سایر خبرها
جوانان ترانه سرا جسارت داشته باشند
متوجه باشد در چه ساحت اجتماعی قرار است کار کند. اسماعیلی اراضی هم توصیه کرد: ممکن است بسیاری از مسائل دست شاعر را بسته باشد و او جسارت زیادی در سرودن شعر نداشته باشد اما در ترانه این طور نیست، فضای بازتری وجود دارد و می توان قالب ها و حرف های جدیدتری مطرح کرد بنابراین من هم به جوان ها توصیه می کنم هوشیارانه پیرامونشان را نگاه کنند و بدون ترس ترانه بگویند. وی تاکید کرد: البته ...
شاعر و خواننده اختتامیه جایزه بزرگ مرگ بر آمریکا قطعاً در تراز انقلاب اسلامی خواهد بود
به گزارش قم نیوز، در این اطلاعیه آمده است: خبری که امروز در نشست خبری جایزه بزرگ مرگ بر آمریکا مبنی بر ارائه سرود اصلی جشنواره توسط یکی از شعرای معلوم الحال و اجرای آن توسط یکی از خوانندگان توسط دبیر اجرایی جشنواره به اشتباه اعلام گردیده و منتشر شده است تکذیب می گردد و به اطلاع می رساند که یک قطعه شعر توسط این ترانه سرا با موضوع ضد استکباری سروده شده است ولی قرار نیست از این شعر بعنوان شعر نهایی ...
ترانه ای که از دل سنت شعر فارسی بیرون بیاید ماندنی است
سید عبدالجوادموسوی شاعر و ترانه سرا در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فعلی ترانه سرایی و برخی انتقادها از وجود ابتذال فرهنگی در این قالب اظهار کرد: ابتذال در ترانه و در همه دوره های سرایش آن حضور داشته است. در دوره ای که موسیقی پاپ در ایران دوران طلایی اش را طی می کرد هم ما شاهد سرایش انبوهی از ترانه های مبتذل بودیم و جز چند نفر که اشعار خوبی داشتند، عمده ترانه ها مبتذل بود ...
کرمیار: جوانان ترانه سرا جسارت داشته باشند
گاهی بی تفاوت بهتر است بخشی از این برنامه نیز به موسیقی اختصاص داشت. در این بخش، مازیار عصری (خواننده) به همراه عادل فلاح (نوازنده پیانو) به اجرای قطعاتی پرداخت. مازیار عصری پیش از شروع آواز، در سخنانی به وضعیت ترانه سرایی در کشورمان اشاره و اظهار کرد: اغلب ترانه هایی که سروده می شوند غمگین هستند و جای ترانه های امیدوارکننده خالی است که امیدوارم شاعران جوان به این موضوع توجه نشان دهند ...
کتاب افراد در دلیجان منتشر شد
به گزارش دیار آفتاب ؛ به نقل از پیام دلیجان؛ کتاب "افراد" توسط مهدی اشرفی شاعر جوان دلیجان در قالب شعر سپید، زبانی سالم و بدون اضافات در 100 صفحه سروده شده است. تصویرسازی های بدیع، توجه به مسایل روز، در گیر بودن با زندگی پیچیده ی شهری، توجه گاه گاه به اسطوره و رویکرد تازه به اسطوره های کهن، توجه به مسایل جهانی مثل فقر، تبعیض نژادی، جنگ و...بیان روایت وار در بعضی شعر ها، نیز توجه ویژه ...
واژه ها به دیدن من آمدند مجموعه اشعاری از شمس لنگرودی
مدرسه فارغ التحصیل شود. لنگرودی سرودن شعر را از دهه 1350 آغاز کرد و نخستین دفتر شعرش با نام رفتار تشنگی در سال 1355 منتشر شد. وی پس از انتشار مجموعه های خاکستر و بانو و جشن ناپیدا در اواسط دهه 1360 به شهرت رسید. برخی از آثار این شاعر عبارت اند از ؛ نت هایی برای بلبل چوبی ، پنجاه و سه ترانه عاشقانه ، ملاح خیابان ها ، تاریخ تحلیلی شعر نو ، گردباد شور جنون ، رژه بر خاک پوک و... ...
