سایر منابع:
سایر خبرها
در سودای متفاوت نمایی
اطلاعات مورد نیاز برای فهم قصه را به بیننده منتقل کند! فیلم آنقدر با روایت غیرخطی بازی می کند و مخاطب را بی دلیل گیج می کند که خستگی و کلافگی ناشی از نفهمیدن ماجرا، مانع لذت بردن از یک خروار ایده چشمگیرش می شود. تا اواسط فیلم هنوز گرهی افکنده نشده و کل بار فیلم بر دوش لحن سرد و فضاهای غریبش گذاشته شده که قاعدتا ظرفیت نگه داشتن نبض مخاطب را ندارد. خیلی طول می کشد تا قصه یادگار جنوب جان بگیرد، شخصیت ها ...
شانس سیمرغ برای ژاله صامتی و مجید صالحی
در 3 روز نخست چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، 8 فیلم در خانه رسانه جشنواره (پردیس سینمایی ملت تهران) برای خبرنگاران و روزنامه نگاران به نمایش درآمد. فیلم هایی که برخی از آن ها با استقبال نسبی اهالی رسانه و منتقدان مواجه شد و برخی واکنش های سرد را برانگیخت. قهرمان جذاب شماره 10 فیلم شماره 10 ساخته حمید زرگرنژاد که پیشتر ماهورا را در حوزه دفاع مقدس ساخته بود، از آثاری بود ...
برای مخاطب قصه مهم تر از تکنیک انیمیشن است
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجواد جنتی یکی از کارگردان های انیمیشن سینمایی بچه زرنگ که در بخش سودای سیمرغ چهل ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، اظهار داشت: به نظر من؛ ضعف فیلمنامه مهم ترین مسئله امروز سینمای ایران است. حتی شاید بتوانیم به لحاظ فنی خود را به انیمیشن دنیا برسانیم، اما در فیلمنامه ضعف های زیادی وجود دارد. حتی اگر داستان جذاب باشد کودک ضعف فنی را می پذیرد و با اثر همراه می شود ...
(14) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ عطرآلود
هادی مقدم دوست یکی از معدود فیلمسازانی است که با همین تعداد اندک آثار ساخته و به نمایش در آمده اش به یک سبک و لحنی خاص در جریان فیلمسازی اش دست یافته است. آثاری که می کوشند با فیلمنامه هایی کار شده و با طرافت مفاهیمی چون امید و میل به زندگی و یا حتی ایمان و اعتقاد را در خلال قصه هایشان جانمایی کنند و با پرهیز از اغراق و افتادن در دام کلیشه های چنین فیلم های مرسومی به یک بدعت در شیوه پرداخت و حتی ...
نگاهی به فیلم یادگار جنوب | بازنده تنهاست!
روایتی برآمده از متن زندگی است؛ روایتی آکنده از حرمان و فقدان، ناکامی و کامیابی، دلدادگی و شیدایی، بیم و امید، رفاقت و عداوت، عشق و نفرت، کینه و انتقام... امیری دوماری و پورامیری برای شرح داستان تازه خود از بیانی نسبتا مغلق و ساختار غیرخطی بهره می گیرند. آنها قصه خود را با طمأنینه و بدون شتاب پیش می برند و به موازات پیشبرد داستان، اطلاعات لازم را تدریجا به تماشاگر ارائه می دهند تا مخاطب فیلم ...
ارتباط درست دینی و هنری با مخاطب
عزیزمان مثل برج میلاد و راه آهن و حرم حضرت رضا و جنگل های مختلف و ... هم این اثر را جذاب تر می کند و به همه این ها اضافه کنید طراحی حرکات دست و پا و صورت کاراکترها که دقیق و حرکت به حرکت طراحی شده اند و این باعث جذاب تر شدن این اثر شده است. به هر روی در کل می توان به این اثر نه نمره بیست اما نمره قابل قبول بالایی داد و امیدوار بود که این گونه فراموش شده در حال انقراض سینمای بلند داستانی هم به حیات خویش ادامه دهد. ...
