تاریک خانه حجازی / اروپا در خیابان های تهران
سایر منابع:
سایر خبرها
مامان ؛ تصویری متفاوت از مادری درهم شکسته/ فیلمی که مدیون درخشش رویا افشار است
...> مضمون این فیلم البته به سبک آثار تلخ اجتماعی و خانوادگی سال های اخیر سینمای ایران نیست؛ فیلم هایی همچون ابد و یک روز ، جاندار ، مغزهای کوچک زنگ زده و... نیست. اتفاقاً مخاطب بعد از تماشای دقایق اولیه فیلم و آشنایی با نسرین (رویا افشار) و سه پسر جوان و میانسالش به این برداشت می رسد که احتمالاً با یک خانواده آرام و معمولی مواجه است که فقط شاید ضعف گفتگو باعث دور شدن آنها از همدیگر شده است. ...
سایه بان سکوی پرتابم به نقش های یک و دو نشد
داشتید و با او ارتباط برقرار کردید؟ قطعاً نقش سعید را دوست داشتم که پذیرفتم ایفاگرش باشم. بازی در چنین نقشی واقعاً برای خودم جذاب بود. سعید جوان سالم و بامعرفتی به نظر می رسد که اهل رفاقت است و به دلیل غروری که دارد، حاضر نیست زیر بار هر حرفی برود و هر خفتی را تحمل کند. با وجودی که در میانه قصه، مخاطب احساس می کند که شاید سعید به سهراب نارو زده و از اعتمادش سواستفاده کرده؛ اما در نهایت می ...
روشن و تا اندازه ای الکن
انصاری که شاید نام بازیگران و حتی خلاصه داستان ذهن مخاطب را به سمت یک اثر کمدی بکشاند. این در حالی است که ما قرار است با یک فیلم تلخ با رگه هایی از کمدی که خاص شخصیت عطاران است روبرو شویم. دراصل می توان گفت؛ "روشن" فیلم رضا عطاران است. همانطور که کارگردان نیز گفته است فیلمنامه را برای او نوشته است و با دیدن فیلم به این نتیجه می رسیم که روح الله حجازی با این انتخاب پرخطر توانست به روزهای اوج خود نیز ...
بی همه چیز؛ خلق سینما
به گزارش خبرنگار ایمنا ، بی همه چیز محسن قرایی دقیقاً از همان آثاری است که باید در سینمای ایران بیشتر ساخته شود. اثری تکان دهنده که تمام اجزای آن به بهترین شکل و فرم در کنار هم قرار گرفته اند و در نهایت خروجی حاصل شده که مخاطب را بر صندلی سینما میخکوب می کند. بی همه چیز حاصل یک دنیای بسیار رادیکال و منزوی است، دنیایی که از بی پولی غرق در بی چشم و رویی می شود و پولدار قضیه هم یک دیوانه عاقل است ...
جامعه به روایت جشنواره
وخیم و آمار نگران کننده سینماگران را بر آن داشته که با ساخت فیلم های مختلف درباره موضوع طلاق و آگاهی بخشی، بتوانند در حل این مشکل کمی تاثیرگذار باشند. روشن: روشن به کارگردانی روح الله حجازی از جمله آثاری بود که به بحث طلاق و دلایل رسیدن به تصمیم جدایی می پرداخت و آن را بررسی می کرد. این فیلم داستان زندگی روشن را روایت می کرد که مردی بسیار منفعل است و همسرش به دلیل این انفعال جدایی و طلاق را ...
بی همه چیز در 42 سالگی انقلاب به دنبال انتقام از مردم است؟
به گزارش مشرق ، فیلم بی همه چیز درامی تراژیک درباره مردمی است که شرافت و انسانیت خود را برای مشتی اسکناس می فروشند تا شب ها با شکم سیر بخوابند.سینمای ایران دچار شومی ای است که اگر بخواهد درامی قدرت مند خلق کند و مسئله ای مهم و حیاتی را برای مخاطب خود بیان کند، باید در دام نشانه ها گیر کند و این یعنی لکنت زبان سینمای ایران برای بیان قصه ای جدی و عمیق که با نشانه و سمبل مشکل خود را حل می کند. البته ...
