سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به فیلم روزی روزگاری آبادان / سایه صحنه تئاتر بر پرده سینما
جغرافیایی آبادان، چیدمان بسیار جزئی ابزار در صحنه که نشان از شناخت ژنتیک کارگردان داشت و بازی های بسیار قابل باور بخصوص بازی خود آذرنگ و بویژه آن صحنه که پس از خوردن تریاک از پشت بام پایین می آید، .همه و همه چنان تماشاگر را مسحور جادوی ِاین اثر کرده بود که پس از حدود 18 سال هنوز از شنیدن نام نمایش صحنه هایش مثل قند در دهانم آب می شود. اما آن طور که حسینی می گوید همه رؤیایش برای دیدن ...
(17) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 39؛ تی تی
قصه ای ساده که به دور از پیچیدگی روایت می شود، مخاطب را با فیلم همراه سازد. زوج هوتن شکیبا و الناز شاکردوست این بار در کنار پارسا پیروز فر توانمند، به خوبی ایفای نقش می کنند. پیروزفر به نقش نزدیک شده و بازی روان در کنار چهره پردازی مناسب، شخصیتی باورپذیر خلق می کند. تصاویر چشم نواز که علاوه بر طبیعت شمالی، بازتاب نگاه درست کارگردان و تصویربردار می باشد درفیلم خودنمایی می کند. پناهنده لیسانس ...
مامان ؛ تصویری متفاوت از مادری درهم شکسته/ فیلمی که مدیون درخشش رویا افشار است
ایستگاه اتمسفر بازی هایی قابل توجه از خود به نمایش گذاشت. افشار در دو فیلم سرکوب رضا گوران و دشمنان علی درخشنده نقش مادر را با ویژگی هایی متفاوت از مادران سینمای ایران ایفا کرده بود. روندی که در فیلم مامان به اوج رسید. افشار برای ارائه خصلت های شخصیتی نسرین یا همان نانسی انرژی فراوانی گذاشته و با توانایی خود مخاطب را با این مادر حساس، محافظه کار، زودرنج و دمدمی مزاج و در عین حال دلسوز و ...
نقد فیلم مامان / رؤیا افشار از مادری که خلق کرد، چه گفت؟
؛ بازیگر کم نیست اما وقتی به قصه نگاه می کنید بهترین انتخاب باید برای بازیگری اتفاق بیفتد. بازی درخشان شما خیلی من و مخاطب را با خود همراه می کند. خیلی از کارگردانان و حتی خود من، دنبال این هستیم برای مقام والای مادر بتوانیم کاری جدی بسازیم؛ مامان قصه شماست و این مادر یک تفاوت اساسی با بقیه کارهای دیگر دارد و کاراکترهای مادر در فیلم ها اعم از مادر علی حاتمی تا م مثل مادر رسول ملاقلی پور به یک شکل ...
دارابی: پایان مصلحت را عامدانه انتخاب کردیم/ روایت عدالت خواهی در دل درامی جذاب
گذرد اما دغدغه به روزی دارد و ما سعی کردیم حرف های امروز جامعه را که جامعه امروز هم مبتلا به آن است در قصه آن روزگاران بگنجانیم. طرح و ایده اولیه مربوط به یکی از دوستانم بود که با همکاری فیلمنامه نویسان آقایان احمد حیدریان، احسان ثقفی و خودم به مرحله ساخت رساندیم و گروهی تمام کارها مربوط به فیلمنامه انجام دادیم. تلاش کردم فیلم مخاطب پسند باشد و از ریتم نیفتد وی در پاسخ به این ...
خانواده شهید ستاری هنوز منصور را ندیده اند
.... محسن قصابیان بازیگر نقش شهید ستاری درباره نزدیک شدن به این نقش بیان کرد: وقتی در قالب یک قهرمان فیلم می سازید، بازی در آن هم پیچیدگی خود را دارد. چون قهرمانان معاصر به گونه ای هستند که با مخاطب نزدیکی دارند. وی افزود: در ابتدا حس کردم کار سختی است در نود درصد سکانس ها آقای ستاری حضور داشت و کار را سخت می کرد. من رفتم و منزل پدری شهید ستاری را دیدم و فضا برایم ملموس تر ...