هنر ترانه سرا، بیان اندیشه ارزشمند با زبان مردم است
...: تا آنجاییکه اطلاع دارم در استان همدان من اولین کسی هستم که اقدام به چاپ ترانه هایم کرده ام اما به طور کلی افراد زیادی در این زمینه فعال هستند به طور مثال در نمایشگاه بین المللی کتاب امسال حدود 30 مجموعه ترانه عرضه شده بود. در ادامه اصغر عظیمی مهر با تاکید بر اهمیت اینکه باید دید از چه سکوی فکری و زاویه ای به ترانه نگاه میکنیم، گفت: اینکه ترانه را یک قالب شعری یا اینکه جدا از شعر ...
محسن صیرفی و قطعه از توست اولین اثر پس از آلبوم
کودکی و نوجوانی با من بوده است . شعر می سرودم و ترانه های مورد علاقه ام را می خواندم. در روند آموزش تئوری موسیقی، سلفژ، صداسازی و آواز کلاسیک از تجارب آقای علیرضا شفقی نژاد و استاد محمد نوری بسیار بهره بردم. در این سال ها، به سرودن ترانه و ساختن ملودی هم مشغول بودم. از ابتدای سال 1380 آهنگسازی بر روی اشعار خودم و اشعار بزرگانی همچون حافظ را آغاز کردم. سپس از ابتدای سال 1391 تصمیم گرفتم برای تهیه و ...
اشعار آیینی کودکان دچار تکرار شده است/ شعرک؛ قالبی جدید و تاثیرگذار
نوآوری این است بیان کرد: سرودن اشعار توحیدی و آیینی برای کودکان آن هم به صورتی که تکراری نباشد، کار آسانی نیست اما درست در همین جاست که خلاقیت و نوآوری شاعران خودش را نشان می دهد و بین شاعری که برای خلق اثر زمان و انرژی می گذارد با شاعری که صرفا سفارشی کار می کند تمایز دیده می شود. گردآورنده اشعار توحیدی برای کودکان و نوجوانان در کتاب خدا در شعر کودک همچنین افزود: این شعرها را به سفارش ...
سبزاواری با قلمش اقتدار فضای انقلاب را به رخ جهانیان کشید
هم بیش از همه شاعران است. یعنی از کودکی شعر گفتن را آغاز کرده و طبع شعری داشت؛ او دستِ کم 80 سال سابقه سرودن شعر را در کارنامه درخشان خود بر جای گذاشته است. حمید در فضای انقلابی و دینی بزرگ شده بود؛ با اتفاقاتی همچون دوران اول کشف حجاب و 28 مرداد سال 32 آشنایی کامل داشت. به هر حال شاعر با تجربه ای بود و در شروع انقلاب هم پیش از همه شاعران برای فضای انقلاب شعر گفت. همین استمرار شعری سبزواری باعث ...
عبدالجواد موسوی:باید برای ترانه شأن قائل شد/موفقیت سریال با برندبودن عوامل آن تضمین نمی شود
سریال نگاه نمی کنند.یک خواننده گمنام ممکن است برای اولین بار یک ترانه ای را بخواند که به شدت مورد توجه قرار بگیرد و عکس این هم هست که یک خواننده معروف ترانه ای را بخواند که مردم به آن توجهی نکنند. وی ادامه داد:به نظر من یک دلیل دیگر هم می تواند این باشد که آن ترانه یا تصنیف باید یک ربطی به روح کلی اثر داشته باشد. یک فیلم یا سریال ساخته می شود بعد به یک ترانه سرا و آهنگساز سفارش داده می شود ...
