سایر منابع:
سایر خبرها
مثل یک گروه حرفه ای کار کردیم
این نمایش حرف هایی هم با پدر و مادرها داشتم و روی سخنم فقط با بچه ها نبود. وی که پیش از این همین نمایش را در پروژه میکرو تئاتر گروه تئاتر لیو اجرا کرده بود، درباره احتمال اجرای دوباره آن توضیح داد: معمولا تکرار در کار کودک، باعث می شود جذابیت کار برای بچه ها از بین برود. کار کودک همیشه باید خیلی تازه و با طراوت باشد و جالب است که در کار کودک برخلاف کار بزرگسال، همیشه بهترین اجرا، اجرای اول است چون بعد از آن تازگی کار برای بچه ها کم می شود. به گزارش ایسنا، نمایش دایره شامگاه چهارشنبه 3 شهریور در سومین روز جشنواره تئاتر عروسکی به صحنه رفت و با استقبال تماشاگران رو به رو شد. ...
مهران مدیری: در مورد مرگ کیارستمی حرف زدم، تلویزیون پخشش نکرد / دعوت از رامبد جوان به دورهمی / زندگینامه ...
گروه همیشگی ساخته نمی شود و کاملا با گروه جداگانه ای کار خواهم کرد اما شاید دو سه نفر از همکاران پشت صحنه حضور داشته باشند. فیلمنامه برای گرفتن مجوز دچار تغییر نمی شود وی درباره نگارش فیلمنامه و ارسال آن برای دریافت مجوز ساخت هم توضیح داد: فیلمنامه ساعت 5 عصر در حال نوشته شدن است و احتمالا تا 15 روز دیگر آماده می شود. این فیلم کاملا رئال و اجتماعی است و هیچ فضای فانتزی در آن ...
مهمانی عروسک ها به روز پنجم رسید(+جدول اجراها)
خانه هنرمندان از مخاطبان نمایش های عروسکی در پنجمین روز برگزاری جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک، این جشنواره میزبان 8 نمایش در بخش فضای باز است. در این روز نمایش لیرخان کاری از ندا فرمانی و ریحانه باغبادی به مدت 30 دقیقه و راس ساعت 17:30 در محوطه باز تئاتر شهر اجرا می شود. ساعت 18 نمایش رشکی و ماسی کاری از رضا فقیهی، ساعت 18:30 نمایش بوسلمه کاری از عبدالرضا محمدی ...
مهمانی عروسک ها به روز پنجم رسید(+جدول اجراها)
لاله و خانه هنرمندان از مخاطبان نمایش های عروسکی در پنجمین روز برگزاری جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک، این جشنواره میزبان 8 نمایش در بخش فضای باز است. در این روز نمایش لیرخان کاری از ندا فرمانی و ریحانه باغبادی به مدت 30 دقیقه و راس ساعت 17:30 در محوطه باز تئاتر شهر اجرا می شود. ساعت 18 نمایش رشکی و ماسی کاری از رضا فقیهی، ساعت 18:30 نمایش بوسلمه کاری از عبدالرضا ...
معتمدآریا: ایرانی ام و به کار در کشورم معتقدم
خبرگزاری ایسنا: فاطمه معتمدآریا گفت: سالیان سال است که تئاتر عروسکی از روی موانع سُر می خورد ، راه خود را ادامه می دهد و پیش می رود. این هنرمند در گفتگو با ما درباره شرایط فعلی هنرمندان تئاتر عروسکی با بیان این مطلب ادامه داد: نمی توانم بگویم تئاتر عروسکی دچار محدودیت است، چون هنرمندان آنقدر از خود گذشته اند و کار آنها آنچنان از جان و دل و روح و روان شان سرچشمه می گیرد که گویی این ...
بایدها و نباید های جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک
خودش است و در خصوص هزینه ها هیچ حمایت کننده ای ندارد لاجرم باعث می شود تا از کیفیت نمایش بعلت کمبودهای مالی کاسته شود. پنهان نشدن مرضیه برومند در پس مقام دبیری جشنواره هادی افتخار زاده کارگردان نمایش قصه گرگ گرسنه منتخب شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی بخش صحنه ای از شهر مراغه در خصوص نمایش خود بیان کرد: در اصل همان قصه بز زنگوله پا است اما با یک دید جدیدتر به گونه ای که آخر نمایش ...
روزسوم جشنواره نمایش عروسکی چه گذشت
مجله هنری هفت به نقل از عصر ایران در سومین روز از جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک طبق روال دو روز گذشته نمایشگران به اجرای برنامه ها در 2 بخش صحنه ای و فضای باز پرداختند. به گزارش مهر، در سومین روز از جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک طبق روال دو روز گذشته البته با این تفاوت که افراد بیشتری از این رویداد هنری مطلع شده بودند، نمایشگران به اجرای برنامه ها در 2 بخش صحنه ای و ...
به مسایل روز هم تنه می زنیم
سرصحنه استفاده کنم و درواقع خواستم در این کار بازی اتفاق بیفتد. بنابراین چاره ای نبود جز اینکه از بازیگران استفاده کنم و تقریباً می توانم بگویم همه صداهای آشنا البته به جز محمد بحرانی در این کار حضور دارند. * اینکه بازیگران سر صحنه حضور دارند، جایی هم برای خلاقیتشان در اجرا و بازی وجود دارد؟ بله دقیقاً همین است و اصلاً یکی از دلایلی که از صداپیشه های حرفه ای در این کار استفاده می شود این است که یک همکاری مشترک در ساخت و تولید محتوا اتفاق بیفتد. ...
