مصلحت نمونه درستی از سینما سیاسی- تاریخی است
سایر منابع:
سایر خبرها
دیدن فیلم های خوب جرم است؟
... باوجود پایانی لغزنده، زالاوا فیلم قصه گوی جذابی است و با فضاسازی مناسب، مخاطب را با خود همراه می کند. شخصیت پردازی و بازی نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام و هدی زین العابدین و آن بازیگر نقش سرباز هم از امتیازات فیلم است. مصلحت؛ تقریبا بدون خط قرمز دروغ چرا؟ با دافعه و پیش زمینه ذهنی به تماشای فیلم مصلحت به کارگردانی حسین دارابی نشستم، اما فیلم به قدری خوب شروع شد، بهتر ...
دوگانه غیرت و مصلحت در ابلق
مصلحت بر می شمرد و چنین توضیح می دهد: دوگانه فیلم مصلحت، دوگانه عدالت و مصلحت بود دوگانه آخرین ساخته نرگس آبیار اما دوگانه غیرت و مصلحت است. غیرت مردی که می دانیم روی ناموس ش رگ گردنی است ولی نمی شود با او حرف زد. ابلق قصه زنی ست که آنقدر بی کس و تنها و غریب است که ترجیح می دهد تا یک قدمی مرگ برود اما از راز دلش برای محرم ترینش حرفی نزند و تا مجبور نشود پرده از راز دلش بردارد. آبیار قصه ...
ابلق در صدر محبوب ترین فیلم های جشنواره
فیلم داشته ایم. ابلق نرگس آبیار در ساخته جدید خود یعنی ابلق ، سراغ مسئله مهمی رفته است که بار ها مطرح شده و جدید نیست، اما زاویه نگاه متفاوت او، این فیلم را تبدیل به اثر ویژه ای کرده است. قصه ابلق در منطقه ای به نام زورآباد روایت شده است که ساکنان آن سرپناه درست و حسابی به نام خانه ندارند و در فقر شدیدی زندگی می کنند. طراحی صحنه بسیار خوب فیلم، باعث شده این منطقه و لوکیشن ها ...
نگاهی به ابلق نرگس آبیار | آغاز دیر، پایان بد
علیرضا گرانپایه | شهرآرانیوز - به رسم امانت از داستان فیلم، با توجه به اینکه هنوز هیچ کدام از فیلم هایی که در این صفحه درباره آن ها می نویسم، وارد مرحله اکران عمومی نشده، سعی می کنم داستان فیلم و مهم تر از آن غافل گیری های قصه را برملا نکنم هرچند تا به امروز هیچ کدام از فیلم های اکران شده جشنواره فیلم فجر رو دستی به ما نزده است! ابلق ، فیلم پر زحمت، اما بدی است. نرگس آبیار که بعد از ...
گزارش ایسنا از روز چهارم جشنواره فیلم فجر در بندرعباس+نقد کارشناسی
آید که به معنی زال آباد است. زال هم به معنای پیر سفیدمو است؛ اما عمدا در شیوه نگارش برای عنوان فیلم، آن را به صورت زالاوا درآوردیم. داستان فیلم به یک ماجرای واقعی می پردازد که سال ها پیش در روستا و پاسگاه منطقه دره سفید و زالاوا به وقوع پیوسته است. ماجرایی که احتمالاً نیمی از آن از نظر اهالی این منطقه، واقعی و ترسناک است. نقد کارشناسی یک منتقد سینما در خصوص این فیلم به ایسنا ...
وقتی لکنت، فریاد مصلحت را در گلو نگه می دارد
فیلم بر مصلحت. ضعف جدی فیلم در ایجاد تعلیق باعث شده که کاراکتر ها در بی شخصیتی معلق شوند تا بتوانند کمی بار تردید ذهنی مخاطب را به دوش بکشند. شخصیت مشکاتیان به عنوان یک قاضی پاکدست ساخته نمی شود و ما نمی توانیم بی خبری او از اتفاق رخداده و بعد از آن چرخش داستان را درک کنیم. او فقط ظواهر تیپیکال یک روحانی را دارد و نه بیش از این. شخصیت پسر مشکاتیان هم به عنوان رقم زننده ماجرای اصلی داستان ...
