فیلمی که باعث تعجب مسعود فراستی شد!
سایر منابع:
سایر خبرها
زنده باد خیال!
هنوز هم بسیاری، وحشت ایرانی را با این فیلم می شناسند. حالا اما ارسلان امیری سوژه ای را انتخاب کرده که وحشت صرف نیست. آن گونه هم که در کلیت اثر احساس می شود، با محوریت جن ساخته نشده اما می تواند بر همین پایه، به یک تعلیق درست برسد. سوژه جن که همه ما در زندگی به نوعی بارها در جمع های خانوادگی و دوستانه مان از آن صحبت کرده ایم، تاکنون با این میزان چگالی، در هیچ یک از آثار سینمایی مورد ...
جشنواره فیلم فجر به روایت تصویر+ معرفی فیلم ها
علاوه بر حضور درام ، تماشاگر چندین فیلم در گونه کودک، یک فیلم در حوزه وحشت، چند فیلم در گونه دفاع مقدس، یک انیمیشن، یک کار اکشن و چندین فیلم در حوزه سینمای کمدی باشیم. جدول نمایش 16 فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر به شرح زیر است. معرفی فیلم های جشنواره فجر 99 روزی روزگاری آبادان کارگردان: حمیدرضا آذرنگ تهیه کنندگان: عبدالله اسکندری و علی اوجی ...
تعجب مسعود فراستی از فیلم زالاوا با محتوای جّن!
تجربه خود، یک ملودرام تلخ دیگر را جلوی دوربین برده که باید دید آیا طلسم دیده نشدن های او در جشنواره با این فیلم خواهد شکست یا خیر؟ مطالب مرتبط: فیلم زالاوا ساخته ارسلان امیری، شب گذشته در برنامه هفت ، با حضور مسعود فراستی، شاهین شجری کهن و محمدتقی فهیم، نقد و بررسی شد. مسعود فراستی درباره این فیلم گفت: برعکس همه فیلم اولی ها که دوربین شان تکان بی مورد و اطوار دارد ...
نگاهی به زالاوا | فیلمی در نکوهش باورهای خرافی یک قوم که ذائقه مخاطب ایرانی را می شناسد
- اخبار فرهنگی - خبرگزاری تسنیم -سید محمد حسینی*: شاید ژانر سینمای وحشت در ایران چندان سابقه طولانی نداشته باشد و شاید بسیاری از فیلم بین های دهه شصت هنوز خاطره فیلم شب بیست و نهم را با بازی بسیار خوب حسین گیل و مرجانه گلچین به خاطر داشته باشند. فیلمی که استقبال خوب تماشاگران از آن نشان از جان گرفتن گونه سینمای وحشت در سینمای ایران داشت اما با این حال این گونه سینمایی در سالهای بعد یکی ...
متوسط و درگیرکننده/ نگاهی به فیلم زالاوا
و هوارد شور و سایر آهنگسازان بلاد آمریکا! امید دارم انتخاب اینگونه موسیقی، صرفا برای نبود فرصت ساخت در عجله بازار رساندن فیلم به جشنواره بوده و در ادامه، فکری نو برای آن شود. مساله ی بعدی در کارگردانی، انتخاب زاویه دید فیلم و شخصیت اصلی آن است. اگر فیلم از نگاه بیرونی و سوم شخص، وقایع یک منطقه را به ما نشان می دهد(که در زالاوا اینطور است) با اینگونه روایت ناموزون در نمایش نظامی (نوید ...
نگاهی به فیلم های ستاره بازی ، روزی روزگاری آبادان و زالاوا
آذرنگ هم جلب توجه می کند. زالاوا/ روی مرز باریک اولین ساخته ارسلان امیری یک تجربه موفق و البته دشوار در سینمای وحشت است که رگه هایی از یک قصه عاشقانه را هم در خود دارد. فیلم خوش ساختی که تلاش کرده یک داستان ترسناک را بومی کند و به قواعد ژانر هم پایبند باشد. فیلم موضوع حساسی را انتخاب کرده؛ خرافه پرستی و اعتقادات خرافی در یک روستای کردنشین. فیلمساز با وجود خلق لحظاتی پرتنش و ...
