اخلال زنندگان به امنیت جامعه بدون تردید محارب هستند
سایر منابع:
سایر خبرها
آیت الله عبداللهی: موضع گیری ها نباید منجر به تضعیف قانون شود/ قانون و تشکیلات قضائی را فصل الخطاب بدانیم
... حال با توجه به این مباحث مطرح شده در رسانه ها نکاتی قابل ذکر است که به آنها اشاره ای خواهیم داشت: قانون مجازات اسلامی که محصول نزدیک به 4 دهه تجربه نظام است در سال 92 به تصویب نهایی قوه مقننه و شورای نگهبان رسیده است تا آن جا که ما مطلعیم یکی از مهمترین منابع این مقررات، آراء فقهی مؤسس نظام، امام خمینی (رحمه الله علیه) بوده است. برای تبیین و روشنگری اکنون بر آنچه در قانون مجازات ...
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
از انتشار خبر اعدام شرور خیابان ستارخان؛ عمادالدین باقی از اعضای باند معدوم مهدی هاشمی با انتشار یک توییت عملیات علیه قوه قضائیه را کلید زده و در یک توییت قابل تأمل نوشت: جرم محسن شکاری برفرض احراز، طبق ماده 614 قانون مجازات اسلامی اصلاحی بیست وسه اردیبهشت سال 1399 حبس بود نه اعدام! باقی از گشاده دستی در صدور احکام محاربه انتقاد کرده و مدعی شده بود که چه بسا این حکم باعقل و شرع هم مغایرت دارد ...
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
شده یا مالی را به سرقت برده اند، مجازات آنرا نبینند؛ بلکه مجازات آن عمل را خواهند چشید و تنها مجازاتی که از آنها برداشته خواهد شد، تهدید مردم با اسلحه است؛ یعنی توبه محارب تنها تاثیرش در ساقط شدن حق اللَّه دارد، اما حق الناس بدون رضایت صاحبان حق ساقط نخواهد شد (تفسیر نمونه، ج 4، ص362 - 363). امام خمینی (قدس) توبه از محاربه به شرط این که قبل از دستگیری باشد را موجب سقوط حد محاربه دانسته و ...
شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
برخی دولت های غربی تلاش کردند اجرای قانون را نقض حقوق بشر در ایران جلوه دهند و ازسوی دیگر برخی چهره ها و کارشناسان با طرح شبهه هایی، مجازات اعدام در این پرونده را با این استدلال که متهم فردی را به قتل نرسانده یا فقط به قصد ترساندن مأموران اقدام کرده؛ نه مردم نفی کردند. اکنون اما روابط عمومی قوه قضاییه با صدور بیانیه ای به اظهارنظرهای انجام شده در این زمینه واکنش نشان داد و تأکید کرد که براساس ...
مجازات اخلالگران در امنیت چیست؟
. امنیت عمومی وقتی خلل می پذیرد که خوف عمومی و ناامنی جای امنیت را بگیرد و طبیعتاً وقتی محارب می تواند چنین خوفی در جامعه پدید آورد که مردم را با اسلحه تهدید به قتل کند. اینکه در این آیه محاربه و ستیز با بندگان خدا با اخلال به امنیت عمومی، محاربه با خدا معرفی شده به دلیل اهتمام فوق العاده شارع به امر حقوق انسان ها و حمایت از امنیت آنان برای داشتن زندگی آرام و نظام مند است. به همین خاطر برای افراد اخلالگر در امنیت عمومی مردم مجازات اعدام تشریع شده است. ...
نگاه تاریخی به محارب و حکم آن در اسلام
حجت الاسلام علی اکبر ذاکری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا ، با اشاره به حکم محاربه در قرآن کریم و رویات معصومان(ع) اظهار داشت: موضوع محاربه موضوعی است که در متن قرآن آمده و یکی از حدود شرعی اسلام است که در اصل موضوع تردیدی نیست و کسانی که دست به محاربه و فساد می زنند، حکم شان در صریح آیه قرآن بیان شده است. وی در ...
