علیه زنان/ نگاهی به فیلم ابلق به کارگردانی نرگس آبیار
سایر منابع:
سایر خبرها
مسیری که داستان انقلاب طی کرد/ انقلاب در داستان نویسندگان مهاجر
...، موافق این تحول بزرگ بوده اند اما مشکل بزرگ داستان ما، نداشتن اقلیم مشخص برای پرورش شخصیت و قهرمان داستان است. همچنین نمی توان انقلاب را به عنوان یک حادثه اجتماعی نادیده گرفت اما نوشتن درباره آن باعث می شود نویسنده از هر طرف مورد هجمه برچسب ها و اتهاماتی قرار بگیرد؛ این که حکومتی است و در منقبت انقلاب می نویسد و یا این که از مسیر انقلاب منحرف شده و سعی بر دشمنی دارد. بعضی از ...
جای خالی 6 ستاره سینما در میان نامزدهای جشنواره امسال!
بعد از اعلام نامزدهای جشنواره فیلم فجر باز هم همان اتفاق عجیب و باور نکردنی و در عین حال همیشگی تکرار شد: بازی های تحسین شده توسط منتقدان و مخاطبین، نادیده گرفته شدند! البته با شرایط دشواری که جشنواره امسال برای فیلم های مهمی مثل قاتل و وحشی ، روز ششم ، صحنه زنی و... ایجاد کرد، این اتفاق چندان هم دور از انتظار نبود. بهرام رادان / ابلق بسیاری از منتقدان بعد از تماشای بازی ...
ابلق ؛ سکوت در برابر بحران زنانگی ایران
... 9- قرآن، ماهواره، جم تی وی: نرگس آبیار به خوبی توانست در این فیلم تاثیر ماهواره و سبک زندگی ناشی از گسترش این پدیده را نشان دهد (تماشای شبکه جم در خانه مرد متجاوز) و از سوی دیگر حرمت قرآن برای جامعه ایرانی را نشان دهد (تنها راحله توانست دست بر قرآن بگذارد و به آن قسم بخورد، چون پاک و عاری از گناه بود). ابلق نماد بحران زنانگی در ایران است؛ محور اصلی بحران این است که زنان در جامعه ...
روزنامچه فجر 8/ یدو، بازخوانی مقاومت در آبادان
...: ماجرای یک زن (ستاره پسیانی) و سه فرزند کودک و نوجوانش که در روزهای محاصرۀ آبادان در شهر می مانند. فیلم یَدو، محصول کانون پرورش فکری، با مشارکت بنیاد فارابی است؛ سومین فیلم به کارگردانی مهدی جعفری، که با دو فیلم قبلی اش یعنی ایستگاه اتمسفر (1395) و 23 نفر (1397) نیز در جشنواره فجر حضور داشت. ساخت فیلم هایی مانند یدو، یکی از ضرورت های سینمای امروز ایران است؛ هم به لحاظ مخاطب کودک و ...
مامان ؛ تصویری متفاوت از مادری درهم شکسته/ فیلمی که مدیون درخشش رویا افشار است
. در سکانس خواستگاری، تأکید نسرین بر این موضوع که با وقوع انقلاب او و شوهرش شغلشان را در شرکت نفت از دست داده اند نیز بی دنباله رها می شود. اصولاً مخاطب متوجه نمی شود که نسرین چه فعالیتی در شرکت نفت داشته و چرا باید از این کار بیرون بیاید. بدین گونه چنین اشاره ای در حد یک کنایه سیاسی و بی ربط باقی می ماند ضمن این که بود و نبودش هم لطمه چندانی به مسیر داستان نمی زند. مامان که از فیلم های ...
عامه پسند
اگر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را با همین دو سه دوره گذشته مقایسه کنیم، در نگاهی کمی بدبینانه به فیلمی نمی رسیم که اجماعی در بهترین بودن آن وجود داشته باشد. هرچند ممکن است به دو سه فیلم نسبتا خوب و پرسروصدا بتوانیم اشاره کنیم، اما به نظر می رسد با دوره بی رونقی طرف بودیم. فکر می کنید کیفیت این 16 فیلم بخش سودای سیمرغ، حکایت از جشنواره ای خوب داشت؟ تا حدودی با شما موافق هستم. به هر حال هر دوره ای از جشنواره، چنین حرف و حدیث هایی دارد. قبل از شروع همین دوره می گفتند بعضی فیلم ها به ...
