مواجهه قیصر با سیاست، ادبی و منطبق بر سیره حضرت علی (ع) بود
سایر منابع:
سایر خبرها
جلسات هفتگی شعرخوانی سه شنبه های مهربان به صورت مجازی برگزار می شود
...> وی عنوان کرد: انجمن شب شعر و موسیقی بختیاری با حضور شاعران گویشی سرا برگزار شده و در آن برنامه سیدشهاب الدین طباطبایی، وحید کیانی، ربیع فرهمند، رسول ثنایی و قاسم سلیمانی دعوت شد و همچنین چند هنرمند فعال در عرصه موسیقی هم به صورت زنده برنامه اجرا کردند. کوراوند با اشاره به جلسات هفتگی شعرخوانی سه شنبه های مهربان بیان کرد: برای این برنامه در ایام کرونایی در فضای مجازی محیطی را طراحی ...
روزگار پر فراز و نشیب بهار
زمانه بوده باشد و لابد در نظر عامه رعایای عصر ناصری از ما بهتران اولین واکنش محتمل قضاوتی خواهد بود بر این پایه که اینها کارهای پدر است که دارد به نام پسر زده می شود. چنان که همین اتفاق هم افتاد و گفته شد که پدر شعر می نویسد و محمدتقی می خواند. موضوع اتهام زنی به محمدتقی چنان جدی شد که این شاعر نوجوان و نوجو را بر آن داشت تا درصدد اثبات صداقت و حقانیت خود برآید و هر گونه تردیدی را نسبت به این که او ...
نگاهی به روش سهل ممتنع گویی و جایگاه سعدی در آن
بار دیگر بر این اصل اساسی تأکید می کنم که: شعر یعنی گزارش هنری یا بیان بلاغی از معانی گوناگون؛ گزارش و بیانی که برآمده از چگونه گفتن است و بس! شیوه های چگونه گفتن: شاعران بزرگ و به طورکلی شاعری که شاعر باشد دارای زبان هنری ویژه ای است که برای اهل ادب، زبانی آشناست. آنان که با شعر فارسی سروکار دارند و به اصطلاح اهل شعر و ادبند به آسانی سخن بزرگان ادب را بازمی شناسند. ...
سعدی؛ معلمی ماندگار در حافظه تاریخی جهان است
این نشان می دهد که افکار سعدی، از مرزهای زبان پیش رفته و با قلب و فکر انسان ها ارتباط برقرار می کند. احسانی همچنین تصریح کرد: با پرداختن به جزئیات اشعار سعدی و اجرایی کردن آن می توان مشکلات و ناهنجاری های متعددی را در بخش های مختلف برطرف کرد و جامعه را به سمت رشد معنویت و انسانیت پیش برد. وی گفت: شاعران نسل امروز با بهره گیری از هنر، ذوق و سلیقه سعدی در سرودن شعر و نگاشتن نثر، می توانند ذهن خود را پرورش دهند و در دوره معاصر نیز، آثار ماندگار خلق کنند. ...
ابونصر فارسی؛ دیوانسالار ادیب
کارهای بزرگ کرده و به فضل و کفایت معروف و مشهورگشته، خانقاه عمد در لاهور یکی از خیرات اوست و چون بر رأی او آن شغل ممکن گردانیدند و زمام مصالح خاص و عام در کف کفایت و قبضه شهامت او دادند، او چون آفتاب بر سمت سمای ملک نور پاشیدن گرفت، اما چون آن خورشید به حد کمال رسیده بود، زود درگذشت و از جهان فضل و هنر به عالم بقا رفت. بلی کار زمانه غدّار همین است... همان روز که نام وزارت بر وی نشست، رقم صحت از نهاد ...
آیا سعدی سکولار است؟
هایدگر را خوانده بود یا نه اما می دانیم که هایدگر هم در دوران پایانی اندیشه خود از شاعران در مقام پاسبانان تاریخ قومی و ملی یاد می کند. شاعران حافظان ظهور اسرارآمیز نیروی هستی هستند. آنها هستند که در کلام، زندگانی یک قوم تاریخی را دوام می بخشند. از این نظر شاعر نسبتی با تاریخ و حافظه قومی ایجاد می کند که کم از نقش موبد و مردان سیاست نیست. از این منظر شعر در رویدادی که متناقض می نماید، راه خود را به ...
