سایر منابع:
سایر خبرها
اجازه می دهم شریعتی با من سخن بگوید؛ روشنفکران را نمی بخشم!
به گزارش سرمدنیوز: بیژن عبدالکریمی در نشست هم اندیشی انسان جامعه تاریخ در نگاه شریعتی که روز چهارشنبه 6 بهمن در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، به سخنرانی پرداخت. روزگار شریعتی با روزگار ما تفاوت دارد وی بحث خود را با بیان این که روزگار ما با روزگار شریعتی تفاوت های بنیادین دارد، آغاز کرد و گفت: افق تاریخی و معنایی روزگار ما با افق تاریخی و معنایی روزگار ...
طنز در ادبیات ایران؛ از حافظ شیرازی تا گل آقا
می و میخانه و ساقی خمار، هر سه را فرو می برند و باز طلبکار ملت اند. سابقه طنازی ایرانیان، نه از سر شوخ و شنگی و دلسیری تاریخی و نه به دست تلخکان درباری که در هجو و هزل زیردستانی است که امیران و خواجگان را نقل و نبات نثار کرده اند و شرمساری از اهل و عیال را در شرمنده کردن اصحاب جلالت و ارباب نعم دیده اند. سابقه هجویه های سروده شده در ذم سرداران قبایل مهاجم نخستین نمونه های طنزآوری است. در سده ...
نکات مهم مدیرحوزه های علمیه درباره تحول و توسعه اجتهاد برای پاسخ به پرسش های تازه
. در این حوزه ها باید فقهی پایه ریزی شود که اصول روابط انسان ها را بیان کند. البته در این سطوح هم ضوابط دقیق و مشخصی نداریم. یکی از کارهایی که باید در عناوین موجود در فقه میان فردی انجام شود، این است که سطوح مزبور در هر عنوان مشخص گردد. آیت الله اعرافی با بیان این که اگر می خواهیم در روابط میان فردی، علوم اجتماعی، روان شناسی و... نظر اسلام را استخراج کنیم، به انجام دادن این کار نیاز داریم ...
شریعتی توانسته جامعه ای قوی بسازد/ در جستجوی یک مکان شرقی
به گزارش خبرنگار مهر ، آیدین ابراهیمی در نشست هم اندیشی انسان، جامعه و تاریخ در نگاه شریعتی دیروز چهارشنبه (6 بهمن ماه) که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد با عنوان واسازی یک جامعه از طریق فرم های اجتماعی: شریعتی در جستجوی مکان شرقی سخنرانی کرد و با تاکید بر این که بحثش در حیطه علوم اجتماعی قرار می گیرد، گفت: امکان وجود یک جامعه پیش فرض مسلمی است برای به رسمیت شناختن دیگری. در ...
چرا سروش از مرده دوستانش هم نمی گذرد؟!
. عَلَم شکنی ها را می دید و دم برنمی آورد. - کارنامه علمی دکتر شریعتمداری همان قدر درخشان بود که کارنامه سیاسی اش. کتاب منطق تئوری تحقیق را که اهم کتاب های جان دیویی است، به پارسی درآورد که ای کاش درنیاورده بود. - کتابی هم به نام فلسفه نوشت که خبر چندانی از فلسفه دانی او نمی داد! - از وایتهد هم چیزهایی ترجمه کرده بود که خود به نامفهوم بودنشان اذعان داشت. - روزی شمس در گوش من ...
زبان فارسی از مسائل فلسفی پیام ساخت
نتیجه دو پهلو بودن معنی آنها در نزد شعرای گذشته به ویژه حافظ افزود: شعر در معنای فلسفی و حکمی ما دو تا قصه دارد که قدما به آن غرض اولی و اغراض ثانویه می گفتند. غرض اولیه آن چیزی است که چشمتان می بیند و گوشتان می شنود. اما شعر بیش از یک معنا دارد. به همین دلیل است که حافظ تا این اندازه اهمیت دارد. چون که غالب شعرهای او چند معنی است. غرض اولیه آن مصالحی است که شما از آن استفاده می کنید که پیام ...
زبان و قومیت در ایران از نگاه یک زبان شناس ارمنی
نمی کرده حتی در خراسان. زبان فارسی در نقش یک lingua franca بوده و مردم را به هم پیوند می داده است. بنابراین وقتی شما می گویید من شاهنامه را می فهمم این بدین معنی نیست که زبان فارسی رشد نکرده است، خیر. زبان های ایرانی هم به سرعت رشد می کنند و متحول می شوند. ببینید حتی وقتی زبان فارسی به عنوان koine یا زبان ادبیات و علم به خود فارس برگشت، مردم دیگر این زبان را نمی فهمیدند، چون در خود شیراز یا فارس ...
اقتصاد دانش بنیان، روح توسعه است
این هدف شکل گرفت و ما سعی داریم که از ابعاد مختلف بین رشته ای به مسئله فناوری نگاه کنیم، ضمن اینکه دغدغه ما، پیشرفت کشور است؛ ازاین رو، صرف فناوری اگر نتواند ثروت خلق کرده و به حل مسائل و نیازهای کشور کمک کند، ارزش ذاتی ندارد ولی اینکه چگونه این اتفاق بیفتد، یکی از مسائل است. از سویی چون موضوع موردنظر بین بخشی یا فرابخشی بود، به این معنی که باید هم به حوزه صنعت و کشاورزی و هم تولید و خدمات بپردازد ...
دموکراسی و بلای سیاه
مشورتی علوم رئیس جمهور ایالات متحده حدود نیم قرن پیش در 1965 هشدار داده بود، نژاد بشر در مصرف منابع انرژی ناخواسته تجربه گسترده ژئوفیزیکی ای را به اجرا گذاشته است. انسان با سوزاندن سوخت فسیلی انباشت شده طی 500 میلیون سال گذشته در چند نسل، مقدار گاز کربنیکی را وارد اتمسفر زمین کرده که تا سال 2000 انتظار می رفت میزان تراکم آن در جو را تا 25 درصد افزایش داده باشد. زمانی که تولید انرژی به ...
تلقی مان را از فلسفه تغییر دهیم
...، باید نخست علم فلسفه را فرابگیریم اما نباید در آن متوقف شد. همه علوم سودمند هستند اما سودمندی در برخی از علوم همچون فیزیک، شیمی و... وجهی ملموس تر دارد اما شاید سودمندی فلسفه آنچنان که هست، محسوس نباشد. من نمی دانم فلسفه سود دارد یا ندارد؛ آنچه می دانم این است که افلاطون و ارسطو بنایی گذاشتند که مدینه یونانی منقرض شد. فلسفه به قول مولانا هم می تواند ویرانگر و هم بنیانگذار باشد و در عین ...
گفت وگوهای رئیس شیخیه با شاهزادگان و علمای تهران در سال 1275 ق
های نامتعارف از آن بسیار زیاد شده بود. به هر حال قرن سیزدهم از این جهت مهم است، و شما بخشی از این تصویر را در این رساله که مرور بر دیدگاه های حاجی محمد کریمخان قاجاری، رئیس شیخیه است، می توانید ملاحظه کنید. 3. داستان شیخیه، از رهبر نخستین آن، شیخ احمد احسایی آغاز شد. وی به سال 1166 در احسا متولد شده و در سال 1242 در مدینه درگذشت. علائق وی بسیار خاص و علاوه بر علوم دینی، به علوم غریبه، عرفان ...
مجتهدی: عطش خوانش متون فلسفی در ایران واقعی نیست
، پژوهشگر پیشکسوت حوزه فلسفه، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و چهره ماندگار فلسفه در ایران گفت وگو کردیم که در ادامه می خوانید: در آغاز تاریخچه ای را از خوانش متون فلسفی غرب در ایران ارائه کنید؟ آثار اصلی و مهم فلسفی غربی در ایران کم است درباره فلاسفه و تفکر آن ها، در ترجمه شمار متفکران غربی بیش تر است. یکی از قدیمی ترین آثار فلسفی غربی ترجمه شده در ایران ...
شیوه های ارتباط پیامبر و قرآن با مخاطب
. 7. انبیاء: 72-73 (ترجمه ی الهی قمشه ای). 8. شوری: 51 (ترجمه ی فولادوند). 9. وَکَلَّمَ اللّهُ مُوسَی تَکْلِیماً : و خدا با موسی آشکارا سخن گفت. نساء: 164 (ترجمه ی فولادوند). 10. فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِیَ یَامُوسَی * إِنِّی أَنَا رَبُّکَ فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُویً * وَأَنَا اخْتَرْتُکَ فَاسْتَمِعْ لِمَا یُوحَی : چون (موسی) به آتش نزدیک شد، ندا ...
