سعدی فریادرس جهان در روزگارکرونا/ شعر بنی آدم در عصرحاضر نمودیافت
سایر منابع:
سایر خبرها
یکم اردیبهشت سالمرگ شاعر کاشانی آب و آیینه؛ اشعار سپهری پیام آور امید و سروری جاودانه است
که آب را گل نکنید . این شاعر معاصر کاشانی با بیان اینکه با وجود انتقاد از برخی اشعار سهراب سپهری استاد شاملو اشعار این شاعر کاشانی را گاهی بیش از حد زیبا توصیف کرده است، ابراز داشت: فروغ فرخزاد، سیروس شمیسا و شمس لنگرودی قدرت شاعری سهراب را ستوده اند به نحوی که شمس لنگرودی معتقد است که سهراب سپهری توانسته است به قله شعر نو دست یابد. وی گفت: سیروس شمیسا معتقد است که طرد شدن ...
راز جاودانگی سهراب سپهری چیست؟
در یک ترکیب، احساس را به بیننده القاء می کنند.ویژگی اصلی شعر سپهری تصویرگرائی است. سپهری شاعر ایماژ و تصویرگر است و این نتیجهٔ طبیعت گرائی اوست که با نوع نگرش فکری وی هماهنگ است. سپهری از جهت اندیشه، شیفتهٔ نوعی از عرفان خاص خودش است که می توان آن را عرفان طبیعی نامید. اگر عرفان عرفا آنان را در خدایشان غرق می کند، در سپهری باعث شده که با دید عرفانی در طبیعت غرق شود. سهراب میان طبیعت و ماورای طبیعت ...
سعدی همواره آموزگار زندگی بوده است
او نه تنها شاعر و نویسنده ای است توانا و کم نظیر، بلکه فرزانه ای است خردمند که در علوم دینی و اخلاقی، حکمت عملی، عرفان، سیاست و شناخت اجتماع، متبحر و صاحب نظر است. بی گمان گلستان او، زیباترین اثر منشور فارسی پیرامون انسان دوستی، اخلاق، حکمت و سیاست است. در این اثر ماندگار، چهره عاطفی و اخلاقی انسان ها، آن چنان که هستند ماهرانه نگارگری شده است. منظومه بوستان او، زاده خیال و جهان آرمانی ...
تبیین جهانی اندیشه های انسان دوستانه سعدی در روزگار کرونایی
واقع سعدی شیراز تخلص اوست. یزدانی ادامه داد: گذشته از جنبه شاعری، سعدی شیراز یکی از 5 شاعر صاحب سبک ایرانی است و از بین هزاران شاعر ایرانی که در اشاعه زبان فارسی کمک کردند او توانست صاحب سبک شود که یکی از ویژگی های شعری او سرودن اشعار در همه مقتضیات زمانی است چرا که سروده های او برای سنین جوانی، پیری به ترتیب عاشقانه و عرفانی است. این کارشناس تاریخ شفاهی با اشاره به نثر سعدی ...
