طاهرزاده: امیرکبیر را کشتند چون مزاحم غربی شدن جامعۀ ایرانی بود
سایر خبرها
اصغر طاهرزاده: خداوند در هر عصری پاسخ مسائل انسان ها را می دهد / به قرآن رجوع کنیم خواهیم دید که با ما ...
. عروس امام می گفت امام روزی 7 بار قرآن می خواند. وقتی اولین بار این را شنیدم زار زار گریه کردم. باید به قرآن رجوع کنیم تا با ما سخن بگوید. استاد فلسفه و عرفان اسلامی ادامه داد: رهبری نیز 3 روز یک بار قرآن را ختم می کنند. بحث من رویکرد خواندن قرآن است. اگر قرآن را با تدبر بخوانیم به این نتیجه می رسیم که قرآن را بیشتر بخوانیم. ما جهان گم شده ای که در آن با قرآن زندگی می کردیم را از دست ...
چگونه می توانیم حال نماز و عبادت پیدا کنیم
به گزارش ایکنا؛ جلسه سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدیدالله یزدان پناه، استاد سطوح عالی حوزه و مدرس برجسته عرفان و فلسفه، امروز 8 اردیبهشت ماه، با موضوع فلسفه روزه داری برگزار و به صورت زنده از طریق صفحه اینستاگرام به نشانی https://www.instagram.com/nafahat.eri منتشر شد که در ادامه می خوانید؛ هویت روزه، یک هویت تَرکی است و در این ترک باید صبر کرد. در نماز، هویتش فعل فراوانی دارد و ...
آی- لایو - یو/ گفت وگو با رامتین شهبازی درباره پدیده لایو و نگاه فرهنگی به امکانات اینستالایو
از چهره های اینستاگرامی ایرانی با 640 هزار بیننده رکورد تماشاگران گفت وگوی زنده اینستاگرامی در جهان را شکسته است. توجه کنید، فقط یکی از صدها نمونه. اگر در گذشته شعار هر شهروند یک خبرنگار سر می دادیم، حالا ورود شما به زمانه هر شهروند یک تلویزیون را تبریک می گویم. پس با قوت بیشتر می توان مدعی شد جعبه جادو در ایران، از آیکانِ مربع شکلِ منقش بر صفحه تلفن های هوشمند، شکستی جانانه خورده است اما متخصصان ...
یادداشت رسیده: شیفتگی آیت الله امینی به علّامه طباطبایی
علامه شرکت می جست و حتی در دوران تعطیلی درس ها و کهولت سن و بیماری حضرت علامه طباطبایی نیز پیوسته در ارتباط با ایشان بود و از وجودشان کسب فیض می کرد. آیت الله امینی می گفتند: علامه طباطبایی اهل سیر و سلوک بود ولی هیچ گاه تظاهر به عرفان و معنویت نمی کرد و حتی گاهی از ایشان دربارة سیر و سلوک سئوالی می شد غالباً طفره می رفتند و به اصطلاح تقیه می کردند و گاهی هم افراد سئوال کننده را به ...
سلمان و ابوذر چگونه مسلمان شدند؟/ توصیه ملاصدرا برای بشر آینده+ فیلم
به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت های دینی خبرگزاری فارس، اصغر طاهرزاده استاد فلسفه و عرفان اسلامی در برنامه تلویزیونی سوره که دیشب (شنبه 6 اردیبهشت ماه) برگزار شد، با اشاره به اینکه عقل دنیای مدرن برای اینکه انسان را قانع کند، کافی نبود، بیان داشت: بشر به این دلیل آفریده شده که به وسعت حضور خدا خودش را در عالم وسعت دهد. دنیای مدرن نمی تواند این را به انسان بدهد. غرب به اندیشه بودایی ...
جمع میان سکر و صحو/ حکمت سعدی در گفت وگو با حسن بلخاری، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر فلسفه و هنر
امام محمد غزالی در مورد فلاسفه یونانی و اسلامی به ویژه ابن سینا و فارابی در نگاه سعدی داشته است یا خیر؟ نکته بسیار مهم آغازین آنکه ما در بسیاری از موارد فلسفه را معادل عقل و عقل را معادل فلسفه گرفته ایم. در حالی که در یک نظام کلاسیک و تخصصی این کار درست نیست. این دو الزاما معادل مطلق یکدیگر نیستند، گر چه مهم ترین ابزار اندیشه ورزی فلسفی عقل است. مثلا شهاب الدین سهروردی استاد سعدی کتابی در ...
راه های سه گانه آگاهی از اسرار احکام
به گزارش ایکنا؛ جلسه سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدیدالله یزدان پناه، استاد سطوح عالی حوزه و مدرس برجسته عرفان و فلسفه، امروز 7 اردیبهشت ماه با موضوع غفلت و اقسام آن برگزار و به صورت زنده از طریق صفحه اینستاگرام به نشانی https://www.instagram.com/nafahat.eri منتشر شد که در ادامه می خوانید؛ به نظر بنده اولین مسئله مهم در عبادت برای هر کسی، این است که ببیند شارع مقدس چطور در دل تک تک ...
کافه خونه اصفهانی شد
...> مرغ سحر ناله سر کن نیمی خوام، نیمی تونم! بعد از پخش ویدئوی کوتاهی از آواز عزت الله انتظامی در فیلم مینای شهر خاموش که آواز معروف به اصفهان رو... استاد تاج اصفهانی را زمزمه می کند، نوبت به بابک رجبی نوازنده و خواننده رسید تا مهمان بعدی برنامه باشد. او که با اجراهای مختلفش در فضای مجازی و همچنین فیلم جهان با من برقص سروش صحت برای مردم شناخته شده، برای مخاطبان مجازی این برنامه درباره ...
فیرحی: حکومت عصر انتظار مخالف شرع نیست ولی شرعی هم نیست/ کلباسی: انسان عصر غیبت تکامل پیدا کرده است/ ...
به گزارش شبکه اجتهاد ، نشست علمی مجازی انسان عصر انتظار به همت خبرگزاری رسا، پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی های فعالیت های مهدوی کشور و مرکز تخصصی مهدویت عصر روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت ماه برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین دکتر داود فیرحی استاد دانشگاه تهران در این نشست علمی به عنوان ارائه دهنده بحث پیرامون انسان عصر انتظار به بیان دیدگاه های خود پرداخت و نظریات چهارگانه این حوزه را مورد بحث و بررسی قرار داده و حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی رئیس مرکز تخصصی مهدویت و حجت الاسلام والمسلمین دکتر ...
ترس ها و اعترافات یک روانشناس موفق/مروری بر خاطرات اروین یالوم
خوبی داشته باشد و یکی از این نتایج که او در کتاب خاطراتش با اشاره به کتاب خیره به خورشید به آن اشاره می کند، این است که مرگ تجربه ای است که به ما می آموزد چگونه تمام و کمال زندگی کنیم. این روان شناس سرشناس آمریکایی در ادامه مسیری که از پزشکی به ادبیات و از ادبیات به فلسفه داشته، سراغ فلاسفه ای چون هوسرل و هایدگر می رود. خودش هم درباره دورشدن از علوم پزشکی و نزدیک تر شدن به علوم انسانی ...
نیهیلیزم با رجوع مسئله مند به قرآن برطرف می شود
به گزارش ایکنا، اصغر طاهرزاده، نویسنده و پژوهشگر، شب گذشته، 6 اردیبهشت ماه، در برنامه تلویزیونی سوره به طرح بحث درباره نحوه مواجهه با قرآن در دنیا مدرن پرداخت که در ادامه متن آن را می خوانید؛ عقل دنیای مدرن برای اینکه انسان را قانع کند، کافی نبود و بشر مدرن خودش متوجه شد که جوابی برای پرسش هایی که به دنبالش بوده نیافته است. یقیناً با وصله و پینه کردن و با گذاشتن برخی از ابعاد دینی د ...