اهالی موسیقی در شرایط کنونی بدون حمایت، امکان تولید اثر ندارند
خود در فضای بودند و برخی آثار هنرمندان هم بیشتر از امیدبخشی به جامعه حالت شعاری داشتند. ارجینی ادامه داد: البته برخی هنرمندان موسیقی هم آثار شادی در این شرایط تولید کردند اما محتوای امیدآفرینی که مورد نظر ما باشد در سطح زیادی تولید نشده است. این خواننده جوان کشورمان مطرح کرد: ما شاعران شدیداً به فضای جلسات شاعری عادت کرده ایم و به همین خاطر فضای مجازی در این ابتدا برایمان غریبه ...
شعر نظامی پروازدهنده روح است
اعجاز کرده، شعر او برآمده از جان طوفان زای اوست به طوری که در کارگاه قریحه او هر چیز ساده ای، لباس هنر می پوشد، شعر او پروازدهنده روح ما و شیوه او در شاعری قریب است. این اثر او پیوندی با معارف الهی دارد و به شیوه عرفانی سروده شده است. وی در پایان گفت: نظامی بی آنکه دنباله رو کسی باشد، سخت کوشیده تا گنجینه ای به جامعه تقدیم کند و فریاد اعتراض خود را علیه بی رسمی ها برکشد. ضمن اینکه دیرینگی و پیشینگی از اصطلاحات خاص نظامی است. در ادامه این برنامه مهرداد ملکی به نواختن قطعاتی با تنبور پرداخت. ...
اردیبهشت، جلوه گاه باورهای کهن ایران زمین
افغانستان کنونی، این جشن با عنوان مِیله گل سوری برگزار می شود و گل سوری ، همان شقایق است که در شعر شاعران هم فراوان یاد شده است؛ حضرت حافظ دارد که: غنچه گلبن وصلم ز نسیمش بشکفت مرغ خوشخوان، طرب از برگ گل سوری کرد... انتهای پیام/ واژه سور یا سوری اساساً برای سرخی آتش به کار برده می شود؛ چنان که این واژه در اصطلاح چهارشنبه سوری هم اشاره به سنت افروختن آتش ...
از سعدی تا سپهری در جهان عرب
به گزارش ایسنا، این یادداشت نوشته موسی بیدج از سلسله یادداشت های یک هفته با سعدی و سپهری در فضای مجازی که با عنوان از سعدی تا سپهری در جهان عرب در پایگاه اطلاع رسانی شهر کتاب منتشر شده است در پی می آید: ماندگاری نام و آثار سعدی در جهان عرب، علاوه بر قوت و قدرت انتقال و شمولیت، چند دلیل دیگر هم دارد. دلیل اول سروده های عربی اوست. در میان این شعرها، قصیده او درباره خرابی بغداد بعد از حمله مغول، از ...
قیصر امین پور ؛ شاعری که از نو باید شناخت
قیصر امین پور شاعر معاصر ایران، با فعالیت ها و آثار درخشان خود مسیر صحیح شعر را راهنمایی کرد و به گفته بزرگان شعر و ادبیات، نقش عمده ای در ادامه حیات شعر و ادبیات فارسی داشت. دوم اردیبهشت زادروز قیصر امین پور شاعر معاصر و غزل سرای ایران است. وی از شاعران، نویسندگان و از شخصیت های برجسته ادبیات در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است و دین خود را به فرهنگ، شعر و ادب ادا کرد. ...
شمس لنگرودی از سرنوشت حافظانه سهراب گفت
در طبیعت ضروری و لازم می داند. و تعجب می کند که چرا در قفس هیچکسی کرکس نیست و می پرسد مگر گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد . با این وصف او تنها شاعر عارف ما بوده که موفق شده باورهای عرفانیش را به شعر نیما پیوند بزند. اگر چه سهراب سپهری هم به لحاظ ذهنی و هم زیبائی شناسی تحت تأثیر هوشنگ ایرانی بود اما هوشنگ ایرانی متاسفانه ادامه نداد و موفق نشد که راه پیدا کند به دل مردم و ذهن روشنفکران. بعد ...