گالیله/ نگاهی به فیلم ابلق
. او در همه فیلم هایش، به آدم ها نزدیک می شود و برحسب جنس داستان، تا حد زیادی درونیات آنها را برای مخاطب برملا می کند. در ابلق، در امتداد تحلیل روابط انسانی اما به نقد اجتماع می رسد. در ابلق، آبیار با خلق یک ناکجا آباد/ زورآباد در ایران، رابطه میان دو مرد و دو زن را زیر ذره بین قرار می دهد اما به واقع قصه ساده و پر از نشانه ی فیلم، از خودش عبور می کند و فراتر می رود. قصه بهانه ای می شود برای ...
وقتی لکنت، فریاد مصلحت را در گلو نگه می دارد
. ضعف جدی فیلم در ایجاد تعلیق باعث شده که کاراکتر ها در بی شخصیتی معلق شوند تا بتوانند کمی بار تردید ذهنی مخاطب را به دوش بکشند. شخصیت مشکاتیان به عنوان یک قاضی پاکدست ساخته نمی شود و ما نمی توانیم بی خبری او از اتفاق رخداده و بعد از آن چرخش داستان را درک کنیم. او فقط ظواهر تیپیکال یک روحانی را دارد و نه بیش از این. شخصیت پسر مشکاتیان هم به عنوان رقم زننده ماجرای اصلی داستان، در مسیر ساخته ...
آدرس اشتباه مصلحت !
داخلی و خارجی نیز برای آنها کسب کرده و حالا با این پشتوانه کاری با فیلم مصلحت وارد جشنواره فیلم فجر شده است. مصلحت که نخستین محصول مشترک سینمایی حوزه هنری و سازمان هنری رسانه ای اوج به حساب می آید، یک تریلرامنیتی است که داستان آن در اواخر دهه 50 می گذرد. مصلحت درباره فرزند یکی از مقامات بلندپایه قضایی در سال 1359 است که ناخواسته در یک درگیری خیابانی، جوانی را به قتل می رساند. در این فیلم ...
مهر قبولی منتقدان بر پیشانی مصلحت
، منفعت خود را ترجیح داده اند و با این روش به انقلاب ضربه زدند. وی می افزاید: فضاسازی فیلم از سال های ابتدایی انقلاب بی نظیر است؛ توانایی کارگردان در پرداخت داستان، مخاطب را تا پایان همراه می کند و بسم الله پایان فیلم آغاز موج جدید عدالت طلبی در سینمای انقلاب اسلامی است. فرزندانی که مصالح پدران را نمی فهمند اما امیر محزونیه دیگر منتقد سینمایی با بیان اینکه مصلحت این است ...
نگاهی به فیلم بی همه چیز محسن قرایی | یک اگر جادویی
دل یک معدن دو تا از این شخصیت ها را برای مخاطب محل کاوش کنی. عشق به رؤیا و لذت راندن اسب خیال برای خلق یک داستان خوب؛ همان چیزی که ارزش روایت کردن داشته باشد. بی همه چیز در جشنواره امسال فقط برای این است که بفهمیم داستان خوب ارزش دوباره روایت کردن را دارد؛ متوجه شویم که مثل ابلق همیشه روایت و تکنیک به داستان ارزش نمی دهد. هردو این فیلم ها از بستری غیر از فرهنگ ما آمده اند و با توجه به ...
نجفی در انتخاب قاب برای روشن شجاعانه عمل کرده است
.... روزی روزگاری آبادان تئاتر است این منتقد سینما به بررسی فیلم روزی روزگاری آبادان اذرنگ نیز پرداخت و بیان کرد: فیلم در اصل تئاتری بوده است توسط اقای اذرنگ نوشته شده و در سال 84 قبلا اجراشده است و فیلم تا حدود زیادی هنوز تئاتر است و وارد سینما نشده است. وی به داستان فیلم اشاره کرد و گفت: یک خانه است در آبادان و یک قصه ای که دراصل دردهه 80 شب حمله امریکا به عراق ...