رقابت تنگاتنگ سیمرغ داران/ از آه سرد تا جنگل پرتقال
...، صالح (پژمان جمشیدی) وارد دردسرهای بسیاری می شود. باید گفت، یکی از نقاط قوت فیلم بازی سحر دولتشاهی در نقشی متفاوت (حرا) و البته متفاوت تر و جذاب و ستودنی تر، بازی صابر ابر در نقش مرد دلال آن هم با گریم خوب و بازی استادانه است که شخصیتی به یادماندنی خلق کرد. فیلمی با بازی خوب بازیگران و البته فیلمنامه ای قوی و داستانی پر مفهوم قطعاً ارتباط خوبی با مخاطب گرفته است. وحید ...
استاد متوقف در سوژه ای تاریخ انقضا گذشته و وارداتی
از فیلم استاد داشت. سعی حسینی به نوعی هدر رفته و به نتیجه نهایی نرسیده است و این بیشتر از فیلمنامه ای است که بسنده به دیالوگ گویی شده، فارغ از اینکه قصه ای شکل بگیرد یا گره افکنی جذاب داشته باشد. استاد به هیچ وجه نمی تواند مخاطب را همراه کند، چرا که فیلم در بلاتکلیفی مانده و نمی تواند خود را نجات بدهد و راهش را پیدا کند، فیلم با مضمون تعرض و تجاوز در سینمای ایران کم ساخته نشده، اما آن فیلم ...
عطرآلود یک لبخند محزون است
. بر همین اساس داستان فیلم عطرآلود نیز چنین ویژگی هایی دارد و به یک لبخند محزون بدل شده است. مقدم دوست تأکید کرد: همه ما در لحظاتی تجربه لبخند محزون را داشته ایم. لبخند محزون یک عمل تناقض آمیز نیست که داستان را با مشکل مواجه کند. کارگردان عطرآلود ادامه داد: تلفیق و نمایش احساسات متفاوت در یک اثر سینمایی کاری سخت و پر پیچ و خم است که در روایت ما به خوبی شکل گرفته است و قصه از این ...
جشنواره چهل و یکم فیلم فجر؛ از سرهنگ ثریا تا جنگل پرتقال
صحنه قابل قبول، به کارگیری طبیعت در لطافت هر چه بیشتر قصه و داستان از دیگر نقاط عطف جنگل پرتقال محسوب می شود. از حسنات فیلمنامه و کارگردانی بگذریم فیلم قطعا نواقصی هم داشت که همین موضوع می تواند باعث شود که نتوانیم یک کار عالی و بدون نقص بدانیم.فیلمنامه می توانست بسیار جذاب تر باشد و با به کارگیری برخی تعلیق ها ذهن بیننده را به چالش بکشد. فیلمنامه خطی بود و پستی و بلندی نداشت و تنها گیر و نقطه ...
(16) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ پرونده باز است
سخت است بخواهیم درباره فیلمی از کیومرث پوراحمد حرف بزنیم وقتی با اثری آشفته، شعاری و بدون صناعت طرفیم. برای کارگردانی که شب یلدا، قصه های مجید و اتوبوس شب را ساخته، رسیدن به چنین فیلم بی حوصله و سردرگمی عجیب و دور از انتظار است. در فیلم با آدمهایی طرف هستیم که از تیپ بودن فراتر نمی روند و فیلمساز سعی کرده دیالوگهایی را که جنبه آموزشی و آسیب شناسی دارد بدون هیچ ظرافت دراماتیک و نمایشی از دهان آنها ...
مرگ تدریجی مخاطب
از میزانسن به مخاطب نشان می دهد. نابلدی نویسنده و کارگردان در روایت قصه و پرداخت مناسب آن چیزی است که شاید از بی تجربگی ناهید عزیزی صدیق سرچشمه بگیرد. آنچه یک فیلم اولی را از یک فیلمساز کارکشته متمایز می کند همین تجاربی است که کم کم به دست می آید. نرگس آبیار نیز در اشیا در آینه از آنچه که می بینیم به ما نزدیک ترند بی تجربه محسوب می شد یک فیلم اولی که سال های بعد بافیلم های بعدی نشان داد تجربه تاثیر ...
یادگارِ بی جنوب!
