سایر منابع:
سایر خبرها
افلاطون قائل به صراط مستقیم بود، ارسطو صراط های مستقیم
باشند و بعضی کمتر. هر کس باید مطابق آنچه فراخور اوست عمل کند. اما افلاطون معتقد بود "خوبی" یک صفت مطلق است. یعنی هر فردی یا "خوب" است یا "خوب" نیست؛ بنابراین در اوضاع و احوال معین، فقط یک طریق کردار خوب وجود دارد. اما ارسطو این رای را رد می کند و می گوید زندگی های "خوب" بسیارند و همۀ آن ها مشترکا این حقیقت را در بر دارند که اگر انسان ها معتدلانه رفتار کنند به سعادت نائل می شوند؛ ولی ...
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان: مأموریت نخست پدر و مادر تربیت فرزندان است
پیامبری است که خداوند متعال در درون هر انسانی قرار داده است. امام جمعه اهواز عنوان کرد: همانگونه که برای فرزندانمان در زمینه های مختلف سرمایه گذاری می کنیم، باید بیش از آن برای روح، عقل و قلب آن سرمایه گذاری صورت گیرد، اگر انسان بخواهد در بحث تربیتی خوب کار کند، آنکه می تواند انسان را به مقصد برساند، حجت باطنی است. حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد، با اشاره به اینکه رسالت ...
آیات و روایات قائل به مراتب ایمان بین مردم هستند
را پذیرفت و به آن پایبند شد. وی ادامه داد: مرتبه دوم اسلام، تسلیم قلبی و انجام اعمال صالح است که این مرتبه همان مرتبه اول ایمان است؛ مرتبه سوم اسلام این است که انسان نفس خود را تسلیم کند و نگذارد طغیان داشته باشد و تخلق به اخلاق فاضله و حب و بغض هم مرتبه سوم ایمان است؛ مرتبه چهارم اسلام، تسلیم با همه وجود در برابر خداوند است و مرتبه چهارم ایمان هم این است که انسان همه چیز را در آفرینش ...
اهمیت حلقه دوستان برای شخصیت کودکان
قَرینَ السُّوءِ فَاِنَّکَ بِهِ تُعْرَفُ؛ از همنشینی با دوست بد بپرهیز، چون تو با او شناخته می شوی (کنزالعمال، ج9، ح24844). و فرمودند: اَلْمَرْءُ عَلَی دِینِ خَلِیلِهِ، فَلْیَنْظُرْ أَحَدُکُمْ مَنْ یُخَالِلُ؛ انسان بر آیین دوست خود است. پس هر کدام از شما بنگرد که با چه کسی دوستی می کند (الأمالی للطوسی، ج1، ص518). دوستی با انسان های اهل، آدمی را اهل طریق تعالی میکند؛ اما ...
آیت الله مصباح فرمانده جهاد تبیین در دفاع از ولایت بود
باورها گزاره های هست و نیست است و ارزش ها، بایدها و نبایدهاست. یکی گزاره های توصیفی و دیگری گزاره های تجویزی، توصیه ای و دستوری است. علامه مصباح همواره به دنبال آن بود که یک فلسفه اسلامی کامل و نظام مند درست کند و انگیزه سیاسی اجتماعی برای این کار نیز داشتند. ایشان وقتی دیدند با رایج شدن علوم انسانی در جامعه مسلمانان همراه با این پیش فرض های غربی که معمولاً پیدا می شود؛ مردم از تعلیمات ...
نظام عادلانه پرداخت از ضرورت های کشور است/ همه مسئولان باید پاسخگو باشند /کارآمدی دستگاه ها در گرو ...
تحولی و تحول گرایی،مسئولیت حوزه اداری و مالی مسئولیت خطیری است. وی دومین گام در تحول را تحول در فرایندها برشمرد و اظهار کرد: باید در فرایندها تجدید نظر کنید. اگر فرایندی با کُندی و بی دقتی مواجهه است باید اصلاح شود. یک بار فرایندها را بازنگاهی کنید و ببینید می توان فرایندها را کوتاه تر و دقیق تر و کارآمدتر کرد. رئیس جمهور سومین گام تحول را در کارآمدی توصیف و عنوان کرد: تحول نهادی ...
رئیس جمهور: قوانین شفاف شوند/ تحول و اصلاح هر دستگاهی در گرو "کارسنجی" است
دانست و گفت: یکی از اقدامات لازم برای ایجاد و ارتقای شفافیت در ساختار اداری کشور تنقیح قوانین است که رهبر معظم انقلاب اسلامی هر سه قوه را مامور و موظف به تسریع در منقح کردن قوانین کرده اند تا به رفع تعارضات قوانین و ارتقای شفافیت کمک شود. نیروی انسانی به مثابه امانت الهی در اختیار مدیر است رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه نیروهای انسانی امانت الهی نزد مدیران هستند، خاطرنشان ...
