جرم و حرام | عباس عبدی
سایر منابع:
سایر خبرها
چند نکته به بهانه ی دادگاه های متهمان اعتراضات اخیر
مشارکتی نهادهای مردمی مخصوصاخانواده تاکید داشتند. همچنانکه محرومیت اقتصادی و فقر را عامل مهم اجتماعی جرم زا می دانستند علی (ع) فقر را موت اکبرمیدانستند، فقر محصول روابط غیرعادلانه و ناسالم اقتصادی ست و مبانی دینی بر تاثیر فقر و محرومیت در ناهنجاریهای روانی و انحرافات و تبهکاریها تاکید دارند. تبعیض ونابرابری در اعمال قانون از دیگرعوامل جرم زاست. گرچه به حکم شرع و قانون همه افراد در برابر ...
کنایه سنگین عباس عبدی به مدافعان حجاب اجباری
را می بینیم و زنان نیز به طور معمول مراعات می کنند، ولی در ایران به علت برخورد های رسمی نامتعارف، همین حساسیت نیز ضعیف شده است. جرم به افعالی گفته می شود که نظم یا عفت عمومی را خدشه دار کند، این حد از عدم رعایت ماده قانونی حجاب نه نظم اجتماعی را نقض می کند و نه عفت عمومی را که اساسا موضوعی عرفی است. اگر مساله حکومت اجرای دستور شرع است که در این صورت باید قانون را به طور کامل و در همه ...
بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
با اینکه هدف علیه امنیت کشور است ولی صرفا اسلحه کشیدن شخص برای مال، جال، ناموس و ترساندن مردم ملاک است تا شخص عنوان محارب پیدا کند. در افساد فی الارض جرم ممکن است با انجام دادن(فعل) یا انجام ندادن (ترک فعل) صورت بگیرد ولی در محاربه حتما باید کاری صورت بگیرد که همان اسلحه کشیدن علیه امنیت جامعه است. مستفاد از ماده 286 قانون مجازات اسلامی این است که شخص مفسد فی الارض ممکن است ...
طرح صیانت از اخبار؟
برای آن اعتباری قائل نیستند. در حال حاضر تمام خانم هایی که بعد از ماجرای مهسا امینی در فضاهای عمومی بی حجاب هستند، مستقیما علیه ارزشی به نام قانون عمل می کنند. من مخالف این مسئله نیستم بلکه گزارش می دهم و می گویم که دولت و حکومت کاری کرده اند که آشکارا قانون را زیر پا می گذارند و دولت نمی تواند کاری کند و به نهادهای امر به معروف و پلیس امنیت اخلاقی توصیه می کند: فعلا این موضوع را دنبال نکنید. چون ...
مطالبه گری مردمی | از اولویت حجاب، تا اقتدار نظام اسلامی
ناهنجار همواره مورد اعتراض جامعه زنان ایران از هر طیف و جریان شده و اعتراض هایی را به دنبال داشته است، شمن اینکه مطابق نص صریح قانون و مقرراتی که در قانون عفاف و حجاب به تصویب رسده اند، این اعمال بی شرمانه خلاف و حتی جرم محسوب می شود و مجریان قانون موظف به برخورد با این بی حیایی ها و اعمال منافی عفت عمومی جامعه هستند. در این میان جمعی از زنان مؤمن و متدین که دغدغه حجاب و عفاف را دارند چند ...
تفاوت های زن اجتماعی و زنِ خانه از نظر عباس آخوندی! / دفاع جبهه اصلاحات از سربازانی که به میدان محاربه ...
ملامت ها و تأکیدات شیطنت آمیز بر توقف روند مجازات ها صرفا برای تقویت جبهه اغتشاشگران و عمل آوردن پشتیبانی های جدید از آشوب صورت می گیرد و اگر دست مقتدر حکومت اسلامی از آستین بیرون نیاید و ناامن کنندگان فضای جامعه را در سریع ترین زمان ممکن به سزای عملشان نرساند؛ دقیقا فرصت مناسب برای "بانیان آشوب" فراهم آمده است. برای همان کسانی که قصد دارند در پیامد پیش لرزه هایی مثل اغتشاشات 70 روزه؛ کشور را به ...
مناظره ای داغ درباره نگاه فقه و قانون به جرم محاربه
استاد حاضر در مناظره نیز در سخنانی اظهار کرد: قانون 279 مجازات اسلامی چند عبارت اضافه کرده است که در آنچه ما به آن محاربه می گوییم، افساد فی الارض هم می گوییم. وی خطاب به دکتر برهانی اظهار کرد: جان یا مال یا قصد ارعاب و اینکه اصرار بر بخش اخافه ناس دارید یعنی نمی خواهید عبارات جان، مال و ناموس را ببینید. لذا دو طرف باید یک چیز باشد و ارعاب نمی تواند موضوع جرم باشد چون فعل است، لذا جان ...
نیت مهیا شدن و آمادگی برای ورود و انجام فریضه الهی است
.... این فقیه عارف در توضیح عبارت و این در جمیع افعال اختیاری موجود هست گفت: نیت الهی را می شود به تمام افعال اختیاری، سریان و جریان داد. بر همین اساس تمام اعمال همانند نماز، عبادی، لله، فی الله، الی الله و من الله می شود. وی افزود: لزومی به وارد کردن تمام اجزای نیت در ذهن نیست. همین مقدار توجه که می دانید در حال انجام عمل عبادی نماز و خواندن چه نمازی هستید کفایت می کند ...
وکالت و پرونده های امنیتی؛ وکیل تسخیری و نگرانی خانواده ها
مشهور ماده 48 به این شکل درآمد: در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان یافته که مجازات آنها مشمول ماده 302 این قانون است، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تأیید رئیس قوه قضائیه باشد، انتخاب می نمایند. اسامی وکلای مزبور توسط رئیس قوه قضائیه اعلام می گردد . جدای از ایرادات متعددی که به این ماده و از همه مهم تر بی اعتمادی به ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
اللّه یحب المقسطین) ظاهر آیه محاربه این است که جرم مذکور، از نوع جرم های انفرادی است که گاهی ممکن است یک شخص آن را انجام دهد و از این رو فقهاء گفته اند که در تحقق محاربه، وجود گروه و ارعاب دست جمعی شرط نیست، بلکه محاربه یک نفر با یک نفر دیگر نیز در تحقق آن کافی است؛ و این بر خلاف محاربه باغیان است. در این محاربه، مناسب آن است که خطاب متوجه جماعت و طایفه و گروه باشد. زیرا چنان محاربه ای در حقیقت ...