حماسه، عشق و عرفان ، ویژگی مهم اشعار قیصر امین پور
قیصر هستند. توفان در پرانتز (نثر ادبی) و منظومه ظهر روز دهم (برای نوجوانان) (1365)، سنت و نوآوری در شعر معاصر (1383) و شعر و کودکی (1386)، از دیگر آثار این شاعر نام آشناست. قیصر امین پور در سال 1367 از موسسه گسترش هنر، جایزه ویژه نیمایوشیج موسوم به مرغ آمین بلورین را دریافت کرد، وی همچنین در سال 1378 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در ...
چند واقعیت درباره سعدی؛ شعر انسان دوستانه سعدی جایی در سازمان ملل ندارد
بهروز غریب پور، نمایشنامه نویس و کارگردان حتماً خیلی ها هنوز بر این باورند که بر پیشانی عمارت سازمان ملل متحد این شعر حضرت سعدی نوشته یا حجاری شده است: بنی آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرند /چو عضوی بدرد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار / تو کز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی و چه فخری کرده اند کسانی که این داستان را باور کرده اند: پیش از اندیشه تشکیل یک ...
ادب و شرم، تو را خسرو مه رویان کرد
انحرافات و تحریفات وامی داشت و به یادآوری جریان اصلی انقلاب 57. آخرین کتاب شعر قیصر امین پور یعنی دستور زبان عشق به نظر من تجربه بسیار متفاوت قیصر بود. در این کتاب ما شاهد نگاه متفاوت و در عین حال تازه ای به هستی، جامعه، انسان و... هستیم. نگاهی که از قیصر در این کتاب جریان دارد، حاوی تاملات تازه ای است در باب هستی و از نگاه بدیع او به مساله عرفان هم نشانه های مهمی دارد. در واقع دستور زبان عشق از تاملات جدی قیصر امین پور به عرفان و فلسفه پرده برمی دارد و روایت او را از عشق، مرگ و زندگی به ما ارایه می کند. ...
چرا قیصر همچنان محبوب است
شهدای ایران: دوم اردیبهشت، سالروز تولد قیصر امین پور است؛ شاعری که همه نسل ها با هر دیدگاهی با وی و اشعارش انس و علاقه دارند و همه مخاطب شعرهای او هستند. او همچنان بعد از 14 سال که از وفاتش می گذرد، میان جماعت اهل شعر محبوب است و پیش از آن هم در زمان حیاتش محبوبیت زیادی در میان شاعران و شاگردانش داشت. در آستانه سالروز ولادت وی از شاعران دلیل این محبوبیت را پرسیدیم. سعید بیابانکی: شبیه ...
که آواز او در جهان فرخ است
.... پدرش سیداحمد جواهری، متخلص به دانا نیز از شاعران و ادیبان خراسان و نخستین استاد او بود. محمود فرخ از کودکی سرودن شعر را آغاز کرد و در ایام جوانی به شاعری مشهور بدل شد و در روزگار پختگی نیز خود را به عنوان یکی از ارکان شعر سبک خراسانی در دوران معاصر به ادبیات ایران معرفی کرد. او در طول حیات پربرکت خویش مشاغلی همچون متصدی امور اداری آستان قدس رضوی، کفالت استانداری خراسان، نمایندگی مردم در ...
بیوگرافی قیصر امین پور به بهانه روز تولدش
مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران می گوید امین پور از نظر من انسان غریبی بود و پشت چهره همیشه خندان وی، غمی نهفته بود زیرا این شاعر بزرگ هیچ گاه از درد جامعه دور نبود. در بخشی از مقاله، نظری استاد دانشگاه در خصوص آمده که قیصر از معدود شاعرانی است که اخلاق و انصاف را در اشعارش رعایت کرده است. وی شاعری بوده که انقلاب را تجربه کرده ولی از شتاب زدگی در اشعارش اجتناب می کند، دراشعار قیصر می توان ...
