حمله یک عضو مجلس خبرگان به مولوی عبدالحمید/ این شخص انگیزه دیگری دارد!
سایر منابع:
سایر خبرها
اخلال زنندگان به امنیت جامعه بدون تردید محارب هستند
را بخشیده باشند اما باز بر امام جامعه است که فرد محارب را مجازات کند چرا که در امنیت عمومی اخلال ایجاد کرده و این دیگر حکم خصوصی نیست و متوقف بر شاکی خصوصی هم نیست. نماینده مجلس خبرگان رهبری حکم محارب را شرعاً و قانوناً اعدام برشمرد و اذعان کرد: حکم کسانی که در جامعه قمه کشی می کنند، در اتوبان شیشه ماشین ها را می شکنند، خیابان را به آتش می کشند، قطعاً حکم محارب می باشد و روایت به صراحت بر اعدام چنین افرادی صحه می گذارد. ...
قانون مجازات اسلامی بر اساس فتوای مشهور فقها تنظیم شده است/نقل اقوال مختلف فقهی در رسانه هاصحیح نیست
مردم دانست و افزود: در آیه 33 سوره مبارکه مائده 4 مجازات برای محارب ذکر شده است: 1 - قتل( اعدام) 2 - به صلیب کشیدن 3 - نفی بلد(تبعید) 4 - بریدن دست و پای محارب. حجت الاسلام شفیعی با توجه به اینکه در ادبیات عرب حرف "او" مفید تخییر است، گفت: حاکم مخیر است که هر کدام از این مجازاتها را که صلاح دید انتخاب کند. این استاد حوزه علمیه خوزستان با اشاره به ماده 279 قانون مجازات اسلامی ...
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
شده یا مالی را به سرقت برده اند، مجازات آنرا نبینند؛ بلکه مجازات آن عمل را خواهند چشید و تنها مجازاتی که از آنها برداشته خواهد شد، تهدید مردم با اسلحه است؛ یعنی توبه محارب تنها تاثیرش در ساقط شدن حق اللَّه دارد، اما حق الناس بدون رضایت صاحبان حق ساقط نخواهد شد (تفسیر نمونه، ج 4، ص362 - 363). امام خمینی (قدس) توبه از محاربه به شرط این که قبل از دستگیری باشد را موجب سقوط حد محاربه دانسته و ...
آیت الله دستغیب: حکم محاربی که کسی را نکشته، فقط تبعید است/ اعتراف تحت فشار در نظام قضایی اسلام، بی ارزش ...
آیت الله سیدعلی محمد دستغیب حسینی شیرازی به استفتائی درباره حکم محاربه پاسخ داد. آنچه در ادامه می خوانید پرسش یک شهروند از این مرجع عالیقدر تقلید و پاسخ ایشان است: محضر مبارک مرجع تقلید شیعیان حضرت آیت الله العظمی سیدعلی محمد دستغیب متع الله المسلمین بطول بقائه الشریف با سلام و تحیت ▪️ نظر شریف حضرتعالی در مورد محاربه و حکم آن چیست؟ ▪️ آیا در تع ...
فاز دوم فتنه!
مرتکب قتل وغارت شدند رسما دفاع کردند! 4- می گویند فلانی که قمه به دست به خیابان آمده بود برای تهدید و ارعاب ، مگر کسی را کشته بودکه باید اعدام شود. اگر واقعا به حقانیت این سؤال معتقدند، باید پاسخ بدهند پدر و مادر و برادر آرتین کسی را کشته بودند که باید به همراه 13 نفر دیگر در حرم شاهچراغ قتل عام شوند؟! چرا شما آن وقت بیانیه ندادید از خون شهدای شاهچراغ دفاع نکردید؟! مگر آرمان ...
آیت الله گرامی: طبق فرموده امام، فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته است یقیناً حکم اعدام ندارد / آقایان مفسد ...
با جرم، فرد را مجازات کنند. اگر چنین فردی مردم را ترسانده و قتل انجام داده، باید اعدام گردد. اما ممکن است مردم را ترسانده و قتلی صورت نگرفته باشد. راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند، محارب اند. مصداق اخافه الناس است و حکم محاربه بر آن ها صدق می کند. بنابراین، در اخافه مردم و سرقت اموال، حکم قطع دست و پا جاری است. اگر فردی با ...
آیت الله گرامی: فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم اعدام ندارد/ بعید است نشر اکاذیب شامل مفسد فی ...
