سایر منابع:
سایر خبرها
گلایه های محمدرضا شمس از بی اعتنایی به ادبیات بومی در ایران
بودن و برخی می گویند نباید سلیقه مخاطب را محدود کرد و باید اجازه داد او خودش تصمیم بگیرد. من بر این باورم که ژانرنویسی راه برون رفت ادبیات ایران از رکود فعلی حاکم بر آن است و این اتفاق نیز باید به شکلی سیستماتیک رخ بدهد. من در همین راستا در این مجموعه داستان های کوتاه در ژانر وحشت را دستمایه قرار دادم و داستان هایی نوشتم که ریشه های ترسیدن در کودکان و نوجوانان را مرور می کند. جدای از این من ندیدم در ...
مولفه های هنروتجربه در میان فیلم های جشنواره فجر39
به سراغ ژانرهای تازه می رود اتفاق تازه ای است. پیش از زالاوا فیلم پوست برادران ارک در این گونه سینمایی ساخته شد که در آن فیلم نیز عناصر سینمای موسوم به هنروتجربه وجه بارز داشت. زالاوا بدون آنکه از بازیگران چهره بهره ببرد به دنبال خلق فضایی تازه است. از نظر بصری کارهای جالب توجهی در آن انجام شده است (از نورپردازی و فیلمبرداری گرفته تا ریتم فیلم) اما تولید فیلم خودنمایی نمی کند و بیشتر از آن ...
با این همه سیاهی چه کنیم؟
های ویژه پیشرفت های قابل توجهی کرده است. امسال در شاخه بازیگری هم شاهد اتفاق های خوبی بودیم. در رشته های فنی حضور جوان ها امیدبخش است و در بازیگری چهره های باتجربه، با اجراهای پرطراوت و متفاوتشان غافلگیر کننده ظاهر شدند. امسال حضور پررنگ سینماگران زن هم از شاخصه های جشنواره بود. از بین سازندگان فیلم اول کار ارسلان در فیلم زاولا نشان از تلاشی به بار نشسته برای انطباق عناصر بومی با ژانر وحشت داشت ...
جشنواره سی و نهم ضعیف ترین دوره سال های اخیر / روایتی از آنچه در جشنواره فیلم فجر گذشت
پرداخت به سوژه دلیل دیگری است تا این دوره از جشنواره را یک دوره با نواقص بسیار توصیف کرد. تک تیرانداز تنها مهارت فیلمساز در پرداختی ضعیف و سوزاندن یک سوژه ناب است. سوژه ای که می توانست جای کسالت و چرت هایی که تنها به واسطه ای موسیقی نسبتا خوب از سر مخاطب می پراند، به او احساس شور و غرور بدهد. درواقع تک تیرانداز تنها درحد بیان مسئله باقی می ماند و نمی تواند تمام و کمال به سوژه خود که برگرفته از ...
نقد فیلم ستاره بازی هاتف علیمردانی در سی و نهمین جشنواره فجر | خمار غربت
سراغ آن رفته است. علیمردانی در دهه گذشته تبدیل شد به یکی از فیلمسازان پرکار سینمای اجتماعی ایران که البته برخلاف عموم فیلمسازانی که اصطلاحا دغدغه پرداختن به معضلات اجتماعی را دارند، این کارگردان مسیر دیگری را دنبال می کند. مهم ترین امتیاز علیمردانی پیدا کردن سوژه ها و موقعیت هایی است که زیر پوست جامعه و در جریان زندگی روزمره اتفاق می افتند؛ برای همین می تواند ستارگان سینمای ایران را به آدم های ...
روایت انقلاب و لزوم امیدآفرینی
آرمانگرا است. آرمان خواهی به این نوع نگاه جهت و هدف می دهد. ممکن است داستانی بر علیه حکومت یا خاندان پهلوی نوشته شده باشد، اما در مسیر انقلاب و هدف های آن نباشد؛ ممکن است این اثر با تفکرات اومانیستی (انسان پرستی) یا با هدف مارکیستی (برآورده شدن اهداف عده ای خاص) نوشته شده باشد و کاری به کار مردم هم نداشته باشد؛ در واقع ادبیات انقلاب، در قبال مردم و کشور احساس مسئولیت می کند و سرنوشت آن برایش مهم می ...