منتقدین درباره "زالاوا" و "مصلحت" چه گفتند؟ |کار دانشجویی و فرار از وضعیت کنونی
فیلم سوره تولید شده است. این فیلم سینمایی پیش از این مصلحت نظام نام داشت که در نهایت تصمیم بر این گرفته شد تا نام آن به مصلحت تغییر پیدا کند. در زیر نگاهی به نظرات منتقدین درباره این دو فیلم داریم: علیرضا مجمع درباره این فیلم سینمایی نوشت: زالاوا می خواهد فیلم ژانر وحشت باشد، اما متریالش آن قدر کم است که همان انرژی اولیه ای که به تماشاگر منتقل می کند را هم هدر می ...
مصلحت نمونه درستی از سینما سیاسی- تاریخی است
.... زاوالا جسارت بومی سازی ژانر وحشت را داشت مهر آفرین در خصوص فیلم زالاوا نیز گفت: زالاوا فیلم خوبی بود و فیلمساز جسارت کرده و بومی و محلی در ژانروحشت فیلمی ساخته که بدون بهره گیری از ابزارای سینمای هالیوود ی وغرب فیلمنامه محلی سنتی به باورهای ما ایرانی ها و فضای فولکلور پرداخته و با جن فضا ایجاد کرده است البته بهتر بود پخته تر عمل می کرد (فیلمنامه وکارگردانی) و با جسارت ...
ارسلان امیری: یکی از جذابیت های زالاوا جهان شمول بودن آن است
اتفاقی است که باعث ترس مردم شده و رئیس پاسگاه تلاش می کند تا امنیت را به روستا بازگرداند. با ارسلان امیری کارگردان این فیلم درباره انگیزه ها و دغدغه هایش در فرآیند کارگردانی این فیلم گفت وگویی داشتیم که در ادامه می خوانید: شما امسال حضور پررنگی در جشنواره دارید. علاوه بر کارگردانی زالاوا ؛ دو فیلم دیگر با آیدا پناهنده و عادل تبریزی هم دارید. کمی درباره آن ها توضیح دهید. ...
زالاوا و مصلحت ؛ یک ترس جذاب و دیگری تقریبا بدون خط قرمز
کارگردان در بخش سودای سیمرغ دارند، در تهیه و تولید هر دو فیلم باز هم با یکدیگر مشارکت دارند، امیری در نوشتن فیلمنامه تی تی مشارکت داشته و پناهنده هم به عنوان یکی از فیلمنامه نویسان و همچنین مشاور کارگردان در زالاوا کنار امیری بوده است. زالاوا به عنوان اولین ساخته سینمایی ارسلان امیری، فضاسازی خوبی دارد و سراغ روایتی درباره قصه ای با موضوع جن و در فضایی ترسناک می رود. سوژه و فضایی که دستمایه ...
یک دقیقه سکوت سینماگران، به یاد انصاریان
دیروز وقتی آفتابِ روز میانی بهمن ماه در میانه آسمان بود جشنواره فیلم فجر در برج میلاد، روز چهارم برگزاری خود را آغاز کرد. با گل سرخ. البته فقط سهم خانم ها بود. ولادت حضرت زهرا(ص) روز زن، همسر و مادر. فرقی نمی کرد هنرمند باشی، خبرنگار یا منتقد، اگر خانم بودی بعد از عبور از گیت ورودی با گل سرخ ضدعفونی شده ظاهر می شدی. تا اینجا همه چی خوب بود. فیلم اول هم زالاوا بود؛ مثلا ترسناک و جن گیر ...
ارسلان امیری: هیچ گاه جرات نمی کنم درباره موضوعاتی مانند جن فیلم بسازم
...> کارگردان زالاوا با بیان اینکه همه ما از این قبیل داستان ها را شنیده ایم، افزود: روزی پدرم برای من خاطره ای را تعریف می کرد از جدش که جنی را تسخیر کرده بود و آن را به خدمت گرفته بود. شیوه روایت پدرم برای من جذاب شد و تصمیم گرفتم فیلمی با این محتوا بسازم. امیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ما می خواستیم موضوع خرافه را به تصویر بکشیم ، اظهار کرد: ما در این فیلم وارد مبحث درام شدیم ...