نقدی بر ابلق سرکش ترین فیلم آبیار / مصلحت نشینان زورآباد
. نماهایی که شاید کمک چندانی به داستان نگفته ابق نکنند. داستان فیلم درباره نظربازی و تعدی مردی به نام جلال با بازی بهرام رادان بر راحله است. جلال در ظاهر مردی خیر، معتمد محل در شورا و خانواده دوست است ولی جامعه ای که آنقدر درگیر سنتهای غلط و تقدیر و مصلحت گرایی شده است، حاضر است در برابر ظلم جلال سکوت اختیار کند؛ سکوتی که کودکان آنها را نیز درگیر خود کرده و سوغاتی برای آینده نامشخص آنهاست ...
زنده باد خیال!
ما قرار بگیرد و این جزء همان گشایش ها و وسعت نظرهایی است که در اثر استفاده از عناصر خیال به وجود می آید. تا پیش از این، فیلم هایی با محوریت سیاسی عموما تحت تاثیر رخدادی واقعی، زبان به قصه گویی می گشودند. اما آنچه مخاطب در مصلحت می بیند، روایتی خیالی از یک مطالبه به حق و واقعی است که در تمام دهه های سپری شده پس از انقلاب، ساری و جاری بوده است. سوژه درخور توجهی که گوشه هایی از جسارت را با ...
تعجب مسعود فراستی از فیلم زالاوا با محتوای جّن!
در جسم کسی را توضیح می دهد و مهم تر از همه مخاطب را می ترساند که این خوب است در حالی که فیلم رئال است. کیوان کثیریان منتقد سینما در این فیلم نوشت: اولین ساخته ارسلان امیری یک تجربه موفق و البته دشوار در سینمای وحشت است که رگه هایی از یک قصه عاشقانه را هم در خود دارد. فیلم خوش ساختی که تلاش کرده یک داستان ترسناک را بومی کند و به قواعد ژانر هم پایبند باشد. فیلم موضوع حساسی را ...
ابلق داستانی با محوریت تغافل با سبکی هنری است/ مصلحت در شعارزدگی غرق شده است
انتخاب می کنند و خدمت ان موضوع نحوه فیلمسازی خود را پیدا میکنند وانتخاب سبک های هنری برمبنای یک اندیشه بوجود می اید. وی ادامه داد: در ابلق درباره یک شیوه فیلمسازی که راجه به کل سبک هنری است باید صحبت کرد، چراکه کارگردان شیوه اش را براساس موضوعات تغییر شکل می دهد خانم ابیار در این فیلم راجع به یک فضای اجتماعی صحبت می کنند. محمودی انتخاب لوکیشن و روند نمادگرایانه برای پیشبرد ...
مسئله ابلق انتخاب میان حقیقت یا مصلحت است/ راهکار ارائه نکردیم
است اگرچه نشان دادیم که کاراکتر اصلی سکوت می کند و مصلحت را انتخاب می کند ولی می گوییم مصلحت یک مسکن موقت است اما هنوز آن زیر موش ها زندگی می کنند و همان شرایط حاکم است. راحله قصه ما انتخاب می کند که دروغ بگوید، جبر محیط او را وادار نمی کند. او حاضر است جان بدهد تا حرف او را بپذیرند اما وقتی آدم ها را می بیند، انتخاب می کند مصلحت را پیش بگیرد این داستان آدم ها در یک شرایط پیچیده است. این داستان ...
انفعال و سیاست گذاری غلط مدیران فرهنگی عامل اصلی تنزل رده کیفی فیلم های جشنواره سی و نهم
سینما ادامه داد:فیلم از ریتم مناسبی برخوردار است و موضوع، موضوع ملتهب، جذاب و باورپذیر است. اما به لحاظ ساختار چند اشکال دارد. آن هم چه بسا یک سری از پلان ها اضافه است و شاید فیلم تدوین مجدد لازم داشته باشد و خانم آبیار برای اینکه فیلم بیشتر به دل مخاطب بنشیند، باید این کار را انجام دهند. در عین حال خانم آبیار با فیلم ابلق می خواهند که یک تلنگری به فرهنگ عمومی کشور بزنند تا نسبت به حیای زنانه در ...
