سایر منابع:
سایر خبرها
نظر علی لاریجانی در مورد حکومت قانون گرا
چهارم تسلط به شریعت. همچنین به گزارش ایسنا ، لاریجانی با طرح این پرسش که مشروعیت حکومت از نظر ابن سینا چیست، تصریح کرد: نخستین خصوصیت برای مشروعیت حکومت از نظر ایشان قانون است. اگر حکومتی قانون نداشته باشد از جرگه محاسبات ابن سینا برای حکومت مطلوب خارج است. ممکن است در جامعه ای دیکتاتوری باشد، اما قانون هم وجود داشته باشد که قانونش عادلانه نباشد؛ در این حالت ابن سینا معتقد است که قانون گذاری اصلی با ...
گفتاری از حضرت آیت الله جوادی آملی: اگر عقل چیزی را به مصلحت یک نظام و ملت تشخیص داد، این می شود حجة ...
حجة الله است، مگر می شود چیزی را عقل _ نه خیال و وهم و قیاس _ بگوید آن وقت انسان بتواند به آن بی اعتنایی کند؟! در داروسازی همین طور است، در کشاورزی همین طور است، در دامداری همین طور است که اینها امور تجربی است؛ در سیاست همین طور است، در علوم جامعه شناسی همین طور است که اینها علوم انسانی است. اگر عقل چیزی را به مصلحت یک نظام و ملت تشخیص داد این می شود حجة الله ! سوره مبارکه ابراهیم جلسه 31 تاریخ: 1384 انتهای پیام شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام ...
هستی مطلق یا نورالانوارتحلیلی بر تفسیر ملاصدرا بر آیة نور
..., برخلاف ابن سینا, وجود را واقعیت ذومراتبی در نظر می گیرد که برغم تشکیک مراتب و درجاتش, همچنان واحد و یکدست باقی می ماند, در حالیکه ابن سینا, اگر چه اصالت وجود را در هر موجود می پذیرد, معتقد است که وجود هر موجود با وجود دیگر موجودات متفاوت و از آن متمایز است . به گزارش نباء خبر،ملاصدرا با زبان عربی زیبا و بلیغی, آیة نور را شرح و تفسیر کرده, سبک درخشان, منسجم و هماهنگ خود را در ...
آزادی بیان از ویژگی های مکتب اسلام است
فعالیت روشنگرانه خود می پرداختند به فراخور اتفاقات گوناگون، در منبر و سخنرانی یا در کلاس و کتاب ها و مقالاتی که در نشریات می نوشتند، به بحث و ارائه نظر پیرامون این مفاهیم بالاخص آزادی و عدالت می پرداختند. شهید آیت الله دکتر مفتح معتقد بود استقلال راستین و آزادی واقعی یک ملّت معتقد و مسلمان موقعی به دست می آید که فارغ از قید و بند فرهنگ غربی و رسته از سلطه های فکری استکبار در مسیر ترقی ...
جایگاه و نقش زن از غرب تا دوران سیاه پهلوی/ نگاه با کرامت اسلام و امامین انقلاب به مسئله زن
سمت نابودی و گمراهی خواهند رفت و معتقد بودند که اگر زنان شجاع و انسان ساز از ملتها گرفته شوند، ملتها به شکست و انحطاط کشیده می شوند، امام از طرفی بر حفظ شئون اسلامی و انسانی زنان تأکید می کرد و از سوی دیگر این مسئله را با حضور زنان در عرصه های اجتماعی در تقابل نمی دانست. از نظر ایشان حضور زنان در صحنه های فرهنگی و اجتماعی که مناسب شئون آنان است، امری ضروری است. آنان بدون حضور در میدان های اجتماعی ...
حکمت ذوقی سهروردی مبتنی بر نور و اشراق است
و چطور توسط حکمت و تاله از آن نجات پیدا می کند. باید از طریق حکمت از این غربت غربیه نجات پیدا کنیم و به وطن اصلی بازگردیم. یکی دیگر از شاهکارهای او جمع حکمت قرآنی و برهانی است. متکلم بر اساس قرآن استدلال می کند ولی سهروردی اول همه چیز را از دیدگاه حکمی بیان می کند و در ادامه به عنوان شاهد از آیات قرآنی استفاده می کند و هر چیزی را اثبات می کند برایش دو شاهد از قرآن می آورد. از نظر او حکمت مشترک لفظی نیست که حکمت قرآنی یک معنا داشته باشد حکمت برهانی یک معنای دیگر داشته باشد بلکه حکمت قرآنی و برهانی درجات حکمت است. انتهای پیام ...