کند و خوفی نیست. بنابراین، مصداق محارب نمی تواند باشد؛ اما اگر در موردی احتمال ضعفش وجود دارد، ولی احتمال قوت آن بیشتر است که آیا چنین فردی می تواند مردم را بترساند و مردم نیز می ترسند، مصداق محارب است و در این زمینه شک و شبهه ای وجود ندارد. حدّ فرد محارب چیست؟ آیا هر محاربی باید اعدام شود یا خیر؟ خیر. برای فرد محارب در قرآن سه حکم آمده است: اعدام، قطع دست وپا و تبعید. این سه ...
قوه قضاییه: شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
بیانیه حقوقی روابط عمومی قوه قضاییه در خصوص شرایط جرم محاربه: طبق قانون شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست. مطابق اصل 36 قانون اساسی حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد. مجازات محارب هم یکی از موارد چهارگانه در ماده 283 و انتخاب آن هم به اختیار قاضی رسیدگی کننده است. قضات همواره خود را ملزم به رعایت قانون می دانند و در حوادث اخیر هم به اتهام همه متهمین اعم از مباشر، شریک، معاون، آمران و مسببان جرم طبق قانون عمل کرده و می کنند. تسنیم ...
خداوند اهل علم را از تحمیل سیاست زدگی بر اخلاق و فقه و حقوق نجات دهد
واسطه مخالفت باحکم شرعی اعدام آنها خوراک رسانه اجانب را تامین می کنند . خداوند اهل علم را از تحمیل سیاست زدگی بر اخلاق و فقه و حقوق نجات دهد و عاقبت همه ما را ختم به خیر گرداند . پایان پیام/ 35 ضمیمه : کلید واژه ها: اغتشاشگران محارب، | محاربه در اسلام | حجت الاسلام خسروپناه | ...
حد محاربه از احکام شرعی است/ آیه قرآن تکلیف محارب را مشخص کرده است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، شیخ حسین بازماندگان از روحانیون برجسته اهل سنت جنوب کشور امروز در گفت و گویی رسانه ای اظهار کرد: در تفسیر قصاص و حد محاربه باید گفت که قصاص یک حق شرعی شخصی است که قابل عفو و اسقاط می باشد، در حالی که حد محاربه از احکام شرعی است که پس از اثبات در محکمه شرعی قابل عفو و اسقاط نیست. وی با اشاره به آیه 33 سوره مائده عنوان کرد: در این آیه آمده که”إِنَّما جَزاءُ ...
قمه کشی و ایجاد رعب و وحشت در فقه اهل سنت مصداق محاربه است
ماموستا مصطفی شیرزادی اظهار کرد : بستن راه مردم و قمه کشی و حمله با سلاح سرد به مدافعین امنیت و ایجاد ارعاب و وحشت در بین زنان و کودکان در روز روشن از دیدگاه اهل سنت محارب محسوب می شود. وی افزود: هر انسانی بخواهد با هر شیوه و روشی امنیت فرد یا افرادی از جامعه را به خطر بیاندازد حال با دست باشد یا سلاح سرد و گرم در بین مردم رعب وحشت ایجاد کند محارب است. امام جمعه مریوان ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری/ قانون و فقه درباره اعدام محاربی که قتل نکرده چه می گوید؟
...> محسن مجتهد شبستری نیز از فقهای عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت و گو با فارس اعلام کرد طبق فقه می توان تحت شرایطی، محاربی که مرتکب قتل نشده هم می توان حکم اعدام صادر کرد. اما پاسخ جامع تر را حجت الاسلام کاظمی استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) داد و در مطلبی نوشت: حد محارب محل اختلاف فقهاست. فقها در این زمینه سه نوع فتوا دارند: نخست : اجرای حد در تناسب با جرم ...
# پرسه در فضای مجازی
در منزل چند خانواده کم بضاعت و کنارشون نشسته و حرف هاشون رو شنیده. اهل سنت درباره محاربه چه می گویند؟ محمدرضا سرشار: امام جمعه مریوان: بستن راه مردم و قمه کشی و حمله با سلاح سرد به مدافعان امنیت و ایجاد ارعاب و وحشت در بین زنان وکودکان در روز روشن از دیدگاه اهل سنت محاربه محسوب می شود. هر انسانی بخواهد با هر شیوه و روشی امنیت افرادی از جامعه را به خطر بیندازد حال با دست باشد یا ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
به معنای اعم آن می بود، می بایست باغی و کافر محارب را نیز به عنوان موضوع این حکم شرعی بیان می کردند و به ذکر محاربه به معنای اخص آن، اکتفا نمی کردند. شیخ طوسی در باب قطاع الطریق از کتاب مبسوط می فرماید: (خداوند در آیه کریمه فرمود: (انما جزاء الذین یحاربون اللّه ورسوله ...) و مردم در مراد این آیه اختلاف کرده اند، گروهی می گویند مراد آن، اهل ذمه است که پیمان ذمه را شکسته و به دارالحرب ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
آفتاب نیوز : روزنامه سازندگی نوشت: بیانیه جبهه اصلاحات در واکنش به احکام صادر شده برای دستگیرشدگان اعتراضات اخیر و اعدام محسن شکاری و انتقادات سیاسی و حقوقی به موضوع محاربه در حالی منتشر شد که انتقادات حقوقی به درج مجازات اعدام برای محسن شکاری کماکان ادامه دارد. روز گذشته جبهه اصلاحات در بیانیه ای با یادآوری هشدار این جبهه به رییس قوه قضاییه و دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت وگو با خبرگزاری فارس با ذفاع از اجرای حکم و تشریح حکم محاربه، این اقدام قوه قضائیه را بر مبنای قانون دانست و اظهار داشت: محسن شکاری سلاح کشیده و پلیس را زخمی کرده و راه را بر مردم بسته است. این شخص حکمش اعدام است و با قصاص تفاوت دارد. قوه قضائیه با اجرای حکم محسن شکاری، اولین قدم را در رساندن اغتشاش گران اخیر به سزای اعمال خود برداشت، موضوعی که روزهای آینده پررنگ تر ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
توان حکم قصاص و اعدام را صادر کرد. با این وجود علیزاده طباطبایی در این باره تاکید داشت که مساله تعیین مجازات در ید اختیار قاضی است. علاوه بر موضوع اختیار بی حد و حصر قاضی در زمینه تعیین نوع مجازات در پرونده هایی که در روز های اخیر حکم محاربه و اعدام گرفته اند، مساله وکالی تعیینی قوه قضاییه نیز از مباحث مورد نقد است. بر اساس تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری که در سال های اخیر به این قانون اضافه ...
برابر قانون مجازات اسلامی در مواد 282 و 283، حد محاربه یکی از مجازات های چهار گانه است/ انتخاب هر یک از ...
این امور چهارگانه به اختیار قاضی است، گفت: این قانون مصوبه مجلس است و توسط 6 فقیه و 6 حقوقدان نیز تایید شده و با وجود قانون، قاضی حق مراجعه به فقه را ندارد. وی تصریح کرد: متاسفانه در برخی مصاحبه های صورت گرفته از سوی تعدادی از افراد، جمله ای با این مضمون که حد محارب در صورتی اعدام است که مرتکب قتل شده باشد به حضرت امام خمینی(ره) نسبت داده شده که این موضوع کاملا اشتباه و خلاف واقع است ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
.... ماده 228 این لایحه مقرر کرده بود: هرگاه محارب کسی را به قتل رسانده باشد، اعدام، هرگاه مالی را سرقت یا اتلاف کرده باشد، قطع دست، درصورتی که کسی را مجروح کرده باشد، تبعید به همراه قصاص یا قطع دست و در صورتی که فقط مردم ترسیده باشند، به تبعید محکوم می گردد. این رأی که برخلاف قانون پیشین بود در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در مجلس هشتم به تصویب نرسید و ماده 283صراحتاً مقرر کرد انتخاب ...
محسنی اژه ای:انتخاب حد محاربه به اختیار قاضی است
مضمون که حد محارب در صورتی اعدام است که مرتکب قتل شده باشد به حضرت امام خمینی(ره) نسبت داده شده که این موضوع کاملا اشتباه و خلاف واقع است. رحیمی با بیان اینکه در انتخاب مجازات های چهارگانه برای فرد محارب، مشهور فقهای عظام قائل به تخییر هستند، عنوان کرد: حضرت امام خمینی (ره) در مسأله 5 تحریرالوسیله در حد محاربه بعد از عبارت الاقوی فی الحد تخییر الحاکم بین القتل و الصلب و القطع مخالفاً والنفی و لا ...
حکم محاربه و کشیدن سلاح چیست؟
دانسته اند لذا محاربی که فردی را نکشته است حکمش اعدام نیست. کاظمی در توضیح این شبهه نیز اینگونه می نویسد: حد محارب محل اختلاف فقهاست. فقها در این زمینه سه نوع فتوا دارند؛ نخست: اجرای حد در تناسب با جرم، اعدام تنها برای قتل. دوم: تخییر در اجرای حدود؛ یعنی انتخاب نوع مجازات به صلاحدید حاکم است و این صلاحدید در راستای صلاح جامعه است، لذا برای محاربی که قتل نکرده نیز می توان حکم قتل صادر کرد ...
توضیح آیت الله کعبی درباره نظر امام خمینی(ره) در خصوص محاربه/ مصداق اخافه و مفسد فی الارض باید اعدام شود
به گزارش سفیرافلاک، آیت الله عباس کعبی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به حکم اعدام محسن شکاری از آشوبگران و اغتشاشگران حوادث اخیر تهران اظهار کرد: اغتشاشات خشونت آمیز اخیر که توام با خشونت و تخریب اموال عمومی و اموال شخصی مردم بود و رعب و وحشت ایجاد کرده است، قطعاً مصداق محاربه و فساد فی الارض است. وی افزود: حضرت امام راحل (ره) در تحریرالوسیله فصل ششم در حد محارب می فرمایند ...
قانون مجازات اسلامی درباره شرایط محاربه و تحریرالوسیله امام خمینی(ره)
ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. این تعریف، در واقع همان تعریفی است که حضرت امام خمینی (ره)، در کتاب تحریر الوسیله ارائه کرده اند. در جلد دوم ترجمه این کتاب، صفحه 524، محاربه این گونه تعریف شده است: فصل ششم: در حدّ محارب / مسئله 1 محارب کسی است که شمشیرش را برهنه می کند یا آن را تجهیز می نماید تا مردم را بترساند و می خواهد در زمین افساد نماید؛ خواه در خشکی باشد یا در دریا، در شهر باشد ...
محارب کسی است که علیه مردم اقدام و دیگران را فاسد می کند
طبق ماده 279 قانون مجازات اسلامی، محارب به شخصی گفته می شود که علیه مردم سلاح کشیده است. یعنی به قصد جان و مال و ناموس مردم و ارعاب آن ها موجب ناامنی شود. در اینجا بحث مردم بسیار مهم است، آیت الله شاهرودی در نوشته ای در پاسخ به مباحث مطروحه از سوی آیت الله مومن، تاکید داشتند که محارب به شخصی گفته می شود که با ترساندن مردم به قتل و جرح آن ها می پردازند و اموال مردم را غارت می کند و کسانی که علیه حکومت تلاش می کنند به عنوان مصداق محارب شناخته نمی شوند. ...
عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند ...
حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: محارب بر کسی می گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می کند و می تواند حکم اعدام هم بگیرد. حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: درباره حکم محاربه، ظاهرا از نظر موضوع و تحقق موضوع فرض بر جایی است که عنوان محارب محقق شده است، چرا که در کلمات فقها محارب بر کسی می گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می کند و می تواند ...
خشونت طلبان خارج نشین فریاد نه به مجازات قانونی سر می دهند!
بریزد و طبیعی است که در فقه اسلامی؛ چه در فقه شیعه و چه در فقه اهل سنت باید با کسی که اخافه ناس و افساد فی الأرض می کند، مقابله کرد. حال بخشی از این مقابله امکان دارد با اجرای حکم اعدام و قصاص باشد که در متون فقهی، آیات، روایات و فتاوای فقهی علمای اهل سنت و علمای شیعه وجود دارد. نکته بعدی در این است که برای فهم اجرای حدود، دیات و حکم اعدام بایستی به متون فقهی، حقوقی و قانونی مراجعه کرد ...
سیاهه ای در باب حکم اعدام یکی از محاربین اغتشاشات اخیر و اشکالات بر آن
اسلامی خواهد شد. دومی هم گفته است که بزرگان از فقها من جمله مرحوم امام یک حکم که عبارت از قتل باشد را برای محارب در نظر نگرفته اند و باید بین جرم و مجازات تناسب را رعایت کرد و از آن جا که شخص خاطی قتلی را انجام نداده می بایست حکم به نفی بلد می کردند و نه اعدام. برای بررسی سخن اول لازم است چند مدعا را بررسی کنیم: 1. قصد ترساندن دیگران برای تحقق عنوان محاربه لازم ...