آذرنگ، ملودرام و فانتزی / ادای دین آذرنگ به تئاتر در مدیوم سینما و آبادان جنگ زده
اشارات عرضی و تودرتو درکنار نوآوری فانتزی گونه اثر موجب می شود بیننده از حل معمای درون مایه ای او فاصله بگیرد. روزی روزگاری در آبادان ماهیتا فیلمی جنوبی نیست و از اشکال جدی در ایجاد و پرداخت درام رنج می برد. اگرچه از نظر دیالوگ، فیلم استحکام خوبی نشان می شود، اما کنش در اثر اهم نیست. شخصیت های اصلی اولین قربانی های فیلمنامه هستند و به واسطه تعدد پیام های اخلاقی و مواجهه مخاطب با رئالیسم ...
جشنواره سی و نهم ضعیف ترین دوره سال های اخیر / روایتی از آنچه در جشنواره فیلم فجر گذشت
که می توان بر اساس آن ها این دوره از جشنواره را به عنوان ضعیف ترین دوره چند سال گذشته قلمداد کرد. بازی های تکراری و عدم شخصیت پردازی مسئله ای است که به وضوح می توان آن را در فیلم های روشن ، شیشلیک و خط فرضی دید. رضا عطاران در روشن ساخته روح الله حجازی همان بهزاد در فیلم دهلیز است. با این تفاوت که در آنجا می شد او را درنقش پدر پذیرفت، اما در روشن او حتی از پس تکرار شخصیت پردازی قبلی اش ...
نگاهی به فیلم یدو مهدی جعفری | همکاری سیمرغ باز ها
فیلم برداری یدو ، نسبت به 23 نفر ، ویژگی های متمایزی دارد که شاید الان و در اوج جشنواره فجر مجال مناسبی برای پرداختن به آن نباشد. در همین حد بدانید که دوربین در این فیلم و به طور خاص نیمه اول آن، سعی می کند خصلت سیال گونه داشته باشد و با نما های خاصی که دستاورد خطرپذیری و در عین حال جاه طلبی فیلم ساز است، مخاطب را با برداشت های بلند و حرکات گهواره ای شگفت زده می کند. برای تحلیل این موضوع ...
رفراندوم مرگ
سین برانگیز قرایی سبب شده تماشاگر تا انتهای فیلم را دنبال کند و از پلان به پلانش لذت ببرد. خصوصاً در پلان های اولیه فیلم، حرکت دوربین و هماهنگی بازیگران و حرکات آنها با دوربین چشمگیر است. به گفته ایلانلو، به جرئت می توان عنوان کرد فیلم از نظر کارگردانی، اثری کم نقص است و نسبت به کارهای قبلی فیلمساز قطعاً حرکتی رو به جلو محسوب می شود. او یکی دیگر از امتیازات جدیدترین ساخته ق ...
آدم های غلط ، روایت دلهره آور از سال های سرکوب
به گزارش قدس آنلاین ، این اثر به قلم حسن احمدی، نویسنده کودک و نوجوان و برگزیده جشنواره های کتاب سال رضوی و جایزه کتاب سال دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده است. کتاب آدم های غلط ، قصه جوانی به نام محسن را روایت می کند که پدرش سال ها قبل توسط ساواک کشته شد و این جوان که هم اکنون معلم یک دبیرستان است، در بین صحبت هایش روشنگری هایی در مورد رژیم خبیث شاه می کند، این امر از دید ناظم مدرسه که ...