سپهری، مشهور در جهان و مهجور در وطن
برخی شخصیت ها در زمان حیات و برخی پس از درگذشت شان شناخته شده اند اما سهراب سپهری به عنوان شاعر و نقاش، یکی از هنرمندان برجسته ای بود که به جایگاهی درخور نرسید؛ اگرچه در زمان حیات و سپس مماتش تا حدودی مشهور شد اما همچنان جان کلام اش بین عموم مهجور مانده است. سهراب سپهری، شاعر و نقاش کاشانی 15 مهر 1307 در خانواده ای اهل فرهنگ و هنر دیده به جهان گشود و دوران دانشجویی نخستین مجموعه شعر نیمایی با عنوان مرگ رنگ را منتشر کرد و سال 32 با دریافت نشان درجه یک علمی دانش آموخته شد و سپس دومین مجموعه با عنوان زندگی خواب ها را نیز انتشار داد. نشانی، صدای پای آب و مسافر از معروف ترین سروده های این شاعر کاشانی است و از میان آنها صدای پای آب، یکی از بلندترین شعرهای نو به زبان پارسی به شمار می رود. بسیاری بر این باور هستند که سپهری را می توان یکی از نمونه های بارز هنرمندان معاصر پرورش یافته مکتب ایرانی- اسلامی برشمرد که تکلف و تصنع امروزی چه در قلم نقاشی و چه زبان شعرش جایی نداشت. شاید این ویژگی برجسته باشد که او را از سایر هنرمندان معاصرش متمایز کرده باشد و شاید همین بی تکلفی موجب ایجاد فاصله با مخاطب مجذوب دنیای هزار سودای امروز شده و شرایطی را ایجاد کرده که در مجموع سپهری با وجود مشهور بودن، تا حدودی جان کلام اش در میان نسل جوان مهجور بماند. سید علی اصغر صائم کاشانی متولد 1331 که از سال سوم ابتدایی سرودن را آغاز کرده و تا کنون 15 مجموعه شعر و 65 کتاب تحقیقی و ادبی به چاپ رسانده و جزء معدود شاعران هم دوره سپهری است که در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا به بیان برخی ویژگی های این شاعر کاشانی پرداخت. وی در پاسخ به پرسشی در مورد خانواده سپهری اظهارداشت: پدرش اسدالله خان سپهری و پدر بزرگش نصرالله خان سپهری نخستین رییس تلگرافخانه کاشان بود و مادرش نوه مالک المورخین، فرزند لسان الملک سپهر بود که بزرگ ترین تاریخ نویس در دوره ناصری به شمار می رفت و نام خانوادگی سهراب از اینجا می آید. صائم کاشانی افزود: خانه پدری سهراب محدوده درب عطا بود و ما در همسایگی آنها بودیم اما بعدها خانه را فروختند و به تهران رفتند؛ همان زمان سفری به چندین کشور مختلف از جمله ژاپن و هند داشت و در آیین های گوناگون تحقیق کرد. وی بیان کرد: هنگامی که دوباره به کاشان بازگشت ابتدا در مهمان سرای شربتی سکونت داشت و پس از چند صباحی یکی از دوستان خانه ای در ابتدای خیابان امیرکبیر اختیار کرد؛ سپس در کوچه عوارضی یا حکیمی واقع در خیابان 22 بهمن جایی را اجاره کرده بود و همه دارایی اش شامل فرش حصیر اتاق، پرده ها گونی و پشتی های پر شده از کاه، یک چراغ خوراک پزی سه فتیله ای در کنار یک فلاسک و چند استکان بود. این شاعر کاشانی با تاکید بر اینکه تنها عده ای انگشت شمار از دوستان سپهری به دیدارش می رفتند، اضافه کرد: البته با وسایل نقاشی اش چون سهراب به واقع نقاش زبردستی بود اما خب آن زمان چندان مشهور نبود و بنا بر این برخی ادعاها در مورد او دقیق نیست؛ منزوی بود و از این رو در زمان حیات چندان شناخته نشد. وی تصریح کرد: عرفان سپهری بود که موجب شد تا شهرتش جهانی شود وگرنه او اهل این شهرت و حتی مصاحبه یا سخنرانی نبود. صائم کاشانی با اشاره به سبک شعری سپهری تشریح کرد: او پس از حدود 22 یا 23 سالگی بود که به سمت شعر نو رو آورد وگرنه پیش از آن کتاب در کنار چمن را داشت که پس از انتشار به سرعت از بازار جمع آوری کرد؛ سروده هایی در سبک ایرج میرزا هم داشت اما پس از