سایر خبرها
بیانیه قوه قضاییه درباره شرایط محاربه
شقوق مختلف جرم محاربه در ماده 279 به بعد قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است. این ماده می گوید محاربه به عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود ...
بررسی قانون محارب در تهران 20 / چرا اخلال گران اقتصادی مانند اغتشاش گران سریع مجازات نمی شوند؟
تشنج نشود فرد محارب نیست. کسی که چهارراه را با قمه بسته و باعث ایجاد ترس شده محارب است. در قانون قبلی صرفا قصد ترساندن بود. اما در قانون جدید حتی اگر دزد قمه برداشته باشد و باعث ترس همسایه ها بشود چه قصد ایجاد ترس داشته باشد چه نداشته باشد محارب است. ولی در قانون جدید لازم نیست که کسی بترسد. مجازات محاربه توسط، ولی فقیه قابل عفو است محبی در خصوص اینکه آیا حکم محارب همیشه ...
حکم محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام است/ حامیان اعدام نکنید در جرم آن ها شریک هستند
...: ماده 279 قانون مجازات اسلامی، مقرر می دارد :"محاربه، عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب نا امنی در محیط گردد." همچنین، ماده 281 قانون مجازات اسلامی، در خصوص محارب، مقرر می دارد: "راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند، محاربند." بر اساس این ماده، هر شخصی که به قصد جان و مال و ناموس مردم یا به قصد ...
قوه قضاییه: شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
بیانیه حقوقی روابط عمومی قوه قضاییه در خصوص شرایط جرم محاربه: طبق قانون شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست. مطابق اصل 36 قانون اساسی حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد. مجازات محارب هم یکی از موارد چهارگانه در ماده 283 و انتخاب آن هم به اختیار قاضی رسیدگی کننده است. قضات همواره خود را ملزم به رعایت قانون می دانند و در حوادث اخیر هم به اتهام همه متهمین اعم از مباشر، شریک، معاون، آمران و مسببان جرم طبق قانون عمل کرده و می کنند. تسنیم ...
قانون مجازات اسلامی بر اساس فتوای مشهور فقها تنظیم شده است/نقل اقوال مختلف فقهی در رسانه هاصحیح نیست
، گفت: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست و همین که شخصی با اسلحه در جامعه ایجاد ناامنی و ارعاب کند، عنوان محارب بر او صادق است و تطبیق این عنوان بر افراد نیز بر عهده قاضی است نه افراد عادی؛ قاضی هم بر اساس مستندات موضوع را تشخیص می دهد . وی با قرائت ماده 282 و 283 قانون مجازات اسلامی، انتخاب نوع مجازات را به تشخیص قاضی دانست و اطلاق آیه شریفه و روایاتی مانند حسنه جمیل بن دراج را ...
مقاله | بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
: بنابر اقوی حاکم بین قتل ومصلوب کردن و قطع به طور مخالف و نفی بلد، مخیّر است. و بعید نیست که برای حاکم بهتر باشد که جنایت را ملاحظه کند و آنچه که مناسب آن است، اختیار نماید (موسوعة الامام الخمینی، ج23، تحریرالوسیلة، ج2، ص527). محاربه درقانون مجازات اسلامی جرمانگاری شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد: محاربه، عبارت ازکشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها ...
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه: کشیدن سلاح برای ترساندن مردم "محاربه" است، ماموران هم جزو مردم هستند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : تسنیم: رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه اظهار کرد: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات "محارب" است؛ ماموران هم جزو مردم هستند و محسن شکاری یک مامور امنیت را با سلاح سرد یا چاقو ...
اخلال زنندگان به امنیت جامعه بدون تردید محارب هستند
بحث های فقهی؛ اگر چه قانون مجازات اسلامی براساس بحث های فقهی است. آیت الله کعبی با اشاره به حکم در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 تصریح کرد: حکم محاربه شامل کسانی است که ارعاب و تخریب اموال عمومی را انجام می دهند و با اعمال شان امنیت جامعه را مختل می کنند حتی اگر منجر به قتل هم نشوند اما به نفس اینکه امنیت و آرامش را مختل کنند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس بترسانند را شامل می شود ...
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه: کشیدن سلاح برای ترساندن مردم "محاربه" است، ماموران هم جزو مردم هستند
...: رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات محارب است؛ ماموران هم جزو مردم هستند. به گزارش فکرشهر به نقل از تسنیم، حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه اظهار کرد: مجازات بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم، همان مجازات "محارب" است؛ ماموران هم جزو مردم هستند و محسن شکاری یک مامور امنیت را با سلاح سرد یا چاقو مجروح کرده بود. ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
منظور از آن، راهزنی است. بسیاری از علمای اهل سنت نیز محاربه را به همین صورت تعریف نموده اند و آن را منحصر به قطع الطریق می دانند؛ به عنوان مثال یکی از آنان می گوید: محارب کسی است که احکام قطع الطریق بر او جاری می شود و آن کسی است که در صحرا یا بیابان سلاح حمل کند. اما اگر حمل سلاح در شهر باشد، قاطع نیست. یا حرابه عبارت از قطع طریق یا سرقت کبری است. ابن حزم اندلسی و عبد الله ابن محمود ابن ...
