سایر منابع:
سایر خبرها
نقش موثر زنان در ادبیات معاصر تاامروز/ نازکی خیال وعشق از ویژگی های شعر بانوان ایران زمین
صفار زاده، هما میر افشار، مینا دستغیب و... و. هستیم. از آن پس تا کنون با شروع انقلاب اسلامی شاعران زن با سلاح شعر به این نهضت پیوستند بانوانی چون سپیده کاشانی، فاطمه راکعی، مینا اسدی، ژیلا مساعد، بتول عزیز پور بیشترین فعالیت ادبی را داشته ومطرح بودند. آیا با این تقسیم بندی شعر به شعر زنانه شعر مردانه موافقید؟ البته این تقسیم بندی عرضی است؟ همانطور که گفتم شعریک شاعر، نماینده ذهن ...
برگزاری بزرگداشت علی شمس علیزاده در کرمانشاه
: بنا به تحلیل اهل شعر شمس علیزاده شاعری با گرایش های اجتماعی، مذهبی و دارای ذهن و زبانی با طراوت است که عاشقانه ها و عارفانه هایش به دل می نشینند لذا شمس را می توان از زمره اهالی غزل نو پس از انقلاب به حساب آورد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بزرگداشت این شاعرا نامی به همراه آغاز افتتاحیه انجمن شعر فردا و در عصر شعری که به همین مناسبت ترتیب داده است قرار است در روز سه ...
کارگاه شعر "عفاف وحجاب" با تقدیر از برترین ها به کار خود پایان داد
کرمانشاه هدف از برگزاری این مراسم را علاوه بر ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه مواردی همچون توانمندسازی شاعران جوان و انقلابی، فراهم کردن زمینه انتقال تجربه اساتید فن در این حوزه به نسل جوان، فراهم کردن زمینه انتقال آرمان ها و ارزش های انقلاب با زبان شعر به نسل فعلی و آتی و کمک به تعمیق و گسترش ارزش های انقلابی و اسلامی در این قالب عنوان نمود. وی افزود: این برنامه به همت سازمان بسیج ...
بررسی شعر اجتماعی ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی در یک کتاب
حافظ موسوی (شاعر) در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین مجموعه اشعار و آثار حوزه نقد شعرش گفت: یک مجموعه شعر به نام واژه های من به تازگی مجوز انتشار گرفته و قرار است نشر نگاه آن را منتشر کند. کتاب لولی وش مغموم هم که سال 80 درباره زندگی و اشعار مهدی اخوان ثالث منتشر کرده بودم با مقداری تجدید نظر و بازنویسی دوباره منتشر می شود. مجموعه دیگری از اشعار هم هست که باز انتشارات نگاه آن را منتشر ...
قرآن، هدف نهایی بلاغت اسلامی
اصطلاحی امر تک افتاده نیست. رتوریک وجه ظاهراً نافذتری در حیات اجتماعی یونانیان داشته است. به عنوان شبکه ی مفهومی رابطه ی رتوریک با تخنه باید بررسی شود. درباره ی عرب جاهلی جای کار زیادی هست. اتفاق ساده ای نیست که فردی با نام نابغه در میدان شهر می نشیند و نقد شعر انجام می دهد. مؤلف نشان داده است که در بخشی از شبه جزیره ی عربستان با جهان روم شرقی و بیزانس ارتباط بوده است. به نظر من باید سعی کنیم این خط ارتباط را پیدا کنیم؛ زیرا یافتن این خط ارتباطی به پرسش های بسیاری پاسخ خواهد داد. ...
همایش "علمداران" در اردبیل برگزار می شود
اهل بیت، سبک زندگی شهدا، موضوعاتی در رابطه با خانواده، موضوعات حماسی و بصیرتی، انقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی، نقش محرم در مبارزه با خرافات و مبارزه با استکبار بوده است. وی تصریح کرد: برگزاری جلسات معرفتی با برخی از شاعران و مداحان در راستای ارتقای سطح معرفتی اشعار قرائت شده و تبیین مباحث روز به این افراد برای استمرار کربلاو نکته عظیم کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا از دیگر برنامه ها بوده ...