مردی که موسیقی لرستان مدیون اوست
مجتبی رومانی/میرملاس موسیقی لرستان مدیون مردی است که در دهه 40 با صدای اهورایی خود موسیقی لرستان را به ایرانیان شناخت و صدای جادویش آنچنان بود که مرزهای جغرافیایی را درهم نوردید و موسیقی ناب لری را به گوش جهانیان رساند. مردی که موسیقی لری با خون و پوست وی عجین بود و [...] مجتبی رومانی/میرملاس موسیقی لرستان مدیون مردی است که در دهه 40 با صدای اهورایی خود موسیقی لرستان را به ایرانیان شناخت و صدای جادویش آنچنان بود که مرزهای جغرافیایی را درهم نوردید و موسیقی ناب لری را به گوش جهانیان رساند. مردی که موسیقی لری با خون و پوست وی عجین بود و با صدای رسایش وجود آدمی را تسخیر می کرد زنده یاد رضا سقایی در دیار مفرغ، و بلوط و ترانه متولد و دوشادوش با مردمان سرزمینش در غم و شادی هایشان چیزی کم نگذاشت در این دیار ماند و در همین دیار نیز به جایگاه ابدیش پرواز نمود اکنون که شش سال از درگذشت حنجره طلایی و سلطان آواز زاگرس می گذرد ولی هنوز یاد و خاطره وی در یادها و اذهان مردمان این دیار است. زنده یاد محمد رضا سقایی معروف به رضا سقایی در 20 فروردین سال 1318 در محله کهن پشت بازار شهرستان خرم آباد متولد شد و به علت شرایط ویژه آن زمان در دوران ابتدائی درس را رها و به کار خیاطی مشغول شد صدای اهورایی و رسای وی در دوران نوجوانی و جوانی چنان با موسیقی فولکور لری عجین شده بود که بلبلان چهچه خوان در مقابل وی سر تعظیم فرود می آوردند چه رسد به آدمی! صدای نوجوانی خوش صدا از دل مغازه خیاطی هر رهگذری را میخکوب و مجذوب خود می کرد و برای اولین بار استاد ارزشمند و فرهیخته زنده یاد حمید ایزد پناه با شنیدن صدایش وی را دعوت و اثر بزران را با کمانچه زنده یاد علی خان شفائی ضبط نمود . کوچه باغ های شهر هنوز یادآور آواز علی سونه های رضا و علی اکبر فاضل پور استاد خیاطیش است که برای تمرین به آنجا می رفتند تا گل های باغی با ترنم صدای رضا نظاره گر آنان باشند. در اردیبهشت سال 1344 بود که برای نخستین بار با مکاتبات مجدانه ی زنده یاد استاد ایزدپناه اولین ترانه های لری گنم خر( شعر از نورالدین سلاحورزی ) ، دایه دایه ،کوش طلا ، قدم خیر، سیت بیارم و مریم مریم با صدای زنده یاد رضا سقایی و روانشادان حسین سالم (کمانچه ) و منصور سالم ( تمبک ) و تار استاد تاکسانی در برنامه شما و رادیو با مجری گری کمال الدین مستجاب الدعوه و فروزنده اربابی در استودیوی سراسری رادیو ایران ضبط و گوش ایرانیان را نوازش داد. بعد از آن بود که ترانه گنم خر و کوش طلا و چند ترانه دیگر به صورت صفحه گرامافون به بازار روانه و در دهه ی 40 صدای رسا و اهواریی رضا موسیقی لری را ملی و فرا ملی نمود و توانست با صدای جادوییش معرف و سمبل لرستان باشد و در سالهای دور همواره نام رضا ، لرستان را در ذهن ها تداعی می کرد. در سال 1350 اثری به نام تفنگ و درسال 1353 اثری دیگری به نام دالکه با شعر استاد حشمت اله شفیعیان با خوانندگی و آهنگسازی زنده یاد رضا سقایی ضبط گردید و در سال 1353-1354 با نام مجموعه تفنگ با نوازندگی استاد چیره دست کمانچه فرج علی پور و تمبک زنده یاد فریدون علیپور و تار غلام مردای و دکلمه ماندگار فاطمه گودرزی اسد بصورت کاست به بازار عرضه و مورد استقبال بی نظیر عموم قرار گرفت. در سال 1350 زنده یاد رضا سقایی راهی پایتخت می شود تا در کلاس های آواز استاد فقید اسماعیل مهرتاش مشق بگیرد و چند جلسه ای از محضر این استاد کسب فیض می نمایند در تهران با زنده یاد مجتبی میرزاده آشنا می شود و در آنجاست که اتفاق بی نظیری در موسیقی لری و برای زنده یاد رضا سقایی می افتد. صدای ماندگار زاگرس در سال 1354 ترانه زندگی را که سروده خانم هما میر افشار بود و توسط زنده یاد ایزد پناه به لری برگردانده شد را اجر نمود که مورد اقبال عمومی قرار گرفت چنانکه توجه استاد عبدالوهاب شهیدی آهنگساز این ترانه را به خود بر انگیخت. زنده یاد رضا سقایی با صدای افسانه ای اش اثری