شاعری که شعرهایش انعکاس دهنده زبان توده مردم است
پور پیش از آنکه به عنوان شاعر کودک و نوجوان به شمار آید در جامعه ادبی امروز به خاطر ویژگی های شعری اش شناخته شده است و شعر های عمومی اش بیشتر از شعر های کودکانه و نوجوانانه اش بر سر زبانهاست. از نیمه دوم دهه شصت قیصر امین پور به ثبات زبان و اندیشه در شعرش دست یافت. هر چند جامعه ادبی او را به عنوان یک ادیب آکادمیک و استاد دانشگاه می شناسد، ولی حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان هنوز قیصر را از آن خود ...
قیصر امین پور از سروش نوجوان تا ماجرای تصادف شمال + زندگینامه و اشعار
دریافت کند. وی در سال 1376 از پایان نامه ی دکتری خود با راهنمایی های استاد محمدرضا شفیعی کدکنی دفاع کرد و در سال 1383 پایان نامه خود را با عنوان سنت نوآوری در شعر معاصر بوسیله ی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر کرد. امین پور در سال 1367 سردبیر مجله سروش نوجوان شد و از همین سال در دانشگاه الزهرا و دانشگاه تهران به تدریس اشتغال پیدا کرد. او در سال 1382 به عنوان عضو ...
علیرضا مجابی در سالمرگ سهراب سپهری مطرح کرد: سهراب یکی از مهم ترین نقاشان قرن بیستم دنیاست
سررشته ندارد او را دوست دارد. بنابراین این تصور اشتباهی است که فکر کنیم نقاشی های سهراب به دلیل شاعر بودن او در حال دیده شدن است. از نظر تاریخی چگونه است؟ یعنی او ابتدا به عنوان شاعر مطرح شد یا نقاش؟ جالب است که بدانید از نظر تاریخی سهرابِ نقاش بسیار زودتر از سهراب شاعر شناخته، تثبیت و جهانی شده است. ما سهراب نقاش را یک دهه زودتر از سهراب شاعر شناخته ایم. در واقع سهراب شاعر بعد از ...
اشعار امین پور برآمده از فطرت انسانی است
به گزارش خبرنگار ایمنا ، قیصر امین پور به دقت و هوشیاری شناخته می شود. او از جمله شاعرانی است که برای کودکان و نوجوانان اهمیت ویژه ای قائل بود. امین پور به علت استفاده از وزن ریتمیک کلامی خوش آهنگ دارد، همچنین از شاعران متعهد پس از انقلاب اسلامی بشمار می رود. دوم اردیبهشت در تقویم رسمی به عنوان روز بزرگداشت این شاعر خوش ذوق معاصر نامگذاری شده است. رسول حیدری عضو هیات علمی گروه زبان و ا ...
دکتر ضیاء موحد: سعدی با شجاعت از عشق سخن می گوید
بر رخ مهتاب زدن است. این دو شاعر تفاوت های دیگری هم دارند، اما وجه ممیزه و ویژگی اصلی سعدی همین شعر عاشقانه است که بعد از او هم شاعری به این قدرت نداریم تا به شعر نو می رسیم. در شعر نو هم شاعرانی هستند که مثل سعدی از عشق انسانی سخن گفته اند؛ مثل شعر عاشقانه شاملو و بعضی شاعران دیگر. البته در شعر شاعران دیگر حوزه شعر نو مثل اخوان ثالث این ویژگی کم رنگ است و در شعر بعضی دیگر عشق انسانی را ...
سعدی پرچمدار الهیات عاشقانه
خواندن آن چندان درست نیست. * با توجه به این روزهای کرونایی، به ذهنم رسید درباره نوع مواجهه سعدی با حمله مغول و آنچه برای امروز ما مفید است، بپرسم. به نظر شما سعدی در آن زمانه سخت راه درست را رفته یا نقدهایی به او هست؟ مانند نقدی که دکتر علی شریعتی در کتاب هبوط در کویر به سعدی دارد و گفتن بهاریه را در آن روزگار، اشتباه می داند. ** شاعر و هنرمند آینه روزگارش نیست و نباید باشد ...
