پاسخ به برخی اشکال حقوقی، به فرض وجود نیت تشجیع مردم در مرتکب و فقدان نیت ...
سایر منابع:
سایر خبرها
قوه قضاییه: شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
بیان کرده است بنابراین قضات رسیدگی کننده موظف به عمل به قانون هستند. 2_ شرایط، عناصر، مجازات و شقوق مختلف جرم محاربه در ماده 279 به بعد قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است. این ماده می گوید محاربه به عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی ...
مناظره ای داغ درباره نگاه فقه و قانون به جرم محاربه
: مگر قانون نگفته به قصد جان و ناموس و مال؟ کدامیک از اینها برای متهم محقق شده است؟ در اینجا در رفتار مجرمانه و در کشیدن سلاح شک است و تحقق پیدا نکرده است. در جرایم اگر جرمی محقق شد، نتیجه را بخواهد و قانون گذار گفته ناامنی در محیط و این یعنی مجرم ناامنی در محیط بخواهد. کشیدن سلاح جرم است، چاقو زدن جرم است و اینکه اینها جرم است، چه ربطی به چیز دیگری دارد؟ برهانی گفت: چرا قوانین کیفری را ...
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
: بنابر اقوی حاکم بین قتل ومصلوب کردن و قطع به طور مخالف و نفی بلد، مخیّر است. و بعید نیست که برای حاکم بهتر باشد که جنایت را ملاحظه کند و آنچه که مناسب آن است، اختیار نماید (موسوعة الامام الخمینی، ج23، تحریرالوسیلة، ج2، ص527). محاربه درقانون مجازات اسلامی جرمانگاری شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد: محاربه، عبارت ازکشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها ...
پیدا و پنهان ماجرای محاربه؛ مناظره داغ عضو هیأت علمی
غلاف درنیاورده و نشان مردم نداده است تا آن ها را بترساند و مصداق اخاف الناس (ترساندن مردم) شود؟ مگر قانون مجازات اسلامی تأکید نکرده است که محاربه به قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب؟ کدام یک از اصل محاربه در اینجا محقق شده است؟ قانون نگفته است تمامیت جسمانی. شکاری گفته است هدفش این بوده که مأمور را بزند و برود و این کار را کرد. مگر قانونگذار در سال 92 محاربه را جرم مقید نکرد به ایجاد ناامنی در جامعه ...
از وارد بودن ایراد به توسعه مفهوم محاربه تا درخواست برای افشای مفاد پرونده شکاری
بترسند تا ضارب، مشمول مولفه های این جرم شامل قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب شود. محبی نیز در ادامه گفت: قانون مجازات اسلامی در کتاب تعزیرات چاپ سال 75 یک شاه کلید برداشته بود و هر جا که می خواست فردی را به دلیل جرم سنگین اعدام کند از آن شاه کلید استفاده می کرد، آن شاه کلید محاربه یا افساد فی الارض بود. وی افزود: در انتخاب نظریه فقهی موجود کتاب های فقهی که فقها نظر می دهند شرعی ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری
قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که انتخاب هر یک از ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
جامعه می شود. وظیفه قانون گذار نیز برقراری نظم و امنیت در جامعه است. هنگامی که شخصی مرتکب جرم محاربه می شود در واقع با ایجاد ترس در جامعه به نوعی حاکمیت قانون گذار را در برقراری امنیت افراد جامعه به زیر سوال می برد. جرم محاربه به معنای اسلحه کشیدن بر روی مردم به قصد جان و ناموس و اموال است که باعث ایجاد ترس و ناامنی در جامعه می شود. در نتیجه از این تعریف متوجه می شویم که صرف ...
درگیری با مامور حکومت محاربه نیست
مواجه است و یأس و سرخوردگی باعث مهاجرت افراد می شود. قرآن تعبیری دارد که خداوند اجازه داده در برابر کسی که ظلم کرده اعتراض کنیم. مسأله ای که اینجا مطرح است، این است که محاربه ای که در قانون آمده، محاربه با مردم است نه اینکه کسی با مأمورین درگیر شود و اسم آن را محاربه بگذارند! نکته دوم در باب محاربه این است که محاربه باید در مقام اخافه ، یعنی در مقام ترساندن باشد. اخافه قصد می خواهد و قصد در یک ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
مجازات در مورد هر نوع جرمی است؟ جرم محاربه بنابر ماده ی 279 قانون مجازات اسلامی 1392، عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است؛ به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. این جرم درصورتی تحقق می یابد که نتیجه ی آن، یعنی ایجاد ناامنی در محیط رخ دهد؛ بنابراین، چنانچه به هردلیل مجرم نتواند این نتیجه را ایجاد کند، محارب به شمار نمی رود. در ادامه ی ماده ی 279 ...
ایازی،عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه: نمی شود، هرکسی در خیابان هرکاری انجام داد؛ اسم آن را محاربه ...
