سایر منابع:
سایر خبرها
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
یقَتَّلُوا أو... (مائده/ 33). (کیفر آنها که با خدا و پیامبر به جنگ برمی خیزند و در روی زمین دست به فساد می زنند (و با تهدید به اسلحه به جان و مال و ناموس مردم حمله می برند)، این است که إعدام شوند، یا...). علامه طباطبائی در ذیل این آیه می نویسد: مراد از محاربه، همان به فساد کشیدن زمین با راهزنی و اسلحه کشیدن و ناامن کردن راه هاست . ( المیزان فی تفسیر القرآن، ج5، ص326). رهیافت ...
کشیدن سلاح برای ترساندن مردم محاربه است
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش اعتدال ، حکم اعدام "محسن شکاری" به جرم محاربه، اغتشاشگری که سوم مهر ماه خیابان ستارخان تهران را بست و با چاقو به ارعاب مردم پرداخت و وحشت آفرینی کرد، روز پنجشنبه 17 آذر برگزار شد؛ اجرای این حکم برخی واکنش های حقوقی را از سوی حقوقدانان به همراه داشت. ...
قانون مجازات اسلامی بر اساس فتوای مشهور فقها تنظیم شده است/نقل اقوال مختلف فقهی در رسانه هاصحیح نیست
، گفت: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست و همین که شخصی با اسلحه در جامعه ایجاد ناامنی و ارعاب کند، عنوان محارب بر او صادق است و تطبیق این عنوان بر افراد نیز بر عهده قاضی است نه افراد عادی؛ قاضی هم بر اساس مستندات موضوع را تشخیص می دهد . وی با قرائت ماده 282 و 283 قانون مجازات اسلامی، انتخاب نوع مجازات را به تشخیص قاضی دانست و اطلاق آیه شریفه و روایاتی مانند حسنه جمیل بن دراج را ...
حکم محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام است/ حامیان اعدام نکنید در جرم آن ها شریک هستند
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ "علی کدیوریان"، کارشناس مسائل حقوقی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: در تبیین مفهوم محاربه، تفاوت های آن با مفاهیم دیگری از جمله افساد فی الارض، بغی و نافرمانی مدنی توضیح داده شده است؛ از جمله آنکه محارب با مردم می جنگد، اما باغی به دنبال جنگ با حاکم است. فقیهان شیعه برآنند که اگر محارب پیش از دستگیری توبه کند، مجازات محاربه بر او اجرا نمی شود، اما اگر حق ...
طبق قانون شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
مجازات آن را صریحاً بیان نموده است، بنابراین قضات رسیدگی کننده موظف به عمل به قانون هستند. 2- شرایط، عناصر، مجازات و شقوق مختلف جرم محاربه در ماده 279 به بعد قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است. این ماده می گوید محاربه به عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنهاست، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هر گاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او ...
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه: کشیدن سلاح برای ترساندن مردم "محاربه" است، ماموران هم جزو مردم هستند
...: رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش فکرشهر به نقل از تسنیم، حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه اظهار کرد: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات "محارب" است؛ ماموران هم جزو مردم هستند و محسن شکاری یک مامور امنیت را با سلاح سرد یا چاقو مجروح کرده بود. ...
محسن شکاری چرا اعدام شد؟/ پاسخ به شبهاتی پیرامون محاربه
...> اما براساس قانون و فقه این نکته نیز بیان شده است که چنانچه در محاربه قتلی صورت بگیرد، در هر صورت حکم اعدام است و چنانچه صرفا کشیدن سلاح و ترساندن مردم رخ بدهد (بدون اینکه بقیه شروط محاربه محقق شود) مجازات فرد محارب نفی بلد یا همان تبعید خواهد بود. بنابراین قاضی پرونده محسن شکاری باتوجه به ابعاد واقعه و اثری که در جامعه به جا گذاشته، معمول ترین حکم یعنی اعدام را صادر کرده است. ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
، ج 1، ص 677 می گوید: محاربه تعرّض علنی و مسلحانه به مردم به قصد گرفتن مال ایشان است؛ لذا محاربه را از سرقت، به تفاوت آن دو در تهاجر و غلبه تفکیک نموده اند. ا بن قدامه مقدسی در کتاب المغنی که فقه تحلیلی و بر طبق مذهب احمد بن حنبل نوشته است در ج 8، ص 287 می نویسد: محاربین کسانی هستند که مسلحانه در بیابان متعرض مردم می شوند و اموال آنان را آشکارا تصاحب می کنند. وی درباره شروط محاربه در ...