سپهری، مشهور در جهان و مهجور در وطن
برخی شخصیت ها در زمان حیات و برخی پس از درگذشت شان شناخته شده اند اما سهراب سپهری به عنوان شاعر و نقاش، یکی از هنرمندان برجسته ای بود که به جایگاهی درخور نرسید؛ اگرچه در زمان حیات و سپس مماتش تا حدودی مشهور شد اما همچنان جان کلام اش بین عموم مهجور مانده است. سهراب سپهری، شاعر و نقاش کاشانی 15 مهر 1307 در خانواده ای اهل فرهنگ و هنر دیده به جهان گشود و دوران دانشجویی نخستین مجموعه شعر نیمایی با عنوان مرگ رنگ را منتشر کرد و سال 32 با دریافت نشان درجه یک علمی دانش آموخته شد و سپس دومین مجموعه با عنوان زندگی خواب ها را نیز انتشار داد. نشانی، صدای پای آب و مسافر از معروف ترین سروده های این شاعر کاشانی است و از میان آنها صدای پای آب، یکی از بلندترین شعرهای نو به زبان پارسی به شمار می رود. بسیاری بر این باور هستند که سپهری را می توان یکی از نمونه های بارز هنرمندان معاصر پرورش یافته مکتب ایرانی- اسلامی برشمرد که تکلف و تصنع امروزی چه در قلم نقاشی و چه زبان شعرش جایی نداشت. شاید این ویژگی برجسته باشد که او را از سایر هنرمندان معاصرش متمایز کرده باشد و شاید همین بی تکلفی موجب ایجاد فاصله با مخاطب مجذوب دنیای هزار سودای امروز شده و شرایطی را ایجاد کرده که در مجموع سپهری با وجود مشهور بودن، تا حدودی جان کلام اش در میان نسل جوان مهجور بماند. سید علی اصغر صائم کاشانی متولد 1331 که از سال سوم ابتدایی سرودن را آغاز کرده و تا کنون 15 مجموعه شعر و 65 کتاب تحقیقی و ادبی به چاپ رسانده و جزء معدود شاعران هم دوره سپهری است که در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا به بیان برخی ویژگی های این شاعر کاشانی پرداخت. وی در پاسخ به پرسشی در مورد خانواده سپهری اظهارداشت: پدرش اسدالله خان سپهری و پدر بزرگش نصرالله خان سپهری نخستین رییس تلگرافخانه کاشان بود و مادرش نوه مالک المورخین، فرزند لسان الملک سپهر بود که بزرگ ترین تاریخ نویس در دوره ناصری به شمار می رفت و نام خانوادگی سهراب از اینجا می آید. صائم کاشانی افزود: خانه پدری سهراب محدوده درب عطا بود و ما در همسایگی آنها بودیم اما بعدها خانه را فروختند و به تهران رفتند؛ همان زمان سفری به چندین کشور مختلف از جمله ژاپن و هند داشت و در آیین های گوناگون تحقیق کرد. وی بیان کرد: هنگامی که دوباره به کاشان بازگشت ابتدا در مهمان سرای شربتی سکونت داشت و پس از چند صباحی یکی از دوستان خانه ای در ابتدای خیابان امیرکبیر اختیار کرد؛ سپس در کوچه عوارضی یا حکیمی واقع در خیابان 22 بهمن جایی را اجاره کرده بود و همه دارایی اش شامل فرش حصیر اتاق، پرده ها گونی و پشتی های پر شده از کاه، یک چراغ خوراک پزی سه فتیله ای در کنار یک فلاسک و چند استکان بود. این شاعر کاشانی با تاکید بر اینکه تنها عده ای انگشت شمار از دوستان سپهری به دیدارش می رفتند، اضافه کرد: البته با وسایل نقاشی اش چون سهراب به واقع نقاش زبردستی بود اما خب آن زمان چندان مشهور نبود و بنا بر این برخی ادعاها در مورد او دقیق نیست؛ منزوی بود و از این رو در زمان حیات چندان شناخته نشد. وی تصریح کرد: عرفان سپهری بود که