رئیس جمهور: قوانین شفاف شوند/ تحول و اصلاح هر دستگاهی در گرو "کارسنجی" است
دانست و گفت: یکی از اقدامات لازم برای ایجاد و ارتقای شفافیت در ساختار اداری کشور تنقیح قوانین است که رهبر معظم انقلاب اسلامی هر سه قوه را مامور و موظف به تسریع در منقح کردن قوانین کرده اند تا به رفع تعارضات قوانین و ارتقای شفافیت کمک شود. نیروی انسانی به مثابه امانت الهی در اختیار مدیر است رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه نیروهای انسانی امانت الهی نزد مدیران هستند، خاطرنشان ...
یادداشت ارسالی: منش موحد
دیدن آدم ها، پدیده ها و پدیدار های اجتماعی است. این خطای شناختی باعث می شود که آدم ها را به صورت بد و خوب مطلق، فرشته و شیطان مقوله بندی کنیم. در صورتی که انسان ها موجوداتی رنگی هستند و هیچ انسانی را نمی توان در مقوله های خوب و بد مطلق، فرشته خوی و شیطان صفت مطلق تقسیم بندی کرد. وجود انسان ها هم خصیصه ها و ویژگی های مثبت و هم صفات و خصیصه ها منفی دارند. بعضی از فعالان سیاسی در کهگیلویه بزرگ و به طور ...
برگزاری کارگاه توانمند سازی و پیش اجلاسیه نماز در کهگیلویه + تصاویر
...> رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کهگیلویه با اشاره برخی از خاصیت های مهم نماز از منظر قرآن عنوان کرد: بازداشتن انسان از گناه، از بین بردن گناهان، آرامش و تقویت ایمان به عنوان چهار خاصیت بسیار مهم نماز از منظر قرآن هستند. حجت الاسلام بهادری خاطرنشان کرد: خراب شدن زندگی، اتصال به شیطان، ضعف عقل و جهنمی شدن از جمله ضررهای ترک نماز است. الیاس آذرکمان در این اجلاسیه اظهار کرد: هدف از ...
درباره مضرات تجسس و فوضولی
، تجسس در امور خصوصی افراد را به شدت ممنوع می داند؛ زیرا سبب ناامنی اجتماع و سرچشمه انواع خصومت هاست؛ چون ممکن است با جست وجو در زندگی خصوصی دیگران، آبروی بسیاری از افراد برود، آتش کینه توزی و دشمنی در جامعه روشن شود و جهنمی به وجود آید که تمام افراد اجتماع در آتش آن بسوزند. اینجاست که می توان دلیل حرمت این عمل را بهتر درک کرد. درمان تجسس این رذیله هم مثل دیگر رذایل و اخلاق های ...
الگوی اخلاق
سبیل الله چنین توضیح می دهد: جهاد یک مقدمه و وسیله ای است که پروردگار متعال برای تقرب عبد به سوی خودش به او عنایت کرده و این جهاد نصیب همه اشخاص نمی شود و در همه زمانها این مسئله اتفاق نمی افتد چون اقتضای زمانه ایجاب نمی کند. هم اکنون که پروردگار این سفره گسترده خویش را باز نموده تا بندگان از خوان نعمت و رحمتش استفاده کنند، انسان باید در معرض سختی ها باشد تا به خداوند متعال توجه کند و اگر در سختی ...
نگاه عقلانی و فلسفی امام(ره) باعث ایجاد فقه انقلابی شد
ها محول کرده است زیرا فطرت پاک و عقل در اختیار انسان قرار داده است و او به واسطه این دو می تواند راه را از چاه تشخیص دهد. وی با اشاره به عقل مدرک کلی با بیان اینکه این عقل محدودیت های زیادی دارد و نمی تواند مشکلات ما را در عرصه فقهی حل کند، اظهار کرد: عقل دیگر که خیلی مهم است عقل تفهمی است و به این برمی گردد که ما همان آموزه های شرعی را چگونه از منابع دینی استنباط کنیم؟ این عقل قواعدی ...
فیلسوفان جدید جبر تکنولوژیک هایدیگری را کنار گذاشته اند
توانایی ها را از وی بگیرد یعنی می تواند خودش تعیین کننده باشد. شبکه اجتماعی پدیده ای بسیار خوب است و نتایج خوبی هم برای ما دارد، از جمله اینکه همه افراد در سراسر دنیا به وسیله آن می توانند دیدگاه های خود را بیان کنند اما همین شبکه اجتماعی باعث شد افراد، تند تند مشغول خواندن در فضای مجازی شوند و در نتیجه با مسائلی جدید مواجه می شویم از جمله اینکه اگر تا الان می توانست سه صفحه کتاب بخواند و عمیق ...
