آیت الله حیدری: اعتراض مولوی عبدالحمید نسبت به اعدام محارب، از روی عدم ...
سایر منابع:
سایر خبرها
قانون مجازات اسلامی بر اساس فتوای مشهور فقها تنظیم شده است/نقل اقوال مختلف فقهی در رسانه هاصحیح نیست
مردم دانست و افزود: در آیه 33 سوره مبارکه مائده 4 مجازات برای محارب ذکر شده است: 1 - قتل( اعدام) 2 - به صلیب کشیدن 3 - نفی بلد(تبعید) 4 - بریدن دست و پای محارب. حجت الاسلام شفیعی با توجه به اینکه در ادبیات عرب حرف "او" مفید تخییر است، گفت: حاکم مخیر است که هر کدام از این مجازاتها را که صلاح دید انتخاب کند. این استاد حوزه علمیه خوزستان با اشاره به ماده 279 قانون مجازات اسلامی ...
# پرسه در فضای مجازی
در منزل چند خانواده کم بضاعت و کنارشون نشسته و حرف هاشون رو شنیده. اهل سنت درباره محاربه چه می گویند؟ محمدرضا سرشار: امام جمعه مریوان: بستن راه مردم و قمه کشی و حمله با سلاح سرد به مدافعان امنیت و ایجاد ارعاب و وحشت در بین زنان وکودکان در روز روشن از دیدگاه اهل سنت محاربه محسوب می شود. هر انسانی بخواهد با هر شیوه و روشی امنیت افرادی از جامعه را به خطر بیندازد حال با دست باشد یا ...
حد محاربه از احکام شرعی است/ آیه قرآن تکلیف محارب را مشخص کرده است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، شیخ حسین بازماندگان از روحانیون برجسته اهل سنت جنوب کشور امروز در گفت و گویی رسانه ای اظهار کرد: در تفسیر قصاص و حد محاربه باید گفت که قصاص یک حق شرعی شخصی است که قابل عفو و اسقاط می باشد، در حالی که حد محاربه از احکام شرعی است که پس از اثبات در محکمه شرعی قابل عفو و اسقاط نیست. وی با اشاره به آیه 33 سوره مائده عنوان کرد: در این آیه آمده که”إِنَّما جَزاءُ ...
بررسی قانون محارب در تهران 20 / چرا اخلال گران اقتصادی مانند اغتشاش گران سریع مجازات نمی شوند؟
. وی ادامه داد: آنچه الان مهم است مربوط به تفاوت قانون قدیم و جدید در حوزه تعریف محاربه است. از سال 1370 تا 1392 در قانون محاربه آمده بود که هرکس سلاح بکشد، به قصد ترساندن مردم را بترساند و قصد برهم زدن امنیت محیط را داشته باشد محارب است. در قانون قدیم هیچ حرفی از اینکه یک نفر کسی را بکشد، مالش را بدزد یا بخواهد به ناموسش تجاوز کند نبود. اما از سال 1392 این قانون تغییر عمده کرد. ...
استاد حوزه علمیه مطرح کرد: چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام
به گزارش خبرگزاری حوزه ، آیت الله سیفی مازندرانی از اساتید حوزه علمیه، چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام از نظر شرع و قانون تشریح کرد که متن این گفت و گو را در ادامه می خوانید: تشکر می کنیم از وقتی که در خدمت پاسخگویی به شبهات قرار دادید، بعد از اغتشاشات اخیر و اعدام برخی از اغتشاشگران، رسانه ها شبهاتی را در این باره مطرح کردند که از آنها توقعی نمی رفت، اما تعدادی ...
آیت الله دستغیب: حکم محاربی که کسی را نکشته، فقط تبعید است/ اعتراف تحت فشار در نظام قضایی اسلام، بی ارزش ...
آیت الله سیدعلی محمد دستغیب حسینی شیرازی به استفتائی درباره حکم محاربه پاسخ داد. آنچه در ادامه می خوانید پرسش یک شهروند از این مرجع عالیقدر تقلید و پاسخ ایشان است: محضر مبارک مرجع تقلید شیعیان حضرت آیت الله العظمی سیدعلی محمد دستغیب متع الله المسلمین بطول بقائه الشریف با سلام و تحیت ▪️ نظر شریف حضرتعالی در مورد محاربه و حکم آن چیست؟ ▪️ آیا در تع ...
