سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به دو فیلم مصلحت و تک تیرانداز | یک روز برای وطن
عمومی اصلاح خواهند شد) از نظر بصری جذاب است. مشکل فیلم، اما به جای خالی یک فرم بومی و روش روایت منحصربه فرد بازمی گردد؛ جایی که تک تیرانداز محبوب کشور، یعنی شهید عبدالرسول زرین، به شکلی باورنکردنی پرداخت نشده باقی می ماند. نویسنده آن قدر در طراحی شمایل هالیوودی قهرمانش غرق شده که فراموش کرده اینجا ایران است و شهید ما باید، در مقایسه با قهرمان تیپیکال فیلم های غربی، شاخصه هایی بیشتر از ...
ابلق در صدر محبوب ترین فیلم های جشنواره
داده و یک بار دیگر برای دست یابی به سیمرغ، خیز برداشته، اما بهرام رادان نتوانسته به اندازه این دو بازیگر موفق ظاهر شود. تک تیرانداز تک تیرانداز به کارگردانی علی غفاری، از معدود آثار دفاع مقدسی جشنواره سی ونهم است و به سوژه جذابی، چون شهید عبدالرسول زرین تک تیرانداز ماهر و شاخص دفاع مقدس می پردازد که به گردان تک نفره مشهور شده است. تک تیرانداز اگرچه از بعضی فیلم های ...
کارگردان منصور : نخواستم مخاطب را احساساتی کنم
...> مهدی مطهر، مجری طرح پروژه منصور نیز طی سخنانی بیان کرد: سرمایه گذار اصلی فیلم سازمان اوج است و اسپانسر فیلمی شده که قهرمانش از ارتش است. این پروژه بیش از یک سال و نیم طول کشید و فیلمبرداری آن در بدترین زمان ممکن یعنی گرانی بنزین، حوادث آبان و شهادت سردار سلیمانی انجام شد. در فرم فیلم همه چیز به اندازه و دقیق است و بیش از آن که درباره جنگنده باشد، درباره یک قهرمان است. در خاتمه این نشست ...
گفتگوی رادیو جوان با چهره های هنر هفتم در جشنواره فجر
...> کامبیز دیرباز، بازیگر نقش شهید عبدالرسول زرین در فیلم تک تیرانداز به کارگردانی علی غفاری در گفتگو با عبدالرحیم گفت: سینمای ما چند سالی است از سینمای قهرمان محور فاصله گرفته است؛ البته و خوشبختانه من توانستم این شانس را روی هوا بزنم تا در این فیلم بازی کنم چرا که بازی در نقش یک قهرمان و سینمای قهرمان محور را دوست دارم. وی ادامه داد: وقتی در سالن سینما می نشینی و فیلم را تماشا می کنی، اگر ...
دیدن فیلم های خوب جرم است؟
میان فرم و محتوا، رضایت مخاطبان طیف های مختلف، حتی عده ای را که موافق ایدئولوژی فیلمساز و نهادهای سازنده هم نیستند، به دست آورد. سازمان اوج سال گذشته هم با فیلم لباس شخصی، تا حدودی توانست نظر برخی منتقدان و تماشاگران را به دست آورد، اما مصلحت حتی چند قدم هم جلوتر می ایستد و با روایتی گرم و جذاب به مدد فیلمنامه خوب حسین دارابی، شخصیت پردازی و بازی خوب بازیگران، فیلمبرداری روزبه رایگا و تدوین ...
در ستایش سلحشوری
فیلم هایی که فیلمنامه آن به شکل قهرمان محور نوشته شده و به خوبی هم با مخاطب ارتباط برقرار می کنند. نکته ای ظریف و کلیدی که در صورت بی توجهی به آن، سرنوشت بدی در انتظار فیلم بوده و شکست توامان هنری و تجاری آن رقم زده می شود. تولید فیلم هایی از این دست چندان مورد توجه سینماگران ایرانی نبوده و تنها در سال های اخیر گام هایی در این زمینه در سینمای دفاع مقدس برداشته شده که می تواند مخاطبان بیشتری ...
ارسلان امیری: یکی از جذابیت های زالاوا جهان شمول بودن آن است
...> در فیلم از دو زبان استفاده کردید کمی در این باره توضیح دهید؟ زبان کردی یکی از زبان های اصیل است که بسیاری از واژه های آن دست نخورده باقی مانده است. من خودم کرد هستم و این زبان را بسیار دوست دارم. زبان کردی امکانات زیادی می دهد که خلق فضا و اتمسفر بکنم و در عین حال به قومیت و ریشه ای که خودم هستم وفادار بمانم. از آنجایی که سینما یک زبان است و از زبان گفتاری استفاده می کند ...