آن راه خود را در شعر تغییر داد و آن دوران برای حضور در مجامع ادبی هم صرافت چندانی نداشت. به گفته وی، بیشتر شاعران نوپرداز البته به نوعی دانسته یا ندانسته پیرو سپهری هستند و دیگر چندان کسی نیما، فروغ و اخوان و شاملو را دنبال نمی کند. این شاعر افزود: جوانان ما به نرمی، زلالی و صافی شعر سهراب تا حدودی پی بردند و برخی دانشجویان و علاقه مندان بیشتر هم تلاش دارند مانند او بسرایند که البته توصیه می شود با توجه به اینکه پیش تر نمونه هایی از سوی سهراب سپهری داشتیم، چنین سروده هایی مانا نیست و باید به دنبال مضمون های جدید رفت. طنین عرفان در وسعت اندیشه سپهری وی در مورد تمایز سپهری و مفاهیم نهفته در بین سطورش ادامه داد: عرفان و خداپرستی یکی از مهم ترین ویژگی های شعر سهراب بود که چندان به آن پرداخته نشده است؛ در حالی که انسانی مذهبی بود و اگر شاید چندان مسجد نمی رفت اما 10 شبانه روز هم با او همنشینی داشتیم، یک غیبت یا تهمت نمی شنیدیم و هرگز صحبت دیگران را نمی کرد. این استاد ادبیات گفت: طنین عرفان در وسعت اندیشه سهراب جاری بود؛ هنگامی که شاعر می گوید، من مسلمانم باور خود را فریاد می زند اما برخی سهراب پژوهان به او گرایش های دیگری را نسبت می دهند. وی افزود: قبله ام یک گل سرخ گل سرخ مظهر زیبایی طبیعت و ذات خداوند متعال است و در کنار سایر مصرع ها مانند جانمازم چشمه، مهرم نور، دشت سجاده من مفاهیمی هستند که ژرفای باور مذهبی شاعر را می رسانند. صائم کاشانی اظهارداشت: زبان سهراب که می گوید من وضو با تپش پنجره ها می گیرم حتی به تاریخ آن روزگار هم اشاره دارد؛ زیرا پنجره بسته علامت سکوت و اختناق و باز بودنش علامت آزادی است و وضو گرفتن به معنی پاک شدن و در واقع شاعر بیان می دارد که من هنگامی تطهیر می شوم که بتوانم حرف دلم را بزنم و اختناق به پایان برسد اما برخی از تحلیل و درک این پیام ها غافل هستند. وی تاکید کرد: باید اهل فن این بیت ها را معنا کنند وگرنه سهراب حتی یک مصراع بدون مفهوم ندارد. این شاعر کاشانی با بیان خاطره ای از سفری کوتاه با سپهری و راز و نیاز او در دل طبیعت تصریح کرد: امروزه برخی به جنگل ها رفته، گل ها را لگد می کنند یا روی درخت یادگاری می نویسند که نشان می دهد در واقع چنین افرادی بویی از خداشناسی و عرفان نبرده اند. وی تشریح کرد: اینکه سهراب می گوید زندگی خالی نیست، به واقع زندگی پر از زیبایی، مفهوم و معناست؛ ما به زندگی بدبین هستیم و با دست خودمان آن را به جهنم تبدیل می کنیم. چنان که امام محمد و احمد غزالی در علم اخلاق هم نظر و بر این باور هستند که ما هم می توانیم در بهشت زندگی کنیم و هم در جهنم و از این زاویه اگر از پیشرفت دیگران خوشحال شویم در بهشت زندگی می کنیم و اگر دچار کینه، حسد و انتقام جویی باشیم در جهنم هستیم. این استاد ادبیات همچنین بیان کرد: در دل من چیزی است مثل یک بیشه نور، مثل خواب دم صبح، و چنان بی تابم، که دلم می خواهد، بدوم تا ته دشت، بروم تا سر کوه، دورها آوایی است، که مرا می خواند این آوایی که سهراب را می خواند آوای آسمانی است. وی نوآوری در شعر، عرفان و خداشناسی سپهری را ستود و افزود: کسی در چندین کشور جهان گشت و گذار داشته و باز می گوید اهل کاشانم، پیشه ام نقاشی است، گاه گاهی قفسی می سازم با رنگ، می فروشم به شما، تا به آواز شقایق که در آن زندانی است، دل تنهایی تان تازه شود این همه حرف تازه با فروتنی که در ذات سهراب است، نشان از ژرفای باورهای او دارد. صائم کاشانی با اشاره به 50 سال تجربه کار خود در زمینه شعر و ادبیات فارسی