سایر منابع:
سایر خبرها
سینمای دفاع مقدس دچار افول شده است
ارائه دهد، آن سینمای دفاع مقدس است، اما متاسفانه ما هیچ وقت از این ظرفیت استفاده نکردیم و دچار افول نیز شده ایم. یعنی پس از آثار مرحوم ملاقلی پور و برخی از آثار حاتمی کیا واقعا اتفاق جدی در سینمای دفاع مقدس نیفتاده است. وی با اشاره به فیلم موقعیت مهدی که در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد به اکران درآمده بود، افزود: اینکه در این شرایط برای یک فیلمساز موضوع دفاع مقدس مهم است و برای تولید ...
روایتی از نمادها در برف آخر /داستانی متفاوت از قصه گرگ و گله
خبرگزاری میزان - فیلم سینمایی برف آخر به کارگردانی امیرحسین عسکری در چهلمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و توانست با نقدهای مثبت اهالی رسانه و منتقدین روبرو شود، این فیلم در نهایت توانست چهار سیمرغ بلورین این دوره از جشنواره را از آن خود نماید. فیلم سینمایی برف آخر در نهایت توانست با به دست آوردن سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در بخش های بهترین نقش اول مرد امین حیایی ، بهترین فیلمبرداری ...
تنوع ژانر موفقیت سینما را تضمین می کند
باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - جشنواره فیلم فجر این بار نیز به کار خود پایان داد و محفلی برای داوری و نقد و نظر ایجاد کرد. اینکه جشنواره فیلم فجر تا چه خد توانسته نظر منتقدان و تماشاگران را به عنوان دو گروه اصلی مخاطب اقلیت و اکثریت جلب کند، مقوله ای که از هم اکنون تا حدی نمایان است اما بخشی از این اظهار نظرات نیز به فصل اکران موکول می شود. ملاقات خصوصی ، عاشقانه ای در جنوب ...
دستاورد های مغفول فجرچهلم در یک نگاه
افزایش 16 درصدی فروش بلیط در دوره چهلم خبر می دهد. همچنین بلیت های فروش رفته در سایر استان ها در دورۀ سی و نهم، 46.000 قطعه بلیت بوده که در دورۀ چهلم به 91.000 قطعه بلیت رسیده است. در واقع جشنواره فیلم فجر با آمار 341.000 مخاطبان در دوره چهلم 97% افزایش مخاطب داشته است. با توجه به اهمیت حضور دانشگاهیان در جشنواره فیلم فجر، در این دوره از جشواره شاهد حضور و مشارکت نخبگان و ...
نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر| نمور؛ نوستالژی سینمای شکست خورده
. نمور فیلمی با موضوع رئالیسم اجتماعی است. فیلمی که دست خط فیلم سازان ماقبل خود را تکرار می کند. فیلم نامه ای شلخته و آشفته که بیشتر مخاطب را دچار سردرگمی می کند. فیلمی بارگه ای فمینیستی که مرثیه ای تکراری در وصف زنان رنج دیده می سراید. رونوشتی دست چندم از فیلم های دهه 70 و 80 سینمای ایران. ترسیم جوانانی سرکش و شرور که مخاطرات زیادی را تجربه کرده اند و حال این دست طبیعت است که از آن ها انتقام می گیرد. انتقامی که آن ها نیز باید به آن تن داده و در شرایط تقدیر گونه تاوان اشتباهات خود را بپردازند. فیلم نمور را می توان بازگشت به دوران فراموش شده سینمای ایران دانست. پایان/ ...
سلامت مخاطب را فدای تئاتر نمی کنیم/ وجدانِ بچه های گروه ها ستودنی است
تئاتر فجر است از آنجاکه اکثر اوقات یک نفر از همکاران رسانه در دو حوزه تئاتر و سینما فعالیت دارند بیشتر برای تماشای فیلم اقدام می کنند. او توضیح داد: تئاتر مخاطب خاص خودش را دارد مثلا افرادی از شهرستان برای شرکت و تماشای آثار نمایشی در جشنواره حضور پیدا می کنند حتی در این دوره گروهی از اقلیم کردستان عراق داریم که تئاتر برایشان مهم است و برای دیدن آثار روی صحنه آمده اند. نمایش ...
