سایر منابع:
سایر خبرها
انقلاب به زبان نوجوانان
این انیمیشن روایتگر قصه های انقلابی است و داستان درباره پسر نوجوانی به نام روزبه است که تصمیم می گیرد راهی خانه پدربزرگ یعنی آقا کاظم شود. در آنجا با یک اتاق مخفی رو به رو می شود و ... فصل قبلی این مجموعه انیمیشن دهه فجر پارسال پخش شد و امسال فصل دوم روانه آنتن شده است. حجت عیدی تصمیم دارد فصل سوم این اثر هم برای دهه فجر سال آینده آماده کند. حسین خدادبیگی هم مدیر دوبلاژ این انیمیشن است. با او و ...
شاهرخ جمع همه بدمن های سینمای ایران است
ضدقهرمانی که اگر در داستان درست پرداخته شود، در ذهن مخاطب جایگاهی کاملا تثبیت شده و مختص به خود پیدا می کند. در سینمای ایران یکی از مصادیق بازیگرانی که ماندگاری شان را مدیون نقش های متفاوت و ضدقهرمان هایی پرقوام و جاندار هستند، بهرنگ علوی است. علوی که از نوجوانی تئاتر را به شکل حرفه ای کار می کرد، هرگاه فرصت بازی جلوی دوربین را یافت از پس آن به خوبی برآمد، تا جایی که در سی و ...
بی همه چیز در 42 سالگی انقلاب به دنبال انتقام از مردم است؟
به گزارش مشرق ، فیلم بی همه چیز درامی تراژیک درباره مردمی است که شرافت و انسانیت خود را برای مشتی اسکناس می فروشند تا شب ها با شکم سیر بخوابند.سینمای ایران دچار شومی ای است که اگر بخواهد درامی قدرت مند خلق کند و مسئله ای مهم و حیاتی را برای مخاطب خود بیان کند، باید در دام نشانه ها گیر کند و این یعنی لکنت زبان سینمای ایران برای بیان قصه ای جدی و عمیق که با نشانه و سمبل مشکل خود را حل می کند. البته ...
زنده باد خیال!
. تجربه جدیدی که باید دید مخاطب تا چه اندازه از آن استقبال می کند. گیج گاه سینمای ایران، طی یک دهه اخیر، چندین فیلم دارد که طی آن ادای دین به تاریخ سینما صورت گرفته است. از همین ایتالیا ایتالیا که نامش را آوردیم تا سینما نیمکت و سینما شهر قصه. اما تفاوتی که گیج گاه با این فیلم ها دارد آن است که این ادای دین، از قالب آوردن نام فیلم، به اکت ها و کنش های بیرونی اشاعه پیدا ...
گیج گاه ، فیلم فارسی معمولی
کوثری در بی همه چیز به چشم نمی آید. شاید تنها عرصه برای رقابت گیج گاه با سایر آثار، طراحی صحنه باشد که در بازسازی فضای دهه هفتاد، خوب عمل کرده و توانسته تصویری باورپذیر از آن دهه پیش چشم مخاطب بنشاند. بقیه جنبه های فیلم، معمولی تر از آنندد که بشود درباره شان حرفی زد. گیج گاه می خواهد فیلم گیشه باشد، اما نمی تواند. طنز نه چندان قدرتمند فیلم، جز در لحظاتی معدود نمی تواند مخاطب را بخنداند ...
نگاهی به فیلم بی همه چیز محسن قرایی | بی حرف اضافی
مخاطب دارد نیز بی شک، بخت و اقبال خوبی برای دریافت سیمرغ دارد. هرچند در نقد داستان دست و پایمان برای لو نرفتن بسته است، اما کمی بیشتر درباره فیلم نامه که نقطه قوت اصلی بی همه چیز است حرف بزنیم. فیلم درباره تبدیل شدن قهرمان یک روستا به یک قربانی به دست اهالی همان روستاست. اهالی که برای قربانی کردن قهرمانشان دست به یکی می کنند و پای برگه ای را انگشت می زنند. انگشت های جوهری یکی از همان ...
