سایر منابع:
سایر خبرها
جامعه ای که بخشی از مردمش گرسنه اند، یک جامعه پیامبرپسند نیست
است که امکان دارد در ما وجود داشته باشد. حضرت علی(علیه السلام) در عهدنامه مالک اشتر، برای این که این صفت تملق و مداحی را بریزد و بشکند، و در برابر، به انسان ها جرأت انتقاد و فریاد کشیدن بدهد؛ چون اگر تملق در جامعه ای رسوخ یافت و رشد کرد، از بذر آن، درخت حنظل استکبار پدید می آید که ثمره آن، عتوّ و ظلم بزرگ است و این باید شکسته بشود. حضرت می فرماید: وَ تُقْعِدُ عَنْهُمْ جُنْدَکَ وَ ...
دنیاطلبی دولت مردان و خواص، مسیر اصلی حکومت را تغییر می دهد
...: یکی دیگر از مظاهر دنیا طلبی حفظ قدرت خود به روش های مختلف و ظلم بر دیگر انسان ها و تضییع حقوق مظلومان و زیر دستان است که عقوبت الهی را به دنبال دارد. وی افزود: فرعون و همراهان با ظلم و استکبار فکر می کردند همیشه قدرتشان باقی خواهند ماند اما دردریا غرق شده و هلاک گشتند. سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: قارون یک دنیا طلبی بود که به واسطه عقوبت الهی در زمین فرو رفت و ...
آیت الله علم الهدی در نماز جمعه مشهد: مأموریت کارگزاران نظام اجرای عدل امیرالمؤمنین(ع) است نه تماشاچی ...
؛ پیغمبرکشی در مردم را بنی اسرائیل یهود عنود راه انداختند، اگر آن جامعه آلوده بی بصیرت و نادان نبود، زمینه کشتن 70 پیغمبر در یک روز در یک نقطه فراهم نمی شد، مظلومیت امیرالمؤمنین (علیه السلام) هم همین بود، مظلومیت ایشان مربوط به جامعه بود. جامعه جاهل زمینه همه ظلم ها است وی یادآور شد: وقتی جامعه اینقدر جاهل بشود و مردم اینقدر بی بصیرت باشند، شناخت در مردم اینقدر تنزل پیدا کند که ارزش ...
اگر علی(ع) حاکم می شد
تاریخ بشریت نمونه است. حاکم عادل حقیقی از نظر اسلام کسی است که در مقابل متخلفان قاطعیت داشته باشد و اهل سازش، مسامحه، خویش و قوم بازی، حزب بازی و ... نباشد و در همه جا حق را اعمال کند. این نمونه حکومت ایده آل اسلامی است. مردم علی را شناخته بودند. آن ها در طول 23 سال رسالت پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله همواره علی علیه السلام را در کنار پیغمبر دیده و رفتارش را آزموده بودند. همه می ...
اگر علی(ع) حاکم می شد
تمام تاریخ بشریت نمونه است. حاکم عادل حقیقی از نظر اسلام کسی است که در مقابل متخلفان قاطعیت داشته باشد و اهل سازش، مسامحه، خویش و قوم بازی، حزب بازی و ... نباشد و در همه جا حق را اعمال کند. این نمونه حکومت ایده آل اسلامی است. مردم علی را شناخته بودند. آن ها در طول 23 سال رسالت پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله همواره علی علیه السلام را در کنار پیغمبر دیده و رفتارش را آزموده بودند. همه می ...
شرح دعای مکارم الاخلاق/ بخش بیست و یکم/ خوش خلقی و بد خلقی؛ نوشتاری از آیت الله محمدحسن انصاری
.... دین مبین اسلام همواره مسلمانان را به حُسن خُلق نیک و نرم خویی و ملایمت در گفتار و رفتار فرا خوانده و از درشتی و تند خویی باز داشته است زیرا این آموزه یکی از مهمترین عوامل قدرت، موفقیت و پیروزی انسان است و مسیر پیشرفت را برای او هموار می نماید. بعضی از مردم بطور طبیعی خوش اخلاق و خوش برخوردند و این یکی از مواهب الهی است که باریتعالی به آنها عطا فرموده که نصیب هر کس نمی شود و کسی که ...
اگر علی علیه السلام حاکم می شد...
، مسامحه، خویش و قوم بازی، حزب بازی و ... نباشد و در همه جا حق را اعمال کند. این نمونه حکومت ایده آل اسلامی است. مردم علی را شناخته بودند. آن ها در طول 23 سال رسالت پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله همواره علی علیه السلام را در کنار پیغمبر دیده و رفتارش را آزموده بودند. همه می دانستند که علی در برابر حق و در مقابل حکم خدا انعطاف پذیر نیست. در هنگام اجرای حق، نزدیکان و غریبه ها برای او یکسان ...
