نگاهی به تی تی | یک فیلم کالت یواشکی بدون فیگور روشنفکری
سایر منابع:
سایر خبرها
جای خالی تمایز
همچون مردان توانایی کار در خارج از خانه را ندارند؛ اما این موضوع واقعیت ندارد. شیلا روباتام در کتاب زنان در تکاپو؛ زنان و کنش اجتماعی می نویسد: زنان کمتر از یک دهم درآمد جهانی را دریافت می کنند، اما دو سوم کار جهان را انجام می دهند. با اینکه درآمد زنان کمتر از مردان است، مدت زمان کار آنان بیشتر از مردان است. مدت کار زنان در کشورهای توسعه یافته 2تا 5ساعت، در آمریکای لاتین و کارائیب 5 تا 6 ساعت و در ...
سرنوشت هفت تپه در انتظار پرسپولیس و استقلال؟
.... سرانجام وقتی برانکو به فیفا شکایت کرد، مشخص شد اوضاع مدیریتی در پرسپولیس هم خیلی آشفته است. از سوی دیگر هر دو باشگاه محله برو و بیا شده است. روش انتخاب مدیران باشگاه ها نیز همواره مورد نقد بود و اینکه گفته می شد مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بر اساس روابط شخصی و نزدیکی که با برخی صاحب منصبان در وزارت ورزش دارند انتخاب می شوند. اگر قرار بود بر اساس شاخص های مدیریتی و شایسته ...
تکنیک؛ پدرسالار یا رهایی بخش؟/ نقد و بررسی کتاب مواجهه فمینیسم با تکنولوژی
. محتوای واکسن حلقه آخر زنجیره بسیار بزرگ تری است که در آن سیاست و اجتماع و ایدئولوژی درهم تنیده است. هر تکنولوژی دیگری هم همین طور است. پس، وایسمن در تعریف تکنولوژی رویکردی شبکه ای اتخاذ می کند و باور دارد که تکنولوژی افزون بر وجه معرفتی یک شیوه عمل است که نیازمند یک بستر اجتماعی است و در تحلیل رابطه تکنولوژی و امر اجتماعی و به خصوص جنسیت باید این بستر اجتماعی را مدنظر قرار داد. وایسمن می گوید در ...
گفت وگو با رضا نجفی به انگیزه چاپ دهم مجموعه هرمان هسه و شادمانی های کوچک خوانندگان ایرانی، هسه شاعر، ...
هسه شاعر، هسه منتقد، هسه نقاش و هسه جستارنویس را نمی شناختند. ایده من این بود که در این هیاهوی چاپ های مکرر رمان های هسه، باید به وجوه کمتر شناخته و بلکه ناشناخته هسه پرداخت. از این رو همکارم خانم رضایی و من با وسواس دست به تدوین یک مجموعه زدیم و بخشی از جستارها، سه داستان، حدود سی شعر، چندین نقد از و درباره هسه، چندین نامه و تصاویری از نقاشی های او را برای این مجموعه برگزیدیم. در روزگاری که ...
گزارش ایسنا از روز پنجم جشنواره فیلم فجر در بندرعباس+نقد کارشناسی
مامان مامان اولین فیلم بلند آرش انیسی، دنیای داستانی دور اما آشنا دارد درباره یک مادر؛ بخش زیادی از این دنیا هم به یک خانه ساده و معمولی محدود شده است. موضوع فیلم داستان فیلم مامان درباره یک خانواده جنگ زده است که ناچار می شوند به تهران کوچ کنند و سرنوشت آن ها را در سه مقطع زمانی مختلف دنبال می کنیم و در تمام مدت مادر حکم ستون خانواده را دارد. نقد ...
ارنست همینگوی و مردان بی زن!
به گزارش گروه فرهنگی " تیتریک "؛ " حمیده علیزاده" منتقد در نقد کتاب مردان بی زن نوشته ارنست همینگوی در یادداشتی اختصاصی برای تیتریک نوشت: کتاب مردان بی زن نوشته ارنست همینگوی بوده که در ابتدا "محمد عباسی" و بعدها "اسدالله امرائی" این کتاب را به فارسی برگرداندند. مردان بی زن در انتشارات افق به چاپ رسیده است. این کتاب که از دسته کتاب های داستان و رمان است در واقع متشکل از 15 داستان کوتاهِ 222 صفحه ...
نگاهی به گیجگاه | فیلمی که زاویه روایت را گم کرده است
کارکترهای داستان باید همراه باشد و داستان را باید در قالب کدام کارکتر دنبال کند و اصولاً نقطه مرکزی و کانونی روایت کدام یک از شخصیت ها هستند. نمایی از پشت صحنه گیجگاه داستان اگر از منظر پسر بچه داستان یعنی عرفان روایت می شد و عرفان در کانون ماجرا قرار می گرفت که اتفاقاً انتخاب خوبی می توانست باشد احتمالاً سرنوشت فیلم یک اثر نوجوان و چیزی شبیه به فیلم پدر ساخته مجید مجیدی از آب ...
یک منتقد: قهرمان سازی منصور به دور از شعار است/ شیشلیک فقر را به سخره گرفته است
اشاره به نیاز به خودکفایی در آن دوره، تصریح کرد: بعد از نهضت ملی شدن صنعت نفت موضوع نیاز به خودکفایی مطرح شد که در دوره های بعدی و حتی امروز ملموس است، اما همیشه افرادی هستند که به خاطر منافع شخصی به سنگ اندازی و کارشکنی ادامه می دهند و گاهی در بدنه سیستم نفوذ می کنند. این منتقد سینما در رابطه با بازیگران فیلم، بیان کرد: این هوشمندی سیاوش سرمدی در مقام کارگردان است که چهره کمتر شناخته ...
معرفی کامل و نقد فیلم رمانتیسم عماد و طوبا + خلاصه داستان و بازیگران
کننده هر دو فیلم نیز پدرش است. خلاصه داستان فیلم رمانتیسم عماد و طوبا در خلاصه داستان رسمی فیلم آمده است: وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبه روی هم قرار داد، هر دو خوب می دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست. رمانتیسم عماد و طوبا روایت دو قهرمان اصلی این اثر عماد با بازی حسام محمودی و طوبا با بازی الناز حبیبی از 6 سالگی عماد ...
ناطورِ آبادان؟! یدو
/ناخودآگاه در کار است تا این عریضه خالی، پر شود و فقدان قوای درام با توسل بیش از حد و غیرمعقول به فضاسازی جبران شود. این تلاش از جایی به بعد عملا به فیلم ضربه می زند. به خصوص که فیلم از جهت کندی ریتم هم ضربه می خورد و اگر وضع مذکور همچنان ادامه یابد عملا فیلم از دست می رود. بااین حال فیلمساز در یک سوم پایانی، تلاش می کند اثر را تا حدی از منجلاب فضازدگی نجات دهد، کمی به دراماتیک کردن وقایع نزدیک شود و آرام ...
شاعر عشق و آزادی؛ دلیل علاقه ایرانی ها به شعر نزار قبانی چیست؟
منتشر شده و در دسترس علاقه مندان به ادبیات جهان قرار گرفته است. این اثر که به قلم یدالله گودرزی ترجمه شده، گزیده ای از شعرهای بلند و کوتاه اوست در فضاهای متفاوت. مترجم سعی کرده اشعاری که تأثیرگذارند و در واقع بخشی از دغدغه ها و سبک شعری قبانی را نشان می دهد، برای مخاطب فارسی زبان ترجمه کند. در بخش هایی از مقدمه این اثر درباره چرایی ماندگاری شعر نزار قبانی می خوانیم: همیشه بر آن بودم که ...
فیلم روزی روزگاری آبادان؛ وحشت از نیم اینچ اشتباه
را غافلگیر می کند و ... نقد فیلم روزی روزگاری آبادان علی شمس درباره روزی روزگاری آبادان می نویسد: به معنای واقعی کلمه ضد جنگ و البته فیلمی تأتری با فاصله کمی از سینما. بازی ها عالی است، اما در نمایشنامه ای بی نهایت نزدیک به تئاتر.آنچه روزی روزگاری آبادان را سر پا نگه می دارد یک سوم ابتدایی آن است و فیلم می تواند تا آخر از آن تغذیه کند. جمال احمدی منتقد می گوید که فیلم ...
سینمای زنانه ایران در دام اندیشه های فمنیستی گرفتار است/ عاقبت دوقطبی کردن جامعه زنان نامتعارف هستند
مشکلی هم روبرو شدید؟ خوشبختانه به دلیل فضای همدلی که در کار بود یک اصل در میان تمام همکاران وجود داشت که اگر کسی کرونا داشته باشد حتما آن را مطرح می کند و به خاطر شرایط کاری پنهان نکند. سعی کردیم تمامی شرایط را طوری فراهم کنیم که مشکلی از این بابت نباشد. ضمن اینکه فیلم ما خیلی فیلم ارزانی بود. بازیگرانی که در فیلم های من بازی می کنند وقتی فیلمنامه را می خوانند متوجه می شوند قرار نیست از اسم آنها برای کسب درآمد فیلم استفاده تجاری شود و قصه فیلم پتانسیل آن را دارد که یک اثر دغدغه مند شکل بگیرد. برای همین در تمامی فیلم هایم بازیگران با یک سوم دستمزد در آثارم حضور پیدا می کردند. ...
نقد و بررسی فیلم روزی روزگاری آبادان در جشنواره فیلم فجر 39
...، بیش از هر زمانی به هم نیاز دارند. دو عنصر اصلی در فیلم اول آذرنگ شخصیت ها و موقعیتی هستند که در آن گیر افتاده اند. برای همین بخش اصلی بار درام بر دوش بازیگران قرار گرفته. فاطمه معتمدآریا و محسن تنابنده پیش تر ثابت کرده اند که می توانند هر نقشی را به فرصتی برای غلبه بر یک چالش بازیگری تازه تبدیل کنند و روزی روزگاری آبادان نیز این قابلیت را دارد تا به یکی از تجربیات مهم در کارنامه ...
تاریک تر از خاموشی
سال های قبل، گریز از نقد چندان ممکن نیست و روزی روزگاری آبادان احتمالا نمایشی بهتر از فیلم فعلی بوده است. شاید نیاز بود برای سرنوشت بهتر فیلم، فضای اولیه فیلم هم به دیوانه واری و غریبی و سوررئالی بخش های پایانی می بود تا با فیلم یک دست تر و جذاب تری روبه رو باشیم. هرچند فیلم حتی با همین وضعیت در جاهایی به ویژه همین بخش ورود موشک با تماشاگر ارتباط برقرار می کند و آن عقبه مظلومیت و جنگ زدگی آبادان و ...
یک مصنوع تمام عیار/ نقد و بررسی فیلم تی تی به کارگردانی آیدا پناهنده
می افزاید. شاید فقط بتوان صدابرداری وحید مقدسی و صداگذاری بهمن اردلان و آهنگسازی علیرضا افکاری را تا حدودی منطبق با شاعرانگی برخی پلان ها و هژمونی محیطی خطه شمال اثرگذار دانست. نمادهای شکلی خرگوش، نقاشی های تی تی، دبه آب محلی، کلبه در دست ساخت و موتور سه چرخ، به درک و پیوند درستی برای جانمایه اثر بدل نمی شوند و طیف رنگ های گرم به خصوص قرمز در فیلم به تم اصلی اثر الحاق نمی شود. ...
وقتی منتقدین دست از سر پژمان جمشیدی برنمی دارند!
کنم از کسانی که می خواهند این اخبار رو منتشر کنند، از صحتش مطلع شوند، چون شرایط جامعه به اندازه کافی متشنج است. پژمان جمشیدی در خط فرضی فرنوش صمدی و سه گانه ای درباره دروغ هر کسی مجاز است که فیلم را نقد کند و اگر در وب سایت های خارجی که اثر را نقد کرده اند جست وجو کنید، می بینید حدود 20 منتقد بنام، برای این فیلم نقد نوشته اند. این صحبت های فرنوش صمدی در دفاع از فیلم خط ...
تسهیلات ویژه نویسندگان و منتقدان حرفه ای؛ رمز پویایی ادبیات آلمان
و انتقال درست و خوب فضا به مخاطب کار بسیار دشواری است. ضمن اینکه آلمانی ها گرایش خاصی به نوشتن کتاب هایی دارند که خودشان به آن، کتاب های مربوط به موضوع می گویند؛ اصولا آدم هایی هستند که تحقیق می کنند، دنبال ماجرا می روند، در موضوعات عمیق می شوند و از عهده این کار هم به خوبی بر می آیند. در نتیجه آثار مربوط به موضوع در این کشور زیاد نوشته می شود. می توانید فضایی کلی از وضعیت داستان نویسی ...
فیلم های جشنواره نمایندگان خوبی برای سینما نبودند
اثار پیشین مجید برزگر چه در مقام کارگردان و هم تهیه کننده چنین چیزی بر می آمد. منتظری معتقد است مامان فیلمی است که در اکران عمومی مخاطبان عام را جذب می کند و دراین باره توضیح می دهد: اصولا این فیلم از آن دست فیلم های تلخ و خاکستری است که بودجه دولتی پشت این فیلم بوده است و مرکز گسترش سینمای مستندتجربی آن را در تولید حمایت کرده است و با توجه به موضوع در اکران عمومی در جذب مخاطب موفق خواهد ...
نویسنده باید بتواند امر تاریخی را در خود درونی کند
: مجموعه داستان های کوتاه این اثر زیرمتنی دارد؛ آدم احساس می کند با نویسنده ای کاربلد روبرو است؛ نویسنده ای که حرف دارد، نقد اجتماعی دارد و مردم جامعه خود را می بیند و تحلیل می کند. این اثر مانند آینه ای است که بخشی از گوشه های تاریک جامعه را به ما نشان می دهد. وی تصریح کرد: این مجموعه داستان، قالبی مدرن و نگاهی متفاوتی به جامعه سنتی و آدم های روشنفکرنما دارد. نویسنده به خوبی از نمادها و ...
نگاهی به "منصور"| فیلمی که با تیک آف آذرخش تماشاگر را پرواز می دهد/ بازگشت قهرمان به جشنواره سرد فیلم فجر
قرمز از اعلی حضرت و برادر خلبانش می گوید که نتوانسته در امتحان عقیدتی در خصوص استحباب رفتن به توالت با پای راست صحبت کند و تسویه شده و حالا در کانادا پیک پیتزا شده است و نمایندگان دادگستری که به خانه مهندس حمله می کنند نماینده دادستانی که در کارگاه را پلمب می کند و... اصولاً نشنیده بگیرید اما اتفاقی یا عمدی تمام ریشوها و قیافه های انقلابی موجود در داستان آدم های بد قصه هستند از مهندس لقمان مدیرعامل ...
ما بدجایی ایستاده بودیم ؛ رضا فکری؛ نشر مروارید ایستادن در دوراهی پرمخاطره
ما بدجایی ایستاده بودیم نوشته: رضا فکری ناشر: مروارید، چاپ اول 1399 229 صفحه، 35000 تومان *** رضا فکری، نویسنده، منتقد و روزنامه نگاری است که همواره در داستان هایش با دغدغه های جامعه شناختی به واکاوی مسائل روز پرداخته و از دل آن ها موقعیت هایی پرکشمکش بیرون می کشد. کتاب قبلی او، مجموعه داستان چیزی را به هم نریز مؤید همین چالش هاست که او در ...
خط فرضی در قصه گویی دچار لکنت است/ نگاهی به فیلم خط فرضی
همذات پنداری نمی کند. او اهل مبارزه نیست و راهی که به تباهی می کشد انتخاب می کند در حالیکه مخاطب از یک معلم آگاه انتظار بیشتری دارد. فیلمساز در بیست دقیقه نخست تمام آنچه که می توانست موتور پیش برنده داستان فیلم باشد را رو می کند در نتیجه در ادامه داستان دستی خالی دارد به همین جهت داستان جذابیت های اولیه خود را از دست می دهد. فیلم سعی دارد با توجه به مضمون ملتهبش فضایی تلخ و سیاه را به تصویر بکشد تا گزندگی آنچه که قرار است به تصویر بکشد بیشتر شود که عملا این اتفاق در فیلم خط فرضی نیفتاد. ...
خط فرضی ؛ فیلمی که در حد ایده باقی مانده است
خانواده فراری است و بچه را با همراهی دوست پسرش سقط می کند و در نهایت هم به طرز تراژیکی از دنیا می رود. از سوی دیگر اگر قرار است سحر دولتشاهی یک معلم مدرسه باشد و ما در سکانس هایی او را در مدرسه می بینم و در همان سکانس ها شخصیت های زیادی در مدرسه معرفی می شوند، اما در حالی که انتظار داریم این شخصیت ها در جریان داستان حضور داشته باشند دیگر خبری از آن ها نیست. این موضوع علاوه بر این که مانع ایجاد حس ...
حکایت سوژه خوبی که حیف ومیل شد
انصاری) رفته و قصد بازگشت ندارد یا حتی دغدغه پررنگ روشن که همسرش به کارهای زشت شبانه روی آورده و... این شکل پرداخت، نامش رفع و رجوع است و وصله های دراماتیکی به خود نمی بیند که بتوان آن را متاثر از رخدادهای داستانی دانست. شکلی عقیم شده از سرنوشت داستانک هایی که می توانست سرنوشت شخصیت اول فیلم را به شکل حرفه ای تری مشخص کرده و چالش های دراماتیکی را به خود ببیند. برگ برنده فیلم هایی از این ...
فیلمی در ستایش زن ایرانی/ نگاهی به فیلم مامان
سینماسینما ، رضا دانش پژوه مامان فیلم دغدغه مندی ست. از آنجایی که پای یک زن تمام عیار در میان است. مجید برزگر در مسیر کاری اش باز اسمش در فیلم ارزشمند دیگری قراردارد که بی هیچ ادا و اطواری، قصد دارد یکی از داستانهای تهران را روایت کند. فیلم بر عکس داستان توکیو از آب درآمده است. در فیلم ازو مادر مهمان فرزند است. در مامان، فرزندان مهمان هستند. زن در فیلم مامان، یک عنصر قدرتمند برای خلق ...
نقد فیلم مصلحت – آنسوی خط قرمز
شده باشد. این یک حقیقت غیرقابل انکار است که فیلم مصلحت عنوانی خوش ساخت با داستانی سرراست است که تماشاگرش را قدم به قدم به سوی گره اصلی داستان همراهی می کند. فضاسازی های فیلم در مقایسه با فیلم دیدن این فیلم جرم است، پیشرفت قابل توجهی داشته و از آن جایی که با کمک سازمان اوج ساخته شده هم تحت تاثیر دنیای سینمایی آن ها قرار گرفته و از منظر بودجه چیزی کم نیاورده است. شخصیت پردازی ...
استقبال مخاطبان جشنواره از بی همه چیز (عکس و ویدئو)
روستا فعالیت می کند و به خاطر سابقه خوبی که داشته، مردم به او اعتماد کامل دارند و بخش مهمی از کارهای روستا را به امیر سپرده اند. حال پس از سال ها یکی از اهالی روستا بانام لیلی که از روستا به خاطر تهمت مردم به فاحشه بودن رفته، به عنوان اشراف زاده به روستا برمی گردد و به مردم وعده می دهد که در صورت کشتن امیر، پول زیادی به آن ها خواهد داد. داستان بی همه چیز روایت وسوسه ای است که مردم ...
روشن اثری متفاوت از حجازی/ روزی روزگاری آبادان فیلمی نزدیک به تئاتر
بشیر حسینی، مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه و سینما در سودای سیمرغ به نقد فیلم روشن اثر روح الله حجازی پرداخت و گفت: اقای حجازی هرفیلمی که می سازد ازقبلی بدتر است ؛ فیلم فرم جدی مساله ندارد و بازیگری خوبی ندارد درحالیکه سیمرغی هارا جمع کرده است اما از بازیگر بازی بدی گرفته است. وی به اتاق تاریک فیلم قبلی کارگردان اشاره کرد افزود: در اتاق تاریک احساس می کردم یک نگاه یک دغدغه ای داشت این ...
گزارشی از نشست نخبگانی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
عماد نیز در این نشست، با اشاره به برخی نکات بیانیه گام دوم بیان کرد: طبق بیانیه گام دوم، انقلاب اسلامی در مقابل تمامی افراد خودی و غیرخودی نقدپذیر است اما در عین نقدپذیری، از اصولش که استقلال، آزادی، تمامیت ارضی و جمهوری اسلامی است دست برنمی دارد و نکته مهم این است که افراد منتقد باید در چارچوب ضوابط اخلاقی، علمی و حقوقی نقد خود را بیان کنند. رئیس مرکز نخبگان حوزه های علمیه افزود: نقش اقشار ...