سایر منابع:
سایر خبرها
درخواست مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم از مسئولین قضایی درباره نحوه برخورد با معترضان
با خدا و پیامبر، مشروط به این که قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور، در برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع می کنند، را نمی توان محارب دانست. این تشکل روحانی ...
اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
... شیوه اجرای محاربه منافقین چگونه بود؟ آیا تمام اعضای منافقین را محارب قلمداد می کردند؟ اولا که همه را محارب قلمداد نمی کردند. ثانیا، آنها رسماً اعلام جنگ مسلحانه کرده بودند، اصلا سازمان منافقین اعلامیه داد که می خواهیم جنگ مسلحانه کنیم. اما مردم که نمی گویند ما می خواهیم جنگ مسلحانه کنیم! می گویند می خواهیم اعتراض کنیم و شعار می دهند. مواردی پیش آمده که مردم راهپیمایی سکوت کردند اما به آنها حمله شده، و برخورد کردند. ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد؛ بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور در برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع می کنند را نمیتوان محارب دانست. این بیانیه با اشاره به اینکه در چارچوب فقه و قانون مجازات اسلامی محاربه تنها در جایی است که فرد با قصد ایجاد خوف در جامعه دست به اقدام مسلحانه بزند. تصریح کرده است که اگر فرد معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده و بدون خوف ...
مصلحت اقتضاء می کند از روش هایی که به خشونت دامن می زند،اجتناب کنند
اعلامیه داد که می خواهیم جنگ مسلحانه کنیم. اما مردم که نمی گویند ما می خواهیم جنگ مسلحانه کنیم! می گویند می خواهیم اعتراض کنیم و شعار می دهند. مواردی پیش آمده که مردم راهپیمایی سکوت کردند اما به آنها حمله شده، و برخورد کردند. منبع:جماران به گزارش مردم سالاری آنلاین ،این روزها با با صدور حکم اعدام برای برخی بازداشت شدگان حوادث اخیر به جرم محاربه، بحث های فقهی و حقوقی زیادی در خصوص ...
اصلاح طلبان: بزارید شما را بکشند ولی حق ندارید قصاص کنید
...، در واکنش به اجرای حکم مجازات محسن شکاری، خواهان توقف صدور هرگونه حکم اعدام شد. در منطق او، اینکه اغتشاشگران حق دارند سلاخی کنند، اما قانون حق ندارد مجازات متقابل انجام دهد؛ موج می زند. منصوری بجای آرام کردن شرایط، باهدف ادامه آشوب های خیابانی، افکار عمومی را به سمت ایجاد خشونت تشویق کرد. علی شکوری راد، یکی دیگر از چهره های رادیکال اصلاح طلبان، بدون آنکه به جرائم محسن ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
صریحی دارند و می گویند در شرایطی که قتلی رخ نداده در صورت خسارت مالی باید خسارت تامین و به اندازه جرح نیز مجازات تعیین شود. وی با تاکید بر اینکه برای مجازات حکم محاربه لازم به صدور قطعی حکم اعدام نیست تاکید می کند که در ماده 279 قانون مجازات اسلامی کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم مساله اصلی محاربه عنوان شده است. توضیح قوه قضاییه درباره پرونده محسن شکاری/ جرم محاربه چیست؟ +ویدئو محسن ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
سرکشان (بغات)، احکام دیگری غیر از این حد بیان کرده اند. البته باید توجه داشت که مقاومت مدنی و نافرمانی مدنی یا همان اعتراض صنفی و گروهی که با هدف تغییر یک قانون یا یک سیاست یا یک مدیر و مانند آن انجام می شود و هدف آن براندازی نظام سیاسی یا ایجاد رعب و وحشت در بین مردم نیست؛را نمی توان محاربه یا بغی دانست چنان که نباید از محارب با عنوان نافرمانی مدنی دفاع کرد و عنوان معترض را برای او ...
حکم محاربه در قانون است، قاضی حق مراجعه به فقه را ندارد!
یکی از مجازات های چهار گانه است و انتخاب هر یک از این امور چهارگانه به اختیار قاضی است، گفت: این قانون مصوبه مجلس است و توسط شش فقیه و شش حقوقدان نیز تایید شده و با وجود قانون، قاضی حق مراجعه به فقه را ندارد. وی تصریح کرد: متاسفانه در برخی مصاحبه های صورت گرفته از سوی تعدادی از افراد، جمله ای با این مضمون که حد محارب در صورتی اعدام است که مرتکب قتل شده باشد به حضرت امام خمینی(ره) نسبت ...
مسئولیت "قاضی" و چند ابهام و پرسش؛ چرا حکم "اعدام" به سرعت صادر شد؟
که قتل انجام داده باشد، مجازات اعدام دارد. در شرایطی که سرقت مسلحانه بکند دست و پای چپ وی قطع می شود، اما محاربی که تنها سلاح کشیده، نفی بلد می شود که امروز برای نفی بلد حکم زندان داده می شود. با تطبیق وضعیت پرونده محسن شکاری با این حکم و تشریح قانون با این مساله و ابهام حقوقی مواجه هستیم که چرا پرونده ای که قتلی رخ نداده بود با حکم محاربه و اعدام مواجه شد؟ زیرا حتی اگر مساله محاربه نیز مورد تایید ...