بیم ها و امید ها
فیلم به قصد تجربه آزمایی در این حوزه و بسط و گسترش مرزهای محدود سینمای ایران ساخته شده اند و اتفاقا فیلمی مانند پوست (ساخته برادران ارک) که در جشنواره سال گذشته به نمایش درآمد و با استقبال خوبی روبه رو شد، نمونه موفقی از این گروه فیلم هاست که توانست افق های امیدوارکننده ای را در این چشم انداز ملال آور آشکار کند. با این مقدمه چینی اما زالاوا (ارسلان امیری) اثر قابل اعتنایی است؛ نسبت متن و ...
زالاوا(9+) با شیشلیک برنامه امروز جشنواره فجر در زنجان
نیز شیشلیک ساعت 15 و زالاوا(9+) ساعت 18 اکران می شود. شیشلیک شیشلیک فیلمی در ژانر کمدی سیاه به تهیه کنندگی محمدرضا منصوری، نویسندگی امیرمهدی ژوله و کارگردانی محمدحسین مهدویان محصول سال 1399 است، این فیلم اولین تجربه محمدحسین مهدویان در قالب فیلم های کمدی است. یکی از اهالی شهرکی در حاشیه تهران، تحت تاثیر شرایط خاصی که از سوی رئیس کارخانه ای برایش رقم خورده است. طغیان ...
تقابلی از عکس و روایت در قاب/ نگاهی به نمایشگاه عکس او می رود دامن کشان رضا کیانیان
که همیشه نوری از میان آن قابل رویت است همچون سوژه ای که می خواهد فکر کند، در واقع عکس در این مقام، بازسازی های قبلی ذهن نیست بلکه صفحه سفید کاغذی است که سربرگی نمادین دارد و از بیننده می خواهد تصویر ذهنی خودش را کنار این صفحه سفید اضافه کند انگار این نمایشگاه عکس حکم فیلم نوآری را دارد که با ترکیب شدن با ژانر انسان شناسی به فیلمی رئال یا مستندگونه تبدیل می شود. قصه این فیلم هرگز مرزی برای روایت ...
رفراندوم مرگ
جای سیاه و سفید، همگی خاکستری هستند. قهرمان یا ضد قهرمان در فیلم به صورت متداول در فیلم وجود ندارند و این نکته در مورد شخصیت امیر با وجود شناخت و پیش داوری مخاطب از نقش های گذشته پرویز پرستویی، نمود بیشتری دارد. ایلانلو، نقد جامعه و نوع نگاه و قضاوت مردم از نخبگان را یکی از نگاه های فیلمساز عنوان می کند و معتقد است که علاوه بر درون مایه اصلی داستان که انتقام است، نقد جامعه شناسانه نیز در ...
شاهرخ جمع همه بدمن های سینمای ایران است
ایران یک بدمن به معنای واقعی کلمه مثال بزن، نام شاهرخ را می برید. پر واضح است در هر دهه از سینمای ایران به صورت تیپیکال فرم بدمن ها مشخص است. هر کدام ویژگی های بصری و فیزیکی خاص خودشان را داشتند و ما طی همفکری که با عادل تبریزی داشتیم، از همان روز اول تمام کاراکترهای منفی سینمای ایران را در چرخ گوشتی ریختیم و نتیجه اش شد شاهرخ. ارتباط برقرار کردن با این شخصیت به غایت منفور سخت نبود؟ ...
تی تی روایتی دلنشین از یک قصه زنانه/ بازی های درخشانی که دیده نشد
را به پیش می برند. هیچ کدام از عناصر تی تی را نمی شود بد دانست. فیلم، مجموعه ای از المان های متوسط به بالاست که سرجمع فیلمی قاعده مند و روپا را راهی پرده سینما کرده است. تی تی به خوبی از پسِ روایت آن چه در ذهن نویسنده و کارگردانش می گذرد برآمده و جهانی موزون خلق می کند. جهانی که با اشاراتی به سیاه چاله ها و پایان دنیا، رگه هایی فلسفی به خود می گیرد. محکومیت پذیرفتنی آیدا ...