اسماعیل امینی: طنز پرداز نباید درگیر بازی های سیاسی شود
اسماعیل امینی، شاعر و طنزپرداز در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره ملزومات نگاه یک طنز پرداز به مسائل و سوژه ها، گفت: به نظر من در طنز، این سوژه ها نیستند که اهمیت دارند؛ چراکه هر چیزی می تواند سوژه قرار بگیرد؛ از مزه ساندویچ فلافل بگیر تا مسائل دیگر. اما آنچه در طنز بسیار مهم است، یکی تکنیک و دیگری نوع و منظر نگاه طنز پرداز به موضوعات و سوژه ها است. وی با انتقاد از شیوع سیاست زدگی ...
جشن یک سالگی فارس پلاس با عزای چند سالگی صداقت
گذاردن تصویر هنرمندان واقعی و مردمی با روش های غیر اخلاقی است. نمونه ی آن تصویر داریوش کاردان است. وی که برای اجرای شب شعر در حلقه ی رندان به حوزه ی هنری رفته و طبق اعلام قبلی وارد تالار اندیشه شده بود با تصویر و چهره های غیر متعارف با این جلسات مواجه می شود. حین ورود وی به سالن عکس های متعدد از وی گرفته می شود. کاردان با دیدن اعضای غیر عادی و ناهماهنگ با ...
حرم مطهر امام رضا(ع) در دهه کرامت گلباران می شود/ رشد 610 درصدی ویژه برنامه های دهه کرامت در سال جاری
...: در میزان آثار رسیده به جشنواره امام رضا(ع) نیز شاهد رشد قابل توجهی بوده ایم که در کل آثار رسیده با 110 درصد رشد مواجه هستیم و در بعضی از حوزه ها نیز تا 250 درصد رشد داشته ایم. مدیر عامل بیناد فرهنگی هنری امام رضا(ع) مردمی شدن جشن های دهه کرامت را از جدی ترین برنامه های مورد پیگیری بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در سال جاری عنوان کرد و گفت: توزیع برنامه ها در پانزدهمین دوره ...
برگزاری مسابقه عکاسی روح الله در اصفهان
با اشاره به برگزاری جشنواره داستان روح الله در ماه گذشته و همچنین پانزدهمین جشنواره شعر مهر بهمن در سال جاری، اضافه کرد: در کنار برگزاری این جشنواره ها، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) همکاری خوبی با هنرمندان جوان داشته و برنامه هایی مانند پاتوق فیلمسازان جوان، نشست نقد و بررسی با مستندسازان اصفهان، نشست های گوهر معرفت و جلسات آموزشی کانون عکس اصفهان را در نگارستان امام خمینی (ره) برگزار ...
سومین جشنواره مادران قصه گوی شهر تهران برگزار می شود
فراهم کردن یک روز به یاد ماندنی و شاد برای شهروندان از اهداف برگزاری این نشست است. در این برنامه شاعران طنزپرداز، اشعار و قطعات طنز خود را قرائت می کنند و سعید بیابانکی به عنوان کارشناس مجری این محفل ادبی، به نقد آن ها می پردازد. ناصرفیض، شاعر طنزپرداز و صاحب آثاری چون فیض بوک، املت های دسته دار و نزدیک ته خیار به عنوان مهمان ویژه در این محفل ادبی حضور خواهند داشت. همچنین شاعرانی ...
طوطی می شوند و شکر می شکنند و فارسی را تکریم می کنند
، دیگر فارسی آموزان سخنران در این نشست بودند. همچنین استاد علی معلم دامغانی، شاعر، ادیب و رییس فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران هم در سخنان کوتاهی که با دکلمه های زیبای وی از اشعار خود استاد و شاعران بزرگ ایران زمین، همراه بود، ضمن معرفی زبان فارسی به عنوان زبان درد و دردمندی، ابراز امیدواری کرد که آموختن زبان فارسی توسط این گروه حاضر در نشست، به واسطه ای میان حکمت شرقی فارسی زبانان با ...
