سایر منابع:
سایر خبرها
موضع گیری ها نباید منجر به تضعیف قانون شود/ قانون و تشکیلات قضائی را فصل الخطاب بدانیم
مروری می کنیم: 1- محارب کیست؟ ماده 279 مربوطه می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان و مال و ناموس مردم یا ارعاب آن ها به نحوی که موجب ناامنی گردد و این تعریف مطابق است با آن چه درتحریر الوسیله امام و بسیاری از متون فقهی آمده است. 2-مجازات محارب چیست؟ درماده 282؛ چهار مجازات را برای محارب مشخص کرده که یکی از آن ها اعدام است. در ماده 283 تصریح شده است که انتخاب هریک از ...
روزنامه دولت اعدام مجید رضا رهنورد را گردن علی کریمی انداخت!
به گزارش تازه نیوز، روزنامه دولت نوشت: پشتوانه غربی اغتشاشات با همکاری جریان های رسانه ای داخلی و خارجی تلاش دارند تا همزمان با فروکش کردن اغتشاشات، پرونده آشوب ها فرسایشی شده و ادامه دار شود و همچنان به عنوان موضوع اصلی ایران آن را در تیتر یک رسانه ها نگه دارند. این رسانه ها تلاش دارند تا با متهم کردن حاکمیت به اعدام سیاسی و خشونت همچنان بستر واکنش های ضدحقوق بشری را حفظ کرده و بر ...
کارشناس ارشد حقوق بین الملل: اعدام در هنگام محاربه تضمینی برای رعایت حقوق بشر است/ برخی با حقوق بشر به ...
فلسفه مجازات از بین می رود و موجب وهن مجازات هم می شود. وی خاطرنشان کرد: روند طولانی دادرسی موجب می شود که تأثیرات مجازات از بین برود اما در راستای پاسخ به دغدغه اینکه بررسی شود کم کاری صورت نگیرد هم درست است. پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: افرادی که اعدام را ترویج خشونت می دانند باید بگویند که چطور منادیان حقوق بشر نسبت به پخش اخبار خشونت از رسانه ها ساکت هستند. بازی ...
قاتل هایی که زندانی سیاسی خوانده شدند!
مبهم از شگردهای به کار رفته در حوادث اخیر بوده است. سخنان قاتل شهیدان حسین زینال زاده و دانیال رضازاده که در مشهد به شهادت رسیدند عمق هجمه رسانه ای صورت گرفته و نیل دادن اعتراض به سمت خشونت را نشان می دهد. مجیدرضا رهنورد پیش از اعدام خطاب به سلبریتی هایی که زمینه ساز جنایت او شدند، در ویدیویی گفت: در فضای مجازی صفحات افرادی مثل علی کریمی و پرستو صالحی را دنبال می کردم. در صفحات مجازی پست ...
اعدام سریع، خواسته ی عجیب نماینده
بر اجرای یک حکم سالب حیات آغاز می شود. کشته شدن افراد تحت هر عنوانی موجبات تحت تاثیر قرار گرفتن عده ای از مردم در جامعه می شود. اما کشته شدن یک شخص به حکم قانون و دستگاه قضایی، به مراتب آثار و تبعات متفاوت و سنگین تری دارد. از بازتاب رسانه ای آن در مقایسه با یک قتل عادی گرفته تا بار روحی و روانی و جسمی شدیدی که به محکوم و خانواده وی قبل از اجرای حکم و حین اجرای حکم وارد می شود، به شدت ...
مجادله برسر محاربه
آفتاب نیوز : روزنامه همدلی نوشت: هفته گذشته یک مناظره با موضوع محاربه در فقه و قانون با حضور محسن برهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و حجت الاسلام جلیل محبی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس با میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) شامگاه یکشنبه 20 آذرماه در تالار آیت الله مهدوی کنی این دانشگاه برگزار شد. سخنانی که در این مناظره مطرح شد، واکنش های زیادی در محافل عمومی داشت. به خصوص سخنان برهانی که به عنوان منتقد اجرای حکم محسن شکاری صحبت کرد. برهانی استاد دانشگاه تهران با اشاره به جزئیات نظر فق های شیعه درب ...