ارسلان امیری: یکی از جذابیت های زالاوا جهان شمول بودن آن است
اتفاقی است که باعث ترس مردم شده و رئیس پاسگاه تلاش می کند تا امنیت را به روستا بازگرداند. با ارسلان امیری کارگردان این فیلم درباره انگیزه ها و دغدغه هایش در فرآیند کارگردانی این فیلم گفت وگویی داشتیم که در ادامه می خوانید: شما امسال حضور پررنگی در جشنواره دارید. علاوه بر کارگردانی زالاوا ؛ دو فیلم دیگر با آیدا پناهنده و عادل تبریزی هم دارید. کمی درباره آن ها توضیح دهید. ...
نگاهی به منصور| فیلمی که با تیک آف آذرخش تماشاگر را پرواز می دهد/ بازگشت قهرمان به جشنواره سرد فیلم فجر
ضعف و قوت اثر و پیش از نگاه انضمامی به ساختار فیلم و تحلیل و نقد آن باید به این نکته اشاره کرد که تلاش فیلمساز برای به تصویر کشیدن یک ماجرای واقعی و تولید یک پرتره از شخصیتی حقیقی همان گمشده ای است که سینمای امروز ما دارد، سینمای بدون آرمان و بدون قهرمان که غالباً امسال در پس کوچه های جنوب شهر در حال روایت زندگی فلاکت بار و غم نان و گرفتاری های معیشتی است، اتفاقاً با موقعیتی مواجه می شود که پر از ...
نقد فیلم ابلق | موش ها و آدم ها
روایت شرح حال با داستانک های چندتایی همراه با مرافعه مداوم فرم و محتوا باشد احتمال دارد فیلم در نهایت ناکار شود. شوربختانه از دیدگاه من ابلق نرگس آبیار در دسته سوم قرار می گیرد. جغرافیای فیلم آبیار در حاشیه شهر تهران، آدم هایش شخصیت های فقیر و محروم آن محله و قهرمان زن فیلم او در قالب زنی ستم کشیده و پراز اضطراب و وحشت از تعرض و تجاوز جلوه گرند. آن سوی ماجرا جلال (بهرام رادان) چشم چران ...
گزارش ایسنا از روز سوم جشنواره فیلم فجر در بندرعباس+نقد کارشناسی
روزی روزگاری آبادان فیلم روزی روزگاری آبادان به عنوان نخستین تجربه کارگردانی حمیدرضا آذرنگ با تهیه کنندگی عبدالله اسکندری و علی اوجی به اثری رنج کشیده و صادق تبدیل می شود که درد و رنج انسانی ناشی از جنگ طلبی را به بهترین شکل ممکن به تصویر می کشد. موضوع فیلم داستان فیلم روزی روزگاری آبادان درباره خانواده آقای مصیب چرخیده است که در روزهای پایانی سال برای عید نوروز ...
چرا هیچ ردی از کرونا در قصه فیلم های جشنوار فجر نیست؟
که هیچ ردی از کرونا در قصه فیلم ها نیست. شرکا ادامه داد: به زودی شاید حتی فیلم های اجتماعی که در سینمای ما متداول هستند این بار از نورافکن کرونا دیده شوند؛ یعنی سینمای اجتماعی ما به زودی تحت الشعاع کرونا خواهد بود و این هم در نوع خود بی بدیل است چون در سینما چنین بیماری ای نداشته ایم که انقدر بتواند به همه جوانب زندگی ما اثر بگذارد. این منتقد در ادامه با اشاره به شیوه و شکل ...