منصور ؛ پرتره درخشان یک ارتشی کاریزماتیک
...، نام سیاوش سرمدی را هم می توانیم به این دو نفر اضافه کنیم. سرمدی پس از سال ها غوطه خوردن در عرصه تولید مستند، در اولین کار داستانی اش نبوغ آمیز ظاهر شده. منصور یک فیلم پرتره جذاب و ملتهب است. فیلمی روایتگر یک داستان پرکششِ ناشنیده در دلِ روزهای سخت دفاع مقدس. فیلم، از همان سکانس افتتاحیه، التهاب بزرگی که پیرامون ماموریت مهم منصور ستاری شکل گرفته را به جانِ مخاطب می ریزد و وضعیت ...
درباره فیلم روشن روح الله حجازی
اش کاملا روشن است. علاقه و دوست داشتنشان زندگی شان را نجات نمی دهد چون کافی نیست چون مرد زندگی منفعل است و هیچ اقدامی برای بیرون آمدن از تاریکی نمی کند جز در انتهای قصه که تاریک ترین و در عین حال ساده ترین تصمیم را می گیرد. روح الله حجازی در آخرین اثر خود به دنیای درونی شخصیت های قصه اش می پردازد. او تنهایی کاراکتر اصلی را زیر ذره بین می گذارد شخصیتی که گاه مخاطب را از عملکردش در برابر ...
سریال آوای باران؛ تلنگری متعهدانه به مخاطب
و فحشا. نقطه تمایز آوای باران در قیاس با آثار ماضی، نگاه به دور از کلیشه و تعارف و شعارزدگی به نارسایی کودکان کار است. سهیلی زاده با پرهیز از سیاه نمایی، معضل کودکان کار را به شکل هنرمندانه ای با ملودرام در هم آمیخته و معجونی دلپذیر و جذاب را در پیش روی مخاطبان قرار داده است. فرم و ساختار مناسب در کنار قصه ای جذاب و سوژه ای قوام یافته، آوای باران را به یکی از سریال های جذاب سال های اخیر ...
حکایت سوژه خوبی که حیف ومیل شد
دست که نگاه متمایزی به جنس شخصیت اصلی خود دارند، یعنی قهرمان شان، آدم های معمولی جامعه کنونی ما نیستند، در داستان سازی هایی است که سبب می شود وجوه پنهان شخصیت اول برای مخاطب آشکار شود. اما روشن، چنین اطلاعاتی به دست مخاطب نمی دهد و اگر آن سکانس مواجهه روشن با همسرش در خانه سعید نبود که زن داستان (سارا بهرامی) به همسر سابقش (رضا عطاران) می گوید: به قاضی بگم شوهر من بچه است؟ مخاطب حتی متوجه این خصلت ...
تک تیرانداز سیمرغ را هم شکار می کند
قهرمان محوری است که به درستی شمایل یک قهرمان ایرانی اسلامی را بدون الگو گرفتن از سینمای هالیوود و حتی کارتونیزه کردن شخصیت اصلی نشان داده است. تنها کافی است به شروع و پایان فیلم دقت شود، تیتراژ آغازین فیلم بدون کپی برداری از آثار هالیوودی و حتی مشابه در یک شب بارانی عبد الرسولی را به مخاطب معرفی می کند که کاملاً مختص و منطبق با فرمانده های جوان و با تعصب و غیرت هشت سال دفاع مقدس است. از دیگر ...
ارتش در منصور اجازه کلیشه شکنی داد/ منصور درباره هواپیما نیست به قهرمان ملی می پردازد
...> وی به ساخت هواپیمای اف5 توسط تیم شهید ستاری در سال 1365 اشاره کرد و افزود: من خیلی دوست داشتم فیلمی درباره این اتفاق بسازم بخاطر همین ابتدا تصمیم داشتم تصاویر را بازسازی کنیم و سپس به تولید فیلم سینمایی رسیدیم. قصاسبیان بازیگر نقش شهید ستاری درخصوص بازی در این فیلم عنوان کرد: وقتی در مورد یک قهرمان فیلم ساخته می شود، بازیگری آن نیز پیچیدگی و سخت است چراکه مخاطب درباره قهرمانان معاصر ...
نگاهی به منصور| فیلمی که با تیک آف آذرخش تماشاگر را پرواز می دهد/ بازگشت قهرمان به جشنواره سرد فیلم فجر
تلاش و انگیزه و آرمان است و در نهایت با تصویری غرورآفرین پرواز به سوی آینده را به رخ مخاطبش می کشد و اتفاقاً مخاطب از دیدنش لذت می برد و راضی از سالن سینما خارج می شود. همین گام نشان می دهد که دفاع مقدس و ماجرای تحریم و اتفاقات سخت دوران ابتدایی انقلاب مملو از سوژه های نابی هستند که می توان آنها را برای مخاطب امروز بازگو کرد و اتفاقاً او را راضی و خشنود از سالن سینما راهی نمود اما دریغ ...
