سایر منابع:
سایر خبرها
زالاوا جهان شمولی که به سراغ تقابل جهل و عقل می رود
شده در آن مخاطب را به فکر کردن به خودش و به مردم وادار کند. از منظر ژانرشناسی زالاوا در کدام دسته سینمایی قرار می گیرد؟ با فضاسازی هایی که در فیلم انجام دادید نمی توان فیلم را در ژانر وحشت قرار داد، اما خالی از دلهره هم نیست. معمولا منتقدین از منظر های گوناگونی به این نوع از فیلم ها نگاه می کنند؛ که در این مواقع نمی توان خیلی قاطعانه گفت که این فیلم وحشت، کمدی سیاه و یا ...
لحظاتی از پشت صحنه فیلم سینمایی تک تیرانداز
تک تیرانداز فیلمی متفاوت در ژانر دفاع مقدس است که به روایتی کوتاه از حضور حماسی شهید عبدالرسول زرین، بهترین تک تیرانداز دوران دفاع مقدس و ویژگی های این شهید مقتدر در دوران جنگ می پردازد. کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علی رضا کمالی، عبدالرضا نصاری، حسین پوریده، اسماعیل خلج، حسین شریفی و ... ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی را تشکیل می دهند. اکران این فیلم سینمایی در سینماهای مردمی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر همچنان ادامه دارد. فیلمبردار پشت صحنه و ساخت تیزر: شیما رئیسی ...
نگاهی به زالاوا | فیلمی در نکوهش باورهای خرافی یک قوم که ذائقه مخاطب ایرانی را می شناسد
همه تنوع و تحول شده است به نظر می رسد فرهنگ ما ایرانی ها هیچ عاملی جز اجنه را برای ایجاد زمینه های تعلیق منجر به وحشت برنمی تابد. برای همین فیلمسازها در یک کنکاش قومیتی در اطراف و اکناف ایران این عامل مشترک را دستمایه پرداخت فیلم های خود قرار می دهند. پشت صحنه زالاوا با این حال زالاوا بیشتر از اینکه در ساحت وحشت و دادن تصویر دلهره آور از اجنه تلاش کند قصد دارد در نکوهش باور ...
ابلق در صدر محبوب ترین فیلم های جشنواره
دفاع مقدسی دهه های شصت و هفتاد بهتر است، اما در قیاس با آثار خوبی که در سال های اخیر در جشنواره فجر رونمایی شده، حرف چندانی برای گفتن ندارد و به نظر می رسد آن طور که باید و شاید، حق دفاع مقدس و سوژه جذابش را ادا نکرده است. فیلم از نظر پرداختن به یک قهرمان، روایت به نسبت مناسبی دارد و قهرمان قابل قبولی می سازد، اما فیلم نامه و اجرای آن در بعضی از فصول بسیار ضعیف است؛ به خصوص وقتی بعثی ها را نشان می ...
در ستایش سلحشوری
.... در این بین تنها شخصیت سرهنگ راشد خوب از کار درآمده و تم انتقام فیلمنامه را با توجه به زخمی که از رسول برداشته، پررنگ می کند. در طرف مقابل هم با تعداد زیادی از شخصیت های کلیشه شده در سینمای دفاع مقدس مواجه ایم که تاثیر چندانی روی روند پیشرفت قصه نداشته و نکته تازه ای را مطرح نمی کنند. فیلم به لحاظ تکنیکی همچون ساخته قبلی غفاری به نام استرداد ، غنی بوده و چند سکانس درخشان را با خود دارد ...
منصور ؛ پرتره یک ارتشی کاریزماتیک
این روزها در سینما آقایی می کنند. پس از جشنواره امسال، نام سیاوش سرمدی را هم می توانیم به این دو نفر اضافه کنیم. سرمدی پس از سال ها غوطه خوردن در عرصه تولید مستند، در اولین کار داستانی اش نبوغ آمیز ظاهر شده. منصور یک فیلم پرتره جذاب و ملتهب است. فیلمی روایتگر یک داستان پرکششِ ناشنیده در دلِ روزهای سخت دفاع مقدس. فیلم، از همان سکانس افتتاحیه، التهاب بزرگی که پیرامون ماموریت مهم منصور ...
