سایر منابع:
سایر خبرها
قرآن را حفظ می کنیم، در حالیکه حافظ اصلی ما قرآن است
و معلمان این دانش آموزان به خوبی با آنها کار کرده اند و آموزش های لازم را در رشته ی مورد آزمون دیده اند. از نظر تحصیل به برکت قرآن به رشد خوبی رسیده ام وی افزود: مهمترین تأثیری که قرآن بر زندگی و تحصیل من داشته باعث شده است که از نظر تحصیل به رشد خوبی رسیده ام و از نظر اخلاق نیز نسبت به سالیان قبل به وضعیت بسیار خوبی برسم مانند احترام به بزرگتر ها و پدر و مادرم. مالکی اضافه ...
کی خسته است یک سوال آرمانی است نه احساسی
کسی خسته است؟ سوالی احساسی است در حالی که این سوال کاملا آرمانی است. وی افزود: برای فرد مومن و آرمان گرا خستگی معنایی ندارد و برای این افراد از دل هر تلاشی، تلاشی جدید ساخته می شود. رئیس جمهور سابق در ادامه ضرورت انقلاب اسلامی و تبیین آن، نکاتی درباره دولت قبل و نکاتی هم درباره آینده را سه محور سخنرانی امروز خود در جمع مردم مشهد عنوان کرد. گزیده ای از اظهارات احمدی ...
گودرزی: عده ای آشکارا دزدی می کنند و اسمش را حقوق می گذارند؛ دفاع از انقلاب به معنای حفظ وضع موجود نیست
. رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور با اشاره به اینکه افق های پیش بینی شده در انقلاب اسلامی تشکیل دولت، نظام اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن سازی اسلامی است، افزود: اصول و مبانی رسیدن به افق های پیش بینی شده اصول و اهداف مبانی اسلام است و برای رسیدن به 5 هدف استکبارستیزی، عدالت اجتماعی، استقلال، کرامت انسانی و آزادی قیام کرده ایم. گودرزی بابیان اینکه برای رسیدن به 5 هدف ذکر شده با چالش ...
چرا امام صادق(ع) به مدعیان قیام پاسخ ندادند؟
سرزمین اسلامی. وضع مالیات از دوران معاویه به بعد در حال افزایش بود و عُمال اموی با قدرت های جهنمی خود هر روز فشار را بر مردم افزایش می دادند، فقط در دوران عمربن عبدالعزیز بود که مشکل مالیات حل شد و او با برنامه خاصی، بسیاری از مالیات ها را لغو کرد(6). ولی پس از او جریان به وضع سابق بازگشت و پیوسته وضع اقتصادی در حال بحران و ظلم و فشار بیشتر بود. * مشکل موالی مشکل ...
به اشخاصی که پیاده روی می کنند، این چیزها را نگویید!
وجود دارد. آنتویان خاطر نشان می کند که حرکات انفجاری با شدت بالا، قطعا یک راه موثر برای جلوگیری از کسالت و بی حوصلگی هستند. اگرچه هیجان، مسئله مهمی است، اما در مورد هر تمرین دیگری نیز صادق است. چرا نمی دوید؟ دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد ممکن است تمایلی به دویدن نداشته باشند. اول از همه، دویدن می تواند استرس زا باشد. آنتویان می گوید: دویدن برای برخی از افراد باعث تحریک و ...
جوانان بیش از گذشته درگیر فضای مجازی شده اند
حسن موسوی چلک یک جامعه شناس و تحلیل گر مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: از تجمعات اخیر گروهی از دانش آموزان بعد پایان یافتن فصل امتحانات و پس از پایان 9 ماه تحصیلی این طور به ذهن می رسد که نوجوانان مذکور به دنبال وجود یک فرصت برای شکل دادن فضای گپ و گفتی دوستانه بودند. به اعتقاد وی چنین تجمعاتی به صورت خود سرانه و بدون در نظر گرفتن آثار و عواقب آن ایجاد شده و در نهایت منجر ...
