سایر منابع:
سایر خبرها
آشنا:اقتصاد مقاومتی قبل از اقدام نیازمند اجماع است/ نهادهای نظامی و اقتصادی باید دولت را همراهی کنند
حسام الدین آشنا با اشاره به نامگذاری سال 95 به "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل"، گفت: سخنان راهبردی مقام معظم رهبری در ابتدای سال جدید در زمینه اقتصاد مقاومتی، تاکید مکرر ایشان بر بند بند سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بود.این 24 بند که در تاریخ29 بهمن 1392 و با همکاری نزدیک همین دولت تدوین و ابلاغ شد از ابتدا تا کنون و تا پایان این دولت چراغ راه و قطب نمای اقدامات دولت بوده و خواهد بود. ...
عراقچی: دیپلمات در برابر مشکلات یا راهی می یابد یا راهی می سازد/ توانمندی ها و قدرت های داخلی؛ پشتوانه ...
به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس ، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه در یادداشتی که در سالنامه اعتماد منتشر شده با بیان اینکه دیپلمات مذاکره کننده است و هر دیپلماتی آیینه تمام نمای کشور متبوع خویش است، آورده است: صاحبنظران دیپلماسی اتفاق نظر دارند که دیپلمات باید به صفات عقلانی و جسمانی ممتاز متصف، و از موهبتی طبیعی برخوردار باشد که در انجام وظایف و اقدام به تکالیف ...
وزیر کشور انگلیس: ترامپ درباره مسلمانان انگلیسی اشتباه می کند
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، ترزا می، وزیر کشور انگلیس، گفت دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در سخنان خود در خصوص اینکه مسلمانان در انگلیس فعالیت های مشکوک افراطی ها را در این کشور اطلاع نمی دهند، اشتباه می کند. وی این سخنان را در پاسخ به سئوال "اندی برنام" همتای خود در دولت سایه انگلیس در جلسه ای در مجلس ...
پگاه آهنگرانی: وقت آن است خیلی کارها بکنیم
کنند؟ در ایران اینگونه است که یک دولتی می آید فضاهایی باز می شود و نهادهای مدنی شکل می گیرند و با تغییر دولت و حاکمیت همه چیز نابود می شود. ولی چیزی که باقی می ماند تاثیرش در همان دوره است. مثلا دوره خاتمی خیلی از اتفاق ها افتاد ولی بعد از دوره اصلاحات NGOها تقریبا نابود شدند و از بین رفتند ولی نمی توانید منکر تاثیر آن باشید. الان همه به من می گویند حالا که مجوز را گرفتی اگر چهار سال بعد ...
شکستی قاطع برای طوفان سعودی از شبکه افق
به گزارش دولت بهار به نقل از تسنیم، بیش از یک سال است که سران آل سعود، حمله ای ناجوانمردانه را علیه مردم مظلوم یمن آغاز کرده اند، حمله ای همه جانبه که با حمایت کشورهای غربی هم روبرو شده است و در این بین، یمنی ها تنها به قدرت ایمان و اتحادشان متکی هستند هر چند می بینند بسیاری از کشورهای اسلامی با وجود ادعاهای حقوق بشری و اسلامی گری، علیه آنها وارد عمل شده اند. مستند شکست قاطعیت درباره ...
آیا اسرائیل ایالت 51 آمریکاست؟ + تصاویر
تأسیس یک شورای آمریکایی به منظور احیای خاطره افسانه هولوکاست نموده و همین طور بعدها نیز دولت آمریکا اقدام به برپایی حوزه ای برای یهودیان در خصوص هولوکاست کرد که 168 میلیون دلار هزینه در بر داشت. امروزه نفوذ رژیم صهیونیستی بر سیاست های کلان ایالات متحده چنان نیرومند است که فردی به نام پول فندلی که 22 سال در کنگره آمریکا بود در کتاب چه کسی جرئت سخن دارد؟ می گوید : تأثیر و نفوذ نخست وزیر اسرائیل بر ...
اهداف و منافع عربستان سعودی در سوریه چیست؟
را می توانیم در مقاله ای که در سال 2007 میلادی به قلم سیمور هرش در روزنامه ” نیویورک تایمز” منتشر شد؛ ملاحظه کنیم. در این سند آمده است که چگونه آمریکا، عربستان و اسرائیل همه منابع مالی و تسلیحاتی خود را برای از بین بردن نظام سوریه و ایران در اختیار تروریست ها قرار داده است. دولت سوریه نیز تاکید کرده است که شواهد و اسناد فراوانی دارد که نشان می دهد سعودی ها در کنار قطر و ترکیه، حمایت ...