هر کس گرفتار فقر شود به چهار خصلت و عیب بزرگ مبتلا می گردد؛ ضعف در یقین، نقصان در عقل، سبکی در دینش و ...
در یقین، نقصان در عقل، سبکی در دینش و کمی حیاء در چهره اش، پس از فقر به خدا پناه می جویم. روایات بسیاری در مذمت فقر و تُهی دستی وارد شده و نشانه آن است که در تفکر اسلامی فقرزدایی اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که فقر زمینه انواع انحرافات عقیدتی و اخلاقی را به ویژه در وجود افراد کم ظرفیت فراهم می سازد. بسیار دیده ایم که افراد فقیر کلمات کفر آمیز می گویند ...
گزارش نشست نقد و بررسی کتاب عقل و اصالت آگاهی در اندیشه
عقل پیش می آید هر کسی مفهوم خاصی از آن متوجه می شود. ملاصدرا به شش تعریف از عقل اشاره می کند که هیچ قدر جامعی با یکدیگر ندارند: عقل عامه، عقل غریزی، عقل متکلمان، عقل حکما، عقل اخلاق، و عقل مجرد. می توان ادّعا کرد که استاد با اندکی تسامح به نظر حکما نزدیک می شود. در نظر حکما عقل به معنای قوه یا نیرویی است که بالاتر از افق حس و خیال و وهم، به ادراک کلّیات می پردازد. او افزود: استاد این ...
جایگاه مردم در حکمرانی اسلامی
انسان ها همۀ انبیاء را فرستاد. همه تلاش ها و سازوکارهای رسالت در خدمت به انسان است. بنابراین در فرآیند شکل گیری حکمرانی اسلامی و در ساختارها و کارویژه های آن، مردم نقش اساسی دارند. مردم عنصر ذاتی و رکن مقوم حکمرانی اسلامی هستند. بر اساس آیات قرآن مردم از طریق مشارکت، نظارت و مسئولیت دینی، نقش ذاتی خود را اعمال می کنند و با وجود این الگوی حکمرانی نیازی به نسخه سفارشی حکمرانی خوب لیبرال دموکراسی غرب ...
سلامت اداری یک حق عمومی است
داشته باشد. مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه عمل خوب سازنده جامعه است، خاطرنشان کرد: عمل چه خوب و چه بد نقش مهمی در باطن و درون انسان دارد و از طرفی نیز عمل صالح باید شرایطی داشته باشد که بتواند تأثیرات مثبتی روی روح انسان بگذارد. آیت الله اعرافی با اشاره به اهمیت نیت و قصد افعال و اعمال برای کسب پاداش الهی، گفت: عمل صالح باید با یک معرفت و بینش الهی و به تعبیری نیت خوب ...
تعریف دین و عقل از نگاه فارابی
و تجربه به دست نمی آید و عقل خودش یک امر مستقلی برای ایجاد علم خواهد بود و قلمرو متافیزیک هم می تواند مستقلاً معرفت علمی شمرده شوند. وی تأکید کرد: فارابی هم اینگونه است و حس را یکی از منابع معرفت و عقل را هم یکی دیگر از منابع معرفت می داند. البته عقل انسانی دارای مراتب است که یکی از آن ها بالقوه است و تفاوت میان بچه انسان و بچه یک جوجه در این است که جوجه مرغ خیلی فعال تر است و ادراک ...
فلسفه اخلاق اجتماعی برای رشد بشر است
حجت الاسلام مصیب خزاعی، امام جمعه شهرستان درمیان در گفت وگو با ایکنا از خراسان جنوبی با بیان اینکه اخلاق اجتماعی یک نوع اخلاق و کردار انسان است که با این شیوه اخلاق اجتماعی بتواند زندگی کند، گفت: اگر اخلاق اجتماعی نباشد اجتماع آن فرد را قبول نمی کند و اخلاق اجتماعی شیوه برخورد با مردم و برآوردن نیاز خود در جامعه است. وی افزود: انسان اجتماعی آفرید شده و در ابتدای خلقت انسان را به لحاظ ...
تکنولوژی انسان را در مرکز عالم می نشاند/ هایدگر می گوید تکنولوژی بر علم تقدم وجودی دارد
. هنوز نوبت مواجهه پوئتیک ما با عالم، گویی فرا نرسیده است. و تا آن موقع باید چشم دوخت و بنیاد تکنولوژی را فهم کرد. وقتی بنیاد را فهم کردیم داریم راه را درست می رویم. در شیعه نیز این انتظار را داریم. من واقعاً اینها را شبیه به هم می بینم. ارسطو حرکت را تبیین می کند و می گوید هرچیزی به سوی جبلّت خودش در حرکت است؛ یعنی همان چهار عنصر. سنگ چرا می رود به زمین چون از خاک است. آب چرا به دریا می ...