رضاشاه چگونه بدون جنگ چوب حراج به خاک ایران زد
خاک مملکت را به همسایه ها می بخشد؟ نه با تضعیف ارتش، بلکه با تضعیف نیروی مردم، با تضعیف دموکراسی، با تضعیف ایلات و عشایر و با تضعیف قدرت مردم. شاید هم بدون اینکه قصدی داشته باشد اما این کار را کرده بود و به صورت ناخواسته این گونه می شود. در مورد اول که رضاخان در مقابل خارجی ها سر تسلیم فرود می آورد. بر خلاف آن تصویری که از او ترسیم شده که به عنوان یک قهرمان ملی، چکمه به پایش ...
دردسرهای یک دندان، وقتی پای عقل در میان است/ رمزگشایی از ماهیت دندان عقل
...، سومین آسیای بزرگ فک به تدریج در حال حذف شدن از ژنتیک انسان است. نشانه بزرگ شدنتان را در رویش یک دندان بیابید آشوری اظهار داشت: معمولا جوانه دندان عقل از حدود سن 11، 12 سالگی شروع به تشکیل می کند و بعد از شکل گیری فرآیند، رویش، معمولا در سن 18، 19 سالگی آغاز می شود. وی بیان کرد: چون این دندان در سنی رویش پیدا می کند که فرد درحال ورود به مرحله بزرگسالی است به آن ...
آیت الله مکارم شیرازی: بجای فکر به انتخابات، حقوق های نجومی را شجاعانه جمع می کردید
زمینه سازی برای تولید در جامعه است. آیت الله مکارم شیرازی متذکر شد: جوانان در دانشگاه پس از دیپلم، دو سال، چهار و نهایت تا 10 سال که مشغول فراگیری علم باشند مدرکی متناسب با آن دوره دریافت می کنند؛ فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس تا دکترا و فوق تخصص. اما یک فرد دیپلم در حوزه علمیه باید 16 سال درس بخواند تا به اولین مرحله اجتهاد برسد بنابراین چاره ای جز استفاده از بیت المال در این مدت ...
دهه شصتی ها چرا تن به ازدواج نمی دهند؟
بیابد و بعد هم ازدواجش بیش از هر نسل دیگری با تاخیر و تعویق مواجه شد. مثلا آمارها نشان می دهد دختران دهه شصت جزو 30درصدی جمعیت مجرد زنان کشور هستند و به نظر می رسد کمتر از کم سن وسال های خود انگیزه ای برای ازدواج دارند. اما به نظر دهه شصتی ها را نباید فقط به عنوان قربانیان تغییرات اجتماعی و فرهنگی شناخت بلکه آنها به عنوان نسلی هستند که آغازگر تغییرات اجتماعی و فرهنگی بوده اند ...
کاغذبازی، اصلی ترین سد راه سرمایه گذاران/ برنامه ریزی در جهت بهره گیری از دورریز سیب دماوند/ اگر صد ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تارود ، گزارش زیر، مهمترین اقدامات انجام شده توسط دستگاه های مسئول در شهرستان دماوند می باشد که برخی از آن ها با وجود گذشت چهار ماه از سال، همچنان رنگ و بوی باید انجام شود؛ باید صورت پذیرد و... می دهد که هنوز با عمل فاصله زیادی دارد و برخی از آن ها کارهای عملی انجام شده در راستای تحقق واقعی اقتصاد مقاومتی می باشد. *تاکید میرزایی ...
توضیح داور یاسوجی جشنواره ملی گردشگری درباره جشنواره
...، بدون نام به صورت کدبندی شده دراختیار داوران قرار می گیرند تا در مرحله نخست به صورت انفرادی بررسی کارشناسی شوند. در مرحله آتی که به طور متوسط یک چهارم عکس های برتر گزینش می شوند؛ چند داور کنار هم قرار می گیرند و در مرحله بعد با نگاه سرسختانه تر حدود 100 عکس روی دیوار جای خواهد گرفت، سپس نمونه آثاری که از توانمندی های بیشتر و تاثیرگذاری عمیق تری برخوردار باشند در دو بخش عمومی و حرفه ای برای ...