صداپیشگی مرضیه برومند در یک نمایش/ برنامه روز پنجم اعلام شد
...> میزبانی محوطه تئاتر شهر، پارک لاله و خانه هنرمندان از مخاطبان نمایش های عروسکی در پنجمین روز برگزاری جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک، این جشنواره میزبان 8 نمایش در بخش فضای باز است. در این روز نمایش لیرخان کاری از ندا فرمانی و ریحانه باغبادی به مدت 30 دقیقه و راس ساعت 17:30 در محوطه باز تئاتر شهر اجرا می شود. ساعت 18 نمایش رشکی و ماسی کاری از رضا فقیهی، ساعت 18 ...
تحول که رخ نداد حداقل با فساد و تبعیض مبارزه کنید/ دولت جسارت لازم را برای تغییرات نداشت
...، البته ریشه رکود فعلی آنقدر ساده نیست که با چند عامل محرک تقاضا بر طرف گردد، دولت نیز در این امر کامیاب نبوده و ناچار بود این روند را طی کند. صفاری دیگر مهمان برنامه یادآور شد: دولت روز اول گفت یارانه 10 میلیون نفر را حذف می کند ولی این طرح را سه سال مسکوت گذاشت و الان شروع به حذف کرده، اصلاح مالیات های مستقیم تازه امسال شروع شده، عدم کارایی نظام بانکی مشکلات خود را به جامعه تحمیل ...
جشنواره نمایش عروسکی | حاشیه ها و استقبال گرم مخاطبان
آمد مخاطبان در سالنها تب دیدن همه نمایشها در دو بخش صحنه ای و فضای باز داغ بود، آنهایی که برای دیدن اجراهای صحنه ای به تئاتر شهر آمده بودند و گاهی هنرمندان هم در بین این مخاطبان دیده می شدند، بلیت به دست و با عجله از در سالن داخل می شدند و در صندلی های خود مستقر می شدند. حضور جانشین سفیر نیوزلند و کنسول فرهنگی هلند در نمایش نویسنده نمایش نویسنده از کشور هلند اثری ...
رشکی و ماسی به روی صحنه می رود
جشنواره دو اجرا در فضای باز خواهد داشت، گفت: اجرای اول آن ساعت 19 روز چهارم شهریورماه در پارک لاله و اجرای دوم نیز ساعت 18 روز پنجم شهریورماه در محوطه مجموعه تالار شهر است. نویسنده نمایش عروسکی رشکی و ماسی با بیان اینکه این دو شخصیت بذلگو دارای قدمتی بیش از یکصد سال در حومه ملایر و اراک دارند؛ گفت: این دو شخصیت با پوشیدن لباس های رنگی خود و حضور در خیابان ها در ایام پایانی سال پیام آور فرا ...
سه دایناسور رنگی در محوطه تئاتر شهر دیده شدند
دایناسورهای رنگی که به دلیل تاخیر در پرواز نتوانستند روز سه شنبه 2 شهریور در جشنواره تئاتر عروسکی اجرا داشته باشند، روز گذشته در محوطه تئاتر شهر اولین اجرای خود را به نمایش گذاشتند. به گزارش ایسکانیوز، دایناسورهای رنگی به کارگردانی میکل ستو و جوسف ماریا لای از کشور اسپانیا، عصر روز چهارشنبه 3 شهریور در محوطه تئاتر شهر به نمایش درآمد. سه دایناسور غول پیکر اجرای این نمایش را بر عهده ...
آلبوم موسیقی هنوزم سرپام رونمایی می شود
است . قطعه میشه ضامنم بشی معروف ترین قطعه اجرا شده رضا صنعتگر که بارها از رسانه های صدا و سیما پخش شده است نیز در این آلبوم وجود دارد و او قرار است این قطعه را به مناسبت میلاد امام رضا (ع) در سیزدهمین برنامه اتفاق ترانه به صورت زنده اجرا کند . آهنگسازی 8 قطعه از آلبوم هنوزم سرپام را رضا صنعتگر و باقی قطعات را سید محسن حسینی، محمد آرام باش و مرحوم ابراهیم منصفی انجام داده اند ...
دایناسورهای رنگی دیر آمدند، اما کودکان را شاد کردند/ سومین روز جشنواره عروسکی چگونه گذشت
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در سومین روز از جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک، 10 نمایش صحنه ای و هشت نمایش در فضای باز روی صحنه رفتند. کوزه عسل نیست کاری از عادل بزدوده که در دو نوبت 19 و 21 در تالار اصلی تئاترشهر اجرا رفت از جمله نمایش هایی بود که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. این نمایش بهمن ماه سال گذشته در مرکز تئاترعروسکی کودکان و نوجوانان روی صحنه رفته و از عروسک های ...