گزارشی از نقش عربستان در حملات بروکسل؛ همه چیز از هدیه ی پادشاه بلژیک به سعودی ها شروع شد
امور تروریسم و مدیر مرکز "اِنار"، "شبکه اروپایی مخالف نژادپرستی"، در گفتگویی پس از بمبگذاری های اخیر در بروکسل می گوید: "تصمیم بائودوین، پادشاه بلژیک بود. پادشاه بلژیک به خاطر روابط نزدیکش با خاندان آل سعود در سال 1974 وهابیت را در بلژیک به رسمیت شناخت. این امر در میانه بحران نفت در جهان فرصتی برای نمایش حسن نیت و گشایش به سوی عربستان سعودی و در نتیجه تامین جریان نفت برای بلژیک دیده می شد." ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
پیش بینی رفتار نرخ ارز در سال 95
تحولات نگاه می کنند. به عنوان مثال، اقتصاد چین دومین اقتصاد بزرگ جهان می باشد و بازار اروپا مقصد کالاهای چینی است. سیاست های انبساط پولی اروپا سبب تضعیف یورو و کاهش واردات این منطقه از چین گردید. در نتیجه، مقامات پولی چین برای مبارزه با کاهش صادرات به اروپا در یک روز یوآن را دو درصد تضعیف کردند. روند کاهش ارزش یوآن در سال 2015 همچنان ادامه پیدا کرد و در پایان سال به چهار درصد رسید. این تحولات ...
واشینگتن پست: تروریسم در بلژیک و انفجارهای بروکسل، ریشه هایی سعودی دارند/ عربستان، حامی اصلی تروریسم
واشینگتن پست در گزارشی نوشت: ریشه های تروریسم و افراطگرایی در بلژیک ، عمیق و پیچیده است. در پی حملات روز سه شنبه در بروکسل، مأموران اطلاعاتی در حال ارزیابی ابعاد وسیع این طرح تروریستی هستند. در آن حوادث، فرودگاه و ایستگاه متروی بروکسل با چندین انفجار شدید لرزید که مرگ دست کم 31 نفر و زخمی شدن دست کم 270 نفر را به همراه داشت. انتقادات زیادی در خصوص اشتباهات امنیتی بلژیک و ناکارآمدی های ...
واردات بی رویه کالا یکی از علل عدم موفقیت دولت در رونق اقتصادی است/ گره زدن رفع مشکلات به برجام، کار ...
رویه کالاها را یکی از علل عدم موفقیت دولت در رونق اقتصادی برشمرد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته و سال های قبل از آن، واردات رسمی و غیر رسمی بویژه قاچاق، سبب اشباع بازار داخلی و انباشته شدن تولیدات داخلی در انبارها شده است. وی ادامه داد: دولت در خصوص مبارزه با واردات کالا اقداماتی انجام داده ولی آن چیزی که در واردات مهم است، موضوع قاچاق می باشد که ریشه قاچاق نیز در فساد اداری دارد و این برای ...
رهایی از رکود؛ خاطره ای از دهه 40
، ابراهیم حاتمی کیا). مجله در شماره نوروزی خود داستان زندگی 28 کارآفرین و سیاست مدار موفق جهان را ذیل این عنوان بازگفته است: آنها که دنیا را تکان دادند . چون این روزها صحبت از رکود در اقتصاد ایران است و کسانی راه حل هایی ارایه داده اند و برخی هم شاید درصددند از این نمد کلاه های سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 بدوزند نقل خاطره رضا نیازمند اولین رییس سازمان گسترش و نوسازی ...
نشست ائتلاف ملی عراق با حضور عبادی/تازه ترین موضع گیری حزب الدعوه
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، دفتر ائتلاف ملی عراق در بیانیه ای اعلام کرد حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در نشست شورای رهبری ائتلاف ملی عراق شرکت کرد که طی آن طرح اصلاحات بر اساس سازوکارهای قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفت. پایگاه الغدپرس نوشت در این نشست نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر اسبق حضور نداشت.منابع دیگری هم نوشته بودند که سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای ...
با عربستان چه باید کرد؟
بویژه عربستان را بر آن داشت تا بر طبل ایران و شیعه هراسی در منطقه و جهان محکم تر بکوبند بلکه بتوانند از گسترش نفوذ ایران در منطقه جلوگیری نمایند. دو. تغییر دولت در ایران و آغاز گفت و گوهای هسته ای با 6 قدرت جهانی نه تنها عربستان و دیگر کشورهای منطقه را به عدم پیگیری سیاست های گذشته ترغیب نکرد، بلکه این مذاکرات را زنگ خطری جدی برای خود تلقی و به مخالفت علنی با آن و اتخاذ سیاست های عملی برای ...
