مسئله ابلق انتخاب میان حقیقت یا مصلحت است
سایر منابع:
سایر خبرها
نقدی بر ابلق سرکش ترین فیلم آبیار / مصلحت نشینان زورآباد
حضور دارد. فیلمی که تقریباً با همان ترکیب بازیگران فیلم قبلی خود از جمله الناز شاکردوست و هوتن شکیبا جلوی دوربین برده است، البته در این فیلم سینمایی بهرام رادان، گلاره عباسی و مهران احمدی نیز حضور دارند. تهیه کنندگی این فیلم را محمدحسین قاسمی همسر و تهیه کننده فیلم های اخیر نرگس آبیار برعهده داشته است. بدون شک ابلق ، مهمترین و سرکش ترین فیلم آبیار است. فیلمی که در ناکجاآبادی ...
ابلق ، داستانی از جنس زنان و معضلات اجتماعی
که ماه کامل شد داشت، بار دیگر در ابلق نقش اصلی قصه این فیلم را بازی میکند. در یک نگاه کوتاه به فیلم های نرگس آبیار همچون اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند، نفس، شیار 143 و شبی که ماه کامل شد به خوبی میتوان به جایگاه زن در ساخته های نرگس آبیار پی برد و بازیگر نقش اصلی قصه این فیلم ها همواره در جشنواره ها مورد توجه قرار گرفته است. الناز شاکردوست بازیگر نقش راحله ...
ابلق داستانی با محوریت تغافل با سبکی هنری است/ مصلحت در شعارزدگی غرق شده است
زهرا محمودی پژوهشگر هنر و رسانه در ویژه برنامه جشنواره فیلم فجر "سودای سیمرغ" رادیو گفت وگو درباره فیلم ابلق نرگس ابیار گفت: خانم آبیار سیری برای فیلمسازی خود انتخاب کرده که شبیه یک سیر مطالعاتی هدفمند است که وی علاوه براینکه در ژانرهای متفاوت سیر میکند نظمی که درفیلمسا زی دارد. محمودی افزود: آبیار جایگاه هنرمندی خود راتقریبا پیدا کرده ازاین جهت درمشق فیلمسازی که ایشان دارند موضوع را ...
ابلق در صدر محبوب ترین فیلم های جشنواره
خبرگزاری میزان - روزنامه خراسان نوشت: سه فیلم ابلق ساخته نرگس آبیار، تک تیرانداز ساخته علی غفاری و مصلحت اولین ساخته حسین دارابی، در روز های گذشته در کاخ جشنواره رونمایی شد و فیلم مامان به کارگردانی آرش انیسی نیز دیروز به نمایش درآمد. از میان این 4 فیلم، ابلق بیش از همه توجه مخاطبان و منتقدان را جلب کرده و تا دیروز در صدر محبوب ترین فیلم های جشنواره قرار گرفته بود. در ادامه مطلب نگاهی به این 4 ...
"ابلق" و "مامان" در چهارمین روز از جشنواره فجر در سمنان و شاهرود اکران می شود
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، در چهارمین روز از اکران فیلم های جشنواره فجر در استان سمنان ساعت 15 امروز شنبه سینماهای یادمان سمنان و فرهنگ شاهرود و نیز ساعت 18:15 سینما هلال شاهرود فیلم "ابلق"به کارگردانی نرگس آبیار اکران می کنند. همچنین فیلم "مامان" به کارگردانی آرش انیسی نیز در ساعت 15 در سینما هلال شاهرود و ساعت 18:15 در سینماهای یادمان و فرهنگ ...
شیشلیک هیاهویی برای هیچ است/ ابلق فیلمی بی نقص و قابل تقدیر
هیچ سنخیتی با این افرادندارند . منتظری ادامه داد: کارگردان سعی کرده است جوری نشان بدهد که جامعه مستضعف را می شناسد و با کمبودهای زیستی ومعیشتی آن ها آشناست اما همه تبدیل به ژست زننده است و منتقدبودن فیلمساز زیر سوال میبرد. بازی هوتن شکیبا در ابلق بقیه بازی ها را تحت تاثیر قرارداده است این منتقد سینما درباره فیلم ابلق نرگس آبیار بیان داشت: ابلق یکی از بهترین فیلم هایی ...