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو-الهه زوارئیان - یادگار جنوب دومین ساخته بلند دوماری و پور امیری بعد از جاندار این بار جان بیشتری دارد. فیلمی در همان ژانر که ترکیب بازیگران وسوسه کننده ای داشت . ترکیبی همچون دو کفه غیر ترازِ یک ترازو که با صابر ابر و سحر دولتشاهی وزن بسیار سنگین تر و ناشناخته تری پیدا کرده است. گویی که مخاطب را به کشف واداشته باشد تا از لابه لای گریم عجیب و شخصیتی فرسنگ ها دور از ...
ماجرای بیهوشی "صابر ابر" کارگردانی که دقیقه 90 رسید و حضور یک میهمان ویژه! + فیلم
ترک نکرد؛ این معنایش آن است قصه فیلم مخاطب را درگیر کرد. حسین دوماری کارگردان به ساخت شکل دیگری از سینما با یادگار جنوب اشاره کرد و افزود: تلاش ما همین بود که شکل دیگری می توان به سینما نگاه کرد شکل دیگری فیلم ساخت و این شکل دیگری لزوما به معنای این نباشد مخاطب را از دست بدهیم. می توانیم مخاطب را داشته باشیم اما از شکل نرمال قصه گویی شکلی که خودمان در سه چهار اخیرمان انجام دادیم فاصله ...
نقد فیلم های جشنواره
در جهان ساخته می شود، به 2 دسته تعلق دارند: آن هایی که فقط تفریحی اند و مخاطب هنگام خروج از سالن سینما به پروسه فراموشی سریعشان وارد می شود، و آن هایی که مخاطب پس از خروج از سینما تازه درگیر اندیشه و تفکر درباره پیام فیلم می شود. اما آیا این دو حتما در تنافر جدی با هم قرار دارند و در کنار هم ممکن نیستند؟ قصه فیلم درخت پرتغال مشهود است که از تجربه های زیستی و نوستالژی های نویسنده و ...
محقق: زلفم را به خواست خدا گره زده ام/ عزیزی: سرشت اصلی آه سرد موضوع قتل های خانوادگی و قتل ناموسی است
...> در ادامه محقق در پاسخ به اینکه به گیشه امیدوار است یا خیر؟ گفت: من هیچ وقت ناامید نیستم سعی کردم کار خوب و شرافت مندانه ای برای سینما ساخته باشم و اگر مخاطب اندکی حوصله داشته باشد می تواند با فیلم ارتباط بگیرد. تهیه کننده آه سرد درباره رسالت فیلم توضیح داد: اساسا خشم و جنایت برای هیچ کس قابل پذیرش نیست. آن چیزی که برای خودم در این فیلم نمود دارد، نشان دادن انتقام گرفتن یک جوان از ...
یک فیلم جاده ای کم رمق
مخاطب منتقل شده و حاصل دیگری را در بر نداشته است. بزای ها نیز چنگی به دل نمی زند. انتظارها از علی باقری به عنوان یک بازیگر درونی بسیار بالاست اما علی باقری در آه سرد کپی ای از بازی های سابق خود را ارائه داده و ایمان صدیق بازیگر جوان نیز نقش آفرینی بسیار ضعیفی را داشته تا جایی که حتی در استفاده از زبان بدن خود نیز برای بیان درونیات و شرایط روحی پیچیده اش ناکام مانده. در هر شکل تجربه نخست ناهید عزیزی تجربه موفقی نیست و آنچه که از تیتراژ پایانی فیلم بر می آید بیشتر برای جشنواره های خارجی و حضور بین المللی ساخته شده تا اکران داخلی و امید که بتواند در آنسوی مرزها بدرخشد ...
نمی خواستم خشونت علیه زنان را محدود به یک قشر یا اقلیم خاص کنم/ تبعات یک قتل خانوادگی می تواند یک نسل را ...
ناهید عزیزی کارگردان فیلم سینمایی آه سرد در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره جدی بودن موضوع مطرح شده در فیلم و تغییر نگاه جامعه نسبت به حقوق زنان و تأثیر آن بر اهمیت فیلم هایی با این موضوع گفت: زمانی قصه هایی چون قصه آه سرد کاربرد خودشان را از دست می دهند که ما در جامعه دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم. تا زمانی که خشونت علیه زنان ادامه دارد به نظر من هر چقدر که آثار سینمایی با این موضوع ساخته شوند باز ...