اظهارداشت: نیما یوشیج (علی اسفندیاری) پدر شعر نو است اما سهراب نگاهی دیگری دارد و لطافت، ظرافت، عرفان در سخن، بدون تکلف و تصنع سرودن وجه تمایز او به شمار می رود و نشان می دهد که این شعرها نوعی الهام بوده است. وی تصریح کرد: برخی شعرهای امروزی به دل نمی نشیند که ناشی از تصنع و تکلف است؛ شاید شخصی حتی استاد ادبیات هم باشد اما در واقع آنچه می گوید، نظم است و واژه ها و اوزان را در قالب می ریزد؛ این سروده ها جوششی نیست و بیشتر کوششی است در حالی که شعر سهراب جوشیده از درون بود یا به قول ملک الشعرای بهار ای بسا شاعر که اندر زندگی نظمی نساخت و ای بسا ناظم که اندر در زندگی شعری نگفت . سپهری؛ مهجور در موطن صائم کاشانی در مورد مهجور ماندن سهراب سپهری نیز گفت: شناساندن او باید از زادگاهش آغاز می شد که اقدامی صورت نگرفت. وی افزود: خانه پدری سهراب و محل سپری کردن دوران کودکی و نوجوانی اش، نرسیده به میدان درب عطا میدان بونصر شیبانی سابق بود که می توانستند با نصب مجسمه ای به نام سپهری نام گذاری کنند که با تاسف پس از سال ها خیابان یا کوچه ای را در نقطه ای مهجور نام گذاری کردند. این استاد ادبیات با اشاره به تجربه حضور و تدریس خود در چندین دانشگاه از جمله در کشور ژاپن تصریح کرد: استادان و دانشجویان آنجا بیش از ما سهراب را می شناختند، در حالی که امروز جوانان ما جز یک نام، آشنایی چندانی با این شخصیت فاخر یا حتی شخصی مانند کمال الملک ندارند. وی همچنین اظهارداشت: با توجه به اینکه نگهداری آثار برجا مانده از سپهری مشکل بود، خانواده او دهه هفتاد در دیدار چند نفر از مسوولان پیشنهاد داد که لوازمش به موزه ای در کاشان انتقال یابد اما موضوع پیگیری نشد. صائم کاشانی اضافه کرد: یک شب حتی خانم پروانه سپهری در تماسی تلفنی گفت که اینها قول پیگیری دادند اما کاری صورت نگرفته و چندتا از تابلوها در حال خوردگی و از بین رفتن است؛ در حالی که مسوولان فرهنگی استان کرمان در این زمینه پیشقدم شده بودند. وی یادآور شد: چندین ماه پس از آن هم در نهایت وسایل و اثرها به موزه استاد علی اکبر صنعتی کرمان انتقال یافت و هر سال که در کرمان کنگره ای برگزار می شد که تا حد توان در آن شرکت می کردیم و از جایی که به آثار سهپری اختصاص دادند، بازدید می کردیم که البته همه آثار را شامل نمی شود. این شاعر کاشانی بیان کرد: می شد یکی از خانه های تاریخی را به موزه تبدیل و این اثرها را نگهداری کرد؛ نزدیک به هشت میلیون ریال آن زمان مجموع تابلوها و وسایل شخصی را می شد خریداری کرد، در حالی که چند سال پیش تنها یک تابلوی نقاشی سپهری 18 میلیارد ریال به فروش رفت. وی گفت: در چنین شرایطی است که برخی حتی از روی دشمنی نسبت هایی به سپهری می دهند که به هیچ وجه درست نیست؛ یا برخی به بهانه گرامیداشت از جمله در زادروز و درگذشتش بر سر مزارش با پوشش نامناسب ظاهر می شوند و برخی کارها می کنند که هیچ تناسبی با روحیات و خلقیات این شاعر وارسته نداشت. مرگ رنگ (1330)، زندگی خواب ها (1332)، آوار آفتاب (1340)، شرق اندوه (1340)، صدای پای آب (1344)، مسافر (1345)، حجم سبز (1346)، ما هیچ ما نگاه (1363) و اتاق آبی (1369) از جمله سروده های سپهری هستند که بسیاری از آنها به زبان های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شدند. سپهری در 1358 به بیماری سرطان خون مبتلا شد و سرانجام در غروب یکم اردیبهشت 1359 در بیمارستان پارس تهران درگذشت و در صحن امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) در مشهداردهال کاشان آرام گرفت. ...
