سایر منابع:
سایر خبرها
اسلامی سازی علوم
بدنبال چیست؟ وقتی از نهج البلاغه، از مسائل دین و مسائل اجتماعی یا از حوزه های مختلف علمی سخن به میان می آورند؟ این هم یکی از ابعاد ویژه مرحوم جعفری است؛ یعنی بر خلاف سیر شایع حوزه های علمیه آن زمان نجف و قم که بیشتر طلبه ها و فضلا یک بعدی و دو بعدی بودند و بر فقه و اصول متمرکز می شدند که بدلیل فرهنگ حاکم بر آن زمان بود، ولی علامه جعفری محصور در این فضای حاکم نشد؛ یعنی اگر می خواست همان ...
علامه جعفری، نواندیشی احیاگر
به گزارش نباء خبر،به تحلیل دکتر محمدرضا اسدی/ دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی ،عملکرد مرحوم علامه جعفری در پاره ای از مواضع نشان می دهد که ایشان به مثابه یک احیاگر فکر دینی وارد عرصۀ تفکر شده اند، اگرچه به مثابۀ احیاگری که از احیای خودش سخن بگوید، سخنی نگفته اند. علامه جعفری در تفکر دینی به موضوعاتی پرداختند که مرحوم مطهری پرداخته بود و سعی کردند تقریرهای جدیدی بر موضوعاتی چون ...
علامه جعفری از زبان شاگردش
... وی اضافه کرد: این سخنِ نابجا و نادرستی است، چرا که ما بعد ملاصدرا فیلسوفانی مانند ملاهادی سبزواری، حکیم زنوزی، آقاعلی مدرس و علامه جعفری را در دوره ی جدید داشتیم که هم شارح فلسفه ملاصدرا بودند و هم تحلیل ها، نقدها و احیانا نکاتی را به فلسفه ملاصدرا اضافه کردند. وی گفت: علامه جعفری در عین حال که شارح فلسفه ملاصدرا بودند، نکاتی را هم به ویژه در جلد دوم کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم ...
نقش اساسی علامه طباطبایی در توسعه مبانی اصیل معارف قرآنی
... در زمینه های مختلف، که هر یک از آن ها گواه صادقی بر احاطه و عظمت مقام علمی ایشان است. نویسنده این مقاله، جزئیاتی از کتاب تفسیر المیزان به عنوان برجسته ترین اثر قرآنی، دینی و علمی و همچنین کتاب های اصول فلسفه و روش رئالیسم، فلسفه اسلامی، اسلام و انسان معاصر، خلاصه تعالیم اسلامی را بیان کرده و آورده است: علامه طباطبایی در توسعه مبانی اصیل معارف قرآنی و اسلامی در جهان اسلام نقش حیاتی ایفا کرد. ...
رئالیسم قرآنی عرفانی علامه طباطبایی
چیزی که علامه طباطبایی را برجسته کرده، این است که او معیار این گونه فلسفه را ذات خداوند قرار داده و خدا را محور تحقق چنین فلسفه ای معرفی کرده است. به گزارش شیعه پرس، متن زیر یادداشتی است که حجت الاسلام و المسلمین حسین عشاقی پیرامون اندیشه علامه طباطبایی نوشته است: همه می دانیم علامه طباطبایی یک فیلسوف رئالیست بود، زیرا او در بسیاری از آثارش از فلسفه رئالیسم دفاع و حمایت کرده ...
ابتکار علامه طباطبایی در استنباط احکام فقهی و اخلاقی
بر می دارند که در واقعیت وجود دارد؛ مثلاً بد بودن دروغ گفتن حیات دنیوی و اخروی انسان و ارتباط وی با خدا را نابود می کند و اثر واقعی دارد. نکته دیگر اینکه ایشان ثابت کردند، اعتباریات به آن معنایی نیست که در علوم حقیقیه به کار می رود، بلکه مبتنی بر برهان هستند و با نظریه حکمت و لغو نبودن آن از حکیم، آن را موضوعی اعتباری برشمردند که بر امور حقیقی متکی هستند. به همین دلیل است که گفته می شود با این نظریه علم اصول متحول می شود. ان شاءالله دانشگاه علامه طباطبایی هر سال به شکل بالنده تر به دیدگاه های علامه بپردازد. انتهای پیام ...
