سایر منابع:
سایر خبرها
محاربه در فقه و قانون ؛ گزارشی از مناظره جلیل محبی و محسن برهانی + صوت
آن اضافه نکرد. وی در رابطه با صحبت برهانی که ماده 279 را لاخافه الناس دانسته بود، اظهار کرد: محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال، ناموس مردم یا ارعاب آن ها. شما نمی توانید با قانون قبلی قانون فعلی را تفسیر کنید، لاخافه الناس برای قبل از سال 1392 بود. لاخافه الناس را نمی توانیم مستمسک قرار دهیم. محبی گفت: اینکه عنوان کردند جرم مقید به نتیجه است، در جرایم ماده 144 ...
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
: بنابر اقوی حاکم بین قتل ومصلوب کردن و قطع به طور مخالف و نفی بلد، مخیّر است. و بعید نیست که برای حاکم بهتر باشد که جنایت را ملاحظه کند و آنچه که مناسب آن است، اختیار نماید (موسوعة الامام الخمینی، ج23، تحریرالوسیلة، ج2، ص527). محاربه درقانون مجازات اسلامی جرمانگاری شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد: محاربه، عبارت ازکشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها ...
قوه قضاییه: شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
بیان کرده است بنابراین قضات رسیدگی کننده موظف به عمل به قانون هستند. 2_ شرایط، عناصر، مجازات و شقوق مختلف جرم محاربه در ماده 279 به بعد قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است. این ماده می گوید محاربه به عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی ...
حکم محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام است/ حامیان اعدام نکنید در جرم آن ها شریک هستند
...: ماده 279 قانون مجازات اسلامی، مقرر می دارد :"محاربه، عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب نا امنی در محیط گردد." همچنین، ماده 281 قانون مجازات اسلامی، در خصوص محارب، مقرر می دارد: "راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند، محاربند." بر اساس این ماده، هر شخصی که به قصد جان و مال و ناموس مردم یا به قصد ...
محسن شکاری چرا اعدام شد؟/ پاسخ به شبهاتی پیرامون محاربه
. در ماده 279 تعریفی مشخص از این جرم به شرح زیر بیان شده است: محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب مردم، به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. حال به تفسیر مفهوم محاربه می پردازیم برای احراز هر جرمی، ارکان مادی و روانی آن باید مورد بررسی قرار بگیرد. در جرم محاربه، کشیدن سلاح یکی از ارکان مادی و شرط اصلی به شمار می رود. درواقع به نوعی می توان گفت ...
کشیدن سلاح برای ترساندن مردم "محاربه" است و ماموران هم جزو مردم هستند
: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات "محارب" است؛ ماموران هم جزو مردم هستند و محسن شکاری یک مامور امنیت را با سلاح سرد یا چاقو مجروح کرده بود. وی افزود: هر چند بعضی از حقوقدانان معتقدند سلاح بیرون کشیدن در مقابل مامورین شاید به دلیل ایجاد مانع برای فرار کردن باشد و مصداق اخافه نیست و داخل در عنوان محاربه نیست. عبدلیان پور گفت: البته این نکته را هم عرض کنم که ...
استاد حوزه علمیه مطرح کرد: چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام
...> اغتشاشگران ادعا دارند که شهر سلاح به موجب از حمایت ازمردم بوده است نه اخافةالناس! و قصد اخافه بسیجیان و نیروهای حاکمیت را داشته اند ! این ادعاها هم از آن حرفهای کذبی است که اظهر من الشمس است، چطوری حمایت از مردم، با کشیدن سلاح و مجروح کردن و قتل مردم جمع می شود؟! در نص و فتوا فرقی بین این مردم و آن مردم گذاشته نشده است، اگر مردمی را به حق بخواهیم مصداق انسان و الناس در این پهنه گیتی بدانیم ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
ترسانیدن مردم، قصد افساد در زمین را نیز بیان نموده اند که امام خمینی (در تحریر الوسیله، ج 1 و 2، ص 890، م 1) قائل به این تعریف بوده و می گوید: المحارب: هو کلّ من جرّد سلاحه أو جهزّه لاخافة الناس و إرادة الافساد فی الارض؛ فی برّ کان أو فی بحر، فی مصر أو غیره، لیلاً أو نهاراً؛ کسی است که سلاح خود را برکشد و از غلاف بیرون آورد یا آماده کند برای ترساندن مردم، و قصد افساد فی الارض نماید، در خشکی باشد یا ...
(ویدئو) مناظره داغ درباره صدور حکم اعدام محسن شکاری
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی محسن برهانی، هیأت علمی دانشگاه تهران: به حضرت عباس کشیدن اسلحه، چاقو زدن، جرح عمدی، قتل، کشتن مامور و کتک زدن جرم است، ولی اینکه جرم است چه ربطی به چیز دیگر دارد؟ ناامنی در محیط یعنی 14 تا بخیه خورده؟ این کار جرم بوده، ولی محاربه نبوده است. 8 اشکال به حکم محسن شکاری وارده است؛ آیا شبهه نشد؟! آیا در قاضی تردید ایجاد نکرد؟! جلیل محبی ...