عطر 23 لاله گمنام دفاع مقدس در فضای فارس می پیچد/ برپایی 50 مراسم وداع با شهدا
های دفاع مقدس فارس با بیان اینکه نقد کتاب های دفاع مقدس با حضور نویسندگان آن ها در کنار قبور مطهر شهدا از دیگر برنامه هایی است که در این راستا دنبال می شود، گفت: هم اکنون بالغ بر 10 هزار تألیف در حوزه دفاع مقدس داریم که نسبت به جمعیت ایثارگری ما هنوز جای کار زیاد دارد. وی، حضور، تشییع و تدفین شهدای گمنام را عاملی جهت بیمه کردن و دمیدن روح تازه در کالبد جامعه برشمرد و گفت: این همان ...
گلچینی از بهترین اشعار هوشنگ چالنگی
ادبی ایران معرفی شد اما پس از تقابل با شعر شاملو به جرگه شعر دیگر پیوست و این باعث شد شعر او دچار تغییرات نحوی زبان شده و تمامیت معماری آن را تحت تأثیر قرار گیرد. احمد شاملو هوشنگ چالنگی را آبروی شعر فارسی می دانست. همچنین بسیاری از منتقدان چالنگی را بهترین شاعر شعر ناب خوانده اند. چالنگی گرچه تا مدت ها دفتر شعری منتشر نکرد اما همواره در شعر معاصر ایران حضور داشته است. آثار منتشر شده چالنگی آن جا که ...
بسته خبری شنبه 24 تیرماه 1396
بلائی که میخواهند سر عراق و سوریه بیاورند و نتوانستند! و خواسته ی انقلاب تحقق پیدا کرد رهبر معظم انقلاب: مجموع دستاوردها و موفّقیّتهایی که بعضی شان واقعاً بی نظیرند، همیشه در مدّنظرتان باشد؛ یعنی احساس سرافرازی کنید به خاطر انقلاب. ببینید عزیزان من! امروز سیاستهای بزرگ ترین قدرتهای دنیا، در منطقه ی غرب آسیا به گِل نشسته، پیش نرفته؛ خود آنها میگویند به خاطر اعمال نفوذ و اقتدار ...
از مخالفت با موزه داری شاعران برای زبان مازندرانی تا تاثیر دل گپ در گردهمایی شاعران تبری
اشعار کمک کرد، گفت: چگونگی ارتباط شعر مازندرانی با جهان باید مورد توجه قرار گیرد. تیرداد راد از قابلیت زبان و اشعار برای ترجمه و جهانی شدن خبر داد و افزود: محتوا و کیفیت شعر باید قابلیت ترجمه و جهانی شدن داشته باشد تا به پویایی دست یابد. این شاعر مازندرانی گفت: زبان مشترک با جهان برای رشد اشعار باید مورد نظر قرار گیرد تا به قابلیت های آن دسترسی پیدا کند و اگر موسیقی به صادرات ...
تفکر شیعی نقش بسزایی در شکل دهی هنرهای اسلامی دارد
عنوان یک الگوی اعلا مطرح شود و ذهن مخاطب را برای پیوستن به دین و آئین های اسلامی آماده تر کند و حتی زمانی که یک مبحث دینی از طریق تصویر بیان می شود، هنر نیز تبدیل به یک ارتباط دینی شده و باورها و ارزش های دینی نیز تقویت و به یک کارکرد دینی تبدیل می شود . وی با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر اینکه آنچه به زبان هنر بیان می شود ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارد افزود: هنرمندان باید رسالت ...
روایت شاعرانه زندگی
و تعادل را به حساب سینه فراخ شاعر گذاشت، چنان که به سلیقه من، سطر پایانی پاراگراف فوق می توانست حذف شود. هرکدام از اشعار بی چشمداشت دنیایی متفاوت را برای مخاطب مجسم می کند. برای مثال شعر ستاره قطبی به ظاهر در هاله آرزویی دست نیافتنی برای شاعر به تصویر نشسته است و درواقع درونمایه عمیقش تلنگری است برای مخاطب: اگر روزی شعله ای بیاورند/ و فانوس های شکسته ام/ دوباره روشن شوند ...