وقتی لکنت، فریاد مصلحت را در گلو نگه می دارد
در ایجاد تعلیق به شدت می لنگد. نه جایی که می خواهد گره اصلی داستان یعنی حکم مشکاتیان (قاضی) به مختومه کردن پرونده پسرش را به مخاطب بقبولاند و باقی داستان را در سایه تردید و نفرت پیش ببرد، موفق می شود و نه زمانی که در دقایق پایانی قصد دارد مخاطب را در دلهره بخشش یا قصاص توسط مادر افشین آریا (قربانی) نگه دارد. پایان بندی از ابتدای شروع سکانس قابل حدس است؛ بخشش و پیروزی عدالت و البته وجه ایدئولوژیک ...
واپس ماندگی نمایش های انقلابی در جشنواره ایام دهه فجر/ نادیده گرفتن گنجینه ادبیات دفاع مقدس از سوی ...
مثابه منبری برای رشد و تعالی و هدایت مردم می دانند. اما واقعا برای تحقق این خواسته چه کرده ایم؟ مخصوصاً برای شناساندن انقلاب اسلامی به مردم چقدر هزینه کردیم و چقدر در این زمینه سرمایه گذاری کردیم؟ وی ادامه داد: تولید سوژه و مجموعه داستان های دراماتیک درباره تئاتر انقلاب اسلامی به شدت ضعیف است و همه ساله از رونق این تئاتر که قدمت دیرینه ای دارد و در جبهه های جنگ نیز برای روحیه دادن به ...
متوسط و درگیرکننده/ نگاهی به فیلم زالاوا
پورفرج) توانی برای نزدیکی مخاطب به شخصیت مرموز او نمی ماند. این مساله، مهم نمی شد اگر فیلم چنین پایانی نداشت: حاصل همه ی وحشت ها و کشت و کشتارها، در یک قاب بسته ی ضدقهرمان مفلوک فیلم جمع بندی شد و ما را که در تمام مدت فیلم، درگیر هیجانات تماشای فیلم ترسناک بودیم، ناگهان در لحظه ی آخر قبل از تیتراژ پایانی، وارد فضای ملودرام و احساسی با شخصیت فیلم و بدبختی هایش کرد. قابل ذکر است که حتی در سکانسی که ...
نگاهی به منصور| فیلمی که با تیک آف آذرخش تماشاگر را پرواز می دهد/ بازگشت قهرمان به جشنواره سرد فیلم فجر
تلاش و انگیزه و آرمان است و در نهایت با تصویری غرورآفرین پرواز به سوی آینده را به رخ مخاطبش می کشد و اتفاقاً مخاطب از دیدنش لذت می برد و راضی از سالن سینما خارج می شود. همین گام نشان می دهد که دفاع مقدس و ماجرای تحریم و اتفاقات سخت دوران ابتدایی انقلاب مملو از سوژه های نابی هستند که می توان آنها را برای مخاطب امروز بازگو کرد و اتفاقاً او را راضی و خشنود از سالن سینما راهی نمود اما دریغ ...
وقتی لکنت، فریاد مصلحت را در گلو نگه می دارد
به شدت می لنگد. نه جایی که می خواهد گره اصلی داستان یعنی حکم مشکاتیان (قاضی) به مختومه کردن پرونده پسرش را به مخاطب بقبولاند و باقی داستان را در سایه تردید و نفرت پیش ببرد، موفق می شود و نه زمانی که در دقایق پایانی قصد دارد مخاطب را در دلهره بخشش یا قصاص توسط مادر افشین آریا (قربانی) نگه دارد. پایان بندی از ابتدای شروع سکانس قابل حدس است؛ بخشش و پیروزی عدالت و البته وجه ایدئولوژیک فیلم بر مصلحت ...
همواره مدیون حماسه سازان دوران دفاع مقدس هستیم
به گزارش ایثار آذربایجان شرقی از اهر، رسول خدابخش فرماندار شهرستان اهر در دیدار با مرادعلی حسن زاده از جانبازان سرافراز دوران 8سال دفاع مقدس اظهار کرد: جامعه ایثارگری، نقش ارزنده و اساسی در بقا و استمرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد. وی بابیان اینکه همواره خود را مدیون حماسه سازان دوران هشت سال دفاع مقدس می دانیم تصریح کرد: هرچه در راه تکریم و بزرگداشت خانواده های معظم شهدا و ...