توسعه تجهیزات و ارتقاء خدمات درمانی کیش در سه سال گذشته روند خوبی طی کرده است
به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، در دومین روز از هفته دولت برابر با 3 شهریور، دکتر محمد خلخالی رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش در برنامه رادیویی امروز کیش حضور یافت و به سئوالات کیشوندان در حوزه سلامت و درمان در جزیره کیش پاسخ داد. دکتر خلخالی ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دولت و همچنین روز پزشک و دارو ساز به دست اندرکاران حوزه سلامت و درمان اعلام کرد در طول سه سال گذشته و با نگاه ...
دوستی و اتحاد در ماهی بادکنکی
اگر چه این انیمیشن با تکنیک سه بعدی ساخته می شود، اما فضایی فانتزی و تخیلی دارد و از رنگ های شاد و جذاب در گرافیک و طراحی بصری آن استفاده شده است. نی نی بال (خواهر کوچک ماهی بادکنکی)، اره ماهی (مجسمه ساز و هنرمندی مودب)، جیز ماهی (همیشه دنبال کشف اجسام)، سبیل ماهی (با نمک و چاق) و دیو ماهی (برادر غول ماهی) از دیگر شخصیت های کارتونی این مجموعه هستند. در این انیمیشن، پدر سبیل ماهی، پلیس است و پدر نی نی بال نیز در نقش آتش نشان ظاهر می شود. فست فودها و بازی های رایانه ای سلمی افکاری، کارگردان و تهیه کننده این انیمیشن به جام جم گفت: به 90 قسمتی که در حال ساخت است، شخصیت ها و فضاهای جدی اضافه شد ه اند. برای مثال، چون آغاز سال تحصیلی نزدیک است در یک فصل به مدرسه می پردازیم یا در قسمتی دیگر به بحث فست فودها و بازی های رایانه ای اشاره می کنیم. وی معتقد است: در مجموعه هایی که برای کودکان ساخته می شود، باید مواظب باشیم دیالوگ ها کودکانه باشد و حد وسط را در همه امور رعایت کنیم تا برای کودک بی مزه نباشد. از این رو، گاهی در فیلمنامه ماهی بادکنکی مجبوریم جملات را تغییر دهیم. افکاری بیشترین مشکل حوزه انیمیشن را مالی دانست و عنوان کرد: افراد هنرمند و کاربلد زیاد داریم، ولی بیشتر وقت ها به آثاری ارجحیت داده می شود که می توانند واقعی باشند و لزومی ندارد در قالب انیمیشن ساخته شوند. می توان به کارهای فانتزی بیشتر بها داد و هزینه ها را طوری تقسیم بندی کرد که به همه موضوعات و تکنیک ها اختصاص یابد. در این صورت انیمیشن کشور ما در وضعیت بهتری قرار می گیرد. این کارگردان ادامه داد: انیمشن سازان ما از نظر تکنیکی پیشرفت خوبی داشتند، اما مشکلات مالی باعث افت آنها می شود. این اتفاق باعث شده، خیلی ها این شغل را کنار بگذارند. عده ای فکر می کنند انیمیشن هنر و تفریحی بیش نیست اما برای ما شغل است و با آن زندگی می کنیم. آموزش کارگروهی به کودکان رامین کرمی، نویسنده ماهی بادکنکی درباره روند نگارش فیلمنامه توضیح داد: نگارش فصل سوم یعنی 39 قسمت به پایان رسیده و خلاصه فیلمنامه در 26 قسمت تهیه شده است. این نویسنده ادامه داد: ماهی بادکنکی در مرکز پویانمایی صبا، برای گروه سنی کودک و پخش از شبکه کودک و نوجوان تولید می شود. این اثر جنبه آموزشی دارد و هدف از ساختش دوستی و اتحاد است. در این مجموعه، ماهی بادکنکی قهرمانی نیست که به تنهایی بتواند کاری انجام دهد. اگرچه سرگروه است و از همه باهوش تر و قدرت رهبری اش بیشتر، ولی اگر دوستانش به او کمک نکنند نمی تواند موفق شود. ما قصد داریم در این انیمیشن قدرت کار گروهی را به کودکان آموزش دهیم. کرمی معتقد است: کسی که می خواهد فیلمنامه انیمیشن بنویسد، باید کودک درونش زنده باشد، شیطنت های کودکان را در نظر بگیرد و با روحیات آنها آشنا باشد. در ایران، بیشتر فیلمنامه هایی که برای انیمیشن نوشته شده، باید در قالب رئال تولید شوند چراکه بخش تخیلی شان خیلی کم است. آنچه انیمیشن را از حوزه های دیگر جدا می کند، تخیل است. فضای فانتزی با حس و حال کودکانه محمد میروهابی، کارگردان هنری انیمیشن ماهی بادکنکی نیز عنوان کرد: در گرافیک کار سعی کردیم به سمت رئال پیش نرویم و بتوانیم حسی را که برای یک کار فانتزی لازم است، داشته باشیم. خودمان را محدود به تکنیک و قابلیت هایش نکرده ایم. وی ادامه داد: وقتی اثری با تکنیک سه بعدی ساخته می شود خیلی ها تمایل دارند به سمت واقعیت و زیاد کردن جزئیات پیش بروند، اما ما این وسوسه را کنترل و سعی کردیم این مجموعه حس و حال کودکانه داشته باشد. این کارگردان هنری بیان کرد: من مخاطب انیمیشن را کودک می شناسم؛ اما هرچه کار واقعی