بررسی قانون محارب در تهران 20 / چرا اخلال گران اقتصادی مانند اغتشاش گران سریع مجازات نمی شوند؟
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ با توجه به مطرح شدن بحث فقهی محاربه و افساد فی الارض در جامعه به دنبال اجرای حد برای برخی از اغتشاش گران وقایع اخیر، جلیل محبی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با حضور در استودیو تهران 20 پاسخگوی شائبات ایجاد شده پیرو این اقدام بود. محبی در ابتدا در خصوص اینکه محارب و محاربه چیست، گفت: در ابتدا لازم است بگویم که رسانه نباید بحث فقهی ...
اجرای دو حکم اعدام/ محکومیت 400 نفر به حبس/ توقف اجرای حکم اعدام ماهان صدرات
ارسال کند؟ البته در برخی موارد گزارش های ارسالی حتماً باید محرمانه باشد؛ اما حقیقتاً در بسیاری از موارد نیز نیازی به قید محرمانه نیست. رئیس قوه قضاییه گفت: باید سازوکاری تعبیه شود که فاصله ابلاغ یک مصوبه خلاف قانون در یک دستگاه اجرایی تا ابطال آن مصوبه از ناحیه دیوان عدالت اداری به کمترین زمان ممکن برسد. محسنی اژه ای درباره اتهام محاربه نیز گفت: در ماده 282 قانون مجازات اسلامی ...
حکم "محارب" بر اساس قانون، فتوای امام و علم قاضی است نه نظرات شخصی یک حقوقدان
محاربه باید با همدیگر باشد یا اینکه اگر جدا جدا اتفاق بیفتد، قابلیت مجازات دارد یا نه، اختلافاتی دارند اما ملاک رأی، تحریرالوسیله حضرت امام(ره) است که در آن محاربه یک جرم و افساد فی الارض هم یک جرم دیگر است و محاربه عیناً همان هست که در قانون مجازات اسلامی در ماده 279 آن آمده و ارکان و شرایط آن هم مشخص است. تنها چیزی که در این پرونده ممکن است روی آن بحث باشد این است که آیا ارعاب، ارعاب عمومی هست یا ...
ردادی: باید تبیین شود که اعدامی ها معترض عادی نیستند بلکه قاتل و محاربند
در نظر عده ای حکم اعدام در رابطه با برخی جرائم نظیر محاربه، قصاص، افساد فی الارض و... موجب ترویج خشونت و عملی ضداجتماعی است. درباره فلسفه این قضیه و لزوم چنین برخوردهای قاهرانه ای از سوی نظام کشورها با محسن ردادی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گپی زدیم که در ادامه حاصل کار را می خوانید. فرق ما با کاسبین آن طرف آبی در این است که ما نان در خون قربانیان نمی زنیم ردادی ...
بیانیه حقوقی روابط عمومی قوه قضاییه درباره شرایط محاربه
تواند این امور را احراز کند. 6- کلمه سلاح در ماده 279 قانون مجازات اسلامی شامل اسلحه سرد و گرم است؛ ماده 617 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) می گوید: هر کس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر به قدرت نمایی کند و یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود، در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال ...
محسن شکاری چرا اعدام شد؟/ پاسخ به شبهاتی پیرامون محاربه
...> اما براساس قانون و فقه این نکته نیز بیان شده است که چنانچه در محاربه قتلی صورت بگیرد، در هر صورت حکم اعدام است و چنانچه صرفا کشیدن سلاح و ترساندن مردم رخ بدهد (بدون اینکه بقیه شروط محاربه محقق شود) مجازات فرد محارب نفی بلد یا همان تبعید خواهد بود. بنابراین قاضی پرونده محسن شکاری باتوجه به ابعاد واقعه و اثری که در جامعه به جا گذاشته، معمول ترین حکم یعنی اعدام را صادر کرده است. ...