حجاب فقهی، شاخص عفت نیست/ لزوم تقویت تعبد در رعایت حجاب
بپوشانند و فقط کفین و وجه مستثنی شده است. متن سخنان این پژوهشگر و مدرس حوزه به نقل از ایکنا به شرح زیر است: مقصود از عفاف اخلاقی هم از سوی برخی از فقها به مطلق ترک حرام معنا شده است مثلا شکستن بی دلیل نماز هم مصداق عفت است ولی مقصود بنده معنای اخلاقی عفاف است که مفهومی پیشادینی است و قبل از اسلام هم وجود داشته است و عقل مستقل بشر به لزوم آن حکم می کند ولو اینکه فرد هر دینی داشته باشد یا دین ...
ضرورت وجود هدایتگر اخلاقی برای کنترل هوش هیجانی
اجتماعی و درستکاری تمرکز می کنند که بیشتر در راستای تقویت رفتار اخلاقی است. در این جا، مشکل مان این است که عملکرد فرد لزوماً به خودی خود خوب یا بد نیست. فرد می تواند خلاقیت و پشتکار زیادی نشان دهد، اما برای مقاصد نادرست از آن استفاده کند. مثلاً به رسوایی ها ی شرکت ها نگاهی بیندازید تا این مورد را عملاً ببینید. برای این که تیغ هدف وسیله را توجیه می کند کُند شود، سازوکار مدارس باید تعادلی ...
(عکس) دیدار تاریخی آیت الله جوادی آملی با گورباچف
بی خبر است. یک مجسمۀ سنگی یا مجسمۀ مادی انسان هر طرف آن از طرف دیگرش محجوب است. در صورتی که به عیان می بینیم که انسان و حیوان از همۀ اطراف خود آگاه است. می داند کجاست در محیطش چه می گذرد؛ در جهان چه غوغایی است. پس، در حیوان و انسان چیز دیگری است که فوق ماده است و از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نمی میرد و باقی است. انسان در فطرت خود هر کمالی را به طور مطلق می خواهد و شما خوب می دانید ...
خودکنترلی اخلاقی؛ بهترین راهکار برای سالم سازی فضای مجازی
اخلاقی قرار می گیرند. در این نظریه ما با هر گونه رویکرد جمع نگرانه و همچنین تصور ذات ثابت برای فضای مجازی مخالفت داریم و می گوییم بد بودن یا خوب بودن فناوری نوین بر اساس کارکردش مشخص می شود. ضمانت اجرای پایبندی به ارزش های اخلاقی در فضای مجازی مطلب بعدی که باید اشاره شود این است چرا اخلاق اسلامی مورد توجه ما است. ما به اخلاق اسلامی قائل هستیم و از منابع اخلاق اسلامی این اصول ...
فال حافظ روزانه | فال حافظ واقعی سه شنبه 19 دی 1402 به همراه تفسیر دقیق
بر سر راهت به مردمی نه به فرمان چنان بران که تو دانی تعبیر فال حافظ امروز شما می گوید بزرگان درست گفته اند که دل به دل راه دارد و شما مطمئن باشید که او هم به شما فکر می کند. گره از ابروان تان باز کنید که کارها بر وفق مرادتان پیش می رود. ذات خوبی دارید و ایمان تان قوی است. شب را به خواب نگذران که وقت خوبی برای عبادت است. همراهان تان بیشتر کارها را دشوار می کنند؛ ...
جامعه ایران در آستانه درماندگی آموخته شده ایستاده است
ناپایدار تر از همیشه می بیند. • مطیع بودن و بی عملی: فرد در چنین جامعه ای وقتی فکر می کند دیگر اراده ای برای پذیرفتن او در جامعه وجود نداردمتاثر از یک جبرگرایی حاکمیتی قرار می گیرد.او به جایی می رسد که در عین تماشاگر بودن وضعیت موجود، برای در امان ماندن از خطرات به فردی مطیع تبدیل می شود. او دیگر خود را موجودی بی ارزش می داند که توانایی مراقبت از خود را هم ندارد و راه درست را هم ...
فقه سنتی مو را از ماست بیرون می کشد
، مردم خوب می فهمند. این منطق سلوک فرد است. اگر فردی بخواهد به سمت خدا برود، گام به گام است. بیگدلی همین منطق اجتماعی تمدنی و تاریخی اش است دیگر. رهدار مثلا تفسیر آقای جوادی آملی از حرکت حضرت امام بر مبنای سفر چهارم صدرایی این طور است که گفته این با خدا مع الخلق الی الحق است. این بلا ندارد؟ نتیجه این می شود که نه تنها مشکلات جمهوری اسلامی حل نمی شود، قطعا فردا سخت تر و پس فردا سخت ...