نگاهی دیگر به ابلق | عنوانی هوشمندانه برای داستانی باردار و زنانه
سایر خبرها
فیلم ابلق؛ جنبش می تو در زورآباد یا چگونه یاد گرفتم به جریان حاکم عشق بورزم
بعد آن ها از قدرت او بترسند و در مقابل ظلمی که به راحله شده سکوت کنند، واقعا رد کردن هر گونه منطق در فیلمنامه نویسی و چسبیدن صرف به تصادف است. آن صحنه ی دورهمی زن ها که جلال به همه شان از پیر و جوان و زشت و زیبا نظر داشته نه تنها در فیلمنامه سرهم بندی شده که اجرای سردستی خیلی بدی هم دارد. در کل درک و دریافت پوران درخشنده در فیلم هیس! دخترها فریاد نمی زنند از آن حس مظلومیت قربانی تعرض و ...
نقدی بر ابلق سرکش ترین فیلم آبیار / مصلحت نشینان زورآباد
است که به دست جلال است و برخی به خاطر آبرو و بعضی مصلحت را بر این می بینند که ظلم جلال را افشا نکنند. آبیاری که کار خود را با نوشتن رمان و قصه گویی شروع کرده و بعد دنیای فیلمسازی را تجربه می کند، مثل اینکه این بار قصه گویی را فراموش کرده و تقریبا نیمی از زمان فیلم بدون هیچ روایت و داستانی به کلی گویی می گذرد. حالا بگذریم از قاب بندی های شلخته واری که اصرار دارد تمام جزئیات را به رخ بکشد ...
گالیله/ نگاهی به فیلم ابلق
. همین مصلحت جویی است که موجب می شود یک گالیله از دل تاریخ دربیاید که با آنکه حقیقت چون خورشید می درخشد به اعتراف بنشیند و بنویسد که خورشید به دور زمین می گردد و نه برعکس تا وضع مطلوبِ صاحبان قدرت و ثروت و اهل کلیسا حفظ شود و حقیقت به قربانگاه برود. ابلق هم یک گالیله دارد. راحله در میانه یک جبر همه جانبه و یک مسیر محتوم، به ناچار تنها مسیر ممکن را انتخاب می کند. راه دیگری ندارد. هزینه ...
مسئله ابلق انتخاب میان حقیقت یا مصلحت است/ راهکار ارائه نکردیم
است اگرچه نشان دادیم که کاراکتر اصلی سکوت می کند و مصلحت را انتخاب می کند ولی می گوییم مصلحت یک مسکن موقت است اما هنوز آن زیر موش ها زندگی می کنند و همان شرایط حاکم است. راحله قصه ما انتخاب می کند که دروغ بگوید، جبر محیط او را وادار نمی کند. او حاضر است جان بدهد تا حرف او را بپذیرند اما وقتی آدم ها را می بیند، انتخاب می کند مصلحت را پیش بگیرد این داستان آدم ها در یک شرایط پیچیده است. این داستان ...
نگاهی به منصور| فیلمی که با تیک آف آذرخش تماشاگر را پرواز می دهد/ بازگشت قهرمان به جشنواره سرد فیلم فجر
لذت ببرد و به خود ببالد. این تجربه خوب سیاوش سرمدی یکی از موقعیت های قابل قبول و تحسین برانگیز جشنواره است و اتفاقاً تطبیق درستی با جشنواره فجر انقلاب اسلامی دارد. *منتقد و نویسنده سینما نگاهی به روزی روزگاری آبادان | آبادانی هایی با عینک آفتابی شکسته نگاهی دیگر به ابلق | عنوانی هوشمندانه برای داستانی باردار و زنانه انتهای پیام/ ...
ابلق نبود؛ سیاه بود، سیاه پررنگ
به ناموس برادر آن هم به این راحتی و وقاحت، تلقینی زشت از واقیعات ابلیس پسند است که بیننده باید از ابتدا تا انتهای فیلم در ابلق آن هم به این عریانی بر پرده سینما ببیند و دم نزند که هیچ بلکه هنگامی که قهرمان زن داستان می خواهد از حیثیتش دفاع کند باز او را قربانی دروغ، کلک، نامردی و ... همه حتی نزدیکترین دوستانش ببیند. دوگانه حقیقت و مصلحت و انتخاب مصلحت بر حقیقت هم از موضوعات تلخی است که ...