نبود جایگاه برای اندیشه زنان در دوران پیش از انقلاب
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سبب گسترش حضور زنان در همه عرصه های اجتماعی شده است، یکی از جلوه های این حضور را می توان در افزایش چشمگیر تعداد داستان نویسان زن مشاهده کرد زنانی که دارای تحصیلات عالیه هستند و این امر در به کارگیری زبان و تکنیک درست داستان نویسی از سوی آن ها تاثیر گذاشته است. شاعرانی که در دوره پیش از انقلاب به درون خود خزیده یا فرصت ...
شهر پریان نقد و بررسی می شود
های مردان نیست، چرا که همواره زن و مرد همچون دو آینه روبه رو تصاویری درهم تنیده و متعدد را از خود و دیگری منعکس می کنند. از آن جا که در تاریخ ایران، زنان به دلایلی چند پوشیده روی و پوشیده نام بوده و از آنها کمتر سخن گفته شده نویسنده بر اساس داستان های عامیانه سعی کرده است زیست جهانِ خاموش زنان را دریابد و صدای آنها را بشنود. نشست هفتگی شهرکتاب در روز سه شنبه 28 بهمن ساعت 11 صبح به ...
نگاهی به نامزد های بهترین فیلم جشنواره فجر 39/چهار فیلم در ژانر های مختلف
بهترین فیلم در جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم نگاهی انداخته که به شرح زیر است. *** ابلق تازه ترین اثر نرگس آبیار/فیلمی که منتقدان را راضی نکرد فیلم سینمایی ابلق ساخته نرگس آبیار در سومین روز از جشنواره فیلم فجر در کاخ رسانه اکران شد، این فیلم با وجود تبلیغات فراوان اما چندان مورد رضایت اهالی رسانه قرار نگرفت و بیشتر آنها این ساخته آبیار را بدترین فیلم این کارگردان می دانند ...
نمایش دوباره ابلق و زالاوا / شیشلیک همچنان در صدر پرفروش های فجر / جزئیات شیوه انتخاب بهترین فیلم از ...
د خلاصه داستان: زالاوایی ها ترسیده اند، ناامیدانه از استوار، رئیس پاسگاه و مردی به نام آمردان کمک می خواهند. سانس فوق العاده برای دوشنبه و سه شنبه محمدرضا فرجی گفت: چهار فیلم ابلق ، بی همه چیز ، شیشلیک و تی تی در سانس فوق العاده روزهای 20 و 21 بهمن ماه برای مخاطبان اکران می شود. طبق روال روزهای گذشته این سانس در ساعت 9:30 صبح در نظر گرفته شده و بلیت فروشی آن از هم اکنون ...
جای خالی تمایز
از زن در سینما ارائه می شود، می تواند به تقویت کلیشه ها بینجامد یا با درهم شکستن تصورات قالبی و انگ ها و انگاره های تکراری به خلق تصویری نو از زنی قدرتمند دست یازد که به تغییر واقعیت های اجتماع یاری می رساند. حتی گاه این انتظار از زنان کارگردان وجود دارد که آنها بتوانند، در نظام مردسالار سینما، تصویری متفاوت از زنان ارائه دهند. اما آیا به راستی چنین چیزی شدنی است و این انتظار از زنان کارگردان ...
تی تی روایتی دلنشین از یک قصه زنانه/ بازی های درخشانی که دیده نشد
پناهنده در تی تی پیشرفت چشمگیری داشته و بعد از این فیلم، حتماً جدی تر از گذشته به آثار او نگاه خواهد شد. جهان زنانه تی تی در مقایسه با جهان زنانه ای که کارگردانان زن نسل قبل، از جمله تهمینه میلانی می ساختند، جهان باورپذیرتری است. در تی تی هم مثل تعداد قابل توجهی از فیلم های کارگردانان زن، این مردان هستند که محکوم می شوند. اما این محکومیت، در دل یک فرم خوب و یک داستان پرکشش، برای مخاطب پذیرفتنی است ...
