سایر منابع:
سایر خبرها
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
یقَتَّلُوا أو... (مائده/ 33). (کیفر آنها که با خدا و پیامبر به جنگ برمی خیزند و در روی زمین دست به فساد می زنند (و با تهدید به اسلحه به جان و مال و ناموس مردم حمله می برند)، این است که إعدام شوند، یا...). علامه طباطبائی در ذیل این آیه می نویسد: مراد از محاربه، همان به فساد کشیدن زمین با راهزنی و اسلحه کشیدن و ناامن کردن راه هاست . ( المیزان فی تفسیر القرآن، ج5، ص326). رهیافت ...
شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
...: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنهاست؛ به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز اگر کسی روی مردم سلاح بکشد، اما در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. جنبه روانی جرم 4 از منظر رکن روانی جرم، برای تحقق محاربه سوءنیت عام، یعنی همان ...
حکم "محارب" بر اساس قانون، فتوای امام و علم قاضی است نه نظرات شخصی یک حقوقدان
...! این تصور و برداشت وی بوده و اساساً چنین چیزی نبود و اگر هم مثلاً قصد اخافه ی بخشی از مردم که همان نیروهای حافظ امنیت و نیروهای انتظامی داشته باز هم این اخافه و ارعاب صدق می کند. در اینجا مباحث زیادی قابل طرح است، اینکه قصد ارعاب و قصد اخافه در جرم محاربه چیست. این را هم مقدمتاً عنوان کنم که قانون مجازات اسلامی قبلی، جرم محاربه و افساد فی الارض و بغی را یک جا آورده بود در حالیکه ...
مجازات اخلالگران در امنیت چیست؟
جامعه ای اختلال صورت می گیرد، جامعه آرامش و اعتدال خود را از دست می دهد علامه طباطبایی در تفسیر وزین المیزان نوشته است: آوردن عبارت وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً بعد از ذکر محاربه با خدا و رسول، می فهماند که منظور از محاربه افساد در زمین از راه اخلال به امنیت عمومی و راهزنی است؛ نه مطلق محاربه با مسلمانان. بنابراین از ظاهر آیه برمی آید مراد از محاربه و افساد، اخلال به امنیت عمومی است ...
اعدام محسن شکاری و بحث های پر دامنه
جدی بدان وارد کرده اند. نگرش عمومی مردم نیز تأیید همگانی حکم نبوده است؛ بر عکس مجازات افرادی مانند خفاش شب که وجدان عمومی جامعه از اعدام آن قاتل زنجیره ای آزرده نشد و حمایت هم کرد. در این چند روز، آنقدر درباره محاربه و قوانین و شرعیات مرتبط با آن سخن گفته و نوشته شده است که تقریباً همه می دانند که اجمالاً “ محاربه ” جرمی است که فردی با سلاح، علیه “ مردم ” اقدام کند و “ بغی ...
امام فرموده اند بهتر است متناسب با جرم فرد، مجازات تعیین شود؛ فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم ...
...> آیا قصد خوف در صدق عنوان محارب دخیل است یا خیر؟ اخافه و ترساندن محقق نمی شود، مگر آنکه مردم بترسند. اگر فردی به قصد اخافه، سلاح به دست بگیرد، اما مردم نترسند، اینجا اخافه صدق نمی کند و خوفی نیست. بنابراین، مصداق محارب نمی تواند باشد؛ اما اگر در موردی احتمال ضعفش وجود دارد، ولی احتمال قوت آن بیشتر است که آیا چنین فردی می تواند مردم را بترساند و مردم نیز می ترسند، مصداق محارب است و در این ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
از کتاب حدود می گوید: هر کس اسلحه اش را به قصد ترساندن مردم برهنه سازد محارب است. خواه این عمل او در خشکی باشد یا در دریا، در شب باشد یا در روز، در شهر باشد یا در غیرشهر و آیا شرط است که از اهل ریبه باشد؟ جای تردید است لیکن قول صحیح تر این است که در صورتی که عمل به قصد اخافه صورت گرفته است دیگر جائی برای این شرط وجود ندارد. محقق حلی تجرید سلاح برای اخافة مردم را محاربه دانسته و در مورد اینکه آیا ...