تر و پویانمایی به واقعیت نزدیک تر شود، سن مخاطبش می تواند بالاتر برود. در این اثر، شخصیت ها ماهی هستند، اما به آنها حس انسان گونه دادیم؛ یعنی صحبت می کنند و به جای این که باله داشته باشند، چیزی شبیه دست دارند. صحبت کردن با زبان خیال وی در پاسخ این پرسش که تخیل چقدر از میزان باورپذیری می کاهد، تصریح کرد: باورپذیری و همذات پنداری دو مقوله جدا هستند. اگر به زبان کودکان صحبت کنیم، برایشان قابل قبول تر و تاثیرگذارتر است تا این که بخواهیم آنچه را که واقعی است، به آنها نشان دهیم. باید به زبان خودشان که زبان خیال، بازی و فانتزی است، با آنها صحبت کنیم و ما نیز تلاش کردیم این مورد را در کارمان لحاظ و رعایت کنیم. میروهابی درباره ناقص بودن فیلمنامه و تاثیر آن بر ادامه تولید اظهار کرد: در آثار واقعی وقتی فیلمنامه آماده نیست، می توانند فی البداهه عمل کنند یا در صحنه تصمیماتی بگیرند و در نهایت کار انجام شود، ولی در انیمیشن این اتفاق نمی افتد چراکه باید همه چیز مشخص باشد و سپس اجرا شود. بنابراین آماده و کامل نبودن فیلمنامه این اختلال را ایجاد می کند که ما مجبور می شویم کار را متوقف کنیم. فانتزی کارمان خیلی زیاد است کرمی، نویسنده انیمیشن: یک روز به محل کار یکی از دوستانم رفته بودم. او آکواریوم خیلی بزرگی داشت. در مدت زمانی که منتظر آمدن دوستم بودم، به آکواریوم نگاه می کردم و برای ماهی ها غذا می ریختم. ایده داستان از آنجا به ذهن من رسید. ما در این مجموعه، فانتزی کارمان خیلی زیاد است، سعی کردیم تخیل در آن زیاد باشد به طوری که پدر یکی از ماهی ها آتش نشان است؛ یعنی زیر آب آتش سوزی رخ می دهد و آنها آتش را خاموش می کنند. تمام اتفاقاتی که در دنیای خارج از آب رخ می دهد، با شکلی متفاوت و جدید در زیر آب روایت می کنیم. شبنم قدمی ...
به جای مسکن ، درد را دوا کنیم
مدیریت شهری هنوز نمی خواهد تن به این کار بدهد سوالی است قابل تامل. و بالاخره اینکه، آقای شهردار و رییس شورای شهر عزیز، آیا منظور شهرداری از محور فرهنگی 17 شهریور همان نمادهای بی مسمایی است که در آن ساخته شده یا سازه غول پیکر آهنی که معلوم نیست با چه معیار شهرسازی با صرف هزینه ای گزاف در میدان امام حسین (ع) سر به آسمان ساییده است؟ دوستان عزیز، بپذیرید که با اجرای این طرح مردم محله 17 شهریور به خاک ...
پریا روایتی روشن و گویا از ایدز
...، یکی از این موضوعات است که با وجود پرداختن به آن در چند اثر سینمایی و تلویزیونی از دهه هفتاد تا به امروز، بسیاری از جنبه های حقیقی آن مغفول مانده و بدرستی معرفی نشده است. سریال آخرین ستاره شب، ساخته منوچهر پوراحمد را می توان نخستین نمایش جدی ایدز در قاب تصویر دانست. پس از آن در مجموعه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی دیگری نظیر داستان یک شهر، خط قرمز، بهشت پنهان، غوغا و پابرهنه در بهشت، می توان رد پایی از این بیماری را مشاهده کرد. این حجم از روایت ها در مقایسه با هزینه ها و آسیب هایی که ایدز به جامعه تحمیل می کند ناچیز است؛ خصوصا این که در برخی آثار به دلایل گوناگون، شاهد نمایش نه چندان صحیح این بیماری یا پرداختی کوتاه و گذرا به آن هستیم. ادامه این روند معیوب باعث شده است سوژه ای جذاب که لزوم پرداخت صحیح به آن همچنان احساس می شود، نه مانند گذشته بکر بماند و نه آنچنان تاثیرگذار باشد. قصه آدم های این روزگار حال دوباره این بیماری، دستمایه اصلی یک سریال تلویزیونی قرار گرفته است. پریا در دل قصه ا ی خانودگی و اجتماعی مشخصا به بیمازی ایدز می پردازد و برخلاف آثار پیش از خود بی پرده سخن می گوید. تلویزیون با انبوهی از مخاطبان خود، بستری مناسب برای آگاهی رسانی درباره ویروس اچ آی وی است، زیرا این بیماری نه یک مساله بهداشتی و پزشکی صرف، بلکه یک معضل فرهنگی اجتماعی قابل پیشگیری است که در خلال یک اثر نمایشی در قاب همه گیر تلویزیون می تواند بهتر معرفی شود و تاثیرگذارتر باشد. ناگفته نماند، این تاثیرگذاری در صورتی است که اثر به جنبه های نمایشی و جذابیت های مخاطب پسند وفادار بماند و وظیفه آگاهی رسانی صرف را بر عهده برنامه های آموزشی و مستند قرار دهد. در سریال پریا این مهم تا حد زیادی رعایت شده، اما درست در آنجایی که پای نمایش در شیوه انتقال اطلاعات لغزیده، بیشترین آسیب را به یکدستی اثر وارد کرده است. برای