سایر منابع:
سایر خبرها
نقشی متفاوت در فیلمی که هم کمدی، هم ترسناک است
یاسمن طلوعی: پوریا رحیمی سام امسال با فیلم زالاوا در سی ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. او که پیش از این در فیلم های احتمال باران اسیدی ، اسرافیل ، کوپال ، چهارراه استانبول ، جاده قدیم ، من می ترسم و... مقابل دوربین قرار گرفته است امسال در فیلمی متفاوت ظاهر شده است. فیلمی که به گفته رحیمی سام از ریسک بالایی برای بازیگران برخوردار است و در ژانر کمدی وحشت قرار می گیرد. بازیِ او در ...
درباره زالاوا ؛ خرافه پرستی تا سراشیبی مرگ
] مواجه شده که تلاش های ارزشمندی برای انتقاد از جامعه ای خرافاتی دارد . فیلم زالاوا با دست چین کردن بهترین ویژگی های ژانرهایی که به آن ها تعلق خاطر دارد به فیلمی سرگرم کننده، پویا، متفاوت و تحسین برانگیز تبدیل شده که باید دستاوردهای اصلی اش را جشن بگیرد. در سینمایی که ساختن فیلم های ترسناک هرگز مورد توجه قرار نگرفته، فیلم زالاوا تلاش می کند معنی و مفهوم ژانر ترس را در فرهنگ و اقلیم کردستان ...
تَپه جن زده هایِ لَک دار/ فرصت سینما برای استفاده از قصه های شفاهی به بهانه فیلم زالاوا
اولین فیلم بلند سینمایی ارسلان امیری نوید بخش آینده ای درخشان برای این کارگردان جوان است که پیش از این در فیلمنامه نویسی و تدوین توانایی های خود را به رخ کشیده بود. او در زالاوا یکی از داستان هایی فولکلور کُردی را به نحوی قابل قبول تعریف می کند هرچند فیلم ایرادهایی هم دارد اما بدیع بودن موضوع و استفاده درست از بازیگران و مهمتر از آن از نابازیگران و جغرافیای بکر و زیبای منطقه باعث شده نتیجه نهایی ...
میزبانی سینما آفریقا از شیشلیک و زالاوا در هفتمین روز جشنواره فجر
.... اکران این فیلم در سینما آفریقا مشهد بواسطه ژانر وحشتش، نفس ها را در سینه تماشاچیان حبس کرده بود. یکی از تماشاچیان سالن در خصوص این فیلم گفت: ما یک قصه قوی و پر کشش دیدیم و کاملا ترس را احساس کردیم. تماشاچی دیگری گفت: فیلم به خوبی توانست مرز خرافات و واقعیت را نشان بدهد. شیشلیک در آفریقا شیشلیک دیگر فیلمی بود که در سانس 18 سینما آفریقا آمران ...
کمبود ژانر و متنوع نبودن نگاه ها دلیل پایین بودن تعداد مخاطبان سینما
علاقه مندی به سینما و درک اهمیت آن توسط سیاستگذاران فرهنگی و بالاتر از آن، احساس نمی شود و به نظر می رسد که سینما، هنوز موضوع مهمی برای سیاستگذاران نیست. یکی از مشکلات دیگر این است که تنوع ژانر و دیدگاه در سینما کم است. لذا یک سیاستگذاری لازم است که به شکل سیستماتیک، فیلمسازان را برای ساخت ژانرهای مختلف آزاد بگذارد تا بتوانند سلایق مردم را هم پوشش دهند. البته در صورت محقق شدن، ما نباید ...
کرونا در حال لاغر کردن سینما است
، زالاوا و مامان که ظاهرا فیلم های مهمی هم بوده اند و در قسمت های متعددی کاندیدای دریافت سیمرغ شده اند را ندیده ام) فیلم تی تی ساخته فیلم بسیار خوبی بود و با فاصله و اختلاف نسبت به سایر فیلم های که دیدم قرار می گیرد. وی افزود: فیلم روشن ساختۀ را دوست نداشتم اما بر مخاطب اثر گذار است؛ فیلم مصلحت تلاش کرده بود تا یک تریلر سیاسی را به تصویر بکشد و فیلمی پرهیجان از آب دربیاید که به عقیده ام فیلم ...
نگاهی به فیلم گیج گاه عادل تبریزی | بازیگوش، شلخته و سرگرم کننده؛ فقط همین!
شکل دادن یک قصه متکی به جغرافیا و تاریخ که لایق دنبال کردن باشد آن قدر زیاد هست که تبریزی و همکارش، ارسلان امیری، فقط بخواهند قهرمان و شرور داستان را با تمهیداتی کاریکاتوری سرپا نگه دارند یا برای پوشاندن پی رنگ نحیف و کمرنگ داستان موقعیت هایی بامزه با ارجاع به فیلم ها و زندگی مردم در دهه هفتاد بسازند. بیایید به اینکه تبریزی گفته است تاریخ بدمن سینمای ایران را کامل مرور کرده یا چندماه کلاس کاراته ...
مولفه های هنروتجربه در میان فیلم های جشنواره فجر39
فعالانه با محیط بیرون و درون خانه درحال ستیز و جدال است و تمام آدم ها و وقایع حول محور شخصیت او شکل می گیرند. شیوه روایت پردازی، انتخاب بازیگر و کم هزینه بودن مامان ذهن ما را به سمت ویژگی های هنروتجربه در این فیلم جلب می کند. فیلم زالاوا نخستین فیلم بلند سینمایی ارسلان امیری فیلمی با بهره گیری از باورهای عامه، افسانه و عناصری از ژانر سینمای وحشت است. رفتن به سراغ ژانر وحشت در سینمای ایران که کمتر ...
عامه پسند
اگر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را با همین دو سه دوره گذشته مقایسه کنیم، در نگاهی کمی بدبینانه به فیلمی نمی رسیم که اجماعی در بهترین بودن آن وجود داشته باشد. هرچند ممکن است به دو سه فیلم نسبتا خوب و پرسروصدا بتوانیم اشاره کنیم، اما به نظر می رسد با دوره بی رونقی طرف بودیم. فکر می کنید کیفیت این 16 فیلم بخش سودای سیمرغ، حکایت از جشنواره ای خوب داشت؟ تا حدودی با شما موافق هستم. به هر حال هر دوره ای از جشنواره، چنین حرف و حدیث هایی دارد. قبل از شروع همین دوره می گفتند بعضی فیلم ها به ...
تی دست درد نوکونه *
یکی از شاخص ترین نمونه ها در این زمینه، فیلم سرخ پوست است که نیما جاویدی، نویسنده و کارگردان اثر، جهان سینمایی خود را می سازد و مخاطب را تا پایان با خود همراه می کند. باوجود این که مخاطب فضای زندانی و زندانبان و فرار محکوم را در فیلم های زیادی دیده و قصه هم به یک روایت شلوغ و طبیعی و بارها مطرح شده راه می دهد، اما جاویدی به مسیر غریب تر و مرموزتری می رود و جلوه دیگری به یک فضای تکراری می بخشد. فیلم تی تی به نویسندگی آیدا پناهنده و ارسلان امیری و کارگردانی آیدا پناهنده هم از جمله آثار متاخر سینمای ایران است که جهان منحصر به فرد خود را خلق می کند. پناهنده باوجود روایت قصه در شمال کشور و طبیعت و اقلیم و کاراکترهایی که همچون بسیاری از فیلم ها و سریال ها، مستعد روایت رئالیستی یا سانتی ما ...
نگاهی به نامزد های بهترین فیلم جشنواره فجر 39/چهار فیلم در ژانر های مختلف
...> قرایی پس از آن در مقام کارگردان فعالیتی نکرد و به عنوان نویسنده قصرشیرین را با محمد داوودی نوشت که سیدرضا میرکریمی کارگردانی آن را برعهده گرفت. این بار نیز قرایی خوش درخشید و موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. *** زالاوا تنها فیلم ژانر وحشت جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی زالاوا به کارگردانی ارسلان امیری در روز چهارم سی و نهمین جشنواره ...
نگاه خط فرضی به آن سوی مرزها!
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در همان دقایق نخست، فیلم برای مخاطب تمام می شود، چون پایانش قابل حدس است! فرنوش صمدی در ساخت فیلم اولش آنچنان درگیر حاشیه های انتهایی شده که نتوانسته مسیر داستان را هدفمند جلو ببرد، به طوری که انگار جوزده و غافلگیر سکانس پایانی اش بوده است. به همین دلیل آنچه در فیلم روایت می شود به شدت الکن و منسوخ است. فیلمساز سعی کرده از لحن فیلم استفاده جنسیتی کند و ...
بی همه چیز؛ خلق سینما
یست که چرا داوران جشنواره 39 چشم خود را روی توانایی او بسته اند و خبری از نامزد شدن کوثری در بخش بهترین بازیگر مکمل نیست. از طرفی پرویز پرستویی نیز که در چند سال گذشته نقش استخوان داری در سینما ایفا نکرده بود، یک بازگشت با شکوه به روزهای اوج دارد. این نمایش دقیقاً همان چیزی است که از پرستویی انتظار می رود، او مثل همیشه با آن صورت مصمم و لحن استوار به درستی به عنوان امیرخان مردمان ده ان ...
این فیلم شبیه خودم است
، فیلم بهتری می شود. اگر این فیلم فقط در ژانر وحشت ساخته می شد با اقبال بیشتری از سوی مخاطب مواجه نمی شد؟ نه. من هیچ وقت دوست نداشتم که فیلم ژانر وحشت بسازم برای اینکه نمی توانستم از همه قابلیت های سینما برای بیان موضوع و تأثیرگذاری روی لایه های حسی مخاطب استفاده کنم. نخستین مسئله، علاقه خود من است که نمی خواهم فیلم ژانر وحشت بسازم و این ژانر را به عنوان یک ژانر مستقل برای فیلم ...
تلفیق ژانر، القای عشق و وحشت
تمام ابزارها استفاده کردم که این به سمت ژانر وحشت و باور صددرصد تجربه عامل فیلم وحشت نشود. برای رسیدن به این موضوع ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها این است که سینمای بین ژانری این ابزار را به من می دهد که بتوانم هر کدام را به نفع دیگری بالا و پایین کنم. یعنی من گونه های مختلف وحشت، معمایی، دلهره و کمدی را با همدیگر تنظیم کنم تا حرف دلخواهم را بیان کنم و روی مخاطب تأثیر مثبت بگذارم. و ...
بیم ها و امید ها
اجرا به خوبی (و شاید ناخودآگاه!) رعایت شده؛ به این معنا که در مقابل پلات لاغر و کم حجم فیلم اجرایی متناسب -شاید تحت تأثیرشرایط ساخت و تولید!- و به اندازه قرار دارد. زالاوا را در دو لایه می توان دنبال کرد؛ لایه سطحی که به خصوص در شروع قصه و تا نیمه اول، غالب است و مولفه های آشنایی از ژانر وحشت را فرامی خواند تا براساس باور مردمان روستایی مبنی بر جن زدگی آن جغرافیا، پیش برود. اما در یک سوم ...
آذرنگ، ملودرام و فانتزی / ادای دین آذرنگ به تئاتر در مدیوم سینما و آبادان جنگ زده
سینمایی داشته باشد؛ رنگ و بوی تئاتر را به خود ببیند. می توان گفت این اثر حتی نتوانست از آبادان و خصایص آن به عنوان موتیف بهره جسته و تم قصه را تحت تاثیر خود قرار دهد و نهایتاً داستانی با ظاهری شبیه به آبادان و دیالوگ، کنش و روابط عللی تکه پاره تقدیم می شود. جرئت مندی آذرنگ در استفاده از فانتزی و تغییر موقعیت رئال اثر و بهره گیری آن از رئالیسم جادوئی قابل توجه است. در این اثر موشک در ...
گلایه های محمدرضا شمس از بی اعتنایی به ادبیات بومی در ایران
ایران ژانر وحشت به صورت بومی نویسی مورد توجه قرار بگیرد. در داستان های ما هم یا دراکولا بود یا سایر عناصر خارجی. به همین خاطر سعی کردم در این مجموعه عناصر وحشت زای داخلی را در دل داستان قرار دهم و با این ترفند مخاطبان کتاب را با ترس شان روبه رو و آن ها را به شناختی بهتر از آن برسانم. به باور من شناخت این ترس ها راه مقابله با آن و راه شجاع بودن را به نسل جدید نشان می دهد و از همین رهگذر نیز به ...
جشنواره سی و نهم ضعیف ترین دوره سال های اخیر / روایتی از آنچه در جشنواره فیلم فجر گذشت
انقدر قابلیت و کیفیت بالایی داشته باشند که مخاطبان در خانه مانده را با خبر هایی خوب شگفت زده کنند، اما این اتفاق رخ نداد. ضعف حاکم بر اغلب فیلم های اکران شده در این دوره از جشنواره انقدر بالا است که حتی چهره های ناامید مخاطبان بعد از خروج از سالن سینما عادی شده است. عدم شخصیت پردازی، پرداخت های ضعیف، بی منطقی حاکم بر داستان ها و ناامیدکننده تر از همه نداشتن قصه و مسئله اصلی مشکلاتی است ...
نگاهی به فیلم یدو مهدی جعفری | همکاری سیمرغ باز ها
فیلم برداری یدو ، نسبت به 23 نفر ، ویژگی های متمایزی دارد که شاید الان و در اوج جشنواره فجر مجال مناسبی برای پرداختن به آن نباشد. در همین حد بدانید که دوربین در این فیلم و به طور خاص نیمه اول آن، سعی می کند خصلت سیال گونه داشته باشد و با نما های خاصی که دستاورد خطرپذیری و در عین حال جاه طلبی فیلم ساز است، مخاطب را با برداشت های بلند و حرکات گهواره ای شگفت زده می کند. برای تحلیل این موضوع ...
رفراندوم مرگ
ورپذیری داستان و عمل شخصیت های این فیلم، لازم است لحن و فضای کلی حاکم بر فیلم از رئالیست خارج شود. چرا که کارگردان در ابتدای فیلم با مخاطب شرط می کند که قصه بی همه چیز در هر کجا می تواند اتفاق بیفتد و مکان و زمان خیلی در این قصه مؤثر نیست. میرغیاثی از موسیقی به عنوان یکی از دیگر عناصر تأییدکنندۀ بی مکانی و بی زمانی قصۀ بی همه چیز یاد می کند و می گوید: این موسیقی با تِم کلاسیک غربی، ...
روزنامچه فجر 8/ یدو، بازخوانی مقاومت در آبادان
مهاجرت می کند و قصه سرراست تر می شود و تازه می توان فهمید که یدو کیست. فیلم، خط داستانی ندارد و مخاطب نمی داند که الان باید منتظر چه باشد. انگار که یک فیلم کوتاه را تا 93 دقیقه، کش داده اند. جناب جعفری در هر سه فیلمی که ساخته، مدیریت فیلمبرداری را به دیگران سپرده تا با خیال راحت، کارگردانی کند. فیلمبرداری این فیلم بر عهده مرتضی نجفی بوده است. بخش عمده ای از فیلم، با استیدی کم گرفته شده ...
سوژه استوار در فیلمی استوار بر سوژه
تلقی می کند. به همین خاطر است که آدمی در طول زندگی، و استوار در طول فیلم زالاوا همواره در نسبت با حقیقت–خرافه یا به بیانی دیگر شناخت-عقیده دچار نوعی تردید و دلهره سوبژکتیو است؛ تردید و دلهره ای که گویی تمامی ندارد. این تردید-دلهره از مختصات ویژه شخصیت های اصلی فیلم هایی است که ارسلان امیری نگارش فیلمنامه شان را برعهده داشته است؛ از ناهید تا اسرافیل، از زالاوا تا تی تی. شخصیت-سوژه ...
زنده باد خیال!
شده محقق شده بود، در میان فیلمسازان به خصوص نسل جدید با جدیتی مثال زدنی دنبال شود. عناصر خیال که لازمه قصه پردازی هستند و برای سالیانی از سینمای ایران دور شده بودند. حالا اما این فیلمسازان، دریافته اند که کارکرد بهره مندی از صورخیال در روایت و حتی فرم سبب می شود تا به تعریف جدیدی از چارچوبه های ژانر دست یافته و اثر متفاوت تری را برای مخاطب آماده کنند. این سیستم عرضه و تقاضا پس از یک دوره تکراری شدن ...
نگاهی به گیجگاه | فیلمی که زاویه روایت را گم کرده است
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسینم ، فیلم گیجگاه به نظر می رسد حدود بیست سالی دیر ساخته شده و بیشتر از آنکه دستمایه طنز داشته باشد فضای داستانی نخ نما و کم رمق دارد که بیشتر اوقاتش نمی تواند مخاطب را بخنداند. فیلمی که در نیمه راه طنز و ملودرام گرفتار است و مشخص نیست فضای طنز را دستمایه روایت ملودرام خود کرده یا ملودرام ناخواسته ای در لا به لای فیلم طنز آن ریشه دوانده و مانع خندیدن مخاطب می ...
تاریک خانه حجازی / اروپا در خیابان های تهران
مبارزه گونه و فعالانه را روایت کند. روشن فاقد این نوع قصه گویی است و حجازی برای ارائه راهکار و حل مساله، شخصیت و مخاطب را به نوعی خلسه زودگذر و مخدرات دنیوی دعوت می کند. نکته ای که من باب کشمکش ها می توان بیان کرد، کمیت بالا و کیفیت بسیار پایین است. قصه در چند نقطه و نما می توانست مخاطب را به دام خود بیاندازد، اما انفعال در ارائه راهکار ویا کنش متقابل نسبت به کنش اولیه در پیرنگ، بیانگر درنظر نگرفتن ...
انفعال و سیاست گذاری غلط مدیران فرهنگی عامل اصلی تنزل رده کیفی فیلم های جشنواره سی و نهم
سینما ادامه داد:فیلم از ریتم مناسبی برخوردار است و موضوع، موضوع ملتهب، جذاب و باورپذیر است. اما به لحاظ ساختار چند اشکال دارد. آن هم چه بسا یک سری از پلان ها اضافه است و شاید فیلم تدوین مجدد لازم داشته باشد و خانم آبیار برای اینکه فیلم بیشتر به دل مخاطب بنشیند، باید این کار را انجام دهند. در عین حال خانم آبیار با فیلم ابلق می خواهند که یک تلنگری به فرهنگ عمومی کشور بزنند تا نسبت به حیای زنانه در ...
جدال نور و تاریکی/ نگاهی به فیلم تی تی
سینماسینما ، فریبا اشوئی تی تی درامی اجتماعی و شخصیت محور است. پیرنگ اصلی فیلم، بر پایه شخصیت تی تی بنا نهاده شده و کشمکش درام نیز بر پایه عملکرد او استوار است. در این فیلم، مخاطب از همان آغاز راه با یک فیلم قصه گو روبرواست. قصه زندگی تی تی و رویکرد او به زندگی و زیستن. فیلمنامه از اساس زیاده گویی ندارد. از همان سکانس اول یک راست می رود سراغ داستان و خیلی روان و بی دغدغه، همه چیز را با ...
گزارش ایسنا از روز چهارم جشنواره فیلم فجر در بندرعباس+نقد کارشناسی
، گفت: فضای فیلم معلق بود و ژانر فیلم مشخص نشد که وحشت بود یا اجتماعی و درام. رضا هاشمی زاده با بیان اینکه فیلم قرار بود به نقد خرافات، باور و آئین های سنتی و عقاید موهوم بپردازد و ریشه در بسیاری از موضوعات دارد، تصریح کرد: این فیلم از این جهت که به اینچنین مسآله ای ورود کرده قابل ستایش است و اینکه باورهای خرافی از جهل و ترس و عدم آگاهی و منفعت طلبی برخی افراد شکل می گیرد، موضوع مهمی است ...