کلاغ ها می میرند روی صحنه می رود
ناهنجاری اجتماعی و تعرض به حقوق انسان هاست که این مساله در مورد حقوق زنان بیش تر دیده می شود. همچنین احمد چراغی فرد نیز در این باره عنوان کرد: نقض حقوق انسان ها تنها شامل تعرض و تجاوز نیست. از آغاز خلقت، انسان وارد خانواده به عنوان مهم ترین رکن جامعه می شود و حقوقی برای او شکل می گیرد. در این نمایش می بینیم وقتی مادر ستاره می میرد و پدرش او را رها می کند، دیگر نمی تواند فرزندش را به ...
رونمایی از تیزر جدید فیلم تی تی با بازی النازشاکردوست وهوتن شکیبا (ویدئو)
روستایی با آن همه مشکلات دانست؟ داستان یک فیلم در تعریف کلی بر دو پایه جذابیت و باور پذیری استوار می شود که فیلم جدید آیدا پناهنده فاقد هر دو فاکتور ذکر شده است. باورپذیری براساس مستندپذیر بودن قصه ضعیف است و عامل جذاب بودن داستان فیلم از منظر کنش های قدرتمند و درگیر کننده کم توان و خالی از انرژی لازم است. تلاش های مضاعف فرشاد محمدی فیلمبردار و امیر اثباتی طراح صحنه و لباس نیز راه به جایی ...
انتخاب محال بهترین فیلم در فجر 39
جشنواره فجر، سیمرغ بخش نگاه ملی را دریافت کرد. در سویی دیگر ابلق با 9 رشته پس از یدو و بی همه چیز قرار دارد. کارگردان ابلق نرگس آبیار است که این اثر را با موضوع تجاوز جنسی و سکوت زنان از ترس که بیشتر مسئله و دغدغه این سال های زنان غربی است و در جامعه ایران مسئله ای جدی نیست، ساخته است. از سویی دیگر فیلم بی همه چیز که برخی از آن به عنوان توهینی آشکار به مردم یاد می کنند در 13 رشته نامزد سیمرغ است ...
گیتی معینی: نامزد شدن برایم شگفت آور است
رابطه تاکید کرد: امروز احساس خوبی از خودم دارم، من سالها بازی کرده ام و تجربه های متفاوتی دارم، اما از همان ابتدای راه ابلق برایم تجربه ای دیگر بود، وقتی وارد پروژه شدم و برخورد بازیگران و کارگردان را دیدم هر روز پروژه برایم تبدیل به یک خاطره شیرین و دوست داشتنی شد. وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: امیدوارم سینمای کارگردانان زن همیشه به همین منوال موفق پیش برود، خوشحالم که در کار کارگردانی بازی کردم که می تواند به غیر از حرفه خود و کارگردانی اثر به انسانیت هم بها دهد، من روزهای سختی را در ابلق گذارنم، از حادثه گرفته تا گریم چند ساعته اما امروز خستگی هیچکدام در ذهن و جانم باقی نمانده است. ...
شانس های صید سیمرغ؛ از غایبان سرشناس تا فهرست چندنامزدی ها
قرار دارد که در 10 رشته نامزد شده؛ البته ارسلان امیری کارگردان فیلم، در دو رشته بهترین کارگردانی و بهترین کارگردانی اول، نامزد سیمرغ است. ابلق اثر نرگس آبیار در رتبه بعدی است. با حضور گیتی معینی و گلاره عباسی در فهرست نامزد های بهترین بازیگر نقش مکمل زن، تعداد نامزدی های این فیلم، می شود 9 نامزدی در 8 رشته. شبی که ماه کامل شد فیلم قبلی آبیار نیز دو نامزد در فهرست نامزد های بهترین بازیگر نقش مکمل زن ...
این سه زن
یک ویژگی مردانه تلقی می شود و از فیلم قبلی آبیار در کارنامه او پیدا شده، اما جان مایه فیلمش یک مشکل دیرین و مهیب زنانه است که در دوران ما هرچند تشدید شده اما جسارت ابرازش توسط خود زنان هم پیدا شده است. فیلم آیدا پناهنده گرچه داستانش بر بستر یک جامعه بسته سنتی می گذرد اما به زحمت می توان آن را فیلمی اجتماعی توصیف کرد. تی تی بیشتر یک فیلم شاعرانه درباره دختری ساده دل است با رؤیاهای عاشقانه اش که ...