سهم اندک سیاست در سینمای ایران
ادامه مسیر فیلمساز می شود. هم موافق ها و هم مخالف ها به شدت با فیلم های سیاسی، به نفع هر طرف که باشد، با موضع برخورد می کنند و این درست نیست. باید از هر جناحی افراد حق اظهار نظر داشته باشند. ما در شرایطی هستیم که وقتی حتی دو دیالوگ اجتماعی هم گفته می شود، افراد از آن دیالوگ ها برداشت سیاسی می کنند. شما تصور کنید در این وضعیت چطور می توانیم زندگی یک فرد سیاسی را در فیلمی نشان دهیم؟! اگر به هر ...
قافله غائله "حسین فریدون" به منزل آرامش می رسد؟
انگار بنا نیست غائله قافله او در منزل آرامش، رحل اقامت افکند. در گذشته، نام وی جزء لیست مبارزان علیه رژیم پهلوی بود، عضویت در تیم امنیتی و حفاظتی امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب اسلامی به شهرتش افزود. بعد از آنکه کرسی عمارت فرمانداری نیشابور و کرج به وی تعلق گرفت، جنگ 8 ساله، عرصه دیگر حضور وی بود. مدتی بعد، وی در کسوت سفیر ایران، راهی مالزی شد و چندی هم سکانداری نمایندگی ایران ...
ایرانی ها روزانه چقدر نمک مصرف می کنند؟
فعالیت های متعارف و مناسب آنان را یکی از عوامل شیوع این عارضه اعلام کرد و گفت: کودکان باید بر اساس مقتضیات سن خود فعالیت بدنی داشته باشند. وی افزود: مصرف برخی غذاها مانند سوسیس، کالباس، چیپس و پفک با رژیم صحیح غذایی همخوان نیست و والدین باید رژیم غذایی سالم را در اختیار کودکان قرار دهند. روشنی با اشاره به اینکه ابتلا به کبد چرب علامت خاصی ندارد، گفت: در آزمایشات دوره ای که ...
همکاری نظام بانکی، شرط سیف برای تحقق رشد 5 درصدی اقتصاد در سال جاری
ولی الله سیف پنجشنبه شب در جلسه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی در مشهد به دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم پرداخت و اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید، نرخ تورم به کمتر از 10 درصد و براساس آخرین آمار در تیرماه امسال این نرخ به 9.2 درصد کاهش یافت. وی گفت: به رغم اینکه گفته می شد دولت بر کنترل تورم تمرکز کرده و سیاست اقتصاد انقباضی را در پیش گرفته اما در سال 1393 بعد از یک دوره 2 ساله رکود، رشد نقدینگی 30 درصد و رشد اقتصادی سه درصد شد. سیف افزود: با اینکه در سه سال گذشته کشور با شوک شدید نفتی و تحریم اقتصادی مواجه بود، بازار اقتصاد ا ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
سیره عملی و اخلاقی امام جعفر صادق (ع)
به گزارش نصر، در این آیه شریفه سه فراز وجود دارد. اگر با کنجکاوی و ریزهکاری به آن دقت و تأمل نماییم تمامراهکارهی جامعه بشری در آنگنجد، و سیره عملی واخلاقی انسان در آن ترسیم گردیده، وبه عنوان خلیفه الله و سفیر خالق هستی مسؤولیت سنگینی را بردوش دارد.در فراز اول آیه دعوت به سوی توحید که برجستهترین واحسنترین کلمهی است بری عمران زمین ودوری از انحراف وبی خدایی و بی بند و باری باشد، تا انسان وظیفه ...
توضیحات معاون فرهنگی دانشگاه جندی شاپور درخصوص آئین نامه جدید پوشش دانشجویان
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه خوزستان، دکتر ساسان موگهی در خصوص نگرانی ها از اجرای آئین نامه جدید رفتار و پوشش حرفه ای فراگیران در دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اظهار کرد: هر محیطی شأن و مقامی دارد و پوشش افراد وقتی وارد آن محیط می شوند باید متناسب با شأن آن مکان باشد؛ دانشگاه نیز به عنوان محیط تولید علم از شأن بالایی چه از نظر دینی یا علمی برخوردار است. وی با اشاره به اینکه در گذشته آیین ...
