سایر منابع:
سایر خبرها
تفاوت افساد فی الارض با محاربه چیست؟
محاربه و افساد فی الارض بفرمایید؛ 1. آیا از نظر فقهی، مفهوم محارب با مفسد فی الارض تفاوت دارد؟ 2. درباره مفسد فی الارض، مراد از فی الارض چیست و چه ملاکی دارد؟ آیت الله ناصر مکارم شیرازی 1 و 2. محارب به کسی گویند که با اسلحه مردم را تهدید کند و قصد جان یا مال یا ناموس مردم را داشته باشد و در محیط اجتماع ایجاد ناامنی کند. مفسد فی الارض کسی است که منشأ فساد ...
حکم ترساندن زنان چادری از راه رفتن در خیابان!
در اغتشاشات شرکت کردند حتی آن کسانی که مستقیماً قتل انجام نداده باشند شرعاً محارب و مفسد و باغی به حساب می آیند. این سه عنوان بر آنها مترتب می شود: افساد فی الارض ، محاربه و بغی . باغی کسی است که برای براندازی حکومت اسلامی اقدام می کند هرچند موفق نشود، حتی اگر کسی را هم نکشد. همین اقدام عملی برای براندازی حکومت اسلامی ولو در زمان غیبت معصوم (ع)، بغی است و حکم باغی، قتل است ...
فقه محاربه و افساد فی الارض/ عباس کعبی
خصوصی وجود نداشته باشد. اسلام نسبت به بحث امنیت و آرامش در جامعه اهتمام ویژه ای دارد. به گونه ای که برای دفاع عمومی از جامعه در مقابل دشمنان بیرونی، جهاد را تشریع کرده است. در مقابل کسانی که به امنیت و آرامش عمومی جامعه اخلال وارد می کنند، مجازاتی در نظر گرفته است؛ از جمله مجازات محاربه. محاربه در قانون البته محاربه و افساد فی الأرض در قانون مجازات اسلامی سال 1392 مشخص و شفاف و ...
اعدام در هنگام محاربه تضمینی برای رعایت حقوق بشر است/ مجازات محاربه نشانه ای از توجه ویژه اسلام به امنیت ...
به فقه مراجعه کرد اما جایی که قانون وجود دارد نمی توان گفت که نظرات متفاوتی وجود دارد و فلان عالم این سخن را گفته و اقدام قاضی خلاف شرع است. تعریف دقیق محاربه در قانون مجازات اسلامی چیست؟ محمدی کرجی اظهار کرد: با اشاره به حکم اعدام اخیری که بخاطر محاربه در دستگاه قضایی صادر شده است، در پاسخ به این سؤال که حکم صادر شده خلاف قانون است یا خیر، باید گفت ماده 279 قانون مجازات ...
اراکی، عضو جامعه مدرسین: از قوه قضاییه می خواهیم درباره اجرای حد شرعی محارب و مفسد فی الارض کوتاهی نکند
...: آیت الله محسن اراکی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در نوشتاری به تببین حکم فرد مفسد فی الارض ، محارب و باغی پرداخته است. به گزارش فکرشهر به نقل از رسا، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در این نوشتار تاکید کرد: کسانی که در اغتشاشات، به گونه ای عمل کردند که منجر به قتل یا منجر به آتش سوزی و تخریب اماکن عمومی و تخریب محلات مردم و ایجاد رعب و وحشت در خیابان ها که منجر به آن شد مردم ...
چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام
به گزارش شبکه اجتهاد ، استاد علی اکبر سیفی مازندرانی، طی گفتگویی چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام از نظر شرع و قانون را تشریح کرد که متن آن در ادامه می خوانید: بعد از وقایع اخیر و اعدام برخی از اغتشاشگران، رسانه ها شبهاتی را در این باره مطرح کردند که از آنها توقعی نمی رفت، اما تعدادی از حوزویان هم به این شبهات دامن زده اند و در قالب بیانیه و سخنرانی، مسائلی را مطرح کرده اند که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و شبهاتی را درباره اصل این مجازات های اعدام پدید آورده است: ماهیت محاربه چیست و صدق عنوان محارب مجوز مجازات اعدام است یا حتما لازم است مرتکب قتل هم بشود؟ سیفی مازندرانی: ع ...