تعریف حقوق بر پایه نفع همگانی؛ اشتراک دیدگاه علامه طباطبایی و جان فینیس
کار سیبویه را انجام دهد، اما علامه طباطبایی، شخصیتی سه بعدی است و این افراد سه بعدی را باید یک امت خواند. هرگز نمی توان بعد وی را در دانش خاص خلاصه و زاویه خاصی نگریست. این مقدمه برای کسانی بود که می گویند لزومی ندارد هر ساله برای علامه طباطبایی همایش گرفته شود، چراکه یاد وی یاد همه علم ها است و معرفی علامه معرفی دانشگاه علامه طباطبایی هم هست. دبیرخانه همایش بعد از یک پیش همایش در حدود ...
در مدرسه علمیه الزهرا(س) خوی بررسی شد؛ مبانی تفسیری علامه طباطبایی
این کتاب الهی دارای فهم عمومی است و همه انسان ها توانایی درک معارف الهی را دارند، گفت: قرآن برای همه انسان ها نازل شده است و هر انسانی با تدبر در آن می تواند به حقائق و معارفی دست یابد. وی با بیان این که کشف و شهود دخالتی در تفسیر علامه طباطبایی ندارد، چون این مسئله یک بحث شخصی است، افزود: به اعتقاد علامه طباطبایی کلام الهی با سخن انسان ها متفاوت است و آن را نباید با سخن بشر که معمولی ...
با رویا پردازی مسئولان مردم کتابخوان نمی شوند
دکتر یحیی یثربی استاد فلسفه و کلام دانشگاه علامه طباطبایی در برنامه هفت اقلیم رادیو فرهنگ درباره توانایی که ماحصل کتاب خواندن است گفت: فردوسی خردگرا قرن ها پیش گفته است توانا بود هرکه دانا بود پس کتابخوانی و تحصیل به همراه خود توانایی به دنبال دارد، اما جامعه آموزشی وپژوهشی کشور به جنبه توانایی توجه ندارد و برای همین در برخی موارد شاهد خروجی های تحصیل کرده ای از دانشگاه ها و آموزش عالی هستیم که ...
24 آبان سالروز رحلت صاحب تفسیر المیزان
10 ساله اقامتش در تبریز همراه با تدریس و تألیف سپری شد و فصلی جدید از حیات او را فراهم کرد. علامه طباطبایی، در سال 1333 هجری شمسی نگارش تفسیرالمیزان اثر بزرگ خویش را آغاز کرد و 17 سال طول کشید تا این اثر منحصر به فرد، جالب و دلنشین را که نظیر آن تا به حال نوشته نشده است تمام کند. به عقیده آیت الله العظمی خویی، علامه طباطبایی برای نوشتن این اثر، خود را تصفیه کرده بود و شهید ...
چیستی تمدن گرایی و تعریف علامه طباطبایی از تمدن
به گزارش خبرنگار مهر ، حسن عبدی پور عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی به مناسبت سالگرد وفات علامه طباطبایی و همچنین بحث های تمدنی در سال های اخیر به جایگاه تمدن در اندیشه ایشان پرداخته است: رویکرد تمدن گرایی از نقد دو رویکرد سنت و تجدد سر بر آورد. از نظر تمدن گرایان، شریعت گرایی به رغم تاکید بر نصوص و حقایق وحیانی، از ارائه طرحی نو برای ...