برگزاری نخستین دور گفت وگوهای فرهنگی نویسندگان ایران و بوسنی
لازم است بُعد شجاعت قهرمانان بیشتر به نمایش گذاشته شود. این شجاعت را می توان در قالب مستند معرفی کرد؛ با این توضیح که شاهدان عینی در حال گذران عمر هستند و نباید فرصت ها را از دست داد. * بوسنیایی ها از تجربه نویسندگان جنگ ایران بهره مند شوند دیگر فعال فرهنگی اهل بوسنی، سخنانش را با این تأکید آغاز کرد: امیدوارم گفت وگوها برای تبادل تجربیات و تعاملات فرهنگی، علمی شوند و در قالب ...
ناصر فیض مهمان شصت و هشتمین محفل طنز قند و نمک فردوس می شود
قطعات طنز خود را قرائت می کنند و سعید بیابانکی به عنوان کارشناس مجری این محفل ادبی، به نقد آن ها می پردازد. ناصرفیض، شاعر طنزپرداز و صاحب آثاری چون فیض بوک، املت های دسته دار و نزدیک ته خیار به عنوان مهمان ویژه در این محفل ادبی حضور خواهند داشت. همچنین شاعرانی همچون صابر قدیمی، مهدی استاد احمد، فرامرز ریحان صفت، شروین سلیمانی، روح الله احمدی، مصطفی مشایخی، مهدی فرج اللهی، علیرضا لبش، سعید طلایی و ...
182 اثر به جشنواره بین المللی شعر عربی رضوی رسید
اهل بیت (ع) و گرامی داشت تولیدکنندگان آثار حوزه فرهنگ رضوی در خوزستان برگزار می شود. جشنواره شعر رضوی نهم و 10 مرداد امسال به میزبانی شهرستان کارون آغاز به کار خواهد کرد و مراسم پایانی این جشنواره طبق روال همه ساله در شهرستان شوش و کنار مرقد دعبل خزاعی شاعر اهل بیت(ع) برگزار می شود. 7164 / 6037 خبرنگار: عاطفه جوادی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی انتهای پیام /* ...
مقبره الشعرای تبریز | نقطه ی اتصال فرهنگ و تاریخ ایران زمین
حفظ کند. 2) لین قوس ها نمادی از تلفیق معماری کهن و مدرن است و برای ساخت آن ابتدا پنج لایه زمین کوبیده شده است تا مقاومت آن افزایش یابد. اگر اجرای این طرح درست پیش می رفت عمر مفید سازه تا 500 سال پیش بینی شده بود. سازه ی بنای یاد بود فلزی است و با روکش های از پیش ساخته ی بتنی پوشیده شده است. به عقیده ی کارشناسان حوزه فرهنگی ایران، مقبره الشعرای تبریز مجموعه ای از تاریخ ادبیات می باشد. بیش از 400 شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه از 800 سال قبل به ترتیب از حکیم اسدی طوسی تا استاد شهریار در این مکان به خاک سپرده شده اند. ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با [...] محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشویالحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9)؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی(11)؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : مصطفی شکری " سردبیر سایت میرملاس " ...
فیض شریفی: شعر مرا بدبخت کرد
هادی حسینی نژاد؛ خبرنگار فرهنگی آنا: فیض شریفی یکی از چهره های شناخته شده در حوزه ادبیات و نقد است که تالیفات و کتاب های متعددی را به رشته تحریر درآورده و به زیور چاپ آراسته است. گفت وگویی که با او داشته ایم و اکنون پیش رو دارید، در دو بخش تنظیم شده است: ابتدا به فعالیت های شریفی در حوزه نقد ادبی، نمایشنامه نویسی و ترجمه شعر اختصاص یافته و در ادامه نظر او را درباره وضعیت بازار کتاب و عوامل ناظر ...