گزارش مشروح پرسش و پاسخ طلاب و دانشجویان با آیت الله کعبی با موضوع محاربه + فیلم
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رس ا، آیت الله عباس کعبی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در نشست پاسخ به پرسش ها و شبهات در خصوص اجرای حکم محارب از منظر فقه و حقوق که به همت خبرگزاری رسا و با حضور شماری از طلاب و دانشجویان در سالن جلسات شهید دهقانی این رسانه حوزوی برگزار شد، پاسخگوی سؤالات حضار بود. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی وی در پاسخ به شبها ...
از روشنگری چیستی محاربه تا بیان ویژگی های جرائم علیه امنیت
. آیت الله کعبی با بیان اینکه درگیری با پلیس جرائم دیگری همانند جرائم براندازی و جرائم بر علیه امنیت ملی به شکل اشد ایجاد می کند افزود: بر اساس قانون آن هایی که اهل اغتشاش هستند، اغتشاشگرند وآشوب ایجاد می کنند و جامعه را می ترسانند، رعب و وحشت ایجاد می کنند، متعرض جان، مال و امنیت عمومی می شوند این افراد قطعاً مصداق محارب به حساب می آیند. وی با اشاره به ماده 282 قانون مجازات ...
محاربه و مجازات آن
، تبعید است. حال اگر کسی سلاح بکشد و مالی را ببرد، دست و پایش قطع می شود و اگر کسی سلاح بکشد و به زور مالی را ببرد و مردم را نیز مورد ضرب وجرح قرار دهد ولی کسی را نکشد، امام مخیر است که او را اعدام یا صلب کند یا دست و پایش را قطع نماید. اگر کسی محاربه کند و کسی را به قتل برساند اما مالی نبرد، امام باید او را اعدام کند. همچنین اگر محارب کسی را به قتل برساند و مالی نیز بردارد، بر امام واجب است که دست ...
حمایت مجمع طلاب و فضلای فرزند شاهد جهان اسلام از اقدامات قاطعانه قوه قضائیه
.... عمل این اغتشاشگران چه تحت تاثیر فضای مجازی و چه از روی خشم و عصبانیت باشد درهرصورت مصداق بارز و آشکار محاربه است، زیرا طبق ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن هاست، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد و وفق ماده 281 قانون مذکور راهزنان، سارقان و قاچاقچیان که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند محارب اند. غیر از ...
مکارم شیراز: محارب قاتل نباشد، حکمش اعدام نیست
...: این مرجع تقلید در پاسخی تفصیلی به پرسشی درباره ی حد محاربه اظهار داشت: آیا مجازات های چهارگانه [محاربه] جنبه تخییری دارد؟ یعنی حکومت اسلامی هر کدام از آنها را درباره هر کسی صلاح ببیند اجراء می کند، و یا متناسب با چگونگیِ جرم و جنایتی است که از آنها سر زده است؟ یعنی اگر افراد محارب دست به کشتن انسان های بی گناهی زده اند، مجازات قتل برای آنها انتخاب می شود. اگر اموال مردم را با تهدید به ...
حجت الاسلام رجبی: اظهار نظر بدون علم در مورد محاربه، موجب بدبینی و شبهه در جامعه می شود
نیز آمده است “انتخاب هریک از این امور چهارگانه به اختیار قاضی است، خواه محارب را کسی کشته یا مجروح کرده یا مال او را گرفته باشد و خواه هیچ یک از این کارها را انجام نداده باشد. در ماده 192 هم حد محاربه و افساد فی الارض با عفو صاحب حق ساقط نمی شود. (برای اطلاع بیشتر به قانون مجازات اسلامی ص 53 رجوع شود). * محاربه در فقه اسلامی وی در ادامه به موضوع محاربه در فقه اسلامی اشاره کرد و ...