قوه قضائیه در محاکمه اغتشاشگران مُر قانون را اجرا کند/ مردم انتظار برخورد جدی با محاربین را دارند
حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اجرای حکم اعدام محسن شکاری، با بیان اینکه حکم محاربه از احکامی است که هم در قرآن کریم، هم در روایات و فتوای فقها و هم در قانون آمده است، اظهار داشت: در این راستا در متون به طور صریح آمده هر شخصی که سلاح خود را برای ترساندن مردم آشکار کند مشمول محاربه است. وی با ...
در مناظره محاربه در دانشگاه امام صادق چه گذشت؟
و موضوع تحقق پیدا نکرده است. در این که متعلق مردم است یا فرد واحد، مشکوک است؛ موضوع تحقق پیدا نکرده است. مگر قانون مجازات نگفته، به قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب باشد. کدام یک از این موارد محقق شد؟ هدف او این بود که مامور بزند و برود. مامور زد و رفت. قانون گذاری که مفهوم را توسعه داد، باز هم نگفت جرح عمدی برای تحقق کفایت می کند. مگر قانون گذار جرم محاربه را جرم مقید ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
کردن شخص مقابل اعدام نیست بلکه حکم این مجرمان یا متهمان ازجمله نفی بلد یا همان تبعید است. آیت الله رحمت همچنین اظهار کرد: در حکم محاربه میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند عبارات معروفی است از جمله اینکه محارب اگر قاتل باشد، حکم او اعدام است و در صورتی که جرم ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است. ...
چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات آن
واهای فقها، دال بر قتل و اعدام مرتد (صورت عدم استتابه) دارد ولو در خلوت توبه کند و خدا توبه او را بپذیرد، اگر فقیه در اینجا حکم خدا را اجرا نکند و عفو کند روز قیامت معاقبه و مجازات می شود همانطور که امام معصوم (ع) در صحیحه مسلم بیان نمود. آیا قصد در بحث اخافه الناس هم دخیل است؟ در قسمتهای قبلی بحث قصد بیان شد، البته از نظر بنده، همه اغتشاشگران قصد اخافه و آشوب و براندازی د ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
صریحی دارند و می گویند در شرایطی که قتلی رخ نداده در صورت خسارت مالی باید خسارت تامین و به اندازه جرح نیز مجازات تعیین شود. وی با تاکید بر اینکه برای مجازات حکم محاربه لازم به صدور قطعی حکم اعدام نیست تاکید می کند که در ماده 279 قانون مجازات اسلامی کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم مساله اصلی محاربه عنوان شده است. توضیح قوه قضاییه درباره پرونده محسن شکاری/ جرم محاربه چیست؟ +ویدئو محسن ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری
قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که انتخاب هر یک از ...
بیانیه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره احکام اخیر محاربه
در ابتدای بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره اعدام معترضان حوادث اخیر، به فرازی از نامه 53 نهج البلاغه اشاره شده است که امیرالمومنین علی(ع) در آن می فرمایند: زنهار که خونی را به ناحق بریزی؛ زیرا هیچ چیز به اندازه خونریزی ناروا خشم و انتقام الهی را نزدیک نمی کند و بد فرجام نیست و نعمت را زائل نمی کند . این بیانیه سپس می افزاید: اجرای حکم اعدام یکی از معترضان، آن هم در شرایطی که اقتضا می کند حکومت با شنیدن صدای اعتراض مردم در راه آرام کردن اوضاع گام بردارد، ...
پیدا و پنهان ماجرای محاربه
مردم نداده است تا آنها را بترساند و مصداق اخاف الناس(ترساندن مردم) شود؟ مگر قانون مجازات اسلامی تأکید نکرده است که محاربه به قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب؟ کدام یک از اصل محاربه در اینجا محقق شده است؟ قانون نگفته است تمامیت جسمانی. شکاری گفته است هدفش این بوده که مأمور را بزند و برود و این کار را کرد. مگر قانونگذار در سال 92 محاربه را جرم مقید نکرد به ایجاد ناامنی در جامعه. سؤال من از قاضی صادر کننده ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
برخورد با معترضان به آن استناد می شود، عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به اینکه قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد؛ بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور در ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
حقوقی که در روند دادرسی، صدور و اجرای ناگهانی این حکم و در تعریف حقوقی محاربه نوشته است:محاربه، که برای برخورد با معترضان به آن استناد می شود، عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به اینکه قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به ...
اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
گیل خبر/ جماران نوشت: این روزها با صدور حکم اعدام برای برخی بازداشت شدگان حوادث اخیر به جرم محاربه، بحث های فقهی و حقوقی زیادی در خصوص این عنوان در گرفته است و جمع زیاد از حقوقدانان و فقها با دیدگاههای مختلف نظرات خود را در این خصوص بیان کرده اند. در فقه منظور از محاربه، محاربه با مردم است، نه درباره کسی که مقابل حکومت ایستاده ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
مجازات در مورد هر نوع جرمی است؟ جرم محاربه بنابر ماده ی 279 قانون مجازات اسلامی 1392، عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است؛ به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. این جرم درصورتی تحقق می یابد که نتیجه ی آن، یعنی ایجاد ناامنی در محیط رخ دهد؛ بنابراین، چنانچه به هردلیل مجرم نتواند این نتیجه را ایجاد کند، محارب به شمار نمی رود. در ادامه ی ماده ی 279 ...
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست / احکام محاربه، سیاسی نباشد / ...
آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره) و از شاگردان ایشان: در حکم محاربه میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند عبارات معروفی است از جمله اینکه محارب اگر قاتل باشد، حکم او اعدام است و در صورتی که جرم ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است. مراقبت می خواهد که بحث و احکام محاربه ...
یکی برای همه
فَساداً أَنْیقَتَّلُوا أو... کیفر آنها که با خدا و پیامبر به جنگ بر می خیزند و در روی زمین دست به فساد می زنند (و با تهدید به اسلحه به جان و مال و ناموس مردم حمله می برند)، این است که إعدام شوند، یا... آیه محاربه درقرآن به آیه 33 سوره مائده آیه محاربه می گویند:((إِنَّما جَزاءُ الَّذِینَ یُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ ...
نظر قانون درباره حکم کشیدن سلاح یا همان محاربه چیست؟
565) تعمیم داده است؛ بنابراین نمی توان ادعا کرد که: اسلحه کشی با قصد حمایت از مردم و ترساندن نیروهای انتظامی و بسیجی محارب نیست، زیرا ترساندن (اخافه) نیروهای انتظامی نیز حرام است و مطابق با تعمیم صاحب جواهر فرد اقدام به اخافه ایشان نیز محارب است. در بخش دیگری از مطلبی که دکتر کاظمی نوشته است شبهه ای دیگر مطرح می شود که برخی از فقها از جمله مرحوم آیت الله خوئی و برخی شاگردان ایشان حد ...
احراز شدن محاربه خیلی دشوار است؛ آیا جوانی که به خیابان آمده، برای ترساندن مردم شعار داده؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : با گذشت چهار روز از خبر اعدام محسن شکاری، جوان 23 ساله ای که در اعتراضات اخیر دستگیر شده بود، واکنش ها همچنان ادامه دارد. بنابر آنچه خبرگزاری میزان ، ارگان رسمی قوه قضائیه منتشر کرده است، براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، محسن شکاری به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مأمور بسیج حین انجام وظیفه و مسدودکردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شده بود. آنچه از سوی برخی حقوقدانان مطرح می شود ای ...
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست
...: آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره) و از شاگردان ایشان، معتقد است: حکم جرم هایی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و زخمی کردن شخص مقابل اعدام نیست بلکه حکم این مجرمان یا متهمان ازجمله نفی بلد است. آیت الله رحمت اظهار کرد: در حکم محاربه میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند عبارات معروفی است از جمله اینکه ...
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
خبر اعدام شرور خیابان ستارخان؛ عمادالدین باقی از اعضای باند معدوم مهدی هاشمی با انتشار یک توییت عملیات علیه قوه قضائیه را کلید زده و در یک توییت قابل تأمل نوشت: جرم محسن شکاری برفرض احراز، طبق ماده 614 قانون مجازات اسلامی اصلاحی بیست وسه اردیبهشت سال 1399 حبس بود نه اعدام! باقی از گشاده دستی در صدور احکام محاربه انتقاد کرده و مدعی شده بود که چه بسا این حکم باعقل و شرع هم مغایرت دارد. ...
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست
...: آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره) و از شاگردان ایشان، معتقد است: حکم جرم هایی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و زخمی کردن شخص مقابل اعدام نیست بلکه حکم این مجرمان یا متهمان ازجمله نفی بلد است. به گزارش فکرشهر به نقل از شفقنا، آیت الله رحمت اظهار کرد: در حکم محاربه میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند ...