سایر منابع:
سایر خبرها
عامه پسند
اگر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را با همین دو سه دوره گذشته مقایسه کنیم، در نگاهی کمی بدبینانه به فیلمی نمی رسیم که اجماعی در بهترین بودن آن وجود داشته باشد. هرچند ممکن است به دو سه فیلم نسبتا خوب و پرسروصدا بتوانیم اشاره کنیم، اما به نظر می رسد با دوره بی رونقی طرف بودیم. فکر می کنید کیفیت این 16 فیلم بخش سودای سیمرغ، حکایت از جشنواره ای خوب داشت؟ تا حدودی با شما موافق هستم. به هر حال هر دوره ای از جشنواره، چنین حرف و حدیث هایی دارد. قبل از شروع همین دوره می گفتند بعضی فیلم ها به ...
نگاهی به فیلم گیج گاه عادل تبریزی | بازیگوش، شلخته و سرگرم کننده؛ فقط همین!
رفته و اندیشه های سوسای اویاما را خوانده به چشم یک شوخی مثل شوخی های دیگر فیلمش نگاه کنیم. مشکل اساسی گیج گاه این است که مخاطب بین تماشای یک کمدی گیشه ای و کمدی قابل احترام معلق می ماند و برای همه این ها یک عذر بدتر از گناه می آورد: این فیلم نمایشی است از فیلم های گیشه ای دهه 70. شگفت انگیز، جذاب، دوست داشتنی و شوکه کننده این ها توصیفاتی است که گیجگاه می توانست در تمام زمانش واجدشان ...
نگاهی به فیلم شیشلیک محمدحسین مهدویان| فیلمی گیشه پسند
با دست بسیار پری به جشنواره فیلم فجر آمد و از درخت گردو رونمایی کرد. بنابراین سخت می شد قضاوت کرد که مهدویان حالا همه جدیت کاری اش را کنار گذاشته و به دنبال فیلمی گیشه ای باشد. برای همین هم بود که بسیاری از افرادی که پای شیشلیک نشستند تا بخش های پایانی فیلم منتظر یک حرف و اتفاق ویژه در این فیلم بودند. حتی طولانی شدن بخش اول فیلم تا رسیدن به اصل قصه هم از این انتظار نکاست. پس از اکران ...
نوستالژی بازی؛ قلقلی، مجید، مرادبیگ و حکایتی
... در سال های دهه ی هفتاد آیتم های طنز که همه ی آن ها تولیدی بود شب ها بعد از اخبار پخش می شد. یکی از آن برنامه ها جنگ شب بود. یک قاب تلویزیون بود و یک آقا نیکی! با آن کیف کوچک و دست دادن های هیجان زده اش. شخصیتی با تکیه کلام محاوره ای خاص و بازی هایی متفاوت در آیتم های کوتاه حاضر می شد. امیر نیکیار نقش آقای نیکی را ایفا می کرد. یک قاب تلویزیون بود و یک آقا نیکی! با آن کیف کوچک و دست دادن های هیجان زده اش. شخصیتی با تکیه کلام محاوره ای خاص و بازی هایی متفاوت در آیتم های کوتاه حاضر می شد. امیر نیکیار نقش آقای نیکی را ایفا می کرد. ...
درباره فیلم گیج گاه عادل تبریزی/ جشنواره فجر 39
و دستان او را می گیرد و با خود به بیست سی سال پیش می برد. هرچند در برخی مواقع نمی تواند آن حال و هوا را به درستی نشان دهد و نهایتا با یک بستنی کیم، نمادی از دهه شصت و هفتاد به خورد مخاطب می دهد اما فیلمساز سعی کرده حتی ریتم و مسائل فنی فیلمش را حول محور همان سالها بچرخاند. از تدوین فیلم گرفته تا Fade شدن های تصویر و صداگذاری و موسیقی فیلم که همه و همه انگار از دهه شصت و هفتاد سینمای ایران خارج شده اند و در یک اثر مدرن امروزی بازآفرینی شده اند. ...
اجرای نمایش "آقای پلیس و بازیگوش ها" در دهه فجر در مهد کودک های کرج + تصاویر
اجرا می شود . "حمیدرضا نعیم حسنی" ادامه داد: هدف از تولید و اجرای این برنامه که تاکنون با حمایت معاونت محترم فرهنگی و ورزشی شهرداری کرج در سال های گذشته در بیش از 50 مدرسه دولتی به اجرا رسیده پیشگیری از حوادث و آشنایی هر چه بیشتر کودکان با قوانین راهنمایی بوده است . وی تاکید کرد: نویسنده توانسته در خلق شخصیت های مورد پسند کودکان با دستمایه طنز اثری قابل پذیرش جهت همزادپنداری ...
شبی در آبادان!
در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر با سه فیلم یدو به کارگردانی مهدی جعفری ، منصور ساخته سیاوش سرمدی و روزی روزگاری آبادان ساخته حمیدرضا آذرنگ مواجه هستیم که هر یک از زاویه ای به این دوران نگاه کرده و به شکل مستقیم و غیرمستقیم به آن پرداخته اند. روزی روزگاری آبادان که از زمان تولید تا نمایش اش کنجکاوی های زیادی را برانگیخته بود، قصه خود را از نمایشنامه ای نوشته خود آذرنگ وام گرفته که ...
لزوم تغییر روش اخذ آرای مردمی/فیلم ها بر اساس ستاره ها سنجیده نشوند
کننده فیلم یدو با اشاره به رکوردادری این فیلم در نامزدی دریافت سیمرغ گفت: در این دوره از جشنواره، فیلم یدو در کنار بی همه چیز در 13 بخش نامزد دریافت جایزه شده و خوشحالم که این فیلم توانسته توجه داوران و تماشاگران را به خود جلب کند و بازخوردهای که ما می شنویم بسیار شیرین است. وی درخصوص برگزاری این دوره از جشنواره بیان داشت: برگزاری جشنواره در این شرایط یک تجربه جدید برای ما ایجاد کرد این ...
تاباندن نور به زوایای تاریک تاریخ معاصر
آنها پرداخته شده است. جعفری جوزانی در سریال در چشم باد با روایت قصه خانواده میرزاحسن ایرانی و داستانک های پیرامون آن، بازه زمانی 60 ساله را مورد مداقه قرار داده و از کنار برخی حوادث مهم آن می گذرد و بازتابش را از زاویه خود به مخاطب ارائه می دهد. این کارگردان به مدت پنج سال و در 480 لوکیشن، قصه خود را از روزهای پایانی نهضت جنگل و شکست جنگلی ها آغاز می کند و در موسم آزادسازی خرمشهر در سال های ...
پول های اضافه هویت را از سینما می گیرد
سعی می کردم همیشه چند چهره جدید را به سینما معرفی کنم و این بار هم این اتفاق افتاد. معتقدم کلیت یک اثر است که می تواند در گیشه مخاطب را جذب کند و اینطور نیست که یک بازیگر با دستمزد نجومی بتواند تاثیری در جذب مخاطب داشته باشد. کما اینکه شاهد هستیم مخاطب به سراغ فیلم خوب است و داستان فیلم بیشتر از چهره ها برایش اهمیت دارد. چرا سینمای ایران در سالهای اخیر در تنوع موضوع دچار رکود است؟ ...
گیج گاه ؛ کمدی شریفی که تن به ابتذال نمی دهد
در اجرا قابل مشاهده است. با این حال گیج گاه یک کمدی شریف است که تن به ابتذال نمی دهد. وی افزود: گیج گاه یک فیلم که نوستالژیک نیست، اما درباره حالی است که دیگر وجود ندارد. به هر حال دامنه مادی فیلم در دهه 70 می گذرد و همه اتفاقات دقیق انتخاب شده است. مثلا خیلی ها می گفتند یاهو مسنجر، کلوپ فیلم و آن باشگاهی که در فیلم دیدیم در آن دوره وجود نداشته است، اما ما خودمان دوره کودکی و نوجوانی را ...
خاطره انگیزترین سریال های انقلابی -9 "پدرخوانده"؛ روایتی از پهلوی دوم از نگاه شاپور ریپورتر
پهلوی از زمان ازدواج شاه با ثریا که شاپور ریپورتر در سفارت آمریکا مشغول به کار بوده و برای تعلیم زبان انگلیسی به ثریا به قصر شاه می رفته تا پیروزی انقلاب اسلامی روایت می شود که با وجود برخی ضعف های غیر قابل انکار، جذابیت های خاصی برای مخاطب در سال های میانی دهه هشتاد داشته است. البته در این سریال، کارگردان عمدتاً بر وقایع و رخدادهای تاریخی تمرکز داشته و در این بین، چنانچه قصه یا روایتی ...
گزارش ایسنا از روز هفتم جشنواره فیلم فجر در بندرعباس+نقد کارشناسی
در خیابان ها را به نمایش گذاشتند. هاشمی زاده در پایان گفت: تلاش زیادی شده در این فیلم که پریشانی فرد را به مهاجرت ارتباط دهند در حالی که این موضوع می توانست در هرجای دنیا اتفاق بیفتد. بی همه چیز محسن قرایی که قبل تر او را با کارگردانی فیلم سد معبر به یاد داریم حالا بعد از فیلم نامه تحسین شده قصر شیرین که برایش سیمرغ جشنواره را هم به بار آورد، قصه جسوری را در بی ...
خوب و بدِ شبکه های اجتماعی برای ادبیات
، حتی نویسنده ای که سبک خاص و مخاطب خود را پیدا کرده هم تحت تأثیر این ماجرا قرار می گیرد، هرچند در ظاهر با آن مخالف باشد ولی تأثیر می گذارد که کمی ساده تر بنویسد و به نوشته هایش ویژگی های عامه پسندانه تری اضافه کند که جذابیت بیشتری داشته باشد. اما این که فضای مجازی در کوتاهی و بلندی نوشته های جدی تأثیر می گذارد یا نه، خیلی موافق نیستم. کسانی هستند که در اینستاگرام نوشته های بعضاً روایی می نویسند که ...
لحظه های انقلاب به روایت شاگرد جلال
مجال را داده تا بی واسطه در آن صحنه حضور داشته باشد: ناگهان، تمام طول جاده قزوین، از اول کرج تا آن دورها، یک دهان شد و دهان باز شد و صدا از دهان بیرون آمد و بگو مرگ بر شاه همه جا را گرفت. دسته مثل سیل از جا کنده شد و حرکت کرد. یک آن، دیدم این دهان های باز و این چشم های از کاسه در آمده و این دست های کشیده شده و این مشت های گره خورده و این قدم ها و تن ها، مثل هیولایی، غرش کنان حرکت کردند. ... رمان لحظه های انقلاب ، نوشته محمود گلابدره ای توسط نشر معارف به چاپ رسیده است و به مناسبت ایام دهه فجر با تخفیف ویژه عرضه می شود. انتهای پیام/ ...
کرونا در حال لاغر کردن سینما است
هستند.همچنین نشست های خبری بعد از این رویداد سینمایی در فضای مجازی و هم به صورت زنده پخش با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار می شود. جشنواره امسال تحت تاثیر همه گیری کرونا و با تاکید بر شیوه نامه های بهداشتی تجربه ای جدید را پیش می برد.
میزگرد بیگانه ای با من است | قصه ای که تضمینی می گیرد!/ انتخاب بازیگر جدید ریسک است
مرد عوضی تا سرگیجه هیچکاک و ... آنقدر ایده زیادی بود که تضمین شده موفق است. ** اما ممکن است به این خاطر که این داستان زیاد تکرار شده است به تکرار بیفتد. امینی: باید نگاه تازه ای پشت این قصه باشد. در این سریال در کنار جا به جایی عناصر تازه و جدیدی هم وجود داشت. مفید: قصه ای که من آن را دوست دارم باید دو ویژگی عمده داشته باشد و یکی از آنها جذابیت داستان برای مخاطب است ...
چرا با وجود بازی های خوب، حضور پژمان جمشیدی در عرصه سینما با انتقادات تند روبه رو است؟ مسئله پژمان
در چنین روزهایی، جشنواره سی وششم فیلم فجر رو به پایان بود و دبیر جشنواره در جمع اصحاب رسانه حاضر شده بود تا نامزدهای بخش های مختلف را براساس نظر هیات داوران اعلام کند. در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد، وقتی ابراهیم داروغه زاده، نام پژمان جمشیدی را برای نقش آفرینی در فیلم سینمایی سوءتفاهم به زبان آورد، عده ای از حاضران در سالن خندیدند و همان خنده عده ای معدود شد خاطره ای تلخ از سالنی که به نام اصحاب ...
رفراندوم مرگ
...! بی همه چیز عنوان مناسبی برای فیلم نیست، موضوعی که از سوی منتقدان دیگر هم مطرح شد و ایلانلو هم با آن موافق است و می گوید: فیلمساز می توانست عنوان بهتری را برای فیلم انتخاب کند تا دربردارنده مضمون و کلیات فیلم باشد یا لااقل اشاره ای بدان داشته باشد . این کارشناس سینما در عین حال معتقد است که بی همه چیز با همه نقاط ضعف اش یکی از آثار مطرح و قابل اعتنای جشنواره امسال فیلم ف ...
مصلحت ؛ فیلمی برای نقد تاریخی مصلحت نظام
رویداد24 ساجده رحیمی: فیلم مصلحت که در ابتدا با نام مصلحت نظام مطرح بود، از معدود فیلم هایی است که در سی و نهمین جشنواره فجر با حال و هوای انقلابی و متناسب با دهه فجر انقلاب اکران شد و داستانی امنیتی در اواخر دهه 50 را روایت می کند. مصلحت به عنوان نخستین محصول سینمایی مشترک حوزه هنری و سازمان اوج که در باشگاه فیلم سوره تولید شده است و شاید به همین سبب است که خطوط قرمز سیاسی را به راحتی ...
شوخی های کودکانه
که انگار عقب افتاده ذهنی است. نحوه حرف زدن و تهدید کردنش با آن تفنگ اسباب بازی شبیه آدم های خنگ و کند ذهن است. این ویژگی در تمام قصه حفظ نمی شود. او جاهایی خیلی هم باهوش و زرنگ می شود و این تناقض مخاطب را اذیت می کند. ترکیب کاراته و شعر و فردوسی در شخصیت حسن خشنود معجون عجیب و غریبی را می سازد که قابل باور نیست. خاطره بازی با عناصر قدیمی و نمایش موارد ممنوعه در دهه شصت مثل ممنوعیت برخی ...
تبریزی: گیجگاه فیلمی برآمده از درون خودم است اما به هیچ وجه اثری شخصی و حدیث نفس نیست!/ مدیون مسعود ...
ها با حال خوب فیلمم را ببینند. مخاطب هدف من قطعاً خانواده ها با هر نگاهی و طبقه فرهنگی هستند و همه تلاشم را به کار بردم تا با فیلم ارتباطی مشترک برقرار کنند. تبریزی با بیان اینکه در سینمای دهه 70 مردم از طبقه های مختلف مانند دکتر و مهندس گرفته تا کارمند و کاگر و... به سینما می آمدند یادآور شد: مردم در آن دوران با دیدن فیلم ها حال شان خوب می شد، به وجد می آمدند و سینما باعث می شد رویکرد ...
بازیگری که آموخت روی پای خود بایستد
، شنل ، عرق سرد ، بی حسی موضعی ، جان دار ، کشتارگاه ، عامه پسند ، گیج گاه و بی همه چیز برخی از آثاری هستند که در این دهه او کار کرده است و برای فیلم های بغض ، عصبانی نیستم ، کوچه بی نام و عرق سرد در سی امین، سی و دومین، سی و سومین و سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه شد که از این میان تنها برای کوچه بی نام سیمرغ بلورین را از آن خود کرد و از جشنواره فیلم دوبلین جایزه ویژه هیئت ...
جایگاه رمان عامه پسند در ادبیات مطلوب انقلاب اسلامی چیست؟
های فالوور بگیر! نویسنده کتاب تاریخ شفاهی مدارس اسلامی ایران درباره تحول در هواداران رمان های عامه پسند توضیح داد: در بحث مخاطبان اتفاقی رخ داده است؛ سال هاست که نظریه پردازان پست مدرن معتقدند با اینکه بیشتر مصرف کنندگان رمان عامه پسند و به طور کلی عامه پسندها را طبقه متوسط تشکیل می دهند اما هواداران عامه پسندها ترکیبی از همه طبقات هستند. عمومی شدن لذت در اصالت بدن، گمنامی خوانندگان در کلان ...
سرگیجه جشنواره ای
ازاینجا به بعد شروع می شود؛ دروغ و پنهانکاری و صحنه سازی سارا و خانواده اش که حقیقت ماجرا را طور دیگری جلوه دهند. فضایی که تا حدی برخی آثار اصغر فرهادی را به یاد می آورد اما به جز یکی دو سکانس که سارا با برنامه ریزی روی حقیقت را می پوشاند، حامد متوجه می شود و بعدازآن با شکرآب شدن رابطه زوج داغدار قصه روبه رو هستیم و تلاش برای فیصله دادن به دعوای قضایی آنها و آشتی دادن شان از سمت خانواده ها. درحالی که ...
این خط به جایی نمی رسد
این فیلم، گفتن حرف اصلی از نشان دادن و تعریف کردن قصه مهم تر بوده است. مخاطب با قصه مشخصی که مبدأ و مقصد دارد طرف نیست، برش هایی از یک زندگی را می بیند که هیچ اطلاعاتی درباره گذشته و سابقه رابطه سارا با حامد، با بازی قابل قبول پژمان جمشیدی به او داده نمی شود. فقط این را می بینیم که برای حامد کارش مهم است و کارگردان هیچ شناخت بیشتری از او به دست تماشاگر نمی دهد. حامد کارش را دوست دارد، نگران ...
نقد فیلم یدو در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر | قد کشیدن در میدان جنگ
...> همین که بدانید فیلم یدو محصول مشترکی است از بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری کودکان درباره پسر نوجوانی که جنگ زندگی اش را تغییر می دهد و به درک تازه ای از خودش می رسد، کفایت می کند تا برگردید به سال های ابتدایی دهه هفتاد، زمانی که فیلم های قصه گوی سینمای ایران با محوریت کودکان در اوج بود؛ موجی که شاید با خانه دوست کجاست؟ عباس کیارستمی و باشو غریبه کوچک بهرام بیضایی آغاز شده باشد اما بعدها ...
شاهرخ جمع همه بدمن های سینمای ایران است
یکمین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد نقش مکمل بازیگری مرد برای فیلم دربند شد و همچنین در جشن حافظ هم نامزد بهترین بازیگر تلویزیونی سریال هشت و نیم دقیقه بود. همه اینها بهانه ای است برای گفت وگو با بهرنگ علوی که به قول خودش منفورترین نقش تاریخ سینمای ایران را در فیلم گیج گاه به کارگردانی عادل تبریزی بازی کرده است؛ صحبتی که دریچه ای شد برای پرسیدن از حال و هوای جشنواره فیلم فجر امسال که ...
خاطره انگیزترین سریال های انقلابی -7 "پروانه"؛ روایت خط نفاق با چاشنی قصه عاشقانه
، متین السادات ستوده و ... به ایفای نقش پرداخته اند، با این توضیح که سارا بهرامی با اولین تجربه خود در تلویزیون به عنوان نقش اصلی، عملکرد قابل قبولی از خود ارایه داد. خود او بعدها در گفتگویی می گوید: "نقش پروانه آنقدر جذاب بوده که نمی توانسته به آن جواب منفی بدهد. اگر نقش پروانه خوب نبود و فیلم نامه هم این اندازه منسجم و درست و حسابی نبود، آن را بازی نمی کردم، چون در این موارد خیلی حساس ...
مبارزه برای سیمرغ در فصل سینمای ایران
...، قطعا ایراداتی جزئی به فیلم وارد است، اما به طور کلی، منصور را باید یکی از خوب های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر دانست. فیلم مصلحت نیز اولین ساخته حسین دارابی است؛ فیلمی که داستانش در دهه 60 و جامعه تازه انقلاب کرده ایران می گذرد. مصلحت از معدود فیلم هایی است که با نگاهی عدالت محور به چالش های اجتماعی سال های ابتدای پیروزی انقلاب پرداخته است. مخاطب مصلحت فیلمی متوسط اما خوش ریتم و روان ...