هویت اصلاح طلبی | یادداشت دریافتی
طلبان تصمیم گرفتند بدون در نظر گرفتن اصلاحات و اصلاح طلبی و بدون توجه به خواسته های واقعی مردم و بدون توجه به دستآوردهای اصلاحات و هزینه های سنگینی که تا کنون پرداخته است فقط و فقط خود را از طریق رای مردم برکشند و به قدرت وصل شوند. این نوع به اصطلاح اصلاح طلبی که دل و جانش برای یکی شدن و در آغوش قدرت قرار گرفتن به هر نحوی له له می زند فی الواقع اصلاح طلبی نیست، همان است که دکتر عارف خود می گوید بی ...
افزایش 192 درصدی آموزش های مهارتی در گنبدکاووس/ شعار ما هر گنبدی یک مهارت و هر خانه یک کارخانه است
تأکید بر اینکه کلاس های مرکز فنی حرفه ای شهرستان گنبدکاووس با هدف ایجاد اشتغال و به صورت کاملا هدفمند برگزار می شود، اضافه کرد: 70 درصد فارغ التحصیلان دوره های فنی و مهارتی مرکز فنی وحرفه ای شهرستان امروز وارد بازار کار شده اند و توانسته اند از مهارت کسب شده خود درآمدزایی داشته باشند. رئیس مرکز فنی وحرفه ای شهرستان گنبدکاووس از افزایش 192 درصدی عملکرد آموزشی این مرکز در یک سال اخیر خبر ...
چرا اصلاح طلبان از حقوق نجومی مدیران دولتی حمایت می کنند؟/ مدیر اگر درآمد بالا نداشته باشد تعهدی به کار ...
انگیزه لازم را برای خدمت به دولت از دست می دهد. در رابطه با مسئله میزان درآمد مدیران بر اساس تخصص و دشواری کار باید از سوی دولت تدابیر بیشتری اندیشیده شود و از سویی این باور عمومی باید در جامعه به وجود آید که میزان دریافتی مدیر توانا و متخصص بالاست"[1] همسو با اظهارات ذکر شده بایزید مردوخی مشاور ربیعی نیز اظهار داشته "نباید سمت های مهم دولت، نظام بانکی و بنگاه های دولتی از افراد صلاحیت ...
افکار عمومی هنوز منتظر عزم دولت
ماده 84 قانون معروف به الحاق 2 آمده است که حداکثرحقوق برای شرکت های دولتی نمی تواند بیشتر از 10 برابر حداقل حقوق باشد در حالی که این موضوع رعایت نشده است. رد پای سیاسیون گذشته از این ابهامات، سرلشکر جعفری، فرمانده سپاه پاسداران پس از دستگیری مدیرعامل معزول بانک ملت، گفت: فرد مذکور به سبب حضور در پرونده اقتصادی بزرگتری که برخی سیاسیون و افراد دیگر در آن حضور داشته اند، دستگیر ...
برانکو: انتشار رقم قرارداد مربیان وبازیکنان غیر حرفه ای است
. وی در خصوص جدایی لوبانف دروازه بان ازبکستانی تیمش نیز تصریح کرد: ابتدا از این بازیکن تشکر می کنم او بازیکن حرفه ای بود و در فصل گذشته که سوشا نمی توانست درون دروازه بایستد او به ما کمک زیادی کرد. به گفته وی، لوبانف مشکل شخصی داشت و مجبور به ترک باشگاه شد و با جدایی از باشگاه همه ما را غافلگیر کرد. تمرین روز پنجشنبه سرخ پوشان ساعت 18:10 در ورزشگاه شهید کاظمی آغاز و ساعت 20:20 دقیقه ...
به گدایان شهر کمک نکنید!