علیه زنان/ نگاهی به فیلم ابلق به کارگردانی نرگس آبیار
دیدگاه انتقادی داشته باشد دارای وجه اثر انتقادی می شود، در غیر این صورت می توان آن را در دسته تحکیم ایدئولوژی طبقه بندی کرد. با چنین دیدگاهی است که فیلم ابلق نه تنها در دسته آثار انتقادی و پیشرو جای نمی گیرد بلکه دقیقا در نقطه مقابل آن به ایدئولوژی حاکم دامن می زند. موضوع فیلم درباره تجاوز به حریم خصوصی است. اما درنهایت متجاوز نه کیفر اعمال خویش را می بیند و نه ضربه ای به وجه او وارد می شود. او ...
سایه سنگین اصغر فرهادی بر سر یک فیلم زنانه
انتها نزدیک می شود، افت می کند. پلات فیلمنامه، کشش یک ونیم ساعت فیلم را ندارد و گره فیلم، خیلی زود باز می شود. فقر فیلمنامه، آفت بزرگ و مشکل جدی ساخته اول فرنوش صمدی است که در آستانه تبدیل شدن به یک ملودرام آپارتمانی قابل قبول دستکم در سطح ملبورن ، فیلم را پایین می کشد و به یک اثر متوسط تبدیل می کند. اثری که جز بازی های خوب، تقریباً هیچ نقطه قوت دیگری را نمی توان برایش تصور کرد. ...
در نهمین روز از جشنواره تئاتر فجر چه گذشت؟
حقیقت واقعه به چالش می کشد. این قصه قصد دارد برای مخاطب این سوال را روشن کند که آیا حقیقت همانی است که شنیده می شود یا همانی است که دیده می شود یا همانی است که قضاوت می شود؟ شاید چیزی که این نمایش را جذاب کرده بود دکور صحنه آن بود که تبدیل به نیزار می شد و بعد تبدیل به حجله. بازی نور در روی صحنه آن را جذاب کرده بود، بازی بازیگران در حد متوسط بود و بازیگران قصد داشتند مخاطب را در بازی خود ...
روزی روزگاری مقاومت/ یدو فیلمی جهان دار و جان دار همراه با درخشش نوجوانانه
یدو است؛ اینکه دوربینش با شخصیت ها زندگی می کند و از بافت قصه بیرون نمی زند. یک فیلمبرداری چیره دستانه در کنار قاب بندی های فکرشده، یدو را به یک فیلم همراه کننده تبدیل کرده است. فیلمی که دست مخاطب را می گیرد و او را به دل آبادان جنگ زده می برد. نوجوانان درخشان مهدی جعفری در 23 نفر نشان داده بود که کار کردن با بازیگران نوجوان را خوب بلد است. این نقطه قوت، در یدو هم به کار جعفری ...
سینمای زنانه ایران در دام اندیشه های فمنیستی گرفتار است/ عاقبت دوقطبی کردن جامعه زنان نامتعارف هستند
به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس رافعی، کارگردان سینما به تازگی فیلم غیبت موجه را با بازی میترا حجار و ابوالفضل پورعرب به پایان رسانده است. رافعی در این فیلم همچون دیگر آثارش شخصیت اصلی فیلم را یک زن قرار داده که چالش های زیادی در مواجهه با جامعه خود دارد. او غیبت موجه را به جشنواره فیلم فجر فرستاد ولی در داوری آثار جزو فیلم های نهایی نبود. با او به بهانه ساخته غیبت موجه درباره سینمای ...
بازداشت سارق سریالی که مشهد را به ریخته بود / شلیک های پلیس کارساز شد
سیاهی می رفت و صداهای اطراف را به شکلی وحشتناک می شنید. زمانی نگذشت که نوری زردرنگ که مدام خاموش و روشن می شد فضای اطراف را تا شعاعی روشن و خاموش می کرد. مأموران درخواست نیروی امدادی کرده بودند و حالا یک آمبولانس در قاب این صحنه تاریک حاضر شده بود. مرد مشکوک بلافاصله در آمبولانس جا گرفت و به بیمارستان منتقل شد. مأموران کلانتری طبق روال معمول شب های قبل، باید برخی از مناطق را مورد بررسی ...