انتشار کتاب اشعار با مضامین سبک و کم بار از آفت شعر امروزی است
، چراکه به مصداق ” آنچه که از دل برآید لاجرم دردل نشیند” هر بیانی که از لطافت و محتوای دوست داشتنی ای برخوردار بوده، طرفداران بیشتری داشته است و معمولا اشخاص خوش بیان و خوش الفاظ در جامعه جایگاه خاصی داشته و دارند. وی گفت: بر این اساس اشعار که معمولا از ساختار و آهنگ خاصی برخوردارند، دارای قدرت تاثیرگذاری شگرفی هستند که هیچکس نمی تواند منکر این مهم باشد. این شاعر اسدآبادی شعر ...
آرمان شهر؛ دغدغه مشترک سعدی و سپهری
توان وجه اشتراکی میان این دوشاعر یافت زیر مساله ای که در شعر هر دو نمود پیدا کرده ، طرح جهان مطلوب یا آرمان شهر است. خبرنگار ایمنا درباره ادبیات و مفهوم مشترک دو شاعر بزرگ فارسی گو یعنی سعدی و سهراب سپهری گفت و گویی با این استاد دانشگاه داشته که در ادامه می خوانید: _ مردم میان ادبیات کلاسیک و معاصر بیشتر با کدام آشنایی دارند و به کدام علاقه و اقبال بیشتری نشان می دهند؟ اگر به ...
سفر به مشرق زمین در اندیشه و اشعار سهراب تأثیر زیادی داشت/شعر سهراب سرشار از تصویرهای بکر و تازه است
...> _ هشت کتاب سپهری کمابیش تمامی کار و کوشش شاعرانه او را که نزدیک به سی سال طول کشیده است، در بردارد. سهراب در ابتدا به سبک نیمایی شعر میسرود ولی بعدها رویه خودش را باز شناخت. در این شیوه جدید سهراب سپهری بر دیدگاه انسان مدارانه و آموخته هایی که از فلسفه زن فرا گرفته بود به شیوه جدیدی دست یافت که حجم سبز شیوه تکامل یافته سبکش محسوب میشود. وی عادت داشت که دور از جامعه آثار هنری اش را خلق ...
برگزاری شب شعر مجازی در شهرستان کوهبنان
این نشست که با حضور شاعران و ادب دوستان همراه بود، علاقه مندان اشعار خود را قرائت و شعرهای خوانده شده مورد نقد وبررسی قرارگرفت .
هنوز با همه دردم امید درمان است
ویروس کرونا نیز نام و سخن سعدی، بیش از گذشته، راهنمای انسان هاست. نخست وزیر اسپانیا نیز در زمان بیان شرایط کنونی و هنگام استعانت از مردمش در دستگیری همنوعان بشر برای شکست بزرگترین بحران سده، دست به دامن شاعر شیراز می شود و مشهورترین شعرش را برای اسپانیایی زبان ها می خواند: بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار / تو کز ...
درباره اقبال سپهری
...، قدردان او هستند. شعرهایش دست به دست می شود و حتی بسیاری شعرهای جعلی شبیه به شعر او هم مورد اقبال قرار می گیرد و میلیاردها تومان پول برای خرید تابلوهایش در حراجی ها مبادله می شود. اما این همه ماجرا نیست. سپهری در عرصه شعر پس از سال ها ممارست و تجربه های مختلف و گوناگون و تأثیرپذیری از نیما، تی اس الیوت، شطحیات عرفای ایرانی، هایکوی ژاپنی، هوشنگ ایرانی و... توانست در مجموعه های مسافر ...