دکتر نطقی با مشاطه گری میانه خوبی نداشت
از سال 1350 شروع شد، زمانی که به عنوان دانشجو وارد موسسه عالی علوم ارتباطات اجتماعی که چندی بعد به دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی تغییر نام یافت شدم و اولین واحدهای دروس کارشناسی را با ایشان گذراندم. دکتر هم به عنوان استاد رشته روابط عمومی و هم مدیر گروه این رشته در دانشکده فعالیت می کرد. دکتر نطقی تجربیات فراوانی در حوزه روابط عمومی، به ویژه در شرکت ملی نفت کسب کرده بود. ایشان، از جمله ...
افراد مشهور و نامی در عرصه تئاتر
...، نویسنده و شاعر انقلابی زبردست اهل همدان با ورود به کمدی ایران، کار نمایش را شروع کرد. عشقی، یک جوان ملی گرا بود که با مشاهده ویرانه های مدائن، اپرای رستاخیز شهر یاران ایران را سرود و نمایشنامه هایی همچون ایده آل منظوم ، جمشید ناکام ، کفن سیاه و اپرت بچه گدا نوشت و در برخی نمایش ها بازی می کرد و چون علیه رژیم شعر می سرود و مبارز بود در 31 سالگی در سال 1303 به ضرب گلوله کشته شد. سعید ...
رشته ای محکم برای همدلی؛ نگاهی به دانشنامه ادب فارسی در افغانستان
رسمیت یافتن مرزبندی های سیاسی میان کشورهای ایران و افغانستان ، در کشور ایران ، تلاشی همه جانبه انجام می شده تا همۀ افتخارات ادبی گذشتۀ این حوزۀ وسیع فرهنگی ، به ایران کنونی با مرزهای سیاسی فعلی اختصاص یابد. در این میان ، چندین عامل هم وجود داشت که انجام چنین کاری را مساعد می کرد. بعد از تقسیم شدن حوزۀ جغرافیایی زبان فارسی به چند کشور، ایران تنها کشوری بود که عملاً اسم قدیم همین حوزه را حفظ کرد. به ...
سری جدید به خانه بر می گردیم هر روز از شبکه 5
مرتضی مناجاتی تهیه کننده به خانه برمی گردیم گفت: ابتدا صحبتم را با شعر حافظ رواق منظر چشم من آشیانه توست، کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست شروع می کنم. وی ادامه داد: دوستان اهل ذوق من را به عنوان تهیه کننده و کارگردان در حوزه فرهنگ و می شناسند. بنده سعی کردم به برنامه به خانه برمی گردیم رویکردی فرهنگی و هنری ببخشم و فضای این مجموعه را آراسته تر، صمیمی تر از قبل و همچنین نوع اجرای مجریان ...
محبوبه های میلیون دلاری! + تصاویر
برگزار می شود. این جایزه در چند حوزه شعر، ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی، پژوهش های ادبی و ادبیات کودکان برگزار می شود. دبیرخانه جشنواره پروین اعتصامی نیمه نخست هر سالی که مراسم اهدای جایزه برگزار می شود، با درج آگهی فراخوان در روزنامه های کثیرالانتشار و رسانه های جمعی، از تمامی بانوان اهل قلم اعم از شاعران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و پژوهشگران دعوت می کند که آثار خود را تا پایان شهریورماه آن سال به ...
پیشنهاد برگزاری جشنواره های ادبی و سینمایی درباره جنگ بوسنی
: علیرغم علاقه مردم بوسنی به ایران، شناخت کافی از فرهنگ و تمدن ایرانی در این کشور وجود ندارد. در حالی شاهد این وضعیت هستیم که میراث فرهنگی عمیق بین دو ملت شایسته شناخت بیشتر و تلاش بیشتر برای حفظ این میراث مشترک است. وی ادامه داد: در سال های گذشته، ادبای بزرگی در بوسنی بودند که هم به فارسی شعر می گفتند، هم به فارسی کتاب می نوشتند و هم اشعار شعرای ایرانی را به فارسی تفسیر می کردند. ...