مثال، نویسنده پریا در جای جای سریال، اطلاعاتی از راه های انتقال و ابتلا به ویروس اچ ای وی و تبدیل آن به ایدز به مخاطب ارائه می دهد. این اطلاعات اغلب از طریق دیالوگ های میان خواهر و شوهر خواهر کیوان و همچنین در راهنمایی های پزشک به گوش مخاطب می رسد. اطلاعات تازه از نقاط قوت و وجه تمایز کار است، اما اجرای نه چندان ظریف آن در برخی سکانس ها، آن را از یک اثر نمایشی هنرمندانه به برنامه ای آموزشی تنزل می دهد. اگر این اطلاعات که به قصد آگاهی دهی در دیالوگ ها نشسته اند، کمی هنرمندانه تر در تار و پود قصه تنیده می شدند، به قصه گویی سریال ضربه کمتری وارد می شد. ساختارشکنی خلاقانه تمایز و جذابیت در آخرین ساخته حسین سهیلی زاده برای مخاطب ایرانی کم نیست؛ نمونه آن پرداخت روشن به بیماری ایدز، شکل گیری رابطه ای عاشقانه اما غریب با عرف جامعه و همچنین ارتباط احساسی میان پدر و مادر دو شخصیت اصلی است که پیش از این در قاب تلویزیون کمتر دیده شده . در کنار این همه تازگی، همچنان شاهد تلاش بی ثمر برای نمایش خانواده ای آرمانی و بی نقص در روابط کلیشه ای خانواده خواهر کیوان با بازی کمند امیرسلیمانی و امیررضا دلاوری و همچنین شخصیت مددکار اجتماعی به عنوان حلال مشکلات و همراه همیشگی هستیم. از سوی دیگر، سریال گاه در ایجاد روابط علت و معلولی برخی اتفاقات سهل انگارانه عمل کرده است؛ برای مثال شخصیت کیوان به واسطه تزریق از طریق سرنگ آلوده گرفتار این بیماری می شود، اما این رخداد بسیار ساده انگارانه رقم می خورد و همین می شود که چینش برخی اتفاقات در قاب تصویر مستدل و منطقی از کار در نمی آید. ریتم سریال نیز در یک طیف در حال نوسان است. این اتفاق بیش از اجرا از فیلمنامه نشأت می گیرد و اغلب ناشی از تزلزل شخصیت ها در واکنش به حوادث و تعلل آنهاست. شخصیت پریا که نام سریال نیز از او گرفته شده، یک قهرمان بی تقص نیست و تردید او در تصمیم گیری درباره ازدواج، فرزندانش یا واکنش به بیماری همسرش باعث می شود روند داستان به کندی پیش برود؛ روندی که مدتی است با بروز روحیه جنگندگی پریا در مقابل بیماری ضرباهنگ تندتری به خود گرفته است. این ویژگی انسانی موجب نزدیکی بیشتر مخاطب به شخصیت اصلی می شود، اما گاه توالی اتفاقات را از ریتم می اندازد. شخصیت های آشنا با دغدغه های امروزی آنچه پریا را این روزها بر سر زبان ها انداخته، علاوه بر سوژه حساسیت برانگیز آن، شخصیت های آشنا و بادغدغه های امروزی است. بروز این بیماری در خانواده ای معمولی که نمونه آن را اطراف خود سراغ داریم و پیوندش با روابط عاطفی و خانوادگی به تاثیرگذاری قصه و درگیر کردن احساسات مخاطب کمک شایانی کرده است. همان طور که گفته شد در گذشته از ایدز و بیماران درگیر با آن تصویری مبهم ارائه می شد. باید پذیرفت که برخی ملاحظات و در لفافه سخن گفتن ها اقتضای زمان ساخت این آثار بوده است؛ اما امروزه با گسترش وسایل ارتباط جمعی و همچنین نگاه جدی تر به این بیماری، بیان کهنه یا الکن هیچ تاثیری بر مخاطب نخواهد داشت. پریا تا به امروز روشن ترین نگاه و گویاترین زبان را نسبت به مبتلایان ویروس اچ آی وی در میان آثار تلویزیونی داشته است. سریال در ضمن به تصویر کشیدن داستان یک زندگی، با دستمایه قرار دادن یک بیماری سخت، چندین شخصیت را وارد ماجرا می کند که هر کدام با مسائل و مشکلاتی، دست و پنجه نرم می کنند و سرنوشتشان به یکدیگر گره خورده است. با این میزان از گره افکنی به سرانجام رساندن شخصیت ها با پایانی رضایتبخش که درخور این قصه متفاوت باشد، مشکل به نظر می رسد. باید به تماشا نشست و دید سعید فرهادی این کلاف سردرگم را چگونه باز می کند! تمایزهای جذاب پریا تمایز و جذابیت در آخرین ساخته حسین سهیلی زاده برای مخاطب ایرانی کم نیست؛ نمونه آن پرداخت روشن به بیماری ایدز، شکل گیری رابطه ای عاشقانه اما غریب با عرف جامعه و همچنین ارتباط احساسی میان پدر و مادر دو شخصیت اصلی است که پیش از این در قاب تلویزیون کمتر دیده شده است. آنچه پریا را این روزها بر سر زبان ها انداخته، علاوه بر سوژه حساسیت برانگیز آن، شخصیت های آشنا و با دغدغه های امروزی است. بروز این بیماری در خانواده ای معمولی که نمونه آن را اطراف خود سراغ داریم و پیوندش با روابط عاطفی و خانوادگی، به تاثیرگذاری قصه و درگیر کردن احساسات مخاطب کمک شایانی کرده است. نوشین مجلسی ...