آیت الله سعیدی: افضل اعمال شب های قدر درس آموزی از مکتب علوی است
قم تاکید کرد: شیطان وقتی دستور الهی اطاعت نکرد و در مقابل حضرت آدم علیه السلام سجده به جا نیاورد، به عزت خداوند قسم خورد که بندگان را گمراه خواهد نمود مگر بندگانی مخلص باشند که در حقیقت این طرد از درگاه الهی به خاطر یاس از رحمت الهی بود و به همین خاطر شیطان از راه ناامیدی از رحمت و مغفرت الهی مردم را گمراه می کند. سخنران حرم بانوی کرامت خاطر نشان کرد: انسانی که از درگاه الهی ناامید بشود ...
در رویکرد قرآنی، ارتباطات جمعی فرآیند هجرت پیام و آیین ساخت امت است
...، فرایندها و ساز و کارها و پیامدهای هجری را در قرآن و تمدن اسلامی مطالعه کنیم می بینیم که هجرت جابجایی مقدس، هدایت یافته، هدایتگر و تمدن ساز است. مانند هجرت های انبیای عظام به ویژه حضرت ابراهیم (ع) که بزرگ ترین مهاجر است یا هجرت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله از مکه به مدینه که آغاز تکوین مدینه النبی، جامعه و تمدن اسلامی است و حتی هجرت امام موسی صدر به لبنان؛ که شیعیان بلکه همه مردم عرب متشتت ...
معاویه فساد اقتصادی خود را با دین توجیه می کرد/مسئولیت خطیر عالمان دین در مواجهه با فقر در جامعه
. در ماه رمضان سفره انداختن در مسجد خوب است اما سخن حضرت علی (علیه السلام) ارتباطی با این مسائل ندارد. این سخن در یک سطح دیگر است. بحث درباره سغب مظلوم و درباره فاصله طبقاتی است. خداوند از علماء پیمان گرفته تا در جامعه فقیر بی قرار باشند این استاد حوزه علمیه گفت: حضرت علی (ع) می گویند من حکومت را گرفتم تا به این تکلیف عمل کنم. حضرت وقتی حکومت را داشت دائم کشاورزی و به فقرا کمک ...
گمنامی یا شهرت طلبی در نگاه دینی
... خداوند در سوره آل عمران، درباره حضرت عیسی(ع) می فرماید: إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسیحُ عیسَی ابْنُ مَرْیَمَ وَجیهاً فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبینَ ؛ وقتی که بشارت حضرت عیسی(علیه السلام) به مادرش حضرت مریم(سلام الله علیها) داده می شود، چنین توصیف می کند که وجیه در دنیا و آخرت ؛ یعنی شخصیتی مورد توجه و ...
علی یعنی اسلام مجسم
هم هست؛ چرا بی دلیل رد کنیم این احتمالات را؟ وجود یک چنین خطّی و یک چنین فکری به معنای این است که اسلام، قالبی بشود و پوششی بشود برای گرایشهای جنایت کارانه که از سوی جناحهای ضدّاسلامی تعقیب میشود؛ و علی (علیه السّلام) پیشوای بزرگ و رهبر عظیم الشّأن مسلمانان، شهید این چنین فاجعه ای شد. بنابراین، امشب ما اگر به عزای علیّ بن ابی طالب می نشینیم، عمق فاجعه را لمس میکنیم و درک میکنیم. شما ...
دشمن با به خاک و خون کشیدن امت اسلام درصدد برهم زدن اتحاد مسلمانان است
از امیرالمومنین، از شجاعت، تقوا و عبادت ایشان سخن می گویند زیرا ایشان اوصاف بسیار بارزی داشتتند و به معنی واقعی کلمه عصاره همه کمالات بودند. وی ضمن اشاره به غربت و مظلومیت حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) که مصداق های بارز آن در خطبه های مختلف نهج البلاغه آمده است ابراز داشت: انسان باید برای این قسمت از زندگی امیرالمومنین که وجود و حقیقت او را خصوصا خواص جامعه درک نکردند، خون گریه کند ...
مشق قدر در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان
و برادران مؤمن زنده و مرده ایشان است و اَذْکار و صلوات بر محمد و آل محمدعلیهم السلام آنچه مقدور شود و در بعضی از روایات وارد شده است که دعاء جوشن کبیر را در این سه شب بخوانند فقیر گوید که دعاء جوشن در سابِقْ گذشت و روایت شده که خدمت حضرت رسول صلی الله علیه وآله عرض شد که اگر من درک کنم شب قدر را چه از خداوند خود بخواهم فرمود عافیت را. اعمال شب بیست و یکم کفعمی از سید بن باقی ...
امام علی(ع)، گنجینه ای از معرفت، مناقب، محاسن و خصلت های نیکوست
سرویس : قرآن و معارف - اخلاق و معارف اسلامی زمان : شناسه خبر : 1168578 طوبی سادات هاشمیان در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت ایام شهادت امیر المومنین و شبهای قدر اظهار داشت: سخن گفتن در مورد حضرت علی(ع) و شناخت و معرفت ایشان بسیار دشوار و چه بسا غیر ممکن هست. این پژوهشگر حوزه افزود: خلیل بن احمد فراهیدی صاحب کتاب العین پیرامون شخصیت امیرالمومنین(ع) می ...
سالروز اعلام انقلاب فرهنگی توسط امام خمینی(ره)
اسلامی و اخلاق اسلامی داشت، میدان زد و خورد عقایدی که مضرّ به حال این مملکت است نمی شد. اگر اخلاق اسلامی در این دانشگاهها بود این زد و خوردهایی که برای ما بسیار سنگین است، تحقق پیدا نمی کرد. اینها برای این است که اسلام را نمی دانند و تربیت اسلامی ندارند. استقلال دانشگاه و دانشجویان در برابر شرق و غرب دانشگاهها باید تغییر بنیانی کند و باید از نو ساخته بشود که جوانان ما را تربیت ...
نکاتی از تفسیر المیزان جزء بیستم: نهی از مقابله به مثل زبانی با نادان / دعای مضطر قطعا اجابت می شود / ...
) ______________________ فسقی لهما ثم تولی الی الظل وقال رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر موسی (علیه السلام) از گفتار آن دو دختر ف همید که واپس شدن آن دو از آب دادن گوسفندان، هم به خاطر نوعی تعفف و تحجب آن دو است و هم به خاطر ستم مردم به آن دو لذا پیش رفت و برای آنان آب کشید، و گوسفندان ایشان را سیراب کرد. موسی (علیه السلام) در اعمال خود مراقبت شدید داشته و ...
پناهیان: وقتی مردم حضور داشته باشند دیگر رانت بازی و رانت خواری اتفاق نمی افتد/ اگرامر به معروف و نهی از ...
یک کمی وقتش آزاد می شود و می تواند به چهار تا کار مفیدتر رسیدگی کند. وقتی مردم حضور داشته باشند دیگر رانت بازی و رانت خواری اتفاق نمی افتد که نهادهای نظارتی این همه مشغول باشند و سر قوۀ قضائیه این همه شلوغ بشود. ما الآن قاضی کم داریم. در آن صورت قاضی زیاد خواهیم داشت. اگر امر به معروف و نهی از منکر در یک جامعه درست اجرا بشود، سطح مشارکت مردم در ادارۀ امورشان به قدری افزایش پیدا خواهد کرد که ...
هشت اصل انسانی در نهج البلاغه
حکومت بر مردم صحبت می کنند در همه اینها عقل محور است. اصل اول: شکوفایی استعدادها ما از این به یک اصل می رسیم و آن این است که استعداد انسان ها باید شکوفا بشود. این را بگذارید کنار جامعه، حاکمیت، ملتی که در آنجا ظرفیتها شکوفا که نمی شود، هیچ، فرسایش هم پیدا می کند. ما در کشور با پدیده فرار مغزها مواجهیم. لازم است ما فقط فرار مغزها را نبینیم، شما فرسایش مغزها را هم ببینید ...
مشکل بلشویک ها با شاعر شیرازی/ هر روز، روز سعدی است
متاثراز فرهنگ حاکم بر قرآن است. چون به هرحال او در دل این تمدن، معنا و مباحثی که در نظامیه تدریس می شده رشد کرده و در حقیقت ارادت او را به حضرت قرآن بر همگان روشن است. قرآن هم زبان شیرین، ساده و شیوا و موزونی دارد و خداوند از برای این که مطلبی را روشن کند به تصریح خود حضرت قرآن ابایی ندارد که حتی به پشه ای مثال بزند. اصولاً معنا در بطن خود ساده است، زیبا در بطن خود ساده است و استادان مسلم سخن ...