اگر علامه طباطبایی در عصرما نبود بلیط ورودم به عالم را پس می دادم
جهان ما با وجود عزیز آن آشنایان با حقایق و معانی، آن مه رویان بستان خدا و آن اصحاب باطن و کرامت و انسانیت و حکمت و مهر و شفقت قابل زیستن است و لاغیر. شیعه پرس، گروه فرهنگ – محمد زارع شیرین کندی: وجیزه ای درباب فلسفه و گذشت از آن از نظرگاه علامه طباطبایی نوشتم و در پایان آن مایل بودم یک مطلب را که به احساس شخصی ام مربوط است ناگفته نگذارم، اما مطلب مذکور به زمان انتشار نرسید. می خواستم ...
علامه جعفری و پاسخ به نیازهای انسان با اندیشه های مولانا
استاد بودند. علامه جعفری یکی از شخصیت های جهانی مشهور مولوی شناسی، مثنوی شناسی، عرفان اسلامی و فلسفه اسلامی هستند و اغلب دانشجویان دانشگاه های جهان که در حوزه های فوق تحقیق می کنند، به آرای ایشان مراجعه می کنند. در ایران اغلب دانشجویان و روشنفکران، قبل از انقلاب از طریق تعالیم علامه جعفری با مثنوی و عرفان اسلامی مأنوس شدند. در آن زمان البته آیت الله حسن زاده و آیت الله جوادی آملی معروف نبودند و آنان ...
محبوب و موجه میان حوزه و دانشگاه، مرحوم محمد تقی جعفری
. علامه جعفری همواره برای اتصال حوزه و دانشگاه همچنین علوم جدید و قدیم تلاش زیادی می کرد. با اهالی هر دو بخش اشنایی زیادی داشت و همین سبب میشد ارتباط خوبی با ان ها بگیرد و اثار ماندگاری برایشان به یادگار بگذارد. اشراف کاملش به فقه فلسفه هنر و زیبایی شناسی در اسلام را می شود در 100 جلد کتاب و رساله ای که تالیف کرده دید. افزون بر این 27 جلد کتاب در زمینه شرح و تفسیر نهج البلاغه 15 جلد ...
علامه طباطبایی فیلسوف نو اندیش
اب پرداخت. علامه هر دو هفته یکبار روزهای پنجشنبه و جمعه به تهران می رفت و در منزلی در شمیران با دانشمندان بزرگ داخلی و خارجی مباحث عمیق فلسفی، علمی و مذهبی را مطرح می کرد؛ از کسانی که در این جلسه حضور می یافتندهانری کُربَن اسلام شناس و ایران شناس فرانسوی استاد دانشگاه سوربن بود. همچنین اساتیدی همچون سید حسین نصر (رئیس انجمن فلسفه ایران) واستاد دانشگاه واشنگتن، داریوش شایگان فیلسوف واس ...
علامه طباطبایی دموکراسی را طریقه اسلامی برای دولتداری نمی داند
اهمیت جلسه بیان کرد: این جلسه دست کم از دو جهت برای ما اهمیت دارد اول از جهت شناخت بیشتر ما با منظومه فکری علامه طباطبایی و دوم از جهت بحث دولت اسلامی به ویژه از این منظر که انقلاب اسلامی همان گونه که دست به نظام سازی زد متعاقباً به دولت سازی متناسب خود هم نیاز دارد. سپس این پرسش را از اساتید حاضر در جلسه پرسید که جایگاه دولت در فلسفه سیاسی علامه طباطبائی چیست؟ لک زایی در پاسخ به پرسش ...
نشست علامه اقبال لاهوری برگزار شد/ خبرگزاری تقریب
قدرت این فرهنگ در برانگیختن انسان ها و به ویژه مسلمین علیه استعمار و مهم تر انسان سازی است. بلخاری در ادامه بیان کرد: بنابراین با تأمل و تحقیق در باب حیات و آثار علامه اقبال، با شخصیتی متضلع و چندوجهی مواجهیم که در برزخ سنت و مدرنیته و با تحصیل در شرق و غرب و با اتکا به استعداد و پشتکار کم نظیرش در حوزه های متکثر یادشده، سخن گفت و شعر سرود و کتاب نوشت. تأمل من بر برزخیت دوره تاریخی است ...