جنگل های بارانی تا یک قرن دیگر از زمین محو می شوند
سرعت سرسام آور تخریب جنگل های بارانی به قدری است که ممکن است در 100 سال آینده آنها را از دست بدهیم. به گزارش ایانا از گاردین، با نرخ فعلی جنگل زدایی، جنگل های بارانی در یک قرن آینده محو خواهند شد. توقف تغییرات آب و هوایی یک هدف دست نیافتنی باقی خواهد ماند مگر آنکه کشورهای فقیر به حفظ این جنگل ها اقدام کنند. اگر شما می خواهید اثرات تغییر آب و هوا را ببینید بر فراز جنگل های ...
مصطفی ملکیان:جای فرزانگان در زندگی امروزی ما خالی است/ هیچ سبک زندگی ای نیست که در آن هزینه ای وجود ...
که وجه شاد زیستن در زندگی شخصی شما انگار غایب است. گفتم شما خودتان نقض حرف خودتان هستید به جای این که انسان شادی باشید با زندگی با معنا، من شما را انسان غمگینی می شناسم با یک زندگی پر از معنا. پرسیدم چرا شاد نیستید؟ بدون درنگ و تامل جوابم را داد.گفت: بله من شاد نیستم و تازه اگر با آموزه های روان درمان گری آشنا نشده بودم به مراتب ناشادتر بودم. و بعد خودش فلسفه این ناشادی را برایم شرح داد: سعادت چه ...
غرب مجموعه ای از گزاره ها نیست بلکه تجربه بشری است
... 1- پوزیتیویستی: در این پارادایم علوم انسانی هم مثل علوم طبیعی، باید با مشاهده، استقراء تبیین شود. علوم به لحاظ روشی واحداند. بخشی به انسان می پردازد، برخی دیگر به طبیعت. فلسفه هم در این پارادایم هر کجا که با علم همراهی کند، مقبول است و اگر همراهی نکند، هیچ جایگاه علمی ندارد. این دیدگاه (scientist) اعلام کرد که،کل علم به دست آن است. لذا نور در این دیدگاه، نور ساینس است. گزاره ...
قرآن در جایگاه یک کلام خطابی
; Muhammad; 2003; p.440. 62. خطاب های نبوی به دلیل فراوانی و حجم زیاد در این کتاب دسته اصلی سوم خطاب ها را در قرآن شکل می دهد. 63. روم: 40. 64. انفطار: 6. 65. آل عمران: 106. 66. مائده: 67. 67. بدرالدین زرکشی؛ البرهان فی علوم القرآن؛ 1414 ه ق؛ ج 2، ص 349. 68. اخلاص: 1 (ترجمه ی الهی قمشه ای). 69. کلمات درون قلاب از ماست. 70. همان، ص 372-373. ...
فلسفه و حکمت در شعر پارسی
است که چشمتان می بیند و گوشتان می شنود. اما شعر بیش از یک معنا دارد. به همین دلیل است که حافظ تا این اندازه اهمیت دارد. چون که غالب شعرهای او چند معنی است. غرض اولیه آن مصالحی است که شما از آن استفاده می کنید که پیام شاعرانه تان را بگوئید. در واقع پیامی که هرگز نوشته نمی شود و گفته نمی شود. بلکه باید آن را دریابید و اهمیت شعر در این است. وی ادامه داد: از حدود قرن پنجم، علوم رایج که همه ...
الگوهای مفهومی خطاب در قرآن
...> 36. انعام: 131 (ترجمه ی الهی قمشه ای). 37. انفال: 53 (ترجمه ی الهی قمشه ای). 38. قصص: 59 (ترجمه ی الهی قمشه ای). منبع مقاله : شاهسوندی، شهره و خانه زاد امید، تغییر مخاطب در قرآن (راهکارهای ترجمه)، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ اول کلمات کلیدی : خطاب , قرآن , انواع خطاب , خطابات , زرکشی , سیوطی ...
جوانان امروز در دامن شیطان ذبح می شوند/ آیت الله خسروشاهی از گنجینه های حوزه بود
حوزه را نیازمند به یک تکانی بدانند. وی افزود: یکی از کارهای مهم آیت الله طباطبایی این بود که قرآن را در حوزه شکوفا کرد و ترجمه المیزان را هم نوشتند، همچنین به تربیت شاگردان خوب پرداختند و سپس باب معنا و معرفت را بازکردند، در همین راستا شهید بهشتی فرمود یک دوره فلسفه خواندم ولی ارضا نشدم و سپس با رجوع به علامه طباطبایی فهمیدم فلسفه چیست، زیرا فلسفه خواندنی نیست و باید آن را فهمید. ...