بانوی سالخورده، اشک ها و سکوت ها، جای خالی علی و چند داستان دیگر
صدف فاطمی- خبرنگار خبر رسید سر تراشیده لیلا حاتمی از حد متعارف خارج بود ؛ این توضیحی بود که معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره مشکل فیلم قاتل و وحشی راهی رسانه ها کرد. این توضیح اما نه تنها کافی نبود که یک بار دیگر بحث گوش و سانسور و سینما و زن را روی میز گذاشت؛ اینکه هنوز زنان سینمای ایران راه درازی دارند برای شکوفایی؛ اینکه این سینما انگار قرار نیست پیش برود و هنوز درگیر تعابیر پیش پاافتاده ای است و به قول پانته آ بهرام، زن بودن و بودن در این سینما آسان نیست. ...
جای خالی نگاه روانشناسانه/ نگاهی به فیلم ابلق
. زن برای دفاع از خود تصمیم به خودزنی می گیرد. شوهر زن مقروض به متعرض است. در همان صحنه ورود علی، زن در ابتدا انگار می خواهد مسئله تعرض را پنهان کند. یعنی برای حل مشکلات شوهرش ماجرای نیت بیمار جلال را پنهان کند. بستر اولین پایان شکل می گیرد. اما فیلم ادامه پیدا می کند. در ادامه جریان دفاع از حقوق زنان به خود می گیرد. اما زن های فیلم بر علیه زن و شوهر معترض سنگر می گیرند و از او می خواهند که واقعیت ...
ابلق؛ زنان خاموش
انتظارات آبیار در ابلق ترک عادت نکرده و با نگاه زنانه خود سراغ بیان یکی دیگر از مشکلات زنان در جامعه یعنی اذیت و آزار جنسی رفته است. آبیار به خوبی سوژه را دریافته، اما شاید عمده ترین ضعف اثر در پرداخت فیلمنامه باشد. ابلق داستان دارد، اما این خط داستانی قدرت کشش لازم را ایجاد نمی کند. به نظر می رسد طرح داستان بسیار تازه و پرظرفیت است، اما شایسته بود که نگاه عمیق تری به فیلمنامه بشود. ...
دوگانه غیرت و مصلحت در ابلق
داده ادامه می دهد: این یک امتیاز هم به خاطر بازی خوب هوتن شکیبا بود. محمد بزرگ دیگر منتقدی است که درباره تصویربرداری و بازی شخصیت های ابلق می گوید: فیلم در کارگردانی تمرکز بر دوربین روی دست معلق دارد که به موقع در خدمت فیلم نیست. حادثه محرک فیلم بسیار دیر شروع می شود و زمان فیلم در طول داستان صرف مسائل بیهوده می شود. شخصیت پردازی بازیگران به خصوص کارکتر بهرام رادان برای باور پذیری می ...
حقیقت یا مصلحت؟ مسأله این است!
می کند. اما این اتفاق در رابطه با جلال رخ نداده و وجوه خاکستری مورد نظر آبیار به تن آن ننشسته است. استفاده فراوان فیلمساز از نماهای بسته به خصوص در سکانس تعقیب و گریز علی و چند جوان دیگر روی پشت بام های محله ای شلوغ و درهم برهم، چشم تماشاگر را آزار داده و تمرکزش را سلب می کند. همینطور اشاره بیش از اندازه آبیار به چرخ و فلک های شهربازی نزدیک محله و نور و جیغ های شادمانه مردم که در تضاد کامل ...
نگاهی به فیلم بی همه چیز محسن قرایی | بی حرف اضافی
مخاطب دارد نیز بی شک، بخت و اقبال خوبی برای دریافت سیمرغ دارد. هرچند در نقد داستان دست و پایمان برای لو نرفتن بسته است، اما کمی بیشتر درباره فیلم نامه که نقطه قوت اصلی بی همه چیز است حرف بزنیم. فیلم درباره تبدیل شدن قهرمان یک روستا به یک قربانی به دست اهالی همان روستاست. اهالی که برای قربانی کردن قهرمانشان دست به یکی می کنند و پای برگه ای را انگشت می زنند. انگشت های جوهری یکی از همان ...
