سایر خبرها
آیت الله دستغیب: حکم محاربی که کسی را نکشته، فقط تبعید است/ اعتراف تحت فشار در نظام قضایی اسلام، بی ارزش ...
بخوانید : اژه ای: انتخاب هر یک از حدود چهارگانه محاربه به اختیار قاضی است / افساد فی الارض هم از صراحت قانون برخوردار است عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست / احکام محاربه، سیاسی نباشد / حوزه های علمیه این احکام را بررسی کنند ایازی،عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه: نمی شود، هرکسی در خیابان هرکاری انجام داد؛ اسم آن را محاربه بگذارند/خود اعدام کردن به این شکل، نوعی اخافه است عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند حکم اعدام بگیرد 21220 ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
صریحی دارند و می گویند در شرایطی که قتلی رخ نداده در صورت خسارت مالی باید خسارت تامین و به اندازه جرح نیز مجازات تعیین شود. وی با تاکید بر اینکه برای مجازات حکم محاربه لازم به صدور قطعی حکم اعدام نیست تاکید می کند که در ماده 279 قانون مجازات اسلامی کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم مساله اصلی محاربه عنوان شده است. توضیح قوه قضاییه درباره پرونده محسن شکاری/ جرم محاربه چیست؟ +ویدئو محسن ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع می کنند را نمیتوان محارب دانست. این بیانیه با اشاره به اینکه در چارچوب فقه و قانون مجازات اسلامی محاربه تنها در جایی است که فرد با قصد ایجاد خوف در جامعه دست به اقدام مسلحانه بزند. تصریح کرده است که اگر فرد معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده و بدون خوف و با اراده اقرار کرده باشد، در صورتی که عمل او نه برای ترساندن مردم بلکه از روی خشم و عصبانیت یا حتی ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
ایرادات مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در مورد اعدام اخیر، به چند مورد اشاره شده است؛ نخست اینکه در این اقدام کسی کشته نشده و تنها درحد ایجاد جرح بوده است. دوم اینکه قصداخافه ترساندن ثابت نشده و سوم اینکه حتی با فرض صدق عنوان محاربه، تناسب میان جرم و مجازات رعایت نشده است؛ در حالی که در قرآن و در قانون چند مرتبه برای مجازات محارب تعیین شده که یکی از آن ها تبعید است تا بتوان به تناسب، مجرم را به ...
اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
قائل هستند. به نظرم عنوان محاربه درباره معترضین حتی در صورتی که خشونت به خرج می دهند و گاهی تندی می کنند، صدق نمی کند. یعنی مسأله، صورت و موضوع آن، با این قضیه فرق می کند. یعنی نظر امام در این باره چیست؟ بر طبق نقلی که برخی شاگردان نزدیک حضرت امام گفتند این بود که ایشان قائل به ترتّب بودند. یعنی مجازات اعدام برای به کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت قتل کند؛ بر این ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
نیز این نکته بیان شده است؛ “ هرگاه کسی با انگیزه ی شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه ی عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب به شمار نمی رود. به کارگیری واژه ی مردم در این ماده دلالت بر آن دارد که برای صدقِ عنوان محاربه باید نوعی عمومیت در جرم وجود داشته باشد”. محاربه ای که به خاطر اسلام و کفر، یا ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
قصد ترساندن مردم سلاح بکشد، چه در خشکی و چه در دریا، چه شب و چه روز، چه توانا و چه ناتوان، چه از اهل فساد باشد و چه نباشد، چه مرد و چه زن، محارب است، راهزن و تجاوزگر به مال و ناموس نیز داخل در همین عنوان است.) ابن ادریس در بخش حدود کتاب سرائر می گوید (خداوند در آیه محاربه فرموده: (انما جزاء الذین یحاربون اللّه ورسوله ویسعون فی الارض فسادا ان یقتلوا او یصلبوا او تقطع ایدیهم وارجله من خلاف او ینفوا ...