به نام آسمان شعر از عزت فولادوند و آهنگسازی خودش خلق نمود که بی شک یکی از شاهکارهای موسیقی لری محسوب می شود. در سال 1356 موسیقیدان توانمند شادروان مجتبی میرزاده برای بازسازی هنرمندانه ترانه های قدیمی لری به یاری استاد سقائی آمد و با خلق دو اثر فاخر قدم خیر و موتورچی در موسیقی ایران اتفاقی با شکوه به وقوع پیوست. سقایی متأسفانه در سال 1357 به علت جراحی لوزه حنجره طلایی و صوت اساطیری را به خاطره ها سپرد و آن صدای اهورایی برای همیشه خاموش شد. زنده یاد رضا سقایی هنرمند حماسه سرا در سال 1366 بر اثر ترکش از ناحیه سر در جریان بمباران متجاوزان بعثی به شهر ازنا به درجه رفیع جانبازی جنگ تحمیلی نائل گردید. سقایی در دی ماه 1382 پس از سالها خاموشی در جریان ضایعه ی تأسف بار زلزله ی بم برای دقایقی برروی سِن مویه ای جهت همدردی و جمع آوری کمک به هموطنان آسیب دیده سر داد. در سال 1386 ترانه “دایه دایه وقت جنگه” تنظیم مجتبی میرزاده و با صدای سقایی جزو آثار فاخر و ماندگار یکصد سال اخیر موسیقی ایران به ثبت رسید. در سال 1387 مستندی از زندگی استاد توسط مستند ساز برجسته هم استانی فرود عوض پور ساخته شد. زنده یاد رضا سقائی در شب 19 اسفند سال 1385 در کرج دچار سکته مغزی شد. 10 روز در بیمارستان شهید رجایی کرج تحت مراقبت قرار گرفت و بعد از آن وی به بیمارستان عشایر خرم آباد انتقال داده شد و از آن زمان به بعد خواهر بزرگترش مسئولیت نگهداری و پرستاری وی را بعهده گرفت و مدت سه سال و نیم در بستر بیماری افتاد، حدود 7 بار دربیمارستان عشایر خرم آباد و 3 بار در بیمارستان ساسان تهران بستری شدو طی این مدت مردم با فرهنگ و فهیم استان لرستان مخصوصاً اهالی خرم آباد و دوستان هیچگاه استاد را تنها نگذاشتند. روز سه شنبه در تاریخ 8 تیر ماه 1389 در بخش 3 بیمارستان ساسان تهران، تحت درمان قرار گرفت ولی متاسفانه پس از 9 روز بستری، حالش رو به وخامت گذاشت و به بخش ICU انتقال و در تاریخ 27 تیر ماه 1389 به دلیل نارسایی تنفسی در پی سکته مغزی به رحمت ایزدی رفت. پیکر وی در تاریخ 31 تیر 1389 در مقابل تالار وحدت تهران با حضور و تنی چند از چهره های فرهنگی و هنری از جمله هوشنگ کامکار، سید عباس سجادی و درویش رضا منظمی ،سید فرید قاسمی،حسین پرنیا ،برخی از اعضای هیئت مدیره کانونهای خانه موسیقی و مسئولان انجمن لرستانی های مقیم مرکز و هنرمندان استان لرستان برگزار و در این مراسم درویش رضا منظمی. داریوش نظری، سالاروند شهردار اسبق الیگودرز، فرشید سقایی مطالبی را ایراد و رضا فرجی قطعه بلبل را اجرا و شیروانی به شعر خوانی پرداختند. پیکر رضا سقایی با مراسم چپ خوانی سرنانوازان لرستان و طنین قطعه “دایه دایه وقت جنگ” تشییع و به زادگاهش خرم آباد منتقل شد و در تاریخ 2 مرداد 1389 طی مراسم باشکوهی با حضور پرشور مردم ،اهالی فرهنگ و هنر ، استاندار لرستان، فرماندار خرم آباد و برخی از مسئولان لشکری و کشوری با سخنرانی حسن شریعت نژاد فرماندار و قرائت پیام تسلیت حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط منصور احمدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خرم آباد در مقابل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تشییع و در قطعه هنرمندان آرامستان خرم آباد به خاک سپرده شد. مرحوم رضا سقایی یکی از ستارگان درخشان موسیقی لرستان است. که علاوه بر صدای شفاف و تحریرهای پرفراز و فرود و تبحر خاص در موسیقی مقامی و محلی دارای تعهد و تعصب نسبت به میهن و سرزمین خویش بود. صدای وی تکرار نشدنی است که همه لرستان وامدار صدای این هنرمند می باشد و همه به خاطر سادگی ها، پاکی ها و صداقت کودکانه اش دوستش دارند. مسئولین و مردم هنر دوست و قدرشناس این دیار برای پاسداشت مقام و منزلت زنده یاد استاد رضا سقایی در زمان حیات، بیماری و وفات ایشان بزرگداشت ها و مراسمات مختلفی را برگزار نمودند که برخی از این مراسمات بصورت خود جوش و مردمی بوده ولی دوسالی است که به همت انجمن موسیقی استان مزار این هنرمند فقید گلباران و اولین مراسم گلباران با حضور جمع کثیری از هنرمندان عرصه موسیقی، تئاتر ،سینما و تلویزیون، ادبیات، شعر و اصحاب رسانه و جراید و مردم علاقه مند به موسیقی و هنر برگزار و بیانه ای در سه بند صادر که خیابانی در شهر خرم آباد به اسم استاد مزین و جشنواره موسیقی به نام رضا و هرساله بزرگداشتی برای ایشان برگزار گردد که با تلاش ها و پیگیری مجدانه اعضای انجمن موسیقی و همکاری اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی لرستان ، شهرداری و شورای اسلامی شهر خرم آباد سردیس و خیابانی در شهر محل تولد استاد ساخته و نامگذاری گردید. روز چهار شنبه 20 خرداد ماه 1394 آیین بزرگداشت زنده یاد رضا سقایی باحضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون استاندار، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی لرستان،م سئولان فرهنگی، اعضای شورای اسلامی شهر خرم آباد ، معاونین فرهنگ ارشاد اسلامی، اساتید، هنرمندان، پیشکسوتان و علاقه مندان به موسیقی در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم آباد برگزار شد. در این آیین دکتر حمیدرضا حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در خصوص مقوله هنر به سخنرانی پرداخت و از خواهر استاد سقایی و داریوش نظری خواهر زاده ایشان قدردانی و در ادامه داریوش نظری باصدای دلنشینش با همراهی ساز حسن سالم و مهران ترک زبان قطعه ای از آلبوم جدیدش را بصورت بداهه اجرا نمود در ادامه دکتر احمدی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص علت جاودانگی مرحوم سقایی مطالبی را ایراد و بعد از آن حشمت فتحی همراه با پیانوی شهرام کیمیایی ترانه چوپان را در دستگاه اصفهان به یاد استاد اجرا و سپس دکتر سید سیامک موسوی در خصوص زندگی هنری استاد سقایی مطالبی را عنوان کرد؛ بعد از آن گروه موسیقی حرف تازه به سرپرستی منوچهر رحمتی نوازنده سنتور و صدای زنده یاد کیومرث صادقی، کمانچه حسن سالم تار حمید سلیمانی و تمبک شهاب خاکسار هنرنمایی نمودند و نثری در وصف استاد رضا سقایی توسط استاد کاظم علی پور قرائت گردید. در ادامه طنین صدای استاد ایرج رحمانپور و سرنای احسان عبدی پور با کمانچه همایون پشت دار و تنبک شهاب خاکسار بصورت بداهه در فضای سالن پیچید وپیام استاد علی اکبر شکارچی توسط مسعود بهرام نِژاد با طراوت خاصی قرائت شد و در پایان از سردیس و فیلم مستند زندگی نامه استاد رضا سقایی رو نمایی و لحظاتی سیدمحمد سیف زاده کارگردان فیلم رضا دوباره می خواند توضیحاتی در خصوص نحوه فیلم برداری و تهیه کنندگی این فیلم ارائه داد و مدت 50 دقیقه از این فیلم اکران شد. روز دوشنبه 24 اسفند ماه 1394آیین رونمایی از آلبوم دنگ دیر باحضور مسئولین و چهره های شاخص فرهنگی و هنری استان لرستان در فرهنگ سرای شفق تهران برگزار شد. در ابتدای مراسم محقق و پژوهشگر نامی تاریخ مطبوعات ایران استاد سیدفرید قاسمی در خصوص سجایای اخلاقی زنده یاد سقایی به سخنرانی پرداختند سپس حجت الاسلام حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در مورد حمایت از هنر و هنرمند و همیشه آواز استاد سقایی بر سازمقدم بوده سخنانی را ایراد نمودند و در ادامه گروه بداهه نوازی به نوازندگی همایون پشت دار(کمانچه)، احسان عبدی پور (سرنا) ، افشین فرامزی (تنبک) و مرتضی میر (دف)به اجرای موسیقی پرداختند. آلبوم دنگ دیر شامل قطعات لیلا ، اسمر ، گرگ و میش ، اسب اجل ( آواز علیدوستی ) ، دایه دایه ، زلف آشفته و کوش طلا با صدای زنده یاد رضا سقایی و نوازندگی “مانی آقا ملایی” نوازنده تار و بم تار، “محسن قاسمی” نوازنده تمبک، “ مرتضی میر” نوازنده دف و “همایون پشت دار” نوازنده کمانچه، آلتو و باس ” امین عباسیان ” و نوازنده سنتور تنظیم قطعات امین عباسیان و همایون پشت دار در فروردین ماه 1385 توسط شرکت نوای زاگرس منتشر شد. درج شده توسط : محمد ابراهیمی فرد/ دبیر سرویس فناوری و دانلود"میرملاس " ...
این کتاب های تازه را داغ داغ بخوانید
... یا بسا که نپنداشته ام که شعری بوده ام بایسته برای سرودن یا شایسته دمی که غنودنی مگر، تنها خودم برده ام هم در ساخت سرزمین که تابش و بارش همیشه اش کلام و کبوتر است هوای تازه و ترانه تَر است، یا شبنمی که بر شولای گلبرگ واژه ای... کتاب الفبای راز: مسأله سازهای شعر امروز ایران به قلم محمد ...
مردی که حالش خوب نیست؛ شاعری که با نیم قرن سرودن در بستر بیماری است
احمدرضا احمدی، شاعری که راهی تازه در شعر نوی ایران گشود و سال ها پس از سرودن، محافل ادبی به عمق نگاهش پی بردند و در موسپیدی به جایگاه حقیقی اش در ادبیات فارسی شناخته شد، تپش قلبش به شماره افتاد و بستری شد؛ مردی که بسیاری از عموم نه با شعر هایش که با صدای گرمش بر روی اشعار سهراب سپهری می شناسدش و با ابیات تنهایی اش حس و حال تازه ای گرفته اند. همین چند ماه پیش بود که احمدرضا احمدی هفتاد ...
رئیس احمد نعمانی؛ حکیمِ فارسی سرای هند
از اراده ی پا گذاشتن این شاعر در همان جاده تلقی کرد؟ آیا این عرض ارادت، نشان گر همان اراده نیست؟ شعر نعمانی در راهی گام می زند که سنت شاعران کهن پارسی سرا آن را هموار کرده است. بر همان منوال، تحمیدیه ها و مناقب، بخش عمده ای از شاکله ی محتوایی شعر وی را قوام بخشیده اند. دعا و مناجات با خدا یا التجا به پیامبر(ص) شعر نعمانی را تماماً به شعری دینی بدل کرده اند (شعرهای 1، 2، 4، 5، 6، 8، 9 ...
هنوز هم سرزمین شعریم؟
...، یک امر کیفی است و سنجیدن آن با معیارهای کمی، فقط آمار است. وقتی تعداد کتاب هایی که عنوان شعر دارند مبنای سنجش وضعیت شعر می شود و خبری از کیفیت شعر با روش های نقادی نیست، شعر در وضعیت تهی است. برای من کیفیت و میزان خلاقیتی که در فرم شعر می بینم، تنها معیار سنجش است و از این منظر، تعداد شاعران بسیار کم و تعداد کتاب های شعر، بسیار کمتر است. آزرم می گوید:شاید در این بین ناشرانی هم ...
کاوه دولت نیا: دومین آلبومم را با آهنگسازی همایون مجدزاده منتشر می کنم
...، با آنچه در آلبوم شنیده ایم تفاوت بسیاری دارد. او در این باره به موسیقی ما می گوید: برای این کنسرت علاوه بر قطعات آلبوم گل مرداب ، سه قطعه جدید هم در نظر گرفته ایم که عبارتند از حسرت از اشعار حافظ، لب خاموش با شعری از هوشنگ ابتهاج و یار خاموش که شعر آن را خودم سروده ام. موسیقی کنسرت پیش رو با آلبوم تفاوت بسیاری دارد و تنظیم ها را با کمک بچه های گروه، به روزتر کرده ایم اما ساختار دگرگون نشده است ...
اهل بیت(ع) به کسی بدهکار نمی شوند
از مداحان سنتی خوان مجزا کرد؛ بزرگش نخوانند اهل خرد/ که نام بزرگان به زشتی بَرَد " مداحی و تاریخ مداحی ایران داشته باشیم و آن هایی را که به صورت ترانه نوحه می خوانند، باید از مداحان سنتی خوان مجزا کرد؛ بزرگش نخوانند اهل خرد/ که نام بزرگان به زشتی بَرَد. وی ادامه داد: شعر باید در شأن اهل بیت و ائمه معصومین(ع) باشد. آیا حضرت ابواالفضل(ع) خصوصیاتی را داشته که مداحان در شعرهای ...
گروه های سرود چگونه تشکیل می شوند؟/ تلاش برای بازیابی میراث فراموش شده انقلاب
های سرود مراحل تشکیل و اجرای یگ گروه سرود را به رشته تحریر درآوردیم: *مرحله اول: انتخاب صداهای مورد نظر مربی سرود در وهله اول می بایست با دقت نظر و ظرافت از بین علاقمندان به سرود، متناسب با نیاز خود صداهایی را انتخاب کند که ساده ترین راه، اجرای چند بیت شعر و سرود با انتخاب خود شخص داوطلب است. معمولاً علاقمندان در ذهن خود با یک یا چند سرود و نغمه اُنس دارند، این بهترین راه ...
دراکولایی که نه می ترساند و نه می خنداند!
...، رازها ساخته محمد رضا اعلامی یا فیلمی مثل قتل آنلاین ساخته مسعود آب پرور، به فیلم دراکولا ی رضا عطاران رسیده. فیلمی که در تبلیغاتش نوید رفتن به سراغ سینمای وحشت را به مخاطب می دهد، اما وقتی به تماشای فیلم می روی به فیلمی طنز آن هم طنزی نصفه و نیمه برمی خوری. فیلمی بدون چارچوب که از همان سکانس اول بی هدف جلوه می کند و تماشاگر را به هیچ مرحله ای از شناخت شخصیت ها که البته بیشتر به تیپ ...
عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم رضوی: فیلم سازی کشف و شهود است
شاهد فیلم های بهتری نسبت به پارسال باشیم، حتما پیشرفتی رخ داده باشد یا اگر فیلم های بدتری نسبت به پارسال داشته ایم حتما پسرفت کرده باشیم. شاخص هایتان برای انتخاب فیلم ها چه بود؟ قطعا شاخص ما فقط محتوا نبود. فیلم هایی که فقط و فقط سوژه خوبی داشتند اما فرم و ساختار مشخص و روایت خوبی نداشتند، به هیچ عنوان جایگاهی در فیلم های انتخاب شده نداشتند. سعی کردیم حتما به سینماتوگرافی توجه ...
کار من عریان کردن واقعیت نیست
سینمایی بیشتری دارند. من وقتی که به فیلم به همین سادگی فکر می کردم از همان ابتدا فرمتش را در ذهنم داشتم. یعنی این طور نبود که بعدها درباره اش فکر کنم. یا در مورد فیلم یه حبه قند اصلا ایده، فرم و محتوا با هم به سراغم آمدند. من داشتم فیلم کوتاهی درباره فرش می ساختم و همین توجه به فرش و اینکه موتیف های بسیاری بارنگ های بسیاری با دقت و با تکثر حیرت آوری در کنار هم در پهنه ای نشسته اند و چشم نوازند و ...
بدون مرز و نقد و بررسی تجربه ای نو در سینمای ایران
انتخاب بازیگر شدیم. حاجی مشهدی در تکمیل صحبت های عسگری گفت: کاش امیرحسین همین قصه را می ساخت، چون بی شک در خلق فضای درام و احساسی اتفاق قابل توجه تری می افتاد. البته حال که ساخته نشده نمی توان برای آن حسرت و تاسف خورد چون فیلمی که در حال حاضر می بینیم تا اندازه زیادی قابل دفاع است. راجع به ریتم فیلم هم باید بگویم بار اول که بدون مرز را دیدم من هم حس کردم موتور فیلم دیر روشن می شود، ولی ...
می ترسم موسیقی به سرازیری برود
ترانه سرا شکل می گرفت. کمی از آن دوران بگویید. در آن زمان آهنگ به صورت جدا ساخته می شد و بعد از آهنگسازی شاعر آن را تکمیل می کرد و پس از تحویل با ارکسترتنظیم آن انجام می شد، درواقع هیچ اثری به همین سادگی ضبط نمی شد. آن دوران وقتی شعر و آواز به انجمن موسیقی راه پیدا می کرد چند نفراز استادان ( شاعر، آهنگساز و خواننده) روی آن بررسی می کردند و اگر شعرخوب نبود توصیه می کردند شعر تغییر یابد، در مورد ...