مدعیان عدالت هم اکنون در حال لگدمال کردن آن / ابعاد دیگر هشتگ نه به اعدام چیست؟
محاربه است و در ماده 279 محاربه اینطور تعریف شده است: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که بر روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. حتما فیلم های اقرار و اعتراف محسن ...
محاربه در فقه و قانون؛ موضوع یک مناظره
سال 70 آیت الله مومن از آقا استفسار می کند که در اینگونه نظرات نظر ما ملاک است یا نظر مشهور یا نظر ولی فقیه؟ حضرت آقا پاسخ دادند که اگر ولی فقیه باشد نظر او ملاک است. محبی افزود: در انتخاب نظریات فقهی قانونگذار یکی را انتخاب می کند. تعارض بسیار روشنی بین فردی که قانونگذار او را محارب یا در حکم محاربه بدون حمل سلاح می داند وجود دارد. موادی نظیری 508، 516، 526، 610، 673، 678 و 687 قانون ...
محسن شکاری چرا اعدام شد؟/ پاسخ به شبهاتی پیرامون محاربه
...> اما براساس قانون و فقه این نکته نیز بیان شده است که چنانچه در محاربه قتلی صورت بگیرد، در هر صورت حکم اعدام است و چنانچه صرفا کشیدن سلاح و ترساندن مردم رخ بدهد (بدون اینکه بقیه شروط محاربه محقق شود) مجازات فرد محارب نفی بلد یا همان تبعید خواهد بود. بنابراین قاضی پرونده محسن شکاری باتوجه به ابعاد واقعه و اثری که در جامعه به جا گذاشته، معمول ترین حکم یعنی اعدام را صادر کرده است. ...
چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات آن
...> لذا سران اغتشاشگران باغی هستند و اگر فقیهی که بویی از فقاهت برده باشد این معنا را درک می کند بغی بر امام، مراد هر امام عادلی که زمام حکومت را بدست دارد. حکم فرد باغی، بعد از موعظه و نصیحت ابتدایی، قتل است، و صدا و سیمای جمهوری اسلامی و افرادی که به عنوان عالم و نماینده حکومت دائما در حال نصیحت این افراد است، به منزله نصیحت ولی امر است، علاوه بر اینکه به عنوان محارب، هم مستحق مجازات هستند ...
امام فرموده اند بهتر است متناسب با جرم فرد، مجازات تعیین شود؛ فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم ...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : جماران: یکی از فقهای برجسته حوزه علمیه قم در تشریح دیدگاه فقهی حضرت امام خمینی در خصوص محاربه گفت: امام فرموده اند بهتر آن است که متناسب با جرم فرد، مجازات تعیین شود. اگر فرد مرتکب قتل شده اختیار با حاکم است، اما چنانچه آدمی را نکشته و مال کسی را سرقت نکرده یقیناً حکم اعدام ندارد و حاکم بین آن ها مخیر نیست و حکم تبعید بر او جاری است. ...
قتل قضایی ؛ بدون استمهال!
متذکر می شوم صلاحیتی در باب قضاوت افراد ندارم. بر اساس ماده 279 قانون مجازات اسلامی، منظور از محاربه کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در آن محیط حاصل گردد. همچنین ماده 282 همان قانون حد محاربه را یکی از چهار مجازات زیر عنوان داشته است: الف- اعدام ب- صلب پ- قطع دست راست و پای چپ ت- نفی ...
کنکاشی فقهی ، حقوقی پیرامون آیه محاربه
دکتر محمد جواد مرمضی / استاد حوزه و دانشگاه و وکیل دادگستری : هیچ شکی در آن نیست که اگر چنانچه فردی یا افرادی اقدام به سلب امنیت از مردم و جامعه بوسیله ایجاد رعب و وحشت و ترساندن مردم از طریق نمایان کردن هر گونه سلاح چه سرد و چه گرم بکنند و اقدام به سرقت کردن اموال و همچنین قتل افراد بیگناه بنمایند باید اشد مجازات از طرف قوه قاهره حاکم بر مردم و دستگاه قضا در حق آنها اجرا شود و اولین ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
دیگری با اسلحه داشته باشد، اما جرم او جنبه ی عمومی پیدا کند مثلا عده ای سارق به درون پاساژی رفته و قصد سرقت مسلحانه دارند، این اقدام آن ها موجب برانگیخته شدن حس ترس و ناامنی در مردم می شود، در نتیجه این افراد محارب شناخته می شوند. جرم محاربه در ماده 279 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. "ماده 279 قانون مجازات اسلامی" محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری
قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که انتخاب هر یک از ...