موجب شد تا شهرتش جهانی شود وگرنه او اهل این شهرت و حتی مصاحبه یا سخنرانی نبود. صائم کاشانی با اشاره به سبک شعری سپهری تشریح کرد: او پس از حدود 22 یا 23 سالگی بود که به سمت شعر نو رو آورد وگرنه پیش از آن کتاب در کنار چمن را داشت که پس از انتشار به سرعت از بازار جمع آوری کرد؛ سروده هایی در سبک ایرج میرزا هم داشت اما پس از آن راه خود را در شعر تغییر داد و آن دوران برای حضور در مجامع ادبی هم صرافت چندانی نداشت. به گفته وی، بیشتر شاعران نوپرداز البته به نوعی دانسته یا ندانسته پیرو سپهری هستند و دیگر چندان کسی نیما، فروغ و اخوان و شاملو را دنبال نمی کند. این شاعر افزود: جوانان ما به نرمی، زلالی و صافی شعر سهراب تا حدودی پی بردند و برخی دانشجویان و علاقه مندان بیشتر هم تلاش دارند مانند او بسرایند که البته توصیه می شود با توجه به اینکه پیش تر نمونه هایی از سوی سهراب سپهری داشتیم، چنین سروده هایی مانا نیست و باید به دنبال مضمون های جدید رفت. طنین عرفان در وسعت اندیشه سپهری وی در مورد تمایز سپهری و مفاهیم نهفته در بین سطورش ادامه داد: عرفان و خداپرستی یکی از مهم ترین ویژگی های شعر سهراب بود که چندان به آن پرداخته نشده است؛ در حالی که انسانی مذهبی بود و اگر شاید چندان مسجد نمی رفت اما 10 شبانه روز هم با او همنشینی داشتیم، یک غیبت یا تهمت نمی شنیدیم و هرگز صحبت دیگران را نمی کرد. این استاد ادبیات گفت: طنین عرفان در وسعت اندیشه سهراب جاری بود؛ هنگامی که شاعر می گوید، من مسلمانم باور خود را فریاد می زند اما برخی سهراب پژوهان به او گرایش های دیگری را نسبت می دهند. وی افزود: قبله ام یک گل سرخ گل سرخ مظهر زیبایی طبیعت و ذات خداوند متعال است و در کنار سایر مصرع ها مانند جانمازم چشمه، مهرم نور، دشت سجاده من مفاهیمی هستند که ژرفای باور مذهبی شاعر را می رسانند. صائم کاشانی اظهارداشت: زبان سهراب که می گوید من وضو با تپش پنجره ها می گیرم حتی به تاریخ آن روزگار هم اشاره دارد؛ زیرا پنجره بسته علامت سکوت و اختناق و باز بودنش علامت آزادی است و وضو گرفتن به معنی پاک شدن و در واقع شاعر بیان می دارد که من هنگامی تطهیر می شوم که بتوانم حرف دلم را بزنم و اختناق به پایان برسد اما برخی از تحلیل و درک این پیام ها غافل هستند. وی تاکید کرد: باید اهل فن این بیت ها را معنا کنند وگرنه سهراب حتی یک مصراع بدون مفهوم ندارد. این شاعر کاشانی با بیان خاطره ای از سفری کوتاه با سپهری و راز و نیاز او در دل طبیعت تصریح کرد: امروزه برخی به جنگل ها رفته، گل ها را لگد می کنند یا روی درخت یادگاری می نویسند که نشان می دهد در واقع چنین افرادی بویی از خداشناسی و عرفان نبرده اند. وی تشریح کرد: اینکه سهراب می گوید زندگی خالی نیست، به واقع زندگی پر از زیبایی، مفهوم و معناست؛ ما به زندگی بدبین هستیم و با دست خودمان آن را به جهنم تبدیل می کنیم. چنان که امام محمد و احمد غزالی در علم اخلاق هم نظر و بر این باور هستند که ما هم می توانیم در بهشت زندگی کنیم و هم در جهنم و از این زاویه اگر از پیشرفت دیگران خوشحال شویم در بهشت زندگی می کنیم و اگر دچار کینه، حسد و انتقام جویی باشیم در جهنم