گلاره عباسی از شهلای ابلق می گوید
...> فیلم ابلق چهارمین همکاری من با خانم آبیار است. یکی از ویژگی های خانم آبیار تسلط شان بر داستان نویسی است و چون قصه برای من خیلی مهم است، همیشه تجربیات خیلی خوبی برای زندگی کردن قصه های او دارم و همچنین تعدد همکاری با خانم آبیار باعث شده به یک درک دو طرفه برسیم. خانم آبیار بسیار بازیگری را می شناسد و به بازیگر خیلی کمک می کند و فضاسازی خوب شان همیشه نقطه قوتی برای بازیگر به حساب می آید. ...
ابلق و دوگانه تجاوز و عشق
اوجِ فیلم و در بزرگ ترین سوال و دوراهیِ قصه به یک انتخابِ حیاتی می رسد. انتخابی که فیلم ساز در نهایت با وفاداری به منطق های جهانِ خود اثر پاسخش را می دهد اما نشانه هایی واضح در اختیار مخاطب قرار می دهد که جوابِ اصلی را جایی جدا از این جهان جست و جو کند. ابلق زمانِ نسبتا طولانی ای صرفِ ساختنِ جهانش در آن جغرافیایِ محدودِ حاشیه ی شهر می کند جایی که زن ها کار می کنند و مردها با محصولاتِ زن ...
منتقدین درباره "زالاوا" و "مصلحت" چه گفتند؟ |کار دانشجویی و فرار از وضعیت کنونی
تبدیل می شود. بردن قصه فساد در قوه قضاییه به اول انقلاب فرار از وضعیت اکنون است. بخشش تحمیلی مادر مقتول در پایان هم به جز یک شعار نچسب چیز دیگری به فیلم اضافه نمی کند. فیلم سیاسی ساختن ابزاری می خواهد که فعلا از دسترس ما خارج است. سعید الهی، منتقد سینما هم درباره فیلم مصلحت گفت: چه مصلحت و چه شیشلیک و بی همه چیز؛ دوره توقیف فیلم آن هم بعد از تولید دیگر گذشته و این امر برای ...
ابلق ؛ روایت فریادهای در گلو مانده
لازم نیست و این ممکن است ریتم را کند کند و یا اضافاتی باشد که حذف آن ها انسجام قصه و درام را بیشتر می کند. کارگردان خیلی با صبر و جزئیات پیش می رود تا از آنچه که کاشته در یک سوم پایانی کاربرداشت دراماتیک داشته باشد. آنتونیا شرکا منتقد و مدرس دانشگاه درباره جدیدترین ساخته نرگس آبیار گفت: من معتقد هستم که خانم آبیار قصه گویی خوبی هستند و خیلی خوب می تواند در قالب سینمایی روایت خود را بیان ...
منتقدین درباره "زالاوا" و "مصلحت" چه گفتند؟ |کار دانشجویی و فرار از وضعیت کنونی
.... شرم آور است که هنوز شب بیست و نهم 32 سال قبل بهترین فیلم ژانر وحشت بعد از انقلاب است. زالاوا می خواهد جن گیر باشد اما با قر کمر بعید است بشود. وی همچنین درباره فیلم مصلحت نوشت: سعید الهی، منتقد سینما هم درباره فیلم مصلحت گفت: چه مصلحت و چه شیشلیک و بی همه چیز؛ دوره توقیف فیلم آن هم بعد از تولید دیگر گذشته و این امر برای حاکمان در عصر دیجیتال بیشتر خودزنی است ...
نگاهی به فیلم مصلحت حسین دارابی | فیلمی جسور از یک کارگردان فیلم اولی
خطرپذیری کارگردان به مذاق مخاطب خوش می آید. هرچند که داستان این فیلم به سال های اول انقلاب در دهه پنجاه باز می گردد، اما موضوع فیلم باعث می شود مخاطب در طول فیلم با آن احساس نزدیکی کند و تا پایان چشم از پرده نقره ای برندارند. زهتابچیان در فیلم نامه مصلحت همان فضای دیدن این فیلم جرم است را دنبال کرده، البته در ساختار قصه ای دیگر که به نظر می رسد حالا نویسنده ای با تجربه تر آن را نوشته است. ...