گزارش دوربین تسنیم از ششمین روز جشنواره فیلم فجر| امیدآفرینی منصور در روز خودکشی چندباره جشنواره + فیلم
از این همه توان؛ باید قهرمان بسازیم، هم قهرمانان باستانی و هم قهرمانان تاریخ معاصر باید بازسازی شوند؛ امیدوارم این اتفاق بیشتر بیفتد. مهدی مطهر مجری طرح این فیلم درباره اینکه "منصور" می تواند سیمرغ بگیرد، گفت: توقعم را پایین نمی آورم و به فیلم خودمان ایمان و اعتقاد دارم. فیلم بقیه دوستان را هم دیده ایم، شاید نکته جالب، حضور مستندسازانی است که امسال فیلم هایشان به چشم می خورد. جنسِ پژوهش ...
فیلمی که باعث تعجب مسعود فراستی شد!
فضاسازی ابهام فیلم به کار گرفته است. او با بیان این که مساله فیلم زالاوا ، مردم کُرد یا غیر کُرد نیست، گفت: فیلمساز روستای قصه فیلم را با میزانسن دقیق و طراحی لباس و فرم لهجه و رفتار خیلی خوب درآورده است و روی این ها کار کرده و روستای الکی که فقط با خشت و کاهگل ساخته شده باشد، نیست و روستایی هویت مند است که آدم هایش ریشه در آن خاک دارند. در ادامه برنامه، محمدتقی فهیم گفت: نقدم به ...
نگاهی به مصحلت | قهرمان کُشی به همین آسانی!
اثر قهرمان فیلم را فراموش کند اما افسوس اینجا است که حتی ذره ای هنر در بخش های پایانی فیلم به کار گرفته نشد تا در قامت یک فیلم ببینیم که قهرمان واقعی فیلم یعنی وحید رهبانی است که اگرچه به عقب رفته است اما سایه سنگین او بر تمام فیلم احساس شود. حتی وحید مظلوم آنقدر در فیلم دست بسته است که نمی تواند رضایت ولی دم را بگیرد و این یعنی فقط کوچک کردن یک قهرمان جسور در حد یک پادو! دقیقا در سکانس رضایت ...
تک تیرانداز مستحق دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی فجر است
. وقتی رویه اخیر غفاری و ریل گذاری سست سیاست گذاری تولید آثار دفاع مقدسی را در سال های اخیر کنار یکدیگر قرار می دهیم، نباید اثر شاخصی را انتظار داشته باشیم. اما تک تیرانداز تکخال تولیدی فوق العاده انجمن دفاع مقدس بدل به یکی از شگفت هایی جشنواره فیلم فجر و سینمای دفاع مقدس در سال های اخیر شد. شهید عبدالرسول زرین فیلمی قهرمان پرور و موفق برای نسل جوان امروز ...
ابلق ؛ روایت فریاد های در گلو مانده/ آنتونیا شرکا و رضا صائمی از روایت سکوت های دردناک می گویند
... در میز نقد دانشجو همراه با منتقدان سینما به شیوه پرداخت نرگس آبیار در ابلق پرداختیم؛ رضا صائمی منتقد سینما و تلویزیون درباره فیلم ابلق گفت: من این فیلم را از فیلم قبلی نرگس آبیار بیشتر دوست داشتم. سوژه را خیلی می پسندم، چون خانم آبیار به سراغ سوژه ای رفته است که ارجاع اجتماعی به واسطه جنبش meto که در جهان راه افتاده است و در ایران رد پای آن پررنگ شده است دارد. به نظر من نگاه ...
نگاهی به فیلم های چهارمین روز جشنواره فجر/ زالاوا و مصلحت
زالاوا می توان مانند دو قهرمانش عاشق شد می توان مانند استوار قصه با خرافات مخالفت کرد، مردی که در نهایت چاره ای جز همراهی با عقاید مردم و تسلیم شدن ندارد و هم می توان از شرایط موجود ترسید و سکوت کرد! مصلحت/ حسین دارابی با دیدن فیلم مصلحت این پرسش مطرح می شود که چه مصلحتی در ساخت مصلحت وجود دارد؟ مصلحت یک تله فیلم خوب است که در مدیوم تلویزیون می تواند موفق باشد هم به لحاظ ساختار هم ...
جشنواره جان گرفت
...> شاید مهم ترین نکته فیلم، همان قهرمان محوربودن آن و وجود و رویارویی قهرمان و ضدقهرمان به معنای کلاسیک آن باشد که در سینمای این سال های ایران که اصرار بیش ازحدی به سینمای مدرن و اجتماعی و قصه های کم رمق دارد، می توان به عنوان امتیاز به آن نگاه کرد. شخصیتی چون شهید زرین و سوژه تک تیراندازبودن هم ظرفیت بالقوه درخشانی دارد و به قصه های مهیج و ملتهبی راه می دهد اما تک تیرانداز باوجود تلاش و برخی لحظات در ...