آیینه های آبیار/ نگاهی به فیلم ابلق
مواجهیم که هر یک به نوعی از لکنت رنج می برند. یکی در ادای کلمات؛ دیگری در به کارگیری و انتخاب واژه ها برای انتقال پیام. برخی در رعایت اخلاق و بعضی در شجاعت و شهامت به لکنت دچار شده اند. نهایتا اینکه همه با هم در شیوه زیست اجتماعی لکنت دارند. حتی جغرافیای فیلم هم در همزیستی با ساختمان های اطراف لکنت گرفته است. آبیار در فیلم ابلق به رغم تسلط به داستان پردازی و ایجاد گره؛ به درستی وقت و ...
یک هاراگیری مادرانه/ نگاهی به فیلم خط فرضی
خواهد یک قصه تلخ و شکننده را طوری روایت کند که تاثیرگذار باشد و این اتفاق در اجرا و پرداخت به درستی پیش می رود. قصه ملتهبی که از زاویه یک کارگردان زنِ تازه نفس روایت می شود. او نگاه عمیقی نسبت به جامعه پیرامون خود دارد و با هوشمندی یک فروپاشی عمیق زنانه را در پایان بندی به سینمایی ترین شکل ممکن به تصویر می کشد. مادری که بر اثر یک اتفاق با یک تراژدی مواجه می شود و در پایان دست به یک هاراگیری مادرانه می ...
بررسی مفهوم مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم به بهانه نقد و تحلیل فیلم 23 نفر
، کارگردانی مؤثر و البته مهم تر و ارزشمندتر از همه حرکت از فردیت به سمت جمعیت و منتهی شد و رسیدن به یک کل واحد و یگانه. این بی تردید بزرگترین و دیدنی ترین دستاورد فیلم 23 نفر است که می توان گفت در کل سینمای ایران شاید به تعداد انگشتان یک دست هم به منصه ظهور و بروز نرسیده است. انتهای پیام/
وقتی لکنت، فریاد مصلحت را در گلو نگه می دارد
شدن رها می شود. فارغ از این بقیه کاراکتر ها هم در حد تیپ باقی می مانند و ما حتی دقیقا اطلاعی از رده شغلی دقیق کاراکتر های اصلی به عنوان پررنگ ترین وجه شان به دست نمی آوریم. بازی های ضعیف هم به این بی شخصیتی دامن زده. بازی همسر مشکاتیان به شدت مصنوعی است و حتی در صحنه ای که درباره پسرش با همسرش صحبت می کند، مخاطب را پس می زند. مادر افشین آریا نیز جز در یکی دو پلان کوتاه بازی قابل قبولی ...
وقتی لکنت، فریاد مصلحت را در گلو نگه می دارد
، در مسیر ساخته شدن رها می شود. فارغ از این بقیه کاراکتر ها هم در حد تیپ باقی می مانند و ما حتی دقیقا اطلاعی از رده شغلی دقیق کاراکتر های اصلی به عنوان پررنگ ترین وجه شان به دست نمی آوریم. بازی های ضعیف هم به این بی شخصیتی دامن زده. بازی همسر مشکاتیان به شدت مصنوعی است و حتی در صحنه ای که درباره پسرش با همسرش صحبت می کند، مخاطب را پس می زند. مادر افشین آریا نیز جز در یکی دو پلان کوتاه ...
کدام رمان های ایرانی را می توان در هر دوره ای خواند و از آن لذت برد؟
، رنگ و بوی سیاسی اجتماعی دارد. او در این داستان نسبت به تمام ناهنجاریها و خلافهای اداری زمان خودش فریاد اعتراض سرمی دهد و آن را به زیبایی هرچه تمام تر نمایان می کند. نکاتی راجع به انتخاب رمان ایرانی 1- اگر به دنبال خرید کتاب رمان و داستان ایرانی محبوب و پرطرفدار هستید، به نوبت چاپ کتاب توجه کنید، این موضوع بیانگر میزان استقبال دیگران از آن کتاب می باشد. 2- نقد بخوانید؛ امروزه با وجود سایت های متنوعی که درباره ی کتاب ها توضیحات و بررسی ارائه می دهند کار شما در آشنایی با یکاثر راحت تر شده است. انتهای پیام/ ...