پیام وزیر ارشاد به مناسبت بزرگداشت سعدی
قرار گیرد؛ جهانی که عرصه نبرد اراده ها و جنگ روایت ها است. زبان و سخنِ سعدی نسخه ای حیات بخش برای زمانه ماست. سعدی در مقابل ظلم بیدادگران می ایستد و باورمند به خدمت خلق و حاکمیت مردم است. او و حافظ، هر دو دغدغه انسانِ آزاد دارند. هر دو از ستمی که بر انسان های روزگارشان می رود در رنج اند؛ هر دو از دروغ و تزویر و ریا بیزارند و هر دو به تعالی انسان و آزاد بودن اندیشه انسانی تأکید می ورزند. ...
سعدی شیرازی ،پادشاه سخن ایران زمین
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ،سعدی شیرازی شاعر و نویسنده بزرگ ایرانی قرن هفتم هجری قمری است. عاشقان غزل و عرفان از آثار این شاعر بزرگ بسیار بهره برده اند. سعدی کیست؟ ابومحمد مشرف الدین مصلح بن عبدالله بن مشرف، متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم هجری است. واژه سعدی از نام اتابک مظفرالدین سعد، پسر ابوبکر، پسر سعد، پسر زنگی گرفته شده و استاد سخن، پادشاه سخن، شیخ ...
ضرورت بهره گیری از شب های پرفیض قدر برای استغفار/انسانیت در پرتو ارتباط با قرآن شکل می گیرد
با تاکید بر ضرورت پیگیری عملی همه خصوصا مسئولان از سیره و کلام امام راحل (ره)، گفت: همه مسئولان باید نسبت به جامعه و همراه بودن با زندگی مردم توجه داشته باشند. پایان پیام/ 50 ضمیمه : کلید واژه ها: آیت الله ابراهیم رییسی | حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی | رییسی | ...
تحلیل کیفیت تاثیر اخلاق حکمرانان بر توده مردم در سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین نقویان
نیز چنین جا بیفتد که: خدا خواسته کسی مانند مأمون عباسی ، خلیفه بشود و کسی را یارای مخالفت با خواسته خداوند نیست؛ و گر تو نمی پسندی، تغییر کن قضا را. تحلیل کیفیت تاثیر اخلاق حکمرانان بر توده مردم به نظر می رسد که سه دلیل عمده وجود دارد که مردم را به سمت اخلاق حاکمان به پیش می راند : 1) زور و تهدید: علامه در تفسیر المیزان در ذیل این موضوع می فرماید: مردم از هیچ آزادیی ...
برای تغییر در جامعه باید برویم سراغ نمایشگاه شخصیت امیرالمومنین(ع)
... در پاسخ به این سوال که چرا باید دائم از امیرالمومنین(ع) سخن بگوییم؟ مقدماتی را بیان می کنیم؛ برای اینکه رشد کنیم و به سمت صلاح و سداد و هدایت و اهداف انسانی که خدا برای ما قرار داده حرکت کنیم، یک روش آن است که از بایدها و نبایدها بهره بگیریم اما تاثیرش کم است چون جهل به موضوع نیست که در عمل اتفاقی نمی افتد بلکه التزام است که سبب می شود برای مثال همه فطری از ظلم بدشان می آید اما مرتکب ظلم می ...
امام علی (ع) مردم را به حق گوئی و حق طلبی فرا می خواند
بهرام نکیسا شبهای با ارزش قدر ، شبهای با فضیلت گفتگو با خدا، دعا، طلب بخشش و عفو و ایامی که متعلق به امیرالمومنین امام علی (ع) است، این ایام و شب ها فرصتی مغتنم برای مرور رفتار و عملکردمان در حوزه های مختلف و توجه به توصیه های مهم آن حضرت می باشد . یکی از حوزه های بسیار مهم و تاثیرگذار در جامعه که بر سایر حوزه ها اجتماعی تاثیر گذار است شیوه حکمرانی کارگزاران، سیاستگذاران و صاحب منصبان است. ...
در اندیشه اسلامی سیاست به معنای فریب و نیرنگ نیست
ین ویژگی هایی دارد. بعد حضرت در ادامه می فرماید: عُمَّارُ ال لّیلِ وَ مَنَارُ النَّهَارِ. از کسانی که شب ها را با عبادت آباد می کنند و در طریق هدایت مردم روشنی بخش روزهایند. حضرت امیرالمومنین شب ها را به عبادت می پرداختند و اهل دعا، تضرع و راز و نیاز در دل شب بودند. حتی در جنگ صفین در لیلة الهریر که شدت جنگ به اوج خود رسیده بود حضرت تهجد خود را ترک نکردند. کسانی که می گویند ما شیعه امیرا ...