گزارش دوربین تسنیم از هفتمین روز جشنواره فیلم فجر|انتقاد کارگردان "تک تیرانداز" به قهرمان کُشی در ...
سؤال که چرا قهرمان هایی مثل کار شما و شخصیت های برجسته معرفی نمی شوند و ما این قدر شاهد ضدقهرمان هایی هستیم که هیچ بازدهی برای مخاطب ما ندارند، توضیح داد: این موضوع دلایل زیادی دارد که می تواند به خاطر موضوع و همینطور محدودیت هایی در تأمین ادوات مورد نیاز برای اینگونه فیلم ها باشد. نکته دوم عدم همکاری بخشی از مسئولین فرهنگی ما است. یعنی در واقع این نوع کارها را به عنوان کارهای ملی نمی بینند ...
محصور در دایره تلخ تکرار
محبوب این سال های سینمای ایران همچون: دروغ و پنهانکاری بهره گرفته و قصه خود را پیش می برد غافل از اینکه تماشاگر به مرور از آن فاصله گرفته و تنها نظاره گر خاموش ادامه قصه است. شخصیت مریم به عنوان شخصیت مرکزی، در نیمه میانی با افت شدیدی مواجه شده و به بدترین شکل ممکن تماشاگر را از خود دور ساخته و به سمت حامد سوق می دهد!. حامدی که در پرده نخست فیلم شمایل یک ضدقهرمان نصفه و نیمه را داشته است. صمدی ...
روایت رنج
برای تدارک شروع سال جدید هستند اما همراه با ترس هایی که بخشی از آن به مسائل خانوادگی آنها برمی گردد و بخشی هم به اتفاق آن روزها که آمریکا قرار بود به عراق حمله کند و این مساله در همان زمان شروع نگرانی مردمی بود که در آن مناطق زندگی می کردند. آذرنگ درباره انتخاب این موضوع برای فیلمش گفته است: روز اول آغاز جنگ آمریکا و عراق موشکی به اشتباه به یکی از انبارهای آبادان خورده بود. من در آن ...
این خط به جایی نمی رسد
را پنهان می کند و حتی در این راه جان هایی نیز گرفته می شوند. اما این بار و برخلاف فیلم های تهمینه میلانی که همین ها را می گوید اما زن قصه را چنان پرقدرت ترسیم می کند که مخاطب با او و بازیگرش همراهی می کند، مخاطب دلش برای سارا نمی سوزد و شاید در دلش از او متنفر هم باشد. نکته ای که در ابتدای فیلم آن را می بینیم اما در ادامه و تا پایان هم به آن توجه نمی شود وجه معلمی ساراست. سارا آنقدر با شاگردانش ...
سرگیجه جشنواره ای
اگر سارا طراحی هوشمندانه تری برای دروغ و پنهانکاری اش داشت با درام غیرانسانی تر اما جذاب تر و سینمایی تری مواجه می شدیم و می شد گره گشایی و ندامت سارا را تا اواخر قصه به تعویق انداخت. ضمن این که قصه خودکشی آن دختر دانش آموز هم از جای نامناسب و بی ربطی، پی گرفته می شود. همچنین تأکید کارگردان به ویژه درصحنه های دادگاه و اصرار روی کلمه ولی قهری، انگیزه های برابری حقوق زن و مرد را به شکل ...
مصلحت ؛ فیلمی برای نقد تاریخی مصلحت نظام
برای جولان مخالفان و دشمنان نظام فراهم کرده اند اما گروه دوم که عدالت را در مسیر مصلحت نظام معنا می کنند همان هایی هستند که هر چند ممکن است به دلیل ناآگاهی و کتمان حقیقت از سوی گروه اول مسیر اشتباه را انتخاب کنند، اما همواره بر عقیده خود و بر عدالت پافشاری می کنند. سر دمدار این گروه که بخش مهمی از دادستانی آن زمان را به نمایش می کشد، شهید بهشتی است و در حقیقت فیلم از اعتبار او بهره گرفته است. ...
خط فرضی؛ ناکام در رسالت داستان
، اما وقتی که قرار است نقش فردی شوکه شده را بازی کند دیگر برای مخاطب باور پذیر نیست که چنین کاراکتری با این مختصات پیش آمده، بتواند در حالت شوک اینگونه برخورد و رفتار کنند. حسن پور شیرازی و آزیتا حاجیان در خط فرضی خودشان هستند و با بازی بی نقص خود کمک شایانی به فیلم کرده است. کسب اقبال در این جشنواره برای فیلم خط فرضی کمی سخت است. اگر هم موفقیت بین المللی داشته، به واسطه همان قصه ی قدیمی استقبال از فیلم هایی هست که برخی معضلات اجتماعی ایران را بسیار پر رنگ جلوه می دهند. جشنواره فیلم فجر فرنوش صمدی فمنیست برنا اروند خط فرضی ...
نقد و بررسی فیلم روزی روزگاری آبادان در جشنواره فیلم فجر 39
سینماگران سرشناسی ساخته شده که سابقه حضوری طولانی در سینمای ایران داشته اند و حالا برای اولین بار روی صندلی کارگردانی نشسته اند. از جمله این فیلم ها فیلم روزی روزگاری آبادان ساخته حمیدرضا آذرنگ بازیگر پرکار و معروف سینما و تلویزیون و به عبارتی دیگر، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر تحسین شده است. قصه در ابتدای دهه هشتاد اتفاق می افتد که وضعیت سیاسی کشور به شدت تحت تاثیر حمله نظامی آمریکا به ...
مامان در آشنایی زدایی موفق و در پایان سردرگم است
توان حدس زد با فیلمی به شدت کُند و بدون قصه محوری طرف هستیم و از پایان بندی جذاب خبری نیست. دقیقاً همین اتفاق در مامان افتاده و فیلم در انتها تکلیفش با خودش مشخص نیست، درست از همین نقطه هم ضربه می خورد. مامان از همان دست آثاری است که مخاطبی جز عشاق هنر و تجربه ندارد و هیچ وقت مورد استقبال عموم مردم و حتی سینما رو های حرفه ای قرار نمی گیرد. جمال احمدی دیگر منتقد اصفهانی است که درباره این ...
روز بی فروغ کارگردانان فیلم اولی در جشنواره
تا پایان برای تماشای آن در سالن حضور داشتند، اما این به معنی استقبال از اثر نبود. فیلم داستان زن و شوهری را روایتگر می کند که زن بدون اجازه شوهرش از خانه خارج می شود و همین اتفاق باعث مرگ دختر خردسالشان می شود، سوژه ای تکراری و سیاه که از همان ابتدا تکلیف را با مخاطب روشن می کند. خط فرضی یک اثر فمنیستی سیاه است که پایان بندی تلخ آن ناامیدی را به مخاطب تزریق می کند. پرداخت به مشکلات ...
تبریزی: گیجگاه فیلمی برآمده از درون خودم است اما به هیچ وجه اثری شخصی و حدیث نفس نیست!/ مدیون مسعود ...
ها با حال خوب فیلمم را ببینند. مخاطب هدف من قطعاً خانواده ها با هر نگاهی و طبقه فرهنگی هستند و همه تلاشم را به کار بردم تا با فیلم ارتباطی مشترک برقرار کنند. تبریزی با بیان اینکه در سینمای دهه 70 مردم از طبقه های مختلف مانند دکتر و مهندس گرفته تا کارمند و کاگر و... به سینما می آمدند یادآور شد: مردم در آن دوران با دیدن فیلم ها حال شان خوب می شد، به وجد می آمدند و سینما باعث می شد رویکرد ...
ناگفته های عادل تبریزی از گیجگاه ؛ حالی که دیگر نیست
این مسأله وضعیت بهتری داشته است. به همین خاطر حس کردم قصه این فیلم مبنای خوبی است که می توان از طریق آن به رویکرد اجتماعی که امروز برایم مطرح است نیز از همان دریچه سینما نگاه کرد. سینما در فیلم ما خیلی مهم است. هنوز مخاطب هایی هستند که با شور و حال سینمای ایران در دهه 70 خاطره دارند. گیجگاه سعی کرده از دل آن فیلم ها قصه خود را روایت کند. شما پیش از این فیلمساز فیلم های کوتاه بودید و ...
جشنواره تک تیرانداز
انقلاب اسلامی در جشنواره فجر به نسل جدید هستند و هم استعدادهای جدیدی در عرصه فیلمسازی را رو کرده اند. در این میان، فیلم تک تیرانداز از معدود آثاری است که همه قصه آن در متن دفاع مقدس می گذرد و شخصیت اول آن نیز یکی از قهرمانان بی بدیل آن دوران است؛ شهید عبدالرسول زرین، ملقب به ماهرترین تک تیرانداز جنگ های تاریخ معاصر جهان، سوژه پرجاذبه و هویت ساز این فیلم است که توجه مخاطب عام و علاقه مند به ...
شیشلیک با طعم فقر!
امیرمهدی ژوله که سابقه ای نسبتا طولانی در طنزپردازی مطبوعاتی داشته و اتفاقا در این حوزه هم موفقیت هایی کسب کرده، در سال های اخیر به یکی از فیلمنامه نویس های پرکار کشور تبدیل شده که نوشته هایش در ژانر کمدی مورد توجه تهیه کنندگان سینمای کشورمان هم قرار گرفته است. او در شیشلیک به سمت روایت قصه ای با مایه های سیاسی اجتماعی رفته و به سبک کتاب های نویسنده مشهور و قدیمی ترکیه عزیز نسین ، آن را سر و شکل داده است. قصه آدم هایی که جایی حومه تهران به نام طرب آباد ساکن بوده و در کارخانه قدیمی پشم ایران مشغول به کار هستند و در همان منطقه هم در خانه های محقری که کارخانه در اختیارشان گذاشته، زندگی می کنند. ...
اندیشیدن به ترس و وحشت سبب غلبه بر آن می شود
و سردرگم شدن مخاطب در داستان از خصیصه های داستان وحشت است که باعث می شود تاثیر قصه ها بیشتر باشد. با توجه به اینکه این کتاب همانند اسمش یک شومنامه محسوب می شود، در دوره ای که به دلیل جنگ های مکرر در خاورمیانه و همچنین کرونا و بحران های دیگر اغلب مخاطبان روحیه خوبی ندارند، مطالعه آن باعث ایجاد ناراحتی و یاس و اندوه در مخاطب نمی شود؟ در واقع این مساله تناقضی قدیمی است که ارسطو هم ...
زالاوا جهان شمولی که به سراغ تقابل جهل و عقل می رود
. قصدم این است که در انتها هیچ یک از ژانر ها به پایان خودشان نرسند، اما فیلم انسجام داشته باشد و موضوعش ذهن مخاطب را درگیر کند و به نوعی آگاهی بخش باشد. جایی در تبلیغات فیلم به واقعی بودن بخشی از داستان نیز اشاره می کنید. این که ما ذکر کردیم نیمی از این داستان واقعی است در واقع منظورمان همان ایهام واقعی بودن و ترسناک بودن است. واقعی بودن دقیقا به این معنی ...
گزارش دوربین تسنیم از ششمین روز جشنواره فیلم فجر| امیدآفرینی منصور در روز خودکشی چندباره جشنواره + فیلم
دنبال داشت. بسیاری از منتقدین این اعتراض را به جشنواره فیلم فجر داشتند چرا در روزهایی که باید امید و امیدآفرینی به جامعه القاء شود آن قدر شاهد نمایش فیلم هایی هستند که خودکشی، خودسوزی و ناامیدی را به جامعه القاء می کنند. فیلم "مامان" به کارگردانی آرش انیسی و تهیه کنندگی مجید برزگر درباره مادری است که با وجود جدایی از شوهرش برای خواهر و برادرهای او هنوز همان "نانسی" است. برای پسرهایش یک ...