حکم محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام است/ حامیان اعدام نکنید در جرم آن ها شریک هستند
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ "علی کدیوریان"، کارشناس مسائل حقوقی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: در تبیین مفهوم محاربه، تفاوت های آن با مفاهیم دیگری از جمله افساد فی الارض، بغی و نافرمانی مدنی توضیح داده شده است؛ از جمله آنکه محارب با مردم می جنگد، اما باغی به دنبال جنگ با حاکم است. فقیهان شیعه برآنند که اگر محارب پیش از دستگیری توبه کند، مجازات محاربه بر او اجرا نمی شود، اما اگر حق ...
در نشست علمی "بررسی قرآنی و فقهی محاربه" مطرح شد: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست
مبارکه مائده برای محارب چهار مجازات قتل (اعدام)، به صلیب کشیدن، نفی بلد (تبعید) و بریدن دست و پا ذکر شده است. این استاد حوزه با بیان اینکه در ادبیات عرب حرف "او" مفید تخییر است، گفت: حاکم مخیر است که هر کدام از این مجازات ها را که صلاح دید انتخاب کند. وی با اشاره به ماده 279 قانون مجازات اسلامی، بیان کرد: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست و همین که شخصی با اسلحه در جامعه ...
خداوند اهل علم را از تحمیل سیاست زدگی بر اخلاق و فقه و حقوق نجات دهد
ین یشهرون السلاح و یخیفون السبیل، و ابن ادریس در السرائر می فرماید: المحارب کل من شهر السلاح لإخافة الناس فی بر کان او فی بحر فی العمران و الامصار او فی البراری و الصحاری؛ همچنین وقتی آیه شریفه با ظهور قریب به نص بر حکم شرعی محارب دلالت دارد؛ آنگونه که در ترجمه تفسیری آن بیان شد؛ حال چگونه این طائفه مدعی اخلاق و فقه و حقوق، قمه کشان معرکه گیر فحاش قطاع الطریق را محارب نمی دانند و ب ...
مناظره ماجرای محاربه
امنیت جامعه و مقابله با حکومت اسلامی باشد، مجازات محارب را خواهد داشت. در سال 1386، لایحه مجازات اسلامی در دوره آیت الله هاشمی شاهرودی نوشته شد که این قانون حاضر است. محاربه در این قانون، اخافه الناس تفسیر شده است و قوانین متعددی در جای مختلف داریم که از عبارت محارب و مفسدفی الارض استفاده کرده است؛ بدون اینکه سلاحی وجود داشته باشد؛ بنابراین کندن علائم راهنمایی و رانندگی در حکم محاربه است ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
که به دست ما رسیده انعکاس می یافت. بنابر این گویا اختصاص آیه به معنای خاصی از محارب (کسی که به قصد ارعاب و اخلال در امنیت سلاح بکشد)، نزد اصحاب امری روشن و بدیهی بود و امام نیز هرگاه از این آیه یاد می کرد یا از او درباره این آیه سوال می کردند، فقط به تفصیل مجازات های چهارگانه مذکور در آیه، بر حسب مراتب محاربه مصطلح می پرداخت. معلوم می شود که غیر از همین معنای اصطلاحی محاربه، معنای دیگری از آیه به ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری
ناموس یا ارعاب. یعنی هر کدام از این 4 مورد به تنهایی کفایت میکند تا محاربه اثبات شود. لذا اخافه الناس به تنهایی در قانون نیست بلکه موارد دیگر هم هست. دوم: شبهه فقهی بر حکم دادگاه/ فقها چه نظری دارند؟ شبهه دیگری هم از سوی ضدانقلاب دست آویزی شد بر هجمه علیه قوه قضائیه و آن اینکه آن محاربی که قتل نکرده باشد را نباید اعدام کرد . آیت الله مرتضی مقتدایی رئیس سابق دیوان عالی کشور و ...
اعتراض مولوی عبدالحمید نسبت به اعدام محارب، از روی عدم آگاهی فقهی است یا انگیزه دیگری وجود دارد؟
عفو و اسقاط می باشد در حالی که حد محاربه از احکام شرعی است که پس از اثبات در محکمه شرعی، قابل عفو و اسقاط نیست. نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیه 33 سوره مائدة《إِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا ...
