دعوای دوقطبی جامعه بر سر اجرای عدالت/ شاه کلید محاربه در قانون
سایر منابع:
سایر خبرها
محبی: التماس می کنیم دادگاه را از تلویزیون پخش کنید/ تلویزیون دادگاه تاسیس کنید/ برهانی: محسن شکاری مجرم ...
خبرآنلاین - گروه سیاسی: مناظره با موضوع محاربه در فقه و قانون با حضور دکتر محسن برهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و حجت الاسلام جلیل محبی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس با میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) شامگاه یکشنبه 20 آذرماه در تالار آیت الله مهدوی کنی این دانشگاه برگزار شد. این مناظره که هم زمان به صورت زنده در تلویزیون اینت ...
مناظره برهانی و محبی درباره اعدام محسن شکاری
استاد دانشگاه با بیان اینکه برهانی با بیان اینکه هدف محسن شکاری این بود که بزند و برود، ابراز داشت: می گویند آنجا مغازه ها را بسته بودند، بسته بودن مغازه ها به خاطر اعتراضات در خیابان بود، نه به خاطر چاقو کشیدن او. کسی که در مقابل مامور چاقو می کشد، هدف او تقابل با حکومت است نه با مردم؛ چنین اقدامی اساساً از حیطه محاربه خارج است. مناظره حقوقی با موضوع محاربه در فقه و قانون با حضور جلیل ...
از وارد بودن ایراد به توسعه مفهوم محاربه تا درخواست برای افشای مفاد پرونده شکاری
بترسند تا ضارب، مشمول مولفه های این جرم شامل قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب شود. محبی نیز در ادامه گفت: قانون مجازات اسلامی در کتاب تعزیرات چاپ سال 75 یک شاه کلید برداشته بود و هر جا که می خواست فردی را به دلیل جرم سنگین اعدام کند از آن شاه کلید استفاده می کرد، آن شاه کلید محاربه یا افساد فی الارض بود. وی افزود: در انتخاب نظریه فقهی موجود کتاب های فقهی که فقها نظر می دهند شرعی ...
مناظره داغ درباره محاربه و مصادیق آن/ محبی: بدون سلاح کشیدن هم محاربه محقق می شود
اعدام شد ناامنی در محیط را به تبع کشیدن سلاح ایجاد کرده بود؟ کشیدن سلاح، چاقو زدن، جرح عمدی، قتل، کتک زدن، کشتن مامور، باتوم زدن جرم است. اینکه این جرم است چه ربطی به چیز دیگر دارد. نمی شود ماجرا را طوری تعریف کنیم که مردم را بترسانیم. چیزی که باعث ناراحتی شد، این بود که من چاقو کشیدم که بگویم می خواهم بروم و مأمور را بزنم و نترسید. این تشهیر سلاح است. این جرم است، اما محاربه نیست. 8اشکال در این ...
مناظره ای داغ درباره نگاه فقه و قانون به جرم محاربه
تابناک _ اساتید حقوق در مناظره ای با عنوان محاربه در فقه و قانون که به بهانه اعدام محسن شکاری یکی از عوامل اغتشاشات اخیر برگزار شد، نظرات خود را مطرح کردند. آنها معتقدند چنانچه ناامنی بواسطه کشیدن سلاح ایجادشده باشد، جرم است و از قوه قضاییه خواستند برای روشن شدن مساله مفاد پرونده را منتشر کند. صبح روز پنجشنبه 17 آذرماه جاری نخستین حکم اعدام مربوط به اغتشاشات اخیر اجرا و محسن شکاری به ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری/ قانون و فقه درباره اعدام محاربی که قتل نکرده چه می گوید؟
مستندات قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که ...
کشیدن سلاح برای ترساندن مردم "محاربه" است و ماموران هم جزو مردم هستند
: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات "محارب" است؛ ماموران هم جزو مردم هستند و محسن شکاری یک مامور امنیت را با سلاح سرد یا چاقو مجروح کرده بود. وی افزود: هر چند بعضی از حقوقدانان معتقدند سلاح بیرون کشیدن در مقابل مامورین شاید به دلیل ایجاد مانع برای فرار کردن باشد و مصداق اخافه نیست و داخل در عنوان محاربه نیست. عبدلیان پور گفت: البته این نکته را هم عرض کنم که ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
،که فارغ از نگاه های سیاسی بر آن هستیم تا به بررسی فقهی وحقوقی موضوع بپردازیم. از جرم های مطرح در قوانین ایران این است که اگر جرمی علیه امنیت و آسایش مردم رخ دهد و در جامعه نیز ناامنی ایجاد کند؛ محاربه خوانده می شود. ریشه ی واژه ی مُحارَبه، حرب است و در اصل به معنای سلب و گرفتن است. مُحارَبه در فقه به معنای سلاح کشیدن به روی مردم، به قصد ترساندن آنان است. به فتوای فقها، هرکس که آشکارا و ...