آزادی در نظام جمهوری اسلامی ایران
اسلام در یک معنای کلی آزادی از هر قید و بند و از هر عبودیتی به جز عبودیت برای خدای سبحان است . (طباطبایی، 1363، ج 4، ص 183) مباحث مهمی پیرامون آزادی در علوم مختلف اسلامی چون علم کلام، ذیل مباحث جبر و اختیار مطرح شده است. فعل قدر (مصدر: قدر به فتح قاف و سکون دال) به معنای مقدّر کردن (چیزی را) از جانب خداوند ، تعلّق گرفتن مشیّت الهی (بر چیزی)، است. در سیر کلام اسلامی برخی بر این ...
توسعه نمادین در برابر توسعه ابزاری/ سخنرانی محمدامین قانعی راد در سمپوزیوم جامعه شناسی و مسائل اجتماعی
اگر یک سری ابزارها را فراهم کند به هدف مورد نظر خود می رسد. در حالی که در این جا شما با دنیای انسانی و با انسان هایی مواجه هستید که ارزیابی می کنند. اینکه ایده، آرمان، برنامه و هدف شما چه چیزی است این بحث عقل نظری است و این عقل نظری نباید تنها منبع سیاستگذاری و برنامه ریزی و تصمیم گیری قرار بگیرد و ما باید به طرف نوعی عقل عملی هم حرکت کنیم. به طرف نوعی مصلحت جامعه شناختی و ارزیابی اینکه در عمل- و نه ...
تغییر مخاطب در قرآن
بعضاً به رغم تلاش مترجمان در تفکیک تو و شما ، این تغییر در اکثر ترجمه های انگلیسی محو شده است. (16) عبدالحلیم نیز با بیان همین دیدگاه می افزاید در ترجمه از عربی به انگلیسی تغییر (مخاطب) ممکن است نادیده گرفته شود و اثر آن از دست برود . (17) از آنچه تاکنون گفته شد می توان چنین نتیجه گرفت، که التفات به طور عام و تغییر مخاطب به طور خاص دارای کارکردهایی است که ضرورت توجه جدّی به این مقوله را می ...
الگوی سنتی اداره امور
شعار سال: الگوی سنتی را می توان اداره امور تحت کنترل رسمی رهبری سیاسی دانست که مبتنی بر یک الگوی سلسله مراتب دقیق بوروکراسی است و مقامات ثابت بی طرف و گمنام در ان به کار گمارده شده اند،عامل انگیزش آنها علائق عمومی است،در سیاست گذاری دخالت ندارند و به همه احزاب به طور یکسان و برابر خدمت می کنند.مبانی نظری آن از نوشته های نویسندگان مختلف از جمله: وودرو ویلسون از ایالات متحده امریکا؛ گزارش نورث کوت-ت ...
هنر، حرکت در تاریکی است
ترجمه شود. درواقع تمرین ها نقش مترجم را بازی می کنند. این چیزی که شما روی صحنه می بینید حاصل تجربه گروهی ماست. کارگردان چون با متن عجین تر است، با دیدی وسیع تر فضایی را در ذهن ساخته که بازیگران در آن فضا پا سفت می کنند، اینکه در فضا چه اتفاقی می افتد را تمرین ها مشخص خواهند کرد. این روش، شیوه ای پژوهشی و دانشگاهی است که متأسفانه بازیگران مطرح به خاطر شرایط شغلی شان نمی توانند با این شیوه کار کنند ...
ترامپ،خودکامگی در پوستین دموکراسی
در باب سیاست، اکنون برای ما نامأنوس شده است. دانشمندان علوم سیاسی مدرن تمایل دارند به حکومت در چارچوب ساختارهای نهادی آن بیاندیشند. در مقابل، برای افلاطون خودکامگی یک حالت روانی است. در جمهوری افلاطون، سقراط استدلال می کند که نفوس خودکامه، از دل دموکراسی ها بر می آیند. این نفوس مشخصاً در میان پسران افراد برجسته ای رایج است که برای خود منزلتی بیش از آنچه که دارند، قایل اند. خودکامگان ...
فلسفه را امروزی کنیم/ دوباره به فلسفه اسلامی برگشته ام
.... همه اینها اساتیدی هستند که نمی توان گفت زمانشان گذشته. افلاطون هنوز زنده است و جهان افلاطونی فکر می کند. چهره ماندگار فلسفه اضافه کرد: ما باید تلقی مان نسبت به فلسفه را تغییر بدهیم. برخی فلسفه را به دو صورت بهداشتی و غیربهداشتی تقسیم می کنند، در حالی که بهداشت جزو اعمال و احتیاط های زندگی است و به کار بردن این گونه اصطلاحات، کار درستی نیست. باید نگاه دیگری به فلسفه داشته باشیم ...