روایت حالات شخصی یک شاعر در زمان های مختلف تبدیل به شعرهای نو شد
تهران (پانا) -شعر نو نقطه سرخط به قلم مرضیه مقدسی یک فرصت ویژه برای مطالعه به خصوص برای علاقه مندان به شعر نو است. خواندن این کتاب در روزهای بهاری می توان پیشنهاد خوبی برای علاقه مندان مطالعه به کتاب های شعر باشد. در این کتاب شعر احوالات و درک از خویشتن برای مخاطبان خود به تصویر کشیده است. نقطه سر خط ماحصل حالات روشن و انرژی بخش شاعر و تصویر سازی و ابراز عاطفه و اندیشه در برخورد ...
اشعار امین پور برآمده از فطرت انسانی است
شادم که می گذرد" اندوه و تلخی در شعر قیصر وی می افزاید: نکته دیگری که در خصوص کلیت سروده های قیصر می توان گفت اندوهی فراگیراست که به شعر و اندیشه او نفوذ کرده است؛ این ادعا که امین پور بیش از هر شاعر معاصر دیگری به اندوه توجه کرده بیراه نیست. این عضو هیات علمی با بیان اینکه بسیاری از اشعار این شاعر با درد، رنج و غم همراه است، می گوید: خود شاعر نیز بر غم تباری و اندوه ...
شاعری که مرزی برای اشعارش وجود ندارد
عنوان چهره ای ارزشمند، دانا و با تجربه به دنیا معرفی کند، وی پس از پایان جهان گردی های خود به شیراز بازگشت و تجربیات به دست آمده خود را در کتاب های بوستان، گلستان و دیوان شعر خود پیاده کرد، با نگاهی به آثار وی می توان دریافت که او فردی با اندیشه های متعالی و انسان ساز بوده است. وی پیرامون جذابیت های نهفته در شعر سعدی تاکید کرد: شعر سعدی را می توان به دو بخش تقسیم کرد، شعری که در دیوان ...
اشعار سعدی آینه دار صلح، عشق و دوستی است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، محمد تقی صابری در پیامی به مناسبت روز جهانی بزرگداشت شیخ اجل، نوشت: سعدی این شاعر و نویسنده بزرگ یکی از پایه های بنای استوار ادب پارسی است که با اشعار دلپذیر خود جلوه ای ویژه به آسمان زیبای ادبیات داده است. شعر او آینه دار صلح، عشق و دوستی است . سفیر ایران در تاجیکستان با اشاره به محبوبیت عالم گیر این شاعر پارسی گو ...
زندگینامه سهراب سپهری + آثار و اشعار
...، در بیمارستان پارس تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد. آرامگاه سهراب سپهری پیکرش فردای آن روز با همراهی چند تن از اقوام و دوستش محمود فیلسوفی، در صحن امامزاده سلطان علی، روستای مشهد اردهال واقع در اطراف کاشان به خاک سپرده شد. آرامگاه سهراب سپهری در ابتدا با قطعه آجر فیروزه ای رنگ مشخص بود و سپس سنگ نوشته ای از هنرمند معاصر، رضا مافی، با قسمتی از شعر واحه ای در ...
سعدی بنیانگذار شعر صلح، اعتدال و عشق در جهان
صفدر دوام، روزنامه نگار، در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان سعدی بنیانگذار شعر صلح، اعتدال و عشق در جهان نوشت: ثبت نام شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی در نخستین روز اردیبهشت ماه جلالی در حافظه تقویم ملّی دو دهه است که جستجوگران در آثار ارجمند این معلم همیشه ادب پارسی بیشتر تأمل و تفکر کنند. سعدی سخنگوی همه ادوار بشر است که هر نکته در آثار این شاعر مسیر روشن زندگانی، عشق ورزی، صلح ...
