سایر منابع:
سایر خبرها
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
، ناموس وترساندن مردم ملاک است تا شخص عنوان محارب پیدا کند. در افساد فی الارض جرم ممکن است با انجام دادن (فعل) یا انجام ندادن (ترک فعل) صورت بگیرد ولی در محاربه حتما باید کاری صورت بگیرد که همان اسلحه کشیدن علیه امنیت جامعه است. مستفاد از ماده 286 قانون مجازات اسلامی این است که شخص مفسد فی الارض ممکن است با عملش نه تنها امنیت داخلی، بلکه امنیت خارجی کشور را نیز تحت تاثیر قرار ...
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
در حالی مطرح شده است که توضیحات دیوان عالی کشور درباره مسیر دادگاه و انشاء حکم به تمامی این دست ادعاها پاسخ روشن داده است. در بخشی از این توضیحات آمده است: پس از برگزاری جلسات دادگاه این متهم، 29 آبان ماه و بر اساس مستندات متقن پرونده و اظهارات شهود حاضر در صحنه، حکم بدوی این پرونده صادر می شود که بر اساس آن محسن شکاری فرزند مسعود به اتهام محاربه به مجازات اعدام محکوم می گردد. دادگاه انقلاب ...
قاتلان و اغتشاشگران محارب نیستند چون نظام مقصر است!
کریم تعبیر به محاربه شده آنجایی است که جنبه جنگیدن دارد نه آنکه حکومتی زمینه های اعتراض را ببندد و مانع شود و مردم سعی کنند این حق خود را اعمال کنند. حالا ممکن است اعتراض هم گاهی متاسفانه همراه با خشونت باشد. فقهای ما وقتی محاربه را تعریف کردند، کاملا تعریف مشخصی از آن ارائه دادند و گفتند محاربه آن است که این قیود باشد تا محاربه صدق کند . [3] *این حرف های عوامانه که به زعم ما می تواند مصداق ...
ملک زاده: کسی از اعدام خوشحال نمی شود، اما امنیت اجتماعی اولویت دارد/ شهادت صیادشیرازی نتیجه عفو دادن ...
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در نظر عده ای حکم اعدام در رابطه با برخی جرائم نظیر محاربه، قصاص، افساد فی الارض و... موجب ترویج خشونت و عملی ضداجتماعی است. درباره فلسفه این قضیه و لزوم چنین برخوردهای قاهرانه ای از سوی نظام کشورها با حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گپی زدیم که در ادامه حاصل آن را می خوانید. حیات بخشی به جامعه با اجرای اعدام ...
طبق قانون شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
پس از اجرای حکم اعدام دو تن از آشوبگران محارب، براندازان و اصلاح طلبان شروع به ایجاد شبهه خصوصاً در مورد اعدام محسن شکاری کردند. توجیه آنان این بود که محسن شکاری مرتکب قتل نشده است، در حالی که حکم اعدام برای محارب ارتباطی به وقوع قتل ندارد. روابط عمومی قوه قضائیه در بیانیه ای به این شبهات پاسخ داد. در بیانیه قوه قضائیه درباره شرایط جرم محاربه آمده است: در پی اجرای احکام محکومیت برخی محکومین ...
امام فرموده اند بهتر است متناسب با جرم فرد، مجازات تعیین شود؛ فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم ...
...، فرد را مجازات کنند. اگر چنین فردی مردم را ترسانده و قتل انجام داده، باید اعدام گردد. اما ممکن است مردم را ترسانده و قتلی صورت نگرفته باشد. راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند، محارب اند. مصداق اخافه الناس است و حکم محاربه بر آن ها صدق می کند. بنابراین، در اخافه مردم و سرقت اموال، حکم قطع دست و پا جاری است. اگر فردی با ...
چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات آن
نمی رفت، اما تعدادی از حوزویان هم به این شبهات دامن زده اند و در قالب بیانیه و سخنرانی، مسائلی را مطرح کرده اند که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته، و شبهاتی را درباره اصل این مجازات های اعدام پدید آورده است: ماهیت محاربه چیست و صدق عنوان محارب مجوز مجازات اعدام است یا حتما لازم است مرتکب قتل هم بشود؟ عنوان محارب، از آیه شریفه إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ ...
