سایر منابع:
سایر خبرها
ادعای خالی بودن خزانه دولت با حقوق های نجومی مدیران همخوانی ندارد/ غارتگران بیت المال به ارزش های دینی ...
چنین مشکلاتی نخواهیم داشت. چنانچه رهبر انقلاب فرمودند که مبارزه با فساد همایش نمی خواهد بلکه عمل می خواهد. علی رحیمی ادامه داد: مدیران و مسئولان کشور می توانند به نهج البلاغه مراجعه کرده و نحوه برخورد حضرت علی(ع) را با منصوبان خاطی خود در راس حکومت ببینند. وی بیان کرد: جای تعجب است که برخی از مدیران کشور دریافت حقوق های نجومی را توجیه می کنند و آن را عادی می پندارند. ...
برخورد قاطع با مفاسد مالی مطالبه جدی مردم است
بیهوده است. بررسی زندگی امام صادق(ع) وی شهادت امام جعفر صادق(ع) در 25 شوال را از جمله مناسبت های پیش رو در هفته جاری برشمرد و گفت: امام صادق(ع) تحرک سیاسی فراوانی داشت. امام جمعه کرج اعزام مبلغان به بلاد اسلامی برای توسعه فرهنگ شیعه در جهان را از دیگر اقدامات ارزشمند امام جعفر صادق(ع) مطرح کرد و افزود: آن حضرت با روش خود جامعه شیعه را حفظ و توسعه داد که این عمل عین ...
اولویت مبارزه با قاچاق برخورد با دانه درشت ها باشد
سوگ امام صادق(ع) برپا شده است امامی که در آن جامعه پر از آشوب مذهب حقه جعفری را تثبیت کرد و بر دشمنان و منافقین فائق آمد و ما با شرکت در مراسم عزای آن امام همام می توانیم ذره ای از زحمات و خدمات ایشان را جبران کنیم. نایب رئیس شورای عالی حوزه با اشاره به فیش های حقوقی نجومی برخی مسؤولان گفت: مساله ای که باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد برداشت های ظالمانه از بیت المال است که اذهان مردم ...
چهل حدیث نورانی از امام صادق(ع)
...، من وصف عدلا ثم خالفه الی غیره. پشیمان ترین شخص در روز قیامت، کسی است که برای مردم از عدالت سخن بگوید، اما خودش به دیگران عدالت روا ندارد .(وسائل الشیعه،ج15،ص295) 12- امام صادق علیه السلام فرمودند: علیک بالصمت، تعد حلیما،جاهلا کنت او عالما، فان الصمت زین لک عندالعلماء و سترلک عندالجهال. عالم باشی یا جاهل ، خاموشی را برگزین تا بردبار به شمار آیی . زیرا خاموشی نزد ...
هیچ کجای انگلیس از گزند جرائم ناشی ازتنفر به دلیل برگزیت در امان نیست
برنهام وزیر کشور کابینه در سایه در گفت وگو با ایندیپندنت نیز ضمن تائید یافته های این گزارش گفت: کاملا مشخص است که دولت انگلیس، به ویژه 'ترزا می ' نخست وزیر جدید کشور مسئول تشدید فضای تنفر در جامعه هستند. وی عنوان کرد: موضع گیری ترزا می در خصوص عدم تضمین وضعیت حقوقی اتباع اروپایی پس از همه پرسی 23 ژوئن کاملا مشهود است؛ و لذا نتیجه این رویکرد سبب شده است که به کودکان در خیابان و یا مدرسه ای که ...
فرهنگ غربی عامل فروپاشی خانواده
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ آیت الله زین العابدین قربانی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه رشت که در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد,ضمن دعوت به تقوای الهی با بیان اینکه بهترین کلام,کلام خدا است اظهار داشت: در آستانه شهادت رئیس مذهب امام صادق(ع) هستیم. وی با اشاره به نقش امامان معصوم در تبیین حقایق دین گفت : در روایات آمده امام علی(ع) چون با سرچشمه وحی پیامبر ...
یکی از راههای مقابله با بیکاری ، فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای است
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از رودسری ها ، امام جمعه رودسر در خطبه های نماز جمعه امروز این شهر پس از دعوت همگان به تقوای الهی گفت: نباید امام جعفرصادق(ع) را موسس مذهب شیعه دانست ، موسس مذهب شیعه پیامبر اکرم(ص) بودند و رئیس مذهب شیعه در هرزمان امام همان عصر می باشد. حجت الاسلام محمدعلی دستجردی در ادامه به فلسفه وجودی "امام " در جامعه پرداخت و افزود: انتقال معارف الهی به ...
حقوق بشر ابزاری در دست آمریکا ؛ جبهه استکبار به دنبال حذف علما است
خرم آباد – نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: حقوق بشر تنها یک شعار تو خالی در دست کشورهای قدرتمند بوده و ابزار دست آمریکا است. به گزارش پرس شیعه ؛ آیت الله سید احمد میر عمادی در خطبه های این هفته نماز جمعه خرم آباد در مصلای الغدیر این شهر در سخنانی با سفارش همه به تقوای الهی اظهار داشت: تقوا سبب دستیابی انسان به مقامات عالی می شود. وی بیان داشت: بر ...
همراه افرادی که در مقصد، مشترک اما در مسیر و رویه با انسان اختلاف دارند، نباید شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام محمد صباحی، خطیب موقت جمعه کرمان، امروز(8 مرداد) در خطبه های نماز جمعه این هفته کرمان، نامه 31 نهج البلاغه را مورد اشاره قرار داد و گفت: حضرت در خطاب به امام مجتبی علیه السلام می فرمایند برای تامین زندگی نهایت تلاش خود را به کار ببر و انباردار مردم نباش . وی با بیان اینکه در قیامت سه سئوال از انسان می شود، اینکه عمر خود را چگونه ...
مشورطیت به دلیل اختلاف ها کشور را به استبدادکشید
جمعه کرمان در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه امروز با اشاره به نامه 31 نهج البلاغه گفت: امیرمومنان در این خطبه بر نهایت تلاش برای تامین زندگی اشاره می کنند و می فرمایند انباردار مردم نباشید . وی اظهار کرد: این فرموده حضرت علی (ع) به این مضمون است که زحمت دنیای ما باید فایده اخروی داشته باشد، آخرت ما تنها نماز، مناجات و روزه نیست، بلکه کار درست نیز بهره اخروی دارد. صباحی ...
حقوق های نجومی مصداق بارز شبیخون به بیت المال است
... وی ادامه داد: همچنین قوه مقننه باید راهکاری قانونی به منظور جلوگیری از بروز فسادهای مالی ارائه دهد و قوه قضائیه نیز در برخورد با این افراد سرعت، جدیت و قاطعیت را در دستور کار خود داشته باشد. امام جمعه بروجرد با اشاره به اینکه مطالبه مردم برخورد قاطع با غارتگران بیت المال است، تصریح کرد: مسئولان دست از حمایت های بی حد و اندازه از نزدیکان متخلف خود بردارند. ترابی یادآور شد ...
آمریکا خواستارحج آمریکایی است/حقوق بشردرسایه حکومت اسلامی تامین می شود
به گزارش موج رسا , به نقل از ایجرود خبر، حجت الاسلام محمد باقر مقدمی امام جمعه ایجرود در خطبه های امروز نماز جمعه ایجرود با بیان اینکه حقوق بشر در حال حاضر به شعار تو خالی در دست کشورهای به ظاهر قدرتمند غربی تبدیل شده است، اظهار داشت: با آن شعار پوچ بر سر مخالفان خود می کوبند اما اصلی ترین و جدی ترین ناقضان حقوق بشر خود مدعیان حقوق بشر هستند با این حقوق بشر ظالمانه و غیر انسانی و ضد دینی عمل می ...
تشکر بابت اشتغالزایی 100 هزار نفری برای آمریکایی ها
به نظام فقط این نیست که مثل منافقان یک جا را بمب بگذارند، انواع و اقسام داریم این هم یک نوع است. فاطمه: به آقای آخوندی بگویید دست از سر دولت قبل بردارد. ایشان فقط می خواهد آنها را ببرد زیرسئوال.نه آقا. باز هم گلی به جمال آنها که ما را درک کردند. شماکه اصلا نمیخواهی تصور وضعیت سخت ما مردم حقوق بگیر و مستمری بگیرو از همه بدتر،مستاجر را تو ذهنت خطور بدهی.فرض کن بچه خودتم جزو ماست .بگذار ...
امیدواریم خداوند انتقام حاجیان را از حکومت داعشی آل سعود بگیرد/ دریافت حقوق های نجومی توسط برخی، تبلیغات ...
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس, آیت الله زین العابدین قربانی امروز در خطبه های نماز جمعه رشت با تسلیت شهادت امام صادق(ع) و تشریح دوران امامان، اظهار کرد: پس از پیامبر اکرم(ص)، امام علی (ع) به مدت 25 سال خانه نشین شد. وی با بیان اینکه 11 هزار کلمه قصار از امام علی(ع) و نهج البلاغه باقی مانده است، افزود: شرایط زمان ائمه و امام صادق (ع) اجازه نمی داد حقایق دین برای ...
روایت متفاوت از احمدی نژاد 95: هیچ یک از جلساتش انتخاباتی نیست! مخالف برجام هم نیست/ شغل کامران دانشجو و ...
را مکلف به ایجاد شغل، آموزش و بهداشت رایگان کرده است. در حالی که هیچ کدام از آن ها فراهم نشده و برای مردم رایگان نیست. شما به عنوان استاد حقوق در دانشگاه، فکر می کنید دولت یا حاکمیت از بودجه کافی برخودار است که بخواهد موارد رایگانی که در قانون اساسی اشاره شده را برای مردم فراهم کند؟ اوایل انقلاب امام خمینی (ره) و افرادی که قانون اساسی را نوشتند واقعاً عقیده داشتند که آموزش و ...
آیت الله مکارم: بلای بزرگ دنیا رشوه خواری است
: افراد بسیاری آرزو دارند در این مسیر قرار بگیرند اما نمی توانند؛ خداوند به شما لطفی داشته است تا در این مسیر قرار بگیرید و نامتان شاگردان امام صادق و امام باقر(ع) باشد. وی افزود: ما در زمانی زندگی می کنیم که نیاز به علوم اسلامی از هر زمان دیگری بیشتر است، در گذشته شبهات کم بود اگر هم وجود داشت در منطقه محدودی بود، اکنون شبهات زیاد است و به وسیله رسانه های مدرن از شرق به غرب و از غرب به شرق ...
تأملی در آموزه های سبک زندگی امام صادق(ع)
...> با مراجعه به سیرۀ عبادی آن حضرت می توان دریافت احیاء و بازسازی سبک زندگی توحیدی در جامعۀ آن زمان، به عنوان یکی از راهبردهای کلیدی امام صادق(ع) مطرح بوده است به نحوی که آن بزرگوار با خود سازی و عبادت خالصانه و ملکوتی توانست صحنه های شکوهمندانه از صعود یک بنده راستین خداوند به درجات رفیع آسمانی را به منصۀ ظهور رساند. ابو ایوب می گوید: امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) آن گاه که به ...
رضاشاه چگونه بدون جنگ چوب حراج به خاک ایران زد
... نمایندگان مجلس در این زمینه اعتراضی نمی کنند؟ وضعیت جامعه به گونه ای بود که به خاطر تغییر سلطنت در یک شوکی به سر می برد و در دوره فترت(یعنی بین مجلس پنجم و ششم) این قرارداد منعقد می شود. در آن موقع می بینیم که حکومت پلیسی کم کم شکل می گیرد و مرحوم مدرس ترور می شود. با این وجود باز اعتراض هایی داریم. حتی صادق مستشارالدوله، کسی که رئیس مجلس موسسانی است که رضاشاه را به ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
سیره عملی و اخلاقی امام جعفر صادق (ع)
کلام شیرینش چکیده و در قلب مبارکش شکوفیده،درس اعتماد به نفس و قناعت و فریادرسی و رضایت به قضا وقدر الهی ، و تواضع و فروتنی و قداست و ارج نهادن به دیگرانو محافظت از اسرار مردم و دفاع از کرامت خود و اجتناب از تعدی و سلطهگری و احترام نهادن به مسلمین و دوری جستن ازنادانی و همراهی با دانایی به انسان آموخته، سیره عملی و اخلاقی امام صادق (رضی الله عنه)در مورد همزیستی و مردم سالاری وجامعه صحیح و ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
این امام درسینه های ماهمه دارالزیاره داشت سید هاشم وفایی امروز، روز ناله و اندوه و ماتم است امروز، روز ناله و اندوه و ماتم است روز عزای اشرف اولاد آدم است چیزی شبیه روز حسین و محرّم است باز این چه شورش است که در خلق عالم است ای دل که در حریم تو اندوه کربلاست اندوهبار حضرت صادق، دلِ خداست ...
زن مظهر خلاقیت الله
گفته شود عقب نگه داشتن زن ها به سود خانواده نیست، منطقی است و نا آگاهی و کوته نظری زن نسبت به معارف الهی و مقام انسانی او به معنای کوته نظری و عقب ماندگی اهل خانه و حتی اهل استان و کشور است ولی خوشبختانه روزگار، فرصتی پیش آمد و لطف خدا یار گردید و رهبری به اوصاف انبیاء دلسوز و شجاع مانند امام خمینی هدایت امت را به عهده گرفت و مردم را از خواب غفلت بیدار کرد و از حالت مسخ و مستی به هوش آورد و پرده ...
بغض حافظ ناظری در جشن تولدش +عکس
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، یادآوری رامبد جوان برای حمایت از تولید داخلی و نوید راه اندازی کمپینی با این عنوان آغازگر خندوانه ای دیگر بود. در ادامه هم کمدین جدید خندوانه رضا احسان پور آمد و با شعار ساندویچ کثیفش می چسبد ، خاطره رفتن به یکی از همین ساندویچی های کثیف را با آب و تاب فراوان و به شکل تصویری توضیح داد. اما اتفاق جذاب شب گذشته حضور حافظ ناظری آهنگساز و خواننده به نام کشورمان در این برنامه بود. وی پس از این که در جایگاه مهمانان حاضر شد ابتدا از 16 سال زندگی در خارج از کشور گفت و اظهار کرد که از 19سالگی این هجرت را انجام داده است. ناظری در مورد دلیل اینکه توانسته این هم سال از کشور و خانواده اش دور بماند، گفت: وقتی انسان هدفی داشته باشد همه چیز را برای رسیدن به آن تحمل می کند. من در این 16 سال 10 سال ایران نیامدم و حدود 9 سال پدر و مادرم را ندیدم. حتی جالب است که در این مدت 9سال مریض هم نشدم و همه این ها نتیجه وجود همان نیرویی است که گفتم. وی درباره پدرش اظهار کرد: پدر من شبیه هیچ کسی نیست و هنرمندی است که از لحاظ تفکر و همه چیز متفاوت است و من شانس این را داشتم که به واسطه او در منزلی بزرگ شوم که مثل دانشگاه بوده و مدام میزبان شعرا، فلاسفه و هنرمندان بزرگ بوده است. ولی هر دو ما لیدر هستیم و رهبری می کنیم به همین جهت وقتی که با هم همکاری داریم گاه اتفاقاتی میافتد که به خاطر تفاوت دو نسل متفاوت است و این مورد گاه با موضوعات مختلفی خود را نشان می دهد. یکی دیگر از صحبت هایی که در ادامه این گفتگو مطرح شد به کم کاری فعالان موسیقی ما برمی گشت، موضوعی که حافظ راجع به آن عنوان کرد: من خودم را جزو خوش شانس ترین هنرمندان می دانم. چون ایرانیم و مردمی داریم که بی توقع حمایتت میکنند، این در حالی است که در کشورهای دیگر دوبار که اثر و اجرای بدی از خواننده مورد علاقه ات ببینی دیگر به کنسرتش نمی روی ولی اینجا به لطف مردم این طور نیست. با همه این ها من فکر میکنم هنرمندان ما تنبل اند و دنبال تحقیق، مطالعه، نوآوری و ... نیستند. در حالی که پیام هنر مهم است و نباید به آن تنها به چشم پول نگاه کرد. اینگونه وقتی شما حرف جدیدی برای گفتن در کنسرتت نداری نباید بیایی و این یکی از مسائلی است که زیاد به چشم می خورد. وی ادامه داد: خیلی ها به من می گویند کم کار می کنی و فقط یک ناگفته دادی و تمام، اما نمی دانند 15 سال روی این ناگفته مطالعه و فکر شده است. پس از این او در پاسخ به رامبد در مورد خواسته اش اظهار کرد: خواسته های من مثل پوست مار هستند، مدام نو می شوند و در یک موضوع نمی مانم چرا که نباید به چیزی که بدست می آوریم بسنده کنیم. این نگاه باعث می شود تا ابد مدام بالا و بالاتر بروی. اما در 10 ثانیه لبخندی که برگزیده این بارش حسن رفیعی شده بود ناظری سعی کرد متفاوت این کار را انجامد دهد و با چشمش این خنده را به مردم برساند. حافظ ناظری همچنین در ادامه گفت که من خیلی موسیقی گوش نمی کنم چرا که دائم در مغزم آهنگ است و حتی برای خواب باید نیم ساعت چراغ ها خاموش باشند تا این سرو صداها آرام شوند! جوان هم در این راستا از او خواست تا یکی از همان صداهای داخل مغزش را بیرون بریزد و این بهانه ای برای اجرای قطعه کوتاهی از وی شد. در این بین رامبد از شکل گیری ناگفته ای پرسید که با یک کمپانی معروف کار شده و ناظری هم بیان کرد: .جهان غرب از ایران تصویر درستی ندارد و ما باید کاری کنیم تا این نگاه تغییر کند. این همان نیرویی بود که من را آن جا کشاند. او در ادامه از بتهوونی گفت که هنگام تهیه موسیقی کلاسیک و در دوران دانشکده، مدام عکسش را روی سی دی های کمپانی سونی تجسم می کرد و او را به این فکر وا می داشت که آیا می شود روزی عکس یک ایرانی روی این سی دی ها نصب شود. وی اضافه کرد: چند سال بعد این اتفاق افتاد و آن زمانی بود که با پدرم کنسرتی داشتیم و از ما خواستند تا پروژه ای را با هم انجام دهیم. کار به این جا که رسید گفتم باید برای کشور بهترین کار را ارائه دهم برای همین سعی کردم با کمک سونی بهترین ستاره های دنیا را برای ایران جمع کنیم، به همین دلیل ساخت این مجموعه و ارائه آن 5 سال طول کشید. من با دقت و سختگیری که داشتم کاری کردم که همه قطع ارتباط کردند. بهترین موسیقیدان ها می زدند و می گفتم فلان جا مشکل دارد و این دست حساسیت ها تا این حد وجود داشت تا بالاخره بعد از 5 سال منتشر شد و توانست در مجله بیلبوردی که هر 7 هفته پر بازدیدهای موسیقی کلاسیک جهان را معرفی می کند جزو سه موسیقی برتر کلاسیک جهان قرار بگیرد. حافظ همچنین از توانمندی های انسان گفت و اظهار کرد: اگر آدم واقعا به خودش و درون خودش باور داشته باشد امکان ندارد به جایی نرسد. خود من واقعا از زیر صفر شروع کردم، همیشه مثل سرباز و جنگجو بودم، الان روزی 22 ساعت کار می کنم. حال بازهم می گویم هیچ وقت یاس و ناامیدی ...
برخی مصاحبه های کتاب جنبه تبلیغاتی دارند/ لزوم بررسی نحوه رسیدن زنان نماینده به خواسته هایشان
.... توجه به بحث طولانی بودن مبارزات سیاسی زنان که مثلاً در آمریکا 72 سال، در انگلیس 51 سال و در فرانسه 157 سال طول می کشد تا زنان به حق رأی دست یابند، به این نکته اشاره می کند که به دست آوردن حقوقی چون حق رأی، نیازمند تلاش و کوشش است. به دلایل امام خمینی (ره) برای مخالفت با لایحه انجمن های ایالتی ولایتی، جامع تر پرداخته شود او با اشاره به تأسیس و گسترش مدارس دخترانه تصریح کرد: بهتر ...
رشوه و حاکمیت ثروت های نامشروع بلای امروز جهان شده است/ نظم، پشتکار و اخلاص؛ رمز موفقیت در طلبگی
تفکر و تدبر و اندیشیدن در قرآن کریم وجود دارد و این تکرارها مسائلی نیست که بتوان ساده از کنارشان گذشت. حاکمیت ثروت بر جهان وی در ادامه تصریح کرد: بعد از پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلّم جانشین آن، حضرت علی علیه السلام نیز بر این امر بسیار تاکید کرده اند؛ به نهج البلاغه توجه کنید که مملو از این روایات است، مانند کلمه قصاری که حضرت، علم را بر مال برتری می دهند، این در حالی است که امروزه مال ...
مسجدی که امام زمان (عج) در آن نماز خواند/ صاحب این مسجد کیست؟
(علیه السلام)؛ امام صادق(علیه السلام) فرمود: هیچ یک از همراهان علی(علیه السلام) حق آن حضرت را نشناختند، مگر صعصعه و یارانش. 2. خطیب؛ دانشمندان تاریخ و رجال، وی را به فصاحت و بلاغت و استادی در فنّ سخن ستوده اند و به او عنوان خطیب داده اند. علی(علیه السلام) نیز در نهج البلاغه در مورد او می فرماید: هَذَا الْخَطِیبُ الشَّحْشَحُ... ؛ این خطیب ماهر و توانا... ابن ابی الحدید می گوید: این ...
عمل گرایی در ذات انقلابی گری است/ بی تفاوت ها غیرانقلابی هستند
ایم و می توانیم دوباره یک قرارداد دیگر بنویسیم و قرارداد بعدی را تغییر دهیم و بگوییم از این به بعد مردم با چراغ قرمز حرکت کنند و با چراغ سبز بایستند . اما یک فلسفه حقوق طبیعی داریم که نگاه اسلام بیشتر به این فسلفه نزدیک است؛ در این فسلفه بایدها و نبایدها ریشه در نظام تکوینی و نظام طبیعی عالم دارند. نظام دینی، روایات، احادیث و فلسفه ما هم می گویند که همه بایدها و نبایدهای تشریعی ما مبتنی بر مصالح و ...
چرا می گوییم شیعه جعفری؟
حتی در حوزه های فکری و عقیدتی نیز زمینه ظهور جدی در اختیار ایشان نبود. کدام یک از خطبه های مفصل و مهم نهج البلاغه، در دوران بیست وپنج ساله خانه نشینی امام(علیه السلام) ادا شده است؟ مردم حتی در دوران حکومت حضرت علی(علیه السلام) نیز تبعیت و انقیاد جدی نسبت به ایشان نداشتند، چه در امور دینی و چه در امور حکومتی. تفصیل این سخن فرصتی دیگر می طلبد. وقتی عرصه بر علی بن ابی طالب چنین تنگ باشد، وضعیت ...
امام صادق در مواجهه با مذهبی نماها و انقلابی نماها
به گزارش انصاف نیوز، حجت الاسلام هادی سروش، استاد حوزه در یادداشتی به مناسبت شهادت امام صادق ع نوشت: افراد فاقد حقیقت که برای دست یابی به منافعی، به ظاهر سازی رو می آورند با روش دگم و تحجر و سخت اندیش به رسم نیاکان خود وارد صحنه های دینی و سیاسی می شوند و خود را مذهبی به تمام معنا یا انقلابی چند آتشه نمایان می کنند. در زمان حضرت صادق (ع) این افراد بودند و داشته های خود را ...
چگونگی پیدایش تکفیر و خارجی گری
من همراه او بودم. پس از صدور دستور جنگ از امام علی (علیه السلام) اسیری از آنان گرفتیم و وقتی او را دیدم تمامی صفاتی که پیامبر گفته بود در او دیدم. روایتی دیگری احمدبن حنبل نقل می کند که: لا یزالون یخرجون حتی یخرج آخرهم مع الدجال ؛ خوارج هم چنان قیام می کنند تا وقتی که آخرین نفرشان با دجال خروج کند. شریف الرضی در نهج البلاغه روایت می کند: هنگامی که جنگ با خوارج تمام شد به حضرت خبر ...