بیانیه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره اعدام های اخیر
... این بیانیه با اشاره به اینکه در چارچوب فقه و قانون مجازات اسلامی محاربه تنها در جایی است که فرد با قصد ایجاد خوف در جامعه دست به اقدام مسلحانه بزند، تصریح کرد: بنابراین اگر فرد معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده و بدون خوف و با اراده اقرار کرده باشد، در صورتی که عمل او نه برای ترساندن مردم، بلکه از روی خشم و عصبانیت یا حتی درگیری با مأموران مسلح باشد، نمی توان او را محارب دانست، و دست کم ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
بودند تا امکان اخذ رضایت از شاکیان خصوصی و اولیای دم وجود داشته باشد. حالا جبهه اصلاحات در این بیانیه با اشاره به این محتوای جلسه قید کرده که گویا تأثیر خیرخواهی ما به اندازه ای نبود که بتواند اثرگذاری مراکز ذی نفوذ در این زمینه را خنثی کند، به طوری که اولین حکم اعدام در مورد کسی اجرا شد که جرمش نه تنها حکم قصاص نداشت بلکه نظر کثیری از صاحب نظران حقوقی و شرعی، نمی توانسته است مشمول جرم محاربه باشد ...
نظر قانون درباره حکم کشیدن سلاح یا همان محاربه چیست؟
به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ، بعد از اعدام محسن شکاری به عنوان فردی که کشیدن سلاح و ضرب و جرح کرده بود برخی شبهه وارد کردند که حکم چنین فردی محاربه نیست در پاسخ به این مسئله استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق حجت الاسلام دکتر کاظمی توضیحاتی داده است. در بخشی از این مطلب وی به شبهه ای در خصوص محارب نبودن فردی که سلاح کشیده است این چنین پاسخ می دهد: اولاً: فقها در مورد ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
صریحی دارند و می گویند در شرایطی که قتلی رخ نداده در صورت خسارت مالی باید خسارت تامین و به اندازه جرح نیز مجازات تعیین شود. وی با تاکید بر اینکه برای مجازات حکم محاربه لازم به صدور قطعی حکم اعدام نیست تاکید می کند که در ماده 279 قانون مجازات اسلامی کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم مساله اصلی محاربه عنوان شده است. توضیح قوه قضاییه درباره پرونده محسن شکاری/ جرم محاربه چیست؟ +ویدئو محسن ...
واکنش روزنامه جوان به بحث ها درباره اعدام مجید رهنورد قاتل دو شهید مشهدی
محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد از نوع چاقو به قصد جان مردم که منتهی به شهادت دانیال رضازاده و حسین زینال زاده و همچنین مجروح شدن چهار نفر دیگر شد. همچنین در کیفرخواست صادر شده آمده که اقدامات متهم موجبات ناامنی و ترس در محیط را فراهم آورده است. این اتهامات پس از برگزاری جلسه علنی دادگاه، با توجه به حضور شاهدان متعدد به علت انجام جرم در فضای عمومی، اقرار متهم، وجود فیلم از صحنه جنایت و... طبق حکم صادره ...
مدعیان عدالت هم اکنون در حال لگدمال کردن آن / ابعاد دیگر هشتگ نه به اعدام چیست؟
این حرف پی می برید. سوژه ای که اینبار هم رسانه های ما به دنبال جواب دادن آن هستند؛ سوزنش گیر کرده به چند چیز: اول از همه احکام الهی، دوم مر قانون و سوم قوه قضاییه که نهاد برقراری عدالت این جامعه است. همین اول کار قال قضیه را برایتان بکنم و بعد بروم سراغ حرف های مهم تر. محاربه در لغت یعنی: جنگیدن و پیکار کردن. در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92، از ماده 279 تا 285 مربوط به ...
مقابله با محارب لازمه توسعه است
نیز اعدام است. از دیگر عناوینی که در این خصوص مورد استفاده قرار می گیرد، محاربه است، اگر فرد سلاح سرد داشته باشد و امنیت عمومی مردم را به هم بریزد، شامل عنوان محاربه می شود که در تعریف آن گفته شده هر کسی که در راه ها و شوارع موجب ناامنی شود و سلاح سرد و گرم به همراه داشته باشد، شامل یکی از چهار مجازاتی می شود که در قرآن، فقه و ماده 282 قانون مجازات اسلامی آمده است. از نظر فقهی عقبه ...
آیت الله دستغیب: حکم محاربی که کسی را نکشته، فقط تبعید است/ اعتراف تحت فشار در نظام قضایی اسلام، بی ارزش ...
آیت الله سیدعلی محمد دستغیب حسینی شیرازی به استفتائی درباره حکم محاربه پاسخ داد. آنچه در ادامه می خوانید پرسش یک شهروند از این مرجع عالیقدر تقلید و پاسخ ایشان است: محضر مبارک مرجع تقلید شیعیان حضرت آیت الله العظمی سیدعلی محمد دستغیب متع الله المسلمین بطول بقائه الشریف با سلام و تحیت ▪️ نظر شریف حضرتعالی در مورد محاربه و حکم آن چیست؟ ▪️ آیا در تعریف محاربه اخافه و ترساندن مردم درج و شرط است یا اخافهٔ مردم توسط بعضی عاملان حکومت نیز محاربه هست؟ ▪️ آیا محاربی که کسی را به قتل ...