به جشنواره اعتماد کرده بودیم به همین دلیل برای حذف آرای مردمی شکایت نکردیم/سریال شهید باکری جذاب تر است
در شب اختتامیه هادی حجازی فر بعد از کسب سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی فیلم اول برای فیلم "موقعیت مهدی"در چهلمین جشنواره فیلم فجر در جمع خبرنگاران گفت: ما نزدیک به دو سال و چند ماه درگیر این پروژه بودیم. همه در جریان مسائلی که داشتیم هستند. با یک گروه درجه یک و مومن با قلبمان اثری خلق کردیم که درواقع برای مخاطب ساخته شده بود و خداروشکر مورد توجه مخاطبان گرفت.و این فیلم فکر می کنم عاملی بود ...
قطع برق برای جذب مخاطب بیشتر؟ | وقتی لوگوی اسپانسر بیشتر از سیمرغ جشنواره دیده شد
صدای مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را به وجود گروه های مختلف تولید برنامه خارج از صداوسیما برخلاف قوانین پخش برنامه های ملی تحت عناوین حامی مالی مربوط دانسته که به نظر می رسد برای دادن امکانات ویژه به اسپانسر برای پوشش زنده مراسم و جذب مخاطبان تلویزیونی بوده است. این اطلاعیه تلویحا اسپانسر جشنواره را به ایجاد اخلال در پوشش اختتامیه، برای جذب مخاطب بیشتر به سمت درگاه خود، متهم می کند. و حالا لزوم داشتن آیین نامه ای برای شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر و قواعد دادن مزایا به حامی مالی موضوعی است که به نظر می رسد باید به طور جدی برای دوره های بعد پیگیری شود. ...
جشنواره ای پر از ایراد و خطا... سیمرغ بی یال و پر
.... یکی از ارزشهای اصلی انقلاب و سینمای ایران در این چهل دوره آثار 8 سال دفاع مقدس می باشد اما اینکه هر سال یک فیلم با ژانر دفاع مقدس به عنوان فیلم برتر جشنواره مشخص شود و به دنبال توازن و حتی برتری این حوزه نسبت به دیگر بخش ها باشیم درست نیست و باید کیفیت ملاک ارزیابی باشد تا مخاطب از جشنواره دل زده نشود. به آمار فیلم های برتر جشنواره فیلم در ادوار مختلف که نگاه می کنیم به ...
جشنواره فیلم فجر امسال بدون اثر مرتبط با وضعیت سیاسی و اجتماعی امروزه ایرانی
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه ، چهلمین جشنواره سینمایی فیلم فجر با اعلام نفرات برتر در بخش های مختلف به کار خود پایان داد؛ به همین علت سرویس فرهنگی شیرازه در مصاحبه ای اختصاصی با داوود طالقانی منتقد سینما و پژوهشگر حوزه ارتباطات به بررسی آخرین وضعیت سینمای ایران و نقد جشنواره 40 فیلم فجر پرداخته است. وی با نا امید کننده دانستن جشنواره چهلم فیلم فجر اظهار کرد: می توان به اختصار جشنواره ...
تولید سریال در شبکه های نمایش خانگی صرفا به دلیل حضور سلبریتی ها نیست
به گزارش سلام نو، نادر سلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون که از اوایل دهه هفتاد با مجموعه ساعت خوش به کارگردانی مهران مدیری شناخته شد و در سال 1385 برای اولین بار با فیلم سنتوری داریوش مهرجویی راهی بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر شده بود، در فیلم سینمایی ضد به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی امیرعباس ربیعی، برنده جایزه سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از چهلمین جشنواره فیلم فجر شد. ...
نقد فیلم های جشنواره فیلم فجر| بی رؤیا؛ مخدوش سازی هویت
این گزاره مخدوش کردن واقعیت به وسیله زیبا را برای رؤیا تائید می کند. به طوری که مخاطب گویا مطمئن می شود که هویت رؤیا به وسیله زیبا ربوده شده و او فرد فریبکار بوده است. بی رؤیا به کارگردانی و نویسندگی آرین وزیر دفتری و تهیه کنندگی سعید سعدی و هومن سیدی است. وزیر دفتری با فیلم کوتاه هنوز نه در جشنواره های مختلفی شرکت کرد. به طوری که این فیلم در جشنواره فیلم کوتاه تهران برنده ی جایزه بزرگ ...