نوجوانان راوی صادقی برای وقایع هستند
...، اما هنوز برای او این مساله مهم است چون خودش فرزند جنوب است و سختی های آن روزها برایش ملموس و پررنگ است. برای همین سعی می کند در ساخته هایش از آن روزها فاصله نگیرد. به سراغش رفتیم تا از ساخت یدو بگوید و او هم از تجربه های شیرین ساخت فیلم برای نوجوانان گفت و اینکه تماشای واقعیت ها از نقطه دید کودکان و نوجوانان به خاطر خلوص و صداقت آنها از باورپذیری و تاثیرگذاری بیشتری همراه است و ...
نگاهی به رمانتیسم عماد و طوبی | کلیپی شاد برای روزهای سیاه و تلخ سینمای ایران
طوبی داستان ندارد و مخاطب در حال تماشای برشی از زندگی یک زوج است. این مسئله باعث می شود تا عنصر واقع بینی و رئال بودن فیلم از دست برود و تماشاگر کمتر از پند و اندرز رمانتیک فیلم بهره مند شود. زیرا این داستان واقعی و فضای رئال فیلم است که باعث می شود تا مخاطب پیام فیلم را باور و درک کند. ساخت و پرداخت این مفاهیم عمیق و یا حتی نسبتاً خاص درون یک فیلم کار ساده ای نیست. سوژه و پرداخت آن در ...
معرفی کامل و نقد فیلم رمانتیسم عماد و طوبا + خلاصه داستان و بازیگران
را داشت اما باید گفت نسبت به فیلم جدیدش یعنی رمانتیسم عماد و طوبا فیلمی جدی تر بود. فیلم جدید او بین فانتزی و رئالیسم معلق است. قصه ای امروزی دارد که هرجا کارگردان دلش خواسته با فانتزی و رؤیا تلفیق شده است. تکلیف فیلمساز و مخاطب مشخص نمی شود. فیلم رمانتیسم عماد و طوبا با سرمایه گذاری فارابی ساخته شده که این خودش نکته قابل توجهی است. ظاهرا فارابی بازهم در انتخاب فیلم برای ...
روشن نقطه های تاریک زندگی را عریان می کند
خونسردی اش را لج در بیار نمی کند. لحظه های فوق العاده انسانی او را می توان در سکانس قرار گرفتن در کنار دختری که خود فروشی می کند را به خوبی دریافت. روح الله حجازی در روشن تلاش کرده است تا نقطه های تاریک زندگی انسان ها رو روشن و عریان کند اما جنس عریانی اش با تمام تلخی آن سیاه نیست. حجازی نگاهش به چالش های اساسی بنیان های خانواده ای که در حال فروپاشی است تهوع آور نیست ، هر چند حال ...
خامی که پخته شد و سوخت! | نگاهی به فیلم روشن
حال بلعیدن اوست، برای همین شاید قصه وجهی سوررئال از شخصیتی را به تصویر می کشد که زندگی روزمره و مشقت های پیش رویش را از دریچه یک قاب خیالی درک می کند، برای او، بدبختی، وضعیت بدتری است که هنوز به آن نرسیده، اما واقعیت این است که تلاش این مرد برای حفظ شرایط موجود و برگرداندن همسر و فرزندش، بسیار دورتر از توان فعلی اوست. ظاهر آرام و رفتار منفعلانه شخصیت اصلی آنجا برای مخاطب جذاب تر می شود که برای ...
روایت رنج
مقطع در مواجهه با آن خبر فقط خیال پردازی کردم که اگر با این مجموعه تصاویر روبه رو می شدیم چه می کردیم. همین انگیزه ای بود تا آذرنگ این داستان را به تصویر بکشد. البته قبل از این پرداخت سینمایی، او چند سال پیش نمایشی را با همین عنوان اجرا کرده بود. البته همین که سوژه برای نمایش انتخاب و طراحی شده است هم در ساختار این اثر سینمایی بی تاثیر نیست و در یک لوکیشن محدود قدرت بازیگری است که قصه را جلو می برد ...