بهترین و غافلگیر کننده ترین فیلم های جشنواره فجر
نصف جهان: تا اینجای جشنواره فجر، 5 فیلم دیده ام. بهترین شان ابلق است و تنها اثر غافلگیرکننده مصلحت . یک: ابلق: برگردان درجه یک جنبش می تو در فرهنگ ایرانی. اجزای فیلمنامه دقیق و کامل است و کارگردانی بی نقص. نقش آفرینی های همه بازیگران خوب است و زوج الناز شاکردوست و هوتن شکیبا چشمگیر از آب درآمده است. دو: مصلحت: سیاسی ترین فیلم جشنواره، با یک داستان خیالی در بستر وقایع ابتدای ...
سینمای زنانه ایران در دام اندیشه های فمنیستی گرفتار است/ عاقبت دوقطبی کردن جامعه زنان نامتعارف هستند
خودم و دغدغه هایی که داشتم کامل کردم. نگاه من به زنان و آسیب های اجتماعی که به آن دچار می شوند را همواره در آثارم در قالب داستان های مختلف در معرض دید مخاطب قرار گرفته است. در این طرح هم این نگاه را سعی کردم در بستر داستان گسترش بدهم. چون در دوران کرونا بودیم فرصت این را داشتم که فیلمنامه را چندین بار بازنویسی کنم و خیلی عجله ای وارد تولید نشویم. ایده خط فرضی درباره زنی است که سعی می کند در جامعه ...
فمینیسم؛ عامل فروپاشی خانواده (هالیوود زیر ذره بین)
جاناتان و ظلم او در حق گریس روبه رو می شویم، خانواده فریزر در اوایل سریال خانواده ای ثروتمند و خوشحال بدون هیچ مشکلی به نظر می رسد که مشکلات یکی یکی سر راه این خانواده و گریس می رسد و او باید در برابر سختی ها مقاومت کند و از فرزند خود محافظت کند. در سریال درماندگی با خیانت ها و دروغ های مردان داستان روبه رو هستیم و جامعه ای خشن را ترسیم کرده که مردان در حال ظلم به زنان هستند. عادی سازی مردستیزی ...
خط فرضی؛ ناکام در رسالت داستان
شاید از مهمترین اهداف مدافعان حقوق زنان یا بهتر بگویم فمنیست ها یکپارچه سازی اجتماعی باشد. یعنی جامعه ای آرمانی که در آن حقوق زن و مرد در تمام دیدگاه های مورد بحث در جامعه شناسی برابر باشد. دغدغه ای که فرنوش صمدی تصمیم گرفته در خط فرضی آن را به نمایش بگذارد. فرنوش صمدی را به عنوان فیلمساز فیلم کوتاه می شناسیم. سکوت و نگاه از فیلم های کوتاه و برجسته ی این کارگردان است که باعث شد به ...
این خط به جایی نمی رسد
بین دو نگاه سرگردان می شود. جایی از فیلم دلش می خواهد قصه بگوید و جای دیگر می خواهد صرفا به سکوت و نگاه بگذرد. در محتوا هم مساله دروغ و پنهان کاری را که مساله مورد علاقه و محبوب اصغر فرهادی است دستمایه کار قرار داده و داستان حول این اتفاق می چرخد. خط فرضی می خواهد راوی داستان زنی باشد که به دلایل ظاهرا مهم و همچنین موانع و مشکلاتی که جامعه، قانون و مردها برایش درست کرده اند دروغ می گوید و حقایق ...
بزرگ مردان کوچک
نگاه متفاوت در حوزه دفاع مقدس دارد. ما از مقام خانواده به این موضوع نگاه کردیم و به نظر می رسد فیلم احساسی است. فیلم های دفاع مقدس تعاریف و چارچوب های مشخصی دارند و این فیلم از منظری متفاوت و نگاهی که کمتر به آن توجه شده است، به مقوله جنگ می پردازد. به نظر می رسد که شاید در این مسیر موفق بوده ایم و این اثر ارتباط حسی و عاطفی با مخاطب برقرار می کند. باز هم همان حرفی را که در میانه متن اشاره کردم ...