مردی که زیاد می دانست
انسان های بزرگ و تعلقات خاطرشان را می توان از دوستی ها و دوستان شان فهمید. یکی از کسانی که رفاقت علامه با او بسیار قدمت داشت، شهریار، شاعر شهیر تبریزی بود. تصویر معروفی که در آن علامه در کنار شهریار نشسته است و به دوربین لبخند می زند، مربوط به مراسم هشتادمین سال تولد شهریار در دانشگاه تبریز به تاریخ 29 فروردین 1363 است. علامه یکی از سخنرانان این مراسم پرشور بود که با استقبال بسیاری نیز روبه رو شد ...
علامه جعفری در فلسفه اسلامی محصور نشد
، به پرسش های دنیای جدید پاسخ دهند. در پاسخ به این سؤال که آن ها از چه طریقی میراث خود را روزآمد کردند، باید گفت که از طریق پاسخگویی به پرسش های دنیای جدید این کار را انجام دادند. اینکه هر کدام از این شخصیت ها در روزآمد کردن میراث خود موفق بوده اند یا نه، باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرد، زیرا تعداد پرسش هایی که در 300 سال اخیر از سوی فرهنگ غرب و در زمینه انسان شناسی، خداشناسی، جهان ...
تولید علوم انسانی اسلامی تبیین صحیح حیات معقول و کشف عناصر من حقیقی انسان است
بتواند ضمن آنکه حیات خود را به طور مستقل گذراند، به این شش سوال پاسخ دهد موفق است: من کیستم؟ از کجا آمده ام؟ به کجا می روم؟ با که هستم؟ برای چه آمده ام؟ از نظر استاد جعفری نداشتن پاسخی در خور برای این پرسش ها به احساس پوچی و بیهودگی زندگی می انجامد . نابراین، درک فلسفه حیات، خارج از دسترس علوم جزئی بشر است. نزد علامه جعفری چیزی می تواند حیات انسان را در این جهان هستی، دارای فلسفه و هدف ...
معرفت شناسی علامه جعفری تابع روشی مرکب از عقل و نقل است
فلسفه و عرفان می نگرد و معرفتی که ارائه می کند، رنگ وبوی عرفان و فلسفه دارد. لذا علامه در پاسخ به همان سوال ذهنی که آیا باور به وجود خدا امری معقول است یا خیر، از منظرهای مختلفی پاسخ می دهد. مثلاً آنجا که از نحوه ادراک مردم عادی سخن می گوید، استدلالشان این است که مردم عادی چون رشد کافی عقلانی ندارند، مفهوم خدا را از موجودات عالم طبیعت یا اوهام ذهنی انتزاع می کنند و گرچه این امر تا حدی صحیح است، اما ...
نوآوری علامه طباطبایی در استخراج حقایق عرفانی از آیات و روایات
گفته شود و یا چیزی شنیده شود و مثلاً بگوییم یاد گرفتیم، بلکه تعلیم به معنای تحقیق و واقع ساختن است. سپس خداوند فرمود: الْأَسْمَاءَ و علامه می فرمایند که مراد از اسم نیز یکسری الفاظ که در کلاس درس گفته می شود و طرف آنها را می شنود و بعد چیزی در ذهنش پیاده می شود، نیست. به دیگر سخن، مراد، اسماء ملفوظه و مکتوبه نیست، بلکه معنای اسماء، حقایق عینی و تعینات وجود است و اسم در فضای قرآن، روایات و ...
حیات معقول ظرف شکوفایی استعدادهای انسان است
به گزارش ایکنا، سمینار مجازی معرفت دینی در نگاه علامه جعفری ، امروز، یکشنبه 25 آبان، با سخنرانی سیدسلمان صفوی، قادر فاضلی، سیدمحمد ثقفی، حمید پارسانیا، سیدمحمدرضا لواسانی و سیدجواد میری برگزار شد. در ادامه متن صحبت های سیدمحمد ثقفی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز را می خوانید؛ سه حقیقت روشن در قلمرو معرفت بشری سه حقیقت روشن وجود دارد که راه زندگی را بر انسان ...
تعاریف نادرست از علم، عقل و دین؛ مشکلات اساسی دنیای غرب است
و بیش از یکصد سال یک استقرار قوی و بی منازعی داشت و البته بعد از آن به تدریج در معرض مجموعه پرسش هایی قرار گرفت که این مجموعه پرسش ها حوزه ای از دانش نظری را تحت عنوان فلسفه علم به وجود آورد، علم عبارت از دانش تجربی و آزمون پذیر است و این تعریف از علم مبتنی بر یک مبنای معرفت شناسی خاصی است که در تاریخ فلسفه غرب به تدریج شکل گرفته است. حس گرایی مبنای معرفت شناسی علم تجربی مبنای معرفت ...
تمام حرکت ها و رفتار های علامه طباطبایی درس بود
باشند که تجسم دین باشند و از آن ها یاد بگیرند گفت: به این شکل مردم از کسانی که به تبلیغ دین رفته و تجسم مفاهیم دین هستند هم یاد می گیرند؛ چراکه مردم با شنیدن یاد نمی گیرند و باید رفتار درست ببینند تا یاد بگیرند و این تحفه ای است که در المیزان برای ما به یادگار گذاشته شده است. آیت الله سید محمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی، فیلسوف و مفسر قرآن در سال 1281 در تبریز به دنیا آمد و پس ...
شمس العقل تبریزی
فرهنگ امروز/ علیرضا معاف قبل التحریر: حضرت آیت الله جوادی آملی کتابی دارند در وصف احوالات و آراء استادشان مرحوم علامه طباطبایی. آیت الله جوادی آن کتاب را در تعبیری لطیف، پر ایهام و مبتکرانه شمس الوحی تبریزی نامگذاری فرموده اند. نگارنده به تقلید از ایشان و در اقتفاء و اقتدای به ایشان نام این وجیزه مختصر را که عرض ارادتی به علامه محمدتقی جعفری است شمس العقل تبریزی می نهم. اول ما خلق الل ...
یادداشتی از محمدرضا حکیمی در پاسداشت مقام علمی علامه جعفری (ره)
باشند و سرمشق قرار گیرند. استاد علامه جعفری، این مستقل اندیشی را از سال ها پیش در آثار خویش نشان داده اند، از جمله در مباحث مهم کتاب ارتباط انسان جهان، به هنگام نقد آرای گوناگون فیلسوفان و متفکران شرقی و غربی. و همچنین در کتاب مبدأ اعلی، به هنگام بحث درباره مسائل رایج درباره وجود ، که همواره با پرهیز از هرگونه نقد علمی آزاد تدریس و تکرار شده است. در کتاب یادشده، در این باره مطالبی مفصل آمده است، و ...
معرفت شناسی علامه جعفری فرایندی و مبتنی بر بنیادهای عقلی است
به گزارش ایکنا، سمینار مجازی معرفت دینی در نگاه علامه جعفری ، یکشنبه، 25 آبان ماه، با سخنرانی سیدسلمان صفوی، قادر فاضلی، سیدمحمد ثقفی، حمید پارسانیا، سیدمحمدرضا لواسانی، سیدجواد میری، علیرضا قائمی نیا و قاسم پورحسن برگزار شد. قاسم پورحسن، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، در این همایش با موضوع معرفت دینی و عقل گرایی اعتدالی به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: در مسئله نخست ...