نظام اسلامی با مخلان امنیت قاطعانه برخورد کند
اظهارنظر می کنند درحالی که قانون محور همه اقدامات است. وی به معرفی و تبیین محارب در قانون مجازات اسلامی پرداخت و گفت: ماده 279 مربوطه می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان و مال و ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی گردد و این تعریف مطابق است با آن چه در تحریرالوسیله امام و بسیاری از متون فقهی آمده است و در ماده 282؛ چهار مجازات را برای محارب مشخص کرده که یکی از آنها اعدام است، در ماده 283 تصریح شده است که انتخاب هریک از امور چهارگانه به اختیار قاضی است. انتهای پیام/ ...
از ریختن خون پلیس و بسیجی لذت می برند و برای قاتلین بیانیه احتیاط دماء صادر می کنند!
بریزد اما کسی که به محاربه برخاست و امنیت عمومی را برهم زد، باید قانون خدا در مورد او اجرا شود تا حیات انسان ها و جامعه حفظ شود. حضرت امام(ره) ترساندن مردم را در حکم محاربه دانسته است نه صرفا کشتن مردم را امام جمعه موقت تهران شبهه افکنی ها در مورد احکام اعدام و مجازات محاربان را تلاش برای لرزندان دست قضات عنوان کرد و گفت: تحریر الوسیله حضرت امام(ره) در اختیار همه است، آن فقیه ...
فلسفه حکم محارب، بازدارندگی از جرم و حفظ امنیت جامعه است
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد هادی رحمانی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در نشست بررسی فقهی حکم محاربه که در خبرگزاری رسا برگزار شد با اشاره به تعریف محارب در اسلام گفت: اصل بحث محاربه مربوط به آیه 33 سوره مائده است، یعنی این حکم کاملاً براساس قرآن جعل و قرار داده شده است. وی افزود: آیه می فرماید جزای کسانی که با خدا و رسول محاربه می کنند و روی ...
غرب در برابر عربستان که افراد را با ارّه می کشد خفه خون گرفته است
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ اکبر احمد پور، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه چه افرادی محارب محسوب می شوند، گفت: در این زمینه باید دیدگاه فقها را پیدا کرد. براساس آموزه های فقهی تقریباً همه فقها این مطلب را مطرح کردند که هر کسی در جامعه برای ترساندن مردم سلاح سرد یا گرم بکشد و نتیجه اقدام او ایجاد رعب و وحشت میان مردم باشد محارب تلقی می شود. بنابراین اگر کسی سلاح سرد و ...
بررسی جرم محاربه توسط معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه
دارد لکن قانون گذار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به مصالح و جهت صیانت از امنیت کشور در سه دوره قانون گذاری در سالهای 1361، 1370 و 1392 قانون را بر اساس نظریه تخییر در مجازات محارب تنظیم و تصویب نموده است اما چنانچه در آینده قانون گذار اقدام به اصلاح قانون و تنظیم آن بر اساس نظریه ترتیب مجازات محارب نماید سئوال این است که آیا در این صورت پس از ارتکاب جرم محاربه با تحقق شرایط قانون جدید در ...
پشتوانه دستگاه قضا در موضوع محاربه تحریر الوسیله امام است
کسی به جان مردم افتاد و همانند آنچه بر سر شهید زاهدلویی، علیمددی و عجمیان انجام دادند و آنان را به شهادت رساند؛ با او چه برخوردی باید کرد و حرف ما این است که فصل الخطاب همگان؛ قانون است و قانون مجازات اسلامی حکم فرد محارب را مشخص کرده است. آیت الله خاتمی ابراز داشت: فردی در اغتشاشات اخیر خیابان را بسته و با سلاح سرد موجب ترس و هراس شهروندان شده است و تعدادی از قضات پس از دادگاهی به این ...