روشن اثری متفاوت از حجازی/ روزی روزگاری آبادان فیلمی نزدیک به تئاتر
کرد و افزود: روزی روزگاری آبادان یک تله تئاتر بودکه خیلی صمیمانه خانواده را نشان داد تمام اعضای خانواده در عین اینکه پنچری های کوچک داشتند، اما برایشان حرمت خانواده مهم بود درحین اینکه خسته از هم بوده اند اما بازاین صمیمیت و وفاداری وجود داشت. وی ادامه داد: در این فیلم فانتزی های بامزه، لحظات تعلیقی و هم طنز انتخاب های متعددی داشت، البته فکر می کردم اگر قراراست این فانتزی بیاید چقدرظرفیت ...
10 فیلم دیدنی و مهیج تاریخ سینما با طول بیش از 3 ساعت
عنوان هسته اصلی ماجرا اشاره کرد. همه چیز به شهوت خلاصه نمی شود، بلکه داستان در مورد دو انسان است که با هویت های خود مشکل دارند و آرامش را در یکدیگر می یابند. اینجاست که پای زمان فیلم به میان می آید، به طوری که می توانیم تمام لحظات بودن این دو را در کنار هم ببینیم، از آغاز تا پایان غم انگیز. ما می دانیم که این دو چرا و چگونه شیفته هم می شوند و این واقعیت که این عشق به زیبایی به تصویر کشیده ...
نقش زنان در بیانیه گام دوم انقلاب بررسی شد
) در تمام ابعاد زندگی به خصوص در بُعد سیاسی و دفاع از ولیّ زمانش آن هم در عرصه عمل، وی را به بهترین الگو مبدّل می سازد. خانم رمضانیان گفت: این انتخاب درست و عمل به هنگام است که حضرت زهرا(س) را زهرا می کند و همین امتیاز باعث شد که امام خمینی(ره) این شخصیت عظیم را به عنوان الگوی زنان جامعه معرفی نماید. استاد حوزه، عمل به هنگام حضرت صدیقه طاهره(س) را مایه الگو گیری مردم ایران ...
آغاز راه نابودی امثال کارگردان روشن پول مفت است/دلم برای مخاطب می سوزد!
ماقبل همه چیز که واقعا متوجه اش نمی شوم و تنها کسانی برای ساخت این فیلم به کارگردان پول دادند و سرمایه گذاری کردند، باید پاسخگو باشند. سیدناصر هاشم زاده در ادامه بیان کرد: این بحث همان سابقه سازی است که من گفتم؛ یعنی سابقه ای برای طرف درست می کنند و به آن نمره می دهند و چون به آن سابقه نمره می دهند، امروز می تواند کار بگیرد و فیلم بسازد. محمدتقی فهیم نیز گفت: فیلمسازهایی همچون ...
یک عاشقانه خیلی خیلی آرام
فانتزی فیلمش را بیشتر کرده است. رمانتیسم عماد و طوبا برخلاف اسم های انتخاب شده اش، قرار نیست صرفا درباره یک زوج ایرانی حرف بزند و با توجه به اقتباسش از جستاری در باب عشق از آلن دوباتن، می خواهد فراتر از یک خانواده ایرانی و بومی روایت کند و اتفاقا اختلاف اساسی منتقدان در همین نقطه است. جایی که مخاطب انتظار دارد یک زوج ایرانی با ویژگی های تعریف شده را ببیند اما کارگردان، اصرار دارد که تصویری فراتر ...
ابلق داستانی با محوریت تغافل با سبکی هنری است/ مصلحت در شعارزدگی غرق شده است
اینجا زیرپوست این شهر ان موش ها به عنوان استعاره استفاده شده اند وقتی باور می کنیم که موش ها ازبین رفته اند درصحنه اخر میبینیم موش ها هستند، همان طور که در زندگی هم یادگرفتیم ازیک جایی دیگر چشم های خد را ببندیم برای اینکه راحتتر زندگی کنیم. این مدرس دانشگاه محور اصلی داستان ابلق را تغافل عنوان کرد و گفت: موضوع اصلی تغافل چیزی که درزندگی زنان ایرانی است، داستان اینکه یک سری نازیبایی هایی ...