آه سرد همان سینمایی است که همیشه دنبال می کردم + فیلم
رضا محقق تهیه کننده آه سرد در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز اظهار کرد: فیلم آه سرد دارای یک سناریوی خوب است که توانست ذهنم را درگیر کند به این دلیل که مخاطب را با خود می کشاند و خود قصه و ایده که می تواند بسیار تلخ باشد و مخاطب را با خود همراه کند و یک خطی بودن قصه که در یک مسیر عبور می کند همان سینمایی است که دنبال کردم و برای من بسیار قابل اهمیت است. وی با اشاره به چالش های ...
وقتی صابر ابر در یادگار جنوب بیهوش شد
باشد جذابیت برای ما فیلمساز جذاب تر است. پورامیری گفت: ممنون که فیلم ما را دیدید و امیدوارم آن را دوست داشته باشید. حسین دوماری در ادامه افزود: از مزایای فیلمسازی مشترک جواب دادن ما به جای هم است. یکی از ملاک های من و آقای پورامیری تلاش همواره برای جذب مخاطب است چرا که سینما بی مخاطب لنگ می زند. اما تجربه ما در این فیلم این بود که در عین جذب مخاطب ساختن فیلمی متفاوت در سینمای ...
نشست تخصصی فیلم جنگل پرتقال
دغدعه بود که در قصه، فضای متفاوت تری را به نمایش بگذارم. نمی خواستم افراد در این فیلم داد و فریاد بزنند. خوانساریان در ادامه تاکید کرد: این فیلم را با فیلم سعادت آباد مقایسه نکنید، تلاش من این است که تجربه زیادی به دست آورم.
صابر ابر برای گریم سنگین یادگار جنوب بیهوش شد!
دست اندرکاران جشنواره و صاحبان فیلم ها هم خسته نباشید می گویم. سپس حسین امیری دوماری گفت: این جمعیت را که می بینیم یاد سالیان گذشته می افتم و می گویم کاش آن حال و هوا و جمعیت سالیان گذشته بود هرچه این گستره بزرگ تر باشد برای فیلمساز جذاب تر است. درباره جذب مخاطب باید بگویم یکی از ملاک های اصلی من و پدرام در نظر گرفتن مخاطب بوده است چه در زمان ساخت فیلم کوتاه، چه نوشتن فیلمنامه و چه ساخت ...
خلاصه داستان و نقد فیلم شماره 10+ بازیگران
هستند که در کنار ریتم مناسب فیلم، اثر را به فیلمی دیدنی مبدل ساخته اند. اثری که معتقدم چنانچه در زمان مناسب و با توجه و برنامه ریزی مناسب اکران شود حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت و بدون تردید کمتر تماشاچی ای را ناراضی روانه خارج از سالن خواهد کرد. شماره 10؛ متفاوت و جذاب نساء نیکو، عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران نیز در ایرنا نوشت: زندان یک فضای بسیار پرطرفدار ...
محقق: جشنواره فیلم فجر ملجأ و پناهگاه همه سینماگران است/ تا جایی که بتوانم از حضور فیلمسازان جوان مستعد ...
تهیه کننده فیلم های سینمایی او خوب سنگ می زند و ایرو در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید چشم امید همه سینماگران به جشنواره فیلم فجر است؛ این رویداد به نوعی تکلیف یک سال سینمای کشور را روشن می کند و آثاری که در این جشنواره رونمایی می شوند با نقد و نظر منتقدان، اهالی رسانه و مردم همراه می شوند و می توانند به فیلمسازان جهت بهبود کیفی کارهای شان کمک بسیاری داشته باشند. وی ادامه داد: برای بنده به عنوان یک سینماگر بسیار مهم است که فیلم هایم در جشنواره حضور داشته باشند، مردم آن فیلم ها را تم ...