روایتی زنانه از انقلاب و جنگ
مدتی است رمان روزهای طلایی یک زن به قلم نویسنده خوب مشهدی منتشر شده که حاصل سال ها تجربه نجمه مولوی در عرصه نگارش است. کتابی که به روایت دوران پیش از انقلاب، انقلاب و دفاع مقدس یک زن اشاره دارد و مواجه شدن او را با سه دوران متفاوت روایت می کند. به بهانه روزهای انقلاب و انتشار این رمان، گفت وگوی کوتاهی با نویسنده این اثر داشتیم که در ادامه می خوانید. به عنوان نخستین پرسش لطفاً بیوگرافی ...
سکوت فجر 39 در سوگ علی انصاریان / پای جن به جشنواره باز شد!
ها تجربه در حوزه ساخت فیلم کوتاه، حالا برای اولین بلند سینمایی کارنامه اش سوژه ای حساس را انتخاب کرده است. مصلحت روایتی ملتهب درباره عدالت دارد؛ آن هم با ارجاع مستقیم به برخی حوادث واقعی ثبت شده در تاریخ سال های ابتدایی انقلاب اسلامی در اواخر دهه 50؛ داستان فیلم درباره یک مقام ارشد قضایی است که فرزندش مرتکب قتل می شود و مصلحت اندیشی اطرافیان در مواجهه با این پرونده، تبدیل به محور اصلی ...
تک تیرانداز مستحق دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی فجر است
. وقتی رویه اخیر غفاری و ریل گذاری سست سیاست گذاری تولید آثار دفاع مقدسی را در سال های اخیر کنار یکدیگر قرار می دهیم، نباید اثر شاخصی را انتظار داشته باشیم. اما تک تیرانداز تکخال تولیدی فوق العاده انجمن دفاع مقدس بدل به یکی از شگفت هایی جشنواره فیلم فجر و سینمای دفاع مقدس در سال های اخیر شد. شهید عبدالرسول زرین فیلمی قهرمان پرور و موفق برای نسل جوان امروز ...
کارگردانی به شیوه مربیگری در زمین فوتبال
انتخاب خود بازیگران گذاشتم. به نظرم انتخاب نقش قاتل پارادوکس غریبی است. چرا باید افرادی برای به دست آوردن نقش قاتل تلاش کنند؟ در ظاهر ممکن است که نقش قاتل به حمید بیشتر شبیه بود ولی آنچه در فیلم رخ می دهد، خشونتی به مراتب سخت تر است که توسط جمع انجام می شود. از این نکات گذشته فیلمبرداری فیلم هم بسیار قابل توجه است. یعنی بین صحنه واقعی و فیلمبرداری در نوسان است و باعث جذب مخاطب می شود ...
نگاهی به دو فیلم مصلحت و تک تیرانداز | یک روز برای وطن
بخش های صیقل نخورده دفاع مقدس در قالب پرداخت شخصیت یک نظامی کارکشته و در عین حال اخلاق گرا باشد. مصلحت اندیشی سینمای ایران در سال های اخیر، شاید تحت تأثیر موفقیت های چشمگیر محمدحسین مهدویان، اقبال فزاینده ای به تولید فیلم های سیاسی مرتبط با تاریخ معاصر از خود نشان می دهد؛ به طوری که تقریبا هر سال یک فیلم با موضوع تحولات سال های اول انقلاب در میان آثار جشنواره قرار می گیرد ...
فیلمهای جشنواره سی و نهم از نگاه آمار و ارقام
خود را در مقام کارگردان ساخته است. فیلمهای جشنوارۀ سی و نهم در چه ژانری هستند؟ ژانر کودک و نوجوان: سلفی با رستم، بعد از اتفاق، بام بالا، گل به خودی، بچه های طوفان، کارو، یدو، نارگیل، مهران و بچه گرگهای دره سیب ژانر انقلاب و دفاع مقدس: تک تیر انداز، آفتاب نیمه شب، منصور، مصلحت، کارو، یدو، مهران و روزی روزگاری آبادان ژانر زندگی نامه ای: منصور و تک تیرانداز فیلمهایی ...