نظر دادستان انقلاب در دوران امام خمینی درباره قتل های ناموسی/به این راحتی نمی شود گفت چون ظن خیانت بود ...
ایجاد کرد. این نماینده اسبق مجلس ادامه داد: فرض کنید که فقط در ایران چنین مساله ای وجود دارد و باعث می شود که دنیا نگاه بدی به نظام جمهوری اسلامی پیدا کند یا به اسلام بدبین شوند. قانونی که اگر امروزه اجرا شود، مردم به اسلام و نظام جمهوری اسلامی بدبین شوند، در این صورت باید قانون عوض شود. اساسا مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به همین دلیل و با همین نگاه امام تاسیس شد. اگر برای جامعه ضرر داشته ...
مردم سالاری دینی در اسلام چه برتری بر شعار دموکراسی غربی دارد؟
...> 1- آنچه که مردم سالاری دینی را با دموکراسی غربی متمایز می سازد، این است که برخلاف اصول دموکراسی غربی، مردم سالاری در اصول اسلامی به معنای آزادی مطلق و بی قید و بند افراد جامعه نیست؛ آزادی اسلامی ساختارمند و دارای چارچوب مشخص است. چارچوبی که در آن مصلحت فرد و جامعه در قالب اصول اسلام با هم فراهم می شود. 2- دومین تفاوت دیدگاه حکومت اسلامی با دموکراسی غربی در مورد شیوه نگاه و تعریف ...
قائم مقام رئیس جامعة المصطفی: راه رسیدن به اهل بیت(ع) از عمل به قرآن می گذرد
.... وی با تاکید بر اینکه قاریان قرآن، طلاب و هر مسلمان و انسانی اگر می خواهد با قرآن ارتباط برقرار کند، نخست باید خالق این قرآن را بشناسد، اظهار داشت: در زندگی خود باید توجه داشته باشیم که جدای از دایره نیازها، چه اندازه به خداوند می اندیشیم و وجود خود را وابسته به ذات اقدس الهی می دانیم. قائم مقام رئیس جامعه المصطفی با بیان این ضمن اشاره به ویژگی های ذات اقدس الهی، بر شناخت ...
اسقاط نظام شاهنشاهی با دستان خالی کار راحتی نبود/ افرادی که فکر حل مسئله با مذاکره هستند، ساده اند
کشور را اداره کنند و خساراتی به کشور وارد کردند. وی تصریح کرد: اما بخش مهمی از این آسیب ها و مشکلات که مردم در انقلاب مشاهده می کنند به خاطر نظام استکباری است که به وجود آمده است به خاطر همین ما مبادلات تجاری و فروش نفت را نداریم و به مشکل برخورده ایم. جمهوریت و مردمی بودن موارد مهم در پیروزی انقلاب بود عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به دستاوردهای انقلاب هم اشاره کرد و ...
سیره فرهنگی امام خمینی
...> 3- از نگاه امام خمینی (ره) فرهنگ خودی هر جامعه مناسب ترین فرهنگ برای رشد و بالندگی آن جامعه است و تلاش در جهت هر چه پر بارتر کردن این فرهنگ موجب استقلال فرهنگی خواهد شد. در ادبیات امام فرهنگ غرب، ویرانگر فرهنگ شرقی است ولی با این وجود امام بر اخذ وجوه مثبت فرهنگ غربی تکیه دارد. خودباوری فرهنگی در اندیشه ی امام یک اصل اساسی است. امام معتقد است غرب در پی استیلای فرهنگی خویش بر شرق است و ...
نقش اعتقاد به معاد در اخلاق اجتماعی
عضو حزب توده بودند و برای ترویج مارکسیسم از آیات و روایات، به خصوص نهج البلاغه استفاده می کردند. آنها اندیشه مارکسیسم را به عنوان توجیه علمی و فلسفی دستورات اجتماعی اسلام پنداشته، اسلام را طرفدار اصالت جامعه معرفی می کردند، و در نتیجه، احکام فردی اسلام مثل نماز را که منفعتی برای دیگران ندارد، در حد آداب و رسوم محلی و بی اهمیت می دانستند! آنچه از نظر ایشان اهمیت داشت، خدمت به جامعه و مفید بودن برای ...
فقه و اخلاق در ترازو| گفت وگوی سیدمحمد موسوی عقیقی با سروش دباغ
برای شروع، بفرمایید که از نظر شما، فقه و اخلاق چه حوزه هایی از زندگی انسان را پوشش می دهند؟ آیا اصلاً ربط، نسبت و سنخیتی بین این دو قائل هستید؟ دیسیپلینِ اخلاق، دیسیپلینِ هنجاری- محور (Normative-based) و ناظر به بایدها و نبایدها است. اینکه چه کارهایی باید و چه کارهایی را نباید انجام داد؛ و این مشخصاً در اخلاقِ هنجاری (Normative Ethics) طرح و بحث می شود و ما با مکاتب مختلفی در این عرصه مواجهیم. در واقع می توان گفت زمانی که از اخلاق سخن می گوییم، از اخلاقِ عقلانی سخن می گوییم، و به تعبیری به فراورده های عقلانی در حوزۀ هنجارها و بایدها و نبایدها، اخلاق گفته می شود. البته من در اینجا بنا دارم از اخلاقِ هنجاری سخن بگویم، زیرا ما در حوزه فلسفۀ اخلاق، فرااخلاق (Meta-ethics) که متضمن بحث های وجودشناختی، معرفت شناختی و دلالت شناختی است که الان ما در این گفتگو به آن کار ...
جایگاه فتوت در مدینه ایرانی اسلامی
دارد و بر این اساس، انسان به ماهو حیوان ناطق، در حقیقت سکنی دار زیرا حقیقت با عقل و زبان عیان است. فارابی باور داشت انسان با مدینه، انسان است چراکه وقتی انسان با عنوان حیوان ناطق فهم می شود، متافیزیک با همین حیوان ناطق قوام می یابد و قوام مدینه ایرانی اسلامی نیز با فتوت است. ملت در اندیشه فارابی مهدی صدفی، دبیر علمی نشست نیز در سخنانی کوتاه درباره ملت در اندیشه فارابی اظهار ...
الگوی سوم، نگاه به زن مسلمان در جامعه از دریچه مبانی اسلامی – ایرانی
نشان بدهد. با داشتن الگو علاوه براینکه انسان اطمینان پیدا می کند که راهی که می رود اشتباه نیست بلکه هم بدون خطا و هم با سرعت بیشتری این مسیر کمال را طی می کند. وجود الگوها و سرمشق های بزرگ در زندگی انسان، وسیله موثری برای تربیت آنهاست. -آیا در قرآن هم اشاره ای به این بحث الگو برای انسان شده است؟ بله، خداوند به این نیاز طبیعی انسان نیز توجه داشته است. در داستان حضرت یوسف (ع) ایشان را الگوی عفت و ...
حزب همبستگی ایران اسلامی: موفقیت انقلاب و مسئولان را باید در میزان رضایت مردم جستجو کرد/ حذف نخبگان و ...
.... لذا وظیفه حاکمیت و همه ارکان نظام است که با در نظر گرفتن منافع ملی که معتقدیم در راستای خواست و اراده مردم تعریف می شود، پاسداشت شعارها و آرمان های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را سرلوحه خود قرار دهند و نسبت به انحرافات به خصوص از سوی به ظاهر خودی های ظاهرالصلاح هوشیار باشند. 3- حزب همبستگی ایران اسلامی با اشاره به گذشت 43 سال از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی و با تکریم ...
حزب ایثارگران: بازگشت به جمهوریت موثرترین راهکار مقابله با دشمنی آمریکا و متحدان این کشور است
، عدم اجرا و نقض و تخلف از قانون اساسی را با تصمیمات متخذه تنظیم کند و به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند. هیچ دلیلی وجود ندارد که رئیس جمهوری شان خود را با بازنگری در قانون اساسی از دست داده باشد چون قانون اساسی بازنگری شده هم رئیس جمهوری را مسئول اجرای قانون اساسی می داند. حزب ایثارگران، رفراندوم را سازوکار مغفول مانده در کشور دانست و نوشت: یکی از سازوکارهای تحقق جمهوریت و ...
یادداشت آیت الله محقق داماد حکم شوهر قاتل؛ بر فرض که در فقه باشد، هر حکم فقهی که نباید قانون مملکت شود
مردم و لااقل تأییدِ با سکوتِ تماشایشان، همه و همه بدون شک نشان دهندۀ سقوط و انحطاط اخلاق انسانی درجامعه ماست و شرم گینِ این سقوط و انحطاط در درجۀ نخستین، عموم مربیان اخلاقی جامعه اند: آموزش و پرورش ، مساجد ، تکایا و بالاخره خطیبان، گویندگان ، ارباب قلم ، جراید و رسانۀ ملی با داشتن کانال های متعدد و... اما آنچه به صاحب این قلم مربوط می شود طرح این سؤال است که آیا یکی از علل و ریشه های ...
محقق داماد: زندگی سهروردی ها به ما خطر تیغ جهل را هشدار می دهد/ اعوانی: سهروردی احیاکننده حکمت است
کننده ارسطو بود و معتقد بود خدا عقل را در ارسطو افریده است. بنابراین غرب وارث ابن رشد بود و اندیشه ابن رشد باعث شد دین و فلسفه از حکمت جدا شود اما کسی که فلسفه را از جزم اندیشی نجات داد سهروردی بود ما نباید خواجه نصیر را احیا کننده بدانیم چون سهروردی با تاسیس حکمت اشراق احیا کننده حکمت است. اعوانی یادآور شد: امروز تمام کتاب های تاریخ فلسفه می گویند فلسفه یونانی است اما سهروردی در حکمت ...
علت اعدام سهروردی چه بود/ تفسیر متفاوت شیخ اشراق از یک آیه
دهد و همه انسان ها می توانند به عقل فعال متصل شوند و علوم را بگیرند. محقق داماد تصریح کرد: فرق حکمة الاشراق با سایر مکاتب فلسفی این است که طبق نظر سهروردی انسان می تواند دلش را رشد دهد تا به عقل فعال متصل شود. وقتی به عقل فعال متصل شد می تواند علومی را دریافت کند، خلاصه حکمة الاشراق این است. حرف سهروردی این است که عقل فعال بخیل نیست که علم را به یک پیامبر اختصاص دهد و دیگران محروم شوند ...
نگاهی انتقادی به اسلام عربی| عظیم محمودآبادی
در ابن رشد آندلسی می جوید و بس! اما عبدالله خلایفی در کتاب اسلام عربی ، پیش از هرچیز سعی می کند مقصودش را از مفهومی بیان کند که آن را عنوان اثر خود قرار داده است. او البته امتناعی ندارد که به مفاهیم اسلام ایرانی ، اسلام ترکی ، اسلام هندی و ... نیز اشاراتی داشته باشد و توضیح می دهد که از نظر او این مفاهیم معنای خاصی ندارد، جز اینکه عناصری از ویژگی های آن جامعه را به دست آورده و عناصری از ...
پیکاسو در اینستاگرام: چه کسی گفته زن ناموس است؟
سیداحمد معین شیرازی معروف به پیکاسو از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی – که فرزند حجت الاسلام سید حسن معین شیرازی، استاد حوزه است – به بهانه ی ماجرای قتل ناموسی مونا حیدری در اهواز نوشت: آخر این چه قاموس و مکتبی است؟ مسؤلین در ایران از کدام امنیت می گویند؟ سر بریده دختری در دستانش، لبخند زنان در شهر قدم می زند! چرا؟ چون زن را ناموس خود می داند. نه او حتی زن را ناموس خود نمی داند چون کسی ...
جامعه در حال انفجار است!
ضعیف تر می شود و قدرت خرید مردم کاهش می یابد و توان معیشتی مردم به شدت پایین آمده و جامعه، در حال انفجار است. نمی توانیم این را انکار کنیم؛ مملکت را نمی توان با شعار اداره کرد. معتقد هستم باید در برجام بنشینند و گفتگو کنند و مسئله را همین طور که هست بپذیرند طرف های مقابل و ما به صورت همزمان به توافق پایبند باشیم. اینکه ادعا کنیم آنها دنبال منافع خودشان هستند، در هر معامله ای هر کس دنبال منفعت خودش ...
مذهب واحد غیر ممکن است نیازمند استراتژی واحد هستیم
داشته و مردم بتوانند پیرو افکار متعدد باشند و از همه اینها همزیستی مسالمت آمیز منتج می شود. اسلام سعی می کند از طریق تسامح، اصول برادری و انسانیت را رواج دهد. آنچه که ضمانت اجرایی پیشرفت یک جامعه و پایه های استوارسازی آن جامعه را بنا می کند تسامح است. یک فرد نمی تواند همه حقیقت را به تنهایی درک کند؛ حقیقتی که مستوجب مشارکت بین افراد جامعه است حتی اگر با هم اختلاف و تنوع نظر داشته باشند و ...
راهپیمایی های یوم الله 22 بهمن همه پرسی عینی و غیرقابل انکار در تایید نظام اسلامی بوده است
نخواهد آمد و مبارزه با آمریکا را در مسیر رسیدن به آرمان ها و تحقق پیشرفت و تعالی یک ضرورت می داند. 5. عدالت در منظومه ارزش های اسلامی و آرمان های انقلابی ما رفیع ترین جایگاه را دارد. نظام اسلامی با همه توان برای تحقق این فریضه گام برداشته، ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است اکنون که دولت سیزدهم با همه توان در میدان مجاهدت انقلابی حضور دارد، حمایت و همراهی مردمی می تواند بستر های تحقق عدالت ...
آکسفورد به الهیات راه داد شریف نداد!
ما این است که ما نتوانستیم به یک زبان مشترک برسیم. فهم مشترک میان حوزه علم و دین به ویژه مدنظرم است. چرا این زبان و فهم به وجود نیامد؟ علت این است که وقتی تخصص گرایی رایج می شود شما کارخانه تولید انسان های تک بعدی را راه می اندازید. فردی را می بینید که فقط فیزیک خوانده و با هیچ چیز دیگر کاری ندارد. این کوتاه بینی در جامعه ما رایج شده است. اما چیزی که در غرب به ویژه در این چند دهه احیا شده ...
مصطفی کواکبیان: برای برون رفت از بسیاری از مشکلات کشور چاره ای جز بازنگری در اصول قانون اساسی نداریم
به گزارش جماران؛ به نقل از مردم سالاری آنلاین، بازنگری در قانون اساسی یکی از بحث های مهمی بوده که همیشه در میان فعالان سیاسی (چه اصلاح طلب و چه اصولگرا) وجود داشته است. البته این اشتراک نظر در بازنگری لزوما به نتایج یکسانی منجر نخواهد شد، چرا که هر کدام از این جریان های سیاسی چیزهایی را مدنظر دارند که الزاما با امیال طرف مقابل مطابقت نخواهد داشت. مصطفی کواکبیان جزییات طرح جمهوریت سوم ...
کیهان نوشت: تداوم انقلاب در گروی حضور مردم
، پاسخگویی به یکی از اصلی ترین مطالبات آن جامعه ملتهب و عصبانی بود و علاوه بر این عقل بر این تصمیم صحه می گذاشت و بالاخره شرع و کتاب آسمانی که چون اصولا برای هدایت و سعادت مردم در دنیا و نجات و رستگاری آنها در آخرت آمده و لاجرم به موضوع مدیریت و معیارهای یک مدیر و اینکه چه کسی لیاقت و شایستگی دارد که اداره امور مردم و جامعه را برعهده بگیرد حساس است و بر آن تاکید موکد داشت. اما در برابر این تصمیم ...
آیا احزاب دوره پهلوی فعالیت حزبی و انتخاباتی داشتند؟
با بررسی های معموله در حال حاضر بین اعضای پرسابقه حزب مردم فردی که شایستگی لازم برای عهده داری سمت دبیرکلی را داشته باشد وجود نداشته و چنانچه بین گروه های جوان حزب نیز شخصی بدین سمت تعیین گردد مقبول نظر دسته مذکور نخواهد بود؛ - اصلح است که هرگونه تغییر و تصفیه در حزب مردم از طریق مراجع آن حزب انجام [شود] تا بدین ترتیب این توهم ایجاد نگردد که تغییرات برخلاف روش حزبی و بدون دخالت مستقیم ...