تلفیق ژانر، القای عشق و وحشت
من شد تا بتوانم این فیلمنامه با همان اتمسفری که شکل گرفته بود، در کردستان ساخته شود. علاقه شخصی من به این موضوع و جغرافیا باعث شد فیلم در این منطقه باشد. زالاوا، ماجرایی دارد که چندان وابسته به قومیت نیست. مثلاً سال پیش در پوست (برادران ارک) به شکل دیگری این داستان را مطرح کردند. فرض اشتباهی است که مخاطب بخواهد این داستان را به جغرافیای خاصی سنجاق کند. آیا اصلاً چنین شهر و منطقه ای در مناطق ...
آشنایی با 10 فیلم فانتزی رازآلود و جذاب + تصاویر
بدون شکل نام فیلم Birdman را شنیده است، پس از آنکه مراسم اسکار را در سال 2015 درنوردید. جدای از بازی های صورت گرفته در فیلم، شاید Birdman بیشتر به خاطر روایت منحصربفرد خود به یاد آورده شود که انگار تماماً در قالب یک برداشت گرفته شده است هر چند داستان فیلم در طول ساعت ها و روز ها می گذرد. با این وجود از همان سکانس اول به مخاطب گفته می شود که این یکی تنها فیلمی در مورد یک بازیگر سابقاً مشهور در حال ...
این فیلم شبیه خودم است
در 50 جلسه و در سه استان کردستان، همدان و تهران انجام شده و پیش از اوج گیری شیوع ویروس کرونا به پایان رسیده است. قصه زالاوا در دهه 50 شمسی می گذرد و راوی اتفاقی است که سبب ترس مردم شده و رئیس پاسگاه تلاش می کند تا امنیت را به روستا بازگرداند. نوید پورفرج و هدی زین العابدین از بازیگران این فیلم هستند که بازی های قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشتند و می توانند از مدعیان کسب ...
ابلق؛ زنان خاموش
مادر دیدیم، در این فیلم خبری از رشادت های شهدا و جانبازان نبود، خبری از صحنه های جنگی هم نبود؛ اما مادری استوار وجود داشت که روز به روز خم شد. شیار مادرانگی را به مخاطب نشان داد. در نفس به دنیای زیبای دختر بچه ها رفتیم، دل مشغولی ها و رویاهای سرکوب شده شان را حس کردیم و در نهایت دنیای جنگ به بهترین شکل و فرم ممکن از نگاه کودک دختر روایت شد. تمام این پیش زمینه ها ذهنیت لازم را برای ساخت ...
نگاهی به گیجگاه | فیلمی که زاویه روایت را گم کرده است
صورت هم از آن دست فیلم های پر نریشن وراج و بی مزه مثلاً طنز از آب درمی آمد. اما دریغ که گیجگاه هیچکدام نیست و اتفاقاً درست از همین منظر آسیب می بیند که می خواهد همه چیز بگوید و وزن تمام آدم های داستانش هم یکی است. برای همین فیلم اساساً اثر نازلی است که فیگور سینمای جدی را بازی می کند و درست شبیه کارکتر حسن است که می خواهد بدل جمشید آریا باشد و مخاطب فقط بنا است کله کچلش را آنهم از منظر فوق العاده پشت سر مشاهده کند. *سید محمد حسینی انتهای پیام/ ...
10 فیلم خارق العاده، ژانر زیردریایی که دیدن آن ها را به شما توصیه می کنیم + تصاویر
شخصیت ها استفاده شده است. در حالی که فیلم U-571 هیچ واقعیت تاریخی را دنبال نمی کند، داستان آن با انتقاداتی مواجه شده بود. نکته اول اینکه اولین دستگاه کشف رمز ارتباطی آلمانی ها در سال 1941 و سه سال پیش از آمریکایی ها، توسط نیرو های بریتانیایی در اختیار گرفته شد. در واقع اولین دستگاه کشف رمز Enigma ماه ها قبل از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم بدست نیرو های بریتانیایی افتاده بود. این فیلم ...
روز بی فروغ کارگردانان فیلم اولی در جشنواره
تا پایان برای تماشای آن در سالن حضور داشتند، اما این به معنی استقبال از اثر نبود. فیلم داستان زن و شوهری را روایتگر می کند که زن بدون اجازه شوهرش از خانه خارج می شود و همین اتفاق باعث مرگ دختر خردسالشان می شود، سوژه ای تکراری و سیاه که از همان ابتدا تکلیف را با مخاطب روشن می کند. خط فرضی یک اثر فمنیستی سیاه است که پایان بندی تلخ آن ناامیدی را به مخاطب تزریق می کند. پرداخت به مشکلات ...
زالاوا جهان شمولی که به سراغ تقابل جهل و عقل می رود
شعار سال : در این فیلم سینمایی بازیگرانی، چون نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام و هدی زین العابدین حضور دارند، زالاوا در دهه پنجاه شمسی می گذرد و راوی اتفاقی است که باعث ترس مردم شده و رئیس پاسگاه تلاش می کند تا امنیت را به روستا بازگرداند. با ارسلان امیری کارگردان این فیلم درباره انگیزه ها و دغدغه هایش در فرآیند کارگردانی این فیلم گفت وگویی داشتیم که در ادامه می خوانید: شما ...
روایتی زنانه از انقلاب و جنگ
مخاطب راهگشا باشد، ماجرا را می گوید. نخستین کتاب من حاوی چنین داستانک هایی بود که یکی از آن ها به فیلم کوتاه تبدیل شد و تا جشنواره فیلم کوتاه بیلبائو اسپانیا هم رفت. جنسیت در این نوع از داستان ها بیشتر به عنوان (زن) یا(مرد) مطرح می شود.برای من سوژه بیشترمطلوب است تا جنسیت اما کم کم علاقه مند شدم با اطلاعات و دانشی که از تکنیک داستان کوتاه کسب کرده بودم، در زمینه مسائل اجتماعی و علل عدم احساس آرامش و ...
تعجب مسعود فراستی از فیلم زالاوا با محتوای جّن!
کره جنوبی را از آن خود کند. در ادامه، فیلمنامه توسط امیری و با همراهی تهمینه بهرام و آیدا پناهنده نوشته شد تا روایت نوینی از ژانر وحشت در سینمای ایران شکل بگیرد که طبق شنیده ها دوستداران این گونه را با غافلگیری هایی همراه خواهد کرد. طبق شنیده ها دوستداران این گونه را با غافلگیری هایی همراه خواهد کرد؛ غافلگیری ای از جنس فیلم پوست برادران ارگ که براساس داستان های عامیانه آذربایجان ساخته ...
نقد فیلم ابلق | موش ها و آدم ها
همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: کارنامه سینمایی نرگس آبیار ده ساله شد. در این یک دهه او با 4 فیلم امضای خاص سینمای خود را تثبیت کرده است. اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند، شیار 143، نفس و شبی که ماه کامل شد هر کدام به تنها تن خویش سینمایی ششدانگ را تصویر کردند. از این منظر هنوز هم نرگس آبیار با 50 سال سن یک خون تازه در سینمای ایران است. پنجمین فیلم او ابلق که در سی و نهمین ...
ضدّکارآگاهی با نام آرسن لوپن/مروری بر رمان های پلیسی آرسن لوپنی
، الگوی مورد قبول لبلان یک آنارشیست خوش مشرب به نام آلکساندر جیکوب بوده است که بالاخره در سال 1903 به جرم سرقت و قتل دستگیر شد. نیاز به خلق یک قهرمان فرانسوی، رقابت با یک سوپر کارآگاه بریتانیایی (شرلوک هلمز) نبود بلکه هم نویسنده و هم مخاطبان می خواستند غرور ملی جریحه دارشده خود را ترمیم کنند. شاید هم با تمسخر فرار قیصر آلمان در یکی از داستان هایش می خواستند انتقام شکست فرانسه از آلمان ...