امیر نصر آزادانی فوتبالیستی که به اعدام محکوم شد، کیست؟
. نصر آزادانی یکبار به تیم ملی نوجوانان دعوت شد اما تا کنون به تیم ملی بزرگسالان ایران دعوت نشده است. دستگیری نصر آزادانی امیر نصر آزادانی روز 27 آبان 1401 در جریان اعتراضاتی که در ایران شکل گرفته بود، بازداشت شد. نام او در پرونده قتل یکی از فرماندهان نیروی انتظامی مطرح شده است. اسدالله جعفری رئیس کل دادگستری اصفهان گفته براساس کیفرخواست صادره امیرنصر آزادانی متهم ردیف پنجم ...
ژورنالیسم فقهی سروش محلاتی/جریانی با اسم فقه به دنبال کاهش تعبد جامعه است
در حالی که دستگاه های امنیتی، سازماندهی شدگی این ها را می گویند. عجیب است. قول ترتیب و تخییر نیز احتیاج به بررسی دارد و در نوشته های آقای سروش نیز بود؛ حضرت امام اقوی را تخییر می داند و احتیاط مستحب نیز بر روی ترتیب است. بالفرض ما ترتیب را در مجازات محارب بپذیریم در پرونده به خصوص محسن شکاری که خیابان بسته و با قمه مأمور را مجروح کرده است احتیاج به بررسی دارد. در ترتیبی که فقها بیان می ...
آیت الله کعبی: اقدامات اغتشاشگران هم جنبه اخلال در امنیت عمومی و هم جنبه براندازی داشت
...> عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قانون مجازات محارب تصریح کرد: در آشوب های اخیر برخی از نیروهای انقلابی و بسیجی مظلومانه به شهادت رسیدند و عده ای به قصد ارعاب در جامعه و اختلال در امنیت جامعه، جان و مال و ناموس مردم را مورد هدف قرار دادند و فعالیت آشوبگران جنبه اخلال در امنیت و براندازانه بر علیه نظام داشت، بنابراین هم بُعد اخلال در امنیت و هم بُعد براندازی داشت و هر دو بُعد قابل مطالعه و بررسی است ...
خویشتنداری دستگاه قضا مقابل کسانی که تشویش اذهان عمومی می کنند به پایان رسید + فیلم
فقهی آن تبعیت شده و مقرر شده "اگر کسی به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب مردم سلاح بکشد که عمل او واجد اخافة الناس و موجب رعب و وحشت و هراس شد، محارب است." شرایط تحقق محاربه هم استفاده از سلاح (گرم و سرد)، عمومیت داشتن جرم، قصد بر هم زدن نظم عمومی و همچنین مخدوش کردن امنیت عمومی است. مجازات محاربه هم در قرآن و منابع فقهی هم احصا شده و در قانون مجازات اسلامی از قول مشهور فقها آمده که مجازات ...
آیت الله خاتمی: بدون امنیت توسعه اقتصادی و اجتماعی هم محقق نمی شود/ هدف دشمنان زدن ولایت و حجاب است
که چادر از سر زن مسلمان بر می دارند، بانک آتش می زنند و خیابان را می بندند؟ خاتمی با بیان اینکه اگر آتش زدن پلیس و بسیجی اعتراض نامیده شود، این خودش یک نوع اغتشاش است گفت: قانون اساسی کشور ما به اعتراض اجازه داده است ولی نه اینکه هر کاری انجام شود و نامش را اعتراض بگذارند. عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به معنای محاربه در فقه اسلامی خاطرنشان کرد: در تحریرالوسیله امام راحل آمده است که محارب کسی است ...
واکنش قوه قضائیه به تشویش اذهان عمومی در رابطه با صدور برخی احکام اعدام / علت رفع ممنوع الخروجی حمید فرخ ...