قوه قضاییه شرط تحقق محاربه را مشخص کرد
که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود . 3_ رکن مادی جرم محاربه، کشیدن سلاح یعنی آشکار کردن اسلحه است؛ مشروط به آنکه اولاً کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یا ناموس مردم و یا ارعاب و ترساندن مردم باشد. ثانیاً موجب ناامنی ...
حکم محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام است/ حامیان اعدام نکنید در جرم آن ها شریک هستند
...: ماده 279 قانون مجازات اسلامی، مقرر می دارد :"محاربه، عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب نا امنی در محیط گردد." همچنین، ماده 281 قانون مجازات اسلامی، در خصوص محارب، مقرر می دارد: "راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند، محاربند." بر اساس این ماده، هر شخصی که به قصد جان و مال و ناموس مردم یا به قصد ...
خداوند اهل علم را از تحمیل سیاست زدگی بر اخلاق و فقه و حقوق نجات دهد
جرمشان و بدون ترحّم، آن ها را بکُشند یا به صُلّابه بکِشند یا چهار انگشت دست راست و چها ر انگشت پای چپشان را قطع کنند یا از شهرشان تبعیدشان کنند. تازه، این ها رسوایی آن ها در دنیاست و در آخرت هم عذابی بی اندازه نصیبشان می شود . حکم اعدام برخی از اغتشاشگران محارب، برخی از مدعیان فلسفه اخلاق را وا داشت تا به نفی خشونت توصیه کنند و شخص مدعی فقاهت را وا داشت تا عنوان محارب را از جانیان بزدا ...
کشیدن سلاح برای ترساندن مردم "محاربه" است و ماموران هم جزو مردم هستند
: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات "محارب" است؛ ماموران هم جزو مردم هستند و محسن شکاری یک مامور امنیت را با سلاح سرد یا چاقو مجروح کرده بود. وی افزود: هر چند بعضی از حقوقدانان معتقدند سلاح بیرون کشیدن در مقابل مامورین شاید به دلیل ایجاد مانع برای فرار کردن باشد و مصداق اخافه نیست و داخل در عنوان محاربه نیست. عبدلیان پور گفت: البته این نکته را هم عرض کنم که ...
اعتراض مولوی عبدالحمید نسبت به اعدام محارب، از روی عدم آگاهی فقهی است یا انگیزه دیگری وجود دارد؟
مِنَ الْأَرْضِ》و تفسیر آن به استناد کتب تفسیر اهل سنت و شیعه گفت: دو نکته در این تفاسیر وجود دارد، اولی اختلاف در مورد تعریف "محارب" است که در کتب اهل سنت من جمله تفسیر قرطبی، محارب به شخصی گفته میشود که با در آوردن سلاح چه در شهر و چه در بیابان باعث ایجاد رعب و وحشت مردم شود. اما تعریف دیگری وجود دارد که طبق آن، محارب شخصی است که فقط در بیابان با در اوردن سلاح، باعث ارعاب مردم شود و اشاره به دزدان ...
چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات آن
احتهایی را که وارد کرده را باید قصاص شود و بعدش باید نفی بلد شود. 2- هرکسی که شهر سلاح کند و مردم را ضرب و شتم کرده و مال آنها را هم گرفته است و کسی را نکشته است، این شخص محارب است و جزای محارب دارد و امرش به دست امام است اگر امام خواست او را می کشد. از همین جا مشخص می شود که اگر کسی شهر سلاح کرد و مال دیگران را گرفت و جراحت وارد کرد اما کسی را هم نکشت باز هم ممکن است مجازات او ق ...
حد محاربه از احکام شرعی است/ آیه قرآن تکلیف محارب را مشخص کرده است
الَّذینَ یُحارِبُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ” که در نفسیر آیه، محارب به شخصی گفته می شود که با در آوردن سلاح چه در شهر و چه در بیابان باعث ایجاد رعب و وحشت مردم شود. بازماندگان تأکید کرد: تقویت فرهنگ بومی تهاجمات و تهدیدات دشمنان را خنثی می کند و جامعه باید بداند که پیروی از ولی امر مسلمین تنها راه ناامید کردن دشمنان است. پایان پیام/ ...