مجادله برسر محاربه
ارعاب آن ها است به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود . 3- رکن مادی جرم محاربه، کشیدن سلاح یعنی آشکار کردن اسلحه است؛ مشروط به آنکه اولاً کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یا ناموس مردم و یا ارعاب و ترساندن ...
تناقضات علنی!
...؛ یا اگر کسی ریش دارد او را با چاقو سلاخی کنید! اگر مبنا آزادی شما ولنگاری و هر که هر چه می خواهد باشد، پس باید به عقاید و پوشش همه احترام بگذارید! سوم. نه به خشونت بهای انقلاب خون است! این تنها یکی از جملاتی است که در رسانه های نفت خوار و بی درد خارجی تکرار می شود، جمله ای که این روزها جای خود را به شعار "نه به خشونت" داده است! نمی شود دم از صلح و انسان دوستی زد، اما در ...
سلبریتی ها بر آتش تنور اغتشاشات دمیدند/ تلاش غربی ها برای نجات قمه کشان از سر دلسوزی نیست
بحران های عظیم اجتماعی اند هم با کمال وقاحت ، هشتک نه به اعدام در جمهوری اسلامی می زنند، البته حق دارند چون که کشورهای غربی، معترضان خود را در خیابان با گلوله محاکمه می کنند و فرصت محاکمه از طریق قانون نمی دهند! وی گفت: علت تلاش غربی ها و آمریکایی ها در فضای رسانه ای برای نجات قمه کشان و قاتلان مردم و نیروهای امنیتی، دلسوزی برای نظام و مردم ایران نیست بلکه آنها برای بقا و منافع خود و ...
سرانجامی منطقی برای خون سرد؛ پایان باز برای فصل دوم
نقش مصلح اجتماعی را ایفا کند و مجرمانی که به صورت قانونی مجازات نمی شوند را به سزای اعمالشان برساند. نکته قابل توجه به پیشینه زندگی این شخصیت برمی گشت. کسرا در ظاهر آرام و صبور بود و رفتاری موجه با همسرش داشت اما به خاطر ظلم هایی که در کودکی از ناپدری دیده بود و هیچ وقت نتوانسته بود قتل مادرش توسط ناپدری اش را ثابت کند، معتقد بود قانون نمی تواند به طور کامل عدالت برقرار کند و خودش باید ...
غفلت بزرگ نهادهای فرهنگی
جلال رفیع با انتخاب این شعر هوشمندانه شهریار در کتاب فرهنگی اش، این درس را به ما می دهد که همه ما انسان ها و به ویژه نهادهای فرهنگی در قبال آنچه در جامعه و بر جامعه می گذرد؛ مسئول هستیم و هستند و نباید با فرافکنی، خود را از پیدایش وضع موجود، مبرا بدانیم. او بر این باور است که این نسل را باید با کار فاخر فرهنگی حفظ کرد و تحقق آن، مستلزم پی ریزی بنای فکر و ...