تکتیرانداز ؛ گرفتار در کلیشه، بی نیاز از مخاطب / حکایت مهارتی تحسین آمیز در سوزاندن یک سوژه متفاوت!
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری شهدای ایران ؛ تک تیرانداز ما را با هیچ وجهی از سینما طرف نمی کند و این کامل ترین توصیفی است که می شود از این فیلم علی رغم سوژه ی بکر و قابل پرداختش داشت. سوژه ای که می توانست در ژانر دفاع مقدس اثری متفاوت و جذاب بسازد. درباره شهید عبدالرسول زرین، تک تیرانداز ایرانی که در سال های جنگ نقش منحصر به فردی ایفا کرده است. با این همه، اما تک تیرانداز تقریبا هیچ وجهی از ...
مصلحت فیلمی دوگانه سوز!/ پرداختی تمیز و هنرمندانه به دعوای مصلحت و عدالت
ارزشمندتر از عدالت نمی داند. اختلاف میان طرف های مختلفِ دعوا از تعریف عدالت و مصادیق آن آغاز می شود که این فیلم با انتخاب یک سوژه سرراست و یک قصه صریح، از ورود به دعوای مصادیق پرهیز می کند. مصلحت اگرچه یک فیلم عدالتخواهانه است اما وارد بازی های سیاسی درباره این مفهوم نمی شود و حرفی عمیق تر و ریشه ای تر را وسط گذاشته است. مصلحت تکلیفِ نسبتاً روشنی با مضمون خود دارد. این فیلم، بیش از آن که ...
از واقعیت تا کاریکاتور
. در همین جشنواره امسال، تاکنون دو فیلم مهم این دوره یعنی شیشلیک و ابلق با محوریت حاشیه شهر، صفر تا صد داستان خود را در چنین لوکیشن هایی تعریف کردند و توانستند جریانی که طی چند سال اخیر، مترصد شناخت حقیقی تر این فضا و آدم هایش است را وارد فاز متکثری کنند؛ فازی که اگرچه هنوز تا شناخت صحیح آن، راه بسیاری در پیش است، اما همین که این آدم ها و امکاناتی که عادلانه میان آنها تقسیم نمی شود، دغدغه ...
همراه با فجر 39؛ فریادِ هیچ - نگاهی به فیلم ابلق
همچون کارهای قبلی اش قصه را دیر شروع می کند، اما خلق فضا این اجازه را می دهد که مخاطب فیلم را پس نزد، زوج شکیبا و شاکردوست همچنان جواب می دهد و رادان آن چنان شخصیتش در کار ننشسته، فیلم چند دوربین روی دست و چند نمای لانگ و از بالای سر دارد که حسابی آزار دهنده است. محمدرضا پورصفار
نظرات منتقدان درباره "تک تیرانداز" و "ابلق"/ فیلمی که "محافظه کار" است و قهرمانی که از سطح فراتر نمی رود
بیش از یک فیلم در این فیلم است، دیگر کار به تقلید نعل به نعل کشیده است. سعید الهی درباره فیلم تک تیرانداز گفت: فیلم پرهیجان، خوش ساخت و قهرمان محور تک تیرانداز تبیین گر تفاوت مفهوم جنگ و دفاع مقدس در دوران 8 سال جنگ تحمیلی است. جدیدترین فیلم علی غفاری مخاطب را در بستر فیلمنامه ای گیرا با وجه عملیاتی، مدیریتی و شهودی سردار شهید رسول زرین آشنا می کند. تبریک به دوستان بنیاد روایت ...
فیلم های پرمخاطب جشنواره فجر
اینکه نقش شهید زرین به من رسید خدا را شکر می کنم و قدرش را می دانم. در بین نقش هایی که در این بیست سال بازی کرده ام، این دومین کاراکتری بود که ما به ازای بیرونی داشت. ما با آقای غفاری خیلی صحبت کردیم تا به این نقش برسیم. به این نتیجه رسیدیم که نباید نعل به نعل مانند این قهرمان باشیم، بلکه این قهرمان را با نگاهی به زندگی شهید زرین خلق کنیم. شهید زرین در گچساران به دنیا آمده بود و بعد از فوت پدر و مادرش با دایی خود در اصفهان زندگی کرد. ما تصمیم گرفتیم برای لهجه گویشی نزدیک به گویش عبدالرسول زرین داشته باشیم؛ اما منبع خوبی برای این امر نبود و سعی کردیم به این لهجه نزدیک شویم. ...