قتل قضایی ؛ بدون استمهال!
متذکر می شوم صلاحیتی در باب قضاوت افراد ندارم. بر اساس ماده 279 قانون مجازات اسلامی، منظور از محاربه کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در آن محیط حاصل گردد. همچنین ماده 282 همان قانون حد محاربه را یکی از چهار مجازات زیر عنوان داشته است: الف- اعدام ب- صلب پ- قطع دست راست و پای چپ ت- نفی ...
بررسی قانون محارب در تهران 20 / چرا اخلال گران اقتصادی مانند اغتشاش گران سریع مجازات نمی شوند؟
مردم از جمله 9 جرائم سنگین اکثر کشور ها است. محبی همچنین در مورد جرم فردی که اموال دیگران را به آتش کشیده، گفت: آتش زدن بدون سلاح جرمی است که مجازات محاربه دارد به شرطی که به قصد مقابله با نظام باشد. طبق ماده 675 قانون اساسی آتش زدن اموال دیگران اگر به قصد مقابله با نظام باشد مجازات محاربه دارد. عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص شرایط سنی متهمان محاربه ...
اخلال زنندگان به امنیت جامعه بدون تردید محارب هستند
بحث های فقهی؛ اگر چه قانون مجازات اسلامی براساس بحث های فقهی است. آیت الله کعبی با اشاره به حکم در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 تصریح کرد: حکم محاربه شامل کسانی است که ارعاب و تخریب اموال عمومی را انجام می دهند و با اعمال شان امنیت جامعه را مختل می کنند حتی اگر منجر به قتل هم نشوند اما به نفس اینکه امنیت و آرامش را مختل کنند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس بترسانند را شامل می شود ...
آیت الله گرامی: فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم اعدام ندارد/ بعید است نشر اکاذیب شامل مفسد فی ...
، محارب اند. مصداق اخافه الناس است و حکم محاربه بر آن ها صدق می کند. بنابراین، در اخافه مردم و سرقت اموال، حکم قطع دست و پا جاری است. اگر فردی با هدف اخافه سلاح کشیده و نه مالی برده و نه قتلی انجام داده در این صورت حکم تبعید بر او جاری می شود. این فرد به مدت یک سال تبعید می شود. جایی که تبعید می شود دستور داده می شود که مراقب او باشند و کسی به او توجه نکند. اگر چنانچه فردی مرتکب قتل شد ...
مدعیان عدالت هم اکنون در حال لگدمال کردن آن / ابعاد دیگر هشتگ نه به اعدام چیست؟
محاربه اینطور تعریف شده است: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که بر روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. حتما فیلم های اقرار و اعتراف محسن شکاری را در صداسیما و رسانه ...
مناظره ای داغ درباره نگاه فقه و قانون به جرم محاربه
گویید همه قصدها را کنار بگذاریم؟ مگر می شود بقیه ماده قانون را کنار گذاشت؟ نتیجه جرم به نحوی است که امنیت را بر هم می زند، حال چه چیزی امنیت را بر هم می زند؟ در این مورد نماینده دادستان هم اعلام کرده است که محسن شکاری به قصد جان مردم اقدام کرده است و حرفی از به قصد ارعاب نمی زند. وی افزود: حال شاید قانونگذار اصلا خلاف مشهور چیزی را تصویب می کند که در یک آیه یا یک روایت نیامده یا شورای ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری
قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که انتخاب هر یک از ...
درگیری با مامور حکومت محاربه نیست
مواجه است و یأس و سرخوردگی باعث مهاجرت افراد می شود. قرآن تعبیری دارد که خداوند اجازه داده در برابر کسی که ظلم کرده اعتراض کنیم. مسأله ای که اینجا مطرح است، این است که محاربه ای که در قانون آمده، محاربه با مردم است نه اینکه کسی با مأمورین درگیر شود و اسم آن را محاربه بگذارند! نکته دوم در باب محاربه این است که محاربه باید در مقام اخافه ، یعنی در مقام ترساندن باشد. اخافه قصد می خواهد و قصد در یک ...
شروط محاربه و باغی
برای باغی صادر نمی شود مگر اسلحه کشیدن او منجر به قتل شود. اگر معترض راه را به روی مردم بسته و مردم را ترسانده است و قصد و نیت ایجاد ارعاب و یا بردن مال مطرح است می توان عنوان اخافه الناس را طرح کرد. اگر مقصود معترض ایستادن در برابر حکومت و مامور حکومت بود و برخورد هایی کرده است نمی توان نیت ایجاد رعب و وحشت برای مردم را به وی نسبت داد. دکتر علی نجفی توانا، وکیل دادگستری ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
مجازات در مورد هر نوع جرمی است؟ جرم محاربه بنابر ماده ی 279 قانون مجازات اسلامی 1392، عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است؛ به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. این جرم درصورتی تحقق می یابد که نتیجه ی آن، یعنی ایجاد ناامنی در محیط رخ دهد؛ بنابراین، چنانچه به هردلیل مجرم نتواند این نتیجه را ایجاد کند، محارب به شمار نمی رود. در ادامه ی ماده ی 279 ...
برهانی: هدف محسن شکاری تقابل با حکومت بود نه با مردم/ محبی: حتی تخریب تأسیسات عمومی به قصد مقابله با ...
شده است. قانونگذار براساس صلاح دید یک چیزی را تصویب می کند که ممکن است اصلا در آیه و قول مشهور و حدیث نیامده باشد؛ خب این را یا شورای نگهبان تأیید می کند یا مجمع تشخیص مصلحت و تبدیل به قانون شده و اجرا می شود. عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس خاطرنشان کرد: می فرمایند جرم منجر به نتیجه است، ماده 279 قانون مجازات اسلامی آورده: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ...
پاسخ به برخی اشکال حقوقی، به فرض وجود نیت تشجیع مردم در مرتکب و فقدان نیت اخافه و ارعاب
قصد جان و مال و ناموس، جرم محاربه را محقق می کند. از این رو نبودن قصد ارعاب و اخافه نافی جرم نیست زیرا قصد جان یا مال یا ناموس کماکان می تواند موجود باشد که در ما نحن فیه محصَل است. اشکال موجود در تحلیل برخی از حقوق دانان، نشات گرفته از آن است که قانون سابق (که صرفاً قصد اخافه و ارعاب در ماده 183 قانون مجازات 1370 در قالب کلماتی مانند از بین بردن آزادی و امنیت مردم ذکر کرده بود) را ملاک ...
حجت الاسلام و المسلمین محبی:در پرونده محسن شکاری نمی توان گفت قاضی خلاف قانون حکم داده است/ به هیچ دلیلی ...
الله شاهرودی تهیه شده است. وی افزود: قانون در بخشی محاربه را به اخافه الناس ترجمه کرده است از طرفی قوانینی نیز وجود دارد که قانون بدون استفاده از سلاح فرد مرتکب جرم را محارب دانسته است. عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: طبق ماده قانونی 279کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یا ناموس مردم است. شما نمیتوانید قانون قبلی را با قانون فعلی مقایسه کنید. وی افزود ...
واکنش محبی به اعدام محسن شکاری؛ از قوه قضاییه التماس می کنم مفاد پرونده را منتشر کنید!
هستیم و آن کشیدن سلاح است. برهانی ادامه داد: ماموری می آید، فرد خاطی چاقو را روی وی می کشد و ضربه وارد می کند باید پرسید که این ضربه برای ترساندن مردم است یا مجروح کردن مامور؟ تردید نکنید که باید به نحوی سلاح بکشد که مردم ببینند و بترسند تا ضارب، مشمول مولفه های این جرم شامل قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب شود. برهانی در این قسمت از مناظره، ریشه تمام مشکلات فعلی قضایی را رویه اشتباه ...
واکاوی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ چرا محسن شکاری اعدام شد؟
تهدید مردم با سلاح سرد و نیز درگیر شدن با برخی از نیرو های حافظ امنیت و مجروح کردن آن ها با سلاح سرد از مصادیق (من شهر السلاح لاخافه الناس) یعنی بزه محاربه است و دادنامه صادره ازاین جهت منطبق با موازین شرعی و قانونی است، لذا به استناد بند الف ماده 469 قانون آیین دادرسی کیفری تأیید و ابرام می شود. در حالی که دیوان عالی به روشنی دلیل اجرای حکم اعدام محسن شکاری را توضیح داده است، برخی وکلای ...
افکار عمومی را بی پناه رها نکنید | واکنش یک روزنامه اصولگرا به اعدام محسن شکاری
های اول کارشناسی حقوق در درس هایش می خواند. 4. در جرم محاربه، قتل و زخم و... ملاک نیست. ملاک ارعاب یعنی ترساندن و ترسیدن مردم و ایجاد ناامنی در محیط است که در ماده 279 قانون مجازات اسلامی به روشنی ذکر شده: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنهاست، به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. ماده به توضیح بیشتری نیاز ندارد به خصوص این قسمت آخر یعنی به نحوی که موجب ناامنی در ...
دعوای دوقطبی جامعه بر سر اجرای عدالت/ شاه کلید محاربه در قانون
السلاحی محاربه نیست و اگر سلاح برای ایجاد فساد در زمین باشد محاربه است. قبل از تخصصی تر شدن بحث برایتان بگویم که مطابق با ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه از جرایم علیه امنیت و نظم عمومی است که عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد؛ بنابراین تا اینجا طبق کلام آقای برهانی خدا در قران محاربه را وضع کرده و حکمی نیست که توسط ...
محاربه در فقه و قانون | رویه اشتباه در دادگاه انقلاب و بیان نقاط کور حکم اعدام محسن شکاری +فیلم
به تبعید محکوم می گردد. این رأی که برخلاف قانون پیشین بود در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در مجلس هشتم به تصویب نرسید و ماده 283صراحتاً مقرر کرد انتخاب هر یک از مجازات ها برعهده قاضی است. بر این اساس رکن اصلی محاربه و افساد فی الارض با قصد به هم زدن امنیت یا علم به برهم خوردن آن و نتیجه حاصله (که عبارت از به هم خوردن واقعی امنیت در محیط است) ذات محارب و افساد فی الارض است که در ص ...