ستایشی در خصوص واکنش قوه قضائیه به تشویش اذهان عمومی دررابطه با صدور برخی احکام اعدام ها گفت:دربحث مجازات ها یک محاربه داریم ویک افساد فی الارض و یک بغی داریم که مواردآن صراحتاً در قانون احصا شده است
دفاع سخنگوی قوه قضاییه از اعدام های اخیر: سزای کسانی که در زمین ظلم می کنند، دار است
ستایشی در رابطه با حکم محاربه با بیان این که اساتید، حقوقدانان، روحانیون، مردم و کسانی که مطالبی را مطرح کردند و متأسفانه در برخی جاها موجب تردید نسبت به صحت آرای احکام صادره قطعی از ناحیه مراجع صادر کننده را فراهم کردند. افزود: در بحث مجازات ها یک محاربه داریم و یک افساد فی الارض و یک بغی داریم که موارد آن صراحتاً در قانون احصا شده است. در حوزه محاربه، یک مبانی قرآنی مطرح است که می توان به آیه شریفه 33 سوره مائده اشاره کرد که می فرماید سزای کسانی که با خدا و پیامبر می جنگند و در زمین ظلم می کنند، سزایی نیست جز این که به دار آویخته شوند و یا دست و پایشان در خلاف جهت بریده شوند و یا نفی بلد شوند. ...
خاتمی: کسی که عمامه را پرت می کند دین را پرت کرده است/ نمی گذاریم حکم حجاب روی زمین بماند
مجلس خبرگان رهبری، اضافه کرد: ما از اعدام استقبال نمی کنیم، اما اگر کسی به جان مردم افتاد و همانند آنچه بر سر شهید زاهدلویی، علیمددی و عجمیان انجام دادند و آنان را به شهادت رساند؛ با او چه برخوردی باید کرد و حرف ما این است که فصل الخطاب همگان؛ قانون است و قانون مجازات اسلامی حکم فرد محارب را مشخص کرده است. خاتمی افزود: فردی در اغتشاشات اخیر خیابان را بسته و با سلاح سرد موجب ترس و هراس ...
تشکیل پرونده اخلال در نظام دارویی برای 4 شرکت
قوه قضائیه گفت: محاربه و افساد فی الارض در موازین قانونی احصا شده است. موضوع محاربه در آیه شریفه 33سوره مائده مبانی قرآنی دارد. آنچه در فقه برای محاربه آمده است مؤید وفاق فق ها در نفس محاربه است. وی در تشریح شرایط تحقق محاربه گفت: به کار گیری سلاح اعم از گرم و سرد، عمومیت داشتن رفتار و وجود قصد بر هم زدن امنیت عمومی از جمله شرایط تحقق محاربه است. ستایشی در خصوص مجازات فرد ...
آغاز نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/ ستایشی: بکارگیری سلاح گرم و سرد از جمله شرایط تحقق محاربه است
افکار عمومی تشویش ایجاد می کند. سخنگوی قوه قضائیه گفت: محاربه، افساد فی الارض و... در موازین قانونی احصا شده است. موضوع محاربه در آیه شریفه 33 شوره مائده مبانی قرآنی دارد. آنچه در فقه برای محاربه آمده است که موید وفاق فقها در نفس محاربه است. اگر اختلافی وجود دارد درباره تعیین کیفر و یا مجازات است. فقها در تعریف محاربه سلاح دو موضوع کشیدن به روی مردم به قصد ترساندن و آشکار کردن مال ...
هفتصد و سی و چهارمین شماره هفته نامه افق حوزه منتشر شد
...: وحدت حوزه و دانشگاه امری حیاتی برای بقا و بالندگی انقلاب اسلامی ایران یادداشت | مهارت جامعه در شناخت و دفع فتنه ها چیستی ماهیت محاربه؛ صدق عنوان محارب و مجوز مجازات اعدام / آیت الله سیفی گزیده ای از زندگی نامه حضرت آیت الله العظمی روحانی(ره) اندیشه محوری و متفکرمحوری جایگزین سلبریتی محوری / رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گزارشی از همایش بیدارگران ویژه نکوداشت مرحوم ...