سایر خبرها
عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد: حکم محاربه در منابع فقهی اهل سنت و شیعه مشخص است | انگیزه اعتراض مولوی ...
اسلام است یا از جای دیگری نشأت می گیرد؟ وی ادامه داد: قبل از هر چیز باید بدانیم که حکم بر اساس محاربه و نه بر اساس قصاص صادر شده است. قصاص در جایی اجرا می شود که قتل عمد و شرایط دیگر احراز گردد، اما محاربه حد شرعی مشخص دارد که در قرآن و سنت پیامبراکرم(ص) آمده و محارب در صورت احراز به آن محکوم می گردد، حتی اگر مرتکب قتل نباشد. عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: تفاوت دیگر قصاص و ...
شروط محاربه و باغی
برای باغی صادر نمی شود مگر اسلحه کشیدن او منجر به قتل شود. اگر معترض راه را به روی مردم بسته و مردم را ترسانده است و قصد و نیت ایجاد ارعاب و یا بردن مال مطرح است می توان عنوان اخافه الناس را طرح کرد. اگر مقصود معترض ایستادن در برابر حکومت و مامور حکومت بود و برخورد هایی کرده است نمی توان نیت ایجاد رعب و وحشت برای مردم را به وی نسبت داد. دکتر علی نجفی توانا، وکیل دادگستری ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری/ قانون و فقه درباره اعدام محاربی که قتل نکرده چه می گوید؟
عالی کشور و دادستان سابق کل کشور نیز از جمله فقهایی بود که چنین نظری داشت. در مقابل آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دیدگاهی متفاوت از آیت الله مقتدایی، گفت: آن کسی که اعدام شد، هم قدرت نمایی کرده است، هم سد راه مردم بیگناه شده بود و هم اسلحه کشیده بود و هم ماشین ها را خراب می کرد و هم آتش می زد و این حتما مصداق محارب و مفسد فی الارض است و باید اعدام شود. ...
در دیدگاه امام(ره) محارب بودن فرد مشروط به اهل شرارت بودن یا نبودن او نیست
خورده انجام شد و منجر به ایراد خسارات زیاد بر بیت المال و مردم وهمچنین شهادت و جان باختن تعدادی از افراد بی گناه و ایجاد رعب و وحشت در جامعه گردید، قوه قضائیه عزم خود را برای مجازات عاملین این جنایات جزم کرد و در این میان، عده ای از اشخاص با قصد یا بدون قصد به دنبال شبهه افکنی در موضوعاتی نظیر کیفیت مجازات فرد محارب برآمدند. معاون قضایی قوه قضائیه با بیان اینکه برابر قانون مجازات اسلامی ...
مناظره داغ درباره محاربه و مصادیق آن/ محبی: بدون سلاح کشیدن هم محاربه محقق می شود
مذکور به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه و مقابله با حکومت اسلامی باشد، مجازات محارب را خواهد داشت. در سال 1386، لایحه مجازات اسلامی در دوره آیت الله هاشمی شاهرودی نوشته شد که این قانون حاضر است. محاربه در این قانون، اخافه الناس تفسیر شده است و قوانین متعددی در جای مختلف داریم که از عبارت محارب و مفسد فی الارض استفاده کرده است؛ بدون اینکه سلاحی وجود داشته باشد؛ بنابراین کندن علائم راهنمایی و ...
مقابله با محارب لازمه توسعه است
اغتشاشگران تفهیم اتهام می شود، البته اگر تخریبی از اموال عمومی نیز انجام شده باشد، بحث علی حده است و اگر قتل، ضرب و جرح و توهین و فحاشی نیز انجام داده باشد، بستگی به فعل مرتکب شامل تعدد جرم است؛ تاکنون صرفاً داریم عناوینی را که به اغتشاشگران مرتبط می شود، برمی شماریم، اما اگر حین اغتشاش اموال عمومی تخریب شده باشد، مجازات خود را دارد. پس اگر اغتشاشگری، اموال عمومی را هم در جریان اغتشاش ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
.... ماده 228 این لایحه مقرر کرده بود: هرگاه محارب کسی را به قتل رسانده باشد، اعدام، هرگاه مالی را سرقت یا اتلاف کرده باشد، قطع دست، درصورتی که کسی را مجروح کرده باشد، تبعید به همراه قصاص یا قطع دست و در صورتی که فقط مردم ترسیده باشند، به تبعید محکوم می گردد. این رأی که برخلاف قانون پیشین بود در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در مجلس هشتم به تصویب نرسید و ماده 283صراحتاً مقرر کرد انتخاب ...
اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
که عنوان محاربه صادق باشد، شخص نفی بلاد (تبعید) یا زندانی شود. می بینیم در قضایای شهر کرمان با اینکه قتل انجام داده بودند، اعدام نشدند. اسیدپاشی بدترین اخافه بر مردم است و قابل توجیه نیست، اما افرادی که در شهر اصفهان اسیدپاشی کردند را اعدام نکردند. چگونه است که جوانی کار اشتباهی کرده باشد وی را اعدام می کنند؟! البته ما کار اشتباه او را توجیه نمی کنیم، اما باید بین جرم و مجازات تناسب باشد. ...
آیت الله ایازی: امام خمینی برای مجازات قائل به ترتّب هستند / یعنی اعدام برای مرتکب قتل است، نه مبادرت به ...
گویند می خواهیم اعتراض کنیم و شعار می دهند. مواردی پیش آمده که مردم راهپیمایی سکوت کردند اما به آنها حمله شده، و برخورد کردند. بیشتر بخوانید: بیانیه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره احکام اخیر محاربه عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند حکم اعدام بگیرد آیت الله دستغیب: حکم محاربی که کسی را نکشته، فقط تبعید است/ اعتراف تحت فشار در نظام قضایی اسلام، بی ارزش است + تصویر استفتاء 21217 ...
واکنش روزنامه جوان به بحث ها درباره اعدام مجید رهنورد قاتل دو شهید مشهدی
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، جوان نوشت: صبح روز گذشته خبر اعدام مجیدرضا رهنورد، آشوبگر مشهدی آمد. براساس کیفرخواست، مجیدرضا رهنورد متهم بوده به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد از نوع چاقو به قصد جان مردم که منتهی به شهادت دانیال رضازاده و حسین زینال زاده و همچنین مجروح شدن چهار نفر دیگر شد. همچنین در کیفرخواست صادر شده آمده که اقدامات متهم موجبات ناامنی و ترس در محیط را فراهم آورده است. این ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
...، بکشد، مانند آن است که همه مردم را کشته باشد. نهایت دلالت مفهومی این قید آن است که اگر کسی، انسانی را به سبب آنکه مفسد در زمین بود بکشد، چنین نیست که گویا همه مردم را کشته باشد. در جای خود ثابت شده که دلالت مفهوم قید، چیزی بیش از سالبه جزئیه یعنی انتفاء حکم در بعضی از موارد انتفاء قید، نیست. بدین معنا که مفسد فی الارض -ولو در صورتی که محارب هم باشد، گاهی مستحق قتل است. به بیان دیگر ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
به گزارش تازه نیوز، انتخاب نوشت: با گذشت چهار روز از خبر اعدام محسن شکاری، جوان 23 ساله ای که در اعتراضات اخیر دستگیر شده بود، واکنش ها همچنان ادامه دارد. بنابر آنچه خبرگزاری میزان ، ارگان رسمی قوه قضائیه منتشر کرده است، براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، محسن شکاری به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح ...
مناظره ای داغ درباره نگاه فقه و قانون به جرم محاربه
عنوان یکی از اغتشاشگران اعدام شد.نخستین دادگاه شکاری 10 آبان برگزار و او به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و البته جرح عمدی با سلاح سرد به مامور بسیج حین انجام وظیفه و مسدود کردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شد. تالار آیت الله مهدوی کنی دانشگاه امام صادق (ع) یکشنبه شب میزبان دکتر محسن برهانی ...
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
. دادگاه انقلاب تهران بر اساس شواهد موجود علت محارب تشخیص دادن محسن شکاری را، کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مأمور حافظ امنیت حین انجام وظیفه و مسدود نمودن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه اعلام کرده بود. در این مرحله پرونده پس از فرجام خواهی متهم برای بررسی های دقیق تر، به دیوان عالی کشور ارسال گردید در نهایت، حکم ...
سیاست یک بام و دو هوا سلبریتی ها در حوادث اخیر کشور/ اجرای حد الهی؛ قانون خدا و جمهوری اسلامی ایران است
...> نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای حد الهی آرامش آور است، عنوان کرد: زمانی که حدی جاری می شود، به معنی اجرای عدالت و اقامه عدل الهی است و بنابراین این مسئله بالاترین ثواب عنوان شده است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایجاد رعب و وحشت توسط اراذل و اوباش و آن هم اوباش اجاره ای که از دشمنان دلار می گیرند، در جامعه ما ایجاد ترس و ناامنی می کند و ...