نگاهی به فیلم ابلق نرگس آبیار | جشنواره فجر 39
که گاهی در برقراری ارتباط این عناصر ناکام می ماند، مثلا اگر در اوج داستان با انتخاب درست تدوین موازی موقعیتی نفس گیر می سازد از آن طرف نمی تواند از این دو فضا تقابلی درست دربیاورد؛ این را در همه تقابل های دوگانه فیلم پیدا می کنید. به نظر می رسد نرگس آبیار را دوباره باید برای ترقی اش در اجرا و کارگردانی ستود، و منتظر ماند تا داستانی درحد و اندازه اجرای او پیدا شود، شاید مثل ناامیدی آبیار از فضای فرهنگی زورآباد، ما هم باید چندان به پیداشدن چنین داستانی امید نداشته باشیم. ...
ابلق ؛ روایت فریاد های در گلو مانده/ آنتونیا شرکا و رضا صائمی از روایت سکوت های دردناک می گویند
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- فاطمه قربانی رضوان؛ ابلق جدید ترین ساخته نرگس آبیار با حضور درخشان الناز شاکردوست و هوتن شکیبا به موضوعی که این روز ها در جهان خود را به شکلی دیگر درقالب فریاد هایی بلند نشان می دهد پرداخته است. مسئله حقوق زنان و سوء استفاده و آزار هایی که برای بیان اش این زن است که در دوراهی سکوت و فریاد قرار می گیرد. سکوتی که کشنده تر از فریاد است و فریادی کشنده تر از سکوت. ...
نگاهی دیگر به ابلق | عنوانی هوشمندانه برای داستانی باردار و زنانه
شاید بتوان گفت ابلق هوشمندانه ترین عنوان فیلم های جشنواره امسال است. ابلق یا همان دورنگ بناست حکایت انسان هایی را برای مخاطب روایت کند که یا به اجبار یا به انتخاب دورنگ دارند و ماجراهایی که به اجبار و تلخی رنگ دوگانه پیدا می کنند و سرزمینی که یک رنگ آن تلاش معاش است و رنگ دیگرش موش موشی که یکرنگ آن زیر زمین زندگی می کند و متجاوزانه بی دعوت و استجازه به حریم همه وارد می شود و همه چیز را ...
چند بار زیر گریم بی هوش شدم!
نصف جهان: گیتی معینی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، امسال با فیلم ابلق جدیدترین ساخته نرگس آبیار در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد و بنا به گفته منتقدان، با بازی بسیار خوب خود می تواند از شانس های کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن این جشنواره باشد. با گیتی معینی به بهانه بازی در نقش متفاوت و سخت اش در این فیلم و حضور در فجر سی و نهم همکلام شدیم. امسال ...
جامعه شناسی فیلم ابلق/ وقوف بر واقعیت، عبور از حقیقت
پشتیبان قربانی برای گذر سریع تر و صحیح تر وی از مراحل بهبودی و تجدید ساختار جسمی روانی باشند، با بینش و نگرش خاص، ناعادلانه و غیر منطقی، رفتار می کنند. نگاه همه مردان ابلق از شوهر و پدر شوهر زن مورد تعرض تا مرد بیمار ویلچر نشین و دیگرمردان و زنان ماجرا از این رویکرد مصلحت اندیشی خود ساخته پیروی می کند . آنها در کنار وقوف بر واقعیت مایلند راحله را سهل انگار، بی اراده، خیانت کار، اغواگر و ...
خط و نشان هوتن شکیبا برای دیگر بازیگران
برای دیگر بازیگران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر کشید و نشان داد که می توان به عنوان یکی از قدرتمندترین بازیگران حال حاضر سینما، روی هوش و توانایی و فهم بالای او حساب کرد و با خیال راحت نقش ها را به او سپرد. هوتن شکیبا با ایفای نقش علی در فیلم ابلق ، برای دیگر بازیگران جشنواره فجر، خط و نشان کشید ...
حمله مسعود فراستی به فیلم ابلق!
بودن و به خاطر معاش شان سکوت می کنند و تنها کسی که تلاش می کند این سکوت را بشکند راحله است، اما در نهایت انتخاب می کند که مصلحت را پیشه کند این یک شرایط پیچیده انسان من نقطه مشکل را نشان دادم که چه چیزهایی باعث می شود به جای حقیقت گویی مصلحت را انتخاب کنیم که یک مسکن موقت است. آبیار درباره اینکه آیا در نمایش نمادها افراط کرده است، ادامه داد: هر کلمه ای می تواند کارکرد نمادین داشته باشد ...
ابلق و دوگانه تجاوز و عشق
اوجِ فیلم و در بزرگ ترین سوال و دوراهیِ قصه به یک انتخابِ حیاتی می رسد. انتخابی که فیلم ساز در نهایت با وفاداری به منطق های جهانِ خود اثر پاسخش را می دهد اما نشانه هایی واضح در اختیار مخاطب قرار می دهد که جوابِ اصلی را جایی جدا از این جهان جست و جو کند. ابلق زمانِ نسبتا طولانی ای صرفِ ساختنِ جهانش در آن جغرافیایِ محدودِ حاشیه ی شهر می کند جایی که زن ها کار می کنند و مردها با محصولاتِ زن ...
گلاره عباسی: ابلق آینه جامعه در یک ناکجا آباد است/ جذابیت بازیگری برای من تجربه تفاوت هاست
آنچه در آینه می بینید به شما نزدیک ترند، نفس و شیار 143 از نرگس آبیار ایفای نقش کرده است. ابلق سه شنبه 14 بهمن در برج میلاد با حضور اصحاب رسانه و عوامل فیلم اکران شد. با گلاره عباسی، بازیگر سینما و تلویزیون درباره فیلم گفت وگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه می خوانید: نقش های متفاوتی را از شما در ژانرهای مختلف می بینیم. ابلق قطعا در کارنامه شما یک ویژگی خاص را به لحاظ نوع ...
ابلق نه سیاه نماست و نه ساده انگار/ هنرمندی نرگس آبیار در حرکت کردن روی لبه تیغ!
البته علاوه بر زن محور بودن، فیلمی درباره زن است. فیلمی که می خواهد دردها و رنج های زنی گرفتار در میان جهل و خرافات از یک سو، و هوس و شهوت از سوی دیگر را روایت کند. ابلق با چنین مضمونی، خواه ناخواه می تواند یادآور فیلم های تهمینه میلانی باشد اما نرگس آبیار با نگاه بالغ و عمیق خود به موضوع، از دام مردستیزی فرار می کند. ابلق بی آن که ادای آسیب شناسی دربیاورد، روایتی موشکافانه و درک شدنی ...
ابلق؛ سفید با لکه های سیاه یا سیاه با لکه های سفید؟
دوران اوجَش در سینما و بازی لذیذِ هوتن شکیبا و الناز شاکردوست هم، نتوانست تلخیِ فیلم را کم کند. فیلم جدالی است بین مصلحت و غیرت که در قاب محدودی از جامعه نشانش می دهد. قابی که زور می زند با بسط دادنش به کل جامعه سنتی، درباره سواستفاده جنسی و گونه ای از خشونت علیه زنان افشاگری کند. موضوع فیلم، موضوع جسوری است، واقعیتِ تلخ و قابل تأملی در جامعه. جامعه ای که آبیار متأسفانه منحصرش ...
جشنواره جان گرفت
ابلق نرگس آبیار از جمله کارگردان های خوب سال های اخیر سینمای ایران است که مخاطبان هر بار منتظر فیلم تازه او هستند. فارغ از برچسبی که عده ای درباره برخی حمایت های ارگانی می زنند اما تجربیات متفاوت و خطرپذیری برای چالش های تازه در فیلمسازی و روایت و البته کیفیت و استاندارد و جذابیت آثارش، برگ برنده سینمای اوست و مخاطبان زیادی دارد. بعد از موفقیت شبی که ماه کامل شد عده بیشتری از مخاطبان منتظر فیلم تازه او بودند. وقتی خبر حضور بهرام رادان در فیلم آبیار مطرح شد به جز انتظار پای کنجکاوی هم در میان آمد، چرا که رادان چندان با سینما و فضای فیلم های آبیار سنخیت نداشت؛ البته قبلا این تردید درباره ال ...
نگاهی به ابلق | نیمی تاریک و نیمی روشن/جای خالی مسئله غیرت و مصلحت در سینمای بالای شهر
مصلحت دیده می شود؛ کارزاری که هرکس با آن شاید یکبار در زندگی روبرو شده است. میدانی حساس که زنان به نوعی با آن برخورد می کنند و مردان نوعی دیگر. خانم آبیار نیز وجه زنانه را به صورت طبیعی و مانند دیگر آثارش انتخاب کرده است. نمایی از ابلق زنی به نام راحله با بازی الناز شاکردوست در محله ای حاشیه نشین با همسری بیکار و بدهکار اما باطنی مهربان و خانواده دوست به نام علی با بازی هوتن ...
روز سوم جشنواره فجر در سینمای رسانه؛
بیشتر آن در تهران ضبط شد، با نام قبلی بی وقتی ، اردیبهشت امسال و در سکوت کامل خبری جلوی دوربین رفت. فیلمی که علی رغم تم زنانه و همیشگی سینمای آبیار، با تمام ساخته های او متفاوت است و بازیگران آن، نقش آفرینی های جانانه ای داشته اند که تا اندازه های دریافت سیمرغ پیش می روند. ابلق یک فیلم درباره تنهایی و غریبی یک زن در یک موقعیت خاص است، زنی که با انتخابی سخت مواجه می شود، انتخاب بین حقیقت و ...
درباره ابلق، فیلم تازه نرگس آبیار | وقتی بازیگران می درخشند
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، نرگس آبیار بارها در گفت وگوهایش به این موضوع اشاره کرده که در هر فیلم سعی می کند تجربه ای تازه داشته باشد و سوار بر موج موفقیت فیلم های قبلی نباشد. ابلق بر همین اساس ساخته شده و قرار هم نیست شبیه شبی که ماه کامل شد یا نفس و شیار 143 باشد؛ اما شباهت هایی با این فیلم ها دارد. اینجا هم با یک شخصیت زن (راحله - الناز شاکردوست) مواجهیم که به او ظلم شده ...
سینما زجر/ نگاهی به فیلم ابلق
منهای پایان بندی آخرش، بهترین فیلم آبیار است و تلاش این کارگردان مستعد برای ساخت فیلم های پرهیاهو و البته پرمحتوا(بخوانید محتوازده) همچون شبی که ماه کامل شد و ابلق توفیری در کارنامه فیلمساز محسوب نشده و به نظر می رسد نرگس آبیار در این دو فیلم تمام انرژی خود را صرف کارگردانی صحنه های شلوغ و اکشن و هدایت بازیگران زیاد کرده و از اصل قصه و فیلمنامه اش غافل شده است. ...
حاشیه نگاری از سومین روز جشنواره فیلم فجر
...> از این جهت من خودم را فیلمساز ارزشی نمی دانم. تصمیم من این بوده که فیلم هایی بسازم که با هم تفاوت داشته باشند چون نسبت به هر سال آدم دیگری شده ام . او در بخشی دیگری از صحبت هایش درباره سوژه ابلق هم اینطور گفته بود: هنرمند آیینه جامعه است اگرچه نشان دادیم که کاراکتر اصلی سکوت می کند و مصلحت را انتخاب می کند ولی می گوییم مصلحت یک مسکن موقت است اما هنوز آن زیر موش ها زندگی می کنند و همان شرایط حاکم ...
ابلق یعنی هیچ
جنبش به خاطر سکوت نکردن و تن به مصلحت ندادن بدل به یک جنبش فراگیر شد وگرنه لب بستن به روی آزار و مصلحت اندیشی های کوتاه مدت جمعی یا شخصی که در تمام طول تاریخ در این زمینه تکرار شده است. در ابلق بازیگر نقش راحله با بازی الناز شاکردوست که مورد آزار و اذیت قرار گرفته بعد از طغیانی روحی باز هم به سیاق همه سرکوب شدگان تاریخ آزار و اذیت زنان، ساکت می شود و نه تنها حرف های اطرافیان درباره وجود ...