نوستالژی بازی؛ قلقلی، مجید، مرادبیگ و حکایتی
می میرد، جذابیت داستان برای مخاطبان چندین برابر می شود. خسرو شکیبایی در نقش مراد بیگ یکی از متفاوت ترین و درخشان ترین کاراکتر های تلویزیون را خلق کرد. آقای حکایتی زیر گنبد کبود که با عنوان آقای حکایتی نیز شناخته می شد یکی از محبوب ترین مجموعه های تلویزیونی بود که ویژۀ کودکان و نوجوانان دهۀ شصت ساخته شد. داستان های مجموعه تلویزیونی زیر گنبد کبود توسط ایرج طهماسب و ...
ماجرای نیمروز: رد شیشلیک/ خشم و هیاهوی مهدویان و ژوله در جلسه شیشلیک خوران
مارکس قابل تبیین و تفسیر است. صحنه ای دیگر نیز در این فیلم وجود دارد که دانش آموزان و کارگران یک دست، یک بیان و یک بینش را بیان می کنند و باتوجه نقش اشتراکی که مدیر کارخانه مشخص کرده همه در خدمت نیل به انتفاع عمومی و اجتماعی هستند و خروج از سبک زندگی تعریف شده را معادل نابودی خود می دانند. از حفره های قابل اشاره در فیلمنامه و دکوپاژ کردن، ابهامات ناشی از جهان داستانی است که خلق ...
روایت انقلاب و لزوم امیدآفرینی
بودن شخصیت می تواند تاثیرگذاری را هم به دنبال داشته باشد. نوجوانی مرز خیال و واقعیت، مرز قصه و داستان است. با رعایت طبیعی و ملموس بودن وقایع و شخصیت ها، باید به دور از ابهام، قصه ای باورپذیر در چیستی و چرایی انقلاب تحویل او دهیم. در تمامی موارد گفته شده، باید نگاه زیبایی شناسانه را هم در اثر لحاظ کنیم. محتوا و مضمون خوب وقتی خود را نشان می دهد که روایت و فرم کار هم مد نظرمان باشد. ...
بی احترامی به مردم و پروتکل ها
شما محترم هستیم باید هوای مان را داشته باشید. اینکه تمام صندلی های یک پرواز پر می شود، یعنی جان مردم برای آن شرکت هواپیمایی هیچ ارزشی ندارد.وقتی در یک اداره دولتی برای انجام کار چند روز معطل می شوی، یعنی هیچ ارزشی برای شان نداری. اینکه شما دعوت به استفاده از سایت های اینترنتی می کنند اما همیشه با این جمله که کاربر محترم امکان ارائه خدمات وجود ندارد، یعنی وقت ما هیچ ارزشی برای طرف مقابل ندارد. ...
تی دست درد نوکونه *
یکی از شاخص ترین نمونه ها در این زمینه، فیلم سرخ پوست است که نیما جاویدی، نویسنده و کارگردان اثر، جهان سینمایی خود را می سازد و مخاطب را تا پایان با خود همراه می کند. باوجود این که مخاطب فضای زندانی و زندانبان و فرار محکوم را در فیلم های زیادی دیده و قصه هم به یک روایت شلوغ و طبیعی و بارها مطرح شده راه می دهد، اما جاویدی به مسیر غریب تر و مرموزتری می رود و جلوه دیگری به یک فضای تکراری می بخشد. فیلم تی تی به نویسندگی آیدا پناهنده و ارسلان امیری و کارگردانی آیدا پناهنده هم از جمله آثار متاخر سینمای ایران است که جهان منحصر به فرد خود را خلق می کند. پناهنده باوجود روایت قصه در شمال کشور و طبیعت و اقلیم و کاراکترهایی که همچون بسیاری از فیلم ها و سریال ها، مستعد روایت رئالیستی یا سانتی ما ...
شبی در آبادان!
خود سابقه درخشانی به عنوان بازیگر دارد، در انتخاب بازیگرهای خود خوب عمل کرده و آن را به یکی از نقاط قوت فیلم خود تبدیل کرده است. به ویژه محسن تنابنده در که در نقش مصیب ریزه کاری های بسیار به خرج داده و مرد میانسال آبادانی ای را که از نداری و بی پولی رنج می برد را به بهترین شکل خلق کرده است. همچنین لهجه آبادانی تنابنده نیز یکی از نمونه های درخشان در زمینه خلق لهجه در بازیگری محسوب می شود. در ...
کودکانی که در قاب فجر می درخشند
کاندیدا در فهرست نهایی داوران برای سیمرغ بازیگری حضور داشته باشند. بی همه چیز هرچند در حال حاضر هم رکورددار نامزدی در بخش های مختلف جشنواره است اما نادیده گرفتن چند بازی مهم در آن از سوی هیأت داوران دور از انتظار بود. هدیه تهرانی پس از سال ها حضوری درخشان در نقش اصلی این فیلم داشت اما حتی به عنوان نامزد هم در فهرست داوران جایی ندارد! باران کوثری دیگر بازیگر مستعد نامزدی در بخش ...
نباید همه چیز را حاضر و آماده در اختیار مخاطب گذاشت
. -چه کتاب هایی تا به حال منتشر کردید؟ در حوزه ادبیات کودک و نوجوان خنده های تربچه ای، یک،دو، سه چیلیک، لولو البالو، صورتی مثل ابر، سنجاب کجا رفته بود و مجموعه پنج جلدی خونه ات کجاست تو باغچه - در آثار شما سفید خوانی زیاد دیده می شود که برای مخاطب کودک طرح سوال می کند و به فکر وا می دارد این نگاه مدرن به کودک چقدر در داستان کودک امروز توانسته جایگاه خودش را پیدا کند ...
رفراندوم مرگ
سینما می گوید ما در نگاه اول با یک فیلم کلاسیک مواجه هستیم. سعی فیلمساز بر این بوده با بومی سازی داستان و به کار گیری عناصر و تمهیدات سینمایی، قصه ای را بدون پیچیدگی خاص در اختیار مخاطب قرار دهد . به گفته این مدرس سینما، هر قدر از زمان فیلم می گذرد متوجه می شویم که فیلم از حیث پردازش شخصیت ها و نقش های مثبت و منفی با معیارهای سینمای کلاسیک (به معنای خاص آن) متفاوت است. شخصیت های فیلم به ...
گیج گاه ، فیلم فارسی معمولی
کوثری در بی همه چیز به چشم نمی آید. شاید تنها عرصه برای رقابت گیج گاه با سایر آثار، طراحی صحنه باشد که در بازسازی فضای دهه هفتاد، خوب عمل کرده و توانسته تصویری باورپذیر از آن دهه پیش چشم مخاطب بنشاند. بقیه جنبه های فیلم، معمولی تر از آنندد که بشود درباره شان حرفی زد. گیج گاه می خواهد فیلم گیشه باشد، اما نمی تواند. طنز نه چندان قدرتمند فیلم، جز در لحظاتی معدود نمی تواند مخاطب را بخنداند ...
تی تی روایتی دلنشین از یک قصه زنانه/ بازی های درخشانی که دیده نشد
عجیب با یک شخصیت چندوجهی را هنرمندانه به تصویر می کشد. مهارت بالای او در اجرای لهجه گیلکی، در کنار استفاده هوشمندانه اش از میمیک های مختلف و متنوع، حالات متنوع و متغیر شخصیت تی تی را پیش چشم مخاطب می آورد. شاکردوست، درخشان ترین بازیگر تی تی است اما نباید از نقش آفرینی خوب پارسا پیروزفر هم ساده عبور کرد. بازیگر گزیده کار سینمای ایران، در تی تی به خوبی از پس نقشش برآمده و کنار شاکردوست ...