94/ سال پرسفر آقای رییس جمهور
ایسنا نوشت: به گزارش خبرنگار چپانا از خوزستان، به خاطر توافق هسته ای و اجرای برجام در زمینه تعامل با کشورهای مختلف برای دولت تدبیر و امید سال پرکار و پرسفری به حساب می آمد. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این سال به چهار کشور روسیه، آمریکا، ایتالیا و فرانسه سفر کرد و میزبان 17 تن از رییسان دولت های کشورهای مختلف در ایران بود. ضمن این که روحانی 15 سفر استانی نیز در کارنامه سال 94 خود ...
هجوم هتل سازان و گردشگران خارجی به ایران
پایان سال 2015 و شروع سال 2016 باعث شد همه رسانه های خارجی فهرستی از مناطقی که در سال 2016 باید به آن سفر کرد را منتشر کرده اند و شاید ایران تنها کشوری باشد که پایه ثابت همه این فهرست ها بود. یورونیوز در گزارشی در سایتش نوشت: با نزدیک بودن سال جدید گروهی از مجلات مسافرتی و متخصصان در حال تلاش برای پیشبینی هیجان انگیزترین مناطق مسافرتی سال 2016 هستند. دی 1394/10/01 ...
8000 هزار اثر تاریخی در تمدن 11 هزار ساله ایران
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: سابقه تاریخی تمدن 11 هزار ساله ایران حدود 800 هزار تا یک میلیون اثر تاریخی را در سطح کشور به یادگار گذاشته است. به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر به استان آذربایجان شرقی، اظهار داشت: از 85 سال ...
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه برگزار می شود؟
الکترال کالج هستند که رییس جمهور و همچنین معاون اول رییس جمهور را انتخاب می کنند. کالج انتخاباتی در دل خود نوعی ترس و عدم اعتماد به رای مستقیم مردم آمریکاست . این شیوه به جد مخالفانی دارد اما اما همچنان نخبگان سیاسی آمریکا رای گیری به شیوه کالج های انتخاباتی را پخته ترین فرایند تلفیق دموکراسی با مصلحت عمومی نخبه گرایانه می دانند و از این شیوه دفاع می کنند.شیوه ای که در جهان منحصر به فرد است. ...
رد توافقات هسته ای توسط دولت بعدی آمریکا بی سابقه نیست
به گزارش آناج به نقل از فارس، کریس بک مِیِر معاون اداره سیاست های تحریمی آمریکا امروز سعی داشت در مصاحبه ای در خصوص تلاش های دولت اوباما برای اجرایی شدن توافق توضیح دهد که البته در میان این نکته ای جالب در خصوص امکان رد توافق هسته ای توسط دولت های بعدی آمریکا بروز داد. توافق هسته ای ایران در نظام دولتی ایالات متحده به عنوان یک قانون مصوب نهادهای قانون گذار ثبت نشده زیرا تصویب آن حاصل ...
خاطرات خانم سرمربی از 15 روز اقامت در تهران
سیر می کردم. از آن بالا برای دیدن زمین نیاز به چشم غیر مسلح داشتی. شهریان مدیری قدرتمند مایدا در پاسخ به این سئوال که آیا پیشنهاد خاصی برای ورزش بانوان به دولت ایران دارد؟ گفت: من با شهریان معاون امور بانوان ورزش وزیر ورزش و جوانان نیز نشستی داشتم، ایشان را مدیری قدرتمند دیدم و به نظرم در کارش خبره بود. وی تاکید کرد: به عنوان یک خانم والیبالیست، خوشحالم هستم که دولت ...
ایران صادرات نفت را به روزانه 2,2 میلیون بشکه رساند
شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: ایران اسلامی امروز به درجه ای از قدرت رسیده است که همه قدرتمندان جهان معتقدند برای امن شدن منطقه خاورمیانه، تنها ایران است که می تواند نقش موثری را ایفا کند. وی ادامه داد: سال 95 به یقین سال رونق اقتصادی خواهد بود و دولت تدبیر و امید با همه قدرت به صحنه خواهد آمد. در ابتدای این آیین، فرماندار سیرجان ...
