مرز باریک استیصال تا طغیان/ نقطه ای روشن در کارنامه رضا عطاران
سایر منابع:
سایر خبرها
روشن نقطه های تاریک زندگی را عریان می کند
روشن قصه ای نا آشنا در جامعه نیست، حرفش هم حرف تازه ای نیست اما جسارت حجازی در پرداخت بی واهمه موضوع است که مخاطب خود را مغموم می کند. کاراکتر روشن با بازی رضا عطاران از آن دست کاراکترهایی است که باید به لایه های دورنی آن نزدیک شد، اهل فریاد و هیاهو نیست، زندگی برایش نواری از یک فیلم در حال ضبط است، مبارزه نمی شناسد، شهامت تمام کردن را هم ندارد اما انسان است و اتفاقا این خصایل انسانی اوست که ...
روشن؛ این بود زندگی؟
نهمین جشنواره فیلم فجر از جمله شاخه بهترین کارگردانی است. بازی های درخشان رضا عطاران اگرچه به عنوان یک بازیگر تمام عیار کمدی در ذهن مخاطبان جای گرفته، اما بارها و بارها نشان داده علاقه به ایفا نقش های جدی هم دارد. او تاکنون چندین و چند بار در نقش های جدی درخشیده که از جمله آن ها می توان به دهلیز اشاره کرد. اما شاید آن چهره دیده نشده رضا عطاران را در روشن بتوان دید، عطاران در ...
تاریک خانه حجازی / اروپا در خیابان های تهران
گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو_سیدمجتبی هاشمی ؛ سوژه در روشن، آخرین ساخته روح الله حجازی، تکراری است و باید پیرنگ را ذیل سینمای خیانت و خودباختگی تفسیرکرد. او در این فیلم به سراغ یک مرد میان سال علاقه مند به سینما و مال باخته می رود و زندگی او را ترسیم می کند. این فیلم گیرایی در توصیف و پرداخت به شخصیت های محوری نداشته و از ابتدا تا انتهای قصه، صرفا این کشمکش هاست که مطرح و تعریف می شود. شخصیت اول ...
سکانسی از فیلم روشن
فیلم نیوز: روشن تازه ترین ساخته روح الله حجازی است که این روزها در جشنواره فیلم فجر با واکنش های مثبت منتقدان سینمایی رو به رو شده است.بازی بسیار متفاوت رضا عطاران یکی از نقاط قوت روشن است که تحسین بسیاری را در پی داشته است.
روشن اثری متفاوت از حجازی/ روزی روزگاری آبادان فیلمی نزدیک به تئاتر
معین احمدیان (کارشناس سینما) در برنامه سودای سیمرغ رادیو گفت وگو درباره فیلم روشن روح الله حجازی گفت: روشن در ادامه دغدغه های اجتماعی حجازی روایت شده و بازیگران فیلم، با نگاهی به فضای کمیک، در نقش هایی اجتماعی محک زده شده اند و یکی ازکارهایی که از قبل از جشنواره کنجکاو برانگیز بوده است کار اقای حجازی است هرچند کار متفاوتی نسبت به کارهای قبلی اش است و جزوآ ن دست اثاری است که تلاش دارد به حیطه ...
روشن اثری اجتماعی بدون مظلوم نمایی و طبقه بازی
قصه زمانی آغاز می شود که دخترش می گوید مادرش شب ها عطر می زند می رود بیرون تا به سگ ها غذا دهد، فیلم حجازی با قاب های بدیع و استفاده از ترکیب های رنگی سرخ و زرد فضایی سنگین می سازد.نورها مدام می آیند و می روند.در یک اضطرار همیشه گی اند. مثل کشیدن سیگار که چون کام می گیری سرخ پرنور می شود و بعد سرخی رام. این منطق اصلی فیلم است.عطاران مانند سیگار مصرف می شود.دود می شود و دائم در حال تلاش است تا بتواند به اخته گی همه جانبه خود پایان دهد. مخصوصا در سکانس ...
اکران فیلم های سید روح اله حجازی و حمیدرضا آذرنگ در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر, عنوان کرد: در هفتمین جشنواره فیلم فجر خراسان جنوبی، شنبه 18 بهمن ماه، "روشن" به کارگردانی سید روح اله حجازی و "روزی روزگاری در آبادان" به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ به نمایش درخواهند آمد. به گفته وی در سینما فردوسی بیرجند "روشن" ساعت 15 و "روزی روزگاری در آبادان" ساعت 18 و در سینما پارک قاین ...
روشن ؛ نقطه ای روشن در کارنامه رضا عطاران
تنگ تر می شود. در این میان نقش فیلمنامه نویس و کارگردان برای رسیدن به نتیجه فعلی از یکسو و مهمتر از آن تن دادن عطاران برای حضور در نقشی اینچنین درونی،کم دیالوگ و به دور اکت های شدید بیرونی، بسیار تعیین کننده بوده است.انتخابی که چالشی پرخطر بوده و عطاران به خوبی موفق شده با تکیه بر توان ذهنی،بهره گیری از قابلیت بازی با چشم و عضلات صورت و حتی شیوه قدم برداشتن و حرکت بدن، جنسی از انسانیت و فعال بودن درونی را در پوسته انفعال و بی خاصیتی به تصویر بکشد و برگی جدید از توانایی هایش را نمایش دهد. روشن بازگشتی است برای حجازی و عطاران به روزهای خوبشان و نقطه مهمی در کارنامه هردوی آنها است. ...
سارا بهرامی، فاطمه معتمدآریا و عطاران در جشنواره فجر + تصاویر
در روشن را علاقه به فیلمنامه، اشتیاق به همکاری با روح الله حجازی و همبازی شدن با رضا عطاران دانست. رضا عطاران هم دلیل ایفای نقش در این اثر سینمایی را متفاوت بودن شخصیت روشن دانست؛ شخصیتی که انفعال عجیب و غریبی دارد و دست به انجام برخی کارها نمی زند. سارا بهرامی در نشست خبری جشنواره فجر عطاران همچنین با زنده کردن خاطره علی انصاریان، یادآور شد که این فوتبالیست، برای نخستین بار ...
نشست خبری فیلم روشن | کارگردان: چرا می گویید فیلمِ من سیاه است؟/ من برای این دولت و آن دولت فیلم نمی سازم
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، رسانه ها در نوبت اول در برج میلاد به تماشای فیلم جدید روح الله حجازی به نام "روشن" نشستند. داستان روشن، مرد میانسال عشق بازیگری است که نمی تواند خانه ثبت نامی اش را بگیرد و در آستانه فروپاشی همه چیز، تصمیم می گیرد نقشش را بازی کند. رضا عطاران، سارا بهرامی و سیامک انصاری سه نقش اصلی این فیلم سینمایی اند. سیامک ...
نقد فیلم روشن – نقطه سیاه جدید سینمای ایران
یک فیلم سینمایی باشد، شبیه سریال های کوتاه درجه دوم شبکه نمایش خانگی است که داستان در آن ها به شدت کند و بی هدف پیش می رود. الهام بی جا و فیلم سرکاری روح الله حجازی کارگردان روشن برای آن که بخواهد بیشتر به عشق کاراکتر اصلی به سینما بپردازد. صحنه های خاصی را از فیلم های معروف دنیای سینما بازآفرینی می کند. برای مثال کاراکتر رضا عطاران در یک صحنه در حد دو ثانیه مانند رابرت دنیرو ...
عطاران جلوی دوربین روح الله حجازی رفت
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، روشن مانند فیلم قبلی حجازی اثری است که ترکیبی متفاوت از بازیگران سینما و تئاتر در آن به ایفای نقش می پردازند. رضا عطاران، سارا بهرامی، مسعود میرطاهری، مهدی حسینی نیا، محمد ولی زادگان، نازنین سهامی زاده، ابراهیم عزیزی، علی رحیمی، حمیدرضا حیدری، هدیه آذیدهاک، امیر کیوان معصومی با معرفی بازیگر خردسال سرگل لواسانی ترکیب ...
درباره فیلم روشن | جبر و اختیار یک مظلوم شیدای سینما
همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: ششمین فیلم روح الله حجازی به مانند آثار قبلی او به خانواده پرداخته است. با یک تفاوت ویژه که فیلمنامه را به طور خاص برای رضا عطاران نوشته و در خلق این کاراکتر، زمینه های بروز و ظهور کمدی و درام را در لایه های فیلم فراهم کرده است. کاری که در سینمای ما جرات می خواهد وحجازی حداقل این مهم را انجام داده است. و از این منظر فیلم روشن را اثری قابل احترام میدانم. ...
روح الله حجازی: سینما وظیفه دارد به نقاط کور بپردازد
بود که جای کار داشت و متفاوت از شخصیت هایی بود که تا حالا دیده بودم. کسی که این انفعال عجیب و غریب را دارد، فشار هایی که از اطراف به او وارد می شد باعث نمی شود او اتفاق بدی را رقم بزند، شخصیت عجیب و غریبی بود که دوستش داشتم. سارا بهرامی دیگر بازیگر این اثر بیان کرد: فیلمنامه روشن را خیلی دوست داشتم و علاقه مند بودم با آقای حجازی همکاری کنم، حضور رضا عطاران برایم تعیین کننده بود. همیشه ...
از “کاراکتر عجیب” رضا عطاران تا “مخالفت” معتمدآریا
.... کاراکتر “روشن” آن طور که خود رضا عطاران می گوید: کاراکتری جالب توجه بود که انفعال خاصی داشت. در واقع به این دلیل که شخصیت عجیب و غریبی بود، نظر من برای ایفای آن جلب شد. سارا بهرامی هم که در این فیلم نقش کوتاهی دارد، تاکید دارد که “حضور رضا عطاران در این فیلم برایم تعیین کننده بود. من به طول نقشم فکر نکردم و تنها دوست داشتم که در این فیلم حضور داشته باشم.” روح الله ...
روز پنجم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)
کننده بود. من به طول نقشم فکر نکردم و تنها دوست داشتم که در این فیلم حضور داشته باشم." روح الله حجازی کارگردان "روشن" هم می گوید که "من به رضا عطاران گفتم که اگر در این فیلم بازی کنی، من آن را می سازم، چراکه این نقش را برای شما نوشتم و فقط می خواهم شما در آن حضور داشته باشی." دومین فیلمی که روز گذشته در سینمای رسانه ها پخش شد، "روزی روزگاری آبادان" بود که اولین تجربه ...
گزارش دوربین تسنیم از پنجمین روز جشنواره فیلم فجر| رقابت تلخ تنابنده و عطاران/ آقای بازیگر در قامت ...
این فضا ممکن است، اتفاق بیفتد. معمولاً رگه هایی از روانکاوی و روانشناسی را هم مدنظر قرار می داد و در روشن هم همه این ویژگی ها وجود دارد. بازی متفاوت رضا عطاران وی افزود: نکته مهم فیلم "روشن" حضور متفاوت رضا عطاران به عنوان بازیگری که سال های سال با سبک و سیاق خودش سینمای کمدی را دنبال می کرد شاید معدود آثاری بود که در سینمای غیرکمدی ایفای نقش کرد. برجسته ترین اثر تا قبل از ...
رضا عطاران، غمگین و سردرگریبان در جشنواره فجر + تصاویر
چهره غمگین و اندوهبار عطاران در جشنواره فجر در پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر (پنجشنبه 16 بهمن) ، به دلیل درگذشت علی انصاریان ، فوتبالیست و بازیگر کشورمان، فضایی سرد و اندوه بار بر سینما رسانه ها (برج میلاد) حاکم بود؛ هیچ هنرمندی لبخند بر لب نیاورد و کسی، سخن یا کلامی به طنز نگفت. رضا عطاران هم که به دلیل نمایش فیلم روشن ساخته روح الله حجازی به برج میلاد آمده بود، برخلاف ...
درباره فیلم روشن روح الله حجازی
اتفاقات پیرامونش متحیر می کند شاید باید جای روشن بود تا تاریکی را حس کرد. ایلیا محمدی نیا: فیلم روشن به کارگردانی روح الله حجازی فیلمی اجتماعی با رگه هایی کم رنگ از کمدی است که حضور رضا عطاران و سیامک انصاری ناخواسته وجه پررنگ تری به آن داده است. با این همه روشن به شدت فیلمی تلخ و گزنده ای است که حجازی تلاش کرده با فرم و زبانی که انتخاب کرده بخشی از تلخی و گزندگی محتوای فیلم ...
جنجالی تازه از بهروز افخمی / آقای فیلمساز ماسک تان کو؟
جدی کارنامه اش یعنی دهلیز بود و اتفاقاً موردتحسین منتقدان و مخاطبان جشنواره هم قرار گرفت. روح الله حجازی در نشست خبری این فیلم تأکید کرد اگر رضا عطاران ایفای نقش اصلی این فیلم را نمی پذیرفت، احتمالاً روشن هرگز ساخته نمی شد و حالا که نسخه نهایی آن بر پرده نقره ای رونمایی شده می توان تیزهوشی و وسواس او در اصرار برای حضور عطاران در این نقش را تحسین کرد. فیلم روز؛ روزی روزگاری ...
روشن فیلم رضا عطاران است
هولناک می شود تا بامزه، چراکه حالا عواقب این عقب افتادن، این ناسازگاری با قوانین دنیای جدید احساس می شود. این بار روشن عطاران شمارا نمی خنداند، چون شما عاقلی نیستید که روبروی او ایستاده و چیزی می دانید که او نمی داند، اینجا شما هم مثل روشن هستید، شما هم نمی دانید که با این بن بست چه کنید. فیلم جدید روح الله حجازی به شدت تحت تأثیر آثار اسکورسیزی است. ارجاعات به راننده تاکسی، پادشاه کمدی و ...
همراه با فجر 39؛ نقدی بر فیلم روشن
خبرنگار خبرگزاری حوزه - تهران، روشن جدیدترین ساخته روح الله حجازی، درباره مردی به نام روشن با بازی رضا عطاران است که توانایی اداره زندگی اش را ندارد و هر چه تلاش می کند تا همه چیز را درست کند بیشتر ویران می شود و فیلم نمایشی از این ویرانی و سوختن است. اگر به خیال تماشای یک فیلم که قصه ای دارد و قرار است برای ما ماجرایی تعریف کند به سینما بروید سخت پشیمان می شوید، روشن روایتی از ملال و ...
شِبه جوکر
شخصیت پردازی بر روی کاغذ مهم است اما باور پذیری زمانی شکل می گیرد که بازیگر بتواند با تکیه بر خلاقیت فردی آن نقش را از آن خود کند. روشن تازه ترین فیلم روح الله حجازی، یک فیلم شخصیت محور است. او کاراکتری خلق کرده که به هیچ وجه اِلمان های قهرمان بودن ندارد و به شدت قرار است مُنفعل و بی خاصیت باشد. یک شخصیت عجیب و غریب که هیچ کاری نمی کند و در جهان ذهنی خود دست و پا می زند. رضا عطاران ...
روز پنجم جشنواره فجر39| از بازی متفاوت رضا عطاران در روشن تا معتمد آریا در روزی روزگاری آبادان
پنجمین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم های روشن ساخته سید روح الله حجازی و روزی روزگاری آبادان حمید رضا آذرنگ به پایان رسید.
جشنواره در نیمه راه
زالاوا نویسنده و کارگردان: ارسلان امیری تهیه کننده:سمیرا برادری بازیگران: نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام، باسط رضایی و فریدون حامدی خلاصه داستان: فیلم در روزگار پهلوی می گذرد و درباره مردم روستایی است که تصور می کنند جن به روستایشان زده است. استواری که روزهای پایانی خدمتش را در پادگان این روستا می گذراند، برای مقابله با تصوری که به نظرش خرافات است با مردم رودررو می شود و... ارسلان امیری-کارگردان: روزی پدرم برای من خاطره ای را تعریف می کرد از جدش که جنی را تسخیر کرده بود و آن را به خدمت گرفته بود. شیوه روایت پدرم برای من جذاب شد و تصمیم گرفتم فیلمی با این محتوا بسازم. من فیلمی درباره جن نساختم و هیچ گاه جرات نمی کنم وارد چنین موضوعاتی شوم. ما در این فیلم وارد مبحث درام شدیم و کاری به مباحث مذهبی این ماجرا نداریم. هدف ما نقد خرافه و به تصویر کشیدن سوءاستفاده از این قبیل مسائل است. اگر همه اقوام رسانه داشته باشند، شناخت از هر قومیت شکل می گیرد که نتیجه آن رسیدن به صلح و وحدت درونی است. من زبان کردی را دوست داشتم و می خواستم فیلمی به این زبان بسازم. اگر تعداد فیلم های بیشتری در اقصی نقاط ایران ساخته شود تکثر آثار اتفاق می افتد و می شود ویژگی ها و نشانه های مشترک را در سینمای اقوام پیدا کرد. نوید پورفرج-بازیگر: فیلم نامه بسیار خوب بود و بعد از خواندن آن تصمیم گرفتم که در آن باشم؛ ضمن اینکه نقش من در زالاوا با دیگر آثارم فرق داشت. سکانسی که عاشقانه شروع می شود تا پایان فیلم تداوم دارد و حفظ این رکورد کمی سخت بو ...
متن و حاشیه روز پنجم جشنواره فیلم فجر| پای خودسوزی به جشنواره باز شد/ موشکِ حمیدرضا آذرنگ به حرف درآمد
امید را به هر جهت رد می کرد و همواره اعلام می کرد "من فیلمساز سیاسی نیستم!" شاید در کنار همه تلخی ها و ضعف های روح الله حجازی در روایتِ "روشن"، استفاده از رضا عطاران به عنوان بازیگر نقش اصلی، قابل توجه باشد. بازیگری که سال های سال است با سبک و سیاق خودش سینمای کمدی را دنبال می کند و شاید معدود آثاری هست که در سینمای غیرکمدی ایفای نقش کرد و برجسته ترین آن به فیلم "دهلیز" بهروز شعیبی برمی ...
گزارش ایسنا از روز سوم جشنواره فیلم فجر در بندرعباس+نقد کارشناسی
آب درآمده و تمامی بازیگران به خوبی از ایفای نقششان درآمده بودند و در لایه های پنهان می شد تصویری از یک خانواده ایرانی دید که هم به سنت ها پایبند هستند و در کنار هم از خودگذشتگی نشان می دهند و رنگ فیلم گرم و اصلا خسته کننده نبود. روشن فیلم روشن با بازی رضا عطاران و سارا بهرامی و به کارگردانی روح الله حجازی که ششمین اثر این کارگردان است. فیلم ایرانی روشن جزو آثاری است که می ...
روزنامچه فجر 5/ رضا عطاران در یک نقش جدی
خیانت زن ها در سینمای ایران، ممیزی می شوند؟ روشن/ روح الله حجازی/ * (ضعیف) خلاصه داستان: روشن (رضا عطاران) با مشکل بی خانمانی و عدم تحویل مسکن مهر مواجه است. از طرف دیگر، همسرش مریم (سارا بهرامی) او را ترک کرده، ظن خیانت او می رود. رضا عطاران در این فیلم در یک نقش جدی به نام روشن ، ظاهر شده است. چیزی شبیه به نقشی که در فیلم دهلیز (1392) بازی کرد. یکی از دو مزیت ...
شیشلیک با طعم فقر!
و شکل داده است. قصه آدم هایی که جایی حومه تهران به نام طرب آباد ساکن بوده و در کارخانه قدیمی پشم ایران مشغول به کار هستند و در همان منطقه هم در خانه های محقری که کارخانه در اختیارشان گذاشته، زندگی می کنند. فقر و گرسنگی را می توان تم اصلی فیلمنامه این فیلم به حساب آورد که موتور قصه را به حرکت درآورده و حوادث مختلف را زنجیروار پیرامون آن شکل می دهد. نقطه عطف نخست هم جایی رقم می خورد که دختر ...