یدو فیلمی جهان دار و جان دار همراه با درخشش نوجوانانه
می کند و از بافت قصه بیرون نمی زند. یک فیلمبرداری چیره دستانه در کنار قاب بندی های فکرشده، یدو را به یک فیلم همراه کننده تبدیل کرده است. فیلمی که دست مخاطب را می گیرد و او را به دل آبادان جنگ زده می برد. نوجوانان درخشان مهدی جعفری در 23 نفر نشان داده بود که کار کردن با بازیگران نوجوان را خوب بلد است. این نقطه قوت، در یدو هم به کار جعفری آمده است. بازیگردانی خوب و موثر ...
جشنواره سی و نهم ضعیف ترین دوره سال های اخیر / روایتی از آنچه در جشنواره فیلم فجر گذشت
هم باز می ماند. پژمان جمشیدی و ژاله صامتی هم توانستند با تکرار همان شخصیتی که در سریال زیرخاکی داشتند شیشلیک را در روند دست و پا زدن برای خنده گرفتن از مخاطب کمک کنند. شاید بتوان پژمان جمشیدی را بازیگری نسبتا توانا در ایفای نقش های کمدی پذیرفت، اما بازی یک نواخت او در خط فرضی را می توان یکی از ضعیف ترین بازی های او دانست که نتوانسته است از پس ایفای نقشی متفاوت و جدی خوب بربیاید. ضعف در ...
حقیقت یا مصلحت؟ مسأله این است!
حال در یک چنین فضایی با فیلم ابلق ساخته نرگس آبیار مواجه می شویم که با وجود اشکالاتی که در فیلمنامه اش به چشم می خورد اما تعلق به سینمای قصه گو دارد. قصه آدم هایی که در محله ای زورآبادی در خانه هایی که بدون توجه به اصول ساختمان سازی، برپا شده و جمع زیادی از مردم طبقه فرودست را در خود جای داده است. آبیار در فصل نخست فیلم، به خوبی این فضا را خلق کرده و جغرافیای آن را تا حدودی به تماشاگران خود ...
ابلق؛ زنان خاموش
.... لوکیشن های ابلق مجذوب کننده است. شهربازی و آن چرخ و فلک غول آسا و برج های شهر که در برخی شات ها به چشم می خورد، مخاطب را مجذوب و میخکوب می کند. آبیار همان فرم بلوغ یافته ساخته قبلی خود را در ابلق به کار گرفته و سعی دارد با المان ها روایت ها به بهترین شکل ممکن پیش ببرد و در این کار موفق است. بازی های درخشان نرگس آبیار استاد بازی گرفتن است، او این قابلیت خود را در آثار قبلی ...
نگاهی به فیلم یدو مهدی جعفری | همکاری سیمرغ باز ها
که شیوه انتخابی جعفری برای فیلم برداری اثر تازه اش، با مدیریت مرتضی نجفی که سال گذشته برای تومان سیمرغ گرفته بود، چقدر به فرم قصه می آید، لازم است بیشتر تأمل کنیم؛ اما تا همین جا هم مطمئن باشید که جسارت جعفری برای امتحان کردن یک شیوه فیلم برداری تازه تحسین برانگیز است. جبران افت ریتم با موسیقی متن یدو اما، با وجود همه ظرافت هایش در پرداخت شخصیت ها و صیقل زدن موقعیت های نابی مثل ...
قصه شهر/ شمایل متفاوت یک شهر
با نخ هایی از رنگ هایی بی نظیر و درخشان که می توانی تارهایشان را در امتداد پود قالی دنبال کنی. اما اگر بایستی و به دقت در آن بنگری، مجاب می شوی که هر نقطه قالی نشانی از مکانی در شهر دارد و تمام آنچه در شهر هست، در طرح قالی هم هست و همه چیز براساس روابطی واقعی در آن قرار گرفته است؛ روابطی که از چشم تو که محو آمدوشد آدم هایی هستی که در هم می لولند و به هم تنه می زنند، پنهان می ماند. ایتالو کالوینو ...