نظر قانون درباره حکم کشیدن سلاح یا همان محاربه چیست؟
به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ، بعد از اعدام محسن شکاری به عنوان فردی که کشیدن سلاح و ضرب و جرح کرده بود برخی شبهه وارد کردند که حکم چنین فردی محاربه نیست در پاسخ به این مسئله استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق حجت الاسلام دکتر کاظمی توضیحاتی داده است. در بخشی از این مطلب وی به شبهه ای در خصوص محارب نبودن فردی که سلاح کشیده است این چنین پاسخ می دهد: اولاً: فقها در مورد ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع می کنند را نمیتوان محارب دانست. این بیانیه با اشاره به اینکه در چارچوب فقه و قانون مجازات اسلامی محاربه تنها در جایی است که فرد با قصد ایجاد خوف در جامعه دست به اقدام مسلحانه بزند. تصریح کرده است که اگر فرد معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده و بدون خوف و با اراده اقرار کرده باشد، در صورتی که عمل او نه برای ترساندن مردم بلکه از روی خشم و عصبانیت یا حتی ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
حکم محاربه و مجازات اعدام را تعیین کرد، اما بعد از بررسی موضوع و درخواست وکلا از ریاست وقت قوه قضاییه یعنی مرحوم هاشمی شاهرودی با این استدلال که قتلی در این ماجرا رخ نداده، اعدام لغو و حبسی بالغ بر 20 سال برای افراد در نظر گرفته شد. علیزاده طباطبایی در این باره نیز گفته بود که بر اساس تفسیر حضرت امام (ره) در تحریرالوسیله زمانی که در پرونده ای با عنوان کلی محاربه قتلی رخ نداده است، نمی ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
مجازات در مورد هر نوع جرمی است؟ جرم محاربه بنابر ماده ی 279 قانون مجازات اسلامی 1392، عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است؛ به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. این جرم درصورتی تحقق می یابد که نتیجه ی آن، یعنی ایجاد ناامنی در محیط رخ دهد؛ بنابراین، چنانچه به هردلیل مجرم نتواند این نتیجه را ایجاد کند، محارب به شمار نمی رود. در ادامه ی ماده ی 279 ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
صریحی دارند و می گویند در شرایطی که قتلی رخ نداده در صورت خسارت مالی باید خسارت تامین و به اندازه جرح نیز مجازات تعیین شود. وی با تاکید بر اینکه برای مجازات حکم محاربه لازم به صدور قطعی حکم اعدام نیست تاکید می کند که در ماده 279 قانون مجازات اسلامی کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم مساله اصلی محاربه عنوان شده است. توضیح قوه قضاییه درباره پرونده محسن شکاری/ جرم محاربه چیست؟ +ویدئو محسن ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
را تبعید می کند.) شیخ مفید در باب حدود و آداب کتاب مقنعه می فرماید: (هرگاه اهل فساد در دارالاسلام سلاح بکشند و اموال مردم را از آنان بگیرند، امام مخیر است که اگر بخواهد آن ها را با شمشیر بکشد یا به دار بیاویزد تا بمیرند، یا دست و پای آن ها را از چپ و راست قطع کرده و یا آن ها را تبعید کند...) سخن این دو بزرگ، صریح است در اینکه محارب به معنای مصطلح آن یعنی کسی که به قصد فساد و ارعاب مردم و غارت آن ها ...
مسئولیت "قاضی" و چند ابهام و پرسش؛ چرا حکم "اعدام" به سرعت صادر شد؟
آفتاب نیوز : روزنامه اعتماد نوشت: واقعیت آن است که بیشترین لطمه را به امنیت کشور بی اعتمادی مردم نسبت به دادگاه های غیرعلنی و غیرشفاف و صدور احکام و اجرای شائبه برانگیز این احکام می زند. جای خالی شفافیت در حوادث این روز ها و احکام قضایی صادره بیش از پیش خودنمایی می کند. در آخرین این موارد خبر اعدام آقایان محسن شکاری جوان 22 ساله و مجیدرضا رهنورد جوان دیگر کشورمان بدون اطلاع خانواده ایشان است که بخش قابل توجهی از جامعه را در بهت و شوک فرو برد. حقوقدانان و وکلای مجرب و عالمانِ دلسوز در این چند روز اشکالات و ایر ...
محسنی اژه ای:انتخاب حد محاربه به اختیار قاضی است
یبعد ان یکون الاولی له ان یلاحظ الجنایه و یختار ما یناسبها آمده است: وقد اضطربت کلمات الفقها والروایات والاولی ماذکرنا (تخییر) ؛ معنای این عبارت آن است که فرمایش فقها در باب مجازات فرد محارب بین تخییر و تعیین، مضطرب و متفاوت است و اُولی همان تخییر (اختیار قاضی) است . معاون قضایی قوه قضائیه ادامه داد: امام خمینی(ره) در مسأله 6 تحریرالوسیله نیز در حدمحاربه می فرمایند ماذکرنا فی المسألة ...
قانون مجازات اسلامی درباره شرایط محاربه و تحریرالوسیله امام خمینی(ره)
...، بشناسیم. اصطلاح محاربه به عنوان یک جرم، ذیل فصل هشتم کتاب دوم قانون مجازات اسلامی (حدود) تعریف شده است. مطابق ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن هاست، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ...