سایر منابع:
سایر خبرها
ماجرای نیمروز: رد شیشلیک/ خشم و هیاهوی مهدویان و ژوله در جلسه شیشلیک خوران
و جمشیدی نیز نسخه های تکراری از مجموعه طنز های سابق خود را این بار در مدیوم سینما بازی کردند و نوآوری در ایجاد درام نداشتند. عینک قصه گویی ژوله در قاب مهدویان، نکته ای ویژه جهت بررسی شیشلیک است. ژوله سعی می کند فیلمنامه ای با استعارات سیاسی فراوان آماده کند و به آن بپردازد. علی رغم تلاش ژوله در ایجاد یک ساختمان پیرنگ قصه گو و کم حفره، فیلمنامه در بنیان نظری و بینشی آش شله ای به تمام ...
سایه بان سکوی پرتابم به نقش های یک و دو نشد
سایه بان متصور هستید که باعث جذابیت این سریال شده است؟ آدم های سایه بان همگی واقعی بودند. قصه ها هم واقعی به نظر می رسیدند. سریال قصه همین آدم ها را روایت می کرد و طبیعی است که مخاطب با چنین شخصیت هایی ارتباط برقرار کند. کاراکترهای سریال به گونه درستی شخصیت پردازی شده بودند و قصه هم جذابیت های خودش را داشت. سایه بان نگاه مستندواری بر زندگی مردم و به خصوص اقشار فرودست جامعه دارد . ...
نگاهی به فیلم شیشلیک محمدحسین مهدویان| فیلمی گیشه پسند
شود گفت سال ها پیش شب های برره را خیلی بهتر از الان نوشته است. این ها با اینکه به هر حال مخاطب عادی را می خنداند اما خیلی توی ذوق مخاطبانی می زنند که امیدوار بودند از ترکیب محمد حسین مهدویان و رضا عطاران طنز عمیق تری نسبت به شوخی های اینستاگرامی ساخته شود. زیرا تصور می شد در این فیلم رضا عطاران زیر سایه اندیشه مهدویان بازی کند. فیلم شیشلیک نه تنها به زعم مخاطبان فیلم بدی برای کارگردان با سابقه به حساب می آید بلکه یک جور توهین به مخاطبی است که این روزها خودش دست اول همه شوخی ها را در فضای مجازی می بیند. ...
نگاهی به فیلم گیج گاه عادل تبریزی | بازیگوش، شلخته و سرگرم کننده؛ فقط همین!
رفته و اندیشه های سوسای اویاما را خوانده به چشم یک شوخی مثل شوخی های دیگر فیلمش نگاه کنیم. مشکل اساسی گیج گاه این است که مخاطب بین تماشای یک کمدی گیشه ای و کمدی قابل احترام معلق می ماند و برای همه این ها یک عذر بدتر از گناه می آورد: این فیلم نمایشی است از فیلم های گیشه ای دهه 70. شگفت انگیز، جذاب، دوست داشتنی و شوکه کننده این ها توصیفاتی است که گیجگاه می توانست در تمام زمانش واجدشان ...
تاباندن نور به زوایای تاریک تاریخ معاصر
بوده و دچار نوسان شده است و سریال از این بابت بالا و پایین دارد. برای مثال، سکانس های مربوط به دوران پس از پیروزی انقلاب و حضور مردم در راهپیمایی های پس از تسخیر سفارت آمریکا آن چنان که باید و شاید و در قیاس با مقاطع تاریخی دیگر، واقعی و ملموس از آب درنیامده است، یا بی خبری بیش از سه دهه ای بیژن از همسرش (لیلی) برای مخاطب باورپذیر و منطقی نیست. با این حال، در چشم باد سریالی است فاخر و به شدت ...
پیش بینی ام درباره سایه بان محقق نشد
. وی ادامه داد: شخصیت های سایه بان همگی واقعی بودند. قصه ها هم واقعی به نظر می رسیدند. سریال قصه همین آدم ها را روایت می کرد و طبیعی است که مخاطب با چنین شخصیت هایی ارتباط برقرار کند. کاراکترهای سریال به گونه درستی شخصیت پردازی شده بودند و قصه هم جذابیت های خودش را داشت. سایه بان نگاه مستندواری بر زندگی مردم و به خصوص اقشار فرودست جامعه دارد. ولی زادگان در بخش دیگر درباره اینکه ...