نگاهی به فیلم بی همه چیز محسن قرایی | بی حرف اضافی
نماد های مهم فیلم است که قرایی به خوبی در دل داستان جای داده است. درست مثل ماجرای حمله ملخ ها به روستا که به هیچ عنوان گل درشت نیست و توی ذوق مخاطب نمی زند. همین نمادگرایی را مقایسه کنید با فیلم ابلق نرگس آبیار که پیشتر نوشتیم به شدت گل درشت بود و خانم کارگردان تا سکانس آخر هم بی خیال نشان دادن موش های زیرزمینی نشد. بی همه چیز فیلم خوبی است با یک پایان بسیار جسورانه که یک حرکت روبه جلو در کارنامه قرایی به حساب می آید. ...
فیلمی که از عهده نامش برنیامد / وقتی منصور ستاری نمی شود!
جنگی و همه آن چه در طول فیلم با آن مواجهیم، در یک کلام آغاز تا پایان فیلم به دلیل وجود جنگ معنا می گیرد و اتفاق می افتد. جنگی که مخاطب در طول هیچ حس و درکی از آن ندارد. خلائی که اساسا داستان را و بعد از آن، فیلم را از اعتبار ساقط می کند. همه این ها ریتم فیلم را هم دچار مشکل کرده. روایت بی فراز و فرود فیلم گیرایی را از آن گرفته و در جا هایی کسل کننده می شود. با این وجود، اما نمی توان بازی خوب محسن قصابیان در نقش شهید ستاری را نادیده گرفت. بازی خوبی که گرچه فیلم را جلو می برد، اما می شد درخشان جلوه کند اگر منصور فیلم بهتری بود. ...
محصور در دایره تلخ تکرار
محبوب این سال های سینمای ایران همچون: دروغ و پنهانکاری بهره گرفته و قصه خود را پیش می برد غافل از اینکه تماشاگر به مرور از آن فاصله گرفته و تنها نظاره گر خاموش ادامه قصه است. شخصیت مریم به عنوان شخصیت مرکزی، در نیمه میانی با افت شدیدی مواجه شده و به بدترین شکل ممکن تماشاگر را از خود دور ساخته و به سمت حامد سوق می دهد!. حامدی که در پرده نخست فیلم شمایل یک ضدقهرمان نصفه و نیمه را داشته است. صمدی ...
چالشی برای یافتن حقیقت درمیان هزاران شایعه با راشومون
...، چهار زن بودند که دو نفر از آنها نقش مرد را ایفا می کردند. نمایش روایی بود؛ آنان روایتگر وقوع یک جنایت بودند، جنایت زنی که مورد تجاوز قرار گرفته بود؛ به همسرش خیانت می کند و مجبور می شود که شوهرش را به قتل برساند و با شخصی که به او تجاوز کرده ازدواج کند. داستان از این قرار است که نمایش راشومون ، ماجرای حمله راهزنی به یک تاجر و همسرش را از زاویه دید چهار نفر بیان می کند. روایت هایی ضد و نقیض که ...
تهیه کننده یدو : بازگشت سرمایه همیشه اولویت نیست/مظلوم واقع شدیم
را خواندم عاشقش شدم، چون فیلمنامه ای ظریف و انسانی بود. نقشی که به من پیشنهاد شده بود ده، دوازده سال از من بزرگ تر است و این کار کمی ریسکی بود. جلساتی داشتیم تا این نقش قابل باور باشد. جعفری هم درباره انتخاب ستاره پسیانی برای نقش اصلی توضیح داد: من این نقش را با سه چهار بازیگر مطرح کردم. در قصه اصلی سن مادر کمی بالاتر بود اما با جهانی که در فیلمنامه خلق کردیم، سن مادر را کمی پایین آوردیم ...