سعدی معلم اخلاق و پادشاه سخن
تهران (پانا) - در تقویم ایرانیان، اول اردیبهشت مصادف با روز بزرگداشت شاعر نامدار فارسی شیخ اجل ابو محمد مشرف الدین مصلح بن عبدالله بن مشرف متخلص به سعدی شیرازی است. سعدی شیرازی که آن را نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر می شناسند، دارای سبک نوشتاری عراقی بوده و تاثیر انکارناپذیری بر زبان فارسی گذاشته به صورتی که شباهت قابل توجهی بین فارسی امروزی و زبان سعدی وجود دارد. ...
کارگردانی که خودش بازیگر سهراب شد
...! حالا که ساخته ام هیچ وقعی بر آن نمی گذارند! زمانی که پای مسائل مالی به میان می آید انگار تمام علقه های دوستان از بین می رود و فقط پول دوستی و مافیاست که حرف اول و آخر را می زند! این در حالی است که مردم به دیدن فیلم هایی که به زندگی انسان های شاخص بر پرده سینما علاقه دارند. به هر حال با وجود تمام این مشکلات من این فیلم را ساختم و برای اکران عمومی آن تلاش می کنم. اگر کسی بگوید فیلم شما ...
از معشوقه ی شهریار سپاسگزارم!/ اصرار دارید که نویسنده و شاعر را به رمان و شعر اتچ کنید؟
گوید شعر گره خوردگی عاطفه و تخیل در زبانی آهنگین است؛ یعنی دو ستون اصلی و دو مبنای اصلی شعر را عاطفه و تخیل عنوان می کنند. من از شما می پرسم که آیا فراتر از عشق، عاطفه ای را برای انسان سراغ دارید؟ بنابراین چگونه می توان هنری آفرید که عاطفه در آن وجود داشته باشد اما عشق در آن نباشد؟ بنابراین من به سوال شما اینگونه پاسخ خواهم داد که عشق شوری در انسان می آفریند و ممکن است یکی از موج های ...
صنایع آسان فهم در آثار شیخ اجل/ ارادت قلبی سعدی به زاهد تبریزی
پای ما صنایع غیرمتکلف و آسان فهم در آثار شیخ اجل این شعر تا مغز استخوان انسان نفوذ می کند و هیچ تشبیه و کنایه و صنایع ادبی سخت در آن به کار نرفته است و با یک جابه جایی خیلی شعر زیبایی سروده است. اگر در اشعار صنعت ادبی هم بکار می برد، صنایع غیرمتکلف و آسان فهم را انتخاب می کند؛ مثل حسن تعلیل که در آن شاعر برای پدیده ها، علت شاعرانه بیان می کند؛ مانند این بیت: گفته ...
سعدی پرچمدار الهیات عاشقانه
را می توان طریق درونی و طریق برونی نیز نامید. والتر استیس تجربه عرفانی را به دو گونه تجربه آفاقی و تجربه انفسی تقسیم کرده است. عارف در تجربه آفاقی به مدد حواس به برونسو می نگرد و خداوند را در آینه هستی نظاره می کند. آقای دکتر حمید سعیدیان، در کتابی که درباره سعدی به نام سعدی در غزل دارند و من دوستان را به آن کتاب ارجاع می دهم، معتقد است می توان شعر سعدی را عارفانه هم تلقی کرد و عاشقانه ...
پیوندهای فرهنگی و هنری البرز با سعدی شیرازی
به گزارش آمد خبر (amadkhabar.ir) : ایسنا/البرز یک البرزپژوه با بیان اینکه یکم اردیبهشت ماه به عنوان روز بزرگداشت سعدی نامگذاری شده است، گفت: سعدی بزرگ در فرهنگ و هنر استان البرز حضوری اثرگذار دارد که در این مجال، به فرازهایی از این پیوندهای فرهنگی و هنری اشاره می شود. دکتر حسین عسکری در گفت و گو با ایسنا گفت: اوّل اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ مصلح الدین عبدالله شیرازی مشهور به ...