نمایش بیش از 10 تئاتر در جشنواره فجر با موضوع سردار دلها
سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری زاده باعث شده است که این رویداد بعد از مدت ها یکی از اصلی ترین ویژگی های محتوایی خود را بر حوزه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس به عنوان یکی از اصلی ترین بن مایه های گفتمان فرهنگی انقلاب قرار دهد. از دیگر بخش های این دوره از جشنواره می توان به بخش نمایش های میدانی و خیابانی ، بخش دیگر گونه های اجرا ، بخش رقابتی آثار صحنه ای ، بخش رقابتی برگزیدگان جشنواره های استانی و بخش رقابتی نمایشنامه نویسی اشاره کرد. ...
در حاشیه اکران فیلم سینمایی "تک تیرانداز" از خانواده شهید زرین تقدیر شد
...: شهید زرین آموزش تکاوری خاصی ندیده بود و فقط تبلور ایمان و اخلاص بود که درون ایشان درخشید. در ادامه از خانواده شهید عبدالرسول زرین تقدیر و فیلم سینمایی تک تیرانداز اکران شد. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی که در ژانر دفاع مقدس ساخته شده، آمده است: تک تیرانداز ایرانی کابوسی مرگبار برای افسران و فرماندهان ارتش بعث شده است. صدام شخصا برای سر او جایزه تعیین می کند. مزدروان و زبده ترین نیروهای ارتش بعث عازم ماموریت می شوند تا دستور رسمی صدام عملی شود انقلاب اسلامی جشنواره فیلم فجر خانواده مجلس شورای اسلامی برنا تک تیرانداز ...
سوسو زدن یک ستاره بر پرده نقره ای
پرجزئیات باز گذاشته است. اما نتیجه فیلمی که اگرچه نمی شود آن را بد دانست، فیلم درخشان و ماندگاری هم نیست. فرم در حضیض ضعف های تکنیکی تک تیرانداز از جای جای فیلم بیرون می زند. کامبیز دیرباز با وجود تلاش قابل تحسینش، نتوانسته چهره یک قهرمان واقعی را به خودش بگیرد. فرم فیلم هم البته کمکی به دیرباز نمی کند. دوربین، بلاتکلیف است و نسبت روشنی با قهرمان قصه ندارد. فیلمنامه، سردستی تر ...
منتقدان سینمایی اصفهان شیشلیک را برنتافتند
توصیف می کند: انتخاب یک ایده خوب با پرداخت ضعیف و کند که مخاطب را خسته می کند و همراهی تا پایان را سخت...بازی ها خوب و فیلمنامه ضعیف و کم جان که مساله جدی سینمای ماست. کارگردان اما در دسته متوسط ها بود. مصطفی حیدری نیز در نظری کوتاه در ارتباط با فیلم می گوید: زالاوا تلاش می کند در ژانر حرکت کند اما ای کاش این فیلم فقط 25 دقیقه آخر بود. رسول احمدی زالاوا را یک فیلم کوتاه خوش ...
دکوپاژ شبه هالیوودی به زور استفاده از لهجه ها بومی سازی نمی شود
استخوان دار در سینمای ایران تبدیل شود. اگر چه غفاری در مقام کارگردان فیلم تمام تلاش خود را کرده است تا با دکوپاژ و انتخاب زوایای دوربین خاصِ این قِسم از فیلم های جنگی هالیوودی تا حدی استانداردهای بصری اثر را بالا ببرد و یا در جلوه های ویژه میدانی فیلم نسبتا موفق عمل کند اما فیلمی نیست که به اثری شاخص در سینمای دفاع مقدس تبدیل شود. مهمترین مشکل فیلم را می توان فضا سازی های کلیشه ای فیلم ...