وحشت پادوهای آمریکا و اسرائیل از مجازات اشرار جنایتکار+فیلم
مانند دولبه یک قیچی عمل کرده اند، بازهم به یکدیگر رسیدند تا با اعتبارزدایی از حکم مجازات یک محارب، پرده دیگری از پروژه اغتشاش و آشوب را به نمایش بگذارند. تکلیف دشمنان قسم خورده این مرز و بوم روشن است. نکته ای که نباید از آن غافل شد یقه درانی برخی مدعیان اصلاحات برای مجازات کسانی است که در قد و قامت محارب و مفسد فی الارض به روی مردم و مدافعان امنیت اسلحه کشیده و باعث سلب امنیت و رعب و وحشت ...
خشونت طلبان خارج نشین فریاد نه به مجازات قانونی سر می دهند!
کند؟ رسا پیام شما به قوه قضاییه درباره اجرای احکام کسانی که در خیابان ها به مردم و اموال عمومی با ایجاد رعب و وحشت آسیب رساندند، چیست؟ قوه قضاییه نباید مرعوب فضاسازی رسانه ها شود؛ بلکه باید وظیفه خود را به درستی و با قدرت انجام بدهد. قضات شریف ما نیز باید در یک فضای عادلانه به محاکمه بپردازند. طبیعی است که در دادگاه بدوی، دادگاه تجدیدنظر تا مراحل مختلف اجرای حکم، اگر کسی لیدر ...
خشونت طلبان خارج نشین فریاد نه به مجازات قانونی سر می دهند!
می گویند در حالی که خودشان بیشترین سهم را در ناامنی ها، خشونت ها، شرارت ها و ریختن خون های مردم مظلوم و بیگناه کردند. آن ها کسانی هستند که نه به اعدام و نه به خشونت می گویند. عجیب است که خشونت طلبان به جایی رسیده اند که نه به خشونت می گوییم. البته که ما خوشحال می شویم که این افراد توبه کنند و راه خشونت را در پیش نگیرند؛ اما تاریخ این ها را ضبط خواهد کرد و به قضاوت خواهد نشست که این ها به خشونت، اغتشاش و آشوب دعوت کردند و امروز هم می خواهند به بهانه ای، مقابله با نه به اعدام و نه به خشونت داشته باشند. این تناقض ها و دوگانگی ها ره به جایی نخواهد برد. ...
محارب کسی است که علیه مردم اقدام و دیگران را فاسد می کند
طبق ماده 279 قانون مجازات اسلامی، محارب به شخصی گفته می شود که علیه مردم سلاح کشیده است. یعنی به قصد جان و مال و ناموس مردم و ارعاب آن ها موجب ناامنی شود. در اینجا بحث مردم بسیار مهم است، آیت الله شاهرودی در نوشته ای در پاسخ به مباحث مطروحه از سوی آیت الله مومن، تاکید داشتند که محارب به شخصی گفته می شود که با ترساندن مردم به قتل و جرح آن ها می پردازند و اموال مردم را غارت می کند و کسانی که علیه حکومت تلاش می کنند به عنوان مصداق محارب شناخته نمی شوند. ...
تشریح علل اجرای حکم اعدام محسن شکاری از سوی سخنگوی قوه قضائیه
محارب است یا در حکم محاربه است و یا افساد فی الارض است که برای آنها حکم اعدام صادر می شود. ستایشی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: به موجب قانون کشیدن سلاح برای تحقق شرط محارب کافی است و حتما نباید کسی به قتل برسد. کسانی که موجب اخافة الناس شوند محارب هستند و نیاز نیست در استفاده از سلاح به کسی آسیب برسد و همین که از سلاح استفاده شود برای ناامنی و تحقق جرم کافی است. وی تأکید ...
حق کمتر، کیفر بیشتر؟! / نوشتاری از استاد سروش محلاتی
...، با چه حجت شرعی فتوای امام خمینی را کنار می گذارد و به استناد این فتوای مخالف و یا مشابه آن، حکم اعدام بعنوان افساد فی الارض صادر می کند؟ 2- آیا عنوان محارب اختصاص به اشراری دارد که برای ناامنی در جامعه سلاح می کشند تا مردم را بترسانند مثل قطاع الطریق، یا شامل معترضان سیاسی که دست به خشونت می زنند و با حکومتی ها معارضه دارند نیز می شود؟ برخی فقها مثل آیت الله مومن قائل به این تعمیم هستند ...