محاربه در فقه و قانون ؛ گزارشی از مناظره جلیل محبی و محسن برهانی + صوت
آن اضافه نکرد. وی در رابطه با صحبت برهانی که ماده 279 را لاخافه الناس دانسته بود، اظهار کرد: محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال، ناموس مردم یا ارعاب آن ها. شما نمی توانید با قانون قبلی قانون فعلی را تفسیر کنید، لاخافه الناس برای قبل از سال 1392 بود. لاخافه الناس را نمی توانیم مستمسک قرار دهیم. محبی گفت: اینکه عنوان کردند جرم مقید به نتیجه است، در جرایم ماده 144 ...
# پرسه در فضای مجازی
در منزل چند خانواده کم بضاعت و کنارشون نشسته و حرف هاشون رو شنیده. اهل سنت درباره محاربه چه می گویند؟ محمدرضا سرشار: امام جمعه مریوان: بستن راه مردم و قمه کشی و حمله با سلاح سرد به مدافعان امنیت و ایجاد ارعاب و وحشت در بین زنان وکودکان در روز روشن از دیدگاه اهل سنت محاربه محسوب می شود. هر انسانی بخواهد با هر شیوه و روشی امنیت افرادی از جامعه را به خطر بیندازد حال با دست باشد یا ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
دیگری با اسلحه داشته باشد، اما جرم او جنبه ی عمومی پیدا کند مثلا عده ای سارق به درون پاساژی رفته و قصد سرقت مسلحانه دارند، این اقدام آن ها موجب برانگیخته شدن حس ترس و ناامنی در مردم می شود، در نتیجه این افراد محارب شناخته می شوند. جرم محاربه در ماده 279 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. "ماده 279 قانون مجازات اسلامی" محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
...> (محارب کسی است که از اهل ریبه از تبهکاران باشد و سلاح بکشد، چه در شهر و چه در غیر شهر، چه در سرزمین شرک و چه در سرزمین اسلام، چه شب و چه روز. هر کس که در هر وقت و در هر جا چنین کاری انجام دهد، محارب است...). بنابراین، چنانکه ظاهر است، مراد از محاربه و افساد، همان اخلال در امنیت عمومی است. و امنیت عمومی فقط با ایجاد ترس عمومی و قرار گرفتن ترس به جای امنیت، مختل می شود. ترس عمومی نیز طبعا ...
ماموستا شیرزادی: قمه کشی و ایجاد رعب در فقه اهل سنت مصداق محاربه است
ماموستا شیرزادی: قمه کشی و ایجاد رعب در فقه اهل سنت مصداق محاربه است امام جمعه مریوان: بستن راه مردم و قمه کشی و حمله با سلاح سرد به مدافعان امنیت و ایجاد ارعاب و وحشت در بین زنان و کودکان در روز روشن از دیدگاه اهل سنت محاربه محسوب می شود. هر انسانی بخواهد با هر شیوه و روشی امنیت افرادی از جامعه را به خطر بیاندازد حال با دست باشد یا سلاح سرد و گرم محارب است. هر انسانی هم انسان دیگری را به قتل برساند باید قصاص شود و براساس دین اسلام قصاص حق است. بازدیدها: 5 ...
یکی برای همه
بودند به عنوان مجازات در باره آنها انجام یافت، یعنی چشم آنها را کور کردند و دست و پای آنها را بریدند و کشتند تا دیگران عبرت بگیرند و مرتکب این اعمال ضد انسانی نشوند، آیه فوق در باره این گونه اشخاص نازل گردید و قانون اسلام را در مورد آنها شرح داد. منظور از محاربه با خدا و پیامبر آن چنان که در احادیث اهل بیت (ع) وارد شده و شان نزول آیه نیز کم و بیش به آن گواهی می دهد این است که کسی با ...
شروط محاربه و باغی
روی مردم بسته و مردم را ترسانده است و قصد و نیت ایجاد ارعاب و یا بردن مال مطرح است می توان عنوان اخافه الناس را طرح کرد. اگر مقصود معترض ایستادن در برابر حکومت و مامور حکومت بود و برخورد هایی کرده است نمی توان نیت ایجاد رعب و وحشت برای مردم را به وی نسبت داد. دکتر علی نجفی توانا، وکیل دادگستری : محاربه به معنی جنگ علیه خدا و پیغمبر خدا ست براساس منابع فقهی از ...