شیطان پشت پرده انیمیشن های والت دیزنی با کودکان مان چه می کند؟
به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، خاطرات کودکی بسیاری از ما با شخصیت های کارتونی چون میکی موس ، شیر شاه ، سفید برفی و هفت کوتوله ، سیندرلا ، زیبای خفته ، علاءالدین و ... همراه است که همه این ها محصول یک کمپانی هالیوودی به نام والت دیزنی است. امروزه نیز شاید راه کار برخی والدین برای سرگرم کردن کودکانشان گذاشتن یک سی دی از دیگر کارتون های والت دیزنی باشد، از دیو دلبر و گیسو کمند گرفته ...
هاشمی:یک تمدن جدید در خلیج فارس با محور انرژی ایجاد میکنیم
...> وی اظهارامیدواری کرد، با اجرای این طرح از سواحل جنوب ( سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و بخشی از خوزستان) در این خصوص به بهترین شکل ممکن استفاده شود. در ابتدای سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، استاندار، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی گزارش هایی در حوزه های مسئولیتی خود ارائه کردند. بازدید ...
از درگذشت بازیگر جوان سینما تا درخشش تنهایی لیلا
ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، نوری المالکی معاون رئیس جمهور عراق و جمعی از مقامات و مسئولین کشورهای اسلامی برگزار شد. همچنین در اختتامیه مراسم ضمن تجلیل از خانواده شهدای رسانه از فیلم ساز برجسته جهان اسلام نیز تحلیل شد و برگزیدگان جشنواره معرفی شدند. مجیدی در خصوص فیلم محمد رسول الله اظهار داشت: این فیلم می تواند برای دنیای اسلام چراغ راه باشد و وفاق بزرگی در ...
سرمایه گذاری مشترک ایران با 3 کشور
اقتصاد نیوز نوشت: رئیس دفتر رئیس جمهوری از سرمایه گذاری مشترک ایران با شرکت های فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی خبر داد و گفت که سرمایه گذاران خارجی علاقه دارند در حوزه های خودرو و نفت، و همچنین در حوزه های جدید مانند ICT سرمایه گذاری مستقیم انجام دهند. محمد نهاوندیان در مورد آخرین وضعیت سرمایه گذاری در ایران بیان کرد: ما پیام اول را به خوبی به سرمایه گذاران خارجی دادیم، ولی باید این کار را ...
پنجره ای به تاریخ گذشته یک ملت
شد و در سال های اخیر از رواج افتاده است. به سبب وجود پشم دام های مردم این استان به عنوان یک زیرانداز و همچنین پوشش لباسی به خصوص پوپان ها مورد استفاده قرار می گرفت. سیاه چادر بافی سیاه چادر با ویژگی خاصی که داردسال های سال به یک صورت و طرح باقی مانده و چنین به نظر می رسد که اوج این هنر در مراحل اولیه اختراع قرار دارد. این محصول که برای پوشش سرپناه جامعه ...
ایرانی ها کدام بازی ها را در سال 94 پسندیدند
دست خواهدداد، این غم و اندوه وجود شما را فرا می گیرد که پایان سه گانه استارکرافت2 احتمالا باید تا سال ها منتظر انتشار اثر بعدی بلیزارد در ژانر استراتژیک ماند. میراث پوچ با تمام ویزگی های مثبتی که دارد، بهترین پایانی بود که می شد بر استارکرافت2 نوشت و بلیزارد با عرضه این اثر یک بار دیگر ثابت کرد استاد بلامنازع ساخت بازی های استراتژیک است. گیم پلی متنوع، داستان فراموش نشدنی و پر از لحظات ...
آغاز سفر منطقه ای روحانی از فردا؛ اول پاکستان
با مقامات این دو کشور در خصوص توسعه روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای از اهداف این سفر اعلام شده است. سفر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان در پاسخ به دعوت رسمی محمد نواز شریف نخست وزیر این کشور انجام می شود. نواز شریف طی دو سال گذشته و در اردیبهشت 1393و بهمن 1394 به تهران سفر کرده بود. رایزنی درباره اجلاس سران سازمان همکاری های اسلامی با هدف وحدت هر چه بیشتر جهان اسلام از دیگر محور ...
گفتگوی خواندنی و جذاب با جواد خیابانی گزارشگر فوتبال
از سال 71 شروع شد. در آن سال برنامه آنچه شما خواسته اید از شبکه یک پخش می شد و تهیه کننده اش مجید خالقی سروش بود؛ برنامه ای که از افراد علاقمند به گزارشگری خواسته شد تا به سازمان نامه بنویسند. جواد خیابانی 26 ساله پس از دیدن این برنامه، نامه ای به صداوسیما نوشت با این مضمون که همه حرف های تان راست نیست و دست از این کارها بردارید، آمدن به تلویزیون پارتی می خواهد. واکنش خالقی به آن نامه بسیار جالب ...