اجرای قانون برای حفظ حقوق بشر و امنیت جامعه
پرسید و پاسخ های عالمانه وی را برای اطلاع مخاطبان منتشر کرد. رسا اجرای حکم اعدام برای کسانی که محیط جامعه اسلامی را متشنج و ترس را در دل های مردم می کارند، چه برکت ها و ثمره ای دارد؟ طبق احکام و موازین اسلامی، کسانی که از طریق سلاح، چه سلاح گرم و چه سلاح سرد ایجاد رعب و وحشت می کنند و مردم را مورد تهاجم قرار می دهند و ایجاد ناامنی و افراد را دچار وحشت می کنند، طبق قوانین اس ...
مروری بر پرونده یک اغتشاشگر اعدامی
پرونده محسن شکاری معروف به اغتشاشگر خیابان ستارخان پس از طی مراحل قانونی، مختومه شد و به حکم صریح قانون، اقدامات وی مصداق تام اخافة الناس و محاربه بود. به گزارش مهر، سوم مهر ماه بود که خبر بسته شدن خیابان ستارخان به دست اغتشاشگران منتشر شد. حادثه ای که موجب رعب و وحشت شهروندان ساکنین منطقه شد. اقدامی که توسط جوان 22 ساله ای به نام محسن شکاری به همدستی دوستش به نام علی رخ داد. حادثه ای ...
روزنامه جوان: محسن شکاری، اولین و آخرین اعدامی نیست
دادگاه انقلاب تهران بر اساس شواهد موجود علت محارب تشخیص دادن محسن شکاری را، کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مأمور حافظ امنیت حین انجام وظیفه و مسدود نمودن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه اعلام کرده بود. پرونده پس از فرجام خواهی متهم برای بررسی های دقیق تر، به دیوان عالی کشور ارسال شد. در نهایت، حکم صادره پس از بررسی در دیوان عالی کشور، مورد تأیید قرار گرفت و صبح روز 17 آذرماه حکم اجرا شد. ...
افساد فی الارض به چه معناست و مجازاتش چیست؟
از تجاوز افراد زورگو به جان، مال و ناموس مردم دانسته شده است. بنا به نظر برخی فقها، مجازات مفسد فی الارض (با عنوان مستقل) قتل است. همچنین مطابق ماده 286 قانون مجازات اسلامی، مجازات مفسد فی الارض اعدام است.
پیام آیت الله ناظم زاده قمی در پی اعدام محسن شکاری
...> 2 مجازات محارب در آیه شریفه در چهار مرحله متناسب با چگونگی جرم آمده است، بنابر این شخصی و لو به قصد اخافه مردم، چاقو کشیده باشد ولی مرتکب قتل نفس نشده باشد، مشمول بند چهارم مجازات “ینفوا من الارض” (نفی بلد و زندان) می شود و کیفر مرگ و... برای کسی است که شخصی را کشته باشد، و فرض بر این است این جوان مرتکب قتل نشده است. لذا (بر فرض اگر آیه محاربه شامل وی می شد) در اجرای حدود، درباره ایشان باید حکم ...
بیانیه استاد خسروپناه در محکومیت معترضان به حکم محاربه آشوبگران
جرمشان و بدون ترحّم، آن ها را بکُشند یا به صُلّابه بکِشند یا چهار انگشت دست راست و چها ر انگشت پای چپشان را قطع کنند یا از شهرشان تبعیدشان کنند. تازه، این ها رسوایی آن ها در دنیاست و در آخرت هم عذابی بی اندازه نصیبشان می شود. حکم اعدام برخی از اغتشاشگران محارب، برخی از مدعیان فلسفه اخلاق را وا داشت تا به نفی خشونت توصیه کنند و شخص مدعی فقاهت را وا داشت تا عنوان محارب را از جانیان بزداید و ...
ایازی،عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه: نمی شود، هرکسی در خیابان هرکاری انجام داد؛ اسم آن را محاربه ...
فوت کرد به صورت منطقی برخورد می کردند این اتفاقات نمی افتاد. اگر در زاهدان برخورد درست می کردند و منطقی برخورد می شد این قضایا اتفاق نمی افتاد. اصلا کاری به رأفت اسلامی ندارد؛ وقتی چیزی که مرتبط با حقوق جامعه است و مساله حق اعتراض است فراهم نمی شود این اتفاقات رخ می دهد. چه بسا می توان گفت خود اعدام کردن به این شکل نوعی اخافه است، حتی اگر خشونت هایی از سوی مردم رخ می دهد، قهرا عاملش کسانی هستند که ...