مسئولیت "قاضی" و چند ابهام و پرسش؛ چرا حکم "اعدام" به سرعت صادر شد؟
آفتاب نیوز : روزنامه اعتماد نوشت: واقعیت آن است که بیشترین لطمه را به امنیت کشور بی اعتمادی مردم نسبت به دادگاه های غیرعلنی و غیرشفاف و صدور احکام و اجرای شائبه برانگیز این احکام می زند. جای خالی شفافیت در حوادث این روز ها و احکام قضایی صادره بیش از پیش خودنمایی می کند. در آخرین این موارد خبر اعدام آقایان محسن شکاری جوان 22 ساله و مجیدرضا رهنورد جوان دیگر کشورمان بدون اطلاع خانواده ایشان است که بخش قابل توجهی از جامعه را در بهت و شوک فرو برد. حقوقدانان و وکلای مجرب و عالمانِ دلسوز در این چند روز اشکالات و ایر ...
ماموستا شیرزادی: قمه کشی و ایجاد رعب در فقه اهل سنت مصداق محاربه است
ماموستا شیرزادی: قمه کشی و ایجاد رعب در فقه اهل سنت مصداق محاربه است امام جمعه مریوان: بستن راه مردم و قمه کشی و حمله با سلاح سرد به مدافعان امنیت و ایجاد ارعاب و وحشت در بین زنان و کودکان در روز روشن از دیدگاه اهل سنت محاربه محسوب می شود. هر انسانی بخواهد با هر شیوه و روشی امنیت افرادی از جامعه را به خطر بیاندازد حال با دست باشد یا سلاح سرد و گرم محارب است. هر انسانی هم انسان دیگری را به قتل برساند باید قصاص شود و براساس دین اسلام قصاص حق است. بازدیدها: 5 ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری
قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که انتخاب هر یک از ...
مُحارب و مُحاربه کیست؟
فقه و حقوق اسلامی لینک مطالعه: https://b2n.ir/w43454 3. عنوان: بررسی تحلیلی و انتقادی شرط استفاده از سلاح در جرم محاربه از منظر فقه مقارن نویسنده: احمدرضا توکلی، حامد رستمی نجف آبادی، محمدرضا حق شناس منبع: فصلنامه فقه مقارن لینک مطالعه: https://b2n.ir/s48327 4. عنوان: تاملی در اشتراط قید سلاح و محاربه اینترنتی نویسنده ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
اندازه استحقاق آنان است.) سخن شیخ صریح است در اینکه محاربه در آیه مبارکه، اختصاص دارد به معنای سوم محاربه که همان سلاح کشیدن به قصد ترساندن مردم و سلب امنیت باشد. همچنین سخن او در هر سه کتاب (خلاف، مبسوط، تبیان)، صریح است در اینکه معنای محاربه اختصاص ندارد به کسانی که این عمل را در بیرون از شهر ها و برای رهزنی انجام می دهند بلکه اعم است و شامل هر کسی که سلاح بکشد و مردم را بترساند می شود. ...
مناظره داغ درباره محاربه و مصادیق آن/ محبی: بدون سلاح کشیدن هم محاربه محقق می شود
مائده که سلاح نباشد یا در افساد سلاح نباشد؛ ازاین رو، ماده 279قانون در دستور کمیسیون قضایی مجلس رفت و به این ماده چند عبارت اضافه کرد و به آن چیزی که ما تشهیر سلاح برای اخافه الناس می گفتیم تبیین شد. برهانی: چرا احکام مبتنی بر قانون سابق است؛ نه قانون مؤخر؟ تقابل با حکومت و اعتراض و اغتشاش چون تعلق آن به حکومت است و نه مردم از حیطه محاربه خارج است و به منظومه بغی بازمی گردد ...
جزئیات حکم اعدام یکی از زندانیان سیاسی
همشهری آنلاین: تاکنون حکم اعدام دو نفر از بازداشت شدگان ناآرامی های اخیر در کشور اجرا شده است. این در حالی است که افراد دیگری نیز به دلیل صدور حکم محاربه در معرض اجرای حکم قرار دارند و وکلای این افراد از وجود ابهاماتی در پرونده هر یک از این افراد خبر می دهند. صبح روز گذشته حکم اعدام مجیدرضا رهنورد پایین ده اجرا شد. خبرگزاری میزان (وابسته به قوه قضائیه) ضمن اعلام این خبر نوشته است: عامل ...
چرا سران اراذل و اوباش و اشرار اصلاح طلب محاکمه نمی شوند؟
جوان شجاع و معترض به ظلم، فساد، تبعیض و تباهی ابراز انزجار می نمایم! همچنین یکی از آخوند نماهای اصلاح طلب به نام محمدعلی ایازی با تحریف تفسیر قرآن کریم اظهار داشته که: "آنطور که در قرآن کریم تعبیر به محاربه شده آنجایی است که جنبه جنگیدن دارد نه آنکه حکومتی زمینه های اعتراض را ببندد! و مانع شود و مردم سعی کنند این حق خود را اعمال کنند. حالا ممکن است اعتراض هم گاهی متاسفانه همراه با خشونت ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
و مردم عادی مجازات های سنگین حتی در برخی کشورها مجازات اعدام دارد، می خواهیم بدانیم از منظر فقه اسلامی چه مجازاتی برای این گونه اقدامات در نظر گرفته شده است؟ در جواب باید گفت برخی فقهای معاصر مانند فقیه عالی قدر آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری در کتاب مهذب الاحکام ج28ص122 می نویسد حتی اگر آب و یا آتش را رها کند یا سم در آب بریزد به قصد ایستادن در مقابل جامعه و مردم و به قصد ترساندن مردم ...
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست
مدیریت کند، اصلا کار به اینجاها منتهی نمی شود. اگر در قصه خانم مهسا امینی که در بازداشتگاه فوت کرد به صورت منطقی برخورد می کردند این اتفاقات نمی افتاد. اگر در زاهدان برخورد درست می کردند و منطقی برخورد می شد این قضایا اتفاق نمی افتاد. اصلا کاری به رأفت اسلامی ندارد؛ وقتی چیزی که مرتبط با حقوق جامعه است و مساله حق اعتراض است فراهم نمی شود این اتفاقات رخ می دهد. چه بسا می توان گفت خود اعدام کردن به این شکل نوعی اخافه است، حتی اگر خشونت هایی از سوی مردم رخ می دهد، قهرا عاملش کسانی هستند که زمینه های این خشونت را فراهم کردند. ...
توضیح خسروپناه درباره حکم محاربه اغتشاشگران
حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه استاد حوزه و دانشگاه در محکومیت کسانی که نسبت به حکم اعدام برخی اغتشاشگران اعتراض کرده اند، بیانیه ای صادر کرد. حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در واکنش به حواشی پیش آمده در مورد حکم اعدام و محاربه برخی اغتشاشگران به آیه 33 سوره مائده اشاره کرد و ترجمه آن را اینگونه عنوان کرد: مجازات افراد شروری که با خدا و رسولش مُحاربه می ...
خشونت طلبان خارج نشین فریاد نه به مجازات قانونی سر می دهند!
اشاره : "آنچه برای خود نمی پسندی، برای دیگران هم نپسند" این یکی از جملات طلایی دانش اخلاق است. دشمنان و رسانه های معاند تلاش دارند خشونت را در بالاترین سطح در خیابان ها به مردم آموزش دهند؛ اما خودشان در برابر اجرای عادلانه و قانونی حکم محاربه بر آشوبگران، قمه کش، فریاد نفرت بار نه به اعدام بلند کرده اند. از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت الاسلام محمدعلی لیالی ...
توضیح خسروپناه درباره حکم محاربه اغتشاشگران/ قرآن، تفاسیر محقق حلی، شیخ طوسی و ابن ادریس چه نظری دارند؟
حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در واکنش به حواشی پیش آمده در مورد حکم اعدام و محاربه برخی اغتشاشگران به آیه 33 سوره مائده اشاره کرد و ترجمه آن را اینگونه عنوان کرد: مجازات افراد شروری که با خدا و رسولش مُحاربه می کنند و با خرابکاری های برنامه ریزی شده امنیت جامعه را بر هم میزنند، این است که به تناسب جرمشان و بدون ترحّم، آن ها را بکُشند یا به صُلّابه بکِشند یا چهار انگشت دست راست و ...
خشونت طلبان خارج نشین فریاد نه به مجازات قانونی سر می دهند!
اح بکشند و تیراندازی کنند و مانند اینها اخافه ناس کنند که طبیعی است که در اینجا بر اساس مبانی حقوقی کسی که به جرم افساد فی الأرض یا محاربه دستگیر می شود، اولاً فرآیند محاکمه پیش روی او قرار دارد. او دستگیر می شود، حق دفاع دارد، وکیل دارد و در فرآیند محاکمه در دادگاه بدوی از خود دفاع می کند. او در دادگاه تجدیدنظر نیز می تواند از خود دفاع کند و در نهایت حکم اعدام، قتل و قصاص او در دیوان ...
تردید بی پایه در صدق عنوان بغی و محاربه
...، فقهای دیگری مانند علامه حلی، نظر مقابل یعنی صدق عنوان بغی حتی با یک نفر (4) را تقویت کرده و شهید ثانی نیز قول علامه را حسن دانسته است.(5) با این وصف، نه شهرتی وجود دارد و نه اتفاق نظری، پس، این استناد به کلام شیخ خالی از وجه فقهی است. ثانیاً: ایشان ادعا کرده؛ فقها فقط به گروهی که به صورت سازماندهی شده، مرتکب خشونت می شوند اطلاق فئة باغیة کرده اند که حکومت موظف به برخورد ...