هستیم. این استاد ادبیات همچنین بیان کرد: در دل من چیزی است مثل یک بیشه نور، مثل خواب دم صبح، و چنان بی تابم، که دلم می خواهد، بدوم تا ته دشت، بروم تا سر کوه، دورها آوایی است، که مرا می خواند این آوایی که سهراب را می خواند آوای آسمانی است. وی نوآوری در شعر، عرفان و خداشناسی سپهری را ستود و افزود: کسی در چندین کشور جهان گشت و گذار داشته و باز می گوید اهل کاشانم، پیشه ام نقاشی است، گاه گاهی قفسی می سازم با رنگ، می فروشم به شما، تا به آواز شقایق که در آن زندانی است، دل تنهایی تان تازه شود این همه حرف تازه با فروتنی که در ذات سهراب است، نشان از ژرفای باورهای او دارد. صائم کاشانی با اشاره به 50 سال تجربه کار خود در زمینه شعر و ادبیات فارسی اظهارداشت: نیما یوشیج (علی اسفندیاری) پدر شعر نو است اما سهراب نگاهی دیگری دارد و لطافت، ظرافت، عرفان در سخن، بدون تکلف و تصنع سرودن وجه تمایز او به شمار می رود و نشان می دهد که این شعرها نوعی الهام بوده است. وی تصریح کرد: برخی شعرهای امروزی به دل نمی نشیند که ناشی از تصنع و تکلف است؛ شاید شخصی حتی استاد ادبیات هم باشد اما در واقع آنچه می گوید، نظم است و واژه ها و اوزان را در قالب می ریزد؛ این سروده ها جوششی نیست و بیشتر کوششی است در حالی که شعر سهراب جوشیده از درون بود یا به قول ملک الشعرای بهار ای بسا شاعر که اندر زندگی نظمی نساخت و ای بسا ناظم که اندر در زندگی شعری نگفت . سپهری؛ مهجور در موطن صائم کاشانی در مورد مهجور ماندن سهراب سپهری نیز گفت: شناساندن او باید از زادگاهش آغاز می شد که اقدامی صورت نگرفت. وی افزود: خانه پدری سهراب و محل سپری کردن دوران کودکی و نوجوانی اش، نرسیده به میدان درب عطا میدان بونصر شیبانی سابق بود که می توانستند با نصب مجسمه ای به نام سپهری نام گذاری کنند که با تاسف پس از سال ها خیابان یا کوچه ای را در نقطه ای مهجور نام گذاری کردند. این استاد ادبیات با اشاره به تجربه حضور و تدریس خود در چندین دانشگاه از جمله در کشور ژاپن تصریح کرد: استادان و دانشجویان آنجا بیش از ما سهراب را می شناختند، در حالی که امروز جوانان ما جز یک نام، آشنایی چندانی با این شخصیت فاخر یا حتی شخصی مانند کمال الملک ندارند. وی همچنین اظهارداشت: با توجه به اینکه نگهداری آثار برجا مانده از سپهری مشکل بود، خانواده او دهه هفتاد در دیدار چند نفر از مسوولان پیشنهاد داد که لوازمش به موزه ای در کاشان انتقال یابد اما موضوع پیگیری نشد. صائم کاشانی اضافه کرد: یک شب حتی خانم پروانه سپهری در تماسی تلفنی گفت که اینها قول پیگیری دادند اما کاری صورت نگرفته و چندتا از تابلوها در حال خوردگی و از بین رفتن است؛ در حالی که مسوولان فرهنگی استان کرمان در این زمینه پیشقدم شده بودند. وی یادآور شد: چندین ماه پس از آن هم در نهایت وسایل و اثرها به موزه استاد علی اکبر صنعتی کرمان انتقال یافت و هر سال که در کرمان کنگره ای برگزار می شد که تا حد توان در آن شرکت می کردیم و از جایی که به آثار سهپری اختصاص دادند، بازدید می کردیم که البته همه آثار را شامل نمی شود. این شاعر کاشانی بیان کرد: می شد یکی از خانه های تاریخی را به موزه