نامه سرگشاده آیت الله محقق داماد به قضات شریف / مراقب تعیین تکلیف ها باشید
متن نامه آیت الله سید مصطفی محقق داماد که نسخه ای از آن در اختیار جماران قرار گرفته است، در پی می آید: 1- حدود یک قرن از تاریخ تشکیل دادگستری مدرن ایران میگذرد. در این مدت به رغم نشیب و فرازهای بسیار به دلیل وجود قضات فاضل، شجاع ونفوذ ناپذیر در این دستگاه آرایی صادرشده که به علت دقت و مستدل بودن و انطباق با قانون و شرع در تاریخ قضاء ایران می درخشد و موجب افتخار و سربلندی و عرضه به جهانیان بوده و هم اکنون منبعی غنی برای دانش حقوق بشمار می رود . 2- قدرت قضایی قضات شریف در این مدت پشتوانه ای برای حفظ حقوق عامه اعم از خصوصی و کیفری واجرای عدالت و تامین آزادیها بوده و ملت ایران در پناه اسطوره ها و استوانه هایی از دانش قضایی احساس آرامش می کرده اند . قضات ضعیف و احیانا نفوذ پذیر معدود و شناخته شده ومشاربالبنان و محکوم به انزوا بودند. 3- پس از انقلاب اسلامی با ورود چهرهایی از اجتهاد و فقاهت به دادگستری این امید و آرزو افزون یافت که دانش حقوق در آغوش تفقه تکامل و ارتقا یابد و نمونه ای از عدالت اسلامی و الگویی برای ارایه به جهانیان باشد. 4- تندروی های روزهای آغازین پس از انقلاب لکه چرکینی است بر چهره حاکمیت اسلامی که هرگز قابل اغماض نمی باشد . 5- در این ایام که کشورمان با بحران ناآرامی مواجه است و تمام مشکلاتی که موجبات ...
آیت الله کعبی تبیین کرد: فقه محاربه/ اختیار و تصمیم قاضی در مجازات محاربه
به گزارش خبرگزاری حوزه ، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از اساتید فقه و حقوق در درس فقه خود به اضلاع و ابعاد مسئله محاربه و نحوه برخورد و اختیارات قاضی در این زمینه از لحاظ قانون و شرع مقدس پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید. این روزها شبهاتی را در خصوص مجازات محاربة مطرح می کنند. ترجیح دادیم به منظور پاسخ به شبهات، این جلسه را به این بحث اختصاص دهیم. قبل از تبیین بحث محاربة، باید بگوییم چند دسته حق ...
مقامات امنیتی برای انتخاب وکلای تسخیری به قوه قضاییه گرا می دهند
...> تبصره دوم مصوبه مجمع تشخیص مصلحت، تاکید کرده است هرگاه به تشخیص دیوان عالی کشور، محکمه ای حق وکیل گرفتن را از متهم سلب کند، حکم صادره از طرف آن دادگاه فاقد اعتبار قانونی است و قاضی آن دادگاه در دفعه اول به مجازات انتظامی درجه سه فضات و برای مرتبه دوم موجب انفصال دائم قاضی از شغل قضایی می شود. در تبصره دیگرهم بر رعایت شئون وکیل تاکید دارد و می گوید وکیل در موضع دفاع، از احترام شاغلین شغل قضا ...
غصب و غاصبان از نگاه قرآن
خشونت و قتل می انجامد؛ چنان که موجب خروج سرمایه از جامعه به سبب فقدان امنیت اقتصادی و اعتماد و اطمینان می شود که نتیجه طبیعی آن نابودی جامعه است؛ زیرا با فقدان امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری، تولیدی انجام نمی شود و جامعه با فقر و نداری دست و پنجه نرم می کند. این گونه است که غصب مستقیم یا غیر مستقیم عامل کشتار و یا مرگ و میر مردم جامعه و تباهی آن می شود. اصولا جامعه بی امنیت نمی تواند ...
پژوهشگر حقوق عمومی: مجازات محاربه نشان از توجه ویژه اسلام به امنیت مردم است
.... حق الله که در همه احکام وجود دارد اما حق الناس هرگاه عمومی شود دیگر اینکه دیگران ببخشند یا نبخشند تاثیری در آن مجازات و جرم ندارد و جنبه عمومی یعنی اینکه حق عموم است و به صورت فردی نمی توان به آن نگاه کرد. وی ادامه داد: اگر فردی در مقابل فرد محارب کشته شود و اولیای دم، قاتل را ببخشند، فقها می گویند که دیگر بخشش یا تبدیل به دیه کردن فایده ندارد و فرد قاتل باید اعدام شود. ...
فاضل میبدی : باید زندانیان سیاسی را آزاد کنند/ کجای دنیا از اعدام خوشحال می شوند و تبریک می گویند؟ / ...
توجه کنند که به هر حال خشونت، خشونت بیشتر می آفریند. نکته دردناک دیگر این تبریک اعدام ها از سوی برخی ائمه جمعه و نمایندگان است، تبریک اعدام نمک به زخم مردم پاشیدن است، کجای دنیا از اعدام ابراز خوشحالی می کنند. زمانی در این کشور علمای مانند طالقانی و بهشتی در صحنه سیاسی کشور حضور داشتند... فاضل میبدی با اشاره به برخی اظهارنظرهای چهره های نزدیک به حاکمیت، افزود: برخی از همین آقایان افراد ...
حذف ایران از کمیسیون مقام زن، یعنی نادیده گرفتن جایگاه زنان
چند مورد اعدام را انجام داد، این احکام برای مخلان امنیت ادامه دار باشد اما برخی خواص با تحریف فتوای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تلاش برای نجات قاتلین و متجاوزان به امنیت اجتماعی نمودند؛ آیا آن بسیجی که همسر و 2فرزند دارد جز جامعه نیست که به شهادت رساندن، چرا برای قاتل مراسم فاتحه خوانی به راه می اندازند و به اسم حقوق بشر بر خون شهدا قدم می گذارند مگر حافظان امنیت و بسیجیان جز بشر نیستند که حقوق ...
سازمان ملل سال 2022 را خونبارترین سال برای فلسطینیان توصیف کرد
سازمان ملل با توصیف سال جاری میلادی به عنوان خون بارترین سال، اعلام کرد، نیروهای رژیم صهیونیستی از ابتدای سال 2022 تاکنون 150 فلسطینی از جمله 33 کودک را در کرانه باختری به شهادت رسانده اند. به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، سه تن از کارشناسان سازمان ملل؛ فرانچسکا آلبانیز گزارشگر ویژه حقوق بشر در فلسطین اشغالی از سال 1967، موریس تیبال بینز گزارشگر ویژه در مورد اعدام های غیرقانونی و ...
فضا را برای معترضان باز کنیم/ 70 درصدی ها با تدبیر ما به خیابان نمی آیند
اصلاحات را بشنویم و در کوتاه مدت رفتاری داشته باشیم که مردم تغییرات را احساس کنند اما متأسفانه در عمل شاهد چنین رویکردهایی نیستیم و در موضوع اعدام آقای محسن شکاری دیدیم که بدون وجود عنوان مجرمانه قتل و وجود ولی دم و خون ریخته شده، بر مبنای عنوان محاربه حکم اعدام صادر شد که بسیاری حتی افرادی درون حاکمیت هم به آن شبهه وارد کردند. خب این شرایط فضا را رادیکال تر می کند . ضرورت اقناع افکار ...
کسی از اعدام خوشحال نمی شود، اما امنیت اجتماعی اولویت دارد | حیات بخشی به جامعه با اجرای اعدام!
کشتن شخص خاصی اظهار خوشحالی نمی کند و در باب اعدام هم به این معنا نیست که ما خوشحال می شویم و از اعدام کسی پایکوبی می کنیم! شبهات و سوالات پیرامون آن هم دقیقا به همین مسأله اشاره دارد که چه می شود ما مجبور به سلب حیات کسی در مجازات می شویم؟ او ادامه داد: اما وقتی به فلسفه این قبیل واکنش های کیفری از سوی شریعت اسلام نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که سعادت اجتماعی و مردم یک جامعه در گرو امنیت ...
بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
، ص492). در قانون مجازات اسلامی ماده 286 مصوب 1392ش، عنوان افساد فی الارض جدای از محاربه تعریف شده است. به طور کلی می توان گفت: در تعریف افسادفی الارض، موارد به صورت کلی آمده اند، ولی در مجموع هدف برهم زدن امنیت و سلب آسایش جامعه است و ملاک صرفا اسلحه کشیدن نیست، ولی در محاربه با اینکه هدف علیه امنیت کشور است، ولی صرفا اسلحه کشیدن شخص برای مال، جال، ناموس و ترساندن مردم ملاک ...
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
از انتشار خبر اعدام شرور خیابان ستارخان؛ عمادالدین باقی از اعضای باند معدوم مهدی هاشمی با انتشار یک توییت عملیات علیه قوه قضائیه را کلید زده و در یک توییت قابل تأمل نوشت: جرم محسن شکاری برفرض احراز، طبق ماده 614 قانون مجازات اسلامی اصلاحی بیست وسه اردیبهشت سال 1399 حبس بود نه اعدام! باقی از گشاده دستی در صدور احکام محاربه انتقاد کرده و مدعی شده بود که چه بسا این حکم باعقل و شرع هم مغایرت دارد ...
ارتکاب جنایت در لباس آزادی قهرمان سازی از قاتلان، تخریب قهرمانان
واسطه مدارک و شواهد موجود، شفاف است. آنچنانکه شاهد بودیم بعد از اعدام مجیدرضا رهنورد ، اغتشاشگری که در جریان دعوت مردم به اعتصابات سراسری، جان دو نفر را گرفت و چهار نفر را زخمی کرد، موجی در فضای مجازی در حمایت از او آغاز شد و عده ای تلاش کردند با انتشار تصاویری از فعالیت های ورزشی او، عواطف و احساسات جامعه را به بازی بگیرند و با مظلوم تراشی از هیبت یک قاتل، اسطوره ای خلق کنند. البته در این ...
تفقه سروش؛ به نرخ روز با چاشنی سفسطه و تحریف
کشته شد. آگاه باشید جز قاتل من را به سبب قتل من نکشید، بنگرید هرگاه من از این ضربت از دنیا چشم پوشیدم، او را تنها یک ضربت بزنید تا یک ضربت در برابر یک ضربت باشد، اگر زنده بمانم، ولیّ خون خویشم و اگر از دنیا رفتم فنا [در دنیا] میعاد من است و اگر عفو کنم، عفو برای من موجب قرب به خدا و برای شما حسنه و نیکی در نزد خداست؛ بنابراین عفو کنید، آیا دوست ندارید خدا شما را بیامرزد؟، او را مثله نکنید که من از ...
اعدام کنید، اغتشاش می کنیم!
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: تشکل اصلاح طلب موسوم به مجمع محققین و مدرسین حوزه اخیراً در بیانیه ای پیرامون اعدام محاربین نوشت: اجرای حکم اعدام یکی از معترضان، آن هم در شرایطی که اقتضا می کند حکومت با شنیدن صدای اعتراض مردم در راه آرام کردن اوضاع گام بردارد، بخش عظیمی از جامعه به ویژه فرهیختگان و دلسوزان کشور را شگفت زده و وجدان عمومی را جریحه دارتر کرد. بی تردید در شرایطی که به دلیل فقر، تورم ...
آیت الله گرامی: فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم اعدام ندارد
محارب در قرآن سه حکم آمده است: اعدام، قطع دست وپا و تبعید. این سه مورد در اختیار حاکم قرار داده می شود. مرحوم امام می فرمایند: حاکم بین سه مورد مخیر است . اما ایشان از این نظر عدول کردند و فرموده اند بهتر آن است که متناسب با جرم، فرد را مجازات کنند. اگر چنین فردی مردم را ترسانده و قتل انجام داده، باید اعدام گردد. اما ممکن است مردم را ترسانده و قتلی صورت نگرفته باشد. راهزنان، سارقان و ...
سرعت دادرسی؛ محلی برای مناقشه
سوی قاتل قرار نمی گیرند که در حال عذاب روحی شبانه روزی و بلاتکلیفی و بی خبری نسبت به سرنوشت عزیز خود باشند. این حیث موارد گوشه ای از مباحثی است که حساسیت قتل قضایی یا حکم سالب حیات را بیشتر و بیشتر می کند. تا به امروز خبر اجرای دو حکم سالب حیات منتشر شده است؛ اعدام دو نفر افراد دخیل در حوادث اخیر کشور، اما نکته ای که در این میان توجه جامعه و اهل فن و حقوق دانان را به خود جلب کرده است، سرعت بالای ...