تصاویر/ کدام استایل پریناز ایزدیار در جشنواره را می پسندید؟
پریناز ایزدیار به واسطه فیلم هایی که دارد چند روز در کاخ جشنواره فجر حضور یافت. به گزارش وقت صبح ، در هر روز از حضور پریناز ایزدیار، وی استایل های متفاوتی را پوشیده است. به نظر شما کدام یک از استایل های چریناز ایزدیار زیباتر است؟ ملاقات خصوصی را امید شمس ساخته که هوتن شکیبا و پریناز ایزدیار به کمک او آمدند. امید شمس عاشقانه ای را به تصویر کشیده که بستری اجتماعی ...
نقاط ضعف چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر از نگاه مخاطبان/ به جای دیدن آثار جشنواره، به رستوران بروید!
جنبه تزئینی نمایشگاه بودند. نجاری نمایشگاه جشنواره تجسمی فجر را عاری از ایده ناب دانست. همچنین معتقد است، سرمایه گذاری علمی در بخش هنر های رسانه ای صورت نگرفته است و آثار قوی در این بخش وجود ندارد. همچنین نبود هویت ایرانی در جشنواره، حاصل نبود پژوهش است. به گفته او 3 دهه سال است که جوامع هنری درجا می زنند. اینکه سالی یک بار جشنواره برگزار کنند هیچ فایده خاصی ندارد. باید ...
بی رنگ رُخَت زمانه زندان من است/ نقد فیلم ملاقات خصوصی از آثار چهلمین جشنواره ی فیلم فجر
مشخصه ی بارز تصویری ملاقات خصوصی در فصل وصال را می توان در نمای مدیوم کلوزآپ پیدا کرد. از سویی، کشمکش دراماتیک میان فرهاد و پروانه را می توان در چهار مدل تنش وظیفه ، تنش روابط ، تنش رازآلود و تنش غافل گیری در پیرنگ سازی شناسایی کرد. این پیرنگ ها وقتی دارای هویت می شوند که متکی به قواعد علّی باشند، هر چند عشق ، عنصری سیّال و پویا است که قاعده نمی پذیرد و خیال ، پروازی تا بی نهایت می طلبد ولی سِحرانگیزی در داستان هم باید متکی به وجود چارچوبی مشخص از سوی نویسنده ی پشت پرده باشد. ...
وقتی هیتلر و اسکندر به یک زبان سخن می گویند/اغراق بلای جان رگال
لباسشویی بزرگ در انتهای صحنه قصد داشتند در ذهن مخاطب نشانه ای از چرخ زمان را تداعی و از این طریق به دل تاریخ سفر کنند اما در اجرا هیچ تاکیدی بر این مفهوم استعاری نمی شود. در این دوره از جشنواره تئاتر فجر، شهر یزد میزبان افتتاحیه این رویداد بوده است و سه اثر تئاتر خیابانی و صحنه ای به نام های بی سر و زمین به نویسندگی و کارگردانی بهناز زحمتکش، قند خون به نویسندگی لیلی عاج و کارگردانی زمان ...
از آقازادگی تا سیمرغ؛ فیلم علف زار پروژه ارزانی نبود!
فیلم فجر وارد نشده است. کارگردانان بسیار خوبی در این جشنواره حضور داشتند و حتی فیلم اولی هایی مانند هادی حجازی فر، امید شمس و... فیلم های خوبی ساختند. از هیات انتخاب که جسارت کرد و فیلم ما را علیرغم حرف و حدیث ها پذیرفت تا باعث درخشش در جشنواره شود بسیار سپاسگزارم. مردم فردا حضور 7 فیلم اولی در چهلمین جشنواره فیلم فجر، از ویژگی های این دوره از جشنواره بود. گفته می شود ...