محاربه در فقه و قانون؛ موضوع یک مناظره
مجروح کردن مامور؟ تردید نکنید که باید به نحوی سلاح بکشد که مردم ببینند و بترسند تا ضارب، مشمول مولفه های این جرم شامل قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب شود. محبی نیز در ادامه گفت: قانون مجازات اسلامی در کتاب تعزیرات چاپ سال 75 یک شاه کلید برداشته بود و هر جا که می خواست فردی را به دلیل جرم سنگین اعدام کند از آن شاه کلید استفاده می کرد، آن شاه کلید محاربه یا افساد فی الارض بود. وی ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
سرد به مأمور بسیج حین انجام وظیفه و مسدودکردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شده بود. آنچه از سوی برخی حقوقدانان مطرح می شود این است که اساسا اقدام محسن شکاری مصداق محاربه نبوده است. عمادالدین باقی، حقوقدان در توییتی در این خصوص نوشته است: جرم محسن شکاری برفرض احراز، طبق ماده 614 ق.م.ا اصلاحی 1399/02/23حبس بود نه اعدام. اعدام یک انسان بجرم قمه کشی و راه ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
کردن شخص مقابل اعدام نیست بلکه حکم این مجرمان یا متهمان ازجمله نفی بلد یا همان تبعید است. آیت الله رحمت همچنین اظهار کرد: در حکم محاربه میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند عبارات معروفی است از جمله اینکه محارب اگر قاتل باشد، حکم او اعدام است و در صورتی که جرم ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است. ...
چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات آن
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله سیفی مازندرانی از اساتید حوزه علمیه، چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام از نظر شرع و قانون تشریح کرد که متن این گفت و گو را در ادامه می خوانید: تشکر می کنیم از وقتی که در خدمت پاسخگویی به شبهات قرار دادید، بعد از اغتشاشات اخیر و اعدام برخی از اغتشاشگران، رسانه ها شبهاتی را در این باره مطرح کردند که از آنها توقعی ...
واکنش مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به صدور احکام محاربه
جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به این که قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور، در برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع می کنند، را نمی توان محارب دانست. این ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع می کنند را نمیتوان محارب دانست. این بیانیه با اشاره به اینکه در چارچوب فقه و قانون مجازات اسلامی محاربه تنها در جایی است که فرد با قصد ایجاد خوف در جامعه دست به اقدام مسلحانه بزند. تصریح کرده است که اگر فرد معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده و بدون خوف و با اراده اقرار کرده باشد، در صورتی که عمل او نه برای ترساندن مردم بلکه از روی خشم و عصبانیت یا حتی ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد؛ بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور در برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع می کنند را نمیتوان محارب دانست. این بیانیه با اشاره به اینکه در چارچوب فقه و قانون مجازات اسلامی محاربه تنها در جایی است که فرد با قصد ایجاد خوف در جامعه دست به اقدام مسلحانه بزند. تصریح کرده است که اگر فرد معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده و بدون خوف ...
مناظره ای داغ درباره نگاه فقه و قانون به جرم محاربه
عنوان یکی از اغتشاشگران اعدام شد.نخستین دادگاه شکاری 10 آبان برگزار و او به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و البته جرح عمدی با سلاح سرد به مامور بسیج حین انجام وظیفه و مسدود کردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شد. تالار آیت الله مهدوی کنی دانشگاه امام صادق (ع) یکشنبه شب میزبان دکتر محسن برهانی ...
اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
جهانی پذیرفته شده است و در قانون اساسی و قرآن هم آمده که اعتراض حق افراد است. اگر این حق گرفته شود و از اعتراض ممانعت به عمل آورده شود، ممکن است افراد کارهای نامناسب و تندروی انجام دهند که البته مورد قبول ما نیست، اما اگر معترض با کیفر سخت و سنگینی به عنوان محاربه متهم گردد، این هم مسأله سوم است. مسئله چهارم این است که اگر فرض بگیریم عنوان محاربه صدق کند، قرآن کریم برای آن چهار نوع مجازات ...