آیت الله سیدمحمدعلی ایازی در پاسخ به سوالی در خصوص تعریف محاربه در فقه اسلامی گفت: در رابطه با محاربه در فقه، تعریف مشخصی داریم. محاربه عبارت است از سلاح کشیدن به منظور ترساندن و جنگیدن با خدا و پیامبر. چنانکه در قرآن به صراحت بیان شده و در ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. اینگونه نیست که ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
معنای خاص اصطلاحی آن است (کسی که به قصد ترساندن مردم سلاح می کشد)، نه مطلق محارب. اگر اصل (ارعاب مردم)، شرط تحقق موضوع حد محارب نبود، بلکه موضوع آن مطلق محارب می بود یعنی هر کسی که با دولت اسلامی بجنگد بدون اینکه به حق مردم تجاوز کرده و در امنیت آن ها فساد و اخلال کند، به عبارت دیگر اگر موضوع حقیقی آیه، محاربی باشد که علیه دولت اسلامی قیام کرده است، و محارب اصطلاحی، فقط مصداق ادعایی آن باشد که ...
بررسی قانون محارب در تهران 20 / چرا اخلال گران اقتصادی مانند اغتشاش گران سریع مجازات نمی شوند؟
هم می خورند و درگیری پیش می آید، عده ای می ایستند و نگاه می کنند. اما در اتفاقات اخیر مردم در هنگام شورش مغازه هایشان را می بستند. در کل اگر کسی سلاح داشته باشد و به قصد صدمه به جان، صدمه به مال و صدمه به ناموس، به قصد ترساندن هر کدام از این موارد محیط را ناامن کند مشروط به اینکه سلاح سرد و گرم داشته باشد محارب است. اگر سلاح برندارد قطعا محاربه نیست. وی افزود: البته اگر سلاح کشیدن موجب ...
نظر قانون درباره حکم کشیدن سلاح یا همان محاربه چیست؟
به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ، بعد از اعدام محسن شکاری به عنوان فردی که کشیدن سلاح و ضرب و جرح کرده بود برخی شبهه وارد کردند که حکم چنین فردی محاربه نیست در پاسخ به این مسئله استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق حجت الاسلام دکتر کاظمی توضیحاتی داده است. در بخشی از این مطلب وی به شبهه ای در خصوص محارب نبودن فردی که سلاح کشیده است این چنین پاسخ می دهد: اولاً: فقها در مورد ...
بیانیه جبهه اصلاحات درباره اعدام تاسف بار محسن شکاری
اجرای حکم اعدام جوان 23 ساله، محسن شکاری، موجب حیرت و تأسف عمیق شد. همه کسانی که از شکل گیری چرخه خشونت در جریان اعتراضات اخیر بیمناک هستند، عواقب این تصمیم عجولانه و تبعات آن را با نگرانی دنبال می کنند. به حکم وظیفه ملی، پیش از این در هنگام ملاقات با دبیر محترم شورایعالی امنیت ملی و رئیس محترم قوه قضائیه هشدار داده بودیم که مبادا احکام اعدام صادره برای معترضان به مورد اجرا گذاشته شود، چرا که با آگاهی از میزان نارضایتی در بین مردم و خشم انباشته در بین معترضان قابل پیش بینی بود که این اقدام همچون ریختن بنزین بر آتش، نارضایتی ها را گسترش داده و آن خشم را شعله ورتر خواهد ساخت. همچنین گفته شد قاطعانه و سریع عمل کردن در روند رسیدگی قضایی و مراحل آن، رویکردی سیاسی است که موجب قربانی شدن قانون و عدالت شده و مغایر شأن قضاوت بوده، احیانا به ناحق، موجب سلب حیاتِ انسانها می گردد. به ما گفته شد بعضا شاکی خصوصی و حکم قصاص وجود دارد و چاره ای نیست. تأکید کردیم در این صورت، در اجرای احکام تعجیل نکنید تا امکان اخذ رضایت از شاکیان خصوصی و اولیاء دم وجود داشته باشد تا بر اساس آن، جامعه در عمل به سمت صلح و گذشت و پرهیز از خشونت رهنمون شود. اما گویا تأثیر خیرخواهی ما به اندازه ای نبود که بتواند اثرگذاری مراکز ذی نفوذ در این زمینه را خنثی کند، به طوری که اولین حکم اعدام در مورد کسی اجرا شد که جرمش نه تنها حکم قصاص نداشت بلکه به نظر کثیری از صاحبنظران ح ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
حقوقی که در روند دادرسی، صدور و اجرای ناگهانی این حکم و در تعریف حقوقی محاربه نوشته است:محاربه، که برای برخورد با معترضان به آن استناد می شود، عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به اینکه قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به ...
شروط محاربه و باغی
این موضوع اتفاق نظر دارند که محاربه اقدام افرادی است که با اسلحه قصد ترساندن مردم را دارند و نتیجه این قصد ایجاد ارعاب و ترس جمعی در محدوده جغرافیایی مشخص است. به عبارت دیگر شخص به قصد جان و مال و ناموس عده ای اقدامی صورت می دهد و موجب ارعاب گروهی می شود. شخص حتما باید قصد و نیت ارعاب داشته باشد تا عمل او محاربه تلقی گردد. از این رو وقتی فردی با کسی اختلافی شخصی دارد. یا دست به اسلحه ببرد و ...