بی رویا درامی روان پریشانه/ انتخاب سوژه جسورانه است
حبیب قاآنی در گفت وگو با ایسنا در نقد فیلم سینمایی بی رویا اکران شده در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، اظهار کرد: فیلم بی رویا اولین ساخته آرین وزیردفتری است. او در اولین اثرش به درامی روان شناسانه روی آورده است که در سینمای ایران بسیار کم شاهد این ژانر بوده ایم. این نوع فیلم ها بسیار به فیلم نامه متکی است و کارگردانی کار بسیار سخت است. وی با بیان اینکه بی رویا ایده اولیه خوبی دارد ...
سیمرغ ها در موقعیت مهدی فرود آمدند
موقعیت مهدی در ژانر سینمای دفاع مقدس در ادامه برخی نوآوری ها و خلاقیت هایی که این ژانر در یک دهه اخیر به خود دیده است، اثری قابل اعتنا و رو به جلو تلقی می شود. موقعیت مهدی در ارتباط گیری با مخاطب و جلب توجه سینماگران کاملاً موفق عمل کرده و با فضای حسی و معنوی خاصی که از یک فرمانده شاخص دفاع مقدس ارائه داده توانسته است در دل مخاطب و ایضاً درمیان کارشناسان سینما جا باز کند. مهم ترین اتفاق فیلم هم به همین توفیق در فضاسازی بازمی گردد ...
تنوع گونه های فیلمسازی برای سینمای ایران کارساز است
باشگاه خبرنگاران جوان - حضور فیلم های مختلف در چهلمین جشنواره فجر در ژانر های اکشن، معمایی، دفاع مقدس، درام ورزشی، روانشناسانه و غیره نشان از تنوع ژانریک آثار این دوره دارد. باید بپذیریم علیرغم شدت و ضعف کیفی آثار نفس تنوع گونه های فیلمسازی برای سینمای ایران کارساز است و جشنواره فیلم فجر باید دریچه ها و افق های تازه ای را به سینمای ایران عرضه کند. از این لحاظ توجه جشنواره فیلم فجر به ...
منتقد سینما: جشنواره ها قرار نیست مجموعه ای از بهترین آثار باشند
در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در ارزیابی چهلمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: معتقدم که در هر دوره و هر جشنواره و نه صرف جشنواره فیلم فجر باید منتظر مجموعه ای از فیلم های خوب و بد در کنار هم بود و بر این اساس همانند سایر جشنواره ها در جشنواره فیلم فجر همچنین اتفاقی نمی افتد و معمولاً چند فیلم شاخص، چند فیلم متوسط و چند فیلم بد قرار دارند. وی ادامه داد: در این جشنواره فیلم های ...
شکست فشار حداکثری
مهدی خانواده ها را نیز با خود درگیر کند. درخشش موقعیت مهدی در جشنواره چهلم فجر می تواند نوید ادامه مسیری باشد که با برخی آثار فیلمسازان جوان در این سال ها به ژانر دفاع مقدس رونق بیشتری داده و آن را تا حدودی احیا کرده است. فیلم سینمایی موقعیت مهدی، ساخته هادی حجازی فر با به دست آوردن سیمرغ بهترین فیلم از چهلمین جشنواره فیلم فجر بر قله این جشنواره ایستاد. این فیلم روایتی است از زندگی سردار ...
نگاهی گذرا به چهلمین جشنواره فیلم فجر
رقم خواهند زد و از سوی دیگر مجموع فیلم های راه یافته به جشنواره برآورد و تحلیل کلی از جریان فیلم سازی کشور را در سالی که گذشت ارائه می کنند و در یک کلام جشنواره فجر بزنگاه مهمی برای رشد اقتصاد سینما و آسیب شناسی محتوایی آن است از این رو نباید از کنار آن به سادگی گذشت. این فستیوال بزرگ ملی امسال چهلمین دوره برگزاری خود را پشت سر گذاشت. در چهلمین جشنواره فیلم فجر که دومین سالی است زیر ...