مصلحت اقتضاء می کند از روش هایی که به خشونت دامن می زند،اجتناب کنند
آورده شود، ممکن است افراد کارهای نامناسب و تندروی انجام دهند که البته مورد قبول ما نیست، اما اگر معترض با کیفر سخت و سنگینی به عنوان محاربه متهم گردد، این هم مسأله سوم است. مسئله چهارم این است که اگر فرض بگیریم عنوان محاربه صدق کند، قرآن کریم برای آن چهار نوع مجازات در نظر گرفته است. وقتی که قتلی صورت بگیرد، اعدام متناسب با قتل است و در نظام قضایی تناسبی بین جرم و کیفر وجود دارد. به نظرم ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری/ قانون و فقه درباره اعدام محاربی که قتل نکرده چه می گوید؟
مستندات قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که ...
اعتراض مولوی عبدالحمید نسبت به اعدام محارب، از روی عدم آگاهی فقهی است یا انگیزه دیگری وجود دارد؟
شرایط موجود میتواند یکی از حدود مشخص را به عنوان مجازات محارب در نظر بگیرد که این حدود، مجازات قتل، به دار آویختن، قطع دست و پا به صورت مخالف و یا تبعید اند و در این صورت قاضی اگر برای محارب مجازات قتل را برگزیند، حکمش نافذ است حتی اگر محارب کسی را نکشته باشد. اما عده قلیلی چه در مکتب اهل سنت و چه در مکتب شیعه میگویند که محاربه انواع دارد و بسته به هر نوع محاربه، یکی از این حدود، مجازات است و اختیار ...
جرم محسن شکاری مصداق محارب نبوده است
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در مورد محسن شکاری تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده که او مصداق محارب نبوده است، گفت: محارب به کسی می گویند که با اسلحه به خیابان بیاید و مردم را بترساند. احراز کردن این هدف هم دشوار است که آیا این جوان که به خیابان آمده و شعار داده است، اسلحه داشته و آیا برای ترساندن مردم شعار داده است؟ محمدتقی فاضل میبدی، افزود: این موارد باید روشن ...
یکی برای همه
به تنهایی تهدید کند؛ چون امنیت عمومی وقتی خلل می پذیرد که خوف عمومی و ناامنی جای امنیت را بگیرد و بر حسب طبع وقتی محارب می تواند چنین خوفی در جامعه پدید آورد که عموم مردم را با اسلحه تهدید به قتل کند. این که محاربه و ستیز با بندگان خدا در این آیه به عنوان محاربه با خدا و رسولش معرفی شده، تأکید فوق العاده اسلام درباره حقوق انسان ها و رعایت امنیت آنان را ثابت می کند. از این رو، محاربه با ...
ماموستا شیرزادی: قمه کشی و ایجاد رعب در فقه اهل سنت مصداق محاربه است
ماموستا شیرزادی: قمه کشی و ایجاد رعب در فقه اهل سنت مصداق محاربه است امام جمعه مریوان: بستن راه مردم و قمه کشی و حمله با سلاح سرد به مدافعان امنیت و ایجاد ارعاب و وحشت در بین زنان و کودکان در روز روشن از دیدگاه اهل سنت محاربه محسوب می شود. هر انسانی بخواهد با هر شیوه و روشی امنیت افرادی از جامعه را به خطر بیاندازد حال با دست باشد یا سلاح سرد و گرم محارب است. هر انسانی هم انسان دیگری را به قتل برساند باید قصاص شود و براساس دین اسلام قصاص حق است. بازدیدها: 5 ...
واکنش روزنامه جوان به بحث ها درباره اعدام مجید رهنورد قاتل دو شهید مشهدی
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، جوان نوشت: صبح روز گذشته خبر اعدام مجیدرضا رهنورد، آشوبگر مشهدی آمد. براساس کیفرخواست، مجیدرضا رهنورد متهم بوده به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد از نوع چاقو به قصد جان مردم که منتهی به شهادت دانیال رضازاده و حسین زینال زاده و همچنین مجروح شدن چهار نفر دیگر شد. همچنین در کیفرخواست صادر شده آمده که اقدامات متهم موجبات ناامنی و ترس در محیط را فراهم آورده است. این ...