اعترافات دزد کلاه سیاه!
به پلیس گزارش شد. به دنبال دریافت این خبر، بلافاصله گروهی از عوامل گشت و نیروهای تجسس کلانتری طبرسی شمالی عازم میدان بار شدند و به تحقیق میدانی پرداختند. مال باخته درباره چگونگی وقوع سرقت به نیروهای انتظامی گفت: مقداری میوه خریده بودم و یکی از جعبه های حاوی میوه را روی موتورسیکلتم گذاشتم اما وقتی جعبه دوم را آوردم، خبری از موتورم نبود! تازه فهمیدم سارق در همین فاصله ای که من برای آوردن ...
استقلال و انجمن هافبک های خنثی
... استقلال تا پایان هفته چهاردهم، 18 گل زده ولی فقط 11 تا از این گلها پاسور داشته اند. و ایراد دقیقا همانجاست: مردان خط میانی استقلال به ندرت علاقه ای به دادن پاس نهایی دارند بخصوص در جریان بازی. با فاکتور گرفتن از بابک مرادی، سهم همه خط میانی استقلال 3 پاس گل است که یکی، ضربه ایستگاهی بوده و یکی دیگر هم اثر قابل اغماض اسماعیلی در گل دوم دربی. استقلال فاقد یک مهره کامل و استاندارد ...
عشق است و آتش و خون...
های درام این سریال؛ ماجرای اسیدپاشی سازمان بر روی صورت همسر مجید که لیلا زارع به ایفای نقش آن می پرداخت سبب شد تا التهابات آن روزها و مخوف بودن سازمان مجاهدین خلق حتی در برخورد با عناصر خود و عواقب عضویت در چنین گروه هایی به خوبی نمایش داده شود. همچنین در ادامه و در سکانسی از قسمت آخر این سریال مخاطب شاهد سال ها از خودگذشتی مجید در مقابل صورت سوخته همسر خود بود که بی نهایت به دل مخاطب ...
دیدن فیلم های خوب جرم است؟
یکدیگر مشارکت دارند، امیری در نوشتن فیلمنامه تی تی مشارکت داشته و پناهنده هم به عنوان یکی از فیلمنامه نویسان و همچنین مشاور کارگردان در زالاوا کنار امیری بوده است. زالاوا به عنوان اولین ساخته سینمایی ارسلان امیری، فضاسازی خوبی دارد و سراغ روایتی درباره قصه ای با موضوع جن و در فضایی ترسناک می رود. سوژه و فضایی که دستمایه آثاری در تاریخ سینما قرار گرفته و ظرفیت خوبی برای قصه گویی و جذب ...
زنده باد خیال!
قابل مشاهده و ردیابی است. به طوری که حدود نیمی از فیلم های جشنواره امسال از چنین قاعده ای پیروی کرده و ترجیح داده اند که با ورود به دنیای مضامین جدید، فرم و روایت جالبی را برای مخاطب خود بازگو و تداعی کنند. در ادامه، به موارد خاص این فیلم ها خواهیم پرداخت. زالاوا نخستین ساخته ارسلان امیری درامی ملتهب است که به گفته کارگردان، نیمی از داستان فیلم، از باورهای رایج و واقعی مردم خطه ...
منتقد سینما: هیچ ردی از کرونا در قصه فیلم های جشنواره فجر نیست
همه چیز بسیار زیبا بود، روشن در ادامه کارهای روح الله حجازی هست و موضوعی اجتماعی و تلخ را مطرح می سازد و در نقطه مقابل آن رمانتیسم عماد و طوبا یک فیلم رنگی شاد و رومانتیک کمدی است که البته هردو به مسائل خانواده و فرزندان می پردازند. ، جشنواره بین المللی فیلم فجر از مهم ترین رویدادهای فرهنگی سینمایی ایران است که سالانه و هر سال در نیمه بهمن ماه برگزار می شود؛ جشنواره ای که از سال 1361 و ...