خطای سینمای ایران در فهم مفاهیم سینمایی دنیا
به گزارش خبرنگار مهر ، نوزدهمین جشنواره فجر مشهد از 15 تا 22 بهمن در 8 پردیس سینمایی برگزار شد که خبرگزاری مهر خراسان رضوی برای پوشش این رویداد فرهنگی در پردیس سینمایی پارک بازار مشهد استودیو خبری خود را ایجاد کرده بود. محمدجواد استادی، پژوهشگر و منتقد سینما در حاشیه حضور در این پردیس سینمایی، در رابطه با فیلم های اکران شده در جشنواره فجر و همچنین واکاوی برخی نواقص در تولیدات سینمایی ...
تنوع محتوا و موضوع در نوزدهمین جشنواره فجر
... نگهبان شب یکی از فیلم های کنجکاوی برانگیز امسال است که مخاطبان، امید زیادی برای کسب جوایز جشنواره داشتند. بی رویا ماجرای فیلم بی رویا این اثر در ژانر درام اجتماعی تولید شده و اولین فیلم بلند آرین وزیر دفتری است که به یک اختلال شخصیتی با عنوان اسکیزوفرنی پرداخته است. بازی خوب طناز طباطبایی مخاطب را تا پایان فیلم نگه می دارد. شب طلایی ...
علفزار سینما را پر کرد/ استقبال گرم گلستانی ها از فیلم فجر
بنان در ژانر عاشقانه ساخته شده است و در این فیلم بازیگران مطرحی همچون پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، ریما رامین فر و رؤیا تیموریان ایفای نقش می کند. قطار چهلمین جشنواره فیلم فجر در گلستان به ایستگاه آخر رسید و در این مسیر توانست تماشاگران زیادی را با خود همراه سازد و با توجه به شرایط کرونایی و محدودیت های که وجود داشت با نگاه حمایتی دولت چراغ سالن های سینما را باری دیگر روشن سازد. در هشت روز اکران فیلم های سینمایی در گلستان پنج هزار گلستانی برای دیدن 18 فیلم در 42 سانس به سینما آمدند تا سینماگران بار دیگر شاهد رونق این صنعت در گلستان باشند. کد خبر 5422788 ...
نگاهی به فیلم سینمایی بدون قرار قبلی / دُرّ نایابی در چهلمین جشنواره فیلم فجر
خبرگزاری فارس، گروه سینما: فیلم سینمایی بدون قرار قبلی عنوان یکی از تولیدات شریف عرضه شده در چهلمین جشنواره فیلم فجر است که در ژانر سینمای استراتژیک دسته بندی می شود. اثری که از فاصله بسیار زیادی با تولیدات قبلی کارگردان خود برخودار است و بلوغ سینمایی ایشان را به نمایش می گذارد. بلوغی که بیش از هرچیز به واسطه یک متن خوب و یک فیلمنامه تقریبا کم اشکال و چفت و بست دار پدید آمده است. فیلم ...
گودرزی: بحران چهل سالگی یقه جشنواره را گرفت!/ دبیری که صاحب ایده و تفکر و برنامه و خلاقیت نباشد به د
: جعفر گودرزی رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: جشنواره چهلم می بایست با توجه به چهل سالگی اش به یک ثبات، بلوغ و پختگی می رسید اما متأسفانه بیشتر بحران چهل سالگی یقه اش را گرفت! وی در گفتگو با خبرنگار افزود: وقتی دغدغه ما این می شود که کاخ جشنواره بشود خانه جشنواره یا مرکز جشنواره باید فقط افسوس ...
داستان کوتاه شب طلایی کشش تبدیل به یک فیلم بلند را ندارد
ملتهب را در فضای بسته جلو ببرد و تا یک سوم ابتدایی این اتفاق به درستی رخ داده است، اما چون داستان اصلی یک داستان کوتاه است و کشش ندارد فیلم رها می شود و مخاطب شاهد یک پایان بندی عجولانه و بی منطق نسبت به اتفاقات فیلم است. این منتقد سینما و روزنامه نگار در خصوص شخصیت پردارزی در فیلم شب طلایی، گفت: به جز چند شخصیت پر دیالوگ تعداد شخصیت های زیاد در فیلم آزاردهنده است و حتی بعضی از این شخصیت ها ...