شبکه کودک با مخاطب 82 درصدی
طی این مدت که مدیریت شبکه کودک و نوجوان را به عهده دارید، چقدر از برنامه هایتان عملی شده است؟ اولین کار ما مطالعه تطبیقی شبکه های کودک و نوجوان با شبکه های دیگر و همین طور تحلیل اطلاعاتی بود که در معاونت سیما یا دیگر مراکز پژوهشی در این زمینه تولید شده اند. به این جمع بندی رسیدیم که باید برای سه رده سنی سه کانال تلویزیونی داشته باشیم؛ برای خردسالان زیر شش سال، کودکان شش تا 12 سال و نوجوانان 12 سال به بالا. بر این اساس کانال های خردسال و کودک راه افتاده و این روزها مشغول آماده سازی برنامه های کانال نوجوان هستیم. در نگاه کلی، یک شبکه پخش کننده انیمیشن برای همه رده های سنی را تحویل گرفتیم و شبکه ای با دو کانال برای خردسال و کودک راه انداخته ایم که کانال سوم آن نیز در راه است. درباره کانال و تفاوت آن با شبکه توضیح می دهید؟ فعلا به دلیل محدودیت های فنی که در پخش فرکانس وجود دارد، دو کانال خردسال و کودک با تفکیک ساعت های پخش روی یک فرکانس پخش می شوند. در واقع یک فرکانس به یک شبکه اختصاص پیدا می کند و بعد چند کانال از همین فرکانس برنامه پخش می کنند. این مدل قبلا هم در کشور ما وجود داشته و هم در کشور آلمان برای یکی از شبکه های کودک و نوجوان اجرا می شود. در واقع راه حلی در دوره گذار است تا زمانی که مشکلات فنی رفع شود. این شبکه در تمام ایران، قابل دریافت است؟ بله. بجز 10 درصد تماشاگران که به صورت آنالوگ تلویزیون تماشا می کنند، برای بقیه کسانی که به صورت زمینی یا ماهوارهای شبکه های دیجیتال را دریافت می کنند، قابل پخش است. از دلایل رشد 6 درصدی مخاطبان شبکه کودک اطلاع دارید؟ از ابتدای راه اندازی شبکه کودک اعلام شد که برنامه سازی در این شبکه بر اساس یک منظومه تربیتی انجام می گیرد و در واقع برنامه های این شبکه یک فرآیند تربیتی را طی می کند که از مبدا میل مترقی شروع می شود و به مقصد نیازهای کودکان خاتمه پیدا می کند. لذا ما یک شبکه سرگرمی صرف نیستیم؛ بلکه با تلفیق جذابیت و تربیت، تولید محتوا می کنیم. براساس بازخوردهایی که از والدین دریافت می کنیم، خردسالان و کودکانی که الان بیننده حرفه ای و وفادار شبکه کودک هستند، به نسبت پنج ماه قبل علاقه بیشتری به کتاب دارند. این یکی از اثرات مجموعه اقدامات شبکه برای ترویج مطالعه است. ما هر روز یک عنوان کتاب جدید را به کودکان و یک عنوان را به خردسالان ارائه و معرفی می کنیم. امیدوارم با استمرار این روند، نسل بعدی ما سرانه مطالعه بیشتری داشته باشد. همچنین کمپین هایی داریم که توجه بچه ها و خانواده ها را جلب کرده است؛ مانند کمپین کوچک تنهاتر است که توجه خانواده ها را به کودکان قربانی آسیب های اجتماعی جلب می کند. آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که 82درصد کودکان ایرانی مخاطبان شبکه هستند. چند درصد از برنامه های این شبکه انیمیشن است و چند درصد زنده؟ چه بخشی به آثار ایرانی اختصاص دارد؟ برای مخاطب خردسال 80 درصد انیمیشن و 20 درصد برنامه زنده تدارک دیده ایم. کانال کودک هم 60 درصد انیمیشن و 40 درصد برنامه زنده پخش می کند. نسبت انیمیشن های خارجی را از 75 درصد کاهش دادیم و با افزایش برنامه های ساخت ایران، فعلا 50 درصد از انیمیشن های این شبکه خارجی هستند. حضور خانم خامنه در کانال پویا می تواند به این معنا باشد که نویسندگان، تهیه کنندگان و برنامه سازانی که در دهه60 برای کودکان برنامه می ساختند به شبکه کودک بازمی گردند؟ بله، با برخی از برنامه سازان آن سال ها مذاکره کرده ایم، اما همکاری با خانم خامنه دلایل دیگری دارد. برای انتخاب مجری کانال ها مطالعاتی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که برای رده خردسال باید شخصیتی همسن پدربزرگ یا مادربزرگ مخاطبان انتخاب کنیم که ضمن ارتباط با خردسالان، جای مادرشان را نگیرد و بهتر است برای رده کودک هم از جوان هایی تقریبا 20 تا 30 ساله انتخاب کنیم که می توانند جای معلم ها باشند. خردسالان نیاز دارند در تلویزیون با مجری ای روبه رو شوند که چهره ای آشنا باشد تا دچار استرس و نگرانی نشوند و بتوانند با او انس بگیرند. مجری کانال ها به این دلیل اضافه شدند و خانم خامنه به عنوان یکی از مجریان ماندگار در عرصه کار خردسال با توجه به تجربه موفق قبلی با ما در این زمینه همکاری می کند. کانال امید با چه اهدافی برای نوجوانان راه اندازی می شود؟ پخش برنامه های نوجوان از 30 فروردین در شبکه کودک و نوجوان شروع شد و ساعات پایانی هر روز را به نوجوانان اختصاص داده ایم. امیدواریم با تمهیدات فنی سازمان صدا و سیما، بتوانیم در یک فرکانس مستقل برنامه های نوجوان را پخش کنیم چراکه خلأ برنامه های مخصوص نوجوانان بسیار جدی است و اردیبهشت ماه امسال مورد انتقاد شدید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. به لطف خدا، فعلا چهار ساعت یعنی هشت تا 12 شب برای نوجوانان برنامه پخش می کنیم و امیدواریم کانال امید هر چه زودتر راه اندازی شود. چه برنامه هایی برای شبکه کودک و کانال های زیرمجموعه آن دارید؟ در واقع چند آرزو برای شبکه کودک و نوجوان داریم. اول این که حجم برنامه های خارجی از 50 درصد کاهش پیدا کند، اما با بودجه موجود برایمان مقدور نیست. دوم حذف آگهی های بازرگانی است؛ این آگهی ها بخصوص برای خردسالان آسیب های تربیتی به دنبال دارد چون آنها تفاوت آگهی و برنامه را متوجه نمی شوند. برخی از آنها باعث می شود بچه ها به خانواده ها فشار وارد کنند و برخی اقتضائات تربیتی خانواده ها بر هم بخورد. آرزوی سوم این که هنرمندان با مخاطب کودک و نوجوان آشتی کنند. تلویزیون بر ستون هنرهایی چون ادبیات، تئاتر، سینما، انیمیشن، گرافیک و موسیقی استوار است و تا وقتی هنرمندان قوی و جهانی نداشته باشیم که برای مخاطب کودک و نوجوان آثار جهانی بیافرینند شبکه کودک و نوجوان نمی تواند شبکه ای در تراز جهانی باشد. آرزوی آخر این که سواد رسانه ای خانواده ها افزایش پیدا کند. کودکان باید حداکثر روزانه دو ساعت تلویزیون ببینند و بیشتر از آن آسیب هایی در فرآیند تربیت و رشد کودکان ایجاد می کند. این اتفاق بدون همکاری و مدیریت آنها برای ما مقدور نیست. بازگشت برنامه سازان دهه 60 در دهه های 60 و 70 برنامه های موفقی برای کودکان و نوجوان تولید می شد؛ بنابراین با عوامل برنامه های موفق این دوره مذاکره کردیم. برخی از این حوزه دور شده بودند، پس آنها را ترغیب کردیم که برگردند. بعضی دیگر طرح هایی داشتند که در شبکه های دیگر به تصویب رسیده بود، اما به دلیل مشکلات مالی تولید نشده بود. محمد اعلایی، تهیه کننده با سابقه برنامه های نوجوانانه قول داده با ما همکاری داشته باشد؛ همین طور مهران رسام قرار است یک مجموعه داستانی برایمان کارگردانی کند و با آقای قناد هم صحبت هایی داشتیم. خانم روستاپور هم این روزها مشغول ساخت یک برنامه تلویزیونی متفاوت است. آذر مهاجر ...
نمایشگاه عروسک های مرحوم جواد ذوالفقاری افتتاح شد
...> ذوالفقاری همواره متون و داستان های کهن ایرانی را دستمایه خلق آثار خود قرار می داد. وی نمایش بازی پسر و گرگ را در رپرتوار کودک و نوجوان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرا کرد. این مراسم در لابی تالار اصلی تئاتر شهر با حضور خانواده زنده یاد ذوالفقاری، مرضیه برومند دبیر جشنواره عروسکی، فاطمه معتمد آریا، دنیا فنی زاده، زهرا صبری، مهدی شفیعی، اتابک نادری، هما جدیکار و جمعی از هنرمندان ...
زادروز بزرگترین ستاره های دنیا در هفته ای که گذشت
پن در کودکی با بازیگرانی مانند چارلی شین و امیلیو استیوز دوست بود که با آنها فیلم های کوتاهی ساخته است. اولین حضور تلویزیونی اش در اپیزودی از سریال خانه کوچک در سال 1974 بود. اولین تجربه کارگردانی اش با فیلم بلند دونده سرخپوست بود که بعد از آن فیلم های دیگری مانند، نگهبان گذرگاه (1995)، قول (2001) و به سوی طبیعت وحشی (2007) را ساخت. شان پن نسبت به اقدامات جورج دبلیو بوش و خشونت اعمال ...