کارگردانی به شیوه مربیگری در زمین فوتبال
قوت فیلم است، صبوری ای که در شرایط صعب و لحظات فیلم به خرج می دهند تا ری اکشن های همسو با لحظات که در خدمت قصه باشد، قابل توجه است. ممکن است که در نگاه اول به نظر بیاید که مخاطب در فیلم سه روزو سه قتل با یک فیلم مستند روبه رو است و اتفاقات کنترل نشده باشد اما در واقع یک طراحی بزرگ برای هر بخش وجود دارد. ما زمان بسیاری صرف کردیم تا برای هر اتفاق طرحی داشته باشیم. بنابراین اگرچه فیلمنامه ای ...
همراه با فجر 39؛ نقدی بر فیلم روشن
تلاش داشته در خرده روایت هایش قصه ای بسازد و عملاً در آن خرده روایت ها هم نمی تواند صحنه ای بکر و در خور توجه و قابل تحمل خلق کند، همانند صحنه حضور عطاران در خانه سیامک انصاری و تماشای بازی او و مواد کشیدنش یا مواجهه اش با زنش در خانه ای که به او خیانت کرده و مخاطب نمی فهمد که این دو از هم طلاق گرفته اند یا نه با دیالوگ به شدت بر روی کار ننشته. تنها نقطه قوت فیلم توانایی خلق اتمسفر ذهنی ...
منصور ؛ پرتره درخشان یک ارتشی کاریزماتیک
...، نام سیاوش سرمدی را هم می توانیم به این دو نفر اضافه کنیم. سرمدی پس از سال ها غوطه خوردن در عرصه تولید مستند، در اولین کار داستانی اش نبوغ آمیز ظاهر شده. منصور یک فیلم پرتره جذاب و ملتهب است. فیلمی روایتگر یک داستان پرکششِ ناشنیده در دلِ روزهای سخت دفاع مقدس. فیلم، از همان سکانس افتتاحیه، التهاب بزرگی که پیرامون ماموریت مهم منصور ستاری شکل گرفته را به جانِ مخاطب می ریزد و وضعیت ...
زالاوا و مصلحت ؛ یک ترس جذاب و دیگری تقریبا بدون خط قرمز
آثاری در تاریخ سینما قرار گرفته و ظرفیت خوبی برای قصه گویی و جذب مخاطب دارد. زالاوا شروع خوبی دارد و سوژه را با خرافه پرستی و اعتقادات مردم منطقه فیلم، تقویت می کند و به ویژه با سکانس جن گیری؛ تعلیق، جذابیت و هیجان را به اوج می رساند. حتی به طرز جالبی در چنین سکانس نفسگیری، ناگهان برق سالن سینمای پردیس ملت (سینمای رسانه) هم برای دقایقی رفت تا به طور کامل ما هم در دل موقعیت ترسان و لرزان فیلم قرار ...
پرداخت استاندارد مامان
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: از سوی دیگر شخصیت مادر ضدکلیشه های مرسوم است، به طوری که با مادری طرف هستیم که گاهی مهربان است، گاهی غر می زند و گاهی خاستگاه مهر و محبت او گمشده ای حرص دربیار و گاه ناآرام است. مادر به هیچ کدام از مادر های سینمای ایران شبیه نیست. نگاه فیلمساز به مادر به شدت موشکافانه و درونی است و توانسته ابعاد و روحیات مادر را شناسایی و مورد واکاوی قرار بدهد. مادر راننده تاکسی است، زندگی مستأجری دارد و جزئی از قشر پایین جامعه محسوب می شود، اما عزت دارد؛ مادری که برای سه پسرش از خودگذشتگی می کند و هیچ چیزی را تنها برای خودش ...
تلنگری متعهدانه به مخاطب
دستپخت جذاب حسین سهیلی زاده در پس روایت قصه گیرای دختری جوان، نقبی واقع گرایانه و کارشناسی شده دارد به موضوع کودکان کار و معضلات و ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی برآمده از آن، از جمله تکدی گری، اعتیاد، قاچاق مواد مخدر و فحشا. نقطه تمایز آوای باران در قیاس با آثار ماضی، نگاه به دور از کلیشه و تعارف و شعارزدگی به نارسایی کودکان کار است. سهیلی زاده با پرهیز از سیاه نمایی، معضل کودکان کار ...