وقتی عدالت قربانی مصلحت نمی شود/ زالاوا ؛ تمرینی در ژانر وحشت
فیلم در اکران چقدر مورد توجه قرار می گیرد یا با ذائقه مخاطب همخوانی دارد بحث دیگری است اما قطعاً زالاوا با تمام ضعف ها و نقاط قوتش یک تمرین خوب و قابل قبول در ژانر وحشت است. دومین فیلم به نمایش درآمده روز گذشته، تجربه نخست حسین دارابی بود. مصلحت پیش از این مصلحت نظام نام داشت و در ادامه فیلم قبلی یعنی دیدن این فیلم جرم است که محمدرضا شفاه تهیه کنندگی آن را هم برعهده داشت پیشاپیش خبر از ...
زالاوا ی قصه گو/ نگاهی به فیلم زالاوا
خوب می داند که نمی تواند وجود جن را نفی کند، چرا که در قرآن نیز به آن اشاره شده است. پس تنها با یک شخصیت(استوار) که به خرافه جن و نه خود آن باور دارد به مقابله با این خرافه می رود، برای همین است که استوار در همان ابتدای داستان می گوید: مغز اینها باید اصلاح شود (نقل به مضمون). اما این تلاش به بار نمی نشیند و اهالی روستا به گمان اینکه این بار نیز جن را دفع کرده اند به جشن و پایکوبی می پردازند و این یعنی که این قصه و این خرافه همچنان ادامه دارد. ...
روایت سوءاستفاده از باورها در زالاوا / این فیلم درباره جن نیست
ارسلان امیری کارگردان فیلم سینمایی زالاوا درباره انگیزه های خود برای پرداختن به یک داستان ماورایی در اولین تجربه کارگردانی خود در سینما، توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری فیلم سینمایی زالاوا به کارگردانی ارسلان امیری عصر امروز 15 بهمن ماه در خلال برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد و امیری در ابتدای این نشست درباره انگیزه خود برای ساخت این فیلم گفت ...
منتقدان سینمایی اصفهان شیشلیک را برنتافتند
کرد همین بس که معنی و مفهوم گرسنگی توسط نویسنده استعمار و مال خود می شود تا ژستی به فیلم دهد و با شعارهای بیرون زده از فیلم مثل سخنرانی مدیر کارخانه خود را با آثار بزرگ ادبیات جهان مثل قلعه حیوانات مقایسه کند اما این کجا و آن کجا؟. وی در ارتباط با زالاوا دیگر فیلمی که در نخستین روز جشنواره فجر بر پرده اکران سینماهای اصفهان نشست نیز می گوید: سینمای ما به شدت به ساخت این گونه ژانرها برای ...
قصه جن دست مایه ای بود که به موضوع باور بپردازیم
چطور یک باور به خرافه تبدیل می شود. کارگردان زالاوا با بیان اینکه همه ما از این قبیل داستان ها را شنیده ایم، افزود: روزی پدرم برای من خاطره ای را تعریف می کرد از جدش که جنی را تسخیر کرده بود و آن را به خدمت گرفته بود. شیوه روایت پدرم برای من جذاب شد و تصمیم گرفتم فیلمی با این محتوا بسازم. امیری ادامه داد: ما در این فیلم وارد مبحث درام شدیم و کاری به مباحث مذهبی این ماجرا نداریم ...
گزارش دوربین تسنیم از چهارمین روز جشنواره فیلم فجر| دعوت بازیگران "مصلحت" به عدالتخواهی در روز اعتراض به ...
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، روز چهارم جشنواره فیلم فجر کمدی با رگه هایی از وحشت را در معرض نمایش رسانه ای ها قرار داد. آش عجیبی به نظر می رسد که شوری و تلخی اش هم مشخص نیست اما ارزش یک بار خوردن را دارد. سمیرا برادری تهیه کننده این فیلم در گفت وگویی گفته بود انگیزه رفتن به سراغ کمدی وحشت به این خاطر بوده که فیلم ها عموماً از الگوهای نخ نما شده استفاده کرده اند. "زالاوا" را ...