نرگس آبیار:اصغر فرهادی فیلمساز ارزشی است
را که هنوز گریبانگیرش است، مهم ترین چالش خود در این فیلم دانست. آبیار در نشست خبری ابلق در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا بازیگر زن فیلم با وجود آزاری که دیده منفعل عمل می کند؟ گفت: هنرمند آیینه جامعه است و درست است که ما نشان دادیم کاراکتر اصلی سکوت می کند و مصلحت را در نظر می گیرد، ولی در واقع می گوییم که مصلحت یک مُسکن موقت است چون شرایط قبلی هنوز حاکم است. این داستان همیشگی آدم ها ...
بازیگری که با عبور از گیشه به سیمرغ رسید
نصف جهان: دو سال بعد از درخشش شبی که ماه کامل شد در جشنواره فیلم فجر، نرگس آبیار روز گذشته اما فیلم سینمایی ابلق را به جشنواره آورد وجه تسمیه این دو فیلم هم حضور الناز شاکردوست و هوتن شکیبا باز هم در قامت یک زوج بود؛ حضوری درخشان از هر دو بازیگر که نشست خبری این فیلم را هم متاثر از خود کرده بود تا جایی که سوالات برخی از خبرنگاران حول محور همین موضوع می چرخید. همین بازی های یک دست و ...
فیلم های پرمخاطب جشنواره فجر
فیلم ابلق کارگردان: نرگس آبیار تهیه کننده: محمدحسین قاسمی نویسنده: پریسا کرزیان بازیگران: بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی، گلاره عباسی و گیتی معینی خلاصه داستان:برای یک زن که در حاشیه شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی می کند، ماجرایی رقم می خورد و او باید همچنان کیان خانواده را حفظ کند. نرگس آبیار-کارگردان: فیلم نامه اولیه بارها و بارها بازنویسی شد. من ابایی ندارم از اینکه کار اقتباسی کنم. معتقدم زنان بیشتر مورد آزار قرار می گیرند و هر کسی که زن باشد، شاید به شکلی این شرایط را تجربه کرده باشد؛ البته مردها را شریف نشان دادم و حتی یک معتاد نمایش ندادم، یک رحیم هم داریم که شخصیت قابل اعتمادی است. علی هم زنش را باور دارد. من آدم جسوری هستم و شاید تا آخر داستان را پیش می رفتم؛ اما می خواستم این سوال را برای مخاطب مطرح کنم و بگویم مشکل همچنان باقی است. من خودم را آدم ارزشی به آن معنای مصطلح نمی دانم؛ اما از نظر من اصغر فرهادی فیلم ساز ارزشی است، چون به پیچیدگی های اخلاقی در فیلم هایش می پردازد. من سعی نکردم روی موج موفقیت فیلم های قبلی ام سوار شوم، چون بعد از شبی که ماه کامل شد، به من پیشنهاد ساخت فیلم هایی درباره نفتکش سانچی و دزدان دریایی سومالی و نبردهای هوایی را دادند؛ ا ...
ابلق حرفی بزرگ در ظرفی کوچک
تاکنون گزینه های اصلی دریافت سیمرغ فجرند. دوربین روی دست با تکان های پرشمار به بهانه انتقال تنش یا اهمیت بخشی سکانس ها در کلوزآپ به شدت روی مخ است، به علاوه در بخش های جدی دوربین او حیا ندارد؛ پرداختن به عشق سالم میان زن و مرد نه تنها زشت و غیراخلاقی نیست، که حتی می تواند مبشر افق تازه ای در برابر سینمای ایران باشد، ولی فیلم ابلق تا حدی نتوانست خود را از مفاسد احتمالی یک چنین کاری دور ...
متن و حاشیه روز سوم جشنواره فیلم فجر| "ابلق" تب جشنواره را بالا برد/ سلامِ آقای "تک تیرانداز" به یک ...
سرتعظیم فرود آوردند. ذهنِ خبرنگاران و اهالی رسانه از رعایت شدن یا نشدنِ پروتکل های بهداشتی به سمتِ محتوای این دو فیلم رفت. فیلم هایی که هرکدام، دنیای جدیدی را پیش روی مخاطب خودشان قرار می دهند. یکی از اتفاقات قابل توجه حضور همه عوامل و بازیگران این دو فیلم بود که رسانه ای ها این امکان را داشتند در نشست خبری سؤالات خودشان را از کاراکترها و سازندگان بپرسند. البته در "ابلق" بیشتر از نرگس ...