مخاطب خود را می طلبد، فیلمی که در دل یک روایت به ملی شدن صنعت نفت اشاره دارد. هر چند این فیلم مخاطبانی را به سینما کشاند، اما در نیمه راه مخاطبانش را با ترک سالن و یا بازی با تلفن همراه از دست داد. نمور فیلم ...
ذائقه مردم خراسان جنوبی موقعیت مهدی را پسندید
فجر استفاده شد. یکی از دبیران تربیت بدنی که یک سالی است در بیرجند سکونت دارد بعد از اکران فیلم برف آخر به کارگردانی امیر حسین عسکری به خبرنگار مهر اظهار کرد: به طور اتفاقی امروز وقتی از میدان امام (ره) می گذشتم بنر مربوط به اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر را دیدم و فکر نمی کردم فیلم های جشنواره فجر همزمان با تهران در بیرجند نمایش داده شود. زینلی نیا با بیان اینکه در سال های ...
هم صدا با حلق اسماعیل
عنوان گرگ سالی نگاشته و منتشر شد، اما متأسفانه پس از این کتاب، امیرحسین فردی دارفانی را وداع گفت و فرصت نگارش جلد سوم این رمان را نیافت. داستان کتاب کتاب در مورد زندگی پسری به نام اسماعیل است. داستان از دوره کودکی اسماعیل آغاز شده و تا دوره جوانی او را همراهی می کند. اسماعیل در کودکی پدرش را از دست می دهد و یتیم از پدر، زیر سایه مادر، بزرگ می شود. کم کم درس و تحصیل را رها می ...
نگاهی گذرا به چهلمین جشنواره فیلم فجر
داشته است، تا جاییکه گفته شده انتخاب برخی از فیلم های ضعیف برای تحقق بخشیدن به همین امر بوده است. در یک نگاه کلی می توان 7 ژانر را در فیلم های امسال مشاهده کرد: 1)دفاع مقدس: موقعیت مهدی، دسته دختران،2888 2) قهرمان محور: بیرو، هناس 3) اجتماعی: برف آخر، شهرک، علفزار، ماهان، شادروان، درب، ماهان، نگهبان شب 4)خانوادگی: بی مادر، شب طلایی، بدون قرار قبلی، نمور ...