کمدی سیاهِ سیاهِ سیاه
خواهانه و چپ گرایانه را با لحنی شدیداً هجوآمیز به زبان می آورد. گره مرکزی که داستان بر محور آن شکل گرفته، به ظاهر بسیار غلوآمیز است؛ به نحوی که حتی باهوش ترین مخاطب هم نمی تواند حدس بزند چطور همین سوژه مضحک، در سکانس هولناک استندآپ کمدی، بیخ گلوی او را گرفته و بلای جانش می شود. فیلم در پس همه پیچیدگی ها و نازمان و نامکان بودنش، در واقع بسیار سرراست و صریح است. شخصیت ضدقهرمان آن قدر برای ...
جشنواره فیلم فجر به روایت تصویر+ معرفی فیلم ها
به دلایلی چون فراهم نبودن شرایط و کرونایی شدن چند تن از عوامل، کمی طول کشید. با این حال آذرنگ در نخستین ساخته بلند سینمایی خود، با وفاداری به مردم جنگ زده جنوب کشور، داستان خود را با این محوریت جلوی دوربین برد. فیلمی که او، نمایشنامه اش را سال 84 با همین عنوان در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برد و مورد تقدیر قرار گرفت. شنیده ها حاکی از بازی قابل توجه فاطمه معتمدآریا در این فیلم است. ...
شیشلیک با طعم فقر!
امیرمهدی ژوله که سابقه ای نسبتا طولانی در طنزپردازی مطبوعاتی داشته و اتفاقا در این حوزه هم موفقیت هایی کسب کرده، در سال های اخیر به یکی از فیلمنامه نویس های پرکار کشور تبدیل شده که نوشته هایش در ژانر کمدی مورد توجه تهیه کنندگان سینمای کشورمان هم قرار گرفته است. او در شیشلیک به سمت روایت قصه ای با مایه های سیاسی اجتماعی رفته و به سبک کتاب های نویسنده مشهور و قدیمی ترکیه عزیز نسین ، آن را سر و شکل داده است. قصه آدم هایی که جایی حومه تهران به نام طرب آباد ساکن بوده و در کارخانه قدیمی پشم ایران مشغول به کار هستند و در همان منطقه هم در خانه های محقری که کارخانه در اختیارشان گذاشته، زندگی می کنند. ...
آدرس اشتباه مصلحت !
فرهاد قائمیان و وحید رهبانی نقش های اصلی را ایفا می کنند. این دومین فیلم رهبانی بعد از حضور در شیشلیک ساخته محمدحسین مهدویان است. نکته جالب اینکه با وجود تفاوت اساسی که این کاراکترها در 2 فیلم دارند اما از نظر طراحی چهره بسیار به هم شبیه هستند، هر چند یکی مربوط به امروز است و دیگری مربوط به سال های انتهایی دهه 50. قصه مصلحت با اشاراتی کوتاه و متصل به وقایع تاریخی، در سال های ابتدایی ...
منصور ؛ پرتره درخشان یک ارتشی کاریزماتیک
...، نام سیاوش سرمدی را هم می توانیم به این دو نفر اضافه کنیم. سرمدی پس از سال ها غوطه خوردن در عرصه تولید مستند، در اولین کار داستانی اش نبوغ آمیز ظاهر شده. منصور یک فیلم پرتره جذاب و ملتهب است. فیلمی روایتگر یک داستان پرکششِ ناشنیده در دلِ روزهای سخت دفاع مقدس. فیلم، از همان سکانس افتتاحیه، التهاب بزرگی که پیرامون ماموریت مهم منصور ستاری شکل گرفته را به جانِ مخاطب می ریزد و وضعیت ...
پیچ اشتباهی
موشک خارجی در شب سال تحویل به وجود می آید، اما شکلی از این شوک که در فیلم می بینیم، هیچ بهتی را در مخاطب به وجود نمی آورد. نه تنها شوک آور نیست، بلکه با ریتم کندی که دارد و البته عدم الزامی که مخاطب خیلی زود متوجهش می شود و اصرار بر تاریکی بیش از اندازه سکانس ها به بخشی خسته کننده تبدیل می شود که در لحظاتی واقعا آزاردهنده است. حال تصور کنید اگر این فرآیند پس از آن جمله من اینو قبلا توی خواب دیدم ...