اندیشیده شود. معاون سیاسی فرماندار تصریح کرد: از آنجائیکه تکدی گری حرفه ای در قانون جرم است وباید با آنها برخورد شود، مردم هم نباید به این افراد کمک مالی کنند؛چراکه کمک های مردمی باعث گسترش و انتقال این پدیده شوم اجتماعی از نسلی به نسل دیگر است. وی با اشاره به اینکه برای کمک به افراد نیازمند در جامعه راهکار مناسبی نیز وجود دارد، ادامه داد: قطعا از طریق نهادهایی مانند سازمان ...
قانون مداری را از خودمان شروع کنیم/ دور زدن در خیابان های شلوغ آران و بیدگل ممنوع است!
آشکار مسئولین حکومت ، دو مورد از مبنایی ترین مواردی است که باعث می شود مردم جامعه نیز به سمت قانون گریزی تمایل داشته باشد. همه از قانون می گریزیم! خیلی وقت ها افراد منتقدی را دیده ایم که به خاطر هر مسأله ای به همه بد و بیراه می گویند و هر مسئولی را در هر پست و مقامی متهم به رانت خواری و سوءاستفاده از قدرت می کنند. ولی همان ها همین که به مشکل می افتند، بدون توجه به حرف هایی که ...
ضعف ها و قوت های انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان - علی حبیبی*
شیوه وارد است این است که شناخت علائق و استعداد افراد در این مدت کوتاه هر چند به صورت علمی صورت گیرد اما کامل نبوده و همه توانمندی ها و صلاحیت های دانش آموز در آن لحاظ نمی شود. انتخاب رشته تحصیلی مرحله حساس زندگی یک فرد است و کشف استعدادها و توانمندی های یک فرد نیز در طول یک روز میسر نمی شود ضمن اینکه نمرات نیز نمی تواند ملاک و معیار مناسبی برای این سنجش مورد توجه قرار گیرد. خیلی از دانش ...
افرادی که پیش از سال 75 خون دریافت کرده اند آزمایش هپاتیت بدهند/رشد 40درصدی کبد چرب در جامعه
...: این بیماری از راه خون منتقل شده و استفاده مشترک از وسایلی مانند ناخن گیر، سرنگ مشترک، مسواک، تاتو کردن و حجامت غیر بهداشتی، دندانپزشکی و لوازم جراحی غیر بهداشتی دندان پزشکی، مسواک، ریش تراش و دیگر مواردی که با خون ارتباط می کند موجب انتقال این بیماری از فرد مبتلا به فرد سالم می شود. علویان ادامه داد: بیماری هپاتیت از راه دست دادن و بوسیدن، غذا خوردن، و ارتباطات ساده روزمره منتقل نمی ...
جنگ قوانین برای عارضه فیش های حقوقی/ پرداخت های نامتعارف در نطفه خفه می شوند!
مشمولین این طرح علاوه بر مشمولین اصل 142 قانون اساسی؛ ب) دیگر اینکه مجلس نمی تواند برای دستگاههای تحت نظر رهبری قوانین الزام آور تصویب کند. با تصویب طرح جدیدی در این زمینه با عنوان رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران در مجلس نهم (اردیبهشت 92) و اصرار نمایندگان مجلس بر این مصوبه قوه مقننه با وجود ایرادات مطرح شده توسط شورای نگهبان، این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده ...
بلای بزرگ دنیای امروز رشوه خواری است/ عربستان حتی دبیرکل سازمان ملل را با دلارهای نفتی اش تهدید می کند
شواهد آمریکا نشان می دهند که عربستان در ماجرای تخریب برج های دوقلو دست داشته است اما با همین تهدید اسم او را حذف می کنند؛ جنگ ها و کشتارهایی که امروزه صورت می گیرد به دلیل همین حاکمیت مال است، اگر حاکمیت متعلق به علم بود دیگر شاهد این اتفاق ها نبودیم. آیت الله مکارم شیرازی به توفیقی که نصیب طلبه ها شده است تا در مسیر اهل بیت علیهم السلام قدم بردارند اشاره کرد و یادآور شد: افراد بسیاری ...