محارب کسی است که علیه مردم اقدام و دیگران را فاسد می کند
سایر منابع:
سایر خبرها
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
مجازات در مورد هر نوع جرمی است؟ جرم محاربه بنابر ماده ی 279 قانون مجازات اسلامی 1392، عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است؛ به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. این جرم درصورتی تحقق می یابد که نتیجه ی آن، یعنی ایجاد ناامنی در محیط رخ دهد؛ بنابراین، چنانچه به هردلیل مجرم نتواند این نتیجه را ایجاد کند، محارب به شمار نمی رود. در ادامه ی ماده ی 279 ...
پیدا و پنهان ماجرای محاربه
منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه و مقابله با حکومت اسلامی باشد، مجازات محارب را خواهد داشت. در سال 1386، لایحه مجازات اسلامی در دوره آیت الله هاشمی شاهرودی نوشته شد که این قانون حاضر است. محاربه در این قانون، اخافه الناس تفسیر شده است و قوانین متعددی در جای مختلف داریم که از عبارت محارب و مفسد فی الارض استفاده کرده است؛ بدون اینکه سلاحی وجود داشته باشد؛ بنابراین کندن علائم راهنمایی و رانندگی در حکم ...
آیت الله حیدری: اعتراض مولوی عبدالحمید نسبت به اعدام محارب، از روی عدم آگاهی فقهی است یا انگیزه دیگری ...
استناد کتب تفسیر اهل سنت و شیعه گفت: دو نکته در این تفاسیر وجود دارد، اولی اختلاف در مورد تعریف "محارب" است که در کتب اهل سنت من جمله تفسیر قرطبی، محارب به شخصی گفته میشود که با در آوردن سلاح چه در شهر و چه در بیابان باعث ایجاد رعب و وحشت مردم شود. اما تعریف دیگری وجود دارد که طبق آن، محارب شخصی است که فقط در بیابان با در اوردن سلاح، باعث ارعاب مردم شود و اشاره به دزدان بیابانی دارد. البته که در اکثر ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
شکاری مصداق محارب نبوده است محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درخصوص تعریف محاربه در فقه، می گوید: همان چیزی که در قانون آمده، شبیه همان چیزی است که در فقه گفته شده است. یعنی کسی که در خیابان بخواهد مردم را با اسلحه بترساند، ارعاب و تهدید کند را محارب می گویند؛ کسی که با اسلحه امنیت جامعه را بر هم زند و مردم را بترساند. حال وقتی کسی اسلحه ندارد و به دنبال ترساندن ...
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست / احکام محاربه، سیاسی نباشد / ...
آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره) و از شاگردان ایشان: در حکم محاربه میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند عبارات معروفی است از جمله اینکه محارب اگر قاتل باشد، حکم او اعدام است و در صورتی که جرم ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است. مراقبت می خواهد که بحث و احکام محاربه ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
برخورد با معترضان به آن استناد می شود، عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به اینکه قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد؛ بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور در ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری
دادستان سابق کل کشور نیز از جمله فقهایی بود که چنین نظری داشت. در مقابل آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دیدگاهی متفاوت از آیت الله مقتدایی، گفت: آن کسی که اعدام شد، هم قدرت نمایی کرده است، هم سد راه مردم بیگناه شده بود و هم اسلحه کشیده بود و هم ماشین ها را خراب می کرد و هم آتش می زد و این حتما مصداق محارب و مفسد فی الارض است و باید اعدام شود. محسن مجتهد ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
حقوقی که در روند دادرسی، صدور و اجرای ناگهانی این حکم و در تعریف حقوقی محاربه نوشته است:محاربه، که برای برخورد با معترضان به آن استناد می شود، عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به اینکه قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به ...
سیر مطالعاتی بحث مُحارب و مُحاربه
اختصاصی شبکه اجتهاد: بسته پیشنهادی سیر مطالعاتی بحث مُحارب و مُحاربه در پنج بخش چیستی، گستره شناسی و مصداق شناسی محارب و محاربه ، نگاه تاریخی به حد محاربه ، نسبت سنجی مفهومی و جرم شناختی بین “محاربه” با پدیده های بغی، افساد فی الارض، “نافرمانی و اخلال مدنی ، مبانی و معیارهای محاربه و آیا استفاده از سلاح در تحقق محاربه، شرط شده است؟ با معرفی 30 مقاله علمی از سوی حجت الاسلام محمدصادق ابوالحسنی ...
جرم محسن شکاری مصداق محارب نبوده است
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در مورد محسن شکاری تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده که او مصداق محارب نبوده است، گفت: محارب به کسی می گویند که با اسلحه به خیابان بیاید و مردم را بترساند. احراز کردن این هدف هم دشوار است که آیا این جوان که به خیابان آمده و شعار داده است، اسلحه داشته و آیا برای ترساندن مردم شعار داده است؟ محمدتقی فاضل میبدی، افزود: این موارد باید روشن ...
یکی برای همه
تهدید به اسلحه به جان یا مال مردم تجاوز کند، اعم از اینکه به صورت دزدان گردنه ها در بیرون شهرها چنین کاری کند و یا در داخل شهر، بنا بر این افراد چاقوکشی که حمله به جان و مال و نوامیس مردم می کنند نیز مشمول آن هستند.( مجمع البیان، ج 3، ص 291) معنای محاربه محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ترساندن آنها؛-حتی اگر آن را به کار نگیرد- به نحوی که موجب ...
اصلاح طلبان: اجازه دهید شما را بکشند ولی حق ندارید قصاص کنید
مغازه ها را تعطیل کرده و کسبه از ترس او، مغازه ها را می بستند. دانلود فیلم براساس ماده 279 قانون مجازات اسلامی، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد . بر این اساس اقدام محسن شکاری، به وضوح محاربه بود. اما اصلاح طلبان با علم به این مسئله، به مقابله با این حکم قانونی پرداختند. آذر منصوری، دبیرکل ...
مسئولیت "قاضی" و چند ابهام و پرسش؛ چرا حکم "اعدام" به سرعت صادر شد؟
...، ظاهراً حکم دیگری برای اجرای احکام رفته است. از این جهت ضروری است تا درباره تعریف این حکم در قانون مجازات اسلامی دقت کافی شود. ماده 279 قانون مجازات اسلامی می گوید که محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن هاست به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به ...
مسئولیت "قاضی" و چند ابهام و پرسش؛ چرا حکم "اعدام" به سرعت صادر شد؟
اسلامی دقت کافی شود. ماده 279 قانون مجازات اسلامی می گوید که محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن هاست به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. به موجب ماده 282 قانون مجازات اسلامی مصوب ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
، ص22 می نویسد: حتی اگر آب یا آتش را رها کند یا سم در آب بریزد، به قصد ایستادن در مقابل جامعه و مردم و به قصد ترساندن مردم حکم محارب بر چنین شخصی بار می شود. نظر فقیه بزرگ آیت الله سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی صاحب کتاب العروه الوثقی نیز همین است. کتاب مهذب الاحکام شرح کتاب العروه الوثقی است. مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در کتاب القرائات الفقهیه المعاصره می نویسد: ملاک در محاربه ترساندن مردم و اقدام ...
توضیح آیت الله کعبی درباره نظر امام خمینی(ره) در خصوص محاربه/ مصداق اخافه و مفسد فی الارض باید اعدام شود
اقع باید صدق اخافه کند، صدق اخافه یعنی قدرت نمایی کند. آن کسی که اعدام شد، هم قدرت نمایی کرده است، هم سد راه مردم بیگناه شده بود و هم اسلحه کشیده بود و هم ماشین ها را خراب می کرد و هم آتش می زد و این حتما مصداق محارب و مفسد فی الارض است و باید اعدام شود. وی خاطر نشان کرد: در این زمینه از رسول اکرم(ص) روایتی در باب تحریم قتل در وسائل الشیعه ذکر شده است که کسی که اغتشاش کند و یا به اغ ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
ده برای این کار از قبیل سلاح است. حال بر این افراد با حملات کاملا سازماندهی شده و گروهی که به قصد سلب امنیت مردم و ترساندن آنها اقدام کرده اند یا عنوان محارب صدق می کند یا آنکه در حکم محارب هستند . به عبارت فنی یا مصداق محارب هستند یا به تنقیح مناط بر آنها حکم محارب بار می شود. نکته مهم: حتی اگر کسی در قطعی بودن مناط محاربه که ترساندن مردم و اقدام علیه امنیت مردم ...
واکاوی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ چرا محسن شکاری اعدام شد؟
. دادگاه انقلاب تهران بر اساس شواهد موجود علت محارب تشخیص دادن محسن شکاری را، کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مأمور حافظ امنیت حین انجام وظیفه و مسدود نمودن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه اعلام کرده بود. در این مرحله پرونده پس از فرجام خواهی متهم برای بررسی های دقیق تر، به دیوان عالی کشور ارسال گردید در نهایت، حکم ...
قانون مجازات اسلامی درباره شرایط محاربه و تحریرالوسیله امام خمینی(ره)
مادی نیز، انجام عمل مجرمانه، یعنی استفاده عملی از سلاح، با قصد آسیب رساندن به مردم یا ایجاد رعب در آن ها، برای تحقق جرم محاربه ضروری است. تکرار این مسئله لازم به نظر می رسد که توجه به انگیزه شخص، برای اطلاق عنوان جرم محاربه به وی، لازم است؛ مطابق ماده 279 قانون مجازات اسلامی هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد ... محارب محسوب نمی شود. ...
تعریف محاربه و مصادیق آن از زبان سخنگوی قوه قضائیه
، محاربه و افساد فی الارض در دو قسمت مجزا تبیین شده و عبارت است از سلاح واقعی اعم از گرم یا سرد؛ مصادیق این سلاح ها به شرح مقررات تبصره الحاقی ماده 651 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات است که چه نوع سلاحی مد نظراست؛ سلاحی که مورد استفاده فرد (محسن شکاری) واقع شده در شمول سلاح های احصا شده است. وی گفت: هر کسی از سوی هر فردی اعم از مرد و زن، مسلمان و غیرمسلمان به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ...
حق کمتر، کیفر بیشتر؟! / نوشتاری از استاد سروش محلاتی
...، با چه حجت شرعی فتوای امام خمینی را کنار می گذارد و به استناد این فتوای مخالف و یا مشابه آن، حکم اعدام بعنوان افساد فی الارض صادر می کند؟ 2- آیا عنوان محارب اختصاص به اشراری دارد که برای ناامنی در جامعه سلاح می کشند تا مردم را بترسانند مثل قطاع الطریق، یا شامل معترضان سیاسی که دست به خشونت می زنند و با حکومتی ها معارضه دارند نیز می شود؟ برخی فقها مثل آیت الله مومن قائل به این تعمیم هستند ...
این گونه برخوردهای تند با معترضان به جایی نمی رسد
مع الاسف یک بسیجی را مجروح کرده است. 2 مجازات محارب در آیه شریفه در چهار مرحله متناسب با چگونگی جرم آمده است، بنابر این شخصی و لو به قصد اخافه مردم، چاقو کشیده باشد ولی مرتکب قتل نفس نشده باشد، مشمول بند چهارم مجازات "ینفوا من الارض" (نفی بلد و زندان) می شود و کیفر مرگ و... برای کسی است که شخصی را کشته باشد، و فرض بر این است این جوان مرتکب قتل نشده است. لذا (بر فرض اگر آیه محاربه شامل وی ...
مروری بر پرونده یک اغتشاشگر اعدامی
به محاربه در ماده 279 به صراحت اعلام کرده است که محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. البته در همین ماده آمده است که هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. ماده 280 هم اعلام ...
افساد فی الارض به چه معناست و مجازاتش چیست؟
از تجاوز افراد زورگو به جان، مال و ناموس مردم دانسته شده است. بنا به نظر برخی فقها، مجازات مفسد فی الارض (با عنوان مستقل) قتل است. همچنین مطابق ماده 286 قانون مجازات اسلامی، مجازات مفسد فی الارض اعدام است.