مسئولیت "قاضی" و چند ابهام و پرسش؛ چرا حکم "اعدام" به سرعت صادر شد؟
روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. به موجب ماده 282 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، مجازات محاربه عبارت است از اعدام، صلب، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد. نفی بلد به معنای تبعید است و صلب نیز همان به صلیب کشیدن است که نمی دهند. انتخاب اینکه کدام یک از این مجازات ها متناسب با جرم ارتکابی محارب است برعهده قاضی است. به زبان ساده محارب در شرایطی ...
مسئولیت "قاضی" و چند ابهام و پرسش؛ چرا حکم "اعدام" به سرعت صادر شد؟
آفتاب نیوز : روزنامه اعتماد نوشت: واقعیت آن است که بیشترین لطمه را به امنیت کشور بی اعتمادی مردم نسبت به دادگاه های غیرعلنی و غیرشفاف و صدور احکام و اجرای شائبه برانگیز این احکام می زند. جای خالی شفافیت در حوادث این روز ها و احکام قضایی صادره بیش از پیش خودنمایی می کند. در آخرین این موارد خبر اعدام آقایان محسن شکاری جوان 22 ساله و مجیدرضا رهنورد جوان دیگر کشورمان بدون اطلاع خانواده ایشان است که بخش قابل توجهی از جامعه را در بهت و شوک فرو برد. حقوقدانان و وکلای مجرب و عالمانِ دلسوز در این چند روز اشکالات و ایر ...
سیر مطالعاتی بحث مُحارب و مُحاربه
اختصاصی شبکه اجتهاد: بسته پیشنهادی سیر مطالعاتی بحث مُحارب و مُحاربه در پنج بخش چیستی، گستره شناسی و مصداق شناسی محارب و محاربه ، نگاه تاریخی به حد محاربه ، نسبت سنجی مفهومی و جرم شناختی بین “محاربه” با پدیده های بغی، افساد فی الارض، “نافرمانی و اخلال مدنی ، مبانی و معیارهای محاربه و آیا استفاده از سلاح در تحقق محاربه، شرط شده است؟ با معرفی 30 مقاله علمی از سوی حجت الاسلام محمدصادق ابوالحسنی ...
# پرسه در فضای مجازی
در منزل چند خانواده کم بضاعت و کنارشون نشسته و حرف هاشون رو شنیده. اهل سنت درباره محاربه چه می گویند؟ محمدرضا سرشار: امام جمعه مریوان: بستن راه مردم و قمه کشی و حمله با سلاح سرد به مدافعان امنیت و ایجاد ارعاب و وحشت در بین زنان وکودکان در روز روشن از دیدگاه اهل سنت محاربه محسوب می شود. هر انسانی بخواهد با هر شیوه و روشی امنیت افرادی از جامعه را به خطر بیندازد حال با دست باشد یا ...
انتخاب حد محاربه از اختیار قاضی است
ترساندن مردم و به منظور ایجاد فساد در زمین چه در خشکی و چه در دریا، چه در شهر و چه در غیر شهر، چه در شب و چه در روز، سلاح خود را برهنه یا آماده کند و موجب ترس برای مردم و فساد در زمین گردد . در دیدگاه امام خمینی(ره) محارب بودن یک فرد مشروط به اهل شرارت بودن یا نبودن او و همچنین سابقه دار بودن یا نبودن او نمی باشد. ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
مبنای اینکه حکم و مجازات محارب، اعدام است نص قرآنی است، یعنی آیه33 سوره مائده که مجازات محارب و کسی را که سعی در فساد و ایجاد خلل در جامعه دارد، اعدام معرفی می کند. این حکم به دلیل آنکه مستند قرآنی دارد، مورد وفاق بین فق های شیعه و سنی است و فریقین بر آن اتفاق نظر دارند. آنچه مورد بحث فقیهان است، موضوع است، یعنی محارب به چه کسی گفته می شود؟ از کلام فقیهان به دست می آید کسی که سلاح در ...
درگیری یک نفر با یک نفر حکم محارب ندارد/ هر محاربی حکمش اعدام نیست
به گزارش ایلنا:آیت الله مرتضی مقتدایی رئیس سابق حوزه های علمیه کل کشور در پاسخ به این سؤال که تعریف علمی و فقهی کلمه محاربه چیست؟ اظهار داشت: محاربه از ماده حرب است؛ حرب به معنای جنگ است؛ محاربه یعنی جنگ کردن؛ و بالاخره به کسی می گویند محارب، که آثار آمادگی برای جنگ در او دیده شود. عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: مثلا فرض کنید، فرد، شمشیری، اسلحه ای، یا حتی چاقویی داشته ...