محسن شکاری مجرم بود اما محارب نبود
نیست و موضوع جرم جان و مال و ناموس مردم است. ماده 279 را نمی توان کناری نهاد و همانطور که قاضی حکم داده حکم او محارب است زیرا به قصد جان سلاح کشیده و ارعاب ایجاد کرده است. باز تاکید می کنم پس از دیدن فیلم پخش شده از دادگاه مطمئن شدم که قاضی بر اساس ماده 279 حکم داده است و نماینده دادستان هم بسیار هوشمندانه سه اصل تحقق محاربه را مطرح کرده است. او در پاسخ به انتقادات برهانی، آن را ناشی از عدم اطلاع ...
حجت الاسلام و المسلمین محبی:در پرونده محسن شکاری نمی توان گفت قاضی خلاف قانون حکم داده است/ به هیچ دلیلی ...
الله شاهرودی تهیه شده است. وی افزود: قانون در بخشی محاربه را به اخافه الناس ترجمه کرده است از طرفی قوانینی نیز وجود دارد که قانون بدون استفاده از سلاح فرد مرتکب جرم را محارب دانسته است. عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: طبق ماده قانونی 279کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یا ناموس مردم است. شما نمیتوانید قانون قبلی را با قانون فعلی مقایسه کنید. وی افزود ...
صدور حکم اعدام برای محسن شکاری خلاف قانون و اشتباه بود؟/ ویدئو
جلیل محبی، عضو هیأت علمی مرکز پژوهش های مجلس گفت: دو طرف یا (در قاعده حقوقی) باید یک چیز باشد، ارعاب نمی تواند موضوع جرم باشد، چون فعل است، جان، مال و ناموس موضوع است. ارعاب همان قانون قبلی است ماده 144 در کنار ماده 279 تصویب شده شما نمی توانید ماده 279 را کنار بگذارید البته آقای برهانی کوتاه آمدند نگفتند لاخافة الناس . ...
سیاهه ای در باب حکم اعدام یکی از محاربین اغتشاشات اخیر و اشکالات بر آن
نحو است: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. همان گونه که روشن است اگر شخصی با کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ...
محارب کسی است که علیه مردم اقدام و دیگران را فاسد می کند
طبق ماده 279 قانون مجازات اسلامی، محارب به شخصی گفته می شود که علیه مردم سلاح کشیده است. یعنی به قصد جان و مال و ناموس مردم و ارعاب آن ها موجب ناامنی شود. در اینجا بحث مردم بسیار مهم است، آیت الله شاهرودی در نوشته ای در پاسخ به مباحث مطروحه از سوی آیت الله مومن، تاکید داشتند که محارب به شخصی گفته می شود که با ترساندن مردم به قتل و جرح آن ها می پردازند و اموال مردم را غارت می کند و کسانی که علیه حکومت تلاش می کنند به عنوان مصداق محارب شناخته نمی شوند. ...
سخنگوی قوه قضاییه: حکم محاربه شامل استفاده از سلاح سرد و گرم و به قصد جان، مال، ناموس و حتی ارعاب و ...
ستایشی گفت: قانون برای همه یکسان است و همه باید مقید به قانون باشیم و تبعیت از قانون برای آحاد جامعه فصل الخطاب است. به گزارش خبرآنلاین ، سخنگوی قوه قضاییه در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت که حکم محاربه شامل استفاده از سلاح سرد و گرم و به قصد جان، مال، ناموس و حتی ارعاب و ناامنی ست. مسعود ستایشی شنبه شب اظهارداشت: قانون برای همه یکسان است و همه باید مقید به قانون باشیم و تبعیت ...
قانون مجازات اسلامی درباره شرایط محاربه و تحریرالوسیله امام خمینی(ره)
...، بشناسیم. اصطلاح محاربه به عنوان یک جرم، ذیل فصل هشتم کتاب دوم قانون مجازات اسلامی (حدود) تعریف شده است. مطابق ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن هاست، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ...
ببینید | مناظره بر سر حکم اعدام محسن شکاری میان جلیل محبی و محسن برهانی
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تماشاخانه زاکانی دانشجویان را به قیام علیه خود دعوت کرد؟ (فیلم) ببینید| اقامتگاه لوکس خرگوش ها در شیکاگو / ماساژ، نوازش و قالیچه ایرانی فیلم های دیگر کانال عصر ایران در تلگرام عضویت در اینستاگرام عصر ایران نظرات کا ...
دعوای دوقطبی جامعه بر سر اجرای عدالت/ شاه کلید محاربه در قانون
ی محاربه نیست و اگر سلاح برای ایجاد فساد در زمین باشد محاربه است. قبل از تخصصی تر شدن بحث برایتان بگویم که مطابق با ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه از جرایم علیه امنیت و نظم عمومی است که عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد؛ بنابراین تا اینجا طبق کلام آقای برهانی خدا در قران محاربه را وضع کرده و حکمی نیست که توسط ...