فاز دوم فتنه!
...> دشمن در فاز اول با چنین آتش تهیه ای به قرآن سوزی و مسجدسوزی، قتل و غارت و اخلال در زندگی و سلب آزادی و آسایش ملت روی آورد. نظام با صبر راهبردی و مردم با بردباری، نزدیک به سه ماه با پایداری، در برابر تبهکاری ها ایستادند. اکنون لیدرهای آشوب شناسایی، دستگیر و در انتظار مجازات قانونی هستند. کسانی هم که از روی جهل و غفلت در این آشوب گرفتار شده بودند ، آزاد شدند. 2- آتش ...
محاربه در فقه و قانون؛ موضوع یک مناظره
مجروح کردن مامور؟ تردید نکنید که باید به نحوی سلاح بکشد که مردم ببینند و بترسند تا ضارب، مشمول مولفه های این جرم شامل قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب شود. محبی نیز در ادامه گفت: قانون مجازات اسلامی در کتاب تعزیرات چاپ سال 75 یک شاه کلید برداشته بود و هر جا که می خواست فردی را به دلیل جرم سنگین اعدام کند از آن شاه کلید استفاده می کرد، آن شاه کلید محاربه یا افساد فی الارض بود. وی ...
یادداشت رسیده | پیامبر(ص) و حکم به اعدام محارب
به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، این روزها اعدام یکی از اغتشاشگرانی که با قمه کشی و عربده کشی در خیابان به یک مأمور امنیتی حمله کرده و او را مجروح کرده بود به جرم محاربه، اخافه مردم و ناامن کردن فضای جامعه، سوژه حمله رسانه های معاند به نظام اسلامی شده است که متاسفانه عده ای نیز در داخل با تظاهر به استدلال های فقهی و حقوقی به هجمه کنندگان به نظام اسلامی پیوسته اند. در این میان مجمع ...
نقش عفو و بخشش در کاهش اعتراض
سلاح سرد به یک مامور حمله کرده و او را مجروح کرد.شکاری به جرم محاربه در تهران اعدام شد.این دو اعدام از جنبه حقوقی مورد بررسی قرار گرفت. آیت الله ایازی، آیت الله مقتدایی و آیت الله رحمت معتقد هستند که محسن شکاری محارب نبوده است.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با دکتر مجید ابهری رفتار شناس اجتماعی انجام داده که در ادامه می خوانید: به نظر شما مجازات اعدام تا چه میزان در جرایم ...
مدعیان عدالت هم اکنون در حال لگدمال کردن آن / ابعاد دیگر هشتگ نه به اعدام چیست؟
محاربه اینطور تعریف شده است: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که بر روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. حتما فیلم های اقرار و اعتراف محسن شکاری را در صداسیما و رسانه ...
قمه کشی و ایجاد رعب و وحشت در فقه اهل سنت مصداق محاربه است
ماموستا مصطفی شیرزادی اظهار کرد : بستن راه مردم و قمه کشی و حمله با سلاح سرد به مدافعین امنیت و ایجاد ارعاب و وحشت در بین زنان و کودکان در روز روشن از دیدگاه اهل سنت محارب محسوب می شود. وی افزود: هر انسانی بخواهد با هر شیوه و روشی امنیت فرد یا افرادی از جامعه را به خطر بیاندازد حال با دست باشد یا سلاح سرد و گرم در بین مردم رعب وحشت ایجاد کند محارب است. امام جمعه مریوان ...
برابر قانون مجازات اسلامی در مواد 282 و 283، حد محاربه یکی از مجازات های چهار گانه است/ انتخاب هر یک از ...