مصلحت نمونه درستی از سینما سیاسی- تاریخی است
خوب اجرا کرده است فقط فیلم کمی دیرمساله اش شروع میشود. مهر آفرین ادامه داد: داستان ابلق مساله جهانی است که دنیا با آن مواجه است، (بحث خشونت و تعرض به زنان) خواسته ازاین فضاسازی برای مخاطب خارجی که شاید اول فضاسازی جغرافیایی فرهنگی شکل بگیرد بعد وارد قصه شود استفاده کند، احساس میکنم فیلمساز نگاهش این بوده است که یک مخاطب خارجی قرار بوده این فیلم ببیند و یک مقدار با فضا و مردم شخصیت ها و ...
نگاهی به فیلم های روز پنجم جشنواره فجر/ روشن و روزی روزگاری آبادان
سینماسینما ، ایلیا محمدی نیا روشن صریح و بی پرواست فیلم روشن به کارگردانی روح الله حجازی فیلمی اجتماعی با رگه هایی کم رنگ از کمدی است که حضور رضا عطاران و سیامک انصاری ناخواسته وجه پررنگ تری به آن داده است. با این همه روشن به شدت فیلمی تلخ و گزنده ای است که حجازی تلاش کرده با فرم و زبانی که انتخاب کرده بخشی از تلخی و گزندگی محتوای فیلم را کنترل کند. حجازی اگرچه در فیلم های ...
درباره فیلم روشن روح الله حجازی
اتفاقات پیرامونش متحیر می کند شاید باید جای روشن بود تا تاریکی را حس کرد. ایلیا محمدی نیا: فیلم روشن به کارگردانی روح الله حجازی فیلمی اجتماعی با رگه هایی کم رنگ از کمدی است که حضور رضا عطاران و سیامک انصاری ناخواسته وجه پررنگ تری به آن داده است. با این همه روشن به شدت فیلمی تلخ و گزنده ای است که حجازی تلاش کرده با فرم و زبانی که انتخاب کرده بخشی از تلخی و گزندگی محتوای فیلم ...
نگاهی به زالاوا | فیلمی در نکوهش باورهای خرافی یک قوم که ذائقه مخاطب ایرانی را می شناسد
موفقی است گذشته از اینکه فرم روایت داستان و دوربین خوب و بازی های قابل قبول و کارگردانی یک دست ارسلان امیری هم دست به دست هم داده و فیلم را به اثری قابل احترام بدل می سازد. نسخه ای هر چند جشنواره پسند اما دقیق و درست از یک باور غلط و نکوهیده که اتفاقا دوربین فیلمساز در روایت آن موضع درستی اتخاذ کرده. نگاهی به فیلم مامان | جا زدن خاله بازی دوران کودکی در قامت یک مامان واقعی نگاهی به مصحلت | قهرمان کُشی به همین آسانی! انتهای پیام/ ...
نگاهی به فیلم ابلق نرگس آبیار | جشنواره فجر 39
بازی هایی حسی و متکی بر نگاه رسیده اند، البته نه هنوز کامل و یک دست و مهم تر از این ها به قیمت غافل شدن از اجرای کلامی و حضور شخصیت هایی ناکارآمد و بی کنش و بی کارکرد در داستان، مثل مبینا ، دختر راحله و سیاوش ، برادر جلال (بهرام رادان) . ابلق فیلمی متکی بر فضا هم هست؛ برای همین روی لوکیشن و عناصری مثل آینه و موش و کفتر و مار با به رخ کشیدن تکنیک تأکید می کند و آن قدر درگیر این ها می شود ...
جامعه شناسی فیلم ابلق/ وقوف بر واقعیت، عبور از حقیقت
برابر جهان بی رحم و شکست ناپذیر جهان پیرامون ،چرا که شخصیت های دورنگ، در عین اینکه سفیدند، سیاه هم هستند . انها غیر قابل پیش بینی اند ،همان قدر که خشن هستند ، انسان هایی مهربان ، منفعت طلب و پر اشتباهند که روز گارشان همین است یکی پس از دیگری در دام خواهند افتاد .شکار بعدی جلال قطعا بابت حق سکوتی است که او دختر- دوست راحله – را با پسر مورد علاقه اش رصد کرده است. با همه نمایش های تلخی جامعه ...