معاون قوه قضاییه: محاربه داخل شهر هم محقق می شود
فساد در زمین چه در خشکی و چه در دریا، چه در شهر و چه در غیر شهر، چه در شب و چه در روز، سلاح خود را برهنه یا آماده کند و موجب ترس برای مردم و فساد در زمین گردد . معاون قضایی قوه قضاییه گفت: در تعریف امام خمینی (ره) از فرد محارب، عبارت و لا یشترط کونه من اهل ریبه نیز به معنای شرط نیست که محارب اهل شر باشد آورده شده است؛ این عبارت نشان می دهد که محارب بودن یک فرد به اهل شرارت بودن یا نبودن او و همچنین سابقه دار بودن یا نبودن او ارتباطی ندارد. ...
پیدا و پنهان ماجرای محاربه
این بوده است که مأموری را بزند. پس اولا آیا تشهیر سلاح در وسط ستارخان رخ داده است؟ چون چاقو در منظر دید مردم در غلاف بوده است منطبق با مصداق تشهیر سلاح نیست. کشیدن سلاح برای یک شخص خاص موضوع جرم است و به این دلیل تخصصا این موضوع از حیطه محاربه خارج است. سؤال دیگری این است که آیا کشیدن چاقو برای ترساندن مردم است یا زخمی کردن مامور؟ اگر برای ترساندن مردم است پس چرا چاقو را از غلاف درنیاورده و نشان ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
صریحی دارند و می گویند در شرایطی که قتلی رخ نداده در صورت خسارت مالی باید خسارت تامین و به اندازه جرح نیز مجازات تعیین شود. وی با تاکید بر اینکه برای مجازات حکم محاربه لازم به صدور قطعی حکم اعدام نیست تاکید می کند که در ماده 279 قانون مجازات اسلامی کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم مساله اصلی محاربه عنوان شده است. توضیح قوه قضاییه درباره پرونده محسن شکاری/ جرم محاربه چیست؟ +ویدئو محسن ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری
قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که انتخاب هر یک از ...
مُحارب و مُحاربه کیست؟
گزارش شده است. بخش اول: چیستی، گستره شناسی و مصداق شناسی محارب و محاربه 1. عنوان: محارب کیست؟ و محاربه چیست؟ (بحثی در شناخت موضوع حد محارب) منبع: مجله فقه اهل بیت (ع) لینک مطالعه: https://b2n.ir/b81034 2. عنوان: ماهیت محاربه نویسنده: مهدی اسماعیلی منبع: فلنامه فقه و مبانی حقوق اسلامی لینک مطالعه: https://b2n. ...
برهانی: هدف محسن شکاری تقابل با حکومت بود نه با مردم/ محبی: حتی تخریب تأسیسات عمومی به قصد مقابله با ...
.... کسی که در مقابل مامور چاقو می کشد، هدف او تقابل با حکومت است نه با مردم؛ چنین اقدامی اساساً از حیطه محاربه خارج است. محبی: تخریب اموال عمومی و کشیدن سلاح برای ارعاب حکم محارب دارد جلیل محبی عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس در این مناظره، گفت: در زمان 1370 ماده 383 قانون مجازات اسلامی حاکم بود، این ماده مقرر می کرد که هرکس برای ترساندن مردم دست به اسلحه ببرد محارب است ...
محسنی اژه ای:انتخاب حد محاربه به اختیار قاضی است
ترساندن مردم و به منظور ایجاد فساد در زمین چه در خشکی و چه در دریا، چه در شهر و چه در غیر شهر، چه در شب و چه در روز، سلاح خود را برهنه یا آماده کند و موجب ترس برای مردم و فساد در زمین گردد . معاون قضایی قوه قضائیه گفت: در تعریف امام خمینی(ره) از فرد محارب، عبارت و لا یشترط کونه من اهل ریبه نیز به معنای شرط نیست که محارب اهل شر باشد آورده شده است؛ این عبارت نشان می دهد که محارب بودن یک فرد به ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع می کنند را نمیتوان محارب دانست. این بیانیه با اشاره به اینکه در چارچوب فقه و قانون مجازات اسلامی محاربه تنها در جایی است که فرد با قصد ایجاد خوف در جامعه دست به اقدام مسلحانه بزند. تصریح کرده است که اگر فرد معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده و بدون خوف و با اراده اقرار کرده باشد، در صورتی که عمل او نه برای ترساندن مردم بلکه از روی خشم و عصبانیت یا حتی ...