یک دقیقه سکوت سینمایی ها برای علی انصاریان/ نقدی کوتاه درباره دو فیلم زالاوا و مصلحت
سکوت کردند. زالاوا ؛ بازی های خوب، فیلمی بی روح ارسلان امیری در اولین تجربه بلند سینمایی خود سراغ سوژه ای رفته بود که قبلاً با پرداخت بهتر و سینمایی تر از برادران ارک دیده بودیم. جن و جن گیری و تبعات آن موضوع زالاوا بود و به باور های اشتباه مردم نیز اشاره داشت. اما این فیلم نتوانست نقاط عطف و لحظه های میخکوب کننده ای را به مخاطب عرضه کند و بی روح ماند. کارگردان تلاش ...
روایتی حماسی بر پرده نقره ای سینما/ وقتی شور و حماسه با قناسه به جشنواره فیلم فجر آمد
میزانسن و دیالوگ های ضعیف دارد اما پیرنگ داستان به هم نریخته است و عنصری از حماسه را کم و ناقص نمی کند. اثری که هرچند تعریف جنگ را به تنازع بقا تقلیل نمی دهد اما از لحاظ ایدئولوژی، می توانست بیشتر و حتی بهتر به بازنمایی تعریف جنگ و تفاوتش با دفاع مقدس بپردازد. با این همه تلاش فیلم سینمایی تک تیرانداز بسیار ارزنده قابل تقدیر است. تلاشی که معطوف به بازنمایی و نزدیک شدن به ابعاد معنوی جنگ ...
نظرات منتقدان درباره "تک تیرانداز" و "ابلق"/ فیلمی که "محافظه کار" است و قهرمانی که از سطح فراتر نمی رود
سوم جشنواره یعنی "تک تیرانداز" پرداخت و نوشت: سعید الهی درباره فیلم تک تیرانداز گفت: فیلم پرهیجان، خوش ساخت و قهرمان محور تک تیرانداز تبیین گر تفاوت مفهوم جنگ و دفاع مقدس در دوران 8 سال جنگ تحمیلی است. جدیدترین فیلم علی غفاری مخاطب را در بستر فیلمنامه ای گیرا با وجه عملیاتی، مدیریتی و شهودی سردار شهید رسول زرین آشنا می کند. تبریک به دوستان بنیاد روایت فتح مهرزاد ...
شیشلیک ؛ جدی ترین گزینه دریافت سیمرغ بهترین فیلم از دید تماشاگران
.... بیشتر بخوانید: شیشلیک برای تماشاگرانی که کارهای مهدیان را دنبال می کردند یک شوک جدی است، چون کارنامه فیلمساز جدا از لاتاری با کارهایی گره خورده بود که انقلاب و دفاع مقدس را مد نظر داشت، اما شیلشیک یک طنز تلخ است که از کلیشه های این ژانر فاصله بسیار دارد. جالب است در ساخته جدید مهدویان هیچ نشانی از بازیگرانی که در آثار پیشین او حضور همیشگی داشتند، نبود. درباره این فیلم می ...
بازگشت به دوران فیلم های دفاع مقدسی دهه 60
جبهه عراقی ها فرمانده ای که تشنه انتقام است و معاونی که پناهنده می شود، شخصیت های متمایزی هستند. به جز این چند نفر بقیه آدم ها چه در جبهه ایرانی و چه در جبهه عراقی شبیه به هم هستند و ویژگی متمایزکننده ای ندارند. روایت داستان حتی درباره شهید حسین خرازی نیز خساست به خرج داده و اطلاعات خاصی از او در اختیار مخاطب قرار نمی دهد. مشخص نیست که فیلمنامه نویس در هنگام نگارش تا چه اندازه به واقعیت ...
فیلمی بدون تنفس
در فیلم ابلق تازه ترین ساخته نرگس آبیار اگر چه فیلمساز تلاش کرده است با حرکت دوربین، نماهای نامتعارف و دکوپاژ چکشی به التهاب درونی داستان فیلم نزدیک شود اما باید گفت که انگار از آن طرف بام افتاده است و به قدری تنش دوربین در فیلم زیاد است که مخاطب را زده و از دویدن دنبال دوربین ِبدون توقف، خسته می کند. ابلق بیش از هر چیز به سکوت نیاز دارد، به ایستادن و اجازه تامل به مخاطب دادن. در ابلق ...