تبریک روز بزرگداشت سعدی به سبک سهراب پورناظری
مراد ویش بباید ساخت هر که عاشق نبود مرد نشد نقره فایق نگشت تا نگداخت هیچ مصلح به کوی عشق نرفت که نه دنیا و آخرت درباخت آن چنانش به ذکر مشغولم که ندانم به خویشتن پرداخت همچنان شکر عشق می گویم که گرم دل بسوخت جان بنواخت سعدیا خوشتر از حدیث تو نیست تحفه روزگار اهل شناخت آفرین بر زبان شیرینت کاین همه شور در جهان انداخت ." کد خبر 419703 ...
سرودن از حماسه و ایثار
، یعنی شعر مقاومت جهان اسلام . می توان این گونه شعری به 2 عنوان کلی تقسیم نمود: 1. جبهه مبارزه با استبداد داخلی (شعر انقلاب) 2. جبهه مبارزه با دشمن متجاوز و اشغالگر خارجی (شعر مقاومت) شعر دفاع مقدس بهترین تجلی شعر و ادبیات مقاومت جنگ نیز مانند هر رویداد تاریخی اجتماعی، تأثیرات خاصی بر شعر و ادب داشته است. همانگونه که رویدادهای مشابه چون حمله مغول، اشغال های نظامی و ...
سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز علی عسکر جمشیدی
حال فرد فرد جامعه، باید حال همه افراد و در نگاهی کلی تر حال همه خوب باشد تا ما نیز خوب باشیم. سعدی با ارایه آثاری بی بدیل، سفیر انسانیت، همبستگی و همزیستی است. سعدی تنها یک شاعر و یا یک مصلح اجتماعی نیست، بلکه جان مایه یک فرهنگ غنی و روح یک ملت بزرگ است. در زادروز این شاعر بزرگ و به احترام اندیشه های ناب این بزرگمرد، تمام قد می ایستیم و عظمت، ادب و فرهنگ او را که ...
توجه به تعلیم و تربیت، استفاده از عناصر قابل فهم و جامع الاطراف بودن
...، گروه فرهنگی - سمیرا گمار: استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا گفت: رمز ماندگاری سعدی توجه به تعلیم و تربیت، استفاده از عناصر قابل فهم و جامع الاطراف بودن و همه سونگری است. شیخ مشرف الدین مصلح الدین سعدی شیرازی شاعر و نویسنده پارسی گوی ایران زمین که بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین، گیرا و قوی در دو آثار منظوم و منثور گلستان و بوستان آوازه جهانی پیدا کرده، ژرف ...
سعدی گذرنامه فرهنگی ماست/پرت پلاهای شاعرانه امروز حکمتی ندارد
به گزارش آمد خبر (amadkhabar.ir) : علیرضا قزوه می گوید خلاف بسیاری از پرت پلاهایی که امروز به نام شعر به مخاطب اهدا می شود و حکمتی ندارد، شعر و کلام بزرگانی چون سعدی هنوز گذرنامه فرهنگی ما ایرانیان است. خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: اول اردیبهشت مصادف است با روز بزرگداشت مقام سعدی شیرازی. شاعر و ادیب نامدار ایران که به او عنوان استاد سخن داده اند و ادبیات فارسی قرن هاست که یک ...
با سعدی به استقبال اردیبهشت می رویم خوش است درد که باشد امید درمانش
فارسی به دست سعدی شاید با مروری بر ادبیات ایران این سوال در ذهن به وجود بیاید که چرا این شاعر پرآوازه تا این اندازه تاثیرگذار و مهم است؟ همیشه شنیده ایم که شاعران برای اینکه شعر بگویند گوشه نشین می شوند و دور از مردم زندگی می کنند. اما سعدی بسیار اجتماعی بود. حتی اگر همه حکایت های او از سفرها و دیده ها و شنیده ها را واقعی ندانیم باز هم بدون تردید می توانیم او را جهان گرد ترین و دنیا دیده ترین ...