از تماشای مصلحت اواخر دهه 50 تا روز تلخ جشنواره فیلم فجر
کرد و به گونه ای باورپذیر بود همه از این داستان ها دارند من آن شیوه ای را که منجر به باورپذیری شود، دوست داشتم و تصمیم گرفتم این قصه را بنویسم. البته پخش زالاوا در پردیس ملت بدون حاشیه هم نبود؛ قطع شدن چند باره نمایش فیلم در یکی از سالن های این پردیس باعث شوخی مخاطبان با مضمون فیلم شد. مشکلی که قطعا تکرار یکباره آن در ایام جشنواره فیلم فجر هم قابل قبول نیست و قرعه بدشانسی این بار به نام ...
چهارمین روز جشنواره فیلم فجر با یک دقیقه سکوت برای علی انصاریان شروع شد
، اما این جریان ضعیف و بی روح باقی ماند و در نطفه خفه شد و به نوعی نتوانست موفق عمل کند. زالاوا بیشتر فیلمی شخصی است تا اینکه برای مخاطب عام ساخته شده باشد. نقطه قوت فیلم بازی های آن است؛ از نوید پورفرج تا هدی زین العابدین و دیگر بازیگران بومی انصافاً خوب عمل کرده بودند. لوکیشن های بکر و طراحی صحنه و گریم از دیگر نقاط قوت این فیلم به حساب می آید. ای کاش ارسلان امیری روی پرداخت ...
روزنامچه فجر 4/ درخشش دوبارۀ اوج با مصلحت
امیری مصلحت/ حسین دارابی جن گیری زالاوا/ ارسلان امیری/ (بی ارزش) خلاصه داستان: ماجرای جن گیری توسط آمَردان (پوریا رحیمی سام) در یک روستا کردنشین در دهۀ 1350. فیلم زالاوا، نخستین ساختۀ ارسلان امیری است که تا پیش از این، به عنوان مستندساز و فیلمنامه نویس شناخته می شد. عمده فیلمنامه های او، همکاری مشترک بودند؛ آثاری مانند ویلایی ها (1395)، گیجگاه ...
قضاوتی در میان نیست/ نگاهی به فیلم زالاوا
سینماسینما ، فریبا اشوئی زالاوا در ساختار و متن ساده و بی ادعا است. هیچ کدام از این دو بر آن دیگری برتری ندارد. یک توازن معقول در کلیت درام برقرار است که مخاطب را وادار به همراهی می کند. پیرنگ اصلی به چالشی در باب خرافه و حقیقت پرداخته و ساختار نیز در خدمت پیرنگ، با آن همراهی می کند و درام را پیش می برد. قضاوتی در میان نیست. تلاش فیلمساز به تمامی بر روایتگری مستند با خطی کم رنگ از یک ...
داغ انصاریان بر دل سیمرغ نشست/ نمایش 2 فیلم از 2 جهان متفاوت: جولان وحشت در کنار تقابل آرمان و عدالت
... اعمال محدودیت های کرونا در برج میلاد همزمان با گرم شدن موتور جشنواره تفکیک جنسیت اتفاقی در جشنواره فیلم فجر تابلوی روزانه در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر، اهالی رسانه دو فیلم متفاوت از حیث ژانر و محتوا دیدند. زالاوا در ژانر وحشت و مصلحت که با اندکی اغماض می توان آن را فیلمی سیاسی قلمداد کرد. روز چهارم جشنواره در برج میلاد هم مانند روزهای قبل در آرامش و ...
روز چهارم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها/ عکس
ارسلان امیری فیلمنامه آن توسط امیری و با همراهی تهمینه بهرام و آیدا پناهنده نوشته شده تا روایت نوینی از ژانر وحشت در سینمای ایران شکل بگیرد و در سال 2019 توانست طی بازار آسیایی فیلم هنگ کنگ، جایزه حمایت خانه فیلم کره جنوبی را از آن خود کند. در اصطلاح منتقدان سینمایی می توان گفت زالاوا فیلمی بین ژانری است، بین 2 ژانر بسیار بزرگ و مطرح ترسناک و جنایی و انصافا از عهده این مهم به خوبی برآمده ...