حکم محاربه و کشیدن سلاح چیست؟
در صدق عنوان محارب دخیل است یا خیر؟ مسئله اختلافی است، اما این استدلال مورد قبول است که: ملازمه عادیه بین اسلحه کشی و ترساندن دیگران سبب می شود به محض اسلحه کشی عنوان محارب بار شود با یا بدون قصد. ثانیاً: ترساندن مردم یکی از مصادیق محارب است. صاحب جواهر معنای محاربه را به اسلحه کشی به منظور ترساندن هر فردی که ترساندنش حرام است (جواهر ج 41، ص 565) تعمیم داده است؛ بنابراین نمی توان ادعا ...
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
...، برخی وکلای به اصطلاح حقوق بشری شبهات دیگر را مطرح کردند از جمله این ادعای عجیب با این عنوان کسانی که دست به سلاح بردند، هدفشان ترساندن مأموران امنیتی و انتظامی بود و اتفاقاً به دنبال ایجاد قوت قلب و تشجیع مردم بودند! بنابراین شرایط جرم محاربه محقق نشده است و چنین احکامی محل اشکال است. این ادعای عجیب به معنای آن است که تروریست های پراکنده در خیابان با انواع سلاح سرد و گرم حامی مردم بوده و این ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
ده برای این کار از قبیل سلاح است. حال بر این افراد با حملات کاملا سازماندهی شده و گروهی که به قصد سلب امنیت مردم و ترساندن آنها اقدام کرده اند یا عنوان محارب صدق می کند یا آنکه در حکم محارب هستند . به عبارت فنی یا مصداق محارب هستند یا به تنقیح مناط بر آنها حکم محارب بار می شود. نکته مهم: حتی اگر کسی در قطعی بودن مناط محاربه که ترساندن مردم و اقدام علیه امنیت مردم ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
علیه امنیت مردم است با سلاح یا مانند آن که قطعاً یک نیسان قلوه سنگ و چوب که از قبل آماده شده برای این کار از قبیل سلاح است. حال بر این افراد با حملات کاملاً سازماندهی شده و گروهی که به قصد سلب امنیت مردم و ترساندن آن ها اقدام کرده اند یا عنوان محارب صدق می کند یا آنکه در حکم محارب هستند. به عبارت فنی یا مصداق محارب هستند یا به تنقیح مناط بر آن ها حکم محارب بار می شود. نکته مهم: حتی اگر کسی در ...
حکم اعدام محسن شکاری درست بود؟
کشیدن سلاح (به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها) است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. محسن برهانی حقوقدان و استاد دانشگاه درباره تحقق محاربه گفته می گویند آنجا مغازه ها را بسته بودند، بسته ...
این ها اسلحه کشیدند، حکم محاربه هم نگرفتند + عکس
چرا در پرونده هایی چون ترور سعید حجاریان، سلاح کشیدن مداح معروف، اسیدپاشی اصفهان، قتل های محفلی کرمان و. . . حکم محاربه صادر نشد؟ یک گزارش تاریخی درباره پرونده هایی که حکم محاربه نگرفتند را در ادامه ببینید. بیشتر بخوانید: چرا در پرونده های ترور سعید حجاریان، سلاح کشیدن مداح معروف، اسیدپاشی اصفهان، قتل های محفلی کرمان و.. . حکم محاربه صادر نشد؟ سخنگوی قوه قضاییه: حکم محاربه شامل استفاده از سلاح سرد و گرم و به قصد جان، مال، ناموس و حتی ارعاب و ناامنی است ...
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست
...: آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره) و از شاگردان ایشان، معتقد است: حکم جرم هایی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و زخمی کردن شخص مقابل اعدام نیست بلکه حکم این مجرمان یا متهمان ازجمله نفی بلد است. آیت الله رحمت اظهار کرد: در حکم محاربه میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند عبارات معروفی است از جمله اینکه ...
توضیح آیت الله کعبی درباره نظر امام خمینی (ره) در خصوص محاربه/ مصداق اخافه و مفسد فی الارض باید اعدام شود
و وحشت در میان مردم آماده کند و ارائه افساد در زمین است. این ارائه افساد در زمین توضیحی برای رعب و وحشت و کشاندن سلاح است. عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: بنابراین هرکسی سلاح گرم و سرد خود را بکشد و رعب و وحشت ایجاد کند و تخریب اموال خصوصی و عمومی کند، حتی اگر آدم نکشته باشد، این محارب و مفسد فی الارض شناخته می شود. چه در خشکی باشد یا در دریا در شهر یا روستا؛ شرط نیست ...
آیت الله مقتدایی، رئیس پیشین دیوان عالی: درگیری یک نفر با یک نفر حکم محارب ندارد/ همه افرادی که حکم ...
رئیس سابق دیوان عالی کشور و دادستان سابق کل کشور، گفت: همه افرادی که حکم محارب دارند، حکم اعدام ندارند؛ ممکن است کسی محارب باشد اما حکم اعدام به او تعلق نگیرد؛ اگر محارب کسی را بکشد، بله حکم اعدام دارد اما اگر فقط تهدید کند و بترساند، اگرچه حکم محارب هم داشته باشد، حکم اعدام ندارد. آیت الله مرتضی مقتدایی رئیس سابق حوزه های علمیه کل کشور در پاسخ به این سؤال که تعریف علمی و فقهی کلمه محاربه چیست؟ اظهار داشت: محاربه از ماده حرب است؛ حرب به معنای جنگ است؛ محاربه یعنی جنگ کردن؛ و بالاخره به کسی می گویند محارب، که آثار آمادگی برای جنگ در او دیده شود. عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه ع ...
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست / احکام محاربه، سیاسی نباشد / ...
پرونده هایی که به عنوان محاربه ساخته می شود، چه پرونده هایی است و چگونه تشکیل و نوشته می شود و به دست قاضی می رسد؟ مجریان احکام محاربه چه کسانی هستند؟ و این حکم چگونه اجرا می شود؟ آیا قاضی در حکم دادن مستقل است؟ آیا مطالبی که از متهم اخذ شده در چه شرایطی است؟ رحمت در پایان گفت: به نظر من حکم جرم هایی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و زخمی کردن شخص مقابل اعدام نیست و من گمان نمی کنم هیچ ...
ایازی،عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه: نمی شود، هرکسی در خیابان هرکاری انجام داد؛ اسم آن را محاربه ...
آیت الله سیدمحمدعلی ایازی در پاسخ به سوالی در خصوص تعریف محاربه در فقه اسلامی گفت: در رابطه با محاربه در فقه، تعریف مشخصی داریم. محاربه عبارت است از سلاح کشیدن به منظور ترساندن و جنگیدن با خدا و پیامبر. چنانکه در قرآن به صراحت بیان شده و در ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. اینگونه نیست که اگر کسی حق اعتراض به وضعیت موجود دارد، ماموران مانع از اعتراض او شوند و وقتی او می خواهد از حق خود دفاع کند، اسمش را محاربه بگذاریم. بنابراین به این شکل نیست که هرکسی در خیابان هرکاری را انجام داد اسم آن را محاربه بگذارند. وی افزود: محاربه آن جایی است که حرب اتفاق بیافتد. یعنی جنگی اتفاق می افتد و کسی عمل مسلحانه ای را انجام می دهد نه آنکه فقط کسی معترض با ...
محارب کسی است که علیه مردم اقدام و دیگران را فاسد می کند
طبق ماده 279 قانون مجازات اسلامی، محارب به شخصی گفته می شود که علیه مردم سلاح کشیده است. یعنی به قصد جان و مال و ناموس مردم و ارعاب آن ها موجب ناامنی شود. در اینجا بحث مردم بسیار مهم است، آیت الله شاهرودی در نوشته ای در پاسخ به مباحث مطروحه از سوی آیت الله مومن، تاکید داشتند که محارب به شخصی گفته می شود که با ترساندن مردم به قتل و جرح آن ها می پردازند و اموال مردم را غارت می کند و کسانی که علیه حکومت تلاش می کنند به عنوان مصداق محارب شناخته نمی شوند. ...