تازه ترین خبرها از ورود ارتش ترکیه به سوریه
حال اجرا است، 294 گلوله توپ و راکت به 81 موضع شلیک شده سات دو فروند جنگنده اف -16 نیز اهداف تعیین شده را هدف قرار می دهند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از مسکو ، شبکه تلویزیونی خصوصی ان تی وی امروز به نقل از برخی منابع نظامی ارتش ترکیه اعلام کرد این عملیات احتمالا پانزده روز به طول خواهد انجامید و هدف از آن آزادسازی کامل شهر جرابلس از اشغال نیروهای داعش و پیشروی به سمت مقر اصلی تروریستها ...
حق نداریم براساس سلیقه های فرهنگی فردی چهارچوب اعمال کنیم
قوه ی مقننه، چه مجریه و چه دانشگاه ها مبتنی بر این حوزه عمل می کنند و شما به عنوان دانشجویان نخبه تعهداتی دارید. ضیاء هاشمی در ادامه به شرح دوازده توصیه مقام معظم رهبری در دیدار آخر ایشان با دانشجویان پرداخت. پرسش و پاسخ: یکی از دانشجویان سوال خود پیرامون جشنواره نشریات اینگونه بیان کرد: “ باتوجه به تجربه حضور خود در جشنواره نشریات شاهد صرف هزینه های بالا و همچنین سیاسی ...
اخذ نخستین پروانه ساخت بنتونیت در خراسان جنوبی/ نمایشگاه دستاوردهای دولت یازدهم در زیرکوه افتتاح شد
روستا را اجرا کرده و در زمینه دندانپزشکی نیز بیش از 200 بیمار را ویزیت کرده است. سرپرست گروه جهادی مستقر در بهاباد سربیشه، همچنین از برگزاری حلقه های صالحین، برگزاری کلاسهای آموزشی و همچنین ارائه بسته های مشاوره تحصیلی به دانش آموزان پشت کنکوری در این روستا خبر داد. وی تصریح کرد: گروه جهادی سبط اکبر با 30 جهادگر از تهران جهت انجام فعالیتهای جهادی به این شهرستان آمده است و تا ...
جشنواره عروسکی مبارک در نیمه راه
سارقی است که قبل از به سرقت بردن کتاب ارزشمندی تصمیم می گیرد داخل صفحات آن را ببیند و متوجه می شود که در کتاب اتفاقات عجیب ولی آشنا رخ داده است. اجرای هشت نمایش در فضای باز جشنواره نمایش عروسکی علاوه بر اجراهای صحنه ای یاد شده، سومین روز برگزاری جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک میزبان 8 نمایش در بخش فضای باز است که طبق برنامه اعلام شده، چهار اثر در محوطه باز تئاتر شهر اجرا می ...
نمایش ترانه خورشید و ماه
نمایش ترانه خورشید و ماه به نویسندگی و کارگردانی ویکتور ویکتورفسکی از کشور لهستان در روز دوم از جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک در محوطع بیرونی تئاتر شهر اجرا شد.
وضعیت حمل و نقل در ایلام
ایلام اظهار داشت: سالانه بیش از 95 درصد جابجایی کالا توسط بخش حمل و نقل عمومی جاده ای صورت می گیرد که این بخش نیز داری قابلیت ها امکانات گسترده ای در سطح کشور است در یکسال گذشته حدود 3 میلیون تن کالا درسطح استان جابجا شده که از رشد 10 درصدی برخورداربوده است . وی گفت: در حال حاضر50 شرکت حمل و نقل بار در استان تاسیس شده که از این تعداد 48 شرکت فعال هستند و بیش از 3110 دستگاه وسیله نقلیه باری با عمر ...
از عروسک های بازیافتی تا کلافگی کودکان در سالن
دومین شب از برگزاری جشنواره با اقبال گسترده خانواده ها مواجه شد و دایناسور غول پیکر در محوطه تئاتر شهر را تسخیر کردند. به نقل از فارس، دومین شب برگزاری جشنواره عروسکی تهران مبارک با حضور گسترده خانواده ها همراه شد و محوطه تئاتر شهر براساس برنامه ارائه شده میزبان سه تئاتر خیابانی و یک تئاتر با عنوان ترانه خورشید و ماه محصول لهستان با یک ساعت تأخیر در محوطه برگزار شد. گروه ...
تولید عروسک تن پوش الکترومکانیک برای اولین بار در ایران
شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران- مبارک با اجرای نمایش آسمان آبی روبات ها حضور دارد. در اجرای این اثر نمایشی که نویسندگی و کارگردانی آن بر عهده امیرحسین شفیعی است، روح الله سنایی و علیرضا کاظم زاده به عنوان بازی دهنده عروسک و بازیگر حضور دارند. پرفورمنس آسمان آبی روبات ها همزمان با برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک از یکم تا هفتم شهریور ماه از ساعت 20 در فضای باز مجموعه تئاتر شهر اجرا می شود. شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک که از یکم شهریور ماه با دبیری مرضیه برومند در تهران آغاز شده تا هفتم شهریورماه ادامه دارد. فراهنگ**1883**1027 ...