میزگرد بیگانه ای با من است | قصه ای که تضمینی می گیرد!/ انتخاب بازیگر جدید ریسک است
مرد عوضی تا سرگیجه هیچکاک و ... آنقدر ایده زیادی بود که تضمین شده موفق است. ** اما ممکن است به این خاطر که این داستان زیاد تکرار شده است به تکرار بیفتد. امینی: باید نگاه تازه ای پشت این قصه باشد. در این سریال در کنار جا به جایی عناصر تازه و جدیدی هم وجود داشت. مفید: قصه ای که من آن را دوست دارم باید دو ویژگی عمده داشته باشد و یکی از آنها جذابیت داستان برای مخاطب است ...
بازگشت حرمله در جلد تک تیرانداز بعثی به سینما!/ عکس
فرو می روم همان طور بتوانم از آن جدا شوم و اصلاً روی من تاثیر نگذارد. گاهی می بینید نقشی به لحاظ هنری آن قدر برای بازیگر جذاب است که در قالب شخصیت فرو می رود و خیلی خوب آن را انعکاس می دهد و تا مدت ها با شخصیت زندگی می کند. قبول دارید که وقتی همه پیشنهادهای تان نقش های بدمن و منفور است، این موضوع نوعی راه رفتن روی لبه تیغ و تکرار نقش هاست؟ این سخن را می پذیرم و یکی از درد دل ...
جامعه به روایت جشنواره
مرور جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف، نشان می دهد این رویداد با نمایش آثار تولید شده در هر سال، به نوعی بازتاب دهنده سایه روشن های اجتماعی بوده و در سی و نهمین دوره این رویداد نیز شاهد آثاری متأثر از شرایط جامعه بودیم... به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر، سینما با ما، همه ارتش های دنیا علیه ما، سرانجام پیروز خواهیم شد. ؛ روایت است که این جمله از لنین، یکی از ...
نباید همه چیز را حاضر و آماده در اختیار مخاطب گذاشت
. -چه کتاب هایی تا به حال منتشر کردید؟ در حوزه ادبیات کودک و نوجوان خنده های تربچه ای، یک،دو، سه چیلیک، لولو البالو، صورتی مثل ابر، سنجاب کجا رفته بود و مجموعه پنج جلدی خونه ات کجاست تو باغچه - در آثار شما سفید خوانی زیاد دیده می شود که برای مخاطب کودک طرح سوال می کند و به فکر وا می دارد این نگاه مدرن به کودک چقدر در داستان کودک امروز توانسته جایگاه خودش را پیدا کند ...
عامه پسند
...، بلکه داستان های شان را کاملا در ارتباط با مخاطب تعریف کردند. فکر می کنم همه مخاطبان ایرانی با هر گرایش فکری و سیاسی، با این فیلم ها ارتباط برقرار کنند، مگر این که با یک عناد با این آثار روبه رو شوند. فیلم های یدو و تک تیرانداز هم تا حدود زیادی در اجرا توانستند روایتی ساده و بی آلایش داشته باشند، به ویژه یدو. یکی از ایرادهایی که در برخی فیلم های این چنینی وجود دارد، نگاه امروزی به گذشته و آن سال هاست، اما نگاه فیلم یدو متعلق به همان سال های جنگ است. تک تیرانداز هم تلاش خوبی کرد تا مخاطب را در یک فضای اکشن با خود همراه کند. منبع: محمدرضا پارسا / روزنامه جام جم ...
گیج گاه ، فیلم فارسی معمولی
کوثری در بی همه چیز به چشم نمی آید. شاید تنها عرصه برای رقابت گیج گاه با سایر آثار، طراحی صحنه باشد که در بازسازی فضای دهه هفتاد، خوب عمل کرده و توانسته تصویری باورپذیر از آن دهه پیش چشم مخاطب بنشاند. بقیه جنبه های فیلم، معمولی تر از آنندد که بشود درباره شان حرفی زد. گیج گاه می خواهد فیلم گیشه باشد، اما نمی تواند. طنز نه چندان قدرتمند فیلم، جز در لحظاتی معدود نمی تواند مخاطب را بخنداند ...
آذرنگ، ملودرام و فانتزی / ادای دین آذرنگ به تئاتر در مدیوم سینما و آبادان جنگ زده
گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو-سیدمجتبی هاشمی ؛ روزی روزگاری در آبادان اولین اثر سینمایی حمیدرضا آذرنگ با محوریت خانواده ای آبادانی در آخرین روز سال 81 است. آذرنگ در این فیلم با تمرکز بر استعاره ها و دیالوگ و بهره گیری از ظرفیت لحن، سعی می کند مخاطب را با خود همراه کند و برای او قصه بگوید. توجه به رئالیسم جادویی، تاثر و انس با خانواده آبادانی، دیالوگ محوری از جمله خصیصه های این فیلم است. روزی ...
گلایه های محمدرضا شمس از بی اعتنایی به ادبیات بومی در ایران
تمدن سازی می رسیم. شمس در پایان بیان کرد: با وجود این تجربه هنوز نمی توانم بگویم که در ایران ژانر وحشت برای ادبیات کودک و نوجوان شکل گرفته است. آثارمان بیشتر سطحی و بدون عمق شده است. من سعی کردم در مجموعه خودم تا حد ممکن این اتفاق نیفتد. شاید جالب باشد بگویم که خودم از خیلی از این شخصیت ها ترسیدم و خیلی به این مساله فکر کردم که آیا در حال ترساندن بی مورد مخاطب هستم یا خیر اما در مجموع ...
نگاهی به فیلم یدو مهدی جعفری | همکاری سیمرغ باز ها
محمد عنبرسوز | شهرآرانیوز - مهدی جعفری که با فیلم برداری فیلم های مهم سینمایی شناخته می شد و دو سال قبل با 23 نفر نظر مردم و منتقدان را جلب کرده بود، سومین فیلم بلندش در مقام کارگردان را هم در گونه دفاع مقدس ساخته و اثر آبرومندی را روانه جشنواره سی ونهم کرده است. یدو که در چهارمین روز جشنواره فجر مشهد به نمایش درآمد، فیلم پرتلاطم و مخاطب پسندی نیست؛ اما در زمره آثار امیدوارکننده ای قرار می گیرد ...
روزنامچه فجر 8/ یدو، بازخوانی مقاومت در آبادان
حال بهره برداری مالی از تی تی است (اجازه دادن رحم او). خط اصلی قصه بعد از بهبودی دکتر، پیدا کردن همین نوشته ها هستند که قرار است موضوع گسترش سیاهچاله ها و پایان جهان را حل کنند. درام ماجرا، شبیه به فیلم های هندی شده است. روابط عادی دو سوپر استار که نگاه تماشاگران را به دنبال خود می کشد، می توانست رمانتیک باشد. فیلم، مخاطب را تا لب دریا می برد اما تشنه برمی گرداند. یک تصادف، این دو نفر را ...
خامی که پخته شد و سوخت! | نگاهی به فیلم روشن
شرق- روشن تازه ترین فیلم روح الله حجازی پس از یک دهه فیلم سازی، تجربه نامتعارف و دشواری برای بیرون کشیدن درام از دل یک قصه لایه بندی شده و به ظاهر کند و آرام است. در درون این قصه اما روند اضمحلال تدریجی یک انسان شکل می گیرد و جهان فیلم در خدمت این تحول و تغییر است. مردی به نام روشن (رضا عطاران)، که سیاهی و تباهی بر زندگی او سایه افکنده، امیدوار است که همه چیز بالاخره درست می شود؛ او که ...
یک زالاوا با کمی موقعیت ترسناک!
، اما باید اضافه کنم که حتی در قسمت پایانی هم قصه هنوز جان تعریف شدن دارد ولی شکل گفتنش ضعیف است. آنچه از استوار مسعود احمدی می بینیم شمایل نزدیک به شخصیت اصلی فیلم سرخپوست است؛ نظامی ای که حرفش را صریح می زند، درون گرایی خاص یا نگاه نافذ دارد یا عشق کمرنگ او به ملیحه ما را یاد آن فیلم می اندازد. ارسلان امیری در اجرا برای فیلم اول توانسته اثری قابل تأمل بسازد، میزانسن و دوربین ...
نگاهی به گیجگاه | فیلمی که زاویه روایت را گم کرده است
.... چیزی شبیه به فیلم دهه هفتادی دو فیلم با یک بلیط داریوش فرهنگ که درست در همین میانه راه عشق سینما بودن و بازیگری و زندگی و طنز و ملودرام گرفتار بود و دست آخر نه به فیلم شبیه بود و نه چیزی به فضای عشق سینمایی اضافه می کرد. این اشکال در هر دو فیلم شاید زاییده انتخاب غلط زاویه روایت باشد. چیزی که فیلم گیجگاه فاقد آن است و مخاطب نمی داند بالأخره باید با سرنوشت کدام یک از ...
روز هفتم جشنواره فجر در سینمای رسانه +تصاویر
به همراه همسرش حامد و دختر 9 ساله شان به عروسی خواهر سارا در شمال دعوت شده اند، اما حامد به دلیل مشکلات کاری و ماموریتی که دارد این رفتن به عروسی را کنسل می کند و بعد از رفتن او به ماموریت سارا تصمیم می گیرد بدون اطلاع شوهرش خود و دخترش به عروسی می روند و همه چیز خوب است تا فردای عروسی که دختربچه آۀنها به دلیل گازگرفتگی می میرد و حالا سارا و خانواده اش با چالشی روبرو هستند که چگونه به حامد این ...
قصه با خانمان در 162 به سر رسید
...، کمدی را خیلی خوب می شناسد و تعهد کاری دارد؛ همین دلایل منجر به همکاری مجدد ما شد. تقوایی نیاز مردم به فضای شاد و دیدن طنز از قاب تلویزیون را مهم دانست و گفت: همراه با نویسنده و کارگردان به جمع بندی مشخصی رسیدیم و محور اصلی سریال را خانواده قراردادیم. برای ما نشان دادن خانواده و تحکیم آن و همدلی شان برای حل مشکلات اهمیت داشت که در این سریال روی آن تأکید کردیم. تهیه کننده ...
پژمان جمشیدی: دنبال دیده شدن در سینما نیستم/ سه گانه ای از دروغ
...: همه می توانند فیلم را نقد کنند و اشکالی هم ندارد در سایتی بیست منتقد بسیار کاربلد نقد نوشتند و برخی نقدها می توانند منفی باشند من فیلمساز هستم و باید همه نقدها را به جان بخرم . صمدی درباره نسبت فیلم با واقعیت جامعه امروز گفت: ما آدم های زیاد دروغگویی داریم که به ما دروغ زیادی گفتند و ما آنها را بخشیدیم. دروغ کار خوبی نیست ولی ما در زندگی خود دروغ های زیادی می گوئیم که گاهی برملا می ...
جای خالی یک فوق ستاره
هنرجویانش هدیه می دهد؛ اما پشیمان می شود و در پی پس گرفتن کتاب است. عادل تبریزی- کارگردان: من بچه شهرستانی فقط کیف پول مادرم را می شناختم که پولی کنار بگذارد تا مرا به سینما ببرد من از طریق فیلم ها تهران را شناختم به یک جامعه شناسی شهری از طریق فیلم ها رسیدم. از روزی که فیلم نامه را شروع کردم دوست داشتم حمید غلامعلی برای فیلم بخواند هیچ گزینه دیگری نداشتم می گفتم یا باید تیتراژ خالی ...
ناطورِ آبادان؟! یدو
شروع می شود و مساله اش را نیز با زبانی نارسا به وقت خستگی مخاطب از حجم افراطی توصیفات اولیه فیلم مطرح می کند. بنابراین یدو هم از معضلی رنج می برد که بیست وسه نفر به آن به نوعی مبتلا بود. درام نحیفی که معلول ناتوانی فیلمساز در پروراندن دقیق آن است. به یک معنا تمام بار روایی اثر را چند مضمون مشخص (بقا/مقاومت/مهاجرت) به دوش می کشند. این مضامین بسیار دیر دراماتیزه می شوند و تا یک سوم پایانی فیلم ...
فرنوش صمدی: پژمان جمشیدی نزدیک ترین فرد به نقش حامد بود
... ایده فیلم خط فرضی در واقع از یک داستان واقعی گرفته شده است که برای یکی از دوستان من هفت، هشت سال پیش اتفاق افتاد. زمانی که می خواستم اولین فیلم بلندم را بسازم مثل هر فیلمساز دیگری به دنبال یک قصه ای بودم که بتوانم آن را در یک سه گانه به نمایش بگذارم. طرح ها و ایده های زیادی داشتم که آن ها را مدام با خودم چک می کردم. ولی قصه فیلم خط فرضی چیزی بود که اصلا نمی توانستم از آن بگذرم. به اسم فیلم ...
تهیه کننده یدو : بازگشت سرمایه اولویت نیست
فیلمبرداری کار را شروع کردیم و با هم تعامل داشتیم درباره مرحله به مرحله فیلم با هم صحبت می کردیم ضمن اینکه درباره طراحی کارگردانی هم صحبت می کردیم. وی افزود: روزی که آقای جعفری گفت نقش را به خانم پسیانی سپرده خیلی مخالفت کردم ولی بعد از چند جلسه خیالم راحت شد که همه چیز خوب است. مهدی جعفری درباره موسیقی فیلم بیان کرد: انتخاب بامداد افشار کمی برای کم ریسک بود. فیلم من درام بود و ...
نقد و بررسی فیلم روزی روزگاری آبادان در جشنواره فیلم فجر 39
افغانستان و عراق قرار گرفته و با وجود اینکه سال ها از پایان جنگ می گذرد، سایه ترس و وحشت دوباره مردم را به یاد روزهای تاریک گذشته انداخته. ماجرا مربوط می شود به شب سال تحویل در یک خانواده نه چندان متمول ساکن آبادان. پدر خانواده معتاد و لنگ مواد است و همین جوّ خانه را به هم ریخته اما ناگهان وقوع حادثه ای مهیب همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد و این خانواده می فهمند که در فاصله کوتاه میان زندگی تا ...
ایساتیس سند تصویری از هویت شهر تاریخی یزد است
لوکیشن یزد را انتخاب کردیم. برخی شاید بگویند به خاطر اینکه یزد زادگاه خودم هست این شهر را انتخاب کردم. شاید این موضوع هم به نحوی دخیل باشد اما وقتی قرار است از این چهار عنصر طبیعت صحبت کنیم جامع ترین شهری که همه این خصوصیات را درون خودش دارد شهر یزد است. اینکه روی یک شهر تمرکز کردیم هم دو دلیل عمده داشت. نخست اینکه کار کردن در گستره جغرافیایی ایران نیازمند یک دقت در استفاده از تمام ظرفیت ها است و اگر ...
انفعال و سیاست گذاری غلط مدیران فرهنگی عامل اصلی تنزل رده کیفی فیلم های جشنواره سی و نهم
ایرانی نیست به کار رود. الهی گفت: لحن نقد فیلم بسیار مهم است اینکه لحن مصلحانه باشد به تعبیر مقام معظم رهبری، با اینکه فقط طرح موضوع کنیم برای تلنگر، غیر از تازه کردن داغ مردم اتفاق دیگری در بر نخواهد داشت. باید بستر این کار در جامعه فراهم باشد. آقای مهدویان با توجه به بازی های بازیگران می توانست موقعیت های کمیک بیشتری ایجاد کند. این فیلم می توانست یک فیلم طنز سیاسی بسیار با نشاط برای مردم باشد و در عین حال تلنگرهای خود را به نظام و حاکمیت بزند. ...
پاسخ جنجالی آزیتا حاجیان به سوالی درباره زندگی با دروغ! + عکس
کارگردانی و بهترین فیلم داوری نشوند. صمدی در این نشست درباره نقش مانی حقیقی در فیلمش گفت: قانونی برای فیلم اولی ها وجود دارد که بر اساس آن باید کارگردانی به عنوان مشاور در ساخت فیلم حضور داشته باشد. از آنجایی که من ایده آل گرا هستم، دوست داشتم که مانی حقیقی مشاور فیلمم باشد و با هم چندین بار تلفنی صحبت کردیم و از تجربیات شان استفاده کردم. او در پاسخ به این پرسش که آیا می توان ...