یعنی همه جا عکس رخ یار توان دید/ شیخ بهایی حکیم جامع اصلاح طلب
شخصیت جامع شیخ بهایی می تواند الهام بخش جامعه، حوزه ها، دانشگاه ها و حکومت ها باشد. تاریخ حکمت و فلسفه که شیخ بهایی یکی از چهره های شاخص آن است؛ حکایت تلاش های عقلی بشر با رویکرد انتقادی برای درک بهتر موضوعات اساسی هستی شناسی، شناخت شناسی، اخلاق، علم الاجتماع و سیاست است. بشر بدون تفکر فلسفی، از فهم انتقادی و سیستماتیک محروم می ماند. خواندن فلسفه به تنهایی اهمیت ندارد، تفکرِ فلسفی راهگشاست. تفکر فلسفی به معنای ظهور فعل اندیشیدن درباره مسائل اصلی انسان، تاریخ، جامعه، زندگی، سیاست و هستی، به طور آزاد و روشمند است. ...
عشق زمینی هیچ وقت کهنه نمی شود
مرتضی کاردر روزنامه نگار سخن از سعدی که می شود یکی از نخستین گزینه ها برای گفت و گو دکتر ضیاء موحد است. او در دهه70 کتاب سعدی را در مجموعه بنیان گذاران فرهنگ امروز (انتشارات طرح نو) منتشر کرد. این کتاب، پس از گذشت بیش از 2دهه، هنوز یکی از بهترین پژوهش ها درباره سعدی است که بارها چاپ شده. ضیاء موحد، استاد منطق و فلسفه است و شاعر و پژوهشگر حوزه ادبیات. در مقام پژوهشگر ادبیات درآمدی ...
آیت الله امینی؛ از شاگردی آیت الله طباطبایی تا امامت جمعه قم
دانم . آیت الله ابراهیم امینی سالها نیز عهده دار کرسی امامت جمعه شهر مقدس قم بودند. از آثارعلمی این استاد حوزه می توان به عدالت در اسلام,مسلمانان و تمدن غرب, انضباط اقتصادی اشاره کرد. این استاد حوزه علمیه روز شنبه ششم اردیبهشت در حرم حضرت معصومه (س) در قم به خاک سپرده شد. انتهای پیام/ ...
نامه به سروش، ملکیان، سریع القلم و ظریف/ فراروایت های ایدئولوژیک شما در تحولات کرونایی ویران شد!
...، آمریکایی، عربی و عبری ضد ادیان توحیدی به خصوص اسلام عزیز، گفت وگوهای دینی نخبگان در تحولات پسا کرونا افزایش خواهد یافت و به عکس نظر تک ساحتی جناب عالی، چون انسان، توآمان در پی تفسیر رنج های خود و نیز در پی نظامات اجتماعی جامع برای دست یابی به حیات معقول پسا مارکسیسم و پسا کاپیتالیسم و مابعد پسا مدرن است لاجرم، مجددا ایران اسلامی و یا اسلام سیاسی از ارکان این گفت و گو و نظم جهان پسا کرونا ...
پدر به روایت پسر/ منزل مرحوم طباطبایی در ماه رمضان، خانه طلبه ها می شد
جا پای پدر بگذارید، چقدر سخت بود؟ چقدر مسئولیت بود؟ کار بزرگان را نمی توان انجام داد. مردم همان نگاه و توقعاتی که به حاج آقا داشتند، به بنده دارند که همچون کوه عظیمی بر دوش من سنگینی می کند چون من تجربه و روحیات حاج آقا را ندارم. از سوی دیگر، الان درک می کنم که ایشان چه جایگاهی نزد مردم داشته است. * منش حاج آقا اینگونه نبود که تنها به خواندن نماز در مسجد اکتفا کنند، در واقع ...
رمضان؛ ماه سفره های مهربانی
می گوید: ماه رمضان در عمل سرآمد همه ماه هاست و خداوند این ماه و روز و شب و حتی دقایق و لحظاتش را محترم شمرده و حتی نفس کشیدن مومنان روزه دار در این ماه عبادت است . حجت السلام حمید رضا حیدری به ایرنا گفت: در همه ادیان چنین فرصتی را که خداوند در ماه رمضان و لیالی قدر به مسلمانان داده به هیچکدام از پیروان ادیان الهی نداده است . وی برجستگی ماه رمضان را به تعبد بی چون و چرا و حساب ...
بانوی مجتهده قرن
بانو سیده نصرت بگم امین در سال 1265 شمسی (1308ق) در اصفهان چشم به جهان گشود. نَسَبش با سی واسطه به امام علی بن الحسین زین العابدین ع می رسد. از چهار سالگی به فراگرفتن قرآن و از یازده سالگی به تحصیل زبان عربی پرداخت. با اینکه در پانزده سالگی ازدواج کرد، هرگز همسرداری و تربیت فرزندان، او را از تحصیل علم بازنداشت. در بیست سالگی به تحصیل فقه و اصول، تفسیر و علم حدیث پرداخت، بزودی به حکمت و فلسفه و در ...
حیات دینی ما در دنیای مدرن با انقلاب معنا شد / نهفتگی رجوع به قرآن در ذات انقلاب
به گزارش ایکنا؛ نخستین قسمت از برنامه تلویزیونی سوره ، شب گذشته، 5 اردیبهشت ماه، از شبکه چهارم سیما پخش شد. در یکی از بخش های این برنامه با اصغر طاهرزاده، مدرس و پژوهشگر برجسته عرفان، به گفت وگو در زمینه علل طرح شدن تئوری بازگشت به قرآن توسط برخی از اندیشمندان اسلامی پرداخته شد که در ادامه می خوانید؛ یکی از سؤالاتی که باید طرح شود این است که آیا هیچ وقت بوده که ما رجوع به قرآن نداشته ...
تبیین 3 فعالیت مهم علوم اجتماعی مدرن از دیدگاه استاد خسروپناه
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا ، محمد قمی طی یادداشتی نوشت: بنده در سه بخش گذشته، مقدماتی را درباره الگوی حکمی-اجتهادی استاد خسروپناه بیان کردم. در بخش اول اشاره شد که اولین پیش فرض این الگو، نگاه درجه دوم به علوم مدرن است. استاد خسروپناه تأکید می کند که با نگاه درجه دوم به علوم اجتماعی مدرن، یعنی از طریق فلسفه علوم اجتماعی مدرن متوجه می شویم که علوم ...
نظام آموزشی، جهان را به میدان مبارزه تبدیل کرده
از گیراترین این تعابیر را نیچه ذیل عنوان اندیشه ورزی اخلاقی به دست می دهد. اندیشه ای که جهان فعلی را به بهای ساختن دنیایی بهتر به کناری می گذارد. آیسلین اُ دانل معتقد است این اندیشه در نظام آموزشی در قالب آرمانشهرگرایی و تقلای بی پایان برای کامیابی می کند. با او که استاد فلسفه ی تعلیم و تربیت در دانشگاه ماینوث در جمهوری ایرلند جنوبی است، در باب نسبت آرمانشهرگرایی و رئالیسم در آموزش توسر ایلنا ...
رئیس بنیاد بین المللی وحیانی اسراء تبیین کرد: فرصتی برای آسمانی شدن (بخش اول)
خودش با مبانی حس گرایانه و تجربیاتی که در حوزه مباحث طبیعی و مادی و قسمتی را از طریق عقل خودبنیاد و امثال آن و گوش ه ای را، به عنوان نگرش های عبادی و این که انسان باید در پیشگاه خالق و ربش، ادب بندگی را انجام دهد، دریافت کرده و در حال فعالیت است. اما بنای دین الهی، این نیست که ما زندگی التقاطی داشته باشیم؛یعنی بخشی را خودمان بسازیم و بخشی را از دین بگیریم. وقتی 12 ماه قمری را بررسی می ...
چرا باید آغاز سلطنت رضاشاه را پایان مشروطه دانست؟
. از آنجا که از جمله حقوق حقه و قانونی مطبوعات بحث بر سر هر مطلبی بود که قانون به آنها اجازه داده است، رضاخان تابِ تحملِ انتقاد جراید و خشم توده مردم را نداشت و تمام مطبوعات را توقیف نمود تا مشروعیت نداشتنِ اقدام ضد ملی و ضد مشروطیت وی تشریح نشود و توده مردم به مخالفت با او برنخیزند.2 رضاخان در رژیم کودتا هیچ فرصتی را برای مبدل شدن به نوعی به قول سفارت بریتانیا دیکتاتوری نظامی واقعی از دست نداد. ...