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، متاسفانه در برخی مصاحبه های صورت گرفته از سوی تعدادی از افراد، جمله ای با این مضمون که حد محارب در صورتی اعدام است که مرتکب قتل شده باشد به حضرت امام خمینی(ره) نسبت داده شده که این موضوع کاملا اشتباه و خلاف واقع است امام خمینی(ره) می فرمایند: فرمایش فقها و روایات در باب مجازات فرد محارب بین تخییر و تعیین، مضطرب و متفاوت است و اُولی همان تخییر (اختیار ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
مجازات در مورد هر نوع جرمی است؟ جرم محاربه بنابر ماده ی 279 قانون مجازات اسلامی 1392، عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است؛ به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. این جرم درصورتی تحقق می یابد که نتیجه ی آن، یعنی ایجاد ناامنی در محیط رخ دهد؛ بنابراین، چنانچه به هردلیل مجرم نتواند این نتیجه را ایجاد کند، محارب به شمار نمی رود. در ادامه ی ماده ی 279 ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری/ قانون و فقه درباره اعدام محاربی که قتل نکرده چه می گوید؟
مستندات قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
آفتاب نیوز : روزنامه سازندگی نوشت: بیانیه جبهه اصلاحات در واکنش به احکام صادر شده برای دستگیرشدگان اعتراضات اخیر و اعدام محسن شکاری و انتقادات سیاسی و حقوقی به موضوع محاربه در حالی منتشر شد که انتقادات حقوقی به درج مجازات اعدام برای محسن شکاری کماکان ادامه دارد. روز گذشته جبهه اصلاحات در بیانیه ای با یادآوری هشدار این جبهه به رییس قوه قضاییه و دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
توان حکم قصاص و اعدام را صادر کرد. با این وجود علیزاده طباطبایی در این باره تاکید داشت که مساله تعیین مجازات در ید اختیار قاضی است. علاوه بر موضوع اختیار بی حد و حصر قاضی در زمینه تعیین نوع مجازات در پرونده هایی که در روز های اخیر حکم محاربه و اعدام گرفته اند، مساله وکالی تعیینی قوه قضاییه نیز از مباحث مورد نقد است. بر اساس تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری که در سال های اخیر به این قانون اضافه ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
به اطلاق ادله، این قید را نفی کرده اند. راوندی در فقه القرآن، در ذیل آیه مبارکه آورده است: (هر کس از اهل فساد که در شهر یا غیر شهر سلاح بکشد، در هر حال، محارب است و برای او پنج حالت وجود دارد: اگر مرتکب قتل شود ولی مال مردم را نبرد، امام باید او را بکشد و نه اولیاء مقتول و نه امام نمی توانند او را عفو کنند؛ و اگر محارب مرتکب قتل شود و مال را نیز ببرد ... - تا آنجا که می گوید: (خداوند ...
آیت الله ایازی: امام خمینی برای مجازات قائل به ترتّب هستند / یعنی اعدام برای مرتکب قتل است، نه مبادرت به ...
گویند می خواهیم اعتراض کنیم و شعار می دهند. مواردی پیش آمده که مردم راهپیمایی سکوت کردند اما به آنها حمله شده، و برخورد کردند. بیشتر بخوانید: بیانیه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره احکام اخیر محاربه عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند حکم اعدام بگیرد آیت الله دستغیب: حکم محاربی که کسی را نکشته، فقط تبعید است/ اعتراف تحت فشار در نظام قضایی اسلام، بی ارزش است + تصویر استفتاء 21217 ...
محسنی اژه ای:انتخاب حد محاربه به اختیار قاضی است
مضمون که حد محارب در صورتی اعدام است که مرتکب قتل شده باشد به حضرت امام خمینی(ره) نسبت داده شده که این موضوع کاملا اشتباه و خلاف واقع است. رحیمی با بیان اینکه در انتخاب مجازات های چهارگانه برای فرد محارب، مشهور فقهای عظام قائل به تخییر هستند، عنوان کرد: حضرت امام خمینی (ره) در مسأله 5 تحریرالوسیله در حد محاربه بعد از عبارت الاقوی فی الحد تخییر الحاکم بین القتل و الصلب و القطع مخالفاً والنفی و لا ...
توضیح آیت الله کعبی درباره نظر امام خمینی(ره) در خصوص محاربه/ مصداق اخافه و مفسد فی الارض باید اعدام شود
به گزارش سفیرافلاک، آیت الله عباس کعبی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به حکم اعدام محسن شکاری از آشوبگران و اغتشاشگران حوادث اخیر تهران اظهار کرد: اغتشاشات خشونت آمیز اخیر که توام با خشونت و تخریب اموال عمومی و اموال شخصی مردم بود و رعب و وحشت ایجاد کرده است، قطعاً مصداق محاربه و فساد فی الارض است. وی افزود: حضرت امام راحل (ره) در تحریرالوسیله فصل ششم در حد محارب می فرمایند ...
این ها اسلحه کشیدند، حکم محاربه هم نگرفتند + عکس
چرا در پرونده هایی چون ترور سعید حجاریان، سلاح کشیدن مداح معروف، اسیدپاشی اصفهان، قتل های محفلی کرمان و. . . حکم محاربه صادر نشد؟ یک گزارش تاریخی درباره پرونده هایی که حکم محاربه نگرفتند را در ادامه ببینید. بیشتر بخوانید: چرا در پرونده های ترور سعید حجاریان، سلاح کشیدن مداح معروف، اسیدپاشی اصفهان، قتل های محفلی کرمان و.. . حکم محاربه صادر نشد؟ سخنگوی قوه قضاییه: حکم محاربه شامل استفاده از سلاح سرد و گرم و به قصد جان، مال، ناموس و حتی ارعاب و ناامنی است ...
افساد فی الارض به چه معناست و مجازاتش چیست؟
متفرقه مانند غصب، ضمان، تعزیرات، قصاص، محاربه، حدود و دیات مطرح شده است. مصادیق فقیهان اموری را به عنوان مصادیق افساد فی الارض برشمرده اند که برخی از آنها عبارتند از: برخی فقها، با توجه به مجازات هایی که در روایات برای بعضی جُرم ها در نظر گرفته شده، اموری نظیر آتش زدن خانه و اموال دیگران، آدم ربایی، عادت بر کشتن اهل ذمه، را از مصادیق افساد فی الارض دانسته اند. به ...
محارب کسی است که علیه مردم اقدام و دیگران را فاسد می کند
طبق ماده 279 قانون مجازات اسلامی، محارب به شخصی گفته می شود که علیه مردم سلاح کشیده است. یعنی به قصد جان و مال و ناموس مردم و ارعاب آن ها موجب ناامنی شود. در اینجا بحث مردم بسیار مهم است، آیت الله شاهرودی در نوشته ای در پاسخ به مباحث مطروحه از سوی آیت الله مومن، تاکید داشتند که محارب به شخصی گفته می شود که با ترساندن مردم به قتل و جرح آن ها می پردازند و اموال مردم را غارت می کند و کسانی که علیه حکومت تلاش می کنند به عنوان مصداق محارب شناخته نمی شوند. ...
عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند ...
حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: محارب بر کسی می گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می کند و می تواند حکم اعدام هم بگیرد. حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: درباره حکم محاربه، ظاهرا از نظر موضوع و تحقق موضوع فرض بر جایی است که عنوان محارب محقق شده است، چرا که در کلمات فقها محارب بر کسی می گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می کند و می تواند ...
سیاهه ای در باب حکم اعدام یکی از محاربین اغتشاشات اخیر و اشکالات بر آن
اسلامی خواهد شد. دومی هم گفته است که بزرگان از فقها من جمله مرحوم امام یک حکم که عبارت از قتل باشد را برای محارب در نظر نگرفته اند و باید بین جرم و مجازات تناسب را رعایت کرد و از آن جا که شخص خاطی قتلی را انجام نداده می بایست حکم به نفی بلد می کردند و نه اعدام. برای بررسی سخن اول لازم است چند مدعا را بررسی کنیم: 1. قصد ترساندن دیگران برای تحقق عنوان محاربه لازم ...
قانون مجازات اسلامی درباره شرایط محاربه و تحریرالوسیله امام خمینی(ره)
یا در غیر آن، شب باشد یا روز و در صورت تحقق آن چه که ذکر شد، شرط نیست که از اهل ریبه (افراد مشکوک و متهم) باشد و مرد و زن در آن مساوی است. بنابراین، اگر بخواهیم تعریفی ساده و روان از محاربه ارائه کنیم و در واقع، محارب را بشناسیم، باید بگوییم که اگر کسی از سلاح به قصد آسیب زدن به جان، مال و ناموس مردم استفاده کند یا این که بخواهد با استفاده از سلاح، مردم را دچار رعب و وحشت کند و این اقدام او، باعث ...