گفتگو با عوامل نمایش "چرا نازی پرواز کرد؟"
دهد و شک نکنید هنرمندی که خودخواه باشد، آثارش مخاطبان خاص خود را پیدا خواهد کرد و ماندگار خواهد شد. * آقای بابایی گفتید که اولین کارتان به شکل کمدی و تآتر آزاد بود. آن سبک را ادامه دادید؟ چرا؟ علی بابایی : خیر. ادامه ندادم و به طور کلی کمتر به کارگردانی پرداختم و تمرکزم را بیشتر به سمت بازیگری و سرودن شعر و نوشتن معطوف کردم و فکر می کنم در این حیطه موفق تر باشم. البته همین امسال نمایش ...
پست مدرنیسم دیگر مرا شاداب نمی کند
به صورت مستقیم در خصوص شعر به کار گرفتید؟ نه لزوما. ببینید، دیدگاه های فلاسفه پست مدرن چه با هم هم خوانی داشته باشند و چه نداشته باشند، اغلب مستقیما به شعر نمی پردازند. مسائلی که من پی شان را گرفتم مثل متافیزیک حضور ، تاویل متن ، ساختار شکنی ، آشنایی زدایی و غیره، لزوما سرمشقی برای سرودن شعر یا نوشتن رمان و به صورت کلی پرداخت ادبی نبوده و نیست. عمدتا مباحث فلسفی هستند، اما به ...
کیخسرو پورناظری: کاری به دیگران نداریم کار خودمان را می کنیم
برای آقای قربانی ساخته ایم هم به گونه ای بود که ایشان از عهده اجرای شان برآمده اند. اگر منظور شما این است که ساخته های من از آن فرم مقامی فاصله گرفته و شهری شده است خب من از همان ابتدا این کار را کرده ام و به سراغ آهنگسازی رفتم و آهنگسازی هم یعنی کار نو ساختن وگرنه به آن آهنگ نمی گویند. من بر اساس حس و حال ساز تنبور آهنگسازی کرده ام و کاری به مقام هایی که اجرا می شود و وجود دارند نداشته ام، مگر از ...
واکنش پدر و پسران به کمای شجریان،مرگ کیارستمی و فیش های حقوقی
، همان طور که آقای شجریان در یکسری از اتفاقات خیلی سفت پشت مردم ایستادند و تعاملی نکردند. سهراب: نکته ای که فکر می کنم باید به آن توجه شود، عکس العملی است که در جامعه می بینیم که اندازه اش خیلی کوچک تر از آن اتفاق است. کیارستمی برای من یک جایگاه است، ممکن است هنرش را دوست داشته باشم و یا دوست نداشته باشم، او جایگاهی دارد که باصلاحیت در آن قرارگرفته است وفردی که در آن جایگاه دچار این اتفاقات ...
اهداف دات بازار
محتوا به زبان محلی دارند برای تعامل به زبان و خط محلی تنظیم شده ند (مثلا سایت های تجارت الکترونیک که اجازه پر کردن فرم می دهند). دات بازار با این گرایش به تعامل آنلاین با زبان محلی سازگار است و از آن حمایت می کند. بهبود شناسایی دامنه : از جمله دلایل مهم و معتبر برای داشتن دامنه مرتبه اول به خط محلی این است که راحت تر در حافظه کاربران محلی می مانند و برای آنان معنی دارترند. به علاوه، با ...
گلکسی نوت 7؛ پرچمداری که احتمالا آینده گوشی های هوشمند را تغییر می دهد
. سامسونگ رهبری را بر عهده می گیرد این تازه اول راه سامسونگ برای تبدیل شدن به تعیین کننده ی فرم فکتور گوشی های هوشمند در چند سال آینده است. ضمنا سامسونگ برای دستگاه های پرچمدار بازار نیز برنامه هایی دارد. این کمپانی قصد دارد تا چند وقت دیگر گوشی های هوشمند تا شدنی خود را به بازار بفرستند. همان طور که بلومبرگ در ماه گذشته گزارش داد، ممکن است سامسونگ 2 دستگاه با قابلیت ...