داستان هایی واقعی که از آن ها فیلم سینمایی ساخته شد
را باور نمی کرد. روانی این فیلم سینمایی به کارگردانی آلفرد هیچکاک به خودی خود ترسناک است، اما وقتی مخاطب متوجه شد که این فیلم از واقعیت الهام گرفته شده، وحشت زدگی او بیشتر خواهد شد. آنابل آنابل که سری فیلم های موفقی از آن ساخته شده، یک عروسک واقعی بود که اکنون در یک محفظه شیشه ای محافظت می شود. دیدن این فیلم در حالی که می دانید این عروسک در دنیای واقعی ...
در رثای سادگی/ نقدی کوتاه بر فیلم زالاوا
منطقی را به نمایش در می آورد و با یک پایان بندی نسبتا خوب، خاطره خوشی برای مخاطب بر جا می گذارد. در مرحله دوم با فضاسازی های جذابی رو به رو هستیم که حتی سکانس های ساده کار را هم دراماتیک می کند تا هر آن منتظر اتفاقی باشیم. مکمل این موضوع استفاده درست از موسیقی متن است که کاملا در خدمت داستان پردازی است. از طرف دیگر و فارغ از مسائل فنی، همین که دوربین آپارتمان های دود گرفته تهران ...
ارسلان امیری: جنس ترس در فیلم "زالاوا" از نوع بومی است
آخرین کارش نیز در این حوزه "پاییز نیکایدوها" بود که آن را نیز با پناهنده مشترک نوشتند، پناهنده در ژاپن آن را ساخت و تدوین فیلم را امیری بر عهده گرفت. حالا او در اولین گام از کارگردانی به سراغ ساخت فیلم"زالاوا" رفته که فیلمی در ژانر وحشت است. در این فیلم که روایتی است از مردم روستایی در کردستان، مردم روستا براثر اتفاقی درگیر ماجرایی می شوند که پای استوار پاسگاه نیز به این میدان کشیده می ...
زالاوا فیلمی قصه گو که سلایق مختلف جامعه را جذب می کند
؛ اما عمدا در شیوه نگارش برای عنوان فیلم، آن را به صورت زالاوا درآوردیم. داستان فیلم به یک ماجرای واقعی می پردازد که سال ها پیش در روستا و پاسگاه منطقه دره سفید و زالاوا به وقوع پیوسته است. ماجرایی که احتمالاً نیمی از آن از نظر اهالی این منطقه، واقعی و ترسناک است. ارسلان امیری در ادامه با اشاره به ویژگی های نخستین تجربه کاری خود گفت: تجربه ساخت اولین فیلم سینمایی ام، جذاب و این کار برای من ...
چراغ اول فجر، سقوط آزاد کارگردان جریان ساز به خاطر شیشلیک
... این فیلم نخستین فیلم سینمایی ارسلان امیری و به تهیه کنندگی روح الله و سمیرا برادری است که در آن از حضور بازیگرانی چون نوید پورفرج، هدی زین العابدین و پوریا رحیمی سا و همچنین ده نفر از بازیگران فعال و پیشکسوت تلویزیون و تئاتر استان کردستان استفاده شده است. زالاوا که عنوان فیلم کمدی وحشت را یدک می کشت نه آن قدر ترسناک است که تماشاگر را به وحشت بیاندازد و نه آن قدر کمدی که مخاطب را ...
مظلوم سازی از سلطنت طلبان و مجاهدین خلق به بهانه نقد درون گفتمانی عدالت
با تصورِ توجه به آرمان های انقلاب اسلامی چنین اثری ساخته شده باشد؛ اما قطعا به ضد خود مبدل شده و مصلحت مخاطب را با تصور ایجاد سیستمی فشل و پُر از ایراد و اشکال در پس پیروزی انقلاب باورمند می سازد. اثری که با دستمایه قرار دادن اتفاقات اول انقلاب، ادعای ژانر تاریخی دارد؛ اما در واقع فیلمی است که بیشتر به ژانر جنایی گرایش پیدا کرده و ملودرام بر ابعاد تاریخی آن غلبه یافته است. اثری که متاسفانه شمایل ...