ابلق و دوگانه تجاوز و عشق
دلیل هم هست که دوربین در طول داستان، تقسیم می شود میانِ شخصیت مرد و چشم چرانی هایش که نتیجه اش یکی از ماندگارترین صحنه های سینمای ایران است وقتی راحله دارد شیر می نوشد و جلال، این سوی پنجره با نفس های به شماره افتاده او را می پاید و هم چنین زن و آن وحشت و هولی که از ورود مرد به درونِ حریمش متحمل می شود. برای هردو زاویه استدلال هایی طرح می شود و فیلم ساز با نگاهی گفتمانی به مضمونش، تمامیِ کلیشه های ...
ابلق ؛ روایت فریادهای در گلو مانده
این موضوع موج سواری کند. در واقع مسئله سوء استفاده و آزار جنسی زنان را به دنیای شخصی خودش وارد کرده است. مثلا به جای آنکه سراغ طبقه متوسط و مرفه یا روشنفکر جامعه با یکسری مولفه و ویژگی های زندگی مدرن شهری بروذ که اتفاقا بیشتر درگیر این موضوع هستند سراغ طبقات پایین دست جامعه رفته است که در مناطق فقیر نشین زندگی می کنند و زیر خط فقر هستند. انتخاب طبقه ای که درباره اش صحبت می شود سوژه را اخلاق زدایی ...
همراه با فجر 39؛ فریادِ هیچ - نگاهی به فیلم ابلق
اند و سرخوشی شان را از همان چرخ و فلک و نور و رنگ هایش می شود حدس زد، سرخوشی که حسرت اهالی زور آباد است. زورآبادی که در فاضلاب هایش موش ها جولان می دهند و به جان مردم افتاده اند و در خانه هایش مردانی زندگی می کنند که زنانشان را کتک می زنند و به آن ها بی محلی می کنند و یا زنان در آن مورد تجاوز قرار می گیرند. قصه ابلق ماجرای محله ای است که مردم در آن وضع خوبی ندارند و برای امرار ...
حمله مسعود فراستی به فیلم ابلق!
نگاه خودم را در فیلمنامه داشته باشم. کارگردان درباره انتخاب لوکیشن، توضیح داد: اتفاقات از ابتدا در زورآباد پیش می آمد. زورآباد محل های حاشیه ای است که با کمترین ابزار خانه ها ساخته می شود. البته ساخت و ساز هم داشتیم اینگونه محل ها در اطراف همه کلانشهرها در تمام دنیا وجود دارد. پریسا کرزیان نویسنده فیلم درباره طرح و ایده "ابلق"، گفت: درست است که شخصیت اصلی یک زن است اما این ...
قضاوتی در میان نیست/ نگاهی به فیلم زالاوا
داستان و یک حقیقت جاری در میان عوام است. همه چیز از یک حادثه آغاز می شود.(گره اصلی درام) حادثه ای که دیر زمانی است گریبان زالاوانشینان رارها نمی کند و سال هاست که این مردمان ساده و خوش باور، با آن دست و پنجه نرم می کنند. تفاوت زالاوا از نمونه های مشابهش شاید همین انتخاب زبان روایتگری آن باشد. روایتی یک خطی برای فیلم که بر پایه سه کلمه جن، خرافه و باور استوار است. انتخاب هوشمندانه بستر ...
فجر 39 در سوگ علی انصاریان / پای جن به جشنواره باز شد!
اما واقعیت این است که این فیلم را باید به عنوان اولین تجربه کارگردانی کارگردان جوانش هم مورد توجه قرار دهیم. حسین دارابی پس از سال ها تجربه در حوزه ساخت فیلم کوتاه، حالا برای اولین بلند سینمایی کارنامه اش سوژه ای حساس را انتخاب کرده است. مصلحت روایتی ملتهب درباره عدالت دارد؛ آن هم با ارجاع مستقیم به برخی حوادث واقعی ثبت شده در تاریخ سال های ابتدایی انقلاب اسلامی در اواخر دهه 50؛ داستان ...