کشیدن سلاح برای ترساندن مردم محاربه است
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش اعتدال ، حکم اعدام "محسن شکاری" به جرم محاربه، اغتشاشگری که سوم مهر ماه خیابان ستارخان تهران را بست و با چاقو به ارعاب مردم پرداخت و وحشت آفرینی کرد، روز پنجشنبه 17 آذر برگزار شد؛ اجرای این حکم برخی واکنش های حقوقی را از سوی حقوقدانان به ...
آیت الله گرامی: فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم اعدام ندارد/ بعید است نشر اکاذیب شامل مفسد فی ...
مورد در اختیار حاکم قرار داده می شود. مرحوم امام می فرمایند: حاکم بین سه مورد مخیر است . اما ایشان از این نظر عدول کردند و فرموده اند بهتر آن است که متناسب با جرم، فرد را مجازات کنند. اگر چنین فردی مردم را ترسانده و قتل انجام داده، باید اعدام گردد. اما ممکن است مردم را ترسانده و قتلی صورت نگرفته باشد. راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند ...
آیت الله دستغیب: حکم محاربی که کسی را نکشته، فقط تبعید است/ اعتراف تحت فشار در نظام قضایی اسلام، بی ارزش ...
بخوانید : اژه ای: انتخاب هر یک از حدود چهارگانه محاربه به اختیار قاضی است / افساد فی الارض هم از صراحت قانون برخوردار است عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست / احکام محاربه، سیاسی نباشد / حوزه های علمیه این احکام را بررسی کنند ایازی،عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه: نمی شود، هرکسی در خیابان هرکاری انجام داد؛ اسم آن را محاربه بگذارند/خود اعدام کردن به این شکل، نوعی اخافه است عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند حکم اعدام بگیرد 21220 ...
در نشست علمی "بررسی قرآنی و فقهی محاربه" مطرح شد: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست
مبارکه مائده برای محارب چهار مجازات قتل (اعدام)، به صلیب کشیدن، نفی بلد (تبعید) و بریدن دست و پا ذکر شده است. این استاد حوزه با بیان اینکه در ادبیات عرب حرف "او" مفید تخییر است، گفت: حاکم مخیر است که هر کدام از این مجازات ها را که صلاح دید انتخاب کند. وی با اشاره به ماده 279 قانون مجازات اسلامی، بیان کرد: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست و همین که شخصی با اسلحه در جامعه ...
یادداشت رسیده | پیامبر(ص) و حکم به اعدام محارب
به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، این روزها اعدام یکی از اغتشاشگرانی که با قمه کشی و عربده کشی در خیابان به یک مأمور امنیتی حمله کرده و او را مجروح کرده بود به جرم محاربه، اخافه مردم و ناامن کردن فضای جامعه، سوژه حمله رسانه های معاند به نظام اسلامی شده است که متاسفانه عده ای نیز در داخل با تظاهر به استدلال های فقهی و حقوقی به هجمه کنندگان به نظام اسلامی پیوسته اند. در این میان مجمع ...
قتل قضایی ؛ بدون استمهال!
متذکر می شوم صلاحیتی در باب قضاوت افراد ندارم. بر اساس ماده 279 قانون مجازات اسلامی، منظور از محاربه کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در آن محیط حاصل گردد. همچنین ماده 282 همان قانون حد محاربه را یکی از چهار مجازات زیر عنوان داشته است: الف- اعدام ب- صلب پ- قطع دست راست و پای چپ ت- نفی ...
اخلال زنندگان به امنیت جامعه بدون تردید محارب هستند
بحث های فقهی؛ اگر چه قانون مجازات اسلامی براساس بحث های فقهی است. آیت الله کعبی با اشاره به حکم در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 تصریح کرد: حکم محاربه شامل کسانی است که ارعاب و تخریب اموال عمومی را انجام می دهند و با اعمال شان امنیت جامعه را مختل می کنند حتی اگر منجر به قتل هم نشوند اما به نفس اینکه امنیت و آرامش را مختل کنند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس بترسانند را شامل می شود ...