گفت و گو با ناهید عزیزی صدیق نویسنده و کارگردان فیلم آه سرد | فیلمم قابلیت هایی برای مخاطبان دارد
محقق با اقای بهرامی کار می کردند با او آشنا شدم و کمک خواستیم و پذیرفتد بخشی از سرمایه فیلمم را به صورت مشترک تامین کنند. البته در نهایت فیلم با بودجه خیلی پایین ساخته شد ولی آقای محقق خیلی تلاش کردند تا با شرایط خوبی فیلم را بسازیم. آه سرد فیلمی کم بازیگر است؛ چطور به این چیدمان از بازیگران رسیدید؟ فیلم کم بازیگر نیست . در واقع 2 بازیگر اصلی دارد و بنا به ضرورت قصه و فیلم ...
نشست فیلم سینمایی آه سرد برگزار شد
ارتباط پدر و فرزندی که تا اواسط قصه مشخص نمی شود، پاسخ داد: من در حال حاضر دارم تجربه های مختلف را کسب می کنم و ممکن است این مدل روایت، یک جا هایی هم مورد پسند قرار نگیرد، ولی من فکر کردم این شیوه می تواند تعلیق ایجاد کند. من سکانس پایانی را در اول فیلم آوردم و می خواستم مخاطب ذهنش متمرکز به این قتل نباشد و به موضوعات دیگر فیلم هم بپردازد. تهیه کننده آه سرد در ادامه این نشست بااشاره به ...
(8) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ یادگار جنوب
یادگار جنوب به بدعت هایی در ساختار فیلمنامه دست می زند و می کوشد تا با روایتی غیر خطی و مرسوم زمینه ساز فیلمی متفاوت حداقل در نحوه ارائه اطلاعات و قصه باشد. اما مشکل اینجا است که به دلیل عدم توزیع درست و چینش به جای این تغییرات و به نوعی پنهان ساختن متریال ها و ملات قصه در بخشهای مختلف این روایت غیر متعارف، تماشاگر با ابهام و حتی در برخی قسمت ها سردرگمی رو به رو می شود و ارتباطش با فیلم مخدوش می ...
یادگار جنوب دارای یک فیلمنامه غیر خطی و متفاوت / اگر داور جشنواره بودم فیلم را مورد توجه قرار می دادم + ...
مجتبی رشوند تهیه کننده فیلم یادگار جنوب در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در مورد جذابیت های قصه یادگار جنوب اظهار کرد: این فیلم دارای فیلمنامه غیرخطی متفاوت بود با یک فضای متفاوت و یک قصه از دو انسانی که در کارشان موفق بوده و توانستند جایگاه خود را در سینما پیدا کنند. وی ادامه داد: ما نمی خواستیم در این کار ریسک کنیم و یا آوانگارد باشیم چون نظر آخر را مخاطب می دهد. ...
عزیزی صدیق: ترجیح دادم که فیلمم را با آرامش روایت کنم
کند و برخی هم نه. در ادامه محقق در پاسخ به اینکه به گیشه امیدوار است یا خیر؟ گفت: من هیچ وقت ناامید نیستم سعی کردم کار خوب و شرافت مندانه ای برای سینما ساخته باشم و اگر مخاطب اندکی حوصله داشته باشد می تواند با فیلم ارتباط بگیرد. تهیه کننده آه سرد درباره رسالت فیلم توضیح داد: اساسا خشم و جنایت برای هیچ کس قابل پذیرش نیست. آن چیزی که برای خودم در این فیلم نمود دارد، نشان دادن ...
تلفیق نقد و رضایت؛ تکاپوی جشنواره در روز دوم
. قصه از تکلف و پیچیدگی خاص و در عین حال پیام دهن پرکنی برخوردار نبود و علیرغم زحمات کار و فضای فیلمبرداری میان برف و بوران تماشاچی را با خود همراه نکرد. فیلم با پشیمانی شخصیت اصلی داستان در انتقام از پدرش به پایان رسید که این انتها از همان آغاز فرایند انتقام جویی برای مخاطب قابل پیش بینی بود. به طور کلی آه سرد خوش بینی مخاطبان را در فتح گیشه با خود به همراه نداشت. اما دومین اثر ...