تبدیل و این اثرها را نگهداری کرد؛ نزدیک به هشت میلیون ریال آن زمان مجموع تابلوها و وسایل شخصی را می شد خریداری کرد، در حالی که چند سال پیش تنها یک تابلوی نقاشی سپهری 18 میلیارد ریال به فروش رفت. وی گفت: در چنین شرایطی است که برخی حتی از روی دشمنی نسبت هایی به سپهری می دهند که به هیچ وجه درست نیست؛ یا برخی به بهانه گرامیداشت از جمله در زادروز و درگذشتش بر سر مزارش با پوشش نامناسب ظاهر می شوند و برخی کارها می کنند که هیچ تناسبی با روحیات و خلقیات این شاعر وارسته نداشت. مرگ رنگ (1330)، زندگی خواب ها (1332)، آوار آفتاب (1340)، شرق اندوه (1340)، صدای پای آب (1344)، مسافر (1345)، حجم سبز (1346)، ما هیچ ما نگاه (1363) و اتاق آبی (1369) از جمله سروده های سپهری هستند که بسیاری از آنها به زبان های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شدند. سپهری در 1358 به بیماری سرطان خون مبتلا شد و سرانجام در غروب یکم اردیبهشت 1359 در بیمارستان پارس تهران درگذشت و در صحن امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) در مشهداردهال کاشان آرام گرفت. ...
سرودن از حماسه و ایثار
عنی شعر مقاومت جهان اسلام . می توان این گونه شعری به 2 عنوان کلی تقسیم نمود: 1. جبهه مبارزه با استبداد داخلی (شعر انقلاب) 2. جبهه مبارزه با دشمن متجاوز و اشغالگر خارجی (شعر مقاومت) شعر دفاع مقدس بهترین تجلی شعر و ادبیات مقاومت جنگ نیز مانند هر رویداد تاریخی اجتماعی، تأثیرات خاصی بر شعر و ادب داشته است. همانگونه که رویدادهای مشابه چون حمله مغول، اشغال های نظامی ...
درباره اقبال سپهری
جامعه تحت تأثیر جریان ادبی چپ و شعر چریکی به سمت شعار به نفع خلق تغییر یافته بود و در این فضا شاعران متوسطی مانند سعید سلطان پور و خسرو گل سرخی، شاعران مورد اقبال بودند. اگرچه این جریان به شدت شعارزده بعداً با شکل معقول تر شعر چریکی یعنی شعرهای شاعرانی مانند شفیعی کدکنی و سیاوش کسرایی، کمی متعادل شد، اما منتقدان ادبی که اغلب وامدار تفکر چپ بودند، تحت تأثیر تعریف مارکسیستی از تعهد اجتماعی، به شدت ...
شاعر ایرانی که نامش بر رئیس جمهور فرانسه نهاده شد
سیرت پادشاهان و اخلاق درویشان خوانده اندیشه های آزادیخواهانه پیدا کرده بود و از این روی زود به جمع انقلابیون فرانسه پیوست و به مجلس راه یافت. او از مخالفان افراطی گری انقلابی بود و در به مجازات رساندن افراط گرایان انقلاب فرانسه که سردسته ی آنان روبسپیر و یارانش بودند مهم ترین نقش را داشت. لازار کارنو، به یاد شاعر ایران، بزرگ ترین فرزندش را سعدی نامید ولی در کودکی از جهان رفت. فرزند دوم را سعدی ...
جهان مطلوب سعدی، نگهبانی از خلق و ترس از خدا است
...> وی تصریح کرد: سعدی مدینه فاضله ای را که خود جستجو می کند در بوستان تصویر کرده است. در این کتاب پر مغز از دنیای واقعی که آکنده از زشتی و زیبایی، تاریکی و روشنی و بیشتر اسیر تباهی و شقاوت است کمتر چیزی می بینی، جهان بوستان همه نیکی است و پاکی، دادگری و انسانیت، یعنی عالم چنان که باید باشد. رسول زاده گفت: هرگاه از تیرگی ها و دردهای این جهان آزرده خاطر می شویم، گشتی در بوستان سعدی لطفی ...