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه: کشیدن سلاح برای ترساندن مردم "محاربه" است، ماموران هم جزو مردم هستند
... وی افزود: هر چند بعضی از حقوقدانان معتقدند سلاح بیرون کشیدن در مقابل مامورین شاید به دلیل ایجاد مانع برای فرار کردن باشد و مصداق اخافه نیست و داخل در عنوان محاربه نیست. عبدلیان پور گفت: البته این نکته را هم عرض کنم که ما به عدالت و دقت قضات، به ویژه قضات دیوان عالی کشور یقین و اعتماد داریم و ذکر این مطالب از جهت مباحثه علمی و نقد آن چیزی بود که مشهور شده است. رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه اظهار کرد: کسی که پرونده را مطالعه کرده است یعنی قاضی، بهتر می داند که چه حکمی بدهد و کسی که پرونده را نخوانده و به آن اشراف ندارد، صلاحیت نقد حکم صادره را ندارد. ...
انتقاد عضو خبرگان رهبری از موضع و سخنان ضداعدام مولوی عبدالحمید
آیت الله دکتر محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در ابتدای کلاس درس خارج در پاسخ به سخنان مولوی عبدالحمید در خطبه نماز جمعه زاهدان در خصوص اعدام اغتشاشگری که در روزهای گذشته با حکم دادگاه محکوم به اعدام و حکم او اجرا شد، گفت: اعتراض این شخص نسبت به اعدام اغتشاشگری که باعث ارعاب مردم و جرح یک بسیجی شده بود، از روی عدم آگاهی وی نسبت به فقه اسلام است یا از جای دیگری نشات می گیرد؟ وی در ادامه افزود: ق ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
چهار مجازات زیر است: الف- اعدام ب- صلب پ- قطع دست راست و پای چپ ت- تبعید برخی حقوقدانان معتقدند شاید می شد برای متهم انواع دیگری از مجازات را با توجه به نوع جری و نسبت آن مثل تبعید در نظر گرفت. به عنوان مثال آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره) و از شاگردان ایشان، معتقد است: حکم جرم هایی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و زخمی ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
و مال مردم را بگیرد دست و پایش قطع می گردد و کسی که اسلحه برگیرد و مال مردم را بگیرد و آنان را بزند و مجروح نماید، ولی مرتکب قتل نشود. امام در مورد او تصمیم می گیرد، یا او را می کشد و دار می زند و یا دست و پایش را قطع می کند و کسی که محاربه نموده و مرتکب قتل شود و مالی را نرباید. امام او را می کشد و اگر محاربه نموده و مرتکب قتل شده و اموال را هم ربوده، امام دست راست او را قطع می نماید و سپس او را ...
حکم محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام است/ حامیان اعدام نکنید در جرم آن ها شریک هستند
ارعاب مردم، دست به سلاح ببرد و موجب سلب امنیت محیطی که در آن، دست به سلاح برده شود، همچنین، هر راهزن و سارق و قاچاقچی ای که دست به سلاح ببرد و امنیت مردم یا راه ها را سلب کند، محارب است. شایان ذکر است، کسی که در برابر دفاع از محارب، دست به سلاح می شود، محارب محسوب نمی شود. کارشناس مسائل حقوقی یادآور شد: بر اساس ماده، 282 قانون مجازات اسلامی چنانچه شخصی، مرتکب جرم محاربه شود و بدین ...
در مناظره محاربه در دانشگاه امام صادق چه گذشت؟
شکاری نیز در برخی رسانه های دولتی منتشر شد که واکنش های زیادی را به دنبال داشت. مجیدرضا رهنورد نیز 21 آذر که به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد از نوع چاقو به قصد جان مردم که منتهی به شهادت دانیال رضازاده و حسین زینال زاده و مجروح شدن 4 نفر دیگر متهم بود، اعدام شد. پس از اعدام محسن شکاری، مناظره ای با عنوان محاربه در فقه و قانون در دانشگاه امام صادق برگزار شد. این ...
محسن شکاری چرا اعدام شد؟/ پاسخ به شبهاتی پیرامون محاربه
درحکم محاربه نیست و تنها زمانی محاربه محرز می شود که به ترساندن مردم منجر شود. مجازات مجاربه چیست؟ محسن شکاری باید اعدام می شد؟ براساس ماده 282 قانون مجازات اسلامی، حد محاربه می تواند یکی از مجازات های اعدام، قطع دست راست و پای چپ و تبعید باشد . بنا به حکم اکثریت علما، قاضی براساس اصل اختیار و به نسبت مختصات پرونده و ابعاد آن، می تواند یکی از این مجازات را انتخاب کند. ...
اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
قائل هستند. به نظرم عنوان محاربه درباره معترضین حتی در صورتی که خشونت به خرج می دهند و گاهی تندی می کنند، صدق نمی کند. یعنی مسأله، صورت و موضوع آن، با این قضیه فرق می کند. یعنی نظر امام در این باره چیست؟ بر طبق نقلی که برخی شاگردان نزدیک حضرت امام گفتند این بود که ایشان قائل به ترتّب بودند. یعنی مجازات اعدام برای به کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت قتل کند؛ بر این ...
مناظره داغ درباره محاربه و مصادیق آن/ محبی: بدون سلاح کشیدن هم محاربه محقق می شود
اعدام شد ناامنی در محیط را به تبع کشیدن سلاح ایجاد کرده بود؟ کشیدن سلاح، چاقو زدن، جرح عمدی، قتل، کتک زدن، کشتن مامور، باتوم زدن جرم است. اینکه این جرم است چه ربطی به چیز دیگر دارد. نمی شود ماجرا را طوری تعریف کنیم که مردم را بترسانیم. چیزی که باعث ناراحتی شد، این بود که من چاقو کشیدم که بگویم می خواهم بروم و مأمور را بزنم و نترسید. این تشهیر سلاح است. این جرم است، اما محاربه نیست. 8اشکال در این ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری/ قانون و فقه درباره اعدام محاربی که قتل نکرده چه می گوید؟
مستندات قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که ...
بیانیه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره احکام اخیر محاربه
در ابتدای بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره اعدام معترضان حوادث اخیر، به فرازی از نامه 53 نهج البلاغه اشاره شده است که امیرالمومنین علی(ع) در آن می فرمایند: زنهار که خونی را به ناحق بریزی؛ زیرا هیچ چیز به اندازه خونریزی ناروا خشم و انتقام الهی را نزدیک نمی کند و بد فرجام نیست و نعمت را زائل نمی کند . این بیانیه سپس می افزاید: اجرای حکم اعدام یکی از معترضان، آن هم در شرایطی که اقتضا می کند حکومت با شنیدن صدای اعتراض مردم در راه آرام کردن اوضاع گام بردارد، ...
نظر قانون درباره حکم کشیدن سلاح یا همان محاربه چیست؟
به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ، بعد از اعدام محسن شکاری به عنوان فردی که کشیدن سلاح و ضرب و جرح کرده بود برخی شبهه وارد کردند که حکم چنین فردی محاربه نیست در پاسخ به این مسئله استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق حجت الاسلام دکتر کاظمی توضیحاتی داده است. در بخشی از این مطلب وی به شبهه ای در خصوص محارب نبودن فردی که سلاح کشیده است این چنین پاسخ می دهد: اولاً: فقها در مورد ...
پاسخ به برخی اشکال حقوقی، به فرض وجود نیت تشجیع مردم در مرتکب و فقدان نیت اخافه و ارعاب
قصد جان و مال و ناموس، جرم محاربه را محقق می کند. از این رو نبودن قصد ارعاب و اخافه نافی جرم نیست زیرا قصد جان یا مال یا ناموس کماکان می تواند موجود باشد که در ما نحن فیه محصَل است. اشکال موجود در تحلیل برخی از حقوق دانان، نشات گرفته از آن است که قانون سابق (که صرفاً قصد اخافه و ارعاب در ماده 183 قانون مجازات 1370 در قالب کلماتی مانند از بین بردن آزادی و امنیت مردم ذکر کرده بود) را ملاک ...
توضیح آیت الله کعبی درباره نظر امام خمینی(ره) در خصوص محاربه
صدق اخافه کند، صدق اخافه یعنی قدرت نمایی کند. آن کسی که اعدام شد، هم قدرت نمایی کرده است، هم سد راه مردم بیگناه شده بود و هم اسلحه کشیده بود و هم ماشین ها را خراب می کرد و هم آتش می زد و این حتما مصداق محارب و مفسد فی الارض است و باید اعدام شود. وی خاطر نشان کرد: در این زمینه از رسول اکرم(ص) روایتی در باب تحریم قتل